x = (-1 ± sqrt(1 -4*(6- ey)))/2quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:03 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, de b^2 uit de abc-formule zie ik niet terug, en er verdwijnt een minteken binnen de wortel. En waarom kies je voor - en niet voor +, voor de wortel?
-1/2 + 1/2sqrt(23+4ey)quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:24 schreef GlowMouse het volgende:
x = (-1 ± sqrt(1 -4*(6- e^y)))/2
die klopt, die daarna niet. En waarom kies je voor - en niet voor +, voor de wortel?
Alleen daar doen ze niet aan op de middelbare schoolquote:Op woensdag 6 januari 2010 13:50 schreef GlowMouse het volgende:
wiskundig gezien hoort het domein gewoon bij het functievoorschrift gegeven te zijn
By-1 is bereik van de inversequote:Op woensdag 6 januari 2010 13:50 schreef GlowMouse het volgende:
De notatie By-1 ken ik niet, maar het heeft wel te maken met domein en bereik. Kijk je naar y = ln(x-2) + ln(x+3), voor welke x kun je die uitrekenen? En welke waarden kan y dus aannemen?
wiskundig gezien hoort het domein gewoon bij het functievoorschrift gegeven te zijn
Nee, dit klopt ook al niet. Het moet zijn:quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:24 schreef GlowMouse het volgende:
x = (-1 ± sqrt(1 -4*(6- e^y)))/2
die klopt, die daarna niet.
Mijn aanpak was:quote:Find the sum of the following geometric serie:
a + a(1+ a)-1 + a(1+ a)-2 + a(1+ a)-3 + a(1+ a)-4 + ..., (a > 0)
Eerst probeerde ik de somformule (met t=tijd ongedefenieerd) gelijkstellen aan de huidige reserve, maar dat werkte niet. Ik zie eigenlijk ook niet hoe een oneindige (het einde is immers onbekend) reeks een factor van |k|>1 (1,02) kan hebben.quote:The world's total consumption of natural gas was 1824 million tons oil equivalent (mtoe) in 1994. The reserves at the end of that year were estimated to be 128 300 mtoe. If consumption had increased by 2% in each of the coming years, and no new sources were ever discovered, how much longer would these reserves have lasted?
(1-a)-1 is natuurlijk niet hetzelfde als 1-a-1 en buiten dat haal je een + en een - doorelkaar.quote:Op woensdag 6 januari 2010 18:54 schreef Matthijs- het volgende:
Ik ben tegen twee vragen aangelopen over meetkundige rijen waar ik niet uitkom. De eerste vraag is:
[..]
Mijn aanpak was:
Sn = a / 1-(1-a)-1 = a / 1-1+a-1 = a1 / a-1 = a2
> Het antwoord moet echter "1 + a" zijn.
Als het einde onbekend is, dan is de reeks natuurlijk niet per se oneindig. Voer de lengte van de reeks in als variabele.quote:Op woensdag 6 januari 2010 18:54 schreef Matthijs- het volgende:
De tweede vraag is:
[..]
Eerst probeerde ik de somformule (met t=tijd ongedefenieerd) gelijkstellen aan de huidige reserve, maar dat werkte niet. Ik zie eigenlijk ook niet hoe een oneindige (het einde is immers onbekend) reeks een factor van |k|>1 (1,02) kan hebben.
Kan iemand hulp bieden?
Probeer de limiet maar uit te werken die de afgeleide definieert.quote:Op woensdag 6 januari 2010 18:53 schreef martijnnum1 het volgende:
wat moet het dan zijn?
pak de definitie van de afgeleide erbijquote:
Jouw h(x,y) werkt niet als y negatief is (en dit is meteen een hint voor het vinden van g(x,y)quote:Op woensdag 6 januari 2010 19:59 schreef BasementDweller het volgende:
Ik wil met behulp van de insluitstelling laten zien dat de limiet van f(x,y)= 2 x˛y / (x˛ + y˛) nul is als (x,y)->(0,0).
Dus ik moet een functie h(x,y) en g(x,y) vinden zó dat g(x,y) =< f(x,y) =< h(x,y). Als h(x,y) heb ik genomen 2x˛y/x˛ =2y waarvan makkelijk na te gaan is dat de limiet nul is.
Ik kan alleen geen g(x,y) bedenken waarvan de limiet makkelijk te bepalen is.
Klopt h(x,y)= 2|y| en g(x,y)=-2|y| wel ?quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Jouw h(x,y) werkt niet als y negatief is (en dit is meteen een hint voor het vinden van g(x,y)).
Ik zou L'Hopital gebruiken, als ik jou was.quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:11 schreef martijnnum1 het volgende:
lim h->0 ((sin (pi*h))/h - pi)/ h = lim h->0 ((sin( p*h ))/ h) / (h) - pi/ h
kom er alleen nog steeds niet uit, door de noemer van 0.
Of moet je hier l'hopital gebruiken?
Ja.quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:14 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Klopt h(x,y)= 2|y| en g(x,y)=-2|y| wel ?
Wat moet de df/dy dan wel zijn?quote:Op donderdag 7 januari 2010 15:56 schreef GlowMouse het volgende:
Je df/dy is fout.
- Dan zal het wel fout gaan met continuďteit
-Is C1 niet continu differtieerbaar? Pak de functie x˛sin(1/x) als x<>0, en 0 als x=0. Die is wel diffbaar maar niet cont.diffbaar, en zit dus niet in C1.
de kettingregelterm is geen x˛.quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:42 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wat moet de df/dy dan wel zijn?Als ik 'm integreer krijg ik toch echt weer f(x,y) terug...
Jouw afgeleidefunctie geldt voor x<>0. De afgeleide in 0 is lim(x->0) (f(x)-f(0)/(x-0) = lim(x->0) xsin(1/x) = 0. Je ziet dat de functie overal diffbaar is, maar de afgeleide is niet continu.quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:42 schreef BasementDweller het volgende:
De afgeleide van jouw functie is -Cos[1/x] + 2 x Sin[1/x]. Is die niet continu differentieerbaar omdat ie niet in het hele domein van de originele functie gedefinieerd is? (namelijk als x=0)
Klopt, dat is gewoon x. Maar je hebt nog een x uit de teller...quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
de kettingregelterm is geen x˛.
Oke, bedankt. Volgens mij begin ik het wel te snappen. Misschien kom ik er later nog op terug.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
Jouw afgeleidefunctie geldt voor x<>0. De afgeleide in 0 is lim(x->0) (f(x)-f(0)/(x-0) = lim(x->0) xsin(1/x) = 0. Je ziet dat de functie overal diffbaar is, maar de afgeleide is niet continu.
Ik vergeef het jequote:Op donderdag 7 januari 2010 17:56 schreef GlowMouse het volgende:maak teveel foutjes de laatste tijd
Ik heb het gehad vorig jaar met wiskunde, dat weet ik wel, maar hoe het moetquote:
De partiele afgeleiden zijn niet continu in 0: voor x != 0 geldt df/dy(x,0) = 1 en voor y != 0 geldt df/dy(0,y) = 0.quote:Op donderdag 7 januari 2010 14:41 schreef BasementDweller het volgende:
- In de theorie staat ergens dezelfde functie f(x,y) met als extra definitie f(0,0)=(0,0) wel continu is, partiële afgeleiden heeft in het punt (0,0) maar toch niet differentieerbaar is, terwijl er een stelling is die zegt dat als de partiële afgeleiden bestaan en continu zijn in de 'neighborhood' van x in het domein, dan is f differentieerbaar in het punt x.
Ja x-coordinaat is eerst positief, daarna negatief. Dus houdt dat in dat hij 2 periodes op de x-richting aflegt. En op de y-richting? Lijkt me niet dat je dat ook zo kunt doen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:54 schreef GlowMouse het volgende:
Pak een punt, kies een richting, en volg de figuur tot je bij je startpunt terug bent. En kijk tijdens dat wandelen wat er met de x-coordinaat gebeurt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |