het bekrompen idee is het gevoel van onveiligheid als je iemand in een burka ziet.... bang dat je wordt opgeblazen ofzo?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:30 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Beetje jammer dat je iemands normen en waarden afzet als een bekrompen idee. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen de visie van de almachtige "Re" moet overnemen, toch?
nogmaals, hoe weet jij en die arts dat de veiligheid van dat kind niet in direct gevaar stond als er geen onderzoek gedaan is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n gekke daad hoor. Ik voel mij al onveilig als mensen met een burka langs lopen over straat, je hebt geen flauw idee van wie zich er onder bevind. Bovendien wilde de arts het kind wel behandelen maar dan zonder dat de moeder in de behandelkamer kwam, maar het was de moeder zelf die daar niet mee akkoord ging. Ik vind dat de arts op zich een mooie invulling heeft gegeven aan het laten blijken van maatschappelijke afkeuring, zonder dat de gezondheid van het zoontje direct in gevaar gebracht wordt.
Het is zijn goed recht om zich er onbehagelijk bij te voelen. Wellicht chargeert hij in deze ook een beetje, maar dat blijft een aanname.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:31 schreef Re het volgende:
[..]
het bekrompen idee is het gevoel van onveiligheid als je iemand in een burka ziet.... bang dat je wordt opgeblazen ofzo?
Neen, lees het hele topic even aub.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
Dus de beste dokter wilde het zoontje niet behandelen omdat de moeder een burka droeg? Beetje rare gang van zaken. Prima dat je een aversie koestert jegens burka's, maar dat heeft natuurlijk niets van doen met dat kereltje.
Overigens ben ik ook weinig gecharmeerd van burka's. Vind die dingen onbeleefd en ongepast in ons land.
Zo staat het toch echt in de OP.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:34 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Neen, lees het hele topic even aub.
Bekrompen? In veel Islamitische landen ziet men dragen van een burka ook als sociaal onwenselijk. Ik heb echt niks tegen moslims en moskeeën, etc, maar bepaalde zaken, zoals de burka zie ik echt niet zitten. Een verbod gaat mij te ver, maar maatschappelijke afkeer kan ik zeker goed begrijpen. Het zal mij weinig verbazen als deze arts eenzelfde redenatie aanhangt bij het weigeren van de vrouw in burka in zijn behandelkamer.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:29 schreef Re het volgende:
[..]
dus je spiegelt je eigen bekrompen idee naar de gedachten van een professionele hulpverlener?
Ja, jezelf zo afzetten tegen NL en dat laten zien dmv een burka en dan boos wordenquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:33 schreef De_Ruyter het volgende:
Klinkt mij in de oren alsof mevrouw een koekje van eigen deeg kreeg toegeschoven, eet smakelijk.
het grappige is dat de meeste van die vrouwtjes zelf al zwaar onderdrukt worden door de man.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, jezelf zo afzetten tegen NL en dat laten zien dmv een burka en dan boos worden
De arts kon geen onderzoek doen omdat de moeder dat weigerde, niet omdat de arts weigerde.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:32 schreef montier het volgende:
nogmaals, hoe weet jij en die arts dat de veiligheid van dat kind niet in direct gevaar stond als er geen onderzoek gedaan is.
het is vooralsnog niet verboden in nederland dus mag ze met recht boos worden ja...quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, jezelf zo afzetten tegen NL en dat laten zien dmv een burka en dan boos worden
Precies, ze zal zelf ook niet vies zijn van onderscheid maken tussen haarzelf en ongelovigen, zo vroom zal ze wel zijn gezien ze een burqa draagt. Dan krijgt ze een sneer terug van een nuchtere Hollander en dan is het weer niet goed.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik betwijfel of het dragen van een burka iets te maken heeft met het afzetten tegen Nederland.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
de arts kon gewoon onderzoek doen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De arts kon geen onderzoek doen omdat de moeder dat weigerde, niet omdat de arts weigerde.
Ik ben niet bang om opgeblazen te worden, en dat schrijf ik ook niet, je zuigt het uit je eigen duim. Waar ik mij onbehaaglijk bij voel is bij mensen die een burka dragen, je hebt geen idee van wie zich er onder bevindt en wat die persoon wel niet allemaal van plan is (en ook een overval behoort tegenwoordig tot de reële mogelijkheden). Het zien van een gezicht is een heel belangrijk element bij sociale interactie omdat veel communicatie ook non-verbaal is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:31 schreef Re het volgende:
[..]
het bekrompen idee is het gevoel van onveiligheid als je iemand in een burka ziet.... bang dat je wordt opgeblazen ofzo?
stel dat die moeder ziek was en ze komt bij de arts en die zegt doet uw kleren even uit en ik luister aan uw borst wat er aan de hand is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:39 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Precies, ze zal zelf ook niet vies zijn van onderscheid maken tussen haarzelf en ongelovigen, zo vroom zal ze wel zijn gezien ze een burqa draagt. Dan krijgt ze een sneer terug van een nuchtere Hollander en dan is het weer niet goed.
Wil je apart zijn? Helemaal oké, dan zul je ook zo behandeld worden.
En waar in het proces is het fout gegaan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:31 schreef montier het volgende:
[..]
het heeft in dit geval niks te maken met een mening.
feit 1: een arts moet eerst een anamnese/diagnose afnemen voordat hij iets kan en mag zeggen over het wel of niet (ernstig) ziek zijn van een patient
feit 2: een arts moet volgens zijn eed en de wet ieder mensen in nood helpen
feit 3: een arts mag geen patient weigeren volgens diezelfde eed ( Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen)
jouw mening is dat een burqa sociaal ongewenst is maar de wet zegt dat een persoon ongeacht burqa, pak of dreadlocks geholpen moet worden.
leer aub het verschil tussen een mening en feiten en wetten ....
dat klopt maar wat heeft dat kind ermee te maken?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ben niet bang om opgeblazen te worden, en dat schrijf ik ook niet, je zuigt het uit je eigen duim. Waar ik mij onbehaaglijk bij voel is bij mensen die een burka dragen, je hebt geen idee van wie zich er onder bevindt en wat die persoon wel niet allemaal van plan is. Het zien van een gezicht is een heel belangrijk element bij sociale interactie omdat veel communicatie ook non-verbaal is.
het belang van het kind niet voorop zetten en de mens in zijn waardigheid laten ondanks diens opvattingen (van geloof en cultuur).quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:43 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En waar in het proces is het fout gegaan?
Wel als de moeder weigert mee te werken, jammer maar helaas, dan rot maar op.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:42 schreef montier het volgende:
[..]
stel dat die moeder ziek was en ze komt bij de arts en die zegt doet uw kleren even uit en ik luister aan uw borst wat er aan de hand is.
als ze dan weigerd dan mag ze idd oprotten.
nu is het een kind dat behandeld moest worden.
de arts kan op geen enkele manier ergens het recht ontlenen om dat te weigeren
De "oververmoeidheid" waar de arts het op gooit lijkt me in ieder geval ook kletskoek geworden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Ah kijk, de nuance komt al om de hoek, de arts wou dus man en zoontje wel binnen, maar hij wou geen indoor tentenkamp? Nou dan kan iedereen die hier roept dat de arts hulp heeft geweigerd z'n spullen pakken en afdruipen uit dit topic.
quote:De vrouw neemt hier geen genoegen mee en stapt naar de de Commissie Gelijke Behandeling en het Medisch Tuchtcollege.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |