abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 januari 2010 @ 22:18:26 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76418380
Hoera! Nummer 204!


BR 204 641 im Bahnhof Lobenstein mit Güterzug in Richtung Blankenstein (Saale); Juli 2006
Lukas Altenburg
29.06.2007


Oh ja, OP!

Welkom in alweer deel 204 (zegge: tweehonderdvier) van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken (hihi).

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Streng man!

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Doe je voordeel met deze tip!

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. En terecht.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

Voor echte dagkaarten (jawel, die bestaan) hoeft dit niet op te gaan.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Omlopen
Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T Omlopen

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76418458
  maandag 4 januari 2010 @ 22:20:00 #3
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_76418475
tvp!
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 januari 2010 @ 22:20:06 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76418480
quote:
Op maandag 4 januari 2010 21:59 schreef Ascendancy het volgende:
Op geen enkele aanbesteedde lijn staan geloof ik nog poortjes. Arriva heeft ze sowieso nog niet.
In het noorden staan enkele paaltjes. Gaat met veel in- en uitstappers tegelijk goed werken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76418536
Yaaay.
  Redactie Sport maandag 4 januari 2010 @ 22:22:32 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76418602
quote:
Op maandag 4 januari 2010 21:58 schreef Zug-Chef het volgende:
Briljant, moet je in die toch al krappe overstap op Zutphen ook nog snel een kaartje bij de automaat halen..
Je kunt bij de touchscreen-automaten voor elk vertrekstation een kaartje halen, dus dat kun je ook voor je reis naar Zutphen al doen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_76418861
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:22 schreef dennistd het volgende:

[..]

Je kunt bij de touchscreen-automaten voor elk vertrekstation een kaartje halen, dus dat kun je ook voor je reis naar Zutphen al doen
Bestaan er ook nog niet-touchscreen automaten dan?
  maandag 4 januari 2010 @ 22:27:24 #8
136283 knars
Teethgrinder
pi_76418867
Bestaat er eigenlijk een tv zender met alleen maar cabineritten, Rail Away enz.?
pi_76418942
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:27 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Bestaan er ook nog niet-touchscreen automaten dan?
Ja! Er staat er eentje op Den Haag CS, maar oftie nog werkt weet ik niet.
Staat bij de loketten binnen. ;o
  Redactie Sport maandag 4 januari 2010 @ 22:29:15 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76418963
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:27 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Bestaan er ook nog niet-touchscreen automaten dan?
Inmiddels niet meer dacht ik, vorig jaar zijn de laatste code-automaten vervangen uit m'n hoofd
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 4 januari 2010 @ 22:30:07 #11
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_76419006
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:27 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Bestaan er ook nog niet-touchscreen automaten dan?
Volgens mij heeft Gnn er nog eentje.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_76419024

Op 2 januari 2010 vertrokken de drie ACTS 1200'en uit 's Hertogenbosch naar de Watergraafsmeer. De 1252, 1254 en 1255 hebben hun diensttijd bij ACTS er op zitten en krijgen naar verluid binnenkort een derde leven. In de ochtenduren staan de drie lokken nog in de stilte op het opstelspoor bij het postperron in ´s Hertogenbosch. Rechts zijn de 1620 en 1618 opgesteld, welke ook ooit nog bij ACTS zouden moeten gaan komen.


Een line up, links de ACTS 1252 en 1255, in het midden de ACTS 1620 met daarachter de 1618 en rechts de ACTS 7106 welke de drie oude loks vandaag komt ophalen, om naar Amsterdam te vervoeren. De 1252, welke 's ochtends nog voorop stond, wordt gewisseld met de 1254. De ACTS 1254 hangt zodoende dan ook achter de 7106.


Terwijl de ACTS 7106 met de 1254 rangeert, passeren de nieuwste sprintertreinstellen SLT (de 2417 en de 2606) van NSR na proefritten tussen Venlo en Eindhoven op de weg terug naar Amersfoort.


ACTS 7106 trekt de ACTS 1254, 1252 en 1255 onder treinnummer 90085 over het riviertje de Dieze heen richting de Amsterdamse Watergraafsmeer.
  Redactie Sport maandag 4 januari 2010 @ 22:33:22 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76419144
Mooie foto's
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 4 januari 2010 @ 22:36:09 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76419276
Nice pics Zug!

Morgen ga ik me excel bestandje online zetten met de meerdere informaties over Plan T.
Heb op Somda 2000 berichten hiervoor doorgelezen
Vet veel werk =.= en ben nog niet helemaal klaar
pi_76419297
Duvel is flink creatief bezig geweest met die OP hoor

en Zug, gave foto's! Hoe weet je al die locaties te vinden, ben je bij die laatste gewoon een hoog gebouw binnen gelopen ofzo ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')