bronquote:UTRECHT - Een 23-jarige vrouw stapt naar het tuchtcollege omdat een huisarts de moslima en haar zieke zoontje niet wilde ontvangen omdat de Utrechtse een burka droeg.
De vrouw ging op eerste kerstdag naar de huisarts maar kwam de spreekkamer niet in. Volgens de moeder zei de arts dat hij de vrouw en haar zoontje niet wilde helpen vanwege de burka. In het AD verklaart de arts echter dat hij oververmoeid was en zou hij inmiddels zijn excusues hebben aangeboden.
De vrouw neemt hier geen genoegen mee en stapt naar de de Commissie Gelijke Behandeling en het Medisch Tuchtcollege.
Eens.quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:54 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Ik vind oververmoeid zijn geen reden om iemand, in dit geval een vrouw in burka en ziek kind, niet te ontvangen. Je weet immers niet hoe ziek het kind is. Ik vind dat het belang van het zieke kind zwaarder weegt. Kennelijk had de man ook enkel oog voor de vrouw in burka. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat ze er geen genoegen mee neemt.
Wat vinden jullie?
Een infectie, maar doet t er toe?quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:57 schreef matthijst het volgende:
Wat had het kind uiteindelijk?
Niks?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:55 schreef minkuukel het volgende:
Het is zijn beroepsplicht, vermoeid of niet.
ik wist niet dat vrouwen in burka Nederlands konden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:58 schreef Ascendancy het volgende:
Ik wist niet dat vrouwen in burka de westerse geneeskunde accepteerden![]()
Voor de rest, artsen moeten een eed afleggen. Die stelt zeer duidelijk dat je iedereen naar kunnen moeten behandelen. Geld of geen geld, Geloof of geen geloof.
Ik denk dat we in deze discussie niet in moeten gaan op de integratie-problemen in Nederland. Ik dacht oprecht dat streng-gelovige moslims geen (voor ons) reguliere gezondheidszorg mochten ontvangen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik wist niet dat vrouwen in burka Nederlands konden.
Zullen wel weer een advocaat achter de hand houden voor zulke dingen
Hij weigert in dit geval om naar een ziek kind te kijken.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:04 schreef HugoBaas het volgende:
Ach, moslimvrouwen weigeren weleens een mannelijke arts en nu gebeurd het andersom en is het ineens not done.
Als patient mag je om een andere arts verzoeken. Het is hetzelfde dat er geen mannelijke gynaecologen zijn. Daarnaast heeft de patient op dit punt geen maatschappelijke verplichting. De arts wel.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:04 schreef HugoBaas het volgende:
Ach, moslimvrouwen weigeren weleens een mannelijke arts en nu gebeurd het andersom en is het ineens not done.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:04 schreef HugoBaas het volgende:
Ja maar die vrouw kan zich niet identificeren, omdat zij niet herkenbaar is. Het is gewoon onbeschoft. Net zoals dat het onbeschoft is als een moslim man een vrouw een hand weigert te geven.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:05 schreef Mylene het volgende:
[..]
Hij weigert in dit geval om naar een ziek kind te kijken.
.... dus dan verdient haar zoontje het om maar geen hulp te krijgen?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:09 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Ja maar die vrouw kan zich niet identificeren, omdat zij niet herkenbaar is. Het is gewoon onbeschoft. Net zoals dat het onbeschoft is als een moslim man een vrouw een hand weigert te geven.
dat is inderdaad not done... als arts heb je een plicht om mensen te helpenquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:04 schreef HugoBaas het volgende:
UTRECHT - Een 23-jarige vrouw stapt naar de rechtbank omdat het tuchtcollege de moslima niet wilde ontvangen omdat de Utrechtse een burka droeg.quote:UTRECHT - Een 23-jarige vrouw stapt naar het tuchtcollege omdat een huisarts de moslima en haar zieke zoontje niet wilde ontvangen omdat de Utrechtse een burka droeg.
Het was een huisarts, geen spoedeisende hulp! De wachtkamer van mijn huisarts zit standaard vol met >50% buitenlanders (terwijl ik niet in een stad met zoveel buitenlanders woon)... M.a.w. ze komen sowieso voor elk wissewasje, het was ongetwijfeld geen kind met een gapende hoofdwond!quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:10 schreef bLa. het volgende:
[..]
.... dus dan verdient haar zoontje het om maar geen hulp te krijgen?
Wie zegt dat er een vrouw onder die boerka zat? Hij kan gewoon zeggen "ik heb haar nog nooit gezien"quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:10 schreef bLa. het volgende:
[..]
.... dus dan verdient haar zoontje het om maar geen hulp te krijgen?
Droeg haar zoontje een burka dan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:10 schreef RemcoDelft het volgende:
Aan de andere kant kan ik me goed voorstellen dat het in strijd met het geloof van de arts is om mensen die hun kop verbergen binnen te laten! Persoonlijk zou ik zo iemand ook als klant weigeren, simpelweg omdat volgens mijn geloof (namelijk: fatsoenlijke normen en waarden!) mensen die hun kop verbergen niet deugen. Ik ga toch ook niet met m'n motorhelm met zonnevizier naar een arts?
dan had die geen arts moeten worden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:09 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Ja maar die vrouw kan zich niet identificeren, omdat zij niet herkenbaar is. Het is gewoon onbeschoft. Net zoals dat het onbeschoft is als een moslim man een vrouw een hand weigert te geven.
Tuurlijk vind ik dat iedereen geholpen moet worden, maar dit brengt de discussie over burka's wel lekker op gang.
Denk je dat haar zoontje wel hulp kreeg bij de spoedeisende hulp? Denk jij dat dat zomaar gaat? Zo van, 'we gaan maar naar de EHBO, want de huisarts wil ons niet helpen' .quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het was een huisarts, geen spoedeisende hulp! De wachtkamer van mijn huisarts zit standaard vol met >50% buitenlanders (terwijl ik niet in een stad met zoveel buitenlanders woon)... M.a.w. ze komen sowieso voor elk wissewasje, het was ongetwijfeld geen kind met een gapende hoofdwond!
Onbeschoft? Voor haar een uiting van geloof. Daarnaast staat het recht op gezondheidszorg boven de identificatieplicht.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:09 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Tuurlijk vind ik dat iedereen geholpen moet worden, maar dit brengt de discussie over burka's wel lekker op gang.
Het kind had een virus hoorquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:
M.a.w. ze komen sowieso voor elk wissewasje, het was ongetwijfeld geen kind met een gapende hoofdwond!
irrelevantquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:15 schreef Bob-B het volgende:
Lekker hypocriet, als ze wel was behandeld door hem dan had ze ws een aanklacht ingediend dat ze niet door een vrouwlijke arts was behandeld ofzo.
Heeft ze überhaupt zich wel netjes voorgesteld en een hand gegeven? Vast niet gezien de laatste trends.
Lezen is een kunst, het gaat uiteindelijk niet om de vrouw in burka, maar haar zoontje, die er hoogstwaarschijnlijk géén droeg.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:15 schreef Bob-B het volgende:
Lekker hypocriet, als ze wel was behandeld door hem dan had ze ws een aanklacht ingediend dat ze niet door een vrouwlijke arts was behandeld ofzo.
Heeft ze überhaupt zich wel netjes voorgesteld en een hand gegeven? Vast niet gezien de laatste trends.
Precies, die zeggen dan meestal dat je eerst naar je huisarts moet.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:15 schreef bLa. het volgende:
[..]
Denk je dat haar zoontje wel hulp kreeg bij de spoedeisende hulp? Denk jij dat dat zomaar gaat? Zo van, 'we gaan maar naar de EHBO, want de huisarts wil ons niet helpen' .
Nee, zo werkt het dus niet.
Huisartsenpost bij het ziekenhuis kan ook altijd nog.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:15 schreef bLa. het volgende:
[..]
Denk je dat haar zoontje wel hulp kreeg bij de spoedeisende hulp? Denk jij dat dat zomaar gaat? Zo van, 'we gaan maar naar de EHBO, want de huisarts wil ons niet helpen' .
Nee, zo werkt het dus niet.
Neehoor, het gaat gewoon om omgangsnormen en al die slappe lulverhalen over "artsen moeten iedereen helpen" is natuurlijk gewoon kont. Artsen heb je normaal te behandelen en als je je niet normaal kan gedragen zou ik je ook m'n praktijk uit schoppen als je met een kuchje komt. Daarnaast heb je nog de situatie dat je met zwaar letsel binnen komt, ja dan moet je helpen, maar voor een hoestje of een vlekje. Dus zolang we nog maar één kant en dan ook nog eens een klein deel van het verhaal weten is het lekker makkelijk om hier fok-stijl de arts te veroordelen en naar de slachtbank te brengen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:16 schreef bLa. het volgende:
[..]
Lezen is een kunst, het gaat uiteindelijk niet om de vrouw in burka, maar haar zoontje, die er hoogstwaarschijnlijk géén droeg.
Huisartsenpost bij het ziekenhuis draait alleen tijdens weekenddiensten.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:18 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Huisartsenpost bij het ziekenhuis kan ook altijd nog.
Het was niet spoedeisend dus het weigeren kan gewoon.
De huisartsenpost is gesloten als de gewone huisartsenpraktijken open zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:18 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Huisartsenpost bij het ziekenhuis kan ook altijd nog.
Het was niet spoedeisend dus het weigeren kan gewoon.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:11 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
UTRECHT - Een 23-jarige vrouw stapt naar de rechtbank omdat het tuchtcollege de moslima niet wilde ontvangen omdat de Utrechtse een burka droeg.
Dit dus.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:19 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Neehoor, het gaat gewoon om omgangsnormen en al die slappe lulverhalen over "artsen moeten iedereen helpen" is natuurlijk gewoon kont. Artsen heb je normaal te behandelen en als je je niet normaal kan gedragen zou ik je ook m'n praktijk uit schoppen als je met een kuchje komt. Daarnaast heb je nog de situatie dat je met zwaar letsel binnen komt, ja dan moet je helpen, maar voor een hoestje of een vlekje. Dus zolang we nog maar één kant en dan ook nog eens een klein deel van het verhaal weten is het lekker makkelijk om hier fok-stijl de arts te veroordelen en naar de slachtbank te brengen.
Fout. Spoedeisende gezondheidszorg gaat voor identificatie, hoewel je als je bloedend een ziekenhuis binnenkomt natuurlijk wel eerst een ponskaartje moet laten maken...quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:15 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Onbeschoft? Voor haar een uiting van geloof. Daarnaast staat het recht op gezondheidszorg boven de identificatieplicht.
Jij beschrijft nu precies hoe je zou willen dat artsen zich gedragen. Of zoals jij je als arts zou gedragen. De werkelijkheid is anders (helaas voor jou).quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:19 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Neehoor, het gaat gewoon om omgangsnormen en al die slappe lulverhalen over "artsen moeten iedereen helpen" is natuurlijk gewoon kont. Artsen heb je normaal te behandelen en als je je niet normaal kan gedragen zou ik je ook m'n praktijk uit schoppen als je met een kuchje komt. Daarnaast heb je nog de situatie dat je met zwaar letsel binnen komt, ja dan moet je helpen, maar voor een hoestje of een vlekje. Dus zolang we nog maar één kant en dan ook nog eens een klein deel van het verhaal weten is het lekker makkelijk om hier fok-stijl de arts te veroordelen en naar de slachtbank te brengen.
Jij komt anders ook vrij snel met je oordeel.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:19 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Nou die bij mij in de buurt zijn dan gewoon open hoor.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:20 schreef bLa. het volgende:
[..]
De huisartsenpost is gesloten als de gewone huisartsenpraktijken open zijn.
En die huisarts moet dat kind gewoon helpen. Of de ouder nu een burka draagt, stinkt of dronken is. Een KIND weiger je niet. Dat de arts hierna z'n excuses aanbood zegt al genoeg.
de RvZ heeft al eerder geoordeeld dat in bepaalde gevallen patiënten mogen geweigerd worden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:20 schreef Mylene het volgende:
[..]
Huisartsenpost bij het ziekenhuis draait alleen tijdens weekenddiensten.
En weigeren mag dus niet.
Nee hoor dat geldt alleen voor spoedeisende hulp.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:23 schreef Ascendancy het volgende:
Omgangsnormen? Die hebben hier niets mee te maken.
Het gaat hier om de wettelijke verplichting van een arts.
Nee, mensen zoals jij staan al helemaal klaar met een oordeel, ik zie het als een sport om het vanuit het oogpunt van de tegenpartij, die nog niet gehoord is in rechtbank FOK, te kijken en vanuit daar een visie te geven. Altijd weer opvallend dat figuren zoals jij heel slecht een tegengeluid kunnen hebben.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:22 schreef bLa. het volgende:
[..]
Jij beschrijft nu precies hoe je zou willen dat artsen zich gedragen. Of zoals jij je als arts zou gedragen. De werkelijkheid is anders (helaas voor jou).
Het kind moet wel klachten gehad hebben, wat doet hij anders bij een dokter?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:23 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Nou die bij mij in de buurt zijn dan gewoon open hoor.
Ik weet niet in welk gat jij woont. Rare huisartsenpost in ieder geval.
Dat kind had niets dus staat die man in zijn recht. Iemand dood laten gaan is een ander verhaal ja.
Als iemand heel erg stinkt vind ik dat je diegene ook kan vragen zich thuis te wassen en dan terug te komen.
Weet jij het verschil wel tussen een 'gewone' huisartsenpraktijk en de huisartsenpost/nightcare?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:23 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Dat kind had niets dus staat die man in zijn recht. Iemand dood laten gaan is een ander verhaal ja.
Als iemand heel erg stinkt vind ik dat je diegene ook kan vragen zich thuis te wassen en dan terug te komen.
jij bent echt dom he.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:19 schreef Bob-B het volgende:
[..]
En hoe bepaal je of iets levensbedreigend is, of slechts een hoestje, als je al voor het stellen van een diagnose de patiënt "de praktijk uit schopt"?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:19 schreef Bob-B het volgende:
Daarnaast heb je nog de situatie dat je met zwaar letsel binnen komt, ja dan moet je helpen, maar voor een hoestje of een vlekje.
Eens, ik zelf zou mijzelf ook niet prettig vinden als ik een ouder niet kan zien. Je kan dan niet zien of die ouder die *aanname* wat slechter nederlands spreekt alles begrijpt wat je over het kind zegt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:09 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Nogmaals: jij oordeelt net zo goed in dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:25 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Nee, mensen zoals jij staan al helemaal klaar met een oordeel, ik zie het als een sport om het vanuit het oogpunt van de tegenpartij, die nog niet gehoord is in rechtbank FOK, te kijken en vanuit daar een visie te geven. Altijd weer opvallend dat figuren zoals jij heel slecht een tegengeluid kunnen hebben.
De verklaring van de arts nadat de klacht bij het tuchtcollege was ingediend was dat hij vermoeid was en hij bood z'n exuses aan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:25 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Nee, mensen zoals jij staan al helemaal klaar met een oordeel, ik zie het als een sport om het vanuit het oogpunt van de tegenpartij, die nog niet gehoord is in rechtbank FOK, te kijken en vanuit daar een visie te geven. Altijd weer opvallend dat figuren zoals jij heel slecht een tegengeluid kunnen hebben.
Ik weet het verschil prima, ik ben er zelf 2 keer geweest en daardoor weet ik ook dat ze gewoon open zijn. Ik had toen even geen huisarts.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:26 schreef bLa. het volgende:
[..]
Weet jij het verschil wel tussen een 'gewone' huisartsenpraktijk en de huisartsenpost/nightcare?![]()
En hoe weet je dat het kind 'niks' had?
En dat jij vindt dat mensen die in de gezondheidszorg werken patienten mogen weigeren omdat ze stinken, zegt weer iets over wat jij er werkelijk van weet. Hoe aub je mond, je mening staat heel ver van de werkelijkheid af.
Dan ben ik verkeerd geinformeerd.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:25 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Nee hoor dat geldt alleen voor spoedeisende hulp.
nee, dan nog moet je hem helpen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:23 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Dat weet je niet, omdat uit een diagnose die de jongen niet kreeg kan blijken dat het wel spoedeisend is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:28 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Dat kind had niets spoedeisends anders ga je niet naar de huisarts.
Je taalgebruik en taaltechnische kunde stelt mij in staat om de diagnose te kunnen te stellen dat ik hier met een volleerd academicus te maken heb.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:26 schreef montier het volgende:
[..]
jij bent echt dom he.
ja als iemand met in zijn ene hand zijn andere arm draagt die is afgereten door een vuurwerkbom dan ziet iedere mongool dat het spoedeisende hulp is.
maar kun jij ook van afstand zien of een kind een onschuldig griepje heeft of dat er daadwerkelijk iets intern helemaal fout is?
ik weet ook wel dat meer dan 90% van de gevallen iets simpels onschuldigs is maar dan moet je als arts nog wel eerst die diagnose stellen.
en dat moslims zich niet zo willen aanpassen wil niet zeggen dat we ons hetzelfde moeten gedragen wanneer het om medische hulpverlening gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan vraagt die dokter of ze haar ding af wil doen als de communicatie niet goed verloopt, alvorens haar gelijk te weren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:27 schreef l3laster het volgende:
[..]
Eens, ik zelf zou mijzelf ook niet prettig vinden als ik een ouder niet kan zien. Je kan dan niet zien of die ouder die *aanname* wat slechter nederlands spreekt alles begrijpt wat je over het kind zegt.
Er ontbreekt gewoon een stuk communicatie die zeker bij allochtonen al erg moeizaam verloopt in een ziekenhuis. Aangezien artsen ook niet altijd even communicatief zijn.
De behandeling van het kind weigeren is iets wat niet kan. Maar een ouder die zelf ook niet geloof even opzij zet om haar zieke kind optimaal te helpen is ook iets wat niet kan.
Een nightcare is open als de huisartsenpraktijk dicht is. Dat kan bij jou niet anders zijn, is in heel Nederland hetzelfde geweest.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:28 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Ik weet het verschil prima, ik ben er zelf 2 keer geweest en daardoor weet ik ook dat ze gewoon open zijn. Ik had toen even geen huisarts.
Dus doe niet alsof je er alle verstand van hebt.
Jij staat ook nogal ver van de werkelijkheid af en je beargumentatie is slecht.
Misschien wel de makkelijkste uitweg met het minste gezeur.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:27 schreef bLa. het volgende:
[..]
De verklaring van de arts nadat de klacht bij het tuchtcollege was ingediend was dat hij vermoeid was en hij bood z'n exuses aan.
Maar dat zul jij wel zien als een buiging voor de moslims, niet?
Vast niet.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat ik mij dan wel afvraag he,,,
is dit zo'n hoogopgeleide moslima die een burka is gaan dragen?
maakt dat uit dan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat ik mij dan wel afvraag he,,,
is dit zo'n hoogopgeleide moslima die een burka is gaan dragen?
hoe weet je dat?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:28 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Ik weet het verschil prima, ik ben er zelf 2 keer geweest en daardoor weet ik ook dat ze gewoon open zijn. Ik had toen even geen huisarts.
Dus doe niet alsof je er alle verstand van hebt.
Jij staat ook nogal ver van de werkelijkheid af en je beargumentatie is slecht.
als ikquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:30 schreef bLa. het volgende:
[..]
Een nightcare is open als de huisartsenpraktijk dicht is. Dat kan bij jou niet anders zijn, is in heel Nederland hetzelfde geweest.
En oeh, oeh, jij bent er wel twee keer geweest?
Ja, dan moet je er wel meer verstand van hebben dan een verpleegkundige als mij.
Geestelijk ja, maar het was haar zoontje die wat mankeerde.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:33 schreef Big-Ern het volgende:
Hoe belachelijk ik een burka en de mensen die ze aan hebben ook vind, de vrouw staat in haar recht en dient gewoon geholpen te worden.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:30 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Je taalgebruik en taaltechnische kunde stelt mij in staat om de diagnose te kunnen te stellen dat ik hier met een volleerd academicus te maken heb.als jij al niet snapt dat een arts eerst een anamnese moet afnemen voordat die kan concluderen dat het echt iets onschuldigs is dan zegt dat wel wat over jou intellect en kennis...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zei niets over het mijne, ik zei wat over het jouwe.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:34 schreef montier het volgende:
[..]
als jij al niet snapt dat een arts eerst een anamnese moet afnemen voordat die kan concluderen dat het echt iets onschuldigs is dan zegt dat wel wat over jou intellect en kennis...
Ahh nu komt de aap uit de mouw. Je denkt dat je er alles van weet, omdat je een verpleegkundige bent.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:30 schreef bLa. het volgende:
[..]
Een nightcare is open als de huisartsenpraktijk dicht is. Dat kan bij jou niet anders zijn, is in heel Nederland hetzelfde geweest.
En oeh, oeh, jij bent er wel twee keer geweest?
Ja, dan moet je er wel meer verstand van hebben dan een verpleegkundige als mij.
nee, totaal niet hoorquote:
Precies. Maar zij gelooft het niet, want ze is verpleegkundige. Maar waarschijnlijk wel in een knullig ziekenuis.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:32 schreef Bob-B het volgende:
[..]
als ik
en daarnaast is de huisartsenpost gewoon open in grote steden, ik heb zelf tijdens een sportevenement meermaals mensen daar overdag, doordeweeks daar af gezet.
hence de burkaquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:36 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
nee, totaal niet hoor
maar, het is 'vreemd' te noemen dat een moslima die een burka draagt zoiets zelf 'mag' ondernemen zonder haar man of zo.
Dan gaat het over de behandeling zelf en niet over de patiënt zelf of de moeder (!) van de patiënt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
In beginsel vind ik dat iedereen zelf moet kunnen bepalen wie hij/zij in een ruimte die zijn eigendom is binnen laat. De Commissie Gelijke Behandeling zou daarom in mijn ogen geen uitspraak over de zaak moeten mogen doen. Anders licht het natuurlijk bij het Medisch Tuchtcollege, waar de arts zich vrijwillig aan verbonden heeft door een eed van Hippocrates af te leggen. Echter, ook die eed is aan erosie onderhevig sinds artsen bijvoorbeeld niet medisch noodzakelijke abortussen uitvoeren, euthanasie uitvoeren en cosmetisch chirurgische behandelingen uitvoeren. In dat licht bezien vind ik dat deze arts slechts een milde straf moet krijgen, en dat we eens een discussie moeten voeren of de eed van Hippocrates nog wel wat waard is.
Je hebt als arts het recht om iedereen te weigeren, en als je een patiënt (of ouder) in een burka krijgt is het niet meer dan terecht dat je zo iemand weigert. Hoe kun je ooit normaal communiceren met zo'n hobbezak?quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:54 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Ik vind oververmoeid zijn geen reden om iemand, in dit geval een vrouw in burka en ziek kind, niet te ontvangen. Je weet immers niet hoe ziek het kind is. Ik vind dat het belang van het zieke kind zwaarder weegt. Kennelijk had de man ook enkel oog voor de vrouw in burka. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat ze er geen genoegen mee neemt.
Wat vinden jullie?
Inderdaad, terecht dusquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:41 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dan gaat het over de behandeling zelf en niet over de patiënt zelf of de moeder (!) van de patiënt.
de eed van hippocrates is al niet meer de eed die ze afleggen dus je post was al achterhaald toen je hem bedachtquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
In beginsel vind ik dat iedereen zelf moet kunnen bepalen wie hij/zij in een ruimte die zijn eigendom is binnen laat. De Commissie Gelijke Behandeling zou daarom in mijn ogen geen uitspraak over de zaak moeten mogen doen. Anders licht het natuurlijk bij het Medisch Tuchtcollege, waar de arts zich vrijwillig aan verbonden heeft door een eed van Hippocrates af te leggen. Echter, ook die eed is aan erosie onderhevig sinds artsen bijvoorbeeld niet medisch noodzakelijke abortussen uitvoeren, euthanasie uitvoeren en cosmetisch chirurgische behandelingen uitvoeren. In dat licht bezien vind ik dat deze arts slechts een milde straf moet krijgen, en dat we eens een discussie moeten voeren of de eed van Hippocrates nog wel wat waard is.
Zoals ik al aangaf, de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg heeft hier al wat over geroepen (weigeren van patiënten).quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
je hebt de plicht als arts om iedereen in nood te helpen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:41 schreef MadMarine het volgende:
[..]
Je hebt als arts het recht om iedereen te weigeren, en als je een patiënt (of ouder) in een burka krijgt is het niet meer dan terecht dat je zo iemand weigert. Hoe kun je ooit normaal communiceren met zo'n hobbezak?
dat recht heb je dus niet, en desbetreffend huisarts weet dat ook omdat hij met een flauw vermoeidheids excuus aankomtquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:41 schreef MadMarine het volgende:
[..]
Je hebt als arts het recht om iedereen te weigeren, en als je een patiënt (of ouder) in een burka krijgt is het niet meer dan terecht dat je zo iemand weigert. Hoe kun je ooit normaal communiceren met zo'n hobbezak?
Niet relevant, het gaat er om of een arts mag kiezen wie hij/zij behandeld, niet over de gronden waarop dat gebeurd. De eed van Hippcrates verbied dat, echter die eed wordt op tal van punten als niet meer nageleefd, en daarom pleit ik voor het herzien van die eed of het in ere herstellen van de eed.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:41 schreef Dichtpiet. het volgende:
Dan gaat het over de behandeling zelf en niet over de patiënt zelf of de moeder (!) van de patiënt.
In nood ja. Dat kind had geen ongeval of iets gehad en was dus niet in nood.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:43 schreef montier het volgende:
[..]
je hebt de plicht als arts om iedereen in nood te helpen.
zelfs gewone burgers hebben de plicht een ander in nood te helpen, een arts dus helemaal.
waar de fuck halen jullie je wetskennis vandaan?
Ja, en daar moet ook iets aan gedaan worden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:05 schreef Mylene het volgende:
[..]
Hij weigert in dit geval om naar een ziek kind te kijken.
Nee hoor, je hoort je gewoon te identificeren wanneer daar om gevraagd wordt. Een arts wil ook gewoon geld zien, en wanneer hij daar vraagtekens bij heeft, mag er gewoon gevraagd worden om je verzekeringspapieren en je ID of paspoort. Wanneer de arts bekend is met het gezin zou het weer wel een vreemde overdreven handeling zijn, dus weet niet of de arts bekend is met het gezin.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:15 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Onbeschoft? Voor haar een uiting van geloof. Daarnaast staat het recht op gezondheidszorg boven de identificatieplicht.
Hier ben ik het gewoon mee eens.quote:Even ter verduidelijking. Ik ben geen moslim, en snap ook niet dat mensen een burka zouden willen dragen. Maar als arts hoor je boven zulke zwakheden te staan.
Ja, herstellen in de "Meine Ehre heißt Treue"-eed zeker.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet relevant, het gaat er om of een arts mag kiezen wie hij/zij behandeld, niet over de gronden waarop dat gebeurd. De eed van Hippcrates verbied dat, echter die eed wordt op tal van punten als niet meer nageleefd, en daarom pleit ik voor het herzien van die eed of het in ere herstellen van de eed.
Dat is een kromme conclusie. Of het kind in nood was hoeft niet te maken hebben met een ongeval of iets en is dus zo niet vast te stellenquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:44 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
In nood ja. Dat kind had geen ongeval of iets gehad en was dus niet in nood.
dus het kind had afgerukte ledematen moeten hebben zodat de arts het direct zagquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:44 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
als ie oververmoeid was had ie haar naar een andere huisarts moeten sturen en geen domme dingen moeten zeggen. maargoed, huisartsen zijn ook maar mensen, en als je oververmoeid bent kraam je wel eens dingen uit die je niet meent. het is niet zo dat vrouwen met burka's systematisch worden geweigerd bij huisartsen (quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:55 schreef minkuukel het volgende:
Het is zijn beroepsplicht, vermoeid of niet.
Nogmaals, of het kind in nood is moet er eerst een diagnose plaats vinden. Het kind kan inwendig wel iets mankeren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:44 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Dan loopt het niet vrolijk in het rondte. Lijkt me stug dat een uur later bij een andere arts aankloppen een zaak van leven op dood zal zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:48 schreef Mylene het volgende:
[..]
Nogmaals, of het kind in nood is moet er eerst een diagnose plaats vinden. Het kind kan inwendig wel iets mankeren.
Loopt het vrolijk in de rondte dan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:49 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dan loopt het niet vrolijk in het rondte. Lijkt me stug dat een uur later bij een andere arts aankloppen een zaak van leven op dood zal zijn.
Ja, klopt, de eed is zo aangepast dat artsen nu ook mensen mogen doden. Een onverteerbare aanpassing wat mij betreft. Maar daarom vind ik ook dat ook in dit geval er ruimte moet zijn voor de artsen om bijvoorbeeld patiënten te weigeren. Het redden van levens etc etc, staat toch al niet meer op de eerste plaats.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:42 schreef montier het volgende:
de eed van hippocrates is al niet meer de eed die ze afleggen dus je post was al achterhaald toen je hem bedacht
Wat een onzin.quote:en verder had je dan maar geen arts moeten worden als je zelf wil gaan bepalen wie je wilt behandelen.
(of een bordje prive kliniek ophangen)
ohw, waar staat dat het kind vrolijk rondhuppelde, ik zag dat nergens staanquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:49 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dan loopt het niet vrolijk in het rondte. Lijkt me stug dat een uur later bij een andere arts aankloppen een zaak van leven op dood zal zijn.
de nieuwe eed voor medici.quote:Artseneed van de KNMG en de VSNU van 2003
"Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden. Zo waarlijk helpe mij God almachtig / Dat beloof ik."
artsen mogen niet zomaar doden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, klopt, de eed is zo aangepast dat artsen nu ook mensen mogen doden. Een onverteerbare aanpassing wat mij betreft. Maar daarom vind ik ook dat ook in dit geval er ruimte moet zijn voor de artsen om bijvoorbeeld patiënten te weigeren.
[..]
Wat een onzin.
Daar gaat het niet om, het gaat er om af artsen dat mogen uitvoeren, daar ben ik fel op tegen. Gezondheidszorg en abortus/euthanasie/cosmetische chirurgie (anders dan het wegwerken van littekens bijvoorbeeld) moeten strikt gescheiden worden van elkaar in mijn ogen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:53 schreef montier het volgende:
artsen mogen niet zomaar doden.
ze mogen nodeloos lijden in een situatie zonder goed einde helpen de mensen op een waardige en minst pijnlijke manier te sterven.
of vind jij het te humaan om een letterlijk verkankerd persoon tot in den treure in leven te houden??
Hij zal vast niet door een huilende moeder in haar armen, bewusteloos met bloed uit z'n oren stromend en losse ledenmaten de praktijk binnen zijn gebracht. Dan had het artikel daar wel wat meer over geroepen. Daarnaast, dan was de zaak anders geweest, nu gaat het om weigeren van de moeder en niet om het weigeren van levensreddende of blijvend letsel voorkomende hulp.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Loopt het vrolijk in de rondte dan?
Nou, ga lekker uithuilen bij de ChristenUnie en de SGP. De moslims delen ook je standpunt trouwens. Het is niet relevant voor dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, klopt, de eed is zo aangepast dat artsen nu ook mensen mogen doden. Een onverteerbare aanpassing wat mij betreft. Maar daarom vind ik ook dat ook in dit geval er ruimte moet zijn voor de artsen om bijvoorbeeld patiënten te weigeren.
Lekker kort antwoord.quote:Wat een onzin.
http://www.elsevier.nl/we(...)nde-moslimmoeder.htmquote:In het AD gaat de vrouw flink tekeer. ‘Vernederd, in de grond gestampt en verdrietig,’ zo omschrijft ze de voor haar blijkbaar verschrikkelijke ervaring.
Maar ondertussen schilder je wel lekker die moeder af als een of andere heks zonder zelfreflectie die wel iets fout MOET hebben gedaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:56 schreef Robin__ het volgende:
Tja ach.. te weinig info om er wat zinnigs over te zeggen. Ik kan me goed voorstellen dat hulp bieden aan iemand die verder de grootste moeite doet zich voor je af te schermen je tegenstaat, aan de andere kant kan zo'n kind er ook niets aan doen dat zn ouders zo zijn.
Maar oververmoeidheid.. daar kan ik me best wat bij voorstellen zo in de kerstperiode eigenlijk. Huisartsen zijn ook mensen, dus zoveel mogelijk van hun willen nu rond de kerst vrij zijn (wat opzich geen probleem is natuurlijk) Dus de collega's die wel werken hebben het extra druk, Verder lag er een hoop sneeuw dus de huisartsen post zit vol met mensen die uitgegleden zijn. Dus stel dat er dan aan het eind van het spreekuur ineens zo'n 'spook' tussendoor komt met een kind dat op zn knie gevallen is, maar wel gewoon binnenkomt lopen (waarschijnlijke conclusie.. kijk het nog even een dagje aan). Tja ik kan me wel voorstellen dat je dan zoiets hebt van ga eens lekker een eind fietsen.. dat ie die burka daar bij betrekt is niet echt handig dan. maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat zn enige reden/verklaring is geweest. Ik zou het dan wel weer typisch vinden als dat het enige stuk van de verklaring is dat de moeder heeft onthouden..
Ben benieuwt, hoop niet dat die man genaaid word uit een of andere politiek correcte overweging.. voorlopig te weinig info om die arts als schuldige aan te wijzen
Het is ook altijd huillie huillie bij die lui maar die tent af doen ho maar. Problemen opzoeken, provoceren en maar hard schreeuwen van hoe onterecht het allemaal is. Jammer voor dat zoontje, maar ik zou eigenlijk wel willen weten wie ik in mijn praktijk zou halen als arts, wie weet zit er wel een mes of pistool onder de burka om daarmee een overval te plegen. Nog afgezien van de ethische kant van de zaak en rol van de arts daarin.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:58 schreef Disana het volgende:
We horen het summiere verhaal natuurlijk maar van één kant. Het artikel waarin de arts erover spreekt is nergens te vinden. Wel schijnt de vrouw in het AD flink tekeer te zijn gegaan:
[..]
http://www.elsevier.nl/we(...)nde-moslimmoeder.htm
hij heeft niet alleen de moeder geweigerd maar ook het kind, daar gaat het om.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:54 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Hij zal vast niet door een huilende moeder in haar armen, bewusteloos met bloed uit z'n oren stromend en losse ledenmaten de praktijk binnen zijn gebracht. Dan had het artikel daar wel wat meer over geroepen. Daarnaast, dan was de zaak anders geweest, nu gaat het om weigeren van de moeder en niet om het weigeren van levensreddende of blijvend letsel voorkomende hulp.
Waarom zouden ze?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is ook altijd huillie huillie bij die lui maar die tent af doen ho maar.
quote:
Wie zou het dan het beste kunnen doen volgens jou?(euthanasie) ik denk persoonlijk juist dat een arts die keuze het beste kan maken gezien zijn medische achtergrond... Een commissie van medische professionals lijkt mij een goede manier om per geval te kunnen bekijken of euthanasie een optie isquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat er om af artsen dat mogen uitvoeren, daar ben ik fel op tegen. Gezondheidszorg en abortus/euthanasie/cosmetische chirurgie (anders dan het wegwerken van littekens bijvoorbeeld) moeten strikt gescheiden worden van elkaar in mijn ogen.
Nee, maar die arts doet wel ontzettend moeilijk.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
In het AD van vandaag staat een wat uitgebreider verhaal van de burkavrouw (kan helaas geen link vinden) en daarin geeft ze aan dat de arts wel haar man en zoon in de behandelkamer wilde laten, maar daar gingen ze niet mee akkoord, aangezien de man niet precies wist wat er met het kind aan de hand was.
Het was dus ook weer niet zo dat de arts helemáál geen hulp wilde bieden aan het kind.
wellicht dat die man niet goed nederlands sprak en daarnaast zal die moeder vast beter weten wat het kind mankeerde omdat in die culturen ze een traditionele rolverdeling hebben.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
In het AD van vandaag staat een wat uitgebreider verhaal van de burkavrouw (kan helaas geen link vinden) en daarin geeft ze aan dat de arts wel haar man en zoon in de behandelkamer wilde laten, maar daar gingen ze niet mee akkoord, aangezien de man niet precies wist wat er met het kind aan de hand was.
Het was dus ook weer niet zo dat de arts helemáál geen hulp wilde bieden aan het kind.
Ah, non-verhaal dus. Het is dus gezeik van een moslima.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
Zoals de kaarten er nu voor liggen is de arts verkeerd bezig. Natuurlijk kan er meer aan de hand zijn, maar dan kunnen we net zo goed heel het FOK-forum opheffen als je niet mag reageren op nieuwsberichten omdat "er meer aan de hand kan zijn".quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:02 schreef Bob-B het volgende:
[..]Respect dat je dit mij durft te verwijten terwijl ik net zo hard aannames doe als jij en de rest van de kliek hier. Echter, omdat ik advocaat van de duivel ben durf je het nog hardop te zeggen ook. Wat een giller
![]()
![]()
niet belangrijker dan iemands gezondheid.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat we dat een belangrijk element in onze Nederlandse samenleving achten?
Ah kijk, de nuance komt al om de hoek, de arts wou dus man en zoontje wel binnen, maar hij wou geen indoor tentenkamp? Nou dan kan iedereen die hier roept dat de arts hulp heeft geweigerd z'n spullen pakken en afdruipen uit dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
de arts moet boven zoiets staan en bovendien staat die burqa niet in de weg om het kind te behandelen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:04 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ah, non-verhaal dus. Het is dus gezeik van een moslima.
De Patient is niet geweigerd, dat zij besluiten zelf niet naar binnen te gaan is hun eigen keus.
Mag in Nederland een moeder al geeneens mee met haar kind?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:04 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ah, non-verhaal dus. Het is dus gezeik van een moslima.
De Patient is niet geweigerd, dat zij besluiten zelf niet naar binnen te gaan is hun eigen keus.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef Bob-B het volgende:
maar hij wou geen indoor tentenkamp?
Voordat je dit topic verlaat, wil ik toch echt even van de gelegenheid gebruik maken om je te zeggen dat interpunctie helpt. Echt, je zou misschien wel overkomen als je normaal zou typen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:04 schreef montier het volgende:
[..]
niet belangrijker dan iemands gezondheid.
wat als wilders na een ongeval op straat ligt en een islamitische arts voorbij loopt en hem niet helpt omdat hij wilders ziet als een grote bedreiging en in strijd met zijn waarden en normen?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Ah kijk, de nuance komt al om de hoek, de arts wou dus man en zoontje wel binnen, maar hij wou geen indoor tentenkamp? Nou dan kan iedereen die hier roept dat de arts hulp heeft geweigerd z'n spullen pakken en afdruipen uit dit topic.
en verder:quote:Een anamnese komt tot stand doordat de dokter aan de patiënt gericht vragen stelt. Afhankelijk van de specifieke situatie kunnen daarbij bijvoorbeeld relevant zijn:
Afkomst, leeftijd, gewicht en lengte van de patiënt
Een beschrijving van het ziektebeeld
Systematische vragen over verschillende organen
Een eventuele ziektegeschiedenis van de familie (ouders, grootouders, broers, zussen)
Kinderziekten
Eerdere ziekten
Verre reizen die de patiënt recent heeft ondernomen
Sociale status, waaronder beroep, verslavingen (roken/drinken), allergieën, seksualiteit, et cetera
Wat? Geen gekke kleren dragen?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat we dat een belangrijk element in onze Nederlandse samenleving achten?
En hoe weet jij dat ze meer onfo kon geven dan haar manquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef montier het volgende:
[..]
de arts moet boven zoiets staan en bovendien staat die burqa niet in de weg om het kind te behandelen.
ze kon juist meer onfo geven dan haar man.
Het wordt steeds gekker met jou. Straks gaat dat kind nog met stenen gooien en heeft de vader een bomgordel.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
wie weet zit er wel een mes of pistool onder de burka om daarmee een overval te plegen.
Goed zo, ga maar lekker verder met je karikaturen, zo kan er natuurlijk geen discussie gevoerd worden, nietsnut.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
Wat? Geen gekke kleren dragen?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:09 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En hoe weet jij dat ze meer onfo kon geven dan haar man
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
Wees dan duidelijk. Omdat we "dat" een belangrijk onderdeel van de Nederlandse samenleving vinden. "Dat"? Wat is "dat"?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Goed zo, ga maar lekker verder met je karikaturen, zo kan er natuurlijk geen discussie gevoerd worden, nietsnut.
Dat weet je best, lees maar eens terug. Zoals gezegd, je bent een nietsnut, ik heb je nog nooit iets toe zien voegen aan een topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Wees dan duidelijk. Omdat we "dat" een belangrijk onderdeel van de Nederlandse samenleving vinden. "Dat"? Wat is "dat"?
zie de post van dichtpiet en hier de bron:quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:09 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En hoe weet jij dat ze meer onfo kon geven dan haar man
leg dan eens uit...quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat weet je best, lees maar eens terug. Zoals gezegd, je bent een nietsnut, ik heb je nog nooit iets toe zien voegen aan een topic.
Nee.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat weet je best, lees maar eens terug.
Nou en.quote:Zoals gezegd, je bent een nietsnut, ik heb je nog nooit iets toe zien voegen aan een topic.
in·ter·punc·tie de; v 1 plaatsing vd leestekens 2 de leestekens zelfquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:15 schreef montier het volgende:
[..]
zie de post van dichtpiet en hier de bron:
http://www.elsevier.nl/we(...)nde-moslimmoeder.htm
verder is het vrij normaal dat een moeder beter weet wat er met haar kind aan de hand is dan een vader, zeker in die culturen.
het zal ook best dat in de meeste gevallen een kind gewoon een onschuldig griepje of oorontsteking heeft maar dat mag niet zomaar geconcludeerd worden, eerst onderzoek en dan de conclusie.
en ook ik vind dat dat hele burqa gedoe en gezeik van moslims vaak te ver gaat maar in dit geval is de arts gewoon 100% fout en staat de gezondheid van een kind boven elk ander belang.
(als dezelfde vrouw in burqa zelf een mannelijke arts zou weigeren dan was het verhaal anders geweest....)
Dan staan we weer quitequote:Op dinsdag 29 december 2009 12:17 schreef montier het volgende:
het grappige is dat die ouders nu wellicht thuis gaan zeiken hoe slecht de nederlandse mensen zijn dat zelfs artsen jou (het kindje) zorg weigeren.
in zo'nm geval moet je het niet raar vinden dat dat gezin en kind een gigantische hekel aan de nederlandse samenleving krijgen
ja mijn schrijfvaardigheid is niet van een bijsterend niveau, dat snap ik zelf ook wel.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:18 schreef Bob-B het volgende:
[..]
in·ter·punc·tie de; v 1 plaatsing vd leestekens 2 de leestekens zelf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Interpunctie
Het zegt eerder iets over jou i.c.m. je technisch schrijven dat je iemand voor zoiets uitmaakt als hij een andere mening is toegedaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:19 schreef montier het volgende:
beter daar problemen mee dan niet logisch kunnen nadenken
Beste inbreng ever.quote:
Des te meer een reden om terug te gaan naar die prachtige zandbak.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:17 schreef montier het volgende:
het grappige is dat die ouders nu wellicht thuis gaan zeiken hoe slecht de nederlandse mensen zijn dat zelfs artsen jou (het kindje) zorg weigeren.
in zo'nm geval moet je het niet raar vinden dat dat gezin en kind een gigantische hekel aan de nederlandse samenleving krijgen
Ik vind het niet zo'n gekke daad hoor. Ik voel mij al onveilig als mensen met een burka langs lopen over straat, je hebt geen flauw idee van wie zich er onder bevind. Bovendien wilde de arts het kind wel behandelen maar dan zonder dat de moeder in de behandelkamer kwam, maar het was de moeder zelf die daar niet mee akkoord ging. Ik vind dat de arts op zich een mooie invulling heeft gegeven aan het laten blijken van maatschappelijke afkeuring, zonder dat de gezondheid van het zoontje direct in gevaar gebracht wordt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:16 schreef montier het volgende:
leg dan eens uit...
het conformeren aan een bepaald beeld weegt zwaarder dan het geven van medische zorg aan een onschuldig kind
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik voel mij al onveilig als mensen met een burka langs lopen over straat, je hebt geen flauw idee van wie zich er onder bevind.
dus je spiegelt je eigen bekrompen idee naar de gedachten van een professionele hulpverlener?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n gekke daad hoor. Ik voel mij al onveilig als mensen met een burka langs lopen over straat, je hebt geen flauw idee van wie zich er onder bevind. Bovendien wilde de arts het kind wel behandelen maar dan zonder dat de moeder in de behandelkamer kwam, maar het was de moeder zelf die daar niet mee akkoord ging. Ik vind dat de arts op zich een mooie invulling heeft gegeven aan het laten blijken van maatschappelijke afkeuring, zonder dat de gezondheid van het zoontje direct in gevaar gebracht wordt.
Beetje jammer dat je iemands normen en waarden afzet als een bekrompen idee. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen de visie van de almachtige "Re" moet overnemen, toch?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:29 schreef Re het volgende:
[..]
dus je spiegelt je eigen bekrompen idee naar de gedachten van een professionele hulpverlener?
het heeft in dit geval niks te maken met een mening.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:21 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Het zegt eerder iets over jou i.c.m. je technisch schrijven dat je iemand voor zoiets uitmaakt als hij een andere mening is toegedaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |