abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75218098
Er wordt door een bepaald slag users op FOK! hoogopgeleiden weleens verweten dat ze schapengedrag vertonen en daarmee eigenlijk heel dom/naief zijn omdat zij niet voor zichzelf kunnen/willen denken. Deze bewering vindt je vooral terug in discussies waar een vigerende consensus ter discussie staat. Een recent voorbeeldje staat in de discussie omtrent de antropogene opwarming van de aarde:
Hackers ontmaskeren klimaathoax #2

Hebben de gebruikers van dit argument een punt? Zijn hoogopgeleiden idd naief dan wel dom om te vertrouwen op het alledaagse zoals de media, de wetenschap, de farmaceutische industrie en noem maar op? Vertrouwen ze daadwerkelijk blind op die instituten, hebben ze wellicht een goede reden om die instituten te vertrouwen, of denken ze weldegelijk kritisch na over wat hen verteld wordt? Of hebben we hier te maken met een drogreden om degenen die door de gebruiker ervan als hoogopgeleid worden bestempeld buiten spel te zetten binnen de discussie?

Ik zie graag jullie antwoorden tegemoet, verdere uitwerking van het 'hoogopgeleiden zijn schapen'-argument zijn ook van harte welkom!
pi_75218136
nee, ze gebruiken het gewoon als argument om hun "gelijk" te krijgen.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:37:13 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75218296
Uiteraard, door jarenlange studie indoctrinatie hebben ze afgeleerd buiten de gebaande paden te denken. Ze kunnen niet meer anders dan binnen het beperkte kader van de ‘officiële’ wetenschap denken.

Vraag ze of een perpetuum mobile mogelijk is, en ze komen met hun tweede hoofdwet van de thermodynamica aan – yadda yadda – maar out of de box denken, ho maar.

Kom je met supercompressie aan, dan gaan ze aantonen dat het wiskundig onmogelijk is (alsof dát het eind van het verhaal is).

En altijd die artikelen hè, altijd, ik word er misselijk van. Waar een normaal mens in een YouTube-filmpje in 5 minuten precies kan uitleggen hoe het zit hebben die wetenschappers altijd 20 pagina’s dichtbedrukte tekst nodig.

Wie houdt wie dan voor de gek?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:38:45 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_75218348
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:37 schreef Iblis het volgende:
Uiteraard, door jarenlange studie indoctrinatie hebben ze afgeleerd buiten de gebaande paden te denken.
Als goed wetenschapper leer je juist niets zomaar aan te nemen.
censuur :O
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 17:42:12 #5
230491 Zith
pls tip
pi_75218461
quote:
Uiteraard, door jarenlange studie indoctrinatie hebben ze afgeleerd buiten de gebaande paden te denken. Ze kunnen niet meer anders dan binnen het beperkte kader van de ‘officiële’ wetenschap denken.

Vraag ze of een perpetuum mobile mogelijk is, en ze komen met hun tweede hoofdwet van de thermodynamica aan – yadda yadda – maar out of de box denken, ho maar.

Kom je met supercompressie aan, dan gaan ze aantonen dat het wiskundig onmogelijk is (alsof dát het eind van het verhaal is).

En altijd die artikelen hè, altijd, ik word er misselijk van. Waar een normaal mens in een YouTube-filmpje in 5 minuten precies kan uitleggen hoe het zit hebben die wetenschappers altijd 20 pagina’s dichtbedrukte tekst nodig.

I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_75218462
quote:

Als een mak schaap ben ik het volkomen met deze post eens.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:44:50 #7
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_75218538
Ligt aan de persoon, maar wetenschapsliteratuur zit meestal vol met bewijzen. Als ergens namelijk geen bewijs voor is, is het namelijk geen wetenschap.
Bij niet-wetenschappelijke studies komt denk ik veel meer schapengedrag voor:
"Het is met dt, want dat staat in het groene boekje".
Jesus hates you.
pi_75218545
quote:

Het VMBO belde. Ze willen dat je je opleiding komt afmaken.
pi_75218563
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat is waar, maar je wordt wel gepusht een bepaalde manier van denken over te nemen.

Ik merkte zelf bijvoorbeeld dat, ondanks mijn eigen mening, ik toch steeds meer de algemeen aangenomen wetenschappelijke theorieën ging aannemen, puur omdat het overal terug kwam en in de wetenschappelijke wereld als bewezen rondging. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn omdat ze heel veel nog niet weten, maar zodra iets als de standaard en 'dat is toch logisch' wordt gezien breek je daar heel moeilijk door heen. Dan kan je soms beter juist een niet WOer hebben die er met een hele frisse blik naar kan kijken.

Ik zou niet zeggen dat ze naief zijn - ik zou het inderdaad houden op de jarenlange opleidingen waarin ze gedwongen worden bepaalde denkpatronen aan te nemen. En daar bovenop dan nog dat je nog vele jaren verder pas echt goed onderzoek kan doen. En als je dan een leuk idee hebt (goh, die klimaatverandering... is dat wel waar?) dan moet je er nog financiering voor zien te krijgen ook, en de mensen die dát weer geven vinden jouw afwijkende idee alleen maar gedoemd tot falen en geven het je niet. Of zoiets.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  woensdag 2 december 2009 @ 17:46:27 #10
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75218596
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:32 schreef FunkyHomosapien het volgende:
nee, ze gebruiken het gewoon als argument om hun "gelijk" te krijgen.
Het is een drogreden dus? Is dat omdat de aanname dat hoogopgeleiden niet zelfstandig nadenken maar door hun omgeving gestuurd worden niet klopt, of omdat er goede redenen zijn aan te voeren om te vertrouwen in het werk van alledaagse instituten?

[ Bericht 2% gewijzigd door Terecht op 02-12-2009 17:53:53 ]
  woensdag 2 december 2009 @ 17:46:28 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_75218598
quote:

[..]

We hebben het over hoogopgeleiden. Die zijn niet allemaal wetenschapper.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 december 2009 @ 17:49:39 #12
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75218694
quote:

Ja, wat je hier noemt is zo'n beetje exemplarisch voor de houding die de gebruikers van het in de OP genoemde argument hebben. De vraag is in hoeverre ze hier nou gelijk mee hebben, dat hoogopgeleiden te star zijn.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:49:41 #13
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_75218696
Mèèèèèèèldt.
pi_75218760
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:44 schreef Hondenbrokken het volgende:

Spreek me niet van dat groene boekje theorie, bedacht door corrupte wetenschappers met geld van de linksche kerk. Zoals elke spellingsscepticus je kan vertellen spelden we al jaren pannekoek, en nu zegt dat corrupte zooitje dat zichzelf wetenschap noemt ineens dat het panneNkoek moet zijn. En dankzij de spellingsmaffia met hun religieuze neigingen worden onze kinderen er VERPLICHT mee GEÏNDOCTRINEERD op school. En de belastingbetaler draait er weer voor op natuurlijk.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:52:12 #15
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75218771
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:44 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ligt aan de persoon, maar wetenschapsliteratuur zit meestal vol met bewijzen. Als ergens namelijk geen bewijs voor is, is het namelijk geen wetenschap.
Hoogopgeleiden weten vaak niet van de hoed en de rand van alle wetenschappelijke literatuur die geschreven is over de onderwerpen waarover ze discussieren of een mening over hebben. Vaak nemen ze aan dat wat de wetenschap verkondigd, het meest waarachtig is. Is die aanname zonder meer terecht? Gaat dit bijv ook op voor de media?
pi_75218845
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:45 schreef Renzoku het volgende:

[..]

Het VMBO belde. Ze willen dat je je opleiding komt afmaken.
De stichting voor mensen met een sarcasmestoornis belde, ze wilden je graag helpen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 2 december 2009 @ 17:55:43 #17
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75218889
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

De stichting voor mensen met een sarcasmestoornis belde, ze wilden je graag helpen.
Het was wel erg duidelijk in zijn post.

De grootste schapen zijn mensen die niet kritisch zijn en alles wat ze horen voor waarheid aannemen. Dan maakt het niet uit of iemand hoog of laagopgeleid is.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:56:05 #18
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75218903
Vers van de pers:
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:52 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Samenvatting of niet, feit blijft gewoon dat jullie in een scam hebben geloofd. En waarom geloofden jullie hoogopgeleiden zo hardnekkig (lees: sektarisch) in deze scam?
Omdat het op de Televisie is geweest

Eerlijk gezegd interesseert mij het ook geen klap dat het een scam is gebleken, want eerlijk is eerlijk, de economie draait er wel erg lekker op. Het doel heiligt uiteindelijk de middelen

Alleen ik vind het gewoon heerlijk om die hoogopgeleide televisiekijkers op deze wijze in de zeik te zetten.
De televisie speelt blijkbaar een belangrijke rol in de indoctrinatie die hoogopgeleiden kennelijk zo eigen is.
pi_75218980
Ik denk dat een half-geinformeerd schaap altijd nog beter is dan een niet-geinformeerd schaap.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:58:45 #20
6941 APK
Factual, I think.
pi_75218982
quote:

Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  woensdag 2 december 2009 @ 18:00:39 #21
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75219059
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:45 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Dat is waar, maar je wordt wel gepusht een bepaalde manier van denken over te nemen.

Ik merkte zelf bijvoorbeeld dat, ondanks mijn eigen mening, ik toch steeds meer de algemeen aangenomen wetenschappelijke theorieën ging aannemen, puur omdat het overal terug kwam en in de wetenschappelijke wereld als bewezen rondging. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn omdat ze heel veel nog niet weten, maar zodra iets als de standaard en 'dat is toch logisch' wordt gezien breek je daar heel moeilijk door heen. Dan kan je soms beter juist een niet WOer hebben die er met een hele frisse blik naar kan kijken.

Ik zou niet zeggen dat ze naief zijn - ik zou het inderdaad houden op de jarenlange opleidingen waarin ze gedwongen worden bepaalde denkpatronen aan te nemen. En daar bovenop dan nog dat je nog vele jaren verder pas echt goed onderzoek kan doen. En als je dan een leuk idee hebt (goh, die klimaatverandering... is dat wel waar?) dan moet je er nog financiering voor zien te krijgen ook, en de mensen die dát weer geven vinden jouw afwijkende idee alleen maar gedoemd tot falen en geven het je niet. Of zoiets.
Het 'systeem' stuurt hoogopgeleiden dus een bepaalde kant uit en belemmert dat ze afwijken van wat consensus is? Betekent dat ook dat degenen die niet hoogopgeleid zijn niet door het systeem geindoctrineerd worden als het ware?
  woensdag 2 december 2009 @ 18:00:55 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_75219071
* Re is herder
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_75219175
En wie waren die hackers dan? Laagopgeleiden?
  woensdag 2 december 2009 @ 18:04:02 #24
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_75219190
quote:

Omdat wetenschappers graag wat dieper op bepaalde zaken ingaan. Neem Einsteins relativiteitstheorie die kun je best samenvatten in een youtube filmpje van 5 minuten, maar veel verder dan het basis concept kom je niet.
Overigens vind ik het een slechte trend dat tegenwoordig alles maar in zn meest simpele vorm verteld moet worden. Neem de politiek, het lijkt erop dat een politieke boodschap tegenwoordig alleen nog kan scoren als die in een of twee zinnen samengevat kan worden. Helaas zijn bepaalde zaken toch wat ingewikkelder, maar velen onder ons blijken geen zin te hebben in al die nuances en dan is zwart-wit denken toch wel erg makkelijk.
pi_75219198
quote:

[..]

Je ouders belden of je dit weekend nog Sinterklaas komt vieren.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:04:29 #26
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_75219203
"Jij hebt misschien gestudeerd enzow, maar ik heb veel meer emotionele intelligentie."

Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_75219279
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:55 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Het was wel erg duidelijk in zijn post.

De grootste schapen zijn mensen die niet kritisch zijn en alles wat ze horen voor waarheid aannemen. Dan maakt het niet uit of iemand hoog of laagopgeleid is.
Amen.
pi_75219411
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:00 schreef Terecht het volgende:

[..]

Het 'systeem' stuurt hoogopgeleiden dus een bepaalde kant uit en belemmert dat ze afwijken van wat consensus is? Betekent dat ook dat degenen die niet hoogopgeleid zijn niet door het systeem geindoctrineerd worden als het ware?
Mijn ervaring in het wetenschappelijk onderwijs is heel veel dingen leren die anderen al onderzocht hebben. Als je dan practica hebt, moeten die eerst goedgekeurd worden door de docent. Je mag best nieuwe dingen doen, maar als er al veel onderzoek over iets gedaan wordt meestal aangenomen dat 'we dat al weten'.

Als je kijkt naar de klimaatsverandering... er is vrij veel onderzoek naar gedaan. Er is ook bewezen dat een grotere hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer een hogere temperatuur kan veroorzaken. Er zijn meerdere temperatuur fluctaties in het leven van de aarde geweest die uitgebreid onderzocht zijn. Ik heb zelf de artikelen en de uitgelekte emails niet gelezen, maar dit is wat ik meekreeg toen ik nog aan de uni studeerde:
Door de uitstoot van fossiele brandstoffen stop je koolstof in de koolstofkringloop die daar voorheen niet inzat, waardoor je meer koolstof in de atmosfeer krijgt en dus een groter broeikaseffect. Dit is ontstaan in de industriële revolutie (mooie diagrammen met uitgestote koolstof e.d.). Het kan ontweken worden door koolstof te gebruiken dat al in de kringloop zit (planten, lucht etc) of door de uitgestoten koolstof weer uit de kringloop te halen (onder de grond te stoppen ofzo).
Klinkt best logisch toch? Onderbouwd met mooie grafiekjes en een berg aan onderzoeken, neem je het al snel aan. Je gaat niet denken 'goh, er is zoveel onderzoek naar gedaan, misschien hebben die allemaal iets over het hoofd gezien'. Bovendien ben je nog een studentje en ga je er vanuit (ik wel ) dat de échte wetenschappers best weten wat ze aan het doen zijn.

Ik doe nu een creatieve studie (hbo). Ik moet zeggen dat het verschil in denkpatronen enorm is. Ik word nu enorm gestimuleerd mijn eigen ideeën te krijgen en vooral zo origineel mogelijk te zijn. Op de uni helemaal niet. Daar deden we literatuuronderzoek, alle het eigen onderzoek en verslagen moesten allemaal in het goede patroon passen want anders was het gewoon fout... Je kan wel je eigen onderzoek bedenken, maar al snel daarna val je terug in de wetenschappelijke patronen. En dat limiteert je. In mijn ervaring heb je daar veel minder ruimte voor originaliteit dan op een lager opleidingsniveau.

Bovendien ben je als hoogopgeleide helemaal gewend aan de wereld en de consensus. Als niet/lager opgeleide heb je er een totaal andere kijk op wat kan resulteren in frisse ideeën (of klinkkare onzin, maar toch.)
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_75219434
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:04 schreef Enigmatic het volgende:

[..]

Omdat wetenschappers graag wat dieper op bepaalde zaken ingaan. Neem Einsteins relativiteitstheorie die kun je best samenvatten in een youtube filmpje van 5 minuten, maar veel verder dan het basis concept kom je niet.
Overigens vind ik het een slechte trend dat tegenwoordig alles maar in zn meest simpele vorm verteld moet worden. Neem de politiek, het lijkt erop dat een politieke boodschap tegenwoordig alleen nog kan scoren als die in een of twee zinnen samengevat kan worden. Helaas zijn bepaalde zaken toch wat ingewikkelder, maar velen onder ons blijken geen zin te hebben in al die nuances en dan is zwart-wit denken toch wel erg makkelijk.
Even een quote omdat ik dat met je eens ben
Chocoladetaartjes.
pi_75219851
quote:

Want er zijn zeker zo verschrikkelijk veel dingen die wiskundig niet mogelijk zijn maar er wel echt zijn?
Wie houdt wie dan voor gek...?
The above is of no importance.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:24:26 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75219938
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:21 schreef Janpietklaas het volgende:
Want er zijn zeker zo verschrikkelijk veel dingen die wiskundig niet mogelijk zijn maar er wel echt zijn?
Wie houdt wie dan voor gek...?
Nou, volgens wiskundigen geldt 1,999··· = 2. Terwijl je toch zo ziet dat 2 > 1,999···? Ja toch, niet dan? Maar dan gaan wiskundigen zeggen ‘ja, noem dan eens een getal groter dan 1,999··· maar kleiner dan 2, dat kan niet’. En dat kan wel natuurlijk. Want wat dacht je van 1,999···999··· dan?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75220082
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:24 schreef Iblis het volgende:

noem dan eens een getal groter dan 1,999··· maar kleiner dan 2, dat kan niet
Verrek!
  woensdag 2 december 2009 @ 18:38:43 #33
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_75220463
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nou, volgens wiskundigen geldt 1,999··· = 2. Terwijl je toch zo ziet dat 2 > 1,999···? Ja toch, niet dan? Maar dan gaan wiskundigen zeggen ‘ja, noem dan eens een getal groter dan 1,999··· maar kleiner dan 2, dat kan niet’. En dat kan wel natuurlijk. Want wat dacht je van 1,999···999··· dan?
1,999... = lim(n naar oneindig) 1 + sigma (0 tot n) van 0.9 * 10 ^ (-n) = 2
Heeft met limietrekenen te maken

En 1,999...999... is niet groter dan 1,999...999...
In beide gevallen wordt een 1 door heel veel 9-ens gevolgd en beide zijn aan elkaar gelijk.

Trouwens is dit een beetje offtopic.
Jesus hates you.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:43:42 #34
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75220649
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:38 schreef Hondenbrokken het volgende:
1,999... = lim(n naar oneindig) 1 + sigma (0 tot n) van 0.9 * 10 ^ (-n) = 2
Heeft met limietrekenen te maken
Oh? Al die hocus pocus zeg. Jij met je:

wil je nou echt zeggen dat dat gelijk is aan 2? Terwijl je zo ziet dat het niet zo is?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_75220759
Chocoladetaartjes.
pi_75220827
Mijn mening hierover is volgens mij goed voor het topic. Ik vind namelijk dat deze naam van de goed-opgeleiden in het geding komt door de mensen die bijvoorbeeld met een papiertje aan willen geven dat ze beter dan een ander zijn, of het bekende fenomeen dat cheaten ook een manier is om dat papiertje te halen. Op deze manier is de term hoger-opgeleid ineens heel wat anders.

Daarbij lijkt het me ook een simpele conclusie dat iemand die keihard heeft gestudeerd en hierna meteen flink aan de slag is gegaan mbt. werk etc, hierdoor vaak minder zaken van het leven zelf leren. Dat is hetzelfde met mensen die te vroeg gaan trouwen, die weten niet hoe het is om alleen te staan en hebben simpelweg minder tijd om te focussen op hun eigen ik. Mensen met rijke ouders hebben dan ook vaak hetzelfde, echter op een ander vlak.

Als je hierbij optelt dat het tegenwoordig erg lastig is om uberhaupt volwassen te worden, mede doordat mensen in hun jeugd steeds meer en meer onnodige zaken te verwerken krijgen, dan snap je dat hoogopgeleiden vaak aangezien worden voor mensen die maar al te graag een status genieten. Of dat ten onrechte is, dat heeft de hoogopgeleide zelf in de hand.

Owja, waarom is dit topic in GC gepost eigenlijk? Ik had daar wel betere fora voor kunnen bedenken namelijk.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_75220927
Los van de klimaatdiscussie; Juist op het WO leer je kritisch denken. Iets wat de gemiddelde laaggeschoolde BNW'er duidelijk niet kan, gezien het gemak waarmee ze de meest idiote 'bronnen' omarmen als Waarheid.
pi_75221054
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:51 schreef JohnLocke het volgende:
Los van de klimaatdiscussie; Juist op het WO leer je kritisch denken. Iets wat de gemiddelde laaggeschoolde BNW'er duidelijk niet kan, gezien het gemak waarmee ze de meest idiote 'bronnen' omarmen als Waarheid.
Je hoeft niet naar school te gaan om kritisch te leren denken. Je opvoeding, wat zelfkennis en geopende ogen zouden daar voldoende voor moeten zijn.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:56:02 #39
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_75221117
Rare TT alsof hoogopgeleiden dus dommer zijn dan de gewone werknemer..

Hogeropgeleiden zijn vaak wat makkelijker in hun doen en laten omdat ze
vaak (vanwege achtergrond/werk) wat comfortabeler in hun vel zitten en
dus minder vitten op allerlei zaken waar "jan met de pet" dit wel doet.

Het aangehaald voorbeeld is daarom ook een drogreden omdat het zo lijkt
alsof de ts alleen maar zijn gelijk wilt halen en dus dit voorbeeld aanhaalt
om zo te doen alsof hetgeen hij beweert dus hout snijdt. Dus niet!

Lageropgeleiden zijn eerder een makkelijker prooi voor allerlei zaken.
Voorbeelden te over in het dagelijks leven.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
pi_75221176
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:51 schreef JohnLocke het volgende:
Ik sprak toevallig laatst nog een kennis van me die na z'n HBO en wat jaartjes werken toch besloten had een Master te gaan doen. Het verschil dat hem het meeste opviel was dat er op het HBO botweg gezegd sprake is van 'hier heb je de feitjes, leer ze maar', terwijl je op de universiteit gewoon meerdere theorieën / modellen / methodieken voorgeschoteld krijgt en zelf na dient te denken.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat degenen die onderwijs (serieus) bestempelen als simpelweg geïndoctrineerd worden, vaak hooguit een HBO opleiding hebben afgerond.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:59:08 #41
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75221248
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:54 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Je hoeft niet naar school te gaan om kritisch te leren denken. Je opvoeding, wat zelfkennis en geopende ogen zouden daar voldoende voor moeten zijn.
Je hoeft niet naar school te gaan om kritisch te zijn, kritisch denken is toch iets anders.
pi_75221388
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:59 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Je hoeft niet naar school te gaan om kritisch te zijn, kritisch denken is toch iets anders.
Kritisch zijn? Wat is dat? De een is zo sinterklaas, de ander is kritisch.

Ik neem namelijk aan dat we het allebei over kritisch denken hebben.
pi_75221483
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik sprak toevallig laatst nog een kennis van me die na z'n HBO en wat jaartjes werken toch besloten had een Master te gaan doen. Het verschil dat hem het meeste opviel was dat er op het HBO botweg gezegd sprake is van 'hier heb je de feitjes, leer ze maar', terwijl je op de universiteit gewoon meerdere theorieën / modellen / methodieken voorgeschoteld krijgt en zelf na dient te denken.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat degenen die onderwijs (serieus) bestempelen als simpelweg geïndoctrineerd worden, vaak hooguit een HBO opleiding hebben afgerond.
Heb je dan nog wel tijd over voor zelfkennis als je een dergelijk zware studie aan de universiteit volgt?
  woensdag 2 december 2009 @ 19:05:35 #44
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75221524
Als je echt kritisch wil denken dan moet je kunnen redeneren en bewijzen. Om dat goed te kunnen heb je vaak toch enige scholing nodig in mijn ogen.
pi_75221583
Ik heb overigens ook een hekel aan mensen die zeggen hoogopgeleid te zijn, om daarmee aan te geven dat ze beter zijn dan jou ofzo. Ik heb dan ook erg veel respect voor mensen die ondanks hun hoge studies, hier niet mee te koop lopen, en liever geen titel voor hun naam zien dan wel. Daarentegen ken ik dan ook mensen die alles op alles gezet hebben om een titel te verkrijgen, daar heb ik uiteraard geen contact meer mee.
pi_75221609
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:05 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Als je echt kritisch wil denken dan moet je kunnen redeneren en bewijzen. Om dat goed te kunnen heb je vaak toch enige scholing nodig in mijn ogen.
Hoezo?
pi_75221672
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:31 schreef Terecht het volgende:
Er wordt door een bepaald slag users
Ik denk net afgestudeerde HBO-ers wel. Die hebben absoluut een naieve kijk op de wereld en denken dat de hele planeet aan hun voeten ligt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 19:10:12 #48
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75221720
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:31 schreef Terecht het volgende:
Er wordt door een bepaald slag users op FOK! hoogopgeleiden weleens verweten dat ze schapengedrag vertonen en daarmee eigenlijk heel dom/naief zijn omdat zij niet voor zichzelf kunnen/willen denken. Deze bewering vindt je vooral terug in discussies waar een vigerende consensus ter discussie staat. Een recent voorbeeldje staat in de discussie omtrent de antropogene opwarming van de aarde:
Hackers ontmaskeren klimaathoax #2

Hebben de gebruikers van dit argument een punt? Zijn hoogopgeleiden idd naief dan wel dom om te vertrouwen op het alledaagse zoals de media, de wetenschap, de farmaceutische industrie en noem maar op? Vertrouwen ze daadwerkelijk blind op die instituten, hebben ze wellicht een goede reden om die instituten te vertrouwen, of denken ze weldegelijk kritisch na over wat hen verteld wordt? Of hebben we hier te maken met een drogreden om degenen die door de gebruiker ervan als hoogopgeleid worden bestempeld buiten spel te zetten binnen de discussie?

Ik zie graag jullie antwoorden tegemoet, verdere uitwerking van het 'hoogopgeleiden zijn schapen'-argument zijn ook van harte welkom!
Hoogopgeleiden zijn doorgaans schapen ja. Wetenschappers worden opgeleid binnen een bepaald paradigma. Hierdoor kunnen zij efficiënt werken binnen een bepaald systeem. Het zijn daarom ook vaak wetenschappers of mensen die buiten dit systeem staan die baanbrekende ontdekkingen doen. (Paradigmawisselingen volgens Kuhn).
pi_75221869
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:10 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Hoogopgeleiden zijn doorgaans schapen ja. Wetenschappers worden opgeleid binnen een bepaald paradigma. Hierdoor kunnen zij efficiënt werken binnen een bepaald systeem. Het zijn daarom ook vaak wetenschappers of mensen die buiten dit systeem staan die baanbrekende ontdekkingen doen. (Paradigmawisselingen volgens Kuhn).
Einstein was dan ook geen deel van dit systeem, die was namelijk jarenlang een kluizenaar! Al loopt dit systeem hier wel mee te koop. Lijkenpikkerij.
  woensdag 2 december 2009 @ 19:13:43 #50
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75221886
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:07 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Hoezo?
Het goed interpreteren (en zoeken) van bewijzen is niet altijd even gemakkelijk. Zeker wetenschappelijke bronnen zijn niet altijd even gemakkelijk te beoordelen. Ik denk dat daar wel de nodige kennis voor nodig is. Echter is die kennis niet alleen voorbehouden aan een selectief gezelschap.
pi_75222040
Alleen laagopgeleiden (waaronder ik) doorzien het complot.
pi_75222092
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:13 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Het goed interpreteren (en zoeken) van bewijzen is niet altijd even gemakkelijk. Zeker wetenschappelijke bronnen zijn niet altijd even gemakkelijk te beoordelen. Ik denk dat daar wel de nodige kennis voor nodig is. Echter is die kennis niet alleen voorbehouden aan een selectief gezelschap.
Je zegt het precies goed. Alles is in logische taal te verwoorden, waarom mogen wetenschappers hier dan een dergelijk moeilijke taal voor gebruiken, die alleen ingewijden kunnen begrijpen? Oftewel moet je een dure studie betalen om hier ook maar iets van te snappen?

Normaalgesproken zou wat taalkundige en wiskundige kennis genoeg moeten zijn om logisch na te kunnen denken, als je dan ook nogeens toegang hebt tot goede informatiebronnen, en je krijgt de tijd om hier je mening over op te maken. Dan waren er weinig problemen.

Echter is er in onze wereld 1 erg groot probleem. Namelijk de hoeveelheid nutteloze informatie die wij te verwerken krijgen, oftewel die onze concentratie kan beïnvloeden. Dit is bij elk mens hetzelfde, dus ook bij hoog-opgeleide mensen.

Ik denk dan ook dat de term volwassenheid best een plaats mag krijgen binnen deze discussie. Geen enkele opleiding kan iemand voorzien van dit belangrijke element.
pi_75222151
Op het WO leren ze je, als het goed is, niets zomaar voor waar aan te nemen.
Dat mensen uit een soort minderwaardigheidscomplex allerlei dingen roepen over wetenschappers is jammer.

Vooral die youtube-filmpjes zijn treffend.
Dat is toch niet serieus te nemen?
pi_75222365
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:19 schreef IHVK het volgende:
Op het WO leren ze je, als het goed is, niets zomaar voor waar aan te nemen.
Dat mensen uit een soort minderwaardigheidscomplex allerlei dingen roepen over wetenschappers is jammer.

Vooral die youtube-filmpjes zijn treffend.
Dat is toch niet serieus te nemen?
Ik zou eerder wijzen naar de corrupte wetenschappers, die ervoor zorgen dat de rest moeilijker te vertrouwen is. Deze zorgen er ook voor dat die youtube filmpjes ontstaan.

Geld is dan ook erg goed voor corruptie.
pi_75222376
Laatst ging iemand een heel verhaal houden over die H1N1 vaccinaties.

Het hele verhaal bestond uit 'maar in een mail die ik kreeg stond' 'maar op youtube zag ik' 'maaar op deze site stond'.
En allemaal spookverhalen over post-natale varkensabortus resten die er in zou zitten. En kwik die wél hetzelfde was als kwik uit de thermometer.

En toen stelde ik de vraag of hij het aan een voor hem bekende (hij heeft een arts in zijn familie) heeft gevraagd of dat nou iets kwaad kon, die prik.
En ik kreeg als antwoord:
Wat weet hij er nou van?

Ik snap niet dat mensen wel al die bullshit geloven op het internet. Maar zeer negatief staan tegenover gekwalificeerde mensen. Wat zou de reden hiervoor zijn? Complot denken?

[ Bericht 3% gewijzigd door IHVK op 02-12-2009 19:30:03 ]
pi_75222708
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:24 schreef IHVK het volgende:
Laatst ging iemand een heel verhaal houden over die H1N1 vaccinaties.

Het hele verhaal bestond uit 'maar in een mail die ik kreeg stond' 'maar op youtube zag ik' 'maaar op deze site stond'.
En allemaal spookverhalen over post-natale varkensabortus resten die er in zou zitten. En kwik die wél hetzelfde was als kwik uit de thermometer.

En toen stelde ik de vraag of hij het aan een voor hem bekende (hij heeft een arts in zijn familie) heeft gevraagd of dat nou iets kwaad kon, die prik.
En ik kreeg als antwoord:
Wat weet hij er nou van?

Ik snap niet dat mensen wel al die bullshit geloven op het internet. Maar zeer negatief staan tegenover gekwalificeerde mensen. Wat zou de reden hiervoor zijn? Complot denken?

Je kunt het ook anders zien. Als die hoogopgeleide mensen zo goed waren, dan konden ze lager opgeleide mensen toch wel rustig krijgen dmv. een duidelijke communicatie?

Dat mgriep verhaal is namelijk een erg goed voorbeeld van massale verwarring door te veel tegenstrijdige berichten. Ook de officiële instanties zijn hier schuldig aan. Het RIVM begon dan ook met verhalen over een pandemie die miljarden mensen ziek gaat maken, en zegt nu dat het een normaal griepje is waar we ons eigenlijk geen zorgen over hoeven maken, anders dan dat je, zoals gewoonlijk, gezond moet leven.
  woensdag 2 december 2009 @ 19:36:15 #57
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75222833
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:33 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Je kunt het ook anders zien. Als die hoogopgeleide mensen zo goed waren, dan konden ze lager opgeleide mensen toch wel rustig krijgen dmv. een duidelijke communicatie?

Dat mgriep verhaal is namelijk een erg goed voorbeeld van massale verwarring door te veel tegenstrijdige berichten. Ook de officiële instanties zijn hier schuldig aan. Het RIVM begon dan ook met verhalen over een pandemie die miljarden mensen ziek gaat maken, en zegt nu dat het een normaal griepje is waar we ons eigenlijk geen zorgen over hoeven maken, anders dan dat je, zoals gewoonlijk, gezond moet leven.
Het is veel makkelijk om (ongefundeerd) kritiek te geven en daarmee twijfel te zaaien, dan je te wapenen tegen deze kritiek. Daarnaast is goed communiceren ook een vakgebied en daar blinken onderzoekers over het algemeen niet in uit.
  woensdag 2 december 2009 @ 19:39:00 #58
262 Re
Kiss & Swallow
pi_75222948
De wetenschap is gewoon onvoldoende meegegaan met het internet... alles maar in stoffige journals publiceren waar alleen wetenschappers bijkunnen
pi_75222993
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:36 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Het is veel makkelijk om (ongefundeerd) kritiek te geven en daarmee twijfel te zaaien, dan je te wapenen tegen deze kritiek. Daarnaast is goed communiceren ook een vakgebied en daar blinken onderzoekers over het algemeen niet in uit.
Waarom zou je jezelf in hemelsnaam wapenen tegen kritiek? Eerlijkheid en openheid moet hier voldoende voor zijn hoop ik, een verdedigende houding wekt dan ook alleen maar argwaan uiteindelijk.

Daarbij geef je nu een erg goed punt aan, echter vraag ik me dan af of deze wetenschapper vaak gewoon misbruikt worden door de mensen die dit communiceren wel begrijpen. Climategate is hiervoor een erg goed voorbeeld, propaganda is namelijk ook communicatie?
pi_75223002
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:04 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Heb je dan nog wel tijd over voor zelfkennis als je een dergelijk zware studie aan de universiteit volgt?
Natuurlijk, vanwege je hoge intelligentie hoeft dat niet zoveel tijd te kosten. Mensen die vroeg zo'n 40 uur in de week gaan werken, hebben dat uiteraard niet. Nog een reden om op ze neer te kijken.
pi_75223018
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:39 schreef Re het volgende:
De wetenschap is gewoon onvoldoende meegegaan met het internet... alles maar in stoffige journals publiceren waar alleen wetenschappers bijkunnen
Goed punt, de muziekindustrie kan hier ook goed over meepraten.
pi_75223045
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Natuurlijk, vanwege je hoge intelligentie hoeft dat niet zoveel tijd te kosten. Mensen die vroeg zo'n 40 uur in de week gaan werken, hebben dat uiteraard niet. Nog een reden om op ze neer te kijken.
Waarom hebben deze mensen dat niet?
  woensdag 2 december 2009 @ 19:43:23 #63
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_75223151
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:17 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Je zegt het precies goed. Alles is in logische taal te verwoorden, waarom mogen wetenschappers hier dan een dergelijk moeilijke taal voor gebruiken, die alleen ingewijden kunnen begrijpen? Oftewel moet je een dure studie betalen om hier ook maar iets van te snappen?
Als wetenschappers net als andere beroepsbeoefenaars onderling in een eigen vaktaal communiceren, wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze dat doen om een gesloten kaste te vormen. Het werkt gewoon efficiënter. Voor veel termen bestaan nu eenmaal geen exacte synoniemen.
  woensdag 2 december 2009 @ 19:44:15 #64
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75223193
Communicatie van wetenschappelijke resultaten is best lastig. Voor het precieze en (tamelijk) volledige resultaat publiceert men een paper. Dat staat vol specialistische tekst, en leest dus niet iedereen.

Dan kun je als wetenschapper b.v. een lekenverslag schrijven, maar het kost tijd, en het natuurlijk nooit 100% accuraat. En daar is het probleem ook een beetje. Je laat wat weg, wat volgens jou niet de essentie is van het verhaal, kortom, een omissie die te billijken valt om het belangrijkste principe uit te leggen.

Maar dan kan het misgaan, iemand kan dat als ‘het hele verhaal’ nemen, of de analogie te ver door trekken, en met tegenwerpingen komen die wel behandeld worden in de paper (maar uiteindelijk geen invloed bleken te hebben) of die de analogie te ver doortrekken.

Bij kwantummechanica zie je zoiets vaak. Dat met het populaire verhaal in de hand heel boude gevolgtrekkingen worden gedaan die nergens meer op slaan. Een analogie wordt b.v. te ver doorgetrokken. Een ‘bij wijze van spreken’ wordt letterlijk genomen.

Maar de moeilijkheid is: als je niet het oorspronkelijke artikel leest, niet de oorspronkelijke materie begrijpt zie je misschien ook niet waarom het misgaat.
  woensdag 2 december 2009 @ 19:44:23 #65
262 Re
Kiss & Swallow
pi_75223196
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:41 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Waarom hebben deze mensen dat niet?
het kost energie en kennis om goede van slechte bronnen te onderscheiden bijvoorbeeld... Verder is het gedachtenpatroon van de wat minder begaafden wat simpeler dus zijn eerder overtuigd van leuke babbels dan moeilijk verteerbare kost
pi_75223299
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:43 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Als wetenschappers net als andere beroepsbeoefenaars onderling in een eigen vaktaal communiceren, wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze dat doen om een gesloten kaste te vormen. Het werkt gewoon efficiënter.
Daarom is het ook erg goed om te gaan specificeren over welke wetenschap we nu praten. De wetenschap is zo een groot begrip, daar kun je het niet over eens worden.

Daarbij lijkt het me duidelijk dat de gewone man graag ook wil weten hoe het zit met de belangrijke onderwerpen, oftewel lijkt het mij dat de wetenschap waar jij het over hebt hier hun best voor mag doen mbt. het vertrouwen!
  woensdag 2 december 2009 @ 19:48:46 #67
262 Re
Kiss & Swallow
pi_75223375
daarentegen zijn de wetenschappers die echt met fundamenteel onderzoek bezig zijn soms ook heel erg met oogkleppen op onderzoek aan het doen, zijn de resultaten niet goed dan was het experiment fout, niet de hypothese etc...
pi_75223408
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:44 schreef Re het volgende:

[..]

het kost energie en kennis om goede van slechte bronnen te onderscheiden bijvoorbeeld... Verder is het gedachtenpatroon van de wat minder begaafden wat simpeler dus zijn eerder overtuigd van leuke babbels dan moeilijk verteerbare kost
Dat is ook erg afhankelijk van de levenservaring lijkt mij, een papiertje of functie zegt daar verder weinig over. Ik denk dan ook dat TV hier een erg grote invloed in heeft tegenwoordig, zowel onder de gewone man, als bij de wetenschappers.

Vind overigens dat je een laagdunkend beeld hebt van je gemiddelde medemens met uitspraken als minder begaafden etc.
pi_75223487
quote:
Ik weet niet of sarcastisch bent of niet, maar dat is juist wat de wetenschap onderscheidt van een willekeurige schreeuwer op Youtube, het feit dat alles wat je beweerd bewezen of aantoonbaar moet zijn.
  woensdag 2 december 2009 @ 19:52:39 #70
262 Re
Kiss & Swallow
pi_75223507
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:49 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dat is ook erg afhankelijk van de levenservaring lijkt mij, een papiertje of functie zegt daar verder weinig over. Ik denk dan ook dat TV hier een erg grote invloed in heeft tegenwoordig, zowel onder de gewone man, als bij de wetenschappers.

Vind overigens dat je een laagdunkend beeld hebt van je gemiddelde medemens met uitspraken als minder begaafden etc.
minder wetenschappelijk begaafden bedoel ik dan, verder niet denigrerend bedoeld maar for the lack of a better word
  woensdag 2 december 2009 @ 19:54:26 #71
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75223570
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:48 schreef mediaconsument het volgende:
Owja, waarom is dit topic in GC gepost eigenlijk? Ik had daar wel betere fora voor kunnen bedenken namelijk.
Omdat ik dacht dat ik hier het meeste input van behoorlijke kwaliteit zou krijgen. Tot nu toe is me dat niet tegengevallen, integendeel! Jij bent het daar blijkbaar niet mee eens?
  woensdag 2 december 2009 @ 19:55:28 #72
pi_75223611
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:48 schreef Re het volgende:
daarentegen zijn de wetenschappers die echt met fundamenteel onderzoek bezig zijn soms ook heel erg met oogkleppen op onderzoek aan het doen, zijn de resultaten niet goed dan was het experiment fout, niet de hypothese etc...
Gelukkig is wetenschap niet afhankelijk van 1 wetenschapper, dus dat komt uiteindelijk altijd weer goed.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 2 december 2009 @ 19:55:48 #73
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75223617
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:54 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Je ziet dat autodidacten over het algemeen meer hiaten in hun kennis en methodiek hebben dan degenen die een opleiding hebben gevolgd waar ze kritisch hebben moeten leren denken.
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 19:56:04 #74
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75223628
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:48 schreef Re het volgende:
Dat is dus het blijven hangen in het paradigma. Een wetenschapper denkt vanuit de theorieën die werken en zoekt naar wat verwacht wordt. Als dat dan niet het geval is dan twijfelt men eerder aan zichzelf of aan het onderzoek dan aan de theorieën.
  woensdag 2 december 2009 @ 19:56:58 #75
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75223657
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:10 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Het zijn daarom ook vaak wetenschappers of mensen die buiten dit systeem staan die baanbrekende ontdekkingen doen. (Paradigmawisselingen volgens Kuhn).
Heb je hier misschien ook wat cijfers van?
pi_75223707
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:55 schreef Terecht het volgende:

[..]

Je ziet dat autodidacten over het algemeen meer hiaten in hun kennis en methodiek hebben dan degenen die een opleiding hebben gevolgd waar ze kritisch hebben moeten leren denken.
Daarom is de basis zo belangrijk. Alleen met een goede basis kun je verder leren.
pi_75223911
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:54 schreef Terecht het volgende:

[..]

Omdat ik dacht dat ik hier het meeste input van behoorlijke kwaliteit zou krijgen. Tot nu toe is me dat niet tegengevallen, integendeel! Jij bent het daar blijkbaar niet mee eens?
De discussie is goed, ik kom op fok wel vaker goede discussies tegen die mijns inziens op de verkeerde plek groot zijn geworden. De climategate discussie in FB is hier een mooi voorbeeld van.

Ik had dit topic in filosofie neergegooid denk ik.
pi_75224149
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:55 schreef Terecht het volgende:

[..]

Er zijn zo wel meer voorbeelden te bedenken van mensen die kritisch hebben moeten leren denken.

Mijn mening is dan ook dat je op school leert leren, en dat je uiteindelijk in de praktijk toch je ervaring op moet doen. Een opleiding is op die manier eigenlijk niet meer dan een handleiding, welke je goed moet kennen om in het betreffende vakgebied te mogen beginnen. Praktijkervaring kun je dan ook op veel meer manieren op doen dan alleen school of gespecificeerde werkzaamheden denk ik.
  woensdag 2 december 2009 @ 20:11:09 #79
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75224161
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:04 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

De discussie is goed, ik kom op fok wel vaker goede discussies tegen die mijns inziens op de verkeerde plek groot zijn geworden. De climategate discussie in FB is hier een mooi voorbeeld van.

Ik had dit topic in filosofie neergegooid denk ik.
Daar had ik ook aan gedacht, maar ik had ingeschat dat daar niet de users zouden komen die het 'hoogopgeleiden zijn schapen'-argument (of varianten daarop) bezigen.
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 20:20:02 #80
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75224539
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:56 schreef Terecht het volgende:

[..]

Heb je hier misschien ook wat cijfers van?
Nee, want dat laat zich niet zo gemakkelijk in cijfers uitdrukken. Je moet dan echt de geschiedenis van één bepaalde theorie analyseren en wie wat heeft bijgedragen en uit welk vakgebied deze wetenschapper kwam en of de theorie zelf een wezenlijk onderdeel van dit vakgebied is of was. Als je dat doet dan zal het opvallen dat de meeste doorbraken gedaan worden door wetenschappers die van oorsprong zich bezig hielden met een ander vakgebied.
  woensdag 2 december 2009 @ 20:20:16 #81
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75224547
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:10 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Er zijn zo wel meer voorbeelden te bedenken van mensen die kritisch hebben moeten leren denken.

Mijn mening is dan ook dat je op school leert leren, en dat je uiteindelijk in de praktijk toch je ervaring op moet doen. Een opleiding is op die manier eigenlijk niet meer dan een handleiding, welke je goed moet kennen om in het betreffende vakgebied te mogen beginnen. Praktijkervaring kun je dan ook op veel meer manieren op doen dan alleen school of gespecificeerde werkzaamheden denk ik.
Het volgen van een opleiding kun je idd zien als het doorlopen van een handleiding. Op instituten die gespecialiseerd zijn in het aanleren te leren zal je sneller worden gecorrigeerd als je fouten maakt in je redeneringen dan dat je het op eigen houtje aanleert. Als je je teveel laat leiden door je praktijkervaring loop je het gevaar dat je een nogal eenzijdige en beperkte werkelijkheidsbeleving ontwikkelt.
  woensdag 2 december 2009 @ 20:22:16 #82
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75224633
Ik denk dat het geen kwaad kan te herhalen dat het 'hoogopgeleiden zijn schapen'-argument niet alleen voor het 'instituut' wetenschap geldt, maar volgens de gebruikers van het argument bijv ook opgaat voor hoe hoogopgeleiden tegen het nieuws aankijken. De these is dat ze (de hoogopgeleiden) een te groot vertrouwen in de mainstream media, de alledaagse journalistiek, terwijl die vermaard zijn om hun gekleurde en valse berichtgeving.
pi_75224848
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:22 schreef Terecht het volgende:
Ik denk dat het geen kwaad kan te herhalen dat het 'hoogopgeleiden zijn schapen'-argument niet alleen voor het 'instituut' wetenschap geldt, maar volgens de gebruikers van het argument bijv ook opgaat voor hoe hoogopgeleiden tegen het nieuws aankijken. De these is dat ze (de hoogopgeleiden) een te groot vertrouwen in de mainstream media, de alledaagse journalistiek, terwijl die vermaard zijn om hun gekleurde en valse berichtgeving.
Mijn belangrijkste mening over dit onderwerp is dan ook dat zoals wel vaker, een klein groepje het keihard verpest voor de rest! Het vertrouwen in de wetenschap staat op de tocht, en dat komt niet door domme mensen. Dat komt eerder door een aantal mensen binnen deze wetenschap die grove fouten maken. Climategate is hiervoor een erg goed voorbeeld.

Het lijkt me dan ook meer zin om deze corrupte mensen aan te vallen, dan de medemens die de wetenschap niet meer volledig kan vertrouwen door dit soort zaken.

Ownee, we moeten oogkleppen op en gaan bidden om de wetenschappelijke methode, elke dag een rozenkransje met zijn allen op deze manier, en dat vertrouwen komt weer goed!
pi_75224938
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:20 schreef Terecht het volgende:

[..]

Het volgen van een opleiding kun je idd zien als het doorlopen van een handleiding. Op instituten die gespecialiseerd zijn in het aanleren te leren zal je sneller worden gecorrigeerd als je fouten maakt in je redeneringen dan dat je het op eigen houtje aanleert. Als je je teveel laat leiden door je praktijkervaring loop je het gevaar dat je een nogal eenzijdige en beperkte werkelijkheidsbeleving ontwikkelt.
Dat is de balans, daarom denk ik dat het direct gaan werken na de studie hierop ook erg veel invloed kan hebben of het te snel kiezen van een vakgebied. Het is erg moeilijk om rustig en goed na te kunnen denken over je beslissingen voor de toekomst. Je moet immers voor je 18de eigenlijk al zeker weten wat je wil gaan doen, gaat dit niet helemaal goed, dan heb je nog wel een kans om opnieuw te beginnen, maar deze kansen raken snel op. De meesten onder ons weten dan ook rond hun 18de nog niet precies wat ze willen doen de rest van hun leven volgens mij. Daar kan ik ze dan ook geen ongelijk in geven eigenlijk.
  woensdag 2 december 2009 @ 20:47:33 #85
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_75225700
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:13 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Einstein was dan ook geen deel van dit systeem, die was namelijk jarenlang een kluizenaar! Al loopt dit systeem hier wel mee te koop. Lijkenpikkerij.
Einstein was op z'n eenentwintigste ingenieur en zijn theorie werd vrij snel geaccepteerd. Wat niet verbazend is, als je bedenkt dat het werk van Einstein de culminatie is van een hele reeks natuurkundige ontdekkingen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  woensdag 2 december 2009 @ 20:54:33 #86
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75226012
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:04 schreef Bonzai. het volgende:
"Jij hebt misschien gestudeerd enzow, maar ik heb veel meer emotionele intelligentie."

Die heb ik echt een keer gehoord
  woensdag 2 december 2009 @ 20:57:24 #87
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75226134
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:22 schreef Terecht het volgende:
Kunnen we niet beter slim vs dom nemen? Want slimmen zonder opleiding heb je ook nog. En daarna kunnen we de discussie starten over wat wel en niet slim is, zoals dat fok betaamt.
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 21:00:33 #88
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75226255
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:57 schreef fs180 het volgende:

[..]

Kunnen we niet beter slim vs dom nemen? Want slimmen zonder opleiding heb je ook nog. En daarna kunnen we de discussie starten over wat wel en niet slim is, zoals dat fok betaamt.
Krijg je weer de eeuwige discussie over het i.q. en die testen veronderstellen wel een bepaalde voorkennis dus mensen die deze niet bezitten scoren per definitie slecht.
  woensdag 2 december 2009 @ 21:02:24 #89
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75226330
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:00 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Krijg je weer de eeuwige discussie over het i.q. en die testen veronderstellen wel een bepaalde voorkennis dus mensen die deze niet bezitten scoren per definitie slecht.
Nee, dat zou te voorspelbaar zijn. Iq is namelijk een vast gegeven; een getal, en hoe subjectief die testen ook zijn kun je hier wel waarde aan hechten. Ik wacht tot er een user komt die er anders over denkt en een nieuwe maatstaf verzint.
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 21:05:31 #90
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75226447
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:02 schreef fs180 het volgende:

[..]

Nee, dat zou te voorspelbaar zijn. Iq is namelijk een vast gegeven; een getal, en hoe subjectief die testen ook zijn kun je hier wel waarde aan hechten. Ik wacht tot er een user komt die er anders over denkt en een nieuwe maatstaf verzint.
Ach zo'n test heeft ook zijn gebreken. Iemand die hoogbegaafd is, maar nooit heeft leren lezen is niet eens bij machte om zo'n test in te vullen. En wat is eigenlijk het doel van een discussie over Slim versus Dom. (Wat je dan ook nog eens goed moet definiëren wil je überhaupt een discussie willen voeren)? Dat gaat geen discussie worden maar een ouderwets bash-topic die er zoveel zijn geweest.
  woensdag 2 december 2009 @ 21:07:13 #91
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75226531
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:05 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ach zo'n test heeft ook zijn gebreken. Iemand die hoogbegaafd is, maar nooit heeft leren lezen is niet eens bij machte om zo'n test in te vullen. En wat is eigenlijk het doel van een discussie over Slim versus Dom. (Wat je dan ook nog eens goed moet definiëren wil je überhaupt een discussie willen voeren)? Dat gaat geen discussie worden maar een ouderwets bash-topic die er zoveel zijn geweest.
Mijn punt ook.
pi_75227759
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Heeft dat niet te maken met het competentiegericht leren???
  woensdag 2 december 2009 @ 21:37:33 #93
66825 Reya
Fier Wallon
pi_75227774
Eens. Zo is mijn intellectuele bestaan louter opgebouwd uit het reciteren van TitusPullo.
  woensdag 2 december 2009 @ 21:38:41 #94
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75227822
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heeft dat niet te maken met het competentiegericht leren???
Ja, al zou ik zelf niet het woord competent bij hbo gebruiken.
pi_75228191
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:38 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dat is een ander verhaal. Monolith heeft het over iemand die jaren geleden zijn HBO gehaald heeft en idd jaren geleden was het nog gewoon: "bek dik, zitten en rijtjes klossen". Daarom denk ik dat hij een foute vergelijking maakt.

Edit: Overigens heb ik mijn bedenkingen bij die nieuwerwetse fratsen zoals dat competentiegerichte geneuzel.

[ Bericht 8% gewijzigd door AchJa op 02-12-2009 21:54:17 ]
  woensdag 2 december 2009 @ 21:50:04 #96
262 Re
Kiss & Swallow
pi_75228319
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:38 schreef fs180 het volgende:

[..]

joh ga fietsen met die oubollige discussie
  woensdag 2 december 2009 @ 21:53:32 #97
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75228484
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:57 schreef fs180 het volgende:

[..]

Nou nee, want het gaat niet over intelligentie an sich. Het gaat er om dat er een argument gebezigd wordt dat stelt dat hoogopgeleiden (maar daarmee nog geen intelligente mensen) een te onvoorwaardelijk vertrouwen hebben in bepaalde methodieken om kennis te vergaren (zoals de wetenschappelijke methode of journalistieke code) en de instituten die zulke methodes als grondbeginsel hebben, daardoor niet in staat zijn te signaleren wanneer die methodiek door dergelijke instituten verkwanseld wordt. De vraag is nu of dit waar is en zo ja waardoor dat komt.
  woensdag 2 december 2009 @ 21:59:42 #98
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75228772
Volgens mij onzin, maar ik kan natuurlijk niet voor elke gek spreken. Er zijn gewoon mensen die dom + opleiding hebben en ook andersom. Ik zie dan ook niet in welk verband dat zou hebben met het analyseren van de krant (bijv.).
pi_75228785
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:53 schreef Terecht het volgende:

[..]

Nou nee, want het gaat niet over intelligentie an sich. Het gaat er om dat er een argument gebezigd wordt dat stelt dat hoogopgeleiden (maar daarmee nog geen intelligente mensen) een te onvoorwaardelijk vertrouwen hebben in bepaalde methodieken om kennis te vergaren (zoals de wetenschappelijke methode of journalistieke code) en de instituten die zulke methodes als grondbeginsel hebben, daardoor niet in staat zijn te signaleren wanneer die methodiek door dergelijke instituten verkwanseld wordt. De vraag is nu of dit waar is en zo ja waardoor dat komt.
Dat beeld heb je dan voor jezelf zo bedacht, er zullen dan ook niet veel mensen die hoogopgeleiden per definitie als kortzichtig zien. Daarom gaan we weer terug naar het voorbeeld van een groep mensen die het voor de rest verpest.

Daarbij vraag ik me dan ook af hoe het zit met volwassenheid in dit verhaal. Want wetenschappers zijn in de regel namelijk net zo volwassen als de gewone mens. Ik denk dan ook dat hier het grootste verschil gemaakt wordt tussen de verschillende wetenschappers. Oftewel dat daardoor wetenschappers fouten kunnen maken waardoor het algemene vertrouwen in deze wetenschap wordt aangetast.

In zekere zin heeft de wetenschap namelijk ook een bepaalde macht, en macht corrumpeert, dat staat zo vast als een huis.
pi_75228904
Andere mooie voorbeelden voor dit topic zijn bijvoorbeeld wetenschappers en hoogleraren die uit het systeem zijn gestapt en voor zichzelf zijn begonnen. Veelal omdat ze het niet eens waren met praktijken van bepaalde collegae.

Ik blijf daarom ook wetenschap en hoog opgeleid grote woorden vinden.
  woensdag 2 december 2009 @ 22:06:39 #101
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75229083
En dan vergeten dat al het onderzoeksgeld betaald wordt uit een gekleurd potje, als jouw onderzoekt niet strookt met de huidge opinie kun je het vast vergeten. Hierdoor krijg je eenzijdige onderzoeken, waarna mensen dat eenzijdige onderzoek als waarheid nemen.
pi_75229142
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:06 schreef fs180 het volgende:
En dan vergeten dat al het onderzoeksgeld betaald wordt uit een gekleurd potje, als jouw onderzoekt niet strookt met de huidge opinie kun je het vast vergeten. Hierdoor krijg je eenzijdige onderzoeken, waarna mensen dat eenzijdige onderzoek als waarheid nemen.
bron?
  woensdag 2 december 2009 @ 22:09:55 #103
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75229221
Mh, van de week kwam ik daar een stuk over tegen, misschien kom ik er nog op, staat niet meer in de geschiedenis.
pi_75229252
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:08 schreef IHVK het volgende:

[..]

bron?
Climategate neem ik aan. Daar zijn inmiddels universiteiten naar voren gekomen die ruwe klimaatdata hebben weggegooid, zodat deze niet meer opnieuw bekeken kunnen worden. En CRU dan maar roepen, vertrouw ons maar!
  woensdag 2 december 2009 @ 22:12:54 #105
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75229365
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:59 schreef fs180 het volgende:
Volgens mij onzin, maar ik kan natuurlijk niet voor elke gek spreken. Er zijn gewoon mensen die dom + opleiding hebben en ook andersom. Ik zie dan ook niet in welk verband dat zou hebben met het analyseren van de krant (bijv.).
Nou, het idee is dus dat hoogopgeleiden erop vertrouwen dat journalisten zich aan hun beroepscode houden en dat daarmee het nieuws dat zij vanuit de gevestigde media binnen krijgen aan bepaalde standaarden voldoet. Dit vertrouwen is kennelijk zo groot dat als blijkt dat er mogelijk iets niet in de haak is dit terzijde wordt geschoven met het argument dat de media en journalisten dat zelf wel zouden moeten signaleren. Daar hebben ze toch immers een code voor?
pi_75229409
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:10 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Climategate neem ik aan. Daar zijn inmiddels universiteiten naar voren gekomen die ruwe klimaatdata hebben weggegooid, zodat deze niet meer opnieuw bekeken kunnen worden. En CRU dan maar roepen, vertrouw ons maar!
Daar zijn nu drie delen over vol geschreven in FB.
  woensdag 2 december 2009 @ 22:14:25 #107
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75229410
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:59 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dat beeld heb je dan voor jezelf zo bedacht, er zullen dan ook niet veel mensen die hoogopgeleiden per definitie als kortzichtig zien. Daarom gaan we weer terug naar het voorbeeld van een groep mensen die het voor de rest verpest.
Dat beeld heb ik niet bedacht, dat is wat o.a. het voorbeeld in mijn OP beweert. Maar misschien was de frase 'niet in staat zijn' te scherp verwoordt, en kun je beter spreken van een soort onwil.

[ Bericht 0% gewijzigd door Terecht op 02-12-2009 22:20:16 ]
  woensdag 2 december 2009 @ 22:14:46 #108
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75229420
quote:

[..]

Oh nee nee, ik heb heul geen verstand van die klimaat-aanstellers ook maar dit was dat zeker niet, ging ook om univeriteit in nederland.
  woensdag 2 december 2009 @ 22:15:12 #109
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75229438
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:12 schreef Terecht het volgende:

[..]

Nou, het idee is dus dat hoogopgeleiden erop vertrouwen dat journalisten zich aan hun beroepscode houden en dat daarmee het nieuws dat zij vanuit de gevestigde media binnen krijgen aan bepaalde standaarden voldoet. Dit vertrouwen is kennelijk zo groot dat als blijkt dat er mogelijk iets niet in de haak is dit terzijde wordt geschoven met het argument dat de media en journalisten dat zelf wel zouden moeten signaleren. Daar hebben ze toch immers een code voor?
Ik heb dat idee totaal niet.
pi_75229620
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:14 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dat beeld heb ik niet bedacht, dat is wat o.a. het voorbeeld in mijn OP beweert. Maar misschien was de frase niet in staat zijn te scherp verwoordt, en kun je beter spreken van een soort onwil.
Deze zin snap ik niet.

Daarbij blijf ik dat voorbeeld erg generaliserend vinden. Mjah.
pi_75229932
quote:

Je overschat de sarcasm detector van de meeste users hier.
When it comes to survival..
  woensdag 2 december 2009 @ 22:27:02 #112
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75229940
quote:

[..]

Climategate vind ik niet zo'n goed voorbeeld aangezien de klimaatskeptici zich schromelijk overschreeuwen en al victorie kraaien voor het onderzoek nog moet beginnen.
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 22:27:34 #113
230491 Zith
pls tip
pi_75229971
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:06 schreef fs180 het volgende:
En hoe passen de peer-reviews die voor elke publicatie van artikelen gaat hierin?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 2 december 2009 @ 22:28:13 #114
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75230011
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:19 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Deze zin snap ik niet.

Daarbij blijf ik dat voorbeeld erg generaliserend vinden. Mjah.
Ik was de aanhalingstekens vergeten. Dat jij het voorbeeld erg generaliserend vind dat kan, maar misschien moet je het niet zo letterlijk nemen en is het ook niet zo dat jouw visie op het geheel door iedereen die het argument dat ter discussie staat bezigt deelt.
  woensdag 2 december 2009 @ 22:29:31 #115
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75230057
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:15 schreef fs180 het volgende:

[..]

Ik heb dat idee totaal niet.
Dus in jouw ogen is het een drogreden?
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 22:32:40 #116
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75230189
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:08 schreef IHVK het volgende:

[..]

bron?
Nou ja, zo erg is het ook weer niet maar het aanpassen of veranderen van onderzoeksresultaten door dwang van de sponsor gebeurt wel degelijk!

uit:

Scientists behaving badly
Brian C. Martinson, Melissa S. Anderson and Raymond de Vries
Nature 435, 737-738(9 June 2005)
  woensdag 2 december 2009 @ 22:46:13 #117
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75230746
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:29 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dus in jouw ogen is het een drogreden?
Ja.
  Moderator donderdag 3 december 2009 @ 00:40:11 #118
45833 crew  Fogel
pi_75234518
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:32 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nou ja, zo erg is het ook weer niet maar het aanpassen of veranderen van onderzoeksresultaten door dwang van de sponsor gebeurt wel degelijk!

[ afbeelding ]

uit:

Scientists behaving badly
Brian C. Martinson, Melissa S. Anderson and Raymond de Vries
Nature 435, 737-738(9 June 2005)
In fatsoenlijke journals worden geen papers gepubliceerd waar niet in staat waar het onderzoeksgeld vandaan komt, dat helpt in ieder geval al iets.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_75234721
quote:

Zoiets idd
pi_75261207
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

We hebben het over hoogopgeleiden. Die zijn niet allemaal wetenschapper.
En al helemaal niet deskundig.

Een diploma is meestal (niet altijd) een bewijs van indoctrinatie.
pi_75263191
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:12 schreef Terecht het volgende:

[..]

Journalisten kunnen ontdekkingen van wetenschappers vaak niet eens op de juiste manier in hun nieuws verwerken. Van niet-kloppende details tot tenenkrommende verdraaiingen en onjuistheden.

Verwacht je dan dat diezelfde wetenschappers een rotsvast vertrouwen hebben in het nieuws dat diezelfde journalisten publiceren? Ik denk van niet.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  donderdag 3 december 2009 @ 22:24:55 #122
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75264244
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:03 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Journalisten kunnen ontdekkingen van wetenschappers vaak niet eens op de juiste manier in hun nieuws verwerken. Van niet-kloppende details tot tenenkrommende verdraaiingen en onjuistheden.

Verwacht je dan dat diezelfde wetenschappers een rotsvast vertrouwen hebben in het nieuws dat diezelfde journalisten publiceren? Ik denk van niet.
Je zou verwachten van niet, maar ik heb het niet over wetenschappers maar over hoogopgeleiden. Die zijn niet allemaal wetenschapper.
pi_75307562
Interessant topic.

Ik ben van mening dat veel hoog opgeleiden heel goed in staat zijn om sommetjes op te lossen en begrijpelijk te kunnen lezen, maar dat er maar weinig zijn die zelf kritisch na durven te denken. Want daarmee stel je jezelf per definitie kwetsbaar op, omdat het vaak leidt tot een mening die buiten het groepsdenken valt, en die - laten we eerlijk zijn - ook vaak niet klopt. Dat leidt tot schaapachtig gedrag. Door eerlijk tegenover jezelf te zijn, kun je zoiets vermijden. Maar dat vraagt wel om ballen.

Voorbeeldje. In mijn tijd in Nederland heb ik heel wat aanvaringen met academici (Dr) gehad. Met hun opleiding konden ze een probleem van twee kanten benaderen: theoretisch (via een model) en experimenteel. Helaas verzandden ze te vaak in een model dat niet werkte, en haalden ze hun neus op voor experimenteel werk. Het resultaat was vaak om te huilen, want er was geen resultaat.

Ikzelf hanteerde toen vaak een pragmatische benadering, die niet altijd even genuanceerd was, maar die in veel gevallen wel tot een resultaat leidde, zoals een patent of wetenschappelijk artikel. In tegenstelling tot bovengenoemde academici was ik me wel bewust van mijn beperkingen, en zocht ik altijd de confrontatie op met theoretisch onderlegde academici, en vroeg hun om gaten in mijn verhaal te schieten en input te geven. Dat was echt niet grappig, maar het werkte wel, waardoor de kwaliteit van resultaten met sprongen vooruit ging.

Beetje off-topic, maar wel een stokpaardje: er zit MI een groot hiaat in ons hoger onderwijssysteem, waarbij we ingenieurs en doctorandussen wel allerlei lastige theoretische problemen op laten lossen, maar niet uitleggen hoe ze een beslissing moeten nemen. Wanneer gebruik ik ducttape om een opstelling in elkaar te zetten, en wanneer laat ik zo'n opstelling door een mechanisch ontwerper ontwerpen, en door een instrumentmaker in elkaar zetten? Er wordt veel te veel aangekloot in research labs en ontwikkelafdelingen. We hebben nog een lange weg te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 05-12-2009 10:13:06 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_75328762
Interessant topic.

Ik denk dat het andersom is. Over veel onderwerpen zijn namelijk verschillende theorieën en zijn wetenschappers het ook niet met elkaar eens. Bij mij op de universiteit vinden ze het altijd goed als je kritisch naar de artikelen kijkt en ook andere standpunten presenteert. Het is namelijk niet altijd zwart of wit. Denk dat daardoor juist hoger opgeleiden meer kritisch zijn en niet in hokjes denken.
Wie zijn doel voorbijstreeft, mist het evenzeer als hij, die het niet bereikt
pi_75329234
Er zijn 2 grote lijnen in het leven:

- Domme mensen denken altijd dat ze het beter weten.
- Slimme mensen denken altijd dat ze het beter weten, en hebben vaker gelijk.
Geen referral hier.
  maandag 7 december 2009 @ 15:36:31 #126
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75374106
quote:
Op zondag 6 december 2009 01:18 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Er zijn 2 grote lijnen in het leven:

- Domme mensen denken altijd dat ze het beter weten.
- Slimme mensen denken altijd dat ze het beter weten, en hebben vaker gelijk.
Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments

Maar is dat ook op het vraagstuk in de OP aan de orde?
  maandag 7 december 2009 @ 15:45:40 #127
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_75374532
Ik kom later deze week op de stelling in de OP terug, en probeer dan voorzichtig tot enige voorlopige conclusies te komen.
  maandag 7 december 2009 @ 15:53:02 #128
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_75374912
Klinkt als gezwam van lager opgeleiden die willen goedpraten dat ze geen betere opleiding gedaan hebben: "Ik wil geen schaap worden!"

Yeah right
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_79642708
quote:

[..]

pi_79643186
Hogeropgeleiden hebben vaker een atheistisch wereldbeeld dan lageropgeleiden. Daar gaat je theorie.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 14:21:34 #131
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_79643398
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Oh? Al die hocus pocus zeg. Jij met je:

[ afbeelding ]

wil je nou echt zeggen dat dat gelijk is aan 2? Terwijl je zo ziet dat het niet zo is?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het vershil zoooo klein, dat het te verwaarlozen valt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 15:26:23 #132
189963 nubreektmijnklomp
vindt klompen eigenlijk kut
pi_79644750
quote:

[..]

mijn klomp is gebroken.
JAALLAAALLAAA Ajax!
  zaterdag 27 maart 2010 @ 15:32:35 #133
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79644875
Ja. Ze hebben immers bewezen dat ze zich van alles laten wijsmaken.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_79644887
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 15:26 schreef nubreektmijnklomp het volgende:

[..]

pi_79644907
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 15:32 schreef Sachertorte het volgende:
Ja. Ze hebben immers bewezen dat ze zich van alles laten wijsmaken.
Tijd om de alphas een ander naampje te geven zodat ze de échte wetenschappers, bèta natuurlijk, niet meer bevlekken met hun geklungel.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 15:38:12 #136
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79644987
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 15:34 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Tijd om de alphas een ander naampje te geven zodat ze de échte wetenschappers, bèta natuurlijk, niet meer bevlekken met hun geklungel.
'HBO-ers'. Wat denk je ervan?
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  zaterdag 27 maart 2010 @ 16:47:06 #137
pi_79646670
Opleiding zegt niets over IQ, inzicht en wijsheid.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 16:51:41 #138
pi_79646779
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:17 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Omdat het een exacte taal is waarin je zaken precies en feitelijk kan beschrijven. Dat is noodzakelijk om wetenschap te bedrijven, het is geen truukje op jou er buiten te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')