quote:
Maar hoe moet ik S bepalen dan ?quote:Op dinsdag 15 december 2009 23:27 schreef GlowMouse het volgende:
Het zijn betrouwbaarheidsintervallen, de eerste gebaseerd op een steekproef uit de normale verdeling waarvan de standaardafwijking bekend is (sigma), de tweede gebaseerd op een steekproef uit de normale verdeling waarvan de standaardafwijking onbekend is (en geschat wordt met S).
Je bent een topperquote:Op dinsdag 15 december 2009 23:36 schreef GlowMouse het volgende:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=64168
je maakt je cirkeltje te kleinquote:Op woensdag 16 december 2009 16:50 schreef Burakius het volgende:
[ afbeelding ]
Zie het omkringelde. Hoe kunnen ze nou heel droog die twee n'en wegstrpen. Ik heb getracht het uit te werken door die 3(n+1) uit te werken tot : 3n + 3 en dan dingen wegstrepen, maar dan nog kom ik er niet op. Help please.
p.s.
Dit is trouwens een ratio test (Quotiëntentest)
Er wordt helemaal niks 'weggestreept'. Die factor |x|/3 is onafhankelijk van n en dus een constante factor wanneer n je variabele is. Zodoende is de limiet van |xn/3(n+1)| voor n →∞ gelijk aan |x|/3 maal de limiet van n/(n+1) voor n →∞.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:50 schreef Burakius het volgende:
[ afbeelding ]
Zie het omkringelde. Hoe kunnen ze nou heel droog die twee n'en wegstrpen. Ik heb getracht het uit te werken door die 3(n+1) uit te werken tot : 3n + 3 en dan dingen wegstrepen, maar dan nog kom ik er niet op. Help please.
p.s.
Dit is trouwens een ratio test (Quotiëntentest)
dat klopt niet.quote:En ik weet ook dat (n+2)! = (n+2)n!
Oke dat zou goed kunnen. Voor (n+1)! = (n+1)n! wel geldig.quote:
Tja, je kent de definitie van ! toch hoop ik?quote:Op woensdag 16 december 2009 21:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
Oke dat zou goed kunnen. Voor (n+1)! = (n+1)n! wel geldig.
Dus dan is het voor (n+2)! = (n+1)(n+2) n! of iets in die richting?
tja ik weet dat (n+2)! = (n+1) * (n+2) * ....... etc. dus = (n+1) * (n+2) * n! (hoop dat dit correct is).quote:Op woensdag 16 december 2009 21:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, je kent de definitie van ! toch hoop ik?
Ik zou het wel andersom schrijven, nu lijkt het net of de termen steeds hoger gaat, maar dus:quote:Op woensdag 16 december 2009 21:42 schreef Burakius het volgende:
[..]
tja ik weet dat (n+2)! = (n+1) * (n+2) * ....... etc. dus = (n+1) * (n+2) * n! (hoop dat dit correct is).
Het is faculteit. Dus 3! = 1 * 2 * 3
Thx duidelijk!quote:Op woensdag 16 december 2009 21:53 schreef Dzy het volgende:
[..]
Ik zou het wel andersom schrijven, nu lijkt het net of de termen steeds hoger gaat, maar dus:
(n+2)! = (n+2) * (n+1)! = (n+2) * (n+1) * n!
Het opzoeken kost ook nog O(n) zodat je voor het totaal op O(n²) komt. Door sorteren van beide lijsten kun je tot O(n logn) komen, maar de vraag is of dat bij n=100 veel uitmaakt.quote:Daarna maak ik een forloop die een b getal uit B neemt en dan i=b%10 uitrekent, dan zoek ik alleen in lijst Ai naar het getal b.
Die bound heb je ook, want je weet dat het natuurlijke getallen zijn. Je kan dan het maximum zoeken in O(n), een array maken vol booleans met de maximumgrootte van het gevonden maximum + 1, en alle startwaarden in die array op false zetten.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Is de boel wel gebound of weet je meer over de input, dan kun je een lineaire oplossing nadenken.
Er zullen vast wel meer bounds zijn waardoor het makkelijk wordt om een lineaire oplossing te bedenken. Als je weet dat de getallen natuurlijke getallen zijn (zoals in dit geval) ook, dus ksnap niet precies wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:12 schreef GlowMouse het volgende:
Iblis heeft het over een a priori bekende bound, bedenk maar eens waarom het dan makkelijk wordt
Jouw 'oplossing' is niet goed, je ziet zelf dat het al fout gaat bij een groot getal.
In de praktijk kan je hierop letten, maar om de orde van n te bepalen hoef je niet te letten op maximumgetal K en kdenk dat Optimistic bedoelde dat hij de laagste orde n wou. De oplossing die ik in mn post noemde is overigens ook geaccepteerd als oplossing (als n dichtbij K zit), alleen wordt hij nauwelijks gebruikt -.-quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:22 schreef GlowMouse het volgende:
Je moet kijken naar de verwerkingstijd als functie van je input. In jouw functie is die exponentieel, want om een groot getal K in te voeren kost dat mij log(K) stapjes terwijl de geheugenallokatie K stapjes kost.
Als je a invult krijg je:quote:Op maandag 21 december 2009 20:51 schreef EddyAlbena het volgende:
ok, ik heb alleen mn telefoont en moment tot mijn beschikkng, dus alle informatie kan ik niet geven, maar het schijnt dat je hieraan genoeg hebt:
a= 0,5(0,84a+0,4c) + 0,8c
a = 1,72
waarom wordt dit 1,72c ?
Haha yeah! Mijn dank is groot, ik snap 'm! Dit brengt mij weer een stuk verder.quote:Op maandag 21 december 2009 21:16 schreef Iblis het volgende:
Ah, ik snap wat je wilt, maar je schrijft het raar op. Wat je wilt is:
a= 0,5(0,84a+0,4c) + 0,8c
oplossen naar c. Om dat de doen, begin met vermenigvuldigen met 2:
2a= 0,84a + 0,4c + 1,6c
0,84a naar de andere kant, termen met c samenvoegen:
1,16a = 2,0c
Deel links en rechts door 1,16:
a = 1,72c
Inderdaad, zag het direct nadat ik het posttequote:Op dinsdag 22 december 2009 00:09 schreef GlowMouse het volgende:
gebruik det(AB)=det(A)det(B) en I=A*A^-1.
Bij lineaire algebra wordt |x| opgevat als 'de lengte van x' . ||x|| wordt daar nooit gebruikt...quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:29 schreef GlowMouse het volgende:
Hebben we het over ||Tx|| of over |Tx| (component-wise absolute waarde)?
Ik vermoed van niet.quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:38 schreef GlowMouse het volgende:
heb je algebraïsche eigenschappen geleerd van rotatiematrices/spiegelmatrices?
Dat aantonen gaat op dezelfde manier als wat ik juist deed. Hiermee ben je klaarquote:Op dinsdag 22 december 2009 00:41 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Ik vermoed van niet.
Er is trouwens een hint:
Laat zien dat Te2 loodrecht staat op Te1
Ja, intuïtief snap ik het wel. Maar wat het loodrecht staan van de afbeeldingen van e1 en e2 te maken heeft met rotatie/loodrechte spiegeling, is me een raadsel.quote:Op dinsdag 22 december 2009 01:19 schreef GlowMouse het volgende:
intuïtief: alles blijft even lang en er vervormt niks
Je kunt ook zeggen x=x(1)e1 + x(2)e2, dus Tx = x(1) Te1 + x(2) Te2, dus je hebt dezelfde vector maar dan tov een andere orthogonale basis.
Wat bedoel je er precies mee dat de kolommen van M in de nulruimte zitten?quote:Op donderdag 24 december 2009 00:42 schreef GlowMouse het volgende:
Je weet dat dim(ker(M)) 0,1 of 2 kan zijn, en 0 en 2 kun je vrij makkelijk wegstrepen (0 omdat de kolommen van m in de nulruimte zitten, 2 omdat het niet de nulmatrix is).
Maar het is ook makkelijk in te zien dat M een lineaire combinatie moet zijn van A en B, en vervolgens dat niet beide gewichten ongelijk aan 0 kunnen zijn.
Waarom weet ik dat Av=0 ?quote:Op donderdag 24 december 2009 16:27 schreef thabit het volgende:
Neem een element v van Rn dat zowel in ker(A) als A(V) zit. Te bewijzen: v=0. Je weet: Av = 0 en er is een w met v = Aw. Nu jij weer.
je neemt aan dat hij zit in de doorsnede van ker(A) en A(V).quote:Waarom weet ik dat Av=0 ?
Lineaire afbeeldingen zijn niet vierkant. Maar als je n=2 neemt en A de lineaire afbeelding (x,y) -> (y,0) dan heb je een tegenvoorbeeld want (1,0) zit in zowel kern als beeld.quote:Op donderdag 24 december 2009 16:38 schreef GlowMouse het volgende:
Ligt het aan mij of heb je ook genoeg aan 'A is vierkant'?
Een mooie kerstgedachte.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:12 schreef Iblis het volgende:
Maar, denk ook aan de afgeleide.
quote:Op donderdag 24 december 2009 23:09 schreef thabit het volgende:
Ik zou beginnen met 1/(1+x), weet je daar de machtreeksrepresentatie van?
Idd een Christen hahaha. Laat ik dat nou net niet zijnquote:Op donderdag 24 december 2009 23:12 schreef Iblis het volgende:
Goddeloze mathematici ook altijd. Augustinus zei het al: De goede Christen moet bevreesd zijn voor de mathematici. Op kerstavond!
Maar, denk ook aan de afgeleide.
Goed, nu de kerstgedachte toepassen.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
sommatieteken: (-1)^n * x^n lijkt mij ???
Jou helpen.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:16 schreef Burakius het volgende:
[..]
Idd een Christen hahaha. Laat ik dat nou net niet zijn. Wat doe jij trouwens hier op dit tijdstip op deze dag
?
Iemand met de naam van de duivel die een Moslim helptquote:
Zeker. Maar dat is denk ik meer voor de alfa-topic.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Iemand met de naam van de duivel die een Moslim helpt..
Nederland is té multicultureel hahaha. Je was natuurlijk de hele dag op mij aan het wachten hahaha.
hmmm heb jij toevallig een boek van Dostojevski gelezen?
Kijk zonder differntiatie of whatever dat ook moge zijn wat je hier moet doen kom ik tot:quote:Op donderdag 24 december 2009 23:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Goed, nu de kerstgedachte toepassen.
Gewoon de afgeleide dus? Sorry als dit geen nut heeft, maar ik heb binnenkort toch een toets over differentieren en integreeren.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:05 schreef Burakius het volgende:
Oke guys. Calculus 11.9. Ik moet nu "use differentation to find a power series representation for:
f(x) = 1/ (1+x)2
Een fouriertransformatie is een integraaltransformatie, maar er zijn er meerdere. http://nl.wikipedia.org/wiki/Integraaltransformatie is vrij duidelijk wat dat betreft.quote:Op vrijdag 25 december 2009 16:45 schreef minibeer het volgende:
Zou iemand me kort uit kunnen leggen wat een integraaltransformatie is, ik weet dit niet precies en van wikipedia en google werd ik ook niet veel wijzer. Ik weet wel wat bijvoorbeeld de fourieranalyse is, hoe hij werkt en wat hij doet.
Nee, ze bedoelen een taylorreeks met oneindig veel termen.quote:Op vrijdag 25 december 2009 17:03 schreef minibeer het volgende:
[..]
Gewoon de afgeleide dus? Sorry als dit geen nut heeft, maar ik heb binnenkort toch een toets over differentieren en integreeren.
vreemdquote:Op vrijdag 25 december 2009 16:14 schreef BasementDweller het volgende:
In mijn lial diktaat staat het volgende:
Stel v=(v1, v2, ... , vn)t. We definiëren v* als de complex geconjugeerde van v. Dan geldt v*tv= (v1² + ... + vn²).
Ik begrijp het niet helemaal. Bedoelen ze dat een integraaltransformatie de afgeleide van de integraal van <een functie maal nog iets> is? Dan is het me namelijk wel geheel duidelijk.quote:Op vrijdag 25 december 2009 17:14 schreef GlowMouse het volgende:
Een fouriertransformatie is een integraaltransformatie, maar er zijn er meerdere. http://nl.wikipedia.org/wiki/Integraaltransformatie is vrij duidelijk wat dat betreft.
Sorry :Squote:Op vrijdag 25 december 2009 17:14 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, ze bedoelen een taylorreeks met oneindig veel termen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Combinatie_%28wiskunde%29quote:Op zondag 27 december 2009 12:54 schreef AE86_Trueno het volgende:
Ik voel me echt dom, maar wat moet er gebeuren wanneer er dit staat:
[ afbeelding ]
Ik heb het nog nooit gehad, en kom het nu opeens tegen in mijn wiskundeboek.
Dankjewel, ik had het al wel ooit gehad. Was het alleen vergetenquote:Op zondag 27 december 2009 13:00 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Combinatie_%28wiskunde%29
Inderdaad.... is het antwoord in het boek weer eens foutquote:
Jup, die (2n)! in teller en noemer vallen tegen elkaar weg.quote:Op zondag 27 december 2009 23:56 schreef Burakius het volgende:
Ja dus het wordt eigenlijk - (2n+2)(2n+1)(2n)! waardoor ik die (2n)! kan wegstrepen . Toch..
Faculteiten .. mijn nachtmerrie.
Als dank mag jij mijn nieuwe avatar uitkiezen. (keep it pro-Muslimquote:Op zondag 27 december 2009 23:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jup, die (2n)! in teller en noemer vallen tegen elkaar weg.
Zonder kerstmuts had ik het misschien gedaan. Maar het is Ibo zijn call aahahaa. Wil je me onder je Glowmouse apprentice gang scharen ofzo?quote:
Dan lijkt me, omdat het toch in de β-sfeer te houden een crop / verkleining uit:quote:Op zondag 27 december 2009 23:59 schreef Burakius het volgende:
[..]
Als dank mag jij mijn nieuwe avatar uitkiezen. (keep it pro-Muslim).
Gedaan. Best wel vet, meteen ff het wikipaginaatje lezen! Wat is precies het verhaal er achter?quote:Op maandag 28 december 2009 00:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan lijkt me, omdat het toch in de β-sfeer te houden een crop / verkleining uit:
[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Dmharvey. Licentie: CC-BY-SA.
Wel prima. De behangpatroongroep p3 uit het Alhambra.
Heb je de productregel al gehad?quote:Op maandag 28 december 2009 14:20 schreef evelien89 het volgende:
Hoi,
Ik ben bezig met de afgeleide bepalen, differentiëren, maar het lukt niet helemaal.
Kan iemand mij uitleggen welke stappen je neemt om bijvoorbeeld: f(x)= (x^2 + 2x)(3x + 5) op te lossen?
Alvast bedankt!
Dan zou ik gewoon, wat Beregd ook zegt, de haakjes wegwerken (dan kom je op wat hij zegt als het goed is) en dan afleiden. Lukt dat?quote:
quote:Op maandag 28 december 2009 14:23 schreef Beregd het volgende:
=3x³+11x²+10x
en dat afleiden gaat vanzelf.
Je kan het met de productformule, maar ik denk dat dit eenvoudiger is.
hoe dat?quote:Op maandag 28 december 2009 14:36 schreef evelien89 het volgende:
[..]
hoe kom je bij 11x^2, ik kwam uit op 11x^4?
de exponenten mag je niet optellen!quote:
Dat komt van 2x, als je dat afleidt krijg je 2.quote:Op maandag 28 december 2009 15:12 schreef evelien89 het volgende:
owja, ik zie het nu ook.
Nog eentje: y = 5x2 + 2x + 1 → y' = 10x + 2
Dat eerste deel is helder, ik snap alleen niet waarom het '+2' op het eind is.
en die +1 dan? Moet je die dan weglaten?quote:Op maandag 28 december 2009 15:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat komt van 2x, als je dat afleidt krijg je 2.
De afgeleide van een constante is 0.quote:Op maandag 28 december 2009 15:35 schreef evelien89 het volgende:
[..]
en die +1 dan? Moet je die dan weglaten?
Op zich, maar als de vraag expliciet zo gesteld wordt.quote:Op maandag 28 december 2009 19:47 schreef GlowMouse het volgende:
waarbij je gelijk ziet dat het hele gedoe met binomiaalcoefficienten zinloos is omdat je er met differentieren ook al op uitkwam
Kijk deze heb ik ook gewoon normaal op mijn formuleblad staan. Ik moet het nu specifiek doen met binominale etc. Maar het is zo vaag. Bijvoorbeeld deze som:quote:Op maandag 28 december 2009 19:47 schreef GlowMouse het volgende:
waarbij je gelijk ziet dat het hele gedoe met binomiaalcoefficienten zinloos is omdat je er met differentieren ook al op uitkwam
Wel. Je krijgt in de teller 1/2·-1/2·-3/2·-5/2··· in de teller, als je die samenvoegt krijg je 2n, die dan naar de noemer verhuist.quote:Op maandag 28 december 2009 20:23 schreef Burakius het volgende:
Die 2n n! krijg je dus niet bij het "gewoon" invullen van die standaard vorm gegeven door Ibo.
Ja en die moet je weer omschrijven tot een sommatieteken toch?quote:Op maandag 28 december 2009 19:45 schreef Iblis het volgende:
Zoals er staat, geldt het voor elke α, of het nou geheel of reëel (of zelfs complex) is, dat zegt GlowMouse’ link ook. Dus in jouw geval krijg je:
[ afbeelding ]
Ik vermoed dat je wat anders bedoelt en dat dat niet juist is.quote:Op maandag 28 december 2009 20:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja en die moet je weer omschrijven tot een sommatieteken toch?
Neem nou als voorbeeld 1/(2+3)3 ...quote:Op maandag 28 december 2009 19:45 schreef Iblis het volgende:
Zoals er staat, geldt het voor elke α, of het nou geheel of reëel (of zelfs complex) is, dat zegt GlowMouse’ link ook. Dus in jouw geval krijg je:
[ afbeelding ]
Het het precies zo ingevuld als hier (op dezer maniier):quote:Op maandag 28 december 2009 22:32 schreef Iblis het volgende:
Die k loopt van 0 t/m ∞.
1/ (2+x)3quote:Op maandag 28 december 2009 22:45 schreef Iblis het volgende:
Sorry, ik volg echt niet wat je doet.
Je schreef 1/(2 + 3)3, dat lijkt me niet correct vanwege missende x. Wat is de juist formule?
Dat dacht ik niet.quote:Op maandag 28 december 2009 22:56 schreef Burakius het volgende:
Die twee er uit halen waardoor je : 2* (1 + x/2) -3 krijgt toch?
1/2 (1+x/2)-3quote:
Oke, en dan zo invullen ff kijken . ik edit het hier wel.quote:Op maandag 28 december 2009 23:05 schreef Iblis het volgende:
Nee, je haakjes staan hier echt verkeerd. (1/2(1 + x/2))-3 wil je.
zie handleidingquote:Op woensdag 30 december 2009 14:27 schreef thijsltc het volgende:
Ik heb 4 onafhankelijke variabelen en 1 afhankelijke. Als ik gewoon een correlatieschema laat maken met analyze->correlate krijg ik dezelfde uitkomsten als de R in de model summary van de regressieanalyse.
Maar in dezelfde regressieanalyse staat ook een correlatieschema wat andere correlaties laat zien dan het correlatieschema uit analyze->correlate en dus ook anders dan die uit mijn model summary. Wat laat het correlatieschema uit de regressieanalyse dan zien?
Dit is heel normaal: voeg je regressoren toe dan verandert de coëfficient van de oorspronkelijke regressoren vaak. Hij kan ook opeens wel significant worden.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:28 schreef thijsltc het volgende:
En weet iemand hoe dit kan:
[ afbeelding ]
De bovenste is de Corruptie coefficient zonder de andere variabelen en de onderste is met de andere variabelen erbij. Ook bij de sociale uitgaven en pc per unit komt ik zelfs op een -getal uit!
Dus eigenlijk dit:quote:Op woensdag 30 december 2009 17:30 schreef GlowMouse het volgende:
Je moet t vinden zdd r(t)=0. Z beperkt de enige mogelijkheid tot t=0, en die blijkt ook te voldoen voor x en y..
Mag je i, j en k invullen? Wat stellen ze voor?quote:Op woensdag 30 december 2009 17:35 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dus eigenlijk dit:
r(t) = < e-tcos t i, e-tsin t j, e-t k >
Ik vul voor i 1 in, dat wordt niet 0. , ik vul voor j 0 in, dat wordt wél 0 , ik vul voor k 1 in en dat wordt niet 0.
Dus daarom t = 0 is de enige mogelijkheid???
Met k=4 krijg ik 63, geen priemquote:Op zondag 3 januari 2010 20:17 schreef BasementDweller het volgende:
Te bewijzen:
k³-1 is alleen priem als k=2.
Bewijs:
Als k oneven is, dan k=2n+1 met n in Z. Dan is k³-1=(2n+1)³=8n³+12n²+6n en dus deelbaar door 2 en is k³-1 dus niet priem. Dus k moet even zijn. We weten dat k>1 want een priemgetal p>1. Voor k=2 is k³-1=7 dus inderdaad priem.
Hoe laat ik nu zien dat voor geen enkele andere even k, k³-1 priem is?
Oh, faal. Maar nu zie ik wel een patroontje.quote:Op zondag 3 januari 2010 20:28 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Dat klopt, want ik moet dan ook aantonen dat voor k=4,6,8,10,12,... k³-1 niet priem is.
Maak het niet zo moeilijk. Je hebt:quote:Op zondag 3 januari 2010 20:57 schreef BasementDweller het volgende:
Ohja, bedankt![]()
Dus wat je dan eigenlijk moet bewijzen is dat k-1 | k³-1 . Als k=2, dan 1 | k³-1 (niet erg want een priemgetal heeft als deler 1). Maar als k>2 dan is er een getal >1 dat k³-1 deelt, en is het dus niet priem.
k³-1=(k - 1)(k + 1)k + (k - 1) en is dus inderdaad deelbaar door k-1.
QED
Dat is precies wat ik zeg.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Maak het niet zo moeilijk. Je hebt:
k3 - 1 = (k - 1)(k2 + k + 1)
Voor elk natuurlijk getal k > 1 is k3 - 1 deelbaar door k - 1, en dus kan k3 - 1 niet priem zijn voor enig natuurlijk getal k > 2.
Hier kom ik niet uit..quote:Bij het overseinen van morsetekens is de kans dat een letter goed ontvangen wordt 0.90. Noem m : aantal goed overgeseinde letters.
a) Hoe groot is de kans dat een woord van 4 letters goed ontvangen wordt? P(m=...)=...
b) Hoe groot is de kans dat een zin van 100 letters meer dan 6 fouten bevat? Noem k : aantal fout overgeseinde letters.
Te weinig gegevens: je kent de afhankelijkheden tussen de kansen niet.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:05 schreef Booomer het volgende:
[..]
Hier kom ik niet uit..
De verdeling bij a) is volgens mij binominaal P(m=4) = m ~ Bin (4 ; 0.90).. maar dan?
Meer gegevens worden niet gegeven...quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:47 schreef thabit het volgende:
[..]
Te weinig gegevens: je kent de afhankelijkheden tussen de kansen niet.
Dan kun je dus ook geen antwoord geven.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:44 schreef Booomer het volgende:
[..]
Meer gegevens worden niet gegeven...
x = (-1 ± sqrt(1 -4*(6- ey)))/2quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:03 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, de b^2 uit de abc-formule zie ik niet terug, en er verdwijnt een minteken binnen de wortel. En waarom kies je voor - en niet voor +, voor de wortel?
-1/2 + 1/2sqrt(23+4ey)quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:24 schreef GlowMouse het volgende:
x = (-1 ± sqrt(1 -4*(6- e^y)))/2
die klopt, die daarna niet. En waarom kies je voor - en niet voor +, voor de wortel?
Alleen daar doen ze niet aan op de middelbare schoolquote:Op woensdag 6 januari 2010 13:50 schreef GlowMouse het volgende:
wiskundig gezien hoort het domein gewoon bij het functievoorschrift gegeven te zijn
By-1 is bereik van de inversequote:Op woensdag 6 januari 2010 13:50 schreef GlowMouse het volgende:
De notatie By-1 ken ik niet, maar het heeft wel te maken met domein en bereik. Kijk je naar y = ln(x-2) + ln(x+3), voor welke x kun je die uitrekenen? En welke waarden kan y dus aannemen?
wiskundig gezien hoort het domein gewoon bij het functievoorschrift gegeven te zijn
Nee, dit klopt ook al niet. Het moet zijn:quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:24 schreef GlowMouse het volgende:
x = (-1 ± sqrt(1 -4*(6- e^y)))/2
die klopt, die daarna niet.
Mijn aanpak was:quote:Find the sum of the following geometric serie:
a + a(1+ a)-1 + a(1+ a)-2 + a(1+ a)-3 + a(1+ a)-4 + ..., (a > 0)
Eerst probeerde ik de somformule (met t=tijd ongedefenieerd) gelijkstellen aan de huidige reserve, maar dat werkte niet. Ik zie eigenlijk ook niet hoe een oneindige (het einde is immers onbekend) reeks een factor van |k|>1 (1,02) kan hebben.quote:The world's total consumption of natural gas was 1824 million tons oil equivalent (mtoe) in 1994. The reserves at the end of that year were estimated to be 128 300 mtoe. If consumption had increased by 2% in each of the coming years, and no new sources were ever discovered, how much longer would these reserves have lasted?
(1-a)-1 is natuurlijk niet hetzelfde als 1-a-1 en buiten dat haal je een + en een - doorelkaar.quote:Op woensdag 6 januari 2010 18:54 schreef Matthijs- het volgende:
Ik ben tegen twee vragen aangelopen over meetkundige rijen waar ik niet uitkom. De eerste vraag is:
[..]
Mijn aanpak was:
Sn = a / 1-(1-a)-1 = a / 1-1+a-1 = a1 / a-1 = a2
> Het antwoord moet echter "1 + a" zijn.
Als het einde onbekend is, dan is de reeks natuurlijk niet per se oneindig. Voer de lengte van de reeks in als variabele.quote:Op woensdag 6 januari 2010 18:54 schreef Matthijs- het volgende:
De tweede vraag is:
[..]
Eerst probeerde ik de somformule (met t=tijd ongedefenieerd) gelijkstellen aan de huidige reserve, maar dat werkte niet. Ik zie eigenlijk ook niet hoe een oneindige (het einde is immers onbekend) reeks een factor van |k|>1 (1,02) kan hebben.
Kan iemand hulp bieden?
Probeer de limiet maar uit te werken die de afgeleide definieert.quote:Op woensdag 6 januari 2010 18:53 schreef martijnnum1 het volgende:
wat moet het dan zijn?
pak de definitie van de afgeleide erbijquote:
Jouw h(x,y) werkt niet als y negatief is (en dit is meteen een hint voor het vinden van g(x,y)quote:Op woensdag 6 januari 2010 19:59 schreef BasementDweller het volgende:
Ik wil met behulp van de insluitstelling laten zien dat de limiet van f(x,y)= 2 x²y / (x² + y²) nul is als (x,y)->(0,0).
Dus ik moet een functie h(x,y) en g(x,y) vinden zó dat g(x,y) =< f(x,y) =< h(x,y). Als h(x,y) heb ik genomen 2x²y/x² =2y waarvan makkelijk na te gaan is dat de limiet nul is.
Ik kan alleen geen g(x,y) bedenken waarvan de limiet makkelijk te bepalen is.
Klopt h(x,y)= 2|y| en g(x,y)=-2|y| wel ?quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Jouw h(x,y) werkt niet als y negatief is (en dit is meteen een hint voor het vinden van g(x,y)).
Ik zou L'Hopital gebruiken, als ik jou was.quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:11 schreef martijnnum1 het volgende:
lim h->0 ((sin (pi*h))/h - pi)/ h = lim h->0 ((sin( p*h ))/ h) / (h) - pi/ h
kom er alleen nog steeds niet uit, door de noemer van 0.
Of moet je hier l'hopital gebruiken?
Ja.quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:14 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Klopt h(x,y)= 2|y| en g(x,y)=-2|y| wel ?
Wat moet de df/dy dan wel zijn?quote:Op donderdag 7 januari 2010 15:56 schreef GlowMouse het volgende:
Je df/dy is fout.
- Dan zal het wel fout gaan met continuïteit
-Is C1 niet continu differtieerbaar? Pak de functie x²sin(1/x) als x<>0, en 0 als x=0. Die is wel diffbaar maar niet cont.diffbaar, en zit dus niet in C1.
de kettingregelterm is geen x².quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:42 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wat moet de df/dy dan wel zijn?Als ik 'm integreer krijg ik toch echt weer f(x,y) terug...
Jouw afgeleidefunctie geldt voor x<>0. De afgeleide in 0 is lim(x->0) (f(x)-f(0)/(x-0) = lim(x->0) xsin(1/x) = 0. Je ziet dat de functie overal diffbaar is, maar de afgeleide is niet continu.quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:42 schreef BasementDweller het volgende:
De afgeleide van jouw functie is -Cos[1/x] + 2 x Sin[1/x]. Is die niet continu differentieerbaar omdat ie niet in het hele domein van de originele functie gedefinieerd is? (namelijk als x=0)
Klopt, dat is gewoon x. Maar je hebt nog een x uit de teller...quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
de kettingregelterm is geen x².
Oke, bedankt. Volgens mij begin ik het wel te snappen. Misschien kom ik er later nog op terug.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
Jouw afgeleidefunctie geldt voor x<>0. De afgeleide in 0 is lim(x->0) (f(x)-f(0)/(x-0) = lim(x->0) xsin(1/x) = 0. Je ziet dat de functie overal diffbaar is, maar de afgeleide is niet continu.
Ik vergeef het jequote:Op donderdag 7 januari 2010 17:56 schreef GlowMouse het volgende:maak teveel foutjes de laatste tijd
Ik heb het gehad vorig jaar met wiskunde, dat weet ik wel, maar hoe het moetquote:
De partiele afgeleiden zijn niet continu in 0: voor x != 0 geldt df/dy(x,0) = 1 en voor y != 0 geldt df/dy(0,y) = 0.quote:Op donderdag 7 januari 2010 14:41 schreef BasementDweller het volgende:
- In de theorie staat ergens dezelfde functie f(x,y) met als extra definitie f(0,0)=(0,0) wel continu is, partiële afgeleiden heeft in het punt (0,0) maar toch niet differentieerbaar is, terwijl er een stelling is die zegt dat als de partiële afgeleiden bestaan en continu zijn in de 'neighborhood' van x in het domein, dan is f differentieerbaar in het punt x.
Ja x-coordinaat is eerst positief, daarna negatief. Dus houdt dat in dat hij 2 periodes op de x-richting aflegt. En op de y-richting? Lijkt me niet dat je dat ook zo kunt doen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:54 schreef GlowMouse het volgende:
Pak een punt, kies een richting, en volg de figuur tot je bij je startpunt terug bent. En kijk tijdens dat wandelen wat er met de x-coordinaat gebeurt.
y kan ook zo, maar dan moet je het wel eerst goed kunnen. De sinus is op [0, 2pi] ook zowel positief als negatief, en toch maar één periode.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:57 schreef Pimmeltje het volgende:
[..]
Ja x-coordinaat is eerst positief, daarna negatief. Dus houdt dat in dat hij 2 periodes op de x-richting aflegt. En op de y-richting? Lijkt me niet dat je dat ook zo kunt doen.
ik snap niet wat je wilt, maar probeer de helpfunctie eensquote:Op donderdag 7 januari 2010 21:58 schreef horned_reaper het volgende:
Even een snelle vraag... misschien dat GlowMouse het weet.
Ik ben een beetje met Excel aan het kloten, want ik probeer via Excel normale verdeling en de betrouwbaarheid van een X-aantal metingen uit te rekenen.
Excel schijnt dit allemaal feilloos voor je te kunnen doen...
Ik bedoelde eigenlijk dit:quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
ik snap niet wat je wilt, maar probeer de helpfunctie eens
http://www.bloggpro.com/a(...)-intervals-in-excel/quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:06 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dit:
Het betrouwbaarheidsinterval voor een grote steekproef (of populatie) wordt berekend met de
werkbladfunctie ‘BETROUWBAARHEID’.
Normaal reken ik dat hele statistiek gedoe op de ouderwetse manier uit...
Maar blijkbaar kun je met werkbladfunctie's alles voor je uit laten rekenen door Excel... alleen ik ben zo vreselijk slecht met dit soort programma's.
Ik kan nergens goed vinden hoe je het nu precies moet uitrekenen... wat en hoe en waar ik mijn resultaten nu precies moet invullen... etc.
Zie je wel... ik kan gewoon niet met google zoekenquote:Op donderdag 7 januari 2010 22:16 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
http://www.bloggpro.com/a(...)-intervals-in-excel/
Alle informatie die gegeven wordt, heb ik gepost. Het zou kunnen dat ik bij (a) niet voldoende berekend heb, maar ik weet niet wat ik nog moet doen..quote:Op vrijdag 8 januari 2010 12:15 schreef thabit het volgende:
Wederom te weinig gegevens want er wordt niets over de covariantie tussen b en v verondersteld.
De vraagsteller schoppen, aangezien hij/zij duidelijk geen idee heeft wat hij/zij opschrijft.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 12:18 schreef Booomer het volgende:
[..]
Alle informatie die gegeven wordt, heb ik gepost. Het zou kunnen dat ik bij (a) niet voldoende berekend heb, maar ik weet niet wat ik nog moet doen..
En als ik nu naar de docent stap, weet ie het zo voor me op te lossen met de gegevens die er zijn. Vergeet ik gewoon niet iets te berekenen?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 12:25 schreef thabit het volgende:
[..]
De vraagsteller schoppen, aangezien hij/zij duidelijk geen idee heeft wat hij/zij opschrijft.
Als je docent denkt dat-ie het met deze gegevens kan oplossen, dan heeft-ie het zelf ook niet begrepen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 12:31 schreef Booomer het volgende:
[..]
En als ik nu naar de docent stap, weet ie het zo voor me op te lossen met de gegevens die er zijn. Vergeet ik gewoon niet iets te berekenen?
quote:Op vrijdag 8 januari 2010 12:39 schreef thabit het volgende:
[..]
Als je docent denkt dat-ie het met deze gegevens kan oplossen, dan heeft-ie het zelf ook niet begrepen.
de volgorde in de teller is ook omgedraaid; (a-b)/(c-d) = (b-a)/(d-c). Bij de tweede breuk gebeurt iets vergelijkbaars, heb je dat wel gezien?quote:Op maandag 11 januari 2010 12:15 schreef Holy_Goat het volgende:
Laplace transformatie > klein vraagje over een minteken dat ineens verschijnt bij het integreren.
[ afbeelding ]
Waarom staat onder de deelstreep, eerste lid aan de rechterkant van de onderste formule, ineens S-B , terwijl in de e macht van de integraal B-S staat? Ik heb hem al 3x uitgewerkt maar kom toch steeds op een andere uitkomst...
http://www.math.utah.edu/~gustafso/2250directionfields.pdfquote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:39 schreef Burakius het volgende:
Heey ik kan het onderste volledig doen, maar er staat ook : draw a direction field and sketch a few trajectories. Zou iemand mij kunnen helpen hoe ik dit stapsgewijs kan doen?
[ afbeelding ]
Maarem, als ik het in 'mijn vorm' op zou schrijven zou het dus uiteraard ook goed zijn. Wat is het praktisch nut dan van het omdraaien? Er gebeuren erg vaak dingen in uitwerkingen waarvan ik denk: jemig wil je het echt zo moeilijk mogelijk maken om het te begrijpen?quote:Op maandag 11 januari 2010 12:18 schreef GlowMouse het volgende:
de volgorde in de teller is ook omgedraaid; (a-b)/(c-d) = (b-a)/(d-c). Bij de tweede breuk gebeurt iets vergelijkbaars, heb je dat wel gezien?
Het is deels esthetisch, om de symmetrie te benadrukken, soms is het om het aantal mintekens in de formule wat kleiner te krijgen, soms is het simpelweg conventie om een bepaalde vorm aan te houden.quote:Op maandag 11 januari 2010 12:25 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Maarem, als ik het in 'mijn vorm' op zou schrijven zou het dus uiteraard ook goed zijn. Wat is het praktisch nut dan van het omdraaien? Er gebeuren erg vaak dingen in uitwerkingen waarvan ik denk: jemig wil je het echt zo moeilijk mogelijk maken om het te begrijpen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | f(x) = 1 + x + x^2 = 7\\ f'(x) = 1 + 2x = 5\\ f''(x) = 2 \\ f^{(n)}(x) = 0 \text{ met } n >= 3 \end{eqnarray} De Taylorserie met a = 2\\ \begin{eqnarray} \Sum_{n=0}^{\infty} f^{(n)}(2) (x - 2)^n / n! \\ = 7*1/1 + 5(x-2)/1 + 2(x - 2)^2/2 + 0(x - 2)^3/3! + 0(x - 4)^4/4! + ... \\ = 7 + (5x-10) + (x - 2)^2 \\ = 1 + 3x + x^2 \end{eqnarray} |
1 2 3 4 | = (7 - 10) + 5x + x^2 - 4x + 4 = (7 - 10 + 4) + (5-4)x + x^2 = 1 + x + x^2 |
Hm, oké. Maar wat bedoelen ze dan precies metquote:Op maandag 11 januari 2010 21:12 schreef thabit het volgende:
De stochast is in dit geval de som van de twee waarden van de dobbelstenen. Omega is dan nog steeds gewoon {1,2,3,4,5,6} x {1,2,3,4,5,6}. En de stochast is de functie X: Omega -> R die (s, t) naar s + t stuurt.
Waar haal je dit vandaan? Ik kan hieraan namelijk niet ruiken wat er met A bedoeld wordt.quote:Op maandag 11 januari 2010 23:38 schreef Hanneke12345 het volgende:
[..]
Hm, oké. Maar wat bedoelen ze dan precies met [ afbeelding ] (ik moet nog even opzoeken hoe ik zo'n gave A maak in latex ;x)? Stel dat het gaat om lager te gooien dan 5, dan is X(omega) kleiner of gelijk aan 5, dan is die verzameling van omega's dus {(1,1), (1,2), (1,3), (1,4), (2,1), (2,2), (2,3), (3,1), (3,2), (4,1)}? en dus in A, want elke deelverzameling is in A.
1 |
1 |
Bedoel je niet datquote:Op maandag 11 januari 2010 23:41 schreef GlowMouse het volgende:
Als sier-A gelijk is aan hoofdletter omega dan zit jouw set erin ja, maar A kan ook een andere verzameling zijn.
ja sorry, de powerset van omegaquote:Op maandag 11 januari 2010 23:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Bedoel je niet dat [ afbeelding ] hier?
Een beetje te uitgebreid. Ik ben meer in tijdnood. Is het niet mogelijk dat je alleen deze even voordoet? Al is het niet teveel gevraagd.quote:Op maandag 11 januari 2010 12:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
de volgorde in de teller is ook omgedraaid; (a-b)/(c-d) = (b-a)/(d-c). Bij de tweede breuk gebeurt iets vergelijkbaars, heb je dat wel gezien?
[..]
http://www.math.utah.edu/~gustafso/2250directionfields.pdf
Ik ga meteen kijken of de bieb het heeft, dankjewel voor je uitgebreide reactie!quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:35 schreef Burakius het volgende:
Linear Algebra and Its applications van David C. Lay (voor uitwerkingen van dit boek verwijs ik je naar www.aerostudents.com) . Verder heb ik ook een youtube link voor je.
Best wel veel lessen en hij bouwt het geleidelijk op. Dit is echt super!
Find the matrix B of the linear transformation T(x) = Ax with respect to the basis B=(v1,v2). Construct B "Column by column".quote:Op dinsdag 12 januari 2010 23:19 schreef GlowMouse het volgende:
waar staat de vraag?
Je kunt breuksplitsing gebruiken ja, maar niet zonder complexe getallen. Om je uitkomst te controleren kun je even hier kijken en dan InverseLaplaceTransform[1/(1+s^4),s,t] invoeren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:39 schreef Holy_Goat het volgende:
hoioi,
hoe verkrijg ik de inverse laplace transformatie van 1 / ( s^4 + 1) ?
Is dit met breuksplitsen mogelijk?
Eerst moet je het decimale stelsel goed snappen. Een getal als:quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:34 schreef hayder het volgende:
wie kan mij uitleggen hoe Binair stelsel werkt. ik snap er niks vannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
1 2 | Decimaal: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 |
Ja maar dat is een andere manier lijkt mij. Ze vragen om matrix B op drie verschillene manieren te vinden:quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:13 schreef GlowMouse het volgende:
Die 9 in A, is dat geen -9?
Definieer M = [v1 v2];
Je krijgt dus een x tov basis B. Die moet je eerst omzetten naar een standaardbasis en dan heb je Mx. Dan kun je T toepassen: AMx. En dan moet je weer terug naar de basis B (de laatste stap die jij niet snapt): inv(M)AMx.
De matrix bij de hele transformatie wordt dus gegeven door inv(M)AM.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |