artsen mogen niet zomaar doden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, klopt, de eed is zo aangepast dat artsen nu ook mensen mogen doden. Een onverteerbare aanpassing wat mij betreft. Maar daarom vind ik ook dat ook in dit geval er ruimte moet zijn voor de artsen om bijvoorbeeld patiënten te weigeren.
[..]
Wat een onzin.
Daar gaat het niet om, het gaat er om af artsen dat mogen uitvoeren, daar ben ik fel op tegen. Gezondheidszorg en abortus/euthanasie/cosmetische chirurgie (anders dan het wegwerken van littekens bijvoorbeeld) moeten strikt gescheiden worden van elkaar in mijn ogen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:53 schreef montier het volgende:
artsen mogen niet zomaar doden.
ze mogen nodeloos lijden in een situatie zonder goed einde helpen de mensen op een waardige en minst pijnlijke manier te sterven.
of vind jij het te humaan om een letterlijk verkankerd persoon tot in den treure in leven te houden??
Hij zal vast niet door een huilende moeder in haar armen, bewusteloos met bloed uit z'n oren stromend en losse ledenmaten de praktijk binnen zijn gebracht. Dan had het artikel daar wel wat meer over geroepen. Daarnaast, dan was de zaak anders geweest, nu gaat het om weigeren van de moeder en niet om het weigeren van levensreddende of blijvend letsel voorkomende hulp.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Loopt het vrolijk in de rondte dan?
Nou, ga lekker uithuilen bij de ChristenUnie en de SGP. De moslims delen ook je standpunt trouwens. Het is niet relevant voor dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, klopt, de eed is zo aangepast dat artsen nu ook mensen mogen doden. Een onverteerbare aanpassing wat mij betreft. Maar daarom vind ik ook dat ook in dit geval er ruimte moet zijn voor de artsen om bijvoorbeeld patiënten te weigeren.
Lekker kort antwoord.quote:Wat een onzin.
http://www.elsevier.nl/we(...)nde-moslimmoeder.htmquote:In het AD gaat de vrouw flink tekeer. ‘Vernederd, in de grond gestampt en verdrietig,’ zo omschrijft ze de voor haar blijkbaar verschrikkelijke ervaring.
Maar ondertussen schilder je wel lekker die moeder af als een of andere heks zonder zelfreflectie die wel iets fout MOET hebben gedaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:56 schreef Robin__ het volgende:
Tja ach.. te weinig info om er wat zinnigs over te zeggen. Ik kan me goed voorstellen dat hulp bieden aan iemand die verder de grootste moeite doet zich voor je af te schermen je tegenstaat, aan de andere kant kan zo'n kind er ook niets aan doen dat zn ouders zo zijn.
Maar oververmoeidheid.. daar kan ik me best wat bij voorstellen zo in de kerstperiode eigenlijk. Huisartsen zijn ook mensen, dus zoveel mogelijk van hun willen nu rond de kerst vrij zijn (wat opzich geen probleem is natuurlijk) Dus de collega's die wel werken hebben het extra druk, Verder lag er een hoop sneeuw dus de huisartsen post zit vol met mensen die uitgegleden zijn. Dus stel dat er dan aan het eind van het spreekuur ineens zo'n 'spook' tussendoor komt met een kind dat op zn knie gevallen is, maar wel gewoon binnenkomt lopen (waarschijnlijke conclusie.. kijk het nog even een dagje aan). Tja ik kan me wel voorstellen dat je dan zoiets hebt van ga eens lekker een eind fietsen.. dat ie die burka daar bij betrekt is niet echt handig dan. maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat zn enige reden/verklaring is geweest. Ik zou het dan wel weer typisch vinden als dat het enige stuk van de verklaring is dat de moeder heeft onthouden..
Ben benieuwt, hoop niet dat die man genaaid word uit een of andere politiek correcte overweging.. voorlopig te weinig info om die arts als schuldige aan te wijzen
Het is ook altijd huillie huillie bij die lui maar die tent af doen ho maar. Problemen opzoeken, provoceren en maar hard schreeuwen van hoe onterecht het allemaal is. Jammer voor dat zoontje, maar ik zou eigenlijk wel willen weten wie ik in mijn praktijk zou halen als arts, wie weet zit er wel een mes of pistool onder de burka om daarmee een overval te plegen. Nog afgezien van de ethische kant van de zaak en rol van de arts daarin.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:58 schreef Disana het volgende:
We horen het summiere verhaal natuurlijk maar van één kant. Het artikel waarin de arts erover spreekt is nergens te vinden. Wel schijnt de vrouw in het AD flink tekeer te zijn gegaan:
[..]
http://www.elsevier.nl/we(...)nde-moslimmoeder.htm
hij heeft niet alleen de moeder geweigerd maar ook het kind, daar gaat het om.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:54 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Hij zal vast niet door een huilende moeder in haar armen, bewusteloos met bloed uit z'n oren stromend en losse ledenmaten de praktijk binnen zijn gebracht. Dan had het artikel daar wel wat meer over geroepen. Daarnaast, dan was de zaak anders geweest, nu gaat het om weigeren van de moeder en niet om het weigeren van levensreddende of blijvend letsel voorkomende hulp.
Waarom zouden ze?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is ook altijd huillie huillie bij die lui maar die tent af doen ho maar.
quote:
Wie zou het dan het beste kunnen doen volgens jou?(euthanasie) ik denk persoonlijk juist dat een arts die keuze het beste kan maken gezien zijn medische achtergrond... Een commissie van medische professionals lijkt mij een goede manier om per geval te kunnen bekijken of euthanasie een optie isquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat er om af artsen dat mogen uitvoeren, daar ben ik fel op tegen. Gezondheidszorg en abortus/euthanasie/cosmetische chirurgie (anders dan het wegwerken van littekens bijvoorbeeld) moeten strikt gescheiden worden van elkaar in mijn ogen.
Nee, maar die arts doet wel ontzettend moeilijk.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
In het AD van vandaag staat een wat uitgebreider verhaal van de burkavrouw (kan helaas geen link vinden) en daarin geeft ze aan dat de arts wel haar man en zoon in de behandelkamer wilde laten, maar daar gingen ze niet mee akkoord, aangezien de man niet precies wist wat er met het kind aan de hand was.
Het was dus ook weer niet zo dat de arts helemáál geen hulp wilde bieden aan het kind.
wellicht dat die man niet goed nederlands sprak en daarnaast zal die moeder vast beter weten wat het kind mankeerde omdat in die culturen ze een traditionele rolverdeling hebben.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
In het AD van vandaag staat een wat uitgebreider verhaal van de burkavrouw (kan helaas geen link vinden) en daarin geeft ze aan dat de arts wel haar man en zoon in de behandelkamer wilde laten, maar daar gingen ze niet mee akkoord, aangezien de man niet precies wist wat er met het kind aan de hand was.
Het was dus ook weer niet zo dat de arts helemáál geen hulp wilde bieden aan het kind.
Ah, non-verhaal dus. Het is dus gezeik van een moslima.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
Zoals de kaarten er nu voor liggen is de arts verkeerd bezig. Natuurlijk kan er meer aan de hand zijn, maar dan kunnen we net zo goed heel het FOK-forum opheffen als je niet mag reageren op nieuwsberichten omdat "er meer aan de hand kan zijn".quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:02 schreef Bob-B het volgende:
[..]Respect dat je dit mij durft te verwijten terwijl ik net zo hard aannames doe als jij en de rest van de kliek hier. Echter, omdat ik advocaat van de duivel ben durf je het nog hardop te zeggen ook. Wat een giller
![]()
![]()
niet belangrijker dan iemands gezondheid.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat we dat een belangrijk element in onze Nederlandse samenleving achten?
Ah kijk, de nuance komt al om de hoek, de arts wou dus man en zoontje wel binnen, maar hij wou geen indoor tentenkamp? Nou dan kan iedereen die hier roept dat de arts hulp heeft geweigerd z'n spullen pakken en afdruipen uit dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
de arts moet boven zoiets staan en bovendien staat die burqa niet in de weg om het kind te behandelen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:04 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ah, non-verhaal dus. Het is dus gezeik van een moslima.
De Patient is niet geweigerd, dat zij besluiten zelf niet naar binnen te gaan is hun eigen keus.
Mag in Nederland een moeder al geeneens mee met haar kind?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:04 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ah, non-verhaal dus. Het is dus gezeik van een moslima.
De Patient is niet geweigerd, dat zij besluiten zelf niet naar binnen te gaan is hun eigen keus.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef Bob-B het volgende:
maar hij wou geen indoor tentenkamp?
Voordat je dit topic verlaat, wil ik toch echt even van de gelegenheid gebruik maken om je te zeggen dat interpunctie helpt. Echt, je zou misschien wel overkomen als je normaal zou typen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:04 schreef montier het volgende:
[..]
niet belangrijker dan iemands gezondheid.
wat als wilders na een ongeval op straat ligt en een islamitische arts voorbij loopt en hem niet helpt omdat hij wilders ziet als een grote bedreiging en in strijd met zijn waarden en normen?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Ah kijk, de nuance komt al om de hoek, de arts wou dus man en zoontje wel binnen, maar hij wou geen indoor tentenkamp? Nou dan kan iedereen die hier roept dat de arts hulp heeft geweigerd z'n spullen pakken en afdruipen uit dit topic.
en verder:quote:Een anamnese komt tot stand doordat de dokter aan de patiënt gericht vragen stelt. Afhankelijk van de specifieke situatie kunnen daarbij bijvoorbeeld relevant zijn:
Afkomst, leeftijd, gewicht en lengte van de patiënt
Een beschrijving van het ziektebeeld
Systematische vragen over verschillende organen
Een eventuele ziektegeschiedenis van de familie (ouders, grootouders, broers, zussen)
Kinderziekten
Eerdere ziekten
Verre reizen die de patiënt recent heeft ondernomen
Sociale status, waaronder beroep, verslavingen (roken/drinken), allergieën, seksualiteit, et cetera
Wat? Geen gekke kleren dragen?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat we dat een belangrijk element in onze Nederlandse samenleving achten?
En hoe weet jij dat ze meer onfo kon geven dan haar manquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef montier het volgende:
[..]
de arts moet boven zoiets staan en bovendien staat die burqa niet in de weg om het kind te behandelen.
ze kon juist meer onfo geven dan haar man.
Het wordt steeds gekker met jou. Straks gaat dat kind nog met stenen gooien en heeft de vader een bomgordel.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
wie weet zit er wel een mes of pistool onder de burka om daarmee een overval te plegen.
Goed zo, ga maar lekker verder met je karikaturen, zo kan er natuurlijk geen discussie gevoerd worden, nietsnut.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
Wat? Geen gekke kleren dragen?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:09 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En hoe weet jij dat ze meer onfo kon geven dan haar man
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
Wees dan duidelijk. Omdat we "dat" een belangrijk onderdeel van de Nederlandse samenleving vinden. "Dat"? Wat is "dat"?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Goed zo, ga maar lekker verder met je karikaturen, zo kan er natuurlijk geen discussie gevoerd worden, nietsnut.
Dat weet je best, lees maar eens terug. Zoals gezegd, je bent een nietsnut, ik heb je nog nooit iets toe zien voegen aan een topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Wees dan duidelijk. Omdat we "dat" een belangrijk onderdeel van de Nederlandse samenleving vinden. "Dat"? Wat is "dat"?
zie de post van dichtpiet en hier de bron:quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:09 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En hoe weet jij dat ze meer onfo kon geven dan haar man
leg dan eens uit...quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat weet je best, lees maar eens terug. Zoals gezegd, je bent een nietsnut, ik heb je nog nooit iets toe zien voegen aan een topic.
Nee.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat weet je best, lees maar eens terug.
Nou en.quote:Zoals gezegd, je bent een nietsnut, ik heb je nog nooit iets toe zien voegen aan een topic.
in·ter·punc·tie de; v 1 plaatsing vd leestekens 2 de leestekens zelfquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:15 schreef montier het volgende:
[..]
zie de post van dichtpiet en hier de bron:
http://www.elsevier.nl/we(...)nde-moslimmoeder.htm
verder is het vrij normaal dat een moeder beter weet wat er met haar kind aan de hand is dan een vader, zeker in die culturen.
het zal ook best dat in de meeste gevallen een kind gewoon een onschuldig griepje of oorontsteking heeft maar dat mag niet zomaar geconcludeerd worden, eerst onderzoek en dan de conclusie.
en ook ik vind dat dat hele burqa gedoe en gezeik van moslims vaak te ver gaat maar in dit geval is de arts gewoon 100% fout en staat de gezondheid van een kind boven elk ander belang.
(als dezelfde vrouw in burqa zelf een mannelijke arts zou weigeren dan was het verhaal anders geweest....)
Dan staan we weer quitequote:Op dinsdag 29 december 2009 12:17 schreef montier het volgende:
het grappige is dat die ouders nu wellicht thuis gaan zeiken hoe slecht de nederlandse mensen zijn dat zelfs artsen jou (het kindje) zorg weigeren.
in zo'nm geval moet je het niet raar vinden dat dat gezin en kind een gigantische hekel aan de nederlandse samenleving krijgen
ja mijn schrijfvaardigheid is niet van een bijsterend niveau, dat snap ik zelf ook wel.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:18 schreef Bob-B het volgende:
[..]
in·ter·punc·tie de; v 1 plaatsing vd leestekens 2 de leestekens zelf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Interpunctie
Het zegt eerder iets over jou i.c.m. je technisch schrijven dat je iemand voor zoiets uitmaakt als hij een andere mening is toegedaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:19 schreef montier het volgende:
beter daar problemen mee dan niet logisch kunnen nadenken
Beste inbreng ever.quote:
Des te meer een reden om terug te gaan naar die prachtige zandbak.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:17 schreef montier het volgende:
het grappige is dat die ouders nu wellicht thuis gaan zeiken hoe slecht de nederlandse mensen zijn dat zelfs artsen jou (het kindje) zorg weigeren.
in zo'nm geval moet je het niet raar vinden dat dat gezin en kind een gigantische hekel aan de nederlandse samenleving krijgen
Ik vind het niet zo'n gekke daad hoor. Ik voel mij al onveilig als mensen met een burka langs lopen over straat, je hebt geen flauw idee van wie zich er onder bevind. Bovendien wilde de arts het kind wel behandelen maar dan zonder dat de moeder in de behandelkamer kwam, maar het was de moeder zelf die daar niet mee akkoord ging. Ik vind dat de arts op zich een mooie invulling heeft gegeven aan het laten blijken van maatschappelijke afkeuring, zonder dat de gezondheid van het zoontje direct in gevaar gebracht wordt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:16 schreef montier het volgende:
leg dan eens uit...
het conformeren aan een bepaald beeld weegt zwaarder dan het geven van medische zorg aan een onschuldig kind
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik voel mij al onveilig als mensen met een burka langs lopen over straat, je hebt geen flauw idee van wie zich er onder bevind.
dus je spiegelt je eigen bekrompen idee naar de gedachten van een professionele hulpverlener?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n gekke daad hoor. Ik voel mij al onveilig als mensen met een burka langs lopen over straat, je hebt geen flauw idee van wie zich er onder bevind. Bovendien wilde de arts het kind wel behandelen maar dan zonder dat de moeder in de behandelkamer kwam, maar het was de moeder zelf die daar niet mee akkoord ging. Ik vind dat de arts op zich een mooie invulling heeft gegeven aan het laten blijken van maatschappelijke afkeuring, zonder dat de gezondheid van het zoontje direct in gevaar gebracht wordt.
Beetje jammer dat je iemands normen en waarden afzet als een bekrompen idee. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen de visie van de almachtige "Re" moet overnemen, toch?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:29 schreef Re het volgende:
[..]
dus je spiegelt je eigen bekrompen idee naar de gedachten van een professionele hulpverlener?
het heeft in dit geval niks te maken met een mening.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:21 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Het zegt eerder iets over jou i.c.m. je technisch schrijven dat je iemand voor zoiets uitmaakt als hij een andere mening is toegedaan.
het bekrompen idee is het gevoel van onveiligheid als je iemand in een burka ziet.... bang dat je wordt opgeblazen ofzo?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:30 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Beetje jammer dat je iemands normen en waarden afzet als een bekrompen idee. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen de visie van de almachtige "Re" moet overnemen, toch?
nogmaals, hoe weet jij en die arts dat de veiligheid van dat kind niet in direct gevaar stond als er geen onderzoek gedaan is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n gekke daad hoor. Ik voel mij al onveilig als mensen met een burka langs lopen over straat, je hebt geen flauw idee van wie zich er onder bevind. Bovendien wilde de arts het kind wel behandelen maar dan zonder dat de moeder in de behandelkamer kwam, maar het was de moeder zelf die daar niet mee akkoord ging. Ik vind dat de arts op zich een mooie invulling heeft gegeven aan het laten blijken van maatschappelijke afkeuring, zonder dat de gezondheid van het zoontje direct in gevaar gebracht wordt.
Het is zijn goed recht om zich er onbehagelijk bij te voelen. Wellicht chargeert hij in deze ook een beetje, maar dat blijft een aanname.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:31 schreef Re het volgende:
[..]
het bekrompen idee is het gevoel van onveiligheid als je iemand in een burka ziet.... bang dat je wordt opgeblazen ofzo?
Neen, lees het hele topic even aub.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
Dus de beste dokter wilde het zoontje niet behandelen omdat de moeder een burka droeg? Beetje rare gang van zaken. Prima dat je een aversie koestert jegens burka's, maar dat heeft natuurlijk niets van doen met dat kereltje.
Overigens ben ik ook weinig gecharmeerd van burka's. Vind die dingen onbeleefd en ongepast in ons land.
Zo staat het toch echt in de OP.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:34 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Neen, lees het hele topic even aub.
Bekrompen? In veel Islamitische landen ziet men dragen van een burka ook als sociaal onwenselijk. Ik heb echt niks tegen moslims en moskeeën, etc, maar bepaalde zaken, zoals de burka zie ik echt niet zitten. Een verbod gaat mij te ver, maar maatschappelijke afkeer kan ik zeker goed begrijpen. Het zal mij weinig verbazen als deze arts eenzelfde redenatie aanhangt bij het weigeren van de vrouw in burka in zijn behandelkamer.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:29 schreef Re het volgende:
[..]
dus je spiegelt je eigen bekrompen idee naar de gedachten van een professionele hulpverlener?
Ja, jezelf zo afzetten tegen NL en dat laten zien dmv een burka en dan boos wordenquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:33 schreef De_Ruyter het volgende:
Klinkt mij in de oren alsof mevrouw een koekje van eigen deeg kreeg toegeschoven, eet smakelijk.
het grappige is dat de meeste van die vrouwtjes zelf al zwaar onderdrukt worden door de man.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, jezelf zo afzetten tegen NL en dat laten zien dmv een burka en dan boos worden
De arts kon geen onderzoek doen omdat de moeder dat weigerde, niet omdat de arts weigerde.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:32 schreef montier het volgende:
nogmaals, hoe weet jij en die arts dat de veiligheid van dat kind niet in direct gevaar stond als er geen onderzoek gedaan is.
het is vooralsnog niet verboden in nederland dus mag ze met recht boos worden ja...quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, jezelf zo afzetten tegen NL en dat laten zien dmv een burka en dan boos worden
Precies, ze zal zelf ook niet vies zijn van onderscheid maken tussen haarzelf en ongelovigen, zo vroom zal ze wel zijn gezien ze een burqa draagt. Dan krijgt ze een sneer terug van een nuchtere Hollander en dan is het weer niet goed.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik betwijfel of het dragen van een burka iets te maken heeft met het afzetten tegen Nederland.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
de arts kon gewoon onderzoek doen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De arts kon geen onderzoek doen omdat de moeder dat weigerde, niet omdat de arts weigerde.
Ik ben niet bang om opgeblazen te worden, en dat schrijf ik ook niet, je zuigt het uit je eigen duim. Waar ik mij onbehaaglijk bij voel is bij mensen die een burka dragen, je hebt geen idee van wie zich er onder bevindt en wat die persoon wel niet allemaal van plan is (en ook een overval behoort tegenwoordig tot de reële mogelijkheden). Het zien van een gezicht is een heel belangrijk element bij sociale interactie omdat veel communicatie ook non-verbaal is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:31 schreef Re het volgende:
[..]
het bekrompen idee is het gevoel van onveiligheid als je iemand in een burka ziet.... bang dat je wordt opgeblazen ofzo?
stel dat die moeder ziek was en ze komt bij de arts en die zegt doet uw kleren even uit en ik luister aan uw borst wat er aan de hand is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:39 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Precies, ze zal zelf ook niet vies zijn van onderscheid maken tussen haarzelf en ongelovigen, zo vroom zal ze wel zijn gezien ze een burqa draagt. Dan krijgt ze een sneer terug van een nuchtere Hollander en dan is het weer niet goed.
Wil je apart zijn? Helemaal oké, dan zul je ook zo behandeld worden.
En waar in het proces is het fout gegaan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:31 schreef montier het volgende:
[..]
het heeft in dit geval niks te maken met een mening.
feit 1: een arts moet eerst een anamnese/diagnose afnemen voordat hij iets kan en mag zeggen over het wel of niet (ernstig) ziek zijn van een patient
feit 2: een arts moet volgens zijn eed en de wet ieder mensen in nood helpen
feit 3: een arts mag geen patient weigeren volgens diezelfde eed ( Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen)
jouw mening is dat een burqa sociaal ongewenst is maar de wet zegt dat een persoon ongeacht burqa, pak of dreadlocks geholpen moet worden.
leer aub het verschil tussen een mening en feiten en wetten ....
dat klopt maar wat heeft dat kind ermee te maken?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ben niet bang om opgeblazen te worden, en dat schrijf ik ook niet, je zuigt het uit je eigen duim. Waar ik mij onbehaaglijk bij voel is bij mensen die een burka dragen, je hebt geen idee van wie zich er onder bevindt en wat die persoon wel niet allemaal van plan is. Het zien van een gezicht is een heel belangrijk element bij sociale interactie omdat veel communicatie ook non-verbaal is.
het belang van het kind niet voorop zetten en de mens in zijn waardigheid laten ondanks diens opvattingen (van geloof en cultuur).quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:43 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En waar in het proces is het fout gegaan?
Wel als de moeder weigert mee te werken, jammer maar helaas, dan rot maar op.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:42 schreef montier het volgende:
[..]
stel dat die moeder ziek was en ze komt bij de arts en die zegt doet uw kleren even uit en ik luister aan uw borst wat er aan de hand is.
als ze dan weigerd dan mag ze idd oprotten.
nu is het een kind dat behandeld moest worden.
de arts kan op geen enkele manier ergens het recht ontlenen om dat te weigeren
De "oververmoeidheid" waar de arts het op gooit lijkt me in ieder geval ook kletskoek geworden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Ah kijk, de nuance komt al om de hoek, de arts wou dus man en zoontje wel binnen, maar hij wou geen indoor tentenkamp? Nou dan kan iedereen die hier roept dat de arts hulp heeft geweigerd z'n spullen pakken en afdruipen uit dit topic.
quote:De vrouw neemt hier geen genoegen mee en stapt naar de de Commissie Gelijke Behandeling en het Medisch Tuchtcollege.
waar staat dat de moeder weigerde mee te werken?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:44 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Wel als de moeder weigert mee te werken, jammer maar helaas, dan rot maar op.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:45 schreef De_Ruyter het volgende:
Overigens:
[..]
![]()
"Ieck wiel anderz zein alsch hieel Niederland, maar wannier iick oowk zoo behandield word dann word iick boos!"..
Ik heb helemaal niks tegen de moslims die in ons land vertoeven. Echter, de burka mogen ze van mij in de kast laten hangen. Ik heb Wilders en consorten verguisd vanwege de kopvoddentax, omdat zo'n maatregel natuurlijk ridicuul is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:43 schreef montier het volgende:
[..]
dat klopt maar wat heeft dat kind ermee te maken?
ik ben ook voor een burqa verbod maar niet over de rug van onschuldige kinderen
Ik lees het niet in de bron. Waar lees jij het dat de vrouw weigerde haar zoontje te laten onderzoeken? Werpt weer een ander licht op het bericht nlquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De arts kon geen onderzoek doen omdat de moeder dat weigerde, niet omdat de arts weigerde.
Nee, zij mocht lekker buiten blijven kamperen in haar tent, terwijl de vader en het kind wel door de arts binnengelaten werden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:45 schreef montier het volgende:
[..]
waar staat dat de moeder weigerde mee te werken?
verbood ze de arts het kind aan te raken?
verbood ze de arts om vragen inzake haar zieke kind aan haar te stellen?
wat?
Een kind hoort begeleiding te hebben als het een arts bezoekt- dit was niet vast te stellen pmdat de overduidelijk achterlijke vrouw zichzelf ingewikkeld had in bergen stof. Doe die eerst maar eens af zodat we kunnen zien wie er aan de balie verschijnt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:54 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Ik vind oververmoeid zijn geen reden om iemand, in dit geval een vrouw in burka en ziek kind, niet te ontvangen. Je weet immers niet hoe ziek het kind is. Ik vind dat het belang van het zieke kind zwaarder weegt. Kennelijk had de man ook enkel oog voor de vrouw in burka. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat ze er geen genoegen mee neemt.
Wat vinden jullie?
Dat kan van BEIDE kanten gezegd worden. Als het kind echt zo ziek was had moeder dat ding ook gewoon kunnen afdoen en meegaan met de cultuur van het land waar ze wenst te wonen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:44 schreef montier het volgende:
[..]
het belang van het kind niet voorop zetten en de mens in zijn waardigheid laten ondanks diens opvattingen (van geloof en cultuur).
Maar hij wilde het kind toch wel behandelen, alleen weigerde de moeder dat. Nu stel jij dat de moeder essentiele informatie kan geven voor de vaststelling van of het kind ziek is, maar de moeder had bijvoorbeeld ook op het moment dat zij die informatie kon geven bij de arts geroepen kunnen worden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:42 schreef montier het volgende:
stel dat die moeder ziek was en ze komt bij de arts en die zegt doet uw kleren even uit en ik luister aan uw borst wat er aan de hand is.
als ze dan weigerd dan mag ze idd oprotten.
nu is het een kind dat behandeld moest worden.
de arts kan op geen enkele manier ergens het recht ontlenen om dat te weigeren
En terecht. Dan mag een moeder geeneens bij haar eigen kind wezen, alleen maar vanwege de smaak van de dokter. Dan had de beste man maar modeontwerper moeten worden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:48 schreef CasB het volgende:
[..]
Nee, zij mocht lekker buiten blijven kamperen in haar tent, terwijl de vader en het kind wel door de arts binnengelaten werden.
Dat digde ze niet en toen zijn ze boos weggegaan.
Een user vertelde over wat zij in het AD aantrof:quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:47 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik lees het niet in de bron. Waar lees jij het dat de vrouw weigerde haar zoontje te laten onderzoeken? Werpt weer een ander licht op het bericht nl
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:00 schreef Nepthys het volgende:
Ja, dat is een onverstandige move geweest.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:45 schreef freako het volgende:
De "oververmoeidheid" waar de arts het op gooit lijkt me in ieder geval ook kletskoek geworden.
ja dus?... en waarom zegt arts dan dat hij vermoeid was... of zou die zelf ook inzien dat hij een foute beslissing heeft genomen immers als hij in zijn recht staat hoeft hij geen excuses te verzinnenquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Een user vertelde over wat zij in het AD aantrof:
[..]
Omdat de politiek correcte brigade binnenkort als een tsunami over hem heen komt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:52 schreef Re het volgende:
[..]
ja dus?... en waarom zegt arts dan dat hij vermoeid was... of zou die zelf ook inzien dat hij een foute beslissing heeft genomen immers als hij in zijn recht staat hoeft hij geen excuses te verzinnen
"bij de arts geroepen kunnen worden"? Ze mag ja niet naar binnen van jou.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar hij wilde het kind toch wel behandelen, alleen weigerde de moeder dat. Nu stel jij dat de moeder essentiele informatie kan geven voor de vaststelling van of het kind ziek is, maar de moeder had bijvoorbeeld ook op het moment dat zij die informatie kon geven bij de arts geroepen kunnen worden.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:53 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Omdat de politiek correcte brigade binnenkort als een tsunami over hem heen komt.
Let maar op.quote:
ik denk dat de burka binnenkort wel terecht verboden wordt, maar verder slaat je drogopmerking gewoon nergens opquote:
ja en dan steeds die vrouw binnenroepen omdat papa het steeds niet weet?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar hij wilde het kind toch wel behandelen, alleen weigerde de moeder dat. Nu stel jij dat de moeder essentiele informatie kan geven voor de vaststelling van of het kind ziek is, maar de moeder had bijvoorbeeld ook op het moment dat zij die informatie kon geven bij de arts geroepen kunnen worden.
Ik mag het hopen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:55 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat de burka binnenkort wel terecht verboden wordt, maar verder slaat je drogopmerking gewoon nergens op
De arts heeft geen patient geweigerd.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:56 schreef montier het volgende:
[..]
ja en dan steeds die vrouw binnenroepen omdat papa het steeds niet weet?
die arts mag geen patienten weigeren en zeker niet als reden dat ze een burqa droeg.
er is (nog) geen wet die een burqa verbied en er staat nergens geschreven dat zieke kinderen met een burqa dragende begleidende moeder zijn uitgesloten van medische zorg.
en stel dat er een wet is die burqa's zou verbieden in nederland dan blijft het heel cru om dat alsnog te weigeren, een arts zou daarboven moeten staan.
omdat jij niet voor hem kunt denken...quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:57 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ik mag het hopen.
En het is geen drogopmerking, waarom zou hij ander z'n excuses aanbieden? Als hij schijnbaar zo'n hekel heeft aan burka's dan zou hij daar zonder pressie geen excuses voor aanbieden, hij vreest waarschijnlijk voor veel negatieve berichtgeving en de Commissie gelijke behandeling.
Je weet het verschil dus duidelijk niet. De betreffende huisartsenpost (HAP) is namelijk ook de mijne. Deze is alleen geopend (en bereikbaar!) als de gewone huisartsen geen dienst hebben (dus elke dag tussen 17.00 uur en 08.00 uur en de weekenden en feestdagen) Als er iets is waar je een arts voor nodig heb dan dien je hun dus te bellen. Zij bepalen of je langs mág komen en indien ja dan staat daar een melding van in het systeem. Deze moeder heeft dus eerst gebeld, is daarna gevraagd langs te komen, heeft zich gemeld bij de balie bij de assistente's (die eventueel een identificatie kunnen vragen) en daarna is de (gesloten) toegangsdeur tot de wachtkamer geopend door de betreffende assistente. Indien er een hogere medische noodzaak was geweest hadden de assistenten haar aangemeld bij de SEH (in het zkh dus) en hadden ze daar naar toe verwezen geworden. Met identificatie had de weigering van de arts dus niets te maken, dat punt was deze moeder namelijk al gepasseerd.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:28 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Ik weet het verschil prima, ik ben er zelf 2 keer geweest en daardoor weet ik ook dat ze gewoon open zijn. Ik had toen even geen huisarts.
Dus doe niet alsof je er alle verstand van hebt.
Dat kind had niets spoedeisends anders ga je niet naar de huisarts.
Jij staat ook nogal ver van de werkelijkheid af en je beargumentatie is slecht.
jawel, de moeder met burqa en haar zieke kind.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:59 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
De arts heeft geen patient geweigerd.
Dat loopt het uberhaupt niet. Het kind is 3 maanden oud! (dus ook niet aanspreekbaar mbt klachten. Het is beter communiceren met een moeder in burka dan met een 3 maanden oud kind)quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:49 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dan loopt het niet vrolijk in het rondte. Lijkt me stug dat een uur later bij een andere arts aankloppen een zaak van leven op dood zal zijn.
Het kan toch zijn dat de assistente er geen probleem mee had, en de dokter wel. En ik vraag me af hoe er van identificatie sprake kan zijn op het moment dat iemand een doek draagt die alles bedekt?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:00 schreef Ireth het volgende:
[..]
Deze moeder heeft dus eerst gebeld, is daarna gevraagd langs te komen, heeft zich gemeld bij de balie bij de assistente's (die eventueel een identificatie kunnen vragen) en daarna is de (gesloten) toegangsdeur tot de wachtkamer geopend door de betreffende assistente. Indien er een hogere medische noodzaak was geweest hadden de assistenten haar aangemeld bij de SEH (in het zkh dus) en hadden ze daar naar toe verwezen geworden. Met identificatie had de weigering van de arts dus niets te maken, dat punt was deze moeder namelijk al gepasseerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |