Probeer de limiet maar uit te werken die de afgeleide definieert.quote:Op woensdag 6 januari 2010 18:53 schreef martijnnum1 het volgende:
wat moet het dan zijn?
pak de definitie van de afgeleide erbijquote:
Jouw h(x,y) werkt niet als y negatief is (en dit is meteen een hint voor het vinden van g(x,y)quote:Op woensdag 6 januari 2010 19:59 schreef BasementDweller het volgende:
Ik wil met behulp van de insluitstelling laten zien dat de limiet van f(x,y)= 2 x²y / (x² + y²) nul is als (x,y)->(0,0).
Dus ik moet een functie h(x,y) en g(x,y) vinden zó dat g(x,y) =< f(x,y) =< h(x,y). Als h(x,y) heb ik genomen 2x²y/x² =2y waarvan makkelijk na te gaan is dat de limiet nul is.
Ik kan alleen geen g(x,y) bedenken waarvan de limiet makkelijk te bepalen is.
Klopt h(x,y)= 2|y| en g(x,y)=-2|y| wel ?quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Jouw h(x,y) werkt niet als y negatief is (en dit is meteen een hint voor het vinden van g(x,y)).
Ik zou L'Hopital gebruiken, als ik jou was.quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:11 schreef martijnnum1 het volgende:
lim h->0 ((sin (pi*h))/h - pi)/ h = lim h->0 ((sin( p*h ))/ h) / (h) - pi/ h
kom er alleen nog steeds niet uit, door de noemer van 0.
Of moet je hier l'hopital gebruiken?
Ja.quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:14 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Klopt h(x,y)= 2|y| en g(x,y)=-2|y| wel ?
Wat moet de df/dy dan wel zijn?quote:Op donderdag 7 januari 2010 15:56 schreef GlowMouse het volgende:
Je df/dy is fout.
- Dan zal het wel fout gaan met continuïteit
-Is C1 niet continu differtieerbaar? Pak de functie x²sin(1/x) als x<>0, en 0 als x=0. Die is wel diffbaar maar niet cont.diffbaar, en zit dus niet in C1.
de kettingregelterm is geen x².quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:42 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wat moet de df/dy dan wel zijn?Als ik 'm integreer krijg ik toch echt weer f(x,y) terug...
Jouw afgeleidefunctie geldt voor x<>0. De afgeleide in 0 is lim(x->0) (f(x)-f(0)/(x-0) = lim(x->0) xsin(1/x) = 0. Je ziet dat de functie overal diffbaar is, maar de afgeleide is niet continu.quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:42 schreef BasementDweller het volgende:
De afgeleide van jouw functie is -Cos[1/x] + 2 x Sin[1/x]. Is die niet continu differentieerbaar omdat ie niet in het hele domein van de originele functie gedefinieerd is? (namelijk als x=0)
Klopt, dat is gewoon x. Maar je hebt nog een x uit de teller...quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
de kettingregelterm is geen x².
Oke, bedankt. Volgens mij begin ik het wel te snappen. Misschien kom ik er later nog op terug.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
Jouw afgeleidefunctie geldt voor x<>0. De afgeleide in 0 is lim(x->0) (f(x)-f(0)/(x-0) = lim(x->0) xsin(1/x) = 0. Je ziet dat de functie overal diffbaar is, maar de afgeleide is niet continu.
Ik vergeef het jequote:Op donderdag 7 januari 2010 17:56 schreef GlowMouse het volgende:maak teveel foutjes de laatste tijd
Ik heb het gehad vorig jaar met wiskunde, dat weet ik wel, maar hoe het moetquote:
De partiele afgeleiden zijn niet continu in 0: voor x != 0 geldt df/dy(x,0) = 1 en voor y != 0 geldt df/dy(0,y) = 0.quote:Op donderdag 7 januari 2010 14:41 schreef BasementDweller het volgende:
- In de theorie staat ergens dezelfde functie f(x,y) met als extra definitie f(0,0)=(0,0) wel continu is, partiële afgeleiden heeft in het punt (0,0) maar toch niet differentieerbaar is, terwijl er een stelling is die zegt dat als de partiële afgeleiden bestaan en continu zijn in de 'neighborhood' van x in het domein, dan is f differentieerbaar in het punt x.
Ja x-coordinaat is eerst positief, daarna negatief. Dus houdt dat in dat hij 2 periodes op de x-richting aflegt. En op de y-richting? Lijkt me niet dat je dat ook zo kunt doen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:54 schreef GlowMouse het volgende:
Pak een punt, kies een richting, en volg de figuur tot je bij je startpunt terug bent. En kijk tijdens dat wandelen wat er met de x-coordinaat gebeurt.
y kan ook zo, maar dan moet je het wel eerst goed kunnen. De sinus is op [0, 2pi] ook zowel positief als negatief, en toch maar één periode.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:57 schreef Pimmeltje het volgende:
[..]
Ja x-coordinaat is eerst positief, daarna negatief. Dus houdt dat in dat hij 2 periodes op de x-richting aflegt. En op de y-richting? Lijkt me niet dat je dat ook zo kunt doen.
ik snap niet wat je wilt, maar probeer de helpfunctie eensquote:Op donderdag 7 januari 2010 21:58 schreef horned_reaper het volgende:
Even een snelle vraag... misschien dat GlowMouse het weet.
Ik ben een beetje met Excel aan het kloten, want ik probeer via Excel normale verdeling en de betrouwbaarheid van een X-aantal metingen uit te rekenen.
Excel schijnt dit allemaal feilloos voor je te kunnen doen...
Ik bedoelde eigenlijk dit:quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
ik snap niet wat je wilt, maar probeer de helpfunctie eens
http://www.bloggpro.com/a(...)-intervals-in-excel/quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:06 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dit:
Het betrouwbaarheidsinterval voor een grote steekproef (of populatie) wordt berekend met de
werkbladfunctie ‘BETROUWBAARHEID’.
Normaal reken ik dat hele statistiek gedoe op de ouderwetse manier uit...
Maar blijkbaar kun je met werkbladfunctie's alles voor je uit laten rekenen door Excel... alleen ik ben zo vreselijk slecht met dit soort programma's.
Ik kan nergens goed vinden hoe je het nu precies moet uitrekenen... wat en hoe en waar ik mijn resultaten nu precies moet invullen... etc.
Zie je wel... ik kan gewoon niet met google zoekenquote:Op donderdag 7 januari 2010 22:16 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
http://www.bloggpro.com/a(...)-intervals-in-excel/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |