bron?quote:Op woensdag 2 december 2009 22:06 schreef fs180 het volgende:
En dan vergeten dat al het onderzoeksgeld betaald wordt uit een gekleurd potje, als jouw onderzoekt niet strookt met de huidge opinie kun je het vast vergeten. Hierdoor krijg je eenzijdige onderzoeken, waarna mensen dat eenzijdige onderzoek als waarheid nemen.
Climategate neem ik aan. Daar zijn inmiddels universiteiten naar voren gekomen die ruwe klimaatdata hebben weggegooid, zodat deze niet meer opnieuw bekeken kunnen worden. En CRU dan maar roepen, vertrouw ons maar!quote:
Nou, het idee is dus dat hoogopgeleiden erop vertrouwen dat journalisten zich aan hun beroepscode houden en dat daarmee het nieuws dat zij vanuit de gevestigde media binnen krijgen aan bepaalde standaarden voldoet. Dit vertrouwen is kennelijk zo groot dat als blijkt dat er mogelijk iets niet in de haak is dit terzijde wordt geschoven met het argument dat de media en journalisten dat zelf wel zouden moeten signaleren. Daar hebben ze toch immers een code voor?quote:Op woensdag 2 december 2009 21:59 schreef fs180 het volgende:
Volgens mij onzin, maar ik kan natuurlijk niet voor elke gek spreken. Er zijn gewoon mensen die dom + opleiding hebben en ook andersom. Ik zie dan ook niet in welk verband dat zou hebben met het analyseren van de krant (bijv.).
Daar zijn nu drie delen over vol geschreven in FB.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:10 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Climategate neem ik aan. Daar zijn inmiddels universiteiten naar voren gekomen die ruwe klimaatdata hebben weggegooid, zodat deze niet meer opnieuw bekeken kunnen worden. En CRU dan maar roepen, vertrouw ons maar!
Dat beeld heb ik niet bedacht, dat is wat o.a. het voorbeeld in mijn OP beweert. Maar misschien was de frase 'niet in staat zijn' te scherp verwoordt, en kun je beter spreken van een soort onwil.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:59 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dat beeld heb je dan voor jezelf zo bedacht, er zullen dan ook niet veel mensen die hoogopgeleiden per definitie als kortzichtig zien. Daarom gaan we weer terug naar het voorbeeld van een groep mensen die het voor de rest verpest.
Oh nee nee, ik heb heul geen verstand van die klimaat-aanstellers ook maar dit was dat zeker niet, ging ook om univeriteit in nederland.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:10 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Climategate neem ik aan. Daar zijn inmiddels universiteiten naar voren gekomen die ruwe klimaatdata hebben weggegooid, zodat deze niet meer opnieuw bekeken kunnen worden. En CRU dan maar roepen, vertrouw ons maar!
Ik heb dat idee totaal niet.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:12 schreef Terecht het volgende:
[..]
Nou, het idee is dus dat hoogopgeleiden erop vertrouwen dat journalisten zich aan hun beroepscode houden en dat daarmee het nieuws dat zij vanuit de gevestigde media binnen krijgen aan bepaalde standaarden voldoet. Dit vertrouwen is kennelijk zo groot dat als blijkt dat er mogelijk iets niet in de haak is dit terzijde wordt geschoven met het argument dat de media en journalisten dat zelf wel zouden moeten signaleren. Daar hebben ze toch immers een code voor?
Deze zin snap ik niet.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:14 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat beeld heb ik niet bedacht, dat is wat o.a. het voorbeeld in mijn OP beweert. Maar misschien was de frase niet in staat zijn te scherp verwoordt, en kun je beter spreken van een soort onwil.
Je overschat de sarcasm detector van de meeste users hier.quote:Op woensdag 2 december 2009 17:37 schreef Iblis het volgende:
Uiteraard, door jarenlange studie indoctrinatie hebben ze afgeleerd buiten de gebaande paden te denken. Ze kunnen niet meer anders dan binnen het beperkte kader van de ‘officiële’ wetenschap denken.
Vraag ze of een perpetuum mobile mogelijk is, en ze komen met hun tweede hoofdwet van de thermodynamica aan – yadda yadda – maar out of de box denken, ho maar.
Kom je met supercompressie aan, dan gaan ze aantonen dat het wiskundig onmogelijk is (alsof dát het eind van het verhaal is).
En altijd die artikelen hč, altijd, ik word er misselijk van. Waar een normaal mens in een YouTube-filmpje in 5 minuten precies kan uitleggen hoe het zit hebben die wetenschappers altijd 20 pagina’s dichtbedrukte tekst nodig.
Wie houdt wie dan voor de gek?
Climategate vind ik niet zo'n goed voorbeeld aangezien de klimaatskeptici zich schromelijk overschreeuwen en al victorie kraaien voor het onderzoek nog moet beginnen.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:10 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
En hoe passen de peer-reviews die voor elke publicatie van artikelen gaat hierin?quote:Op woensdag 2 december 2009 22:06 schreef fs180 het volgende:
En dan vergeten dat al het onderzoeksgeld betaald wordt uit een gekleurd potje, als jouw onderzoekt niet strookt met de huidge opinie kun je het vast vergeten. Hierdoor krijg je eenzijdige onderzoeken, waarna mensen dat eenzijdige onderzoek als waarheid nemen.
Ik was de aanhalingstekens vergeten. Dat jij het voorbeeld erg generaliserend vind dat kan, maar misschien moet je het niet zo letterlijk nemen en is het ook niet zo dat jouw visie op het geheel door iedereen die het argument dat ter discussie staat bezigt deelt.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:19 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Deze zin snap ik niet.
Daarbij blijf ik dat voorbeeld erg generaliserend vinden. Mjah.
Nou ja, zo erg is het ook weer niet maar het aanpassen of veranderen van onderzoeksresultaten door dwang van de sponsor gebeurt wel degelijk!quote:
Ja.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:29 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dus in jouw ogen is het een drogreden?
In fatsoenlijke journals worden geen papers gepubliceerd waar niet in staat waar het onderzoeksgeld vandaan komt, dat helpt in ieder geval al iets.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:32 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nou ja, zo erg is het ook weer niet maar het aanpassen of veranderen van onderzoeksresultaten door dwang van de sponsor gebeurt wel degelijk!
[ afbeelding ]
uit:
Scientists behaving badly
Brian C. Martinson, Melissa S. Anderson and Raymond de Vries
Nature 435, 737-738(9 June 2005)
Zoiets iddquote:Op woensdag 2 december 2009 17:37 schreef Iblis het volgende:
Uiteraard, door jarenlange studie indoctrinatie hebben ze afgeleerd buiten de gebaande paden te denken. Ze kunnen niet meer anders dan binnen het beperkte kader van de ‘officiële’ wetenschap denken.
Vraag ze of een perpetuum mobile mogelijk is, en ze komen met hun tweede hoofdwet van de thermodynamica aan – yadda yadda – maar out of de box denken, ho maar.
Kom je met supercompressie aan, dan gaan ze aantonen dat het wiskundig onmogelijk is (alsof dát het eind van het verhaal is).
En altijd die artikelen hč, altijd, ik word er misselijk van. Waar een normaal mens in een YouTube-filmpje in 5 minuten precies kan uitleggen hoe het zit hebben die wetenschappers altijd 20 pagina’s dichtbedrukte tekst nodig.
Wie houdt wie dan voor de gek?
En al helemaal niet deskundig.quote:Op woensdag 2 december 2009 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We hebben het over hoogopgeleiden. Die zijn niet allemaal wetenschapper.
Journalisten kunnen ontdekkingen van wetenschappers vaak niet eens op de juiste manier in hun nieuws verwerken. Van niet-kloppende details tot tenenkrommende verdraaiingen en onjuistheden.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:12 schreef Terecht het volgende:
[..]
Nou, het idee is dus dat hoogopgeleiden erop vertrouwen dat journalisten zich aan hun beroepscode houden en dat daarmee het nieuws dat zij vanuit de gevestigde media binnen krijgen aan bepaalde standaarden voldoet. Dit vertrouwen is kennelijk zo groot dat als blijkt dat er mogelijk iets niet in de haak is dit terzijde wordt geschoven met het argument dat de media en journalisten dat zelf wel zouden moeten signaleren. Daar hebben ze toch immers een code voor?
Je zou verwachten van niet, maar ik heb het niet over wetenschappers maar over hoogopgeleiden. Die zijn niet allemaal wetenschapper.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:03 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Journalisten kunnen ontdekkingen van wetenschappers vaak niet eens op de juiste manier in hun nieuws verwerken. Van niet-kloppende details tot tenenkrommende verdraaiingen en onjuistheden.
Verwacht je dan dat diezelfde wetenschappers een rotsvast vertrouwen hebben in het nieuws dat diezelfde journalisten publiceren? Ik denk van niet.
Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessmentsquote:Op zondag 6 december 2009 01:18 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Er zijn 2 grote lijnen in het leven:
- Domme mensen denken altijd dat ze het beter weten.
- Slimme mensen denken altijd dat ze het beter weten, en hebben vaker gelijk.
quote:Op woensdag 2 december 2009 17:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
De stichting voor mensen met een sarcasmestoornis belde, ze wilden je graag helpen.
quote:Op woensdag 2 december 2009 18:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Oh? Al die hocus pocus zeg. Jij met je:
[ afbeelding ]
wil je nou echt zeggen dat dat gelijk is aan 2? Terwijl je zo ziet dat het niet zo is?Het vershil zoooo klein, dat het te verwaarlozen valt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
quote:Op woensdag 2 december 2009 17:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als goed wetenschapper leer je juist niets zomaar aan te nemen.
quote:
Tijd om de alphas een ander naampje te geven zodat ze de échte wetenschappers, bčta natuurlijk, niet meer bevlekken met hun geklungel.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 15:32 schreef Sachertorte het volgende:
Ja. Ze hebben immers bewezen dat ze zich van alles laten wijsmaken.
'HBO-ers'. Wat denk je ervan?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 15:34 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Tijd om de alphas een ander naampje te geven zodat ze de échte wetenschappers, bčta natuurlijk, niet meer bevlekken met hun geklungel.
Omdat het een exacte taal is waarin je zaken precies en feitelijk kan beschrijven. Dat is noodzakelijk om wetenschap te bedrijven, het is geen truukje op jou er buiten te houden.quote:Op woensdag 2 december 2009 19:17 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Je zegt het precies goed. Alles is in logische taal te verwoorden, waarom mogen wetenschappers hier dan een dergelijk moeilijke taal voor gebruiken, die alleen ingewijden kunnen begrijpen? Oftewel moet je een dure studie betalen om hier ook maar iets van te snappen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |