Ja, herstellen in de "Meine Ehre heißt Treue"-eed zeker.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet relevant, het gaat er om of een arts mag kiezen wie hij/zij behandeld, niet over de gronden waarop dat gebeurd. De eed van Hippcrates verbied dat, echter die eed wordt op tal van punten als niet meer nageleefd, en daarom pleit ik voor het herzien van die eed of het in ere herstellen van de eed.
Dat is een kromme conclusie. Of het kind in nood was hoeft niet te maken hebben met een ongeval of iets en is dus zo niet vast te stellenquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:44 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
In nood ja. Dat kind had geen ongeval of iets gehad en was dus niet in nood.
dus het kind had afgerukte ledematen moeten hebben zodat de arts het direct zagquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:44 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
als ie oververmoeid was had ie haar naar een andere huisarts moeten sturen en geen domme dingen moeten zeggen. maargoed, huisartsen zijn ook maar mensen, en als je oververmoeid bent kraam je wel eens dingen uit die je niet meent. het is niet zo dat vrouwen met burka's systematisch worden geweigerd bij huisartsen (quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:55 schreef minkuukel het volgende:
Het is zijn beroepsplicht, vermoeid of niet.
Nogmaals, of het kind in nood is moet er eerst een diagnose plaats vinden. Het kind kan inwendig wel iets mankeren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:44 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Dan loopt het niet vrolijk in het rondte. Lijkt me stug dat een uur later bij een andere arts aankloppen een zaak van leven op dood zal zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:48 schreef Mylene het volgende:
[..]
Nogmaals, of het kind in nood is moet er eerst een diagnose plaats vinden. Het kind kan inwendig wel iets mankeren.
Loopt het vrolijk in de rondte dan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:49 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dan loopt het niet vrolijk in het rondte. Lijkt me stug dat een uur later bij een andere arts aankloppen een zaak van leven op dood zal zijn.
Ja, klopt, de eed is zo aangepast dat artsen nu ook mensen mogen doden. Een onverteerbare aanpassing wat mij betreft. Maar daarom vind ik ook dat ook in dit geval er ruimte moet zijn voor de artsen om bijvoorbeeld patiënten te weigeren. Het redden van levens etc etc, staat toch al niet meer op de eerste plaats.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:42 schreef montier het volgende:
de eed van hippocrates is al niet meer de eed die ze afleggen dus je post was al achterhaald toen je hem bedacht
Wat een onzin.quote:en verder had je dan maar geen arts moeten worden als je zelf wil gaan bepalen wie je wilt behandelen.
(of een bordje prive kliniek ophangen)
ohw, waar staat dat het kind vrolijk rondhuppelde, ik zag dat nergens staanquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:49 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dan loopt het niet vrolijk in het rondte. Lijkt me stug dat een uur later bij een andere arts aankloppen een zaak van leven op dood zal zijn.
de nieuwe eed voor medici.quote:Artseneed van de KNMG en de VSNU van 2003
"Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden. Zo waarlijk helpe mij God almachtig / Dat beloof ik."
artsen mogen niet zomaar doden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, klopt, de eed is zo aangepast dat artsen nu ook mensen mogen doden. Een onverteerbare aanpassing wat mij betreft. Maar daarom vind ik ook dat ook in dit geval er ruimte moet zijn voor de artsen om bijvoorbeeld patiënten te weigeren.
[..]
Wat een onzin.
Daar gaat het niet om, het gaat er om af artsen dat mogen uitvoeren, daar ben ik fel op tegen. Gezondheidszorg en abortus/euthanasie/cosmetische chirurgie (anders dan het wegwerken van littekens bijvoorbeeld) moeten strikt gescheiden worden van elkaar in mijn ogen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:53 schreef montier het volgende:
artsen mogen niet zomaar doden.
ze mogen nodeloos lijden in een situatie zonder goed einde helpen de mensen op een waardige en minst pijnlijke manier te sterven.
of vind jij het te humaan om een letterlijk verkankerd persoon tot in den treure in leven te houden??
Hij zal vast niet door een huilende moeder in haar armen, bewusteloos met bloed uit z'n oren stromend en losse ledenmaten de praktijk binnen zijn gebracht. Dan had het artikel daar wel wat meer over geroepen. Daarnaast, dan was de zaak anders geweest, nu gaat het om weigeren van de moeder en niet om het weigeren van levensreddende of blijvend letsel voorkomende hulp.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Loopt het vrolijk in de rondte dan?
Nou, ga lekker uithuilen bij de ChristenUnie en de SGP. De moslims delen ook je standpunt trouwens. Het is niet relevant voor dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, klopt, de eed is zo aangepast dat artsen nu ook mensen mogen doden. Een onverteerbare aanpassing wat mij betreft. Maar daarom vind ik ook dat ook in dit geval er ruimte moet zijn voor de artsen om bijvoorbeeld patiënten te weigeren.
Lekker kort antwoord.quote:Wat een onzin.
http://www.elsevier.nl/we(...)nde-moslimmoeder.htmquote:In het AD gaat de vrouw flink tekeer. ‘Vernederd, in de grond gestampt en verdrietig,’ zo omschrijft ze de voor haar blijkbaar verschrikkelijke ervaring.
Maar ondertussen schilder je wel lekker die moeder af als een of andere heks zonder zelfreflectie die wel iets fout MOET hebben gedaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:56 schreef Robin__ het volgende:
Tja ach.. te weinig info om er wat zinnigs over te zeggen. Ik kan me goed voorstellen dat hulp bieden aan iemand die verder de grootste moeite doet zich voor je af te schermen je tegenstaat, aan de andere kant kan zo'n kind er ook niets aan doen dat zn ouders zo zijn.
Maar oververmoeidheid.. daar kan ik me best wat bij voorstellen zo in de kerstperiode eigenlijk. Huisartsen zijn ook mensen, dus zoveel mogelijk van hun willen nu rond de kerst vrij zijn (wat opzich geen probleem is natuurlijk) Dus de collega's die wel werken hebben het extra druk, Verder lag er een hoop sneeuw dus de huisartsen post zit vol met mensen die uitgegleden zijn. Dus stel dat er dan aan het eind van het spreekuur ineens zo'n 'spook' tussendoor komt met een kind dat op zn knie gevallen is, maar wel gewoon binnenkomt lopen (waarschijnlijke conclusie.. kijk het nog even een dagje aan). Tja ik kan me wel voorstellen dat je dan zoiets hebt van ga eens lekker een eind fietsen.. dat ie die burka daar bij betrekt is niet echt handig dan. maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat zn enige reden/verklaring is geweest. Ik zou het dan wel weer typisch vinden als dat het enige stuk van de verklaring is dat de moeder heeft onthouden..
Ben benieuwt, hoop niet dat die man genaaid word uit een of andere politiek correcte overweging.. voorlopig te weinig info om die arts als schuldige aan te wijzen
Het is ook altijd huillie huillie bij die lui maar die tent af doen ho maar. Problemen opzoeken, provoceren en maar hard schreeuwen van hoe onterecht het allemaal is. Jammer voor dat zoontje, maar ik zou eigenlijk wel willen weten wie ik in mijn praktijk zou halen als arts, wie weet zit er wel een mes of pistool onder de burka om daarmee een overval te plegen. Nog afgezien van de ethische kant van de zaak en rol van de arts daarin.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:58 schreef Disana het volgende:
We horen het summiere verhaal natuurlijk maar van één kant. Het artikel waarin de arts erover spreekt is nergens te vinden. Wel schijnt de vrouw in het AD flink tekeer te zijn gegaan:
[..]
http://www.elsevier.nl/we(...)nde-moslimmoeder.htm
hij heeft niet alleen de moeder geweigerd maar ook het kind, daar gaat het om.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:54 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Hij zal vast niet door een huilende moeder in haar armen, bewusteloos met bloed uit z'n oren stromend en losse ledenmaten de praktijk binnen zijn gebracht. Dan had het artikel daar wel wat meer over geroepen. Daarnaast, dan was de zaak anders geweest, nu gaat het om weigeren van de moeder en niet om het weigeren van levensreddende of blijvend letsel voorkomende hulp.
Waarom zouden ze?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is ook altijd huillie huillie bij die lui maar die tent af doen ho maar.
quote:
Wie zou het dan het beste kunnen doen volgens jou?(euthanasie) ik denk persoonlijk juist dat een arts die keuze het beste kan maken gezien zijn medische achtergrond... Een commissie van medische professionals lijkt mij een goede manier om per geval te kunnen bekijken of euthanasie een optie isquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat er om af artsen dat mogen uitvoeren, daar ben ik fel op tegen. Gezondheidszorg en abortus/euthanasie/cosmetische chirurgie (anders dan het wegwerken van littekens bijvoorbeeld) moeten strikt gescheiden worden van elkaar in mijn ogen.
Nee, maar die arts doet wel ontzettend moeilijk.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
In het AD van vandaag staat een wat uitgebreider verhaal van de burkavrouw (kan helaas geen link vinden) en daarin geeft ze aan dat de arts wel haar man en zoon in de behandelkamer wilde laten, maar daar gingen ze niet mee akkoord, aangezien de man niet precies wist wat er met het kind aan de hand was.
Het was dus ook weer niet zo dat de arts helemáál geen hulp wilde bieden aan het kind.
wellicht dat die man niet goed nederlands sprak en daarnaast zal die moeder vast beter weten wat het kind mankeerde omdat in die culturen ze een traditionele rolverdeling hebben.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
In het AD van vandaag staat een wat uitgebreider verhaal van de burkavrouw (kan helaas geen link vinden) en daarin geeft ze aan dat de arts wel haar man en zoon in de behandelkamer wilde laten, maar daar gingen ze niet mee akkoord, aangezien de man niet precies wist wat er met het kind aan de hand was.
Het was dus ook weer niet zo dat de arts helemáál geen hulp wilde bieden aan het kind.
Ah, non-verhaal dus. Het is dus gezeik van een moslima.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
Zoals de kaarten er nu voor liggen is de arts verkeerd bezig. Natuurlijk kan er meer aan de hand zijn, maar dan kunnen we net zo goed heel het FOK-forum opheffen als je niet mag reageren op nieuwsberichten omdat "er meer aan de hand kan zijn".quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:02 schreef Bob-B het volgende:
[..]Respect dat je dit mij durft te verwijten terwijl ik net zo hard aannames doe als jij en de rest van de kliek hier. Echter, omdat ik advocaat van de duivel ben durf je het nog hardop te zeggen ook. Wat een giller
![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |