bronquote:UTRECHT - Een 23-jarige vrouw stapt naar het tuchtcollege omdat een huisarts de moslima en haar zieke zoontje niet wilde ontvangen omdat de Utrechtse een burka droeg.
De vrouw ging op eerste kerstdag naar de huisarts maar kwam de spreekkamer niet in. Volgens de moeder zei de arts dat hij de vrouw en haar zoontje niet wilde helpen vanwege de burka. In het AD verklaart de arts echter dat hij oververmoeid was en zou hij inmiddels zijn excusues hebben aangeboden.
De vrouw neemt hier geen genoegen mee en stapt naar de de Commissie Gelijke Behandeling en het Medisch Tuchtcollege.
Eens.quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:54 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Ik vind oververmoeid zijn geen reden om iemand, in dit geval een vrouw in burka en ziek kind, niet te ontvangen. Je weet immers niet hoe ziek het kind is. Ik vind dat het belang van het zieke kind zwaarder weegt. Kennelijk had de man ook enkel oog voor de vrouw in burka. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat ze er geen genoegen mee neemt.
Wat vinden jullie?
Een infectie, maar doet t er toe?quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:57 schreef matthijst het volgende:
Wat had het kind uiteindelijk?
Niks?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:55 schreef minkuukel het volgende:
Het is zijn beroepsplicht, vermoeid of niet.
ik wist niet dat vrouwen in burka Nederlands konden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:58 schreef Ascendancy het volgende:
Ik wist niet dat vrouwen in burka de westerse geneeskunde accepteerden![]()
Voor de rest, artsen moeten een eed afleggen. Die stelt zeer duidelijk dat je iedereen naar kunnen moeten behandelen. Geld of geen geld, Geloof of geen geloof.
Ik denk dat we in deze discussie niet in moeten gaan op de integratie-problemen in Nederland. Ik dacht oprecht dat streng-gelovige moslims geen (voor ons) reguliere gezondheidszorg mochten ontvangen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik wist niet dat vrouwen in burka Nederlands konden.
Zullen wel weer een advocaat achter de hand houden voor zulke dingen
Hij weigert in dit geval om naar een ziek kind te kijken.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:04 schreef HugoBaas het volgende:
Ach, moslimvrouwen weigeren weleens een mannelijke arts en nu gebeurd het andersom en is het ineens not done.
Als patient mag je om een andere arts verzoeken. Het is hetzelfde dat er geen mannelijke gynaecologen zijn. Daarnaast heeft de patient op dit punt geen maatschappelijke verplichting. De arts wel.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:04 schreef HugoBaas het volgende:
Ach, moslimvrouwen weigeren weleens een mannelijke arts en nu gebeurd het andersom en is het ineens not done.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:04 schreef HugoBaas het volgende:
Ja maar die vrouw kan zich niet identificeren, omdat zij niet herkenbaar is. Het is gewoon onbeschoft. Net zoals dat het onbeschoft is als een moslim man een vrouw een hand weigert te geven.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:05 schreef Mylene het volgende:
[..]
Hij weigert in dit geval om naar een ziek kind te kijken.
.... dus dan verdient haar zoontje het om maar geen hulp te krijgen?quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:09 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Ja maar die vrouw kan zich niet identificeren, omdat zij niet herkenbaar is. Het is gewoon onbeschoft. Net zoals dat het onbeschoft is als een moslim man een vrouw een hand weigert te geven.
dat is inderdaad not done... als arts heb je een plicht om mensen te helpenquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:04 schreef HugoBaas het volgende:
UTRECHT - Een 23-jarige vrouw stapt naar de rechtbank omdat het tuchtcollege de moslima niet wilde ontvangen omdat de Utrechtse een burka droeg.quote:UTRECHT - Een 23-jarige vrouw stapt naar het tuchtcollege omdat een huisarts de moslima en haar zieke zoontje niet wilde ontvangen omdat de Utrechtse een burka droeg.
Het was een huisarts, geen spoedeisende hulp! De wachtkamer van mijn huisarts zit standaard vol met >50% buitenlanders (terwijl ik niet in een stad met zoveel buitenlanders woon)... M.a.w. ze komen sowieso voor elk wissewasje, het was ongetwijfeld geen kind met een gapende hoofdwond!quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:10 schreef bLa. het volgende:
[..]
.... dus dan verdient haar zoontje het om maar geen hulp te krijgen?
Wie zegt dat er een vrouw onder die boerka zat? Hij kan gewoon zeggen "ik heb haar nog nooit gezien"quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:10 schreef bLa. het volgende:
[..]
.... dus dan verdient haar zoontje het om maar geen hulp te krijgen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |