abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74685844

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
[2] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
MarketWatch - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)

Amerikaanse Futures
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,�expireren�, van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico�s door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel � 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt � 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Limit order - Het bij een beursorder opgeven tegen welke maximale koers men wenst te kopen of tegen welke minimale koers men wenst te verkopen.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Real-time - Koersen zijn (zo goed als) actueel. Je zult alleen moeten F5-en voor een nieuwe stand.

Scheefzitten - Een belegger zit �scheef� als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Streaming - Koersen zijn actueel.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

De Beursvloer #1: Beurzen duiken weer in het rood
De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
De Beursvloer #4: Could've been worse
De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
De Beursvloer #9: Waar de AEX weer omhoog gaat
De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws
De Beursvloer #11: Beurzen onrustig na renteverlagingen
De Beursvloer #12: Stemming slaat om
De Beursvloer #13: Wall Street terug in achtbaan
De Beursvloer #14: Wall Street levert deel winst weer in
De Beursvloer #15: Mijn Aegon, wat doe je!
De Beursvloer #16: Wall Street bloedrood, nieuwe lows
De Beursvloer #17: Ook Europa zoekt nieuwe lows
De Beursvloer #18: Wall Street in vrije val
De Beursvloer #19: Europa begint week goed
De Beursvloer #20: AEX 10% hoger
De Beursvloer #21: Europa lager in afwachting van Wall Street
De Beursvloer #22: Beurzen beginnen week fors lager
De Beursvloer #23: Wall Street herstelt van kater
De Beursvloer #24: Beurzen omlaag na renteverlaging
De Beursvloer #25: Beurzen dieprood na banenrapport
De Beursvloer #26: AEX sluit ruim 8% hoger
De Beursvloer #27: Beurzen rustig omhoog
De Beursvloer #28: Beurzen duiken in het rood
De Beursvloer #29: Wall Street herpakt zich
De Beursvloer #30: AEX zoekt het iets hogerop
De Beursvloer #31: Europese beurzen proberen het nog eens
De Beursvloer #32: AEX start nieuwe jaar met 5% winst
De Beursvloer #33: AEX hardloper; door 270 punten
De Beursvloer #34: Europese beurzen openen in de min
De Beursvloer #35: Bouwers krijgen 'm wel omhoog
De Beursvloer #36: Europese beurzen verliezen 3%
De Beursvloer #37: Europese beurzen starten hoger
De Beursvloer #38: Banken zorgen voor onrust op Europese beurzen
De Beursvloer #39: Wall Street kleurt bloedrood op 'Obama Day'
De Beursvloer #40: AEX onder 230 tijdens downtime FOK!
De Beursvloer #41: AEX sluit 5,8% hoger, overheidsdeal ING
De Beursvloer #42: Europese beurzen leveren in
De Beursvloer #43: AEX licht groen op rustige handelsdag
De Beursvloer #44: rentevoet gehandhaafd op 2%
De Beursvloer #45: AEX sluit 4,3% lager na details plan
De Beursvloer #46: AEX start nieuwe week lager
De Beursvloer #47: Beurzen verder onderuit
De Beursvloer #48: AEX fors lager en richting 230pt grens
De Beursvloer #49: Willem voor 't laatst bij rtlz, AEX -2%
De Beursvloer #50: Willempies laatste shot op RTL Z
De Beursvloer #51: Wall Street dondert 3,5% omlaag
De Beursvloer #52: AEX verspeelt meeste winst weer
De Beursvloer #53: Dow Jones 2 % lager, AEX door 218?
De Beursvloer #54: AEX intraday op laagste niveau in 12 jaar
De Beursvloer #55: AEX zakt door 210, Dow door 7000
De Beursvloer #56: AEX zakt richting 200-puntengrens
De Beursvloer #57: Winst gisteren weer teniet gedaan
De Beursvloer #58: AEX zakt 5% tot net boven 200 pnt
De Beursvloer #59: AEX breekt intraday 200pt grens
De Beursvloer #60: AEX in nieuwe week <200
De Beursvloer #61: AEX sluit 5,6% hoger
De Beursvloer #62: De interne mail van miljarden
De Beursvloer #63: AEX opent onder de 210pt
De Beursvloer #64: AEX ruim in 't groen (+2%)
De Beursvloer #65: AEX in de min, CPB blijft bij -3,5%
De Beursvloer #66: AEX licht in 't groen rond de 210pt
De Beursvloer #67: AEX rond 220 punten
De Beursvloer #68: AEX test 218 punten weer
De Beursvloer #69: Met een groene AEX
De Beursvloer #70: AEX fors lager; -3,5%
De Beursvloer #71: AEX ziet duidelijk herstel na rode dag
De Beursvloer #72: Faber's nieuwsbrief
De Beursvloer #73: Shorters worden uitgerookt
De Beursvloer #74: Waahaarheen leiheidt de weg?
De Beursvloer #75: Wachten op cijfers Alcoa!
De Beursvloer #76: Snap jij het? Dan snap ik het
De Beursvloer #77: Waar de mark to fantasy regels geldden
De Beursvloer #78: Wachten met klamme handjes op opening
De Beursvloer #79: Wanneer gaat Aegon failliet?
De Beursvloer #80: AEX maakt een top
De Beursvloer #81: Euronext plat. Duimen draaien dus!
De Beursvloer #82: Nikkei opening -9%
De Beursvloer #83: Schijthner praat de beurs omhoog
De Beursvloer #84: Weekend!
De Beursvloer #85: Waar MT door het stof gaat!
De Beursvloer #86: Stoplichten op groen
De Beursvloer #87: Wat doet Sitting_Elfling om 17:29?
De Beursvloer #88: De stresstest komt eraan!
De Beursvloer #89: Buy in May
De Beursvloer #90: ING, de financiële Titanic.
De Beursvloer #91: The only way is up! Or is it?!
De Beursvloer #92: Waar de beurs niet meer goedkoop is....
De Beursvloer #93: Printed Dollars as green shoots
De Beursvloer #94: Geldbomen in de moestuin
De Beursvloer #95: "To make a million, start with $900,000."
De Beursvloer #96: Mooi long is niet lelijk
De Beursvloer #97: I Rob banks because thats where the $$$ is
De beursvloer #98: Don't stop 'til you get enough
De beursvloer #99: Don't marry for money, borrowing is cheaper
De Beursvloer #100: Banks are more dangerous than standing armies
De Beursvloer #101: Futs groen? Er kan nog een black swan komen!
De Beursvloer #102: Hoe lang is groen nog populair?
De Beursvloer #103: Titelcrisis
De Beursvloer #104: Eindelijk de correctie?
De Beursvloer #105: STAMPEDE op het Damrak. Stieren op hol.
De Beursvloer #106: Heil Expiratie
De Beursvloer #107: Geen crisis waar Dries is
De Beursvloer #108: Voorwaarts naar een AEX van 400!!1
De Beursvloer #109: Met een groene week voor de boeg!
De Beursvloer #110: The sky is the limit!
De Beursvloer #111: Waar we wachten op de ommekeer
De Beursvloer #112: To Bear or not to Bear?
De Beursvloer #113: 'Waar we geld willen verdienen!'
De Beursvloer #114 : Waar we wachten op kwartaal cijfers
De Beursvloer #115: 'Waar het wachten is op JPMorgan, Citi en GS'
De Beursvloer #116: Sudden red shoots all around!
De Beursvloer #117: Waar de stijging op zijn laatste benen loopt
De Beursvloer #118: Euro zet top, beurscrash begonnen?
De Beursvloer #119: Waar de bodem geen helling kent
De Beursvloer #120: Keert de realiteit op de beurzen terug?
De Beursvloer #121: Aan de rand van de afgrond?
De Beursvloer #122: Waar de AEX weer terugkaatst
De Beursvloer #123: If you're going to panic, panic early.
De Beursvloer #124: To short or not to(o) short
De Beursvloer #125: In economics, the majority is always wrong.

[ Bericht 36% gewijzigd door Bolkesteijn op 16-11-2009 23:25:55 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 14 november 2009 @ 00:41:41 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74685880
fipo
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74685903
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:30 schreef SeLang het volgende:
Alleen verkoopt dat natuurlijk voor geen meter, een boek over wat niet werkt
Je hebt in ieder geval 1 onvoorwaardelijke koper. En ohja, doen!:D
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_74685995
Lijkt me overigens nog best interessant zo'n beschrijving van alles wat niet werkt. Uiteindelijk geeft dat je meer inzicht over de mechanismen van het handelen. En als je dit heel pragmatisch bekijkt, op alle leerscholen wordt onderwezen vanuit de manier waarop iets mis kan gaan. Waarom zou dit bij het leren van traden anders moeten gaan.
Greece
pi_74686042
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Leuk, daar zat ik zelf ook aan te denken. Ik kan een heel boek schrijven over wat niet werkt. Best leuk, een boek waarin je met onderbouwing allerlei veel gebrukte strategieen debunkt.

Alleen verkoopt dat natuurlijk voor geen meter, een boek over wat niet werkt
Mensen willen een boek over hoe je in een jaar een miljoen verdient, zelfs als er alleen maar onzin in zo'n boek staat.
Het probleem bij de verkoop van boeken over beleggen is de referentie waaronder je het uitgeeft. Als jij het uitgeeft als complete nobody gaat natuurlijk niemand zoiets iets kopen. Ik ben dus al in contact geweest met mijn professoren omtrent het eventueel publiceren van mijn dissertatie + uitgebreide uitleg daarbij. Als dissertatie wil ik namelijk mijn eigen TA creatie schrijven 1 voor de lange termijn beleggen en 1 op korte termijn beleggen. And you shouldnt be suprised als bij de lange termijn wat Shiller P/E terug komt keren

En het is echt nog een kunst om een (academisch) boek te schrijven over strategieën die niet werken. Goede onderbouwing is vrij pittig. En heb in meerdere boeken de meeste vreemde standpunten gelezen omtrent het 'debunken' van TA indicatoren. Goed voorbeeldje was een academicus die constant weigerde om langer dan 2 jaar periodes te gebruiken voor zijn backtests.

En zoiets staat natuurlijk goed op het cveetje
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_74686043
SE, waarom verneuk je die TT nou weer met die aanhalingstekens? Mijn browser loopt helemaal over met die zooi!
Greece
pi_74686151
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:48 schreef Mendeljev het volgende:
SE, waarom verneuk je die TT nou weer met die aanhalingstekens? Mijn browser loopt helemaal over met die zooi!
Hehe, sworry Ik dacht dat ik het goed invoerde!
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:38 schreef SeLang het volgende:
...en alweer lager volume vandaag, zoals het hoort tijdens een 'inside day'.
Beartje blijft intact.

Of beter gezegd, de kansen op een beartje zijn weer met een 1 / 2 % gestegen sinds vandaag Al denk ik nog steeds dat we maandag gewoon weer groen openen.

En Geely was vandaag maar liefts een hele procent naar beneden, . Dat mag nog wel wat meer naar beneden om weer wat meer in te kopen
pi_74686272
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:46 schreef Mendeljev het volgende:
Lijkt me overigens nog best interessant zo'n beschrijving van alles wat niet werkt. Uiteindelijk geeft dat je meer inzicht over de mechanismen van het handelen. En als je dit heel pragmatisch bekijkt, op alle leerscholen wordt onderwezen vanuit de manier waarop iets mis kan gaan. Waarom zou dit bij het leren van traden anders moeten gaan.
Ik denk dat het wel goed is voor de traderswereld dat er boeken zoals die van SeLang verschijnen. Ik ken eigenlijk niemand in de traders wereldje (ik ken er uiteraard nog niet zo heel veel) die zo'n specifieke gedachten patroon + onderbouwing hebben. Het enige waar het omgaat bij dit soort projecten is de onderbouwing, en dat is erg lastig. Ik heb die onderzoekjes van SeLang ook wel eens aan mijn professoren laten zien(voormalig hedgefund manager of hoge positie bij bank), uiteraard kreeg ik direct een tegen vraag terug op mn bord, "maar hoe zit het dan als je het zo en zo doet"? ... "is dat en dat eigenlijk wel in de berekeningen mee genomen ?" .. etc. etc.

Tot de meeste erge tot nu toe, de professor die ik mijn eigen creatie wou laten zien, en domweg zei, maar jongen, hoe kun je nu bewijzen dat iets wat vroeger gebeurde, nu weer gaat gebeuren? Ja, probeer dat maar eens academisch goed te onderbouwen, in een proefschrift of essay met maar een paar duizend woorden .
pi_74686281
whiha, groen dagje!
pi_74686435
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Tot de meeste erge tot nu toe, de professor die ik mijn eigen creatie wou laten zien, en domweg zei, maar jongen, hoe kun je nu bewijzen dat iets wat vroeger gebeurde, nu weer gaat gebeuren? Ja, probeer dat maar eens academisch goed te onderbouwen, in een proefschrift of essay met maar een paar duizend woorden .
Het hoeft toch ook allemaal niet academisch verantwoord? Alsof de mensen die beweren dat je miljoenen kunt verdienen met futureshandel wel alles netjes onderbouwen. Het gaat er om dat je met je boek meer inzicht in het onderliggende mechanisme verschaft; wanneer is het foolproof, wanneer gaat het mis? Uiteindelijk moet dit de lezer helpen met zijn eigen tradingcarriere en niet met het dupliceren van falende strategieen. Een academisch onderbouwde verhandeling is altijd wel goed overigens maar dan haak je al snel vast aan allerlei randvoorwaarden die voor de alledaagse man niet eens heel relevant is.
Greece
pi_74686838
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 01:09 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Het hoeft toch ook allemaal niet academisch verantwoord? Alsof de mensen die beweren dat je miljoenen kunt verdienen met futureshandel wel alles netjes onderbouwen. Het gaat er om dat je met je boek meer inzicht in het onderliggende mechanisme verschaft; wanneer is het foolproof, wanneer gaat het mis? Uiteindelijk moet dit de lezer helpen met zijn eigen tradingcarriere en niet met het dupliceren van falende strategieen. Een academisch onderbouwde verhandeling is altijd wel goed overigens maar dan haak je al snel vast aan allerlei randvoorwaarden die voor de alledaagse man niet eens heel relevant is.
Mja, oke. Je hebt gelijk, het hoeft allemaal niet academisch verantwoord. De enige reden waarom ik dat niet uit mijn hoofd kan krijgen is omdat ik dat elke week naar mijn eigen hoofd geslingerd krijg!

Zou tof zijn als SeLang al zijn onderzoekjes en gegevens in een boek weet te vormen. Ik zal na jou de 2e koper zijn

Overigens, om nog even in te gaan op het Shiller P/E principe wat SeLang toepast. Een professor gaf mij te kennen dat het concept wel goed klinkt, maar hij had de volgende kanttekeningen

- Je test op lange termijn, heeft dat nut? Uiteraard is die vraag al miljoenen keren gesteld maar hij was in de veronderstelling dat je de periode van de beleggers op de beurs per 'era' mag verdelen. Bijvoobeeld van

1897 - 1907 (eerste beurscrash, nog geen FED, hierdoor werd de FED in werking gestelt)
1907 - 1933 (snelle groei van techniek, technologie en de opbouw naar de crisis)
1933 - 1945 (consolidatie, opbouw, wereld oorlog)
1945 - 1971 (long boom, alles wat je aanraakt veranderd in goud, technologie zet weer grootste stappen)
1971 - 1985 (periode van consolidatie, zijwaarts, hier en daar wat politieke crisissen, hippies)
1985 - 1995 (we gaan los! technologie groeit weer als kool, economieën beginnen weer aan te trekken)
1995 - 2009 (technologie zet nog een sneller stapje vooruit, de laatste gouden jaren van de 90ies)

Volgens die theorie, gaat men er vanuit dat mensen anders handelen naar mate van periode op basis van hoe men zich voelt (geluk factor), de mate van welvaart(rijk/arm), en de mate van stabiliteit(oorlog, vrede). We hebben het hier niet over beter of slechter beleggen, we hebben het hier over een andere manier/andere incentives van beleggen.

In die zin is het ook belangrijk om de technologie in de beurs mee te berekenen. Die is de laatste jaren exponentieel gegroeid. En een gegeven wat deze theorie die hier gemeld staat kan ondersteunen is dat de correlatie tussen pure fundamentele analyse, we beleggen in een bedrijf wat winst maakt en we laten de bedrijven die geen stuivers produceren links liggen, bijna zo goed als verdwenen is.

Hiermee wou hij dus aangeven dat ook al test je op basis van meer dan 100 jaar gegevens, het is de vraag of jij 100 jaar geleden hetzelfde zou hebben gehandeld? Nee natuurlijk niet. Maar wat is het verschil dan met over een jaar of 10, of jaar of 40 als er mensen op ons terug kijken met de vraag zou jij in 2000 op de zelfde manier beleggen als je dat nu doet, (uitgaande van de situatie dat we in 2040 zitten)
  zaterdag 14 november 2009 @ 01:59:00 #12
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_74686921
tvp

Zit even te kijken naar wat boekjes over beleggen. Is dit een aardig boek? A Random Walk Down Wall Street - Burton G. Malkiel.

[ Bericht 95% gewijzigd door bascross op 14-11-2009 02:10:48 ]
Bedankt Hans.
pi_74687436
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 01:50 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, oke. Je hebt gelijk, het hoeft allemaal niet academisch verantwoord. De enige reden waarom ik dat niet uit mijn hoofd kan krijgen is omdat ik dat elke week naar mijn eigen hoofd geslingerd krijg!

Zou tof zijn als SeLang al zijn onderzoekjes en gegevens in een boek weet te vormen. Ik zal na jou de 2e koper zijn

Overigens, om nog even in te gaan op het Shiller P/E principe wat SeLang toepast. Een professor gaf mij te kennen dat het concept wel goed klinkt, maar hij had de volgende kanttekeningen

- Je test op lange termijn, heeft dat nut? Uiteraard is die vraag al miljoenen keren gesteld maar hij was in de veronderstelling dat je de periode van de beleggers op de beurs per 'era' mag verdelen. Bijvoobeeld van

1897 - 1907 (eerste beurscrash, nog geen FED, hierdoor werd de FED in werking gestelt)
1907 - 1933 (snelle groei van techniek, technologie en de opbouw naar de crisis)
1945 - 1971 (long boom, alles wat je aanraakt veranderd in goud, technologie zet weer grootste stappen)
1971 - 1985 (periode van consolidatie, zijwaarts, hier en daar wat politieke crisissen, hippies)
1985 - 1995 (we gaan los! technologie groeit weer als kool, economieën beginnen weer aan te trekken)
1995 - 2009 (technologie zet nog een sneller stapje vooruit, de laatste gouden jaren van de 90ies)

Volgens die theorie, gaat men er vanuit dat mensen anders handelen naar mate van periode op basis van hoe men zich voelt (geluk factor), de mate van welvaart(rijk/arm), en de mate van stabiliteit(oorlog, vrede). We hebben het hier niet over beter of slechter beleggen, we hebben het hier over een andere manier/andere incentives van beleggen.

In die zin is het ook belangrijk om de technologie in de beurs mee te berekenen. Die is de laatste jaren exponentieel gegroeid. En een gegeven wat deze theorie die hier gemeld staat kan ondersteunen is dat de correlatie tussen pure fundamentele analyse, we beleggen in een bedrijf wat winst maakt en we laten de bedrijven die geen stuivers produceren links liggen, bijna zo goed als verdwenen is.

Hiermee wou hij dus aangeven dat ook al test je op basis van meer dan 100 jaar gegevens, het is de vraag of jij 100 jaar geleden hetzelfde zou hebben gehandeld? Nee natuurlijk niet. Maar wat is het verschil dan met over een jaar of 10, of jaar of 40 als er mensen op ons terug kijken met de vraag zou jij in 2000 op de zelfde manier beleggen als je dat nu doet, (uitgaande van de situatie dat we in 2040 zitten)
Shiller P/E is dan ook niet voor tientallen jaren. Het is imho bruikbaar tot max 5 a 10 jaar. Juist om eenmalige verkopen, afschrijvingen e.d eruit te filteren. Zoals de banken onlangs, eerst enorme winsten, daarna de enorme afschrijvingen. Dat middel je zo mooi uit.

tevens tvp :p
pi_74687806
quote:
Ik zit zelf in een andere hoek - biofysische techniek - en heb een proefschrift geschreven over een onderwerp dat niets met geld te maken heeft. Maar als fysicus heb ik wel lang met m'n ogen geknipperd en met m'n oren lopen wapperen, toen ik zag hoe weinig we weten over het menselijk lichaam. Medische onderzoekers komen niet veel verder dan wat statistiek op hun metingen loslaten, maar nadenken over de materie doen ze niet echt. Het is bijna niet te geloven hoe weinig we van bepaalde ziektes afweten, terwijl miljoenen mensen daar aan lijden.

Met mijn beperkte kijk op de wereld van het snelle geld, zie ik veel overeenkomsten met de medische wereld. Complex, met veel variabelen. Jullie kijken naar de data die wordt verzameld, laten daar statistiek op los en op basis van die getallen probeer je dan een analyse en voorspelling te maken. Maar doordat de materie zo complex is, is het heel erg moeilijk om iets zinnigs te zeggen over hoe het zaakje nou echt werkt.

Klopt die observatie?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_74687857
quote:

Zou tof zijn als SeLang al zijn onderzoekjes en gegevens in een boek weet te vormen.
Een boek over wat er allemaal niet werkt, dat scheelt de belegger natuurlijk wel een heel resem aan andere boeken. Plus de tijd om al die overbodige boeken niet te hoeven lezen. Dat concept moet toch te slijten zijn.
quote:
om nog even in te gaan op het Shiller P/E principe wat SeLang toepast. Een professor [..]
Ha, ha! Eigenlijk raar dat er iemand op academisch niveau lesgeeft in een vaardigheid waarvan bekend is dat zelfs een ongeletterde gorilla het beter doet. Waarschijnlijk het enige vak ter wereld waarin de studenten slechter worden naarmate ze er meer over leren.

En daarmee hebben we meteen een potentieel laatste hoofdstuk te pakken voor SeLang's boek - een techniek die soms wél werkt: gooi een dartpijltje op de beurspagina van je krant en stop al je geld in het getroffen fonds!

Wat vinden de liefhebbers van RBS' nieuwe "Royal AEX Obligaties"? Het lijkt wel een casino. Je bedenkt hoe de AEX er in de jaren t/m 2014 minimaal bijstaat, en als dat klopt krijg je een bepaald rentepercentage tussen 4,5% en 10%. Die laatste voor de alleroptimistischten. Staat de AEX echter onder dat niveau, dan krijg je helemaal niks. Behalve minimaal je inleg terug in 2014. Het is een soort kruising van een turbo, een optie en een tracker. Typisch Brits weer, je verwacht zo'n product eerder bij Ladbrokes dan bij een serieuze bank. En de eerste vraag die de belegger zich stelt is natuurlijk niet hoe de AEX er in 2014 bijstaat, maar of RBS er in 2014 nog bijstaat. Wel leuk is dat dit bastaardje dagelijks verhandelbaar is en dat er ook een variant met 4% vaste rente is.
pi_74688072
quote:

[..]

dit doet mij meer denken aan Kondratiev cycles. Als je er een boek over gelezen hebt dan kom je best wat dingen tegen die bijna een op een lopen met andere grote supercycles.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_74688345
tvp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_74689068
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 01:59 schreef bascross het volgende:
tvp

Zit even te kijken naar wat boekjes over beleggen. Is dit een aardig boek? A Random Walk Down Wall Street - Burton G. Malkiel.
Dit is een belangrijk boek en goed te lezen. Malkiel prikt door de mythe van beleggingsfondsen. Die verslaan de index niet.
pi_74689258
Iemand die ook Wall street Warriors kijkt ? Moet zeggen dat het best een leuke serie is.

zaterdag 14 november 2009 @ 11:06:46 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74689696
quote:

Die kanttekeningen zijn op zich terecht. Natuurlijk is er door de jaren heen veel veranderd. Maar als je dat argument gaat gebruiken om te 'bewijzen' dat testen op lange termijn geen nut heeft dan kom je in de problemen. Je suggereert dan namelijk dat je alleen recente data zou moeten gebruiken, terwijl je net hebt beargumenteerd dat de wereld en de markt voortdurend verandert en die recente data dus ook niet representatief is omdat het morgen weer anders zal zijn. Vergeet niet: de periodes zoals jouw professor die indeelt zijn hindsight. Je kunt allleen jaren achteraf vaststellen dat je in een bepaald type markt/ periode zat.

Dus volgens zijn redenering zou je nu de periode 1995-2009 als referentie moeten nemen en aannemen dat dit 'normaal' is. Dit is precies de bubble periode met explosieve creditexpansie en trendmatig dalende rentes. Ga je er nu vanuit dat die creditexpansie voor altijd in het zelfde tempo verder gaat? En denk je dat de rentes voor altijd blijven dalen?

Voor een lange termijn beleggingsstrategie moet je er juist rekening mee houden dat de markt door de jaren heen verandert. Hoe het er over 10 of 20 jaar uitziet weet natuurlijk niemand. Daarom heeft het juist zin om over een langere historische periode te kijken zodat je kunt zien hoe de markt zich in verschillende scenarios heeft gedragen.

Verder wil ik er op wijzen dat zelfs als je in hindsight de geschiedenis indeelt in verschillende periodes (zie de verschillende kleurtjes in onderstaand plaatje), dat dan het verband tussen Shiller P/E en het daaropvolgende rendement in stand blijft. Eigenlijk is de markt opvallend consistent over de verschillende typen markten die de afgelopen 130 jaar voorbij zijn gekomen.

En dat is niet het gevolg van een 'toevallige' correlatie zonder dat er een daadwerkelijk causaal verband bestaat. Shiller P/E geeft gewoon een schatting van de hoeveelheid winst die je koopt voor je geld. En aangezien AL je rendement (dividend, koerswinst) op zeer lange termijn uiteindelijk uit bedrijfswinsten komt (als het rendement hoger was dan zou de P/E oneindig door stijgen, als het minder was dan zou de P/E oneindig dalen) valt theoretisch ook gewoon te verwachten dat er een verband is tussen Shiller P/E en rendement.
Mijn reisverslagen
pi_74691135
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 05:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik zit zelf in een andere hoek - biofysische techniek - en heb een proefschrift geschreven over een onderwerp dat niets met geld te maken heeft. Maar als fysicus heb ik wel lang met m'n ogen geknipperd en met m'n oren lopen wapperen, toen ik zag hoe weinig we weten over het menselijk lichaam. Medische onderzoekers komen niet veel verder dan wat statistiek op hun metingen loslaten, maar nadenken over de materie doen ze niet echt. Het is bijna niet te geloven hoe weinig we van bepaalde ziektes afweten, terwijl miljoenen mensen daar aan lijden.

Met mijn beperkte kijk op de wereld van het snelle geld, zie ik veel overeenkomsten met de medische wereld. Complex, met veel variabelen. Jullie kijken naar de data die wordt verzameld, laten daar statistiek op los en op basis van die getallen probeer je dan een analyse en voorspelling te maken. Maar doordat de materie zo complex is, is het heel erg moeilijk om iets zinnigs te zeggen over hoe het zaakje nou echt werkt.

Klopt die observatie?
Dat klopt Het grote probleem is inderdaad het aantal variabelen. Door het gebruik van een gigantische hoeveelheid variabelen krijg je altijd aparte resultaten die eigenlijk niet goed te interpreteren zijn. En als je er variabelen uithaalt kom je weer met de vraag, maar wat als je die en die variabele er bij zou zetten? Het zijn vragen die me al een poosje bezighouden. Ik denk overigens wel dat de biofysieke techniek een treedje hoger staat wat betreft complexiteit

Het probleem van statistiek loslaten op data, is dat die data al geweest is. Wat mij interessant lijkt is bijv. een algoritme creeeren, die op basis van een tig-tal variabelen de koers moet gaan voorspellen, en dat je die verwachtte koers direct ook geprojecteerd krijgt op je scherm, met het percentage %kans op slagen erbij. Maarja, ik vrees een beetje op het scenario van SeLang, jaren lang onderzoek doen en dan na al die jaren erachter komen dat je het eigenlijk de resultaten al wel wist.

Ik kom nog wel terug op je reactie SeLang
pi_74691142
tvp
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74691470
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 06:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Een boek over wat er allemaal niet werkt, dat scheelt de belegger natuurlijk wel een heel resem aan andere boeken. Plus de tijd om al die overbodige boeken niet te hoeven lezen. Dat concept moet toch te slijten zijn.
Ik denk vooral dat het een klap in het gezicht zal zijn van veel mensen als er in dat boek staat dat bepaalde TA indicatoren gewoon rubbish zijn en je beter pijltjes kunt gooien op een dartbord dan die instrumenten gebruiken. De reden waarom ik dit zeg is omdat ik genoeg mensen ken die zweren bij TA en als je die probeert te overtuigen dat de manier waarop ze dat toepassen verkeerd is, echt de wind van voren krijgt!
quote:
Ha, ha! Eigenlijk raar dat er iemand op academisch niveau lesgeeft in een vaardigheid waarvan bekend is dat zelfs een ongeletterde gorilla het beter doet. Waarschijnlijk het enige vak ter wereld waarin de studenten slechter worden naarmate ze er meer over leren.

En daarmee hebben we meteen een potentieel laatste hoofdstuk te pakken voor SeLang's boek - een techniek die soms wél werkt: gooi een dartpijltje op de beurspagina van je krant en stop al je geld in het getroffen fonds!
Ja, oke. Maar je doet hier natuurlijk nu alle professoren wel een beetje teniet mee Tuurlijk, als ze alllemaal wel goed in beleggen waren geweest waren ze nu niet professor geweest maar zaten ze nu pina collada te drinken op honolulu . Maar het is inderdaad wel erg apart als je bepaalde strategien voor je neus krijgt geschoteld tijdens een hoorcollege over het wel of niet kopen van dat aandeel. We moeten dus op bepaalde vragen de echte waarde inschatten van dit aandeel, en dan als slot zeggen of je het wel of niet gaat kopen. Sinds het gewoon school is moet je dit dus gewoon via bepaalde formules doen... en dat terwijl je weet dat er juist hier op zoveel uitzonderingen zijn!

quote:

Wat vinden de liefhebbers van RBS' nieuwe "Royal AEX Obligaties"? Het lijkt wel een casino. Je bedenkt hoe de AEX er in de jaren t/m 2014 minimaal bijstaat, en als dat klopt krijg je een bepaald rentepercentage tussen 4,5% en 10%. Die laatste voor de alleroptimistischten. Staat de AEX echter onder dat niveau, dan krijg je helemaal niks. Behalve minimaal je inleg terug in 2014. Het is een soort kruising van een turbo, een optie en een tracker. Typisch Brits weer, je verwacht zo'n product eerder bij Ladbrokes dan bij een serieuze bank. En de eerste vraag die de belegger zich stelt is natuurlijk niet hoe de AEX er in 2014 bijstaat, maar of RBS er in 2014 nog bijstaat. Wel leuk is dat dit bastaardje dagelijks verhandelbaar is en dat er ook een variant met 4% vaste rente is.
Het is inderdaad nog maar de vraag in welke toestand RBS nog leeft in 2014 En het product klinkt wel geinig
pi_74691803
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 08:15 schreef edwinh het volgende:

[..]

dit doet mij meer denken aan Kondratiev cycles. Als je er een boek over gelezen hebt dan kom je best wat dingen tegen die bijna een op een lopen met andere grote supercycles.
Kondratieff hebben we hier al behandeld als 1 van de vele methoden om een beurs te voorspellen en hoe de economie bepaalde fases doorloopt. Men was niet erg enthousiast, een ander principe wat hij hier ook nog toepaste was een soortgenoot van de law of diminishing marginal utility, maar dan gerelateerd aan een index, op schaal van happiness. Dus een index die vanaf ong. 1900 in Amerika liep tot nu en de cijfers correleren aan de tevredenheid in het leven van de gemiddelde amerikaan. Wat bleek, is dat de grafiek volledig correleert met de grafiek van diminishing marginal utility. Een grafiek die snel stijgt, maar daarna nog langzaam omhoog gaat.

Sort off like onderstaande grafiek

[ Bericht 5% gewijzigd door sitting_elfling op 14-11-2009 12:44:47 ]
pi_74693817
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Kondratieff hebben we hier al behandeld als 1 van de vele methoden om een beurs te voorspellen en hoe de economie bepaalde fases doorloopt. Men was niet erg enthousiast, een ander principe wat hij hier ook nog toepaste was een soortgenoot van de law of diminishing marginal utility, maar dan gerelateerd aan een index, op schaal van happiness. Dus een index die vanaf ong. 1900 in Amerika liep tot nu en de cijfers correleren aan de tevredenheid in het leven van de gemiddelde amerikaan. Wat bleek, is dat de grafiek volledig correleert met de grafiek van diminishing marginal utility. Een grafiek die snel stijgt, maar daarna nog langzaam omhoog gaat.

Sort off like onderstaande grafiek
[ afbeelding ]
het voorspellen van beurzen op basis van kontratieff lijkt me erg lastig, dit zijn meer supercycles. Opzich kloppen ze welk redelijk alleen het is net als bij alle andere methoden het is nooit perfect het is een manier van. Persoonlijk denk ik dat we de winter nog gaan mee maken in de kontratieff cyclus.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  † In Memoriam † zaterdag 14 november 2009 @ 13:52:39 #26
230491 Zith
pls tip
pi_74693941
Wat denkt men van de AEX van komende week?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_74694154
We gaan iig niet stijgen
pi_74694524
Wij hebben hier overigens uitzicht op de afdeling waarin het Citadel hedgefund zit, die zijn gewoon nog aan het werk!

Ik zal overigens even voor iedereen hier een bestand maken met de 25 equity descriptions betreffende de AEX, gezien de meeste hier in de AEX beleggen en ik nu toch wat tijd over heb achter de BB.
pi_74694931
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 14:19 schreef sitting_elfling het volgende:

Ik zal overigens even voor iedereen hier een bestand maken met de 25 equity descriptions betreffende de AEX, gezien de meeste hier in de AEX beleggen en ik nu toch wat tijd over heb achter de BB.
Nice
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_74695190
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 14:36 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Nice
Zou er nog wat zijn waar je de 25 aandelen in de AEX mee wilt vergelijken? Profit margin? Market Capital? U name it?
pi_74696540
Hier een bestand met 25 equity descriptions van de aandelen in de AEX
Inclusief, weging sectoren/weging aandelen/aantal FA/TA excel data. BB related

http://uploading.com/files/c7d62b64/FOKEDescription14nov09.rar/

[ Bericht 5% gewijzigd door sitting_elfling op 14-11-2009 16:05:06 ]
  zaterdag 14 november 2009 @ 16:03:46 #32
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_74697062
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:29 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit is een belangrijk boek en goed te lezen. Malkiel prikt door de mythe van beleggingsfondsen. Die verslaan de index niet.
oke, thanks. Even bestellen dus.
Bedankt Hans.
  zaterdag 14 november 2009 @ 16:08:43 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74697180
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:29 schreef jaco het volgende:

Malkiel prikt door de mythe van beleggingsfondsen. Die verslaan de index niet.
Hier al heel vaak gepost (uit een ander boek), maar toch even in de herhaling:

Mijn reisverslagen
pi_74697555
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:06 schreef SeLang het volgende:

[..]
Dus volgens zijn redenering zou je nu de periode 1995-2009 als referentie moeten nemen en aannemen dat dit 'normaal' is. Dit is precies de bubble periode met explosieve creditexpansie en trendmatig dalende rentes. Ga je er nu vanuit dat die creditexpansie voor altijd in het zelfde tempo verder gaat? En denk je dat de rentes voor altijd blijven dalen?
De snelheid waarop crisises en problemen zich hebben opgestapeld in de laatste 15 jaar is met een stuk sneller tempo gegaan met de vorige jaren. Hij gaat er inderdaad vanuit dat het beeld zal worden voor komende jaren. Het wordt allemaal een hogere volatiliteit en en we zullen (sneller) meer hoge pieken en dalen zien. Pas als er fundamenteel een aantal knoppen omgaan zoals het initiele bank systeem dat veranderd zal worden, misschien ergens weer een oorlog of een nieuwe energie methode voor de auto's zal de markten weer in een andere richting sturen. Hij had hier ook een boek over, zal kijken of ik die nog ergens terug kan vinden.
quote:
Voor een lange termijn beleggingsstrategie moet je er juist rekening mee houden dat de markt door de jaren heen verandert. Hoe het er over 10 of 20 jaar uitziet weet natuurlijk niemand. Daarom heeft het juist zin om over een langere historische periode te kijken zodat je kunt zien hoe de markt zich in verschillende scenarios heeft gedragen.
Ik ben het volledig met je eens, maar een ander bewijs dan de 10/20 jarige Shiller wat aangeeft dat de verhouding tussen die grote periodes niet heel groot is, heb ik niet.
quote:
[ afbeelding ]

En dat is niet het gevolg van een 'toevallige' correlatie zonder dat er een daadwerkelijk causaal verband bestaat. Shiller P/E geeft gewoon een schatting van de hoeveelheid winst die je koopt voor je geld. En aangezien AL je rendement (dividend, koerswinst) op zeer lange termijn uiteindelijk uit bedrijfswinsten komt (als het rendement hoger was dan zou de P/E oneindig door stijgen, als het minder was dan zou de P/E oneindig dalen) valt theoretisch ook gewoon te verwachten dat er een verband is tussen Shiller P/E en rendement.
Again, het blijft erg subjective. Je ziet wel degelijk verschillen in de periodes, zo zijn de blauwe en donkerpaars relatief dicht bij elkaar, en gele en roze verder van elkaar verwijderd. Voor de laatste periode kan die relatie zo maar een stuk groter zijn.

Wat zijn volgens jou de grootste flaws van het jaren valuatie systeem van Shiller?
pi_74697636
Overigens een andere reden om eventueel in de (hevig gesubsidieerde) chinese auto industrie te investeren gezien de sales van passenger cars in china nog steeds groeit en zelfs de crisis van 2007/08 slechts een kleine impact had op de chinese(!) markt.

Grafiek van sales van passenger cars in china.
  zaterdag 14 november 2009 @ 16:34:52 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74697694
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:52 schreef Zith het volgende:
Wat denkt men van de AEX van komende week?
Ik denk dat we in de range 315-330 blijven hangen.
The End Times are wild
pi_74699766
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 16:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat we in de range 315-330 blijven hangen.
Ik denk eerder 300-315
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:01:03 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74701710
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 16:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

De snelheid waarop crisises en problemen zich hebben opgestapeld in de laatste 15 jaar is met een stuk sneller tempo gegaan met de vorige jaren. Hij gaat er inderdaad vanuit dat het beeld zal worden voor komende jaren. Het wordt allemaal een hogere volatiliteit en en we zullen (sneller) meer hoge pieken en dalen zien. Pas als er fundamenteel een aantal knoppen omgaan zoals het initiele bank systeem dat veranderd zal worden, misschien ergens weer een oorlog of een nieuwe energie methode voor de auto's zal de markten weer in een andere richting sturen. Hij had hier ook een boek over, zal kijken of ik die nog ergens terug kan vinden.
Hij voorziet dus een periode met grote uitslagen naar beide kanten (dat kun je natuurlijk helemaal niet weten, maar je mag best een gok doen - ik denk overigens dat hij daarin goed gokt). Dat impliceert ook grote swings in P/E. Een 'value' gerichte benadering zoals met de Shiller P/E is daarvoor juist uitermate geschikt omdat je min of objectief kunt vaststellen wanneer de markt goedkoop is of duur en in welke range een realistisch rendement ligt voor een lange termijn belegging.
quote:
Ik ben het volledig met je eens, maar een ander bewijs dan de 10/20 jarige Shiller wat aangeeft dat de verhouding tussen die grote periodes niet heel groot is, heb ik niet.
[..]

Again, het blijft erg subjective. Je ziet wel degelijk verschillen in de periodes, zo zijn de blauwe en donkerpaars relatief dicht bij elkaar, en gele en roze verder van elkaar verwijderd. Voor de laatste periode kan die relatie zo maar een stuk groter zijn.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen periodes. Dat is juist het sterke van deze benadering: je ziet echt hoe het is geweest door de jaren heen en dat er een hele brede range van resultaten mogelijk is. Het wordt niet mooier voorsgesteld dan het is. Er zitten periodes van inflatie tussen, deflatie, oorlogen, bankencrises, goudstandaard, fiatmoney, creditkrimp, credit expansie, you name it. En hoe de volgende 10 of 20 jaar eruit gaan zien weet natuurlijk niemand. Daarom heb ik liever een breed scala van historisch 'bewijs' als referentie dan dat je de laatste 15 jaar uitroept als zijnde 'normaal' en hoopt dat de wereld niet verandert in de komende 20 jaar.

Anyway, alle aangegeven perioden laten dezelfde trend zien: lage Shiller P/E --> hoger rendement.
quote:
Wat zijn volgens jou de grootste flaws van het jaren valuatie systeem van Shiller?
De grootste flaw is dat het maar een statistiekje is. Dat het verre van perfect is mag duidelijk zijn. De belangrijkste vraag is wat je dan als alternatief voorstelt.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 14-11-2009 19:12:01 ]
Mijn reisverslagen
pi_74709775
quote:
Kan het zijn dat je professor je in de richting van simulatie wilde sturen met deze opmerking ?

Als je een trading model baseert op historische koersen dan loop je het risico dat je het teveel gaat finetunen op 1 scenario (namelijk het gerealiseerde) uit ontelbare mogelijke scenario's. Je gaat er dan impliciet van uit dat iets dat vroeger gebeurde, opnieuw gebeurt.

Met een computer simulatie laat je het model los op een paar (tien)duizend verschillende scenario's en kun je het finetunen door de gemiddelde (of modale) uitkomst te optimaliseren. Maar goed, dit kan een hele klus worden en misschien is simulatie geen onderdeel van je opleiding. Het schoot me gewoon te binnen dat hij dit mogelijk bedoelde.
pi_74710277
SeLang, weet jij of er ook modellen zijn waarin niet met beursdata als koersen en P/E wordt gewerkt, maar met economische factoren zoals de ontwikkeling van lonen en werkgelegenheid, grondstoffenverbruik, consumentenbestedingen, overheidsinvesteringen? Dat soort cijfers moet ook goed te krijgen zijn en er zijn vast allerlei correlaties te vinden met de ontwikkeling van beurskoersen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je de beurs opdeelt in sectoren (mijnbouw, landbouw, industrie, transport, retail, financiele diensten, overige diensten), en die weer in oude bedrijven en jonge bedrijven, en je vervolgens de beurskoersontwikkelingen van elke groep naast die economische indicatoren legt, je interessante patronen ontdekt die misschien tot een model kunnen leiden dat op lange termijn goed werkt.
pi_74710461
quote:
Op zondag 15 november 2009 00:14 schreef dvr het volgende:
Ik kan me voorstellen dat wanneer je de beurs opdeelt in sectoren (mijnbouw, landbouw, industrie, transport, retail, financiele diensten, overige diensten), en die weer in oude bedrijven en jonge bedrijven, en je vervolgens de beurskoersontwikkelingen van elke groep naast die economische indicatoren legt, je interessante patronen ontdekt die misschien tot een model kunnen leiden dat op lange termijn goed werkt.
Ik denk dat het grootste gevaar van het beoordelen van bedrijven puur op economische indicatoren ligt binnen het feit dat je de business cycle er lastig uit kunt filteren aangezien economische indicatoren de hele markt binnen beschouwing nemen. Daarnaast ga je stockpicken op het moment dat je een selectie gaat aanbrengen tussen fondsen. Ik zou niet weten hoe je dat in een model moet stoppen als je geen gebruikt maakt van P&E.
Greece
  zondag 15 november 2009 @ 00:22:38 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74710464
Wat in die grafiek van Selang niet goed naar voren komt is het effect van beurscrashes op het 20-jaars rendement. Één zo'n crash kan je hele rendement van zeer positief naar bijna nul terugbrengen. Dat is ook de reden dat die rendementen soms zo laag zijn.

Nu hebben we net een daling van 550 naar 313(uiteindelijk) achter de rug. Als je die crash nu als "vermijdbaar" (want al gebeurt) meeneemt in je berekening denk ik dat het instapmoment nu helemaal niet zo verkeerd is.

Los daarvan, juist Nederlandse aandelen hebben nog altijd een hele lage P/E, binnen de Europese sector en helemaal vergeleken met de Amerikaanse sector. Als je dan ook nog gaan stockpicken zijn er genoeg aandelen met een rendement hoger dan op een spaarrekening. Een dividendrendement, wel te verstaan.
The End Times are wild
pi_74710689
quote:
Op zondag 15 november 2009 00:22 schreef LXIV het volgende:
Wat in die grafiek van Selang niet goed naar voren komt is het effect van beurscrashes op het 20-jaars rendement. Één zo'n crash kan je hele rendement van zeer positief naar bijna nul terugbrengen. Dat is ook de reden dat die rendementen soms zo laag zijn.

Je kunt hier uit heel makkelijk een risicoschatting maken voor je portefeuille op basis van korte termijn. Long term wordt altijd gedempt door het koersverloop en dat blijkt ook wel uit de gemiddelde P/E van ~14. Netto is dat dus ongeveer een rendement van 7% wat historisch gezien ook wel klopt.
Greece
pi_74711144
Thanks S_E!
  zondag 15 november 2009 @ 01:23:02 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74711743
quote:
Op zondag 15 november 2009 00:14 schreef dvr het volgende:
SeLang, weet jij of er ook modellen zijn waarin niet met beursdata als koersen en P/E wordt gewerkt, maar met economische factoren zoals de ontwikkeling van lonen en werkgelegenheid, grondstoffenverbruik, consumentenbestedingen, overheidsinvesteringen? Dat soort cijfers moet ook goed te krijgen zijn en er zijn vast allerlei correlaties te vinden met de ontwikkeling van beurskoersen.

Dat soort modellen bestaan inderdaad, alleen heb ik ze niet. Dit soort informatie is (voor mij) moeilijker aan te komen en lastiger te quantiseren. Met een Bloomberg terminal en het nodige werk zou je een eind moeten komen.
Mijn reisverslagen
pi_74711851
Is de Big Mac index niet een beetje zoals wat je bedoelt dvr? Er loopt een topic in AEX hierover.
  zondag 15 november 2009 @ 01:45:48 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74711977
quote:
Op zondag 15 november 2009 00:22 schreef LXIV het volgende:
Dan heb je het diagram niet goed begrepen. Voor een crash is de waardering meestal hoog en zit je aan de rechterkant van het diagram. Het corresponderende rendement in de jaren die erop volgen is dan relatief laag (bijvoorbeeld 2% annualised over de volgende 20 jaar). Na een crash is de waardering relatief laag en het annualised rendement over de komende 20 jaar bijvoorbeeld 8%. Een verschil van 6% annualized over 20 jaar is 321%. Zo zitten crashes (of geleidelijker correcties) erin verwerkt.
quote:
Nu hebben we net een daling van 550 naar 313(uiteindelijk) achter de rug. Als je die crash nu als "vermijdbaar" (want al gebeurt) meeneemt in je berekening denk ik dat het instapmoment nu helemaal niet zo verkeerd is.
Het instapmoment is uiteraard veel beter dan bij de extreem hoge waarderingen van 2007. Maar we zijn van extreem duur via goedkoop naar opnieuw duur gegaan (zij het lang niet zo extreem als in 2007). Maar we zitten weer ruimschoots aan de dure kant van het diagram (rode verticale lijn) met -als de geschiedenis een gids is- bijbehorend relatief lage rendementsverwachting.
quote:
Los daarvan, juist Nederlandse aandelen hebben nog altijd een hele lage P/E, binnen de Europese sector en helemaal vergeleken met de Amerikaanse sector.
De AEX is een index met laagwaardiger volatielere aandelen (meer financials, materials, etc) dan bijvoorbeeld de S&P500 en is daarom (terecht) goedkoper. Als je echter vergelijkbare bedrijven naast elkaar zet dan zijn de verschillen niet zo groot.
quote:
Als je dan ook nog gaan stockpicken zijn er genoeg aandelen met een rendement hoger dan op een spaarrekening. Een dividendrendement, wel te verstaan.
Je moet individuele aandelen niet gaan vergelijken met een gespreide portefeuille omdat het risico/ volatiliteit daarvan veel hoger ligt. Een hoog dividendrendement komt ook niet zomaar. Had je 2 jaar geleden de aandelen met het hoogste rendement gepakt (Fortis, ING, Wessanen, etc) dan had je waarschijnlijk een underperformance gehad tov de index. Bovendien doe je impliciet dus een aanname dat je de markt kunt verslaan, wat gezien historische gegevens onwaarschijnlijk is.
Mijn reisverslagen
  zondag 15 november 2009 @ 02:08:09 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74712144
quote:
Op zondag 15 november 2009 00:30 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Je kunt hier uit heel makkelijk een risicoschatting maken voor je portefeuille op basis van korte termijn. Long term wordt altijd gedempt door het koersverloop en dat blijkt ook wel uit de gemiddelde P/E van ~14. Netto is dat dus ongeveer een rendement van 7% wat historisch gezien ook wel klopt.
Eigenlijk is mijn diagram nog iets verschoven omdat ik normeer op het lange termijn gemiddelde van de Shiller P/E. Je zou eigenlijk moeten normeren op de mediaan. Het echte 'midden' ligt dan rond de 0,96 en het gemiddelde rendement komt daar inderdaad overeen met het lange termijn gemiddelde rendement van ca 6,5% annualised.
Mijn reisverslagen
pi_74712615
quote:
Op zondag 15 november 2009 01:31 schreef tony_clifton- het volgende:
Is de Big Mac index niet een beetje zoals wat je bedoelt dvr? Er loopt een topic in AEX hierover.
Niet echt, want dat is een koopkrachtvergelijking, maar bedankt voor de suggestie.

Wat ik bedoel is dat het eigenlijk raar is, dat men in de gebruikelijke modellen beursdata doorzoekt in de hoop een patroon te vinden dat voorspellende kracht kan hebben voor diezelfde data, maar dan x-jaar later.

Je doet dan alsof de beurs een soort gesloten systeem is waarbinnen interne factoren de richting bepalen, wat natuurlijk onzin is. Wat aan de performance van bedrijven -en dus hun aandelen en dividend- feitelijk ten grondslag ligt is gewoon de stand en de ontwikkeling van de economie. Je kunt daar allerhande relevante indicatoren uitpakken die van invloed kunnen zijn op het presteren van bedrijven. Bijvoorbeeld de olieprijs, de werkgelegenheid, de mate waarin de markt vrij is van staatsbemoeienis, het conjunctuurmoment, de inflatie, de arbeidsparticipatie en arbeisproductiviteit, het rentepeil, enzovoort. Niet alle bedrijfstakken reageren op die factoren hetzelfde, en oude bedrijven zijn misschien trager en evenwichtiger dan nieuwe. Aan de hand van historische gegevens kun je zien hoe de aandelenkoersen en dividenden van verschillende soorten bedrijven zich ontwikkelden in relatie tot al die factoren. Met een goede weging en correlering zou je daar een model op kunnen baseren dat aan de hand van de huidige stand en tendens van die factoren de beweging van de aandelen kan voorspellen. Zo van: "de rente en werkloosheid zijn hoog en stijgende, het BNP dalende, de olieprijs is 5% onder zijn 5-jaars gemiddelde en dalende.. in 80% van de gevallen betekent dit, dat de koersen van oliebedrijven nog drie jaar zullen dalen. Kortom, verkoop je aandelen Shell en BP".
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 november 2009 @ 03:40:32 #50
862 Arcee
Look closer
pi_74712730
quote:
Madoff-veiling levert miljoen op

` Een veiling van spullen van Bernard
Madoff heeft in New York ruim 1 miljoen
dollar opgebracht.Dat is meer dan het
dubbele van de vooraf geschatte waarde.
De veiling was georganiseerd door de
Amerikaanse federale politie.

Bijna 200 bezittingen van de fraudeur
en zijn vrouw gingen onder de hamer.Het
meest werd betaald voor twee setjes
oorbellen.Die werden voor 70.000 dollar
per paar afgetikt.Voor een honkbaljasje
van de New York Mets met Madoffs naam
achterop werd 14.500 dollar neergelegd.

De opbrengst wordt verdeeld onder de
gedupeerden van Madoff.Hij lichtte hen
voor tientallen miljarden op.
1 miljoen, wat een lachertje vergeleken bij de geleden schade.:')
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_74713890
quote:
Op zondag 15 november 2009 03:20 schreef dvr het volgende:

[..]

Niet echt, want dat is een koopkrachtvergelijking, maar bedankt voor de suggestie.

Wat ik bedoel is dat het eigenlijk raar is, dat men in de gebruikelijke modellen beursdata doorzoekt in de hoop een patroon te vinden dat voorspellende kracht kan hebben voor diezelfde data, maar dan x-jaar later.

Je doet dan alsof de beurs een soort gesloten systeem is waarbinnen interne factoren de richting bepalen, wat natuurlijk onzin is.
Denk ook dat dat is wat de prof van SE bedoelt met "hoe weet je nu of dat wat toen gebeurde nu ook weer gebeurt."
Vergelijk ook het random excel-programmatje van LXIV waar alle beursanalytici trends en steunlijnen uithaalden. Statistisch klopt het allemaal wel, maar oorzaak en gevolg zit er niet in.
  zondag 15 november 2009 @ 10:31:45 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74714167
quote:

[..]

Je doet dan alsof de beurs een soort gesloten systeem is waarbinnen interne factoren de richting bepalen, wat natuurlijk onzin is. Wat aan de performance van bedrijven -en dus hun aandelen en dividend- feitelijk ten grondslag ligt is gewoon de stand en de ontwikkeling van de economie. Je kunt daar allerhande relevante indicatoren uitpakken die van invloed kunnen zijn op het presteren van bedrijven. Bijvoorbeeld de olieprijs, de werkgelegenheid, de mate waarin de markt vrij is van staatsbemoeienis, het conjunctuurmoment, de inflatie, de arbeidsparticipatie en arbeisproductiviteit, het rentepeil, enzovoort. Niet alle bedrijfstakken reageren op die factoren hetzelfde, en oude bedrijven zijn misschien trager en evenwichtiger dan nieuwe. Aan de hand van historische gegevens kun je zien hoe de aandelenkoersen en dividenden van verschillende soorten bedrijven zich ontwikkelden in relatie tot al die factoren. Met een goede weging en correlering zou je daar een model op kunnen baseren dat aan de hand van de huidige stand en tendens van die factoren de beweging van de aandelen kan voorspellen. Zo van: "de rente en werkloosheid zijn hoog en stijgende, het BNP dalende, de olieprijs is 5% onder zijn 5-jaars gemiddelde en dalende.. in 80% van de gevallen betekent dit, dat de koersen van oliebedrijven nog drie jaar zullen dalen. Kortom, verkoop je aandelen Shell en BP".
De hoofdreden waarom je dit soort modellen weinig tegenkomt in het publieke domein is (denk ik) omdat ze te complex zijn voor het grote publiek. Zo'n beetje alles wat je in het publieke domein vindt dient om het publiek aan te zetten tot handelen (=provisies) of zich te laten abonneren op nieuwsbrieven e.d. Maar mensen zijn lui en dom en zullen daarom altijd een strategie prefereren die bestaat uit een paar lijntjes trekken in een grafiek of een ander eenvoudig te begrijpen concept. Een complex model gaat dus nooit populair worden.

Een andere factor kan zijn dat een dergelijk model gewoon te weinig voorspellende waarde heeft. Beurs performance blijkt maar weinig correlatie te hebben met de hoogte van GDP, bedrijfswinsten of rentestand. De dominerende factor voor real returns over een beperkte periode is krimp of expansie van P/E ratios.

Het lijkt mij dat grotere beleggingsinstellingen misschien wel bepaalde modellen hebben zoals jij beschrijft, maar die vind je dus niet in het publieke domein.
Mijn reisverslagen
pi_74718948
quote:
Met een goede weging en correlering zou je daar een model op kunnen baseren dat aan de hand van de huidige stand en tendens van die factoren de beweging van de aandelen kan voorspellen.
Dit is een bestaande discipline in de financiele modelling scene en staat bekend als het Multi Factor Model en dan specifiek de macroeconomische variant.

Ik heb het ook op Google ingetikt en je komt vooral academische literatuur hierover tegen. Zoals Selang al opmerkte wordt het vrij snel ingewikkeld. Een investeerder die met zo'n model werkt, zal deze niet zo snel prijsgeven, gezien de grote investering die in de ontwikkeling is gegaan.
pi_74735396
quote:
boeie

en bovendien een volstrekt gebrek aan kennis hoe politiek en bankwezen met elkaar vervlochten zijn, en hoe ze elkaar gebruiken.
pi_74735613
Mooi stukje pberends
pi_74736258
Ik ga maar eens hetzelfde proberen als Vandergeld vanaf morgen, ook blog, alleen dan 2k meer.

Pberends, je zegt teveel in te weinig woorden. Ben het over het algemeen wel met het stukje eens, maar dat was ook wel een beetje een open deur intrappen. Het zou pas apart zijn geweest als je was ge-eindigt met

Aan 70 jaar van kredietgroei lijkt een einde gekomen. De kredietcrisis is nu toch echt ten einde ..
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 00:49:39 #58
862 Arcee
Look closer
pi_74737215
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:05 schreef pberends het volgende:
...Waarom een deflationaire crash onvermijdelijk lijkt
By the way, Eric Mecking voorspelde die deflatie al ruim voor de kredietcrisis: Deflatie in aantocht.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_74738799
Hmm... Als ik de WS futs van dit moment kan geloven, gaan we weer dik groen openen. Ben benieuwd of de correctie, voorspeld door oa VDGeld, ooit nog gaat komen...

Terwijl de cijfers continu niet goed blijven.

TVP dus
pi_74738838
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:42 schreef Westlander het volgende:
Iemand die ook Wall street Warriors kijkt ? Moet zeggen dat het best een leuke serie is.

Leuke serie, thnx.

Die Timothy Sykes is wel een baas zeg, traden in ochtendjas vanuit z'n appartement. En z'n moeder alles laat opruimen
  Redactie Frontpage maandag 16 november 2009 @ 08:24:13 #61
4530 crew  Crazy Harry
pi_74739279
Als ze niet snel hun laatkoers veranderen gaan er een aantal mensen flink balen met de verkoop van Oce aandelen. laatprijs van rond de ¤5...

Ik probeer te bedenken wat je nou kan doen om van zo een situatie te profiteren.
Mij lijkt dat hoogste bod als eerste uitgevoerd wordt, dus heeft het zin om boven het bod van 8,450 te gaan?
Of is bestens is dit geval wel goed, en wordt dat nog eerder uitgevoerd dan het hoogste bod?
Iemand die daar iets over kan zeggen?
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_74739386
quote:
Op maandag 16 november 2009 08:24 schreef Crazy Harry het volgende:
Als ze niet snel hun laatkoers veranderen gaan er een aantal mensen flink balen met de verkoop van Oce aandelen. laatprijs van rond de ¤5...

Ik probeer te bedenken wat je nou kan doen om van zo een situatie te profiteren.
Mij lijkt dat hoogste bod als eerste uitgevoerd wordt, dus heeft het zin om boven het bod van 8,450 te gaan?
Of is bestens is dit geval wel goed, en wordt dat nog eerder uitgevoerd dan het hoogste bod?
Iemand die daar iets over kan zeggen?
Als de toko verkocht wordt, heeft het geen enkele zin om meer te betalen dan wat Canon jou gaat betalen. Als de toko niet verkocht wordt, moet je gokken op een stijging van het aandeel.

Lijkt me niet slim dus.
  Redactie Frontpage maandag 16 november 2009 @ 08:37:27 #63
4530 crew  Crazy Harry
pi_74739397
quote:
Op maandag 16 november 2009 08:36 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Als de toko verkocht wordt, heeft het geen enkele zin om meer te betalen dan wat Canon jou gaat betalen. Als de toko niet verkocht wordt, moet je gokken op een stijging van het aandeel.

Lijkt me niet slim dus.
Het bod van Canon is ¤8,60

Waar het mij om gaat is:
Wat is de beste strategie om die aandelen die op ¤4,89 aangeboden worden in handen te krijgen?

Ik ga het sowieso niet proberen, want voor mij is het voordeel te weinig (want te weinig geld op mijn beleggingsrekening om er echt geld mee te verdienen), gewoon nieuwsgierig naar dit soort interessante situaties.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_74739510
Benieuwd wat die koers van Océ gaat doen. Canon betaalt heel veel. Koers stond december vorig jaar nog onder de 2 euro... Deze overname heb ik al jaren verwacht. Zelfstandig kan Océ niet voortbestaan. Te kleine speler, maar wel heel goede producten (grootformaatprinters voor bouw en grafische industrie etc.).
  maandag 16 november 2009 @ 08:52:24 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74739550
De koers zal een paar dubbeltjes onder het bod van Canon sluiten.
The End Times are wild
pi_74739650
http://www.fd.nl/artikel/(...)amebod-limburgse-oce
quote:
Canon doet overnamebod op Limburgse Océ
16 november 2009, 9:45 uur | FD.nl
Canon heeft een een overnamebod uitgebracht op de Nederlandse printerfabrikant Océ. Het bestuur en de commissarissen scharen zich achter het bod van de Japanse concurrent.

Dit maakten de bedrijven maandagochtend bekend in een gezamenlijk persbericht.

De Japanse producent van onder meer digitale camera's en kopieermachines biedt 8,60 euro per aandeel Océ. Een premie van 70% op de slotkoers van afgelopen vrijdag van euro 5,07. Met de fusie mikken de twee partijen er op om de grootste printerproducent in de wereld te worden.

Het overnamebod komt neer op een waarde van ongeveer euro 730 mln en heeft de goedkeuring van het bestuur en de commissarissen van Océ. Inclusief schulden waardeert het bod de printerfabrikant op euro 1,5 mrd.

Een groep aandeelhouders heeft ook al aangegeven het bod te steunen. Het gaat om Bestinver dat een belang heeft van 9,5%. Ook de houders van de zogeheten preferente aandelen, goed voor 19% van Océ, zijn bereid hun stukken te verkopen aan Canon.

Merk Océ blijft, maar niet op de beurs

Oce zal als Canon-divisie na de overname een onafhankelijke onderdeel blijven met het hoofdkantoor in Venlo. Ook de merknaam Océ blijft voortbestaan.

In een telefonische toelichting gaf voorzitter Rokus van Iperen aan dat hij verwacht dat Océ in de zomer van 2010 van de beurs is verdwenen. De overname moet nog goedgekeurd worden door de Europese mededingingsautoriteiten. Van Iperen hoopt dat hier voor het einde van het jaar een beslissing over is genomen. Vervolgens kunnen aandeelhouders hun stukken aanbieden.

De bedrijven zeiden geen nadelige gevolgen voor het personeel van Océ te verwachten. Het bedrijf heeft ongeveer 22.000 mensen in dienst. 'Dit is een overname gebaseerd op strategische overwegingen, niet gericht op kostenbesparingen'', aldus Van Iperen. De bedrijven waren sinds maart 2009 met elkaar in gesprek.

Reacties

Océ wordt volgens Fortis Bank Nederland analist Niels de Zwart voor een 'behoorlijk hoge premie' overgenomen. De analist verwacht dan ook niet dat het bod van euro 8,60 per aandeel wordt overtroffen.

Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer ziet 'alle seinen op groen staan voor een mooie eindejaarsrally van een overwegend positief beursjaar.' Er zit na het bekend worden van Canon's plannen Oce over te nemen 'fantasie in de markt'.

'De premie van 70% betekent dat er een verborgen waarde in het bedrijf zit', aldus Koenders. 'En zo zijn er meer bedrijven, zoals Aalberts, Ordina, USG en ook Aegon. Amsterdam staat wat dat betreft weer in de spotlight.'
pi_74739813
Slechte zaak, die overname. Ik word nu door Canon gesponsord, en heb weinig goede ervaringen met Oce. Nog een tijdje in de researchafdeling van die toko gewerkt, maar dat was 3x niks.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_74739875
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:09 schreef Lyrebird het volgende:
Slechte zaak, die overname. Ik word nu door Canon gesponsord, en heb weinig goede ervaringen met Oce. Nog een tijdje in de researchafdeling van die toko gewerkt, maar dat was 3x niks.
Dan is het toch alleen maar een goede zaak, aangezien Canon de 'dominante' is zeg maar
pi_74739902
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:09 schreef Lyrebird het volgende:
Heb zelf ook bij R&D gewerkt, als controller. Mooi bedrijf, maar gewoon te klein om nog jaren te overleven.
pi_74740045
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dan is het toch alleen maar een goede zaak, aangezien Canon de 'dominante' is zeg maar
Als Oce nog winst kon maken. Maar ik zie dat een beetje somber in. Maar wie weet, misschien keren ze het tij nog met een stel Japanners in de organisatie.
pi_74740145
mijn hemel... Océ + (iets minder dan) 70%
pi_74740291
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:32 schreef RvLaak het volgende:
mijn hemel... Océ + (iets minder dan) 70%
Hadden we maar voorkennis gehad..
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 16 november 2009 @ 09:43:23 #73
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74740342
Er waren toch wat mensen hier met aandelen Océ?

En ik denk dat, op basis van het kop-schouder patroon, het hoogste punt deze week wordt bereikt (tussen 17 en 20 november) en we dan richting de 300 gaan en uiteindelijk erdoorheen rond 2 december.
pi_74740489
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Hadden we maar voorkennis gehad..
Of de aandelen vorig jaar december gekocht .
pi_74740747
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:43 schreef Lemans24 het volgende:
Er waren toch wat mensen hier met aandelen Océ?
Ik heb ze gehad
pi_74740921
quote:
Op maandag 16 november 2009 00:09 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ga maar eens hetzelfde proberen als Vandergeld vanaf morgen, ook blog, alleen dan 2k meer.

Pberends, je zegt teveel in te weinig woorden. Ben het over het algemeen wel met het stukje eens, maar dat was ook wel een beetje een open deur intrappen. Het zou pas apart zijn geweest als je was ge-eindigt met

Aan 70 jaar van kredietgroei lijkt een einde gekomen. De kredietcrisis is nu toch echt ten einde ..
Tja, je moet wel wat meer uitleggen dan wanneer je een column voor Z24 ofzo zou schrijven .
pi_74741055
quote:
Op maandag 16 november 2009 10:11 schreef pberends het volgende:

[..]

Tja, je moet wel wat meer uitleggen dan wanneer je een column voor Z24 ofzo zou schrijven .
Mja, oke. Maar je had het ook in 2 delen kunnen opsplitsen zodat je bepaalde dingen wat beter had kunnen onderbouwen zonder ze direct als feit te presenteren
pi_74741080
quote:
Op maandag 16 november 2009 00:09 schreef sitting_elfling het volgende:
Eens kijken of je verder komt dan 5 transacties
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_74741113
quote:
Op maandag 16 november 2009 10:18 schreef Gremen het volgende:

[..]

Ben in elk geval benieuwd SE dus ik ga het zeker volgen
  maandag 16 november 2009 @ 10:38:32 #80
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74741548
En toen lag Binck eruit...
pi_74741569
quote:
Op maandag 16 november 2009 00:49 schreef Arcee het volgende:

[..]

By the way, Eric Mecking voorspelde die deflatie al ruim voor de kredietcrisis: Deflatie in aantocht.
Dat heeft hij goed gezien, alhoewel ik zijn standpunt nu ook met cijfers kan onderbouwen.
pi_74742018
quote:
Op maandag 16 november 2009 10:18 schreef Gremen het volgende:

[..]

Ik kom over het algemeen al ver boven de 5 transacties per dag uit . Weet nog niet of ik vandaag posities ga innemen, heb het ietwat druk met uni. Anywayz, de link.
pi_74742123
quote:
Op maandag 16 november 2009 10:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik kom over het algemeen al ver boven de 5 transacties per dag uit . Weet nog niet of ik vandaag posities ga innemen, heb het ietwat druk met uni. Anywayz, de link.
Leuk! Ik ga het volgen. And: Good luck!!!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74742204
quote:

[..]

Ik ga hem ook volgen
pi_74742398
quote:

[..]

Ja maar nu zal je toch een ander moneymanagement moet aanhouden

Ik vind de cijfers van 14:30 wel een typisch trade momentje voor jou
  maandag 16 november 2009 @ 11:12:12 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74742485
Het zou wel grappig zijn als SE exact contrair zou handelen als VanDerGeld. Dan moet één van de twee toch iets overhouden op het laatst.
The End Times are wild
pi_74742500
Ik heb redelijk wat aandelen Océ. Schrok wel ff toen ik wakker werd en de koers op +68% zag staan
Maar wat kan ik het beste doen nu met die aandelen?

Ik ben trouwens nieuw in dit topic
pi_74742548
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:12 schreef LXIV het volgende:
Het zou wel grappig zijn als SE exact contrair zou handelen als VanDerGeld. Dan moet één van de twee toch iets overhouden op het laatst.
nou, zelfs dat hoeft niet Stel je voor dat de een call opties koopt en de ander put opties, en de koers exact nergens naartoe gaat
  maandag 16 november 2009 @ 11:17:42 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74742645
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:12 schreef Jim-E het volgende:
Ik heb redelijk wat aandelen Océ. Schrok wel ff toen ik wakker werd en de koers op +68% zag staan

Verkopen, want nu zit er verder weinig muziek meer in. Je kunt ook voor de laatste paar procentjes wachten op de definitieve overname, maar dat is niet zo interessant. Volgens mij is er geen andere kaper op de kust die er nog overheen zou gaan.

Om je geld dan in te beleggen: er zijn wel een aantal andere, laag gewaardeerde, soortelijke potentiele overnamekandidaten. Ordina bijvoorbeeld, daarom steeg dat aandeel ook een beetje. Als je met je winst die nu koopt heb je misschien over een paar jaar weer zo'n klapper.
The End Times are wild
pi_74742679
quote:

met de W van welkom.

SNS weet te melden dat ze nog wel een bod van HP en Kyocera te verwachten. Ik persoonlijk denk dat Oce daarmee bijna op voorcrisis waarden gewaardeerd wordt, en ik geen idee heb hoe Canon dat rendabel kan krijgen, en bovendien Canon nog wel gaat schrikken als ze eens naar het pensioenfonds van Oce gaan kijken....

Ik zou op verkoop drukken, maar ja..... ik haal dan ook nooit het onderste uit de kan....
pi_74742743
teken aan de wand trouwens:
http://www.fd.nl/artikel/(...)rming-derivatenmarkt

Gaat Catarpillar, als producent van graafmachines en ander groot materiaal, klagen over de regels rondom derivaten? Hellup!
pi_74742797
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Verkopen, want nu zit er verder weinig muziek meer in. Je kunt ook voor de laatste paar procentjes wachten op de definitieve overname, maar dat is niet zo interessant. Volgens mij is er geen andere kaper op de kust die er nog overheen zou gaan.
quote:
AMSTERDAM (AFN) - Het overnamebod van Canon op Océ kwam maandag als een positieve verassing voor beleggers. In de ochtendhandel stond het fonds bijna 70 procent hoger op 8,55 euro, net onder de biedprijs.

De overname is voor Océ en zijn aandeelhouders de beste weg vooruit, aldus analist Eric de Graaf van effectenhuis Petercam. Hoewel het niet alle problemen bij het bedrijf zal oplossen, heeft het bedrijf volgens hem te weinig schaal om zelfstandig te overleven.

De Graaf rekent niet op een tegenbod. Maarten Altena van SNS Securities houdt daar wel rekening mee. ,,HP en Kyocera zijn realistische partijen als het gaat om financiële armslag'', aldus de analist. Hoewel er geen sprake is van een knock-outbod, is de overnamepremie ,,substantieel'', aldus Altena.
Zou dus eventueel wel kunnen maar ik zou het nu ook verkopen als ik hem was
pi_74742928
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
Ik zou op verkoop drukken, maar ja..... ik haal dan ook nooit het onderste uit de kan....
Ik heb ze verkocht.. een nieuw bod zal denk ik ook niet veel hoger uitvallen.

Ik ben in ieder geval tevreden en heb een goede dag, ben van 3,50 naar 8,54 gegaan.
pi_74742962
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:27 schreef Jim-E het volgende:

[..]

Ik ben in ieder geval tevreden en heb een goede dag, ben van 3,50 naar 8,54 gegaan.
Awesome
pi_74743117
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Gaat Catarpillar, als producent van graafmachines en ander groot materiaal, klagen over de regels rondom derivaten? Hellup!
Best dubieus, al moet ik zeggen dat ik sowieso niet snap wat Caterpillar met dis soort producten moet...
pi_74743165
o, en @pberends:
Prijzen eurozone gedaald
quote:
De prijzen in de eurozone zijn in oktober met 0,1 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met de voorgaande maand stegen de prijzen juist met 0,2 procent, zo maakte Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek, maandag bekend.

De prijsdaling op jaarbasis komt overeen met de verwachting van analisten. Voor de vergelijking op maandbasis hadden deskundigen op een stijging met 0,3 procent gerekend.

De deflatie op jaarbasis is onder meer het gevolg van goedkopere levensmiddelen en benzine. Het is de vijfde maand op rij dat er sprake is prijsdalingen in vergelijking met vorig jaar.

In september lagen de prijzen in vergelijking met vorig jaar nog 0,3 procent lager. Ten opzichte van augustus 2009 bleven de prijzen toen gelijk.
  † In Memoriam † maandag 16 november 2009 @ 11:36:28 #97
230491 Zith
pls tip
pi_74743222
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:27 schreef Jim-E het volgende:

[..]

Geweldig dude! Wat was je reden om ze @ 3,50 te kopen?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_74743292
quote:
Misschien kun je een beetje meeliften op de goudkoorts, die nu toch langzaam steeds grotere vormen aan begint te nemen.
pi_74743336
quote:
Op maandag 16 november 2009 08:37 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]

Het bod van Canon is ¤8,60

Waar het mij om gaat is:
Wat is de beste strategie om die aandelen die op ¤4,89 aangeboden worden in handen te krijgen?
Die zijn vanmorgen als eerste verkocht. Een laat-prijs is de minimum limiet waarvoor de verkoper bereid is zijn aandeel te verkopen. Een hogere prijs vind deze verkoper dan uiteraard ook prima. Toen Oce op 8,60 opende, hebben deze verkopers hun aandeel voor 8,60 verkocht.
  maandag 16 november 2009 @ 11:45:27 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74743467
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dit is inderdaad wel heel typerend
Mijn reisverslagen
pi_74743828
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit is inderdaad wel heel typerend
CAT is bij deze blacklisted
pi_74743971
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:36 schreef Zith het volgende:

[..]
Geweldig dude! Wat was je reden om ze @ 3,50 te kopen?
Vond ze ondergewaardeerd toen ik ze kocht, ze waren net gedaald van 5. Ik verwachtte dat dit aandeel komende jaren wel redelijk zou gaan stijgen
  maandag 16 november 2009 @ 12:09:18 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74744067
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:34 schreef RvLaak het volgende:
o, en @pberends:
Prijzen eurozone gedaald
[..]
Bijgewerkt t/m oktober:
Mijn reisverslagen
  maandag 16 november 2009 @ 12:10:13 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74744090
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

CAT is bij deze blacklisted
Ik ben benieuwd welke bedrijven nog meer uit de kast gaan komen.

Btw: kun je die OTC derivaten in de boeken zien? (wat het is enzo, op een betrouwbare manier).
Mijn reisverslagen
pi_74745236
GM .. die generale motors .. in 3 minuten right? : )
pi_74745322
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef sitting_elfling het volgende:
GM .. die generale motors .. in 3 minuten right? : )
en?
pi_74745331
GM
  maandag 16 november 2009 @ 13:15:50 #108
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_74745771
Wat is loos met GM

Oce
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_74745995
http://twitter.com/#search?q=gm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8362291.stm
quote:
GM to start loan repayments early

US car company GM has said it will start paying back its US government loan earlier than expected.
The first payment of $1.2bn will be made in December. It could fully repay the money by 2011, four years ahead of schedule.
The news came as GM reported a third quarter net loss of $1.2bn.
GM chief executive Fritz Henderson said the firm had work to do but that the results provided "evidence of the solid foundation we're building".
He said the firm had a healthier balance sheet with lower debt levels.
pi_74746084
quote:
Op maandag 16 november 2009 13:15 schreef Falco het volgende:
Wat is loos met GM

Oce
Er is niks loos met GM, naja, eigenlijk wel Maar ze hadden hun Q3 resultaten 20 minuten geleden. Ze willen nu al beginnen met afbetalen terwijl ze qua revenue een stuk minder snel groeien dan hun concurrenten en ze nog steeds 61% onder de beheer van de staat vallen.
quote:
By Katie Merx and Jeff Green
Nov. 16 (Bloomberg) -- General Motors Co., the successor to
the automaker that slid into bankruptcy this year, said it lost
$1.15 billion in the third quarter after its July 10 exit from a
U.S.-backed restructuring.

GM, 61 percent owned by the U.S. government, said its
operations generated $3.3 billion in cash and ended September
with $42.6 billion on hand. Repayment of U.S. and Canadian
government loans will start this quarter, GM said today.
  maandag 16 november 2009 @ 13:33:54 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74746328
Dus dankzij een staatssubsidie (cash for Clunkers) kan GM nu een andere staatssubsidie eerder terug betalen

Anyway, hoe eerder het geld wordt gerepatrieerd naar de belastingbetaler deste beter. Bij de volgende dip zal het draagvlak voor bailouts een stuk kleiner zijn en kan GM eindelijk in vrede gaan rusten/ roesten.

Btw: check dan dat tijdelijke cash for Clunkers piekje

Mijn reisverslagen
pi_74747069
Er gebeurt weer eens geen flikker op de beurzen, toch maar wachten op de retail sales voor een opleving.
pi_74747481
Men neemt alvast een voorproefje op de cijfers?
pi_74747486
quote:
Op maandag 16 november 2009 13:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Er gebeurt weer eens geen flikker op de beurzen, toch maar wachten op de retail sales voor een opleving.
hoezo gebeurt er niks. Overnames links en rechts. Deleveraging in reverse
pi_74747533
Stemming is opperbest.
pi_74747570
Hoe kan ik trouwens long op de yuan zonder Chinese aandelen te kopen? Zijn daar derivatencontracten voor die een beetje toegankelijk zijn?
pi_74747696
GM laat maar weer eens zien wat een geweldige ondernemer de overheid is.
  maandag 16 november 2009 @ 14:26:58 #118
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74747794
quote:
Op maandag 16 november 2009 14:15 schreef knnth het volgende:
Stemming is opperbest.
short nu het nog kan
pi_74747823
3 minuten dat wordt smullen
pi_74748039
quote:
Op maandag 16 november 2009 14:28 schreef sitting_elfling het volgende:
3 minuten dat wordt smullen
en.... lekker gegeten?
pi_74748118
quote:
Op maandag 16 november 2009 14:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hoe kan ik trouwens long op de yuan zonder Chinese aandelen te kopen? Zijn daar derivatencontracten voor die een beetje toegankelijk zijn?
De Yuan is gekoppeld aan de US Dollar, dus je kunt in de US Dollar long gaan.
  maandag 16 november 2009 @ 14:40:27 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74748173
quote:
Op maandag 16 november 2009 14:38 schreef jaco het volgende:

[..]

De Yuan is gekoppeld aan de US Dollar, dus je kunt in de US Dollar long gaan.
Misschien wordt er nét op gespeculeerd dat die koppeling losgelaten wordt!
The End Times are wild
pi_74748437
quote:
Op maandag 16 november 2009 14:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en.... lekker gegeten?
Nee, erg verdeeld, weinig spike in volume. Markets gaan nog steeds nergens naar toe, worden op dit moment gedragen door de basic materials vanwege hogere commodity prijzen
  maandag 16 november 2009 @ 14:57:20 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74748649
quote:
Gewoon CME futures kopen

RMB/USD
RMB/EUR
Mijn reisverslagen
pi_74748727
quote:
Op maandag 16 november 2009 14:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien wordt er nét op gespeculeerd dat die koppeling losgelaten wordt!
één Corsendonk voor meneer!

Maar ik kan helaas niks vinden waarmee je long Yuan kan gaan. Zeg maar iets wat een swap long Yuan / short euro. Of voor mijn part Yuan/USD, dan swap ik de USD wel weer naar euro.

Is er dat niet?
pi_74748740
quote:
Op maandag 16 november 2009 14:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gewoon CME futures kopen

RMB/USD
RMB/EUR
dank, onze posts hebben elkaar gekruisd

PS: wat is die CME group voor iets.

Heeft een wat grotere partij niet iets dergelijks? Barclays, Deutsche of zo?
Ik ben wel een beetje picky wat betreft tegenpartij voor het contract enzo
pi_74749136
edit: verkeerd gelezen
pi_74749159
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik kan long / short op de verscheidene soorten van de CHF t.o.v andere currencies via IGmarkets. Not sure if die 'big enough' voor je is
  maandag 16 november 2009 @ 15:16:06 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74749165
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

CME is een van de grootste (zoniet de grootste beurs) voor commodities. Zeg maar de NYSE, maar dan voor commodities. Veel van de belangrijkste contracten worden hier verhandeld (o.a. ook de meest verhandelde S&P500 futures). Via je broker kun je handelen op de CME.
Mijn reisverslagen
  maandag 16 november 2009 @ 15:18:18 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74749222
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik kan long / short op de verscheidene soorten van de CHF t.o.v andere currencies via IGmarkets. Not sure if die 'big enough' voor je is
CHF zijn Zwitserse franken, maar dat wist je zelf ook wel
Mijn reisverslagen
pi_74749638
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

CME is een van de grootste (zoniet de grootste beurs) voor commodities. Zeg maar de NYSE, maar dan voor commodities. Veel van de belangrijkste contracten worden hier verhandeld (o.a. ook de meest verhandelde S&P500 futures). Via je broker kun je handelen op de CME.
Sinds de fusie met CBOT de grootste. Daarnaast hebben ze vorige jaar ook de NYMEX overgenomen, dus met ruime voorsprong de grootste van de wereld
pi_74749904
ik merk het al, ik weet er te weinig van af om het te moeten willen

Waarom kan ik niet gewoon Yuannen kopen en die op een savings account bij HSBC of Bank of China zetten? Waarschijnlijk zijn de transactiekosten te hoog..... en moet je inwoner zijn....
pi_74750088
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

CHF zijn Zwitserse franken, maar dat wist je zelf ook wel
Argh, ik bedoelde de CNY
  maandag 16 november 2009 @ 15:54:21 #134
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_74750324
tvp
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_74750426
damn, stijgen de S&P futs ff een partij op... Cijfers geweest?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2009 15:57:32 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 15:58:04 #136
862 Arcee
Look closer
pi_74750447
S&P op 1109 maar liefst.
pi_74750476
moeten alle TA analysten nu weer heel snel van kleur bril wisselen?
pi_74750489
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
moeten alle TA analysten nu weer heel snel van kleur bril wisselen?
?
pi_74750565
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:59 schreef RvLaak het volgende:

[..]

?
van zwart naar roze, aangezien we door een zesdubbelgetordeerde steun heen gebroken zijn, en nieuwe toppen gaan zetten enzo.
pi_74750610
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

van zwart naar roze, aangezien we door een zesdubbelgetordeerde steun heen gebroken zijn, en nieuwe toppen gaan zetten enzo.
a, maar waren ze het er al niet over eens dat we nog altijd verder zouden stijgen en dat de problemen voorbij waren? Ik hoor/lees eigenlijk enkel nog maar positieve berichten muv een paar mensen. Hier & Kees de Kort.
pi_74750617
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ga in een hoekje zitten ofzo.
pi_74750693
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ga in een hoekje zitten ofzo.
sgoed juf
  maandag 16 november 2009 @ 16:11:21 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74750860
Zo te zien heeft Goldman Sachs een beartrap opgezet.
Of is het juist een bulltrap? Alle stoplossen rond 1100 torpederen en dan zelf incashen?
Kortom, niet voorspelbaar...
Mijn reisverslagen
  maandag 16 november 2009 @ 16:13:37 #144
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74750925
Als jullie weer long gaan, ga ik liquide!
The End Times are wild
pi_74750950
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

sgoed juf
So far ong. 18% winst op mijn blog prestatie afgaande van 7500,- euro. TA wise, je weets
pi_74750955
Het enige wat ik kan zeggen is, go with the flow.
pi_74751060
Faber!

Bloomberg presentatrice: "Mister Faber would you invest in Gold right now?"
Faber: "As long as Bernanke is chairman of the FED I indeed would invest in gold"

pi_74751288
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Om je geld dan in te beleggen: er zijn wel een aantal andere, laag gewaardeerde, soortelijke potentiele overnamekandidaten. Ordina bijvoorbeeld, daarom steeg dat aandeel ook een beetje. Als je met je winst die nu koopt heb je misschien over een paar jaar weer zo'n klapper.
Hohohohoho... ik vermoed dat Bernanke nog een hogere overnamebod gaat doen op Océ.
pi_74751292
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:14 schreef m0m0 het volgende:
Het enige wat ik kan zeggen is, go with the flow.
- the trend is your friend
- trade what you see, not what you think
pi_74751364
Bloomberg presentatrice; " Marc Faber, what would happen if the S&P500 will go down below 900?"
Marc Faber: "Bernanke will flood the US system like there is no tomorrow"

maandag 16 november 2009 @ 16:45:13 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74751899
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Bloomberg presentatrice; " Marc Faber, what would happen if the S&P500 will go down below 900?"
Marc Faber: "Bernanke will flood the US system like there is no tomorrow"

Dat valt nog te bezien, want in de nabije toekomst heeft Bernanke zelf belang bij dalende aandelenkoersen. Hij moet namelijk vraag naar een 'safe-haven' creeren anders krijgt de Treasury al die staatsleningen niet geplaatst. Om $9T aan staatsleningen te plaatsen in de komende 10 jaar moet de treasury markt bijna verdubbelen en dat kapitaal moet ergens vandaan komen. Ik zou niet meer te hard op de Chinezen rekenen, die krijgen het druk genoeg met de schade van hun eigen bubble.
Mijn reisverslagen
pi_74752001
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Faber!

Bloomberg presentatrice: "Mister Faber would you invest in Gold right now?"
Faber: "As long as Bernanke is chairman of the FED I indeed would invest in gold"

HAHAHA die Faber is echt de meest vermakelijke beleggingsclown op teevee. En z'n adviezen tussen de regels door zijn vaak een heel eind in de goede richting.

Is dit interview online te bezichtigen?
pi_74752286
Vandaag een leuke dag gehad, voor het eerst ooit komt de 100% rendement op een portefeuillewaarde in zicht (nog 4% te gaan), en een van mijn biotechbedrijven neemt een ander over met een aansluitend product, en heeft nu binnenkort 2 goedgekeurde producten op de markt .

Ik moet wel zeggen dat ik de bedrijven meer volg en minder de economie, wat ik eigenlijk best wel leuk vind.
Nuja, hoop natuurlijk ook echt dat mijn biotechgedeelte iets wordt, dan zou Fortis enz in ieder geval snel vergeten zijn . Alleen jammer dat 't zo tergend langzaam gaat...
pi_74752366
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat valt nog te bezien, want in de nabije toekomst heeft Bernanke zelf belang bij dalende aandelenkoersen. Hij moet namelijk vraag naar een 'safe-haven' creeren anders krijgt de Treasury al die staatsleningen niet geplaatst. Om $9T aan staatsleningen te plaatsen in de komende 10 jaar moet de treasury markt bijna verdubbelen en dat kapitaal moet ergens vandaan komen. Ik zou niet meer te hard op de Chinezen rekenen, die krijgen het druk genoeg met de schade van hun eigen bubble.
Is "buy a treasury, get a house for free? " misschien iets?

Ik las dat van het weekend een Amerikaanse treasury ambtenaar al in China gegrild werd door zijn Chinese collega over de impact van de healthcare bill op het begrotingstekort....Chinezen zijn niet altijd zo subtiel....
pi_74752368
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:48 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

HAHAHA die Faber is echt de meest vermakelijke beleggingsclown op teevee. En z'n adviezen tussen de regels door zijn vaak een heel eind in de goede richting.

Is dit interview online te bezichtigen?
Ik probeerde het te zoeken op bloomberg.com, maar kon het nergens vinden. Moet vast wel ergens tussen staan.
pi_74752421
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:57 schreef tony_clifton- het volgende:
Hoop echt dat mijn biotechgedeelte iets wordt, dan zou Fortis enz in ieder geval snel vergeten zijn . Alleen jammer dat 't zo tergend langzaam gaat...
tijden vanderen. Vroegah was een rendement van 8% per jaar heel netjes..... Nu is een week met minder dan 8% een verloren week......
pi_74752447
Net duizend dollar door de drain zien gaan
pi_74752458
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik probeerde het te zoeken op bloomberg.com, maar kon het nergens vinden. Moet vast wel ergens tussen staan.
Jij hebt het zelf op tv gezien ofzo?

Zal binnenkort vast wel op youtube komen.
pi_74752552
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

tijden vanderen. Vroegah was een rendement van 8% per jaar heel netjes..... Nu is een week met minder dan 8% een verloren week......
Nu, ik focus wel niet op weekniveau. Ik bedoel gewoon dat ik mijn aandelen bijhoud 'tot aan de eindmeet'.
Buiten slecht uitgekozen aandelen heb ik nog steeds geen enkel aandeel verkocht, op eentje na (Vestas, het aandeel blijft al maanden hangen op het huidige niveau en wou ergens anders instappen).

Vooral bij bio is dit belangrijk; ik heb op sommigen ook een leuk rendement, toch ik ben bereid om er terug in't rood mee te gaan indien dat nodig is om te wachten op de grote klapper. Of de roemloze ondergang indien ik er ten onrechte vertrouwen in heb .

Nog zoiets, Umicore verkoop ik enkel bij overname (gaat er nog komen, mark my words), Tessenderlo aan minstens boekwaarde, etc. Werkelijk 'eindpunten', niet gebaseerd op macrocijfers.
pi_74752624
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:02 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Jij hebt het zelf op tv gezien ofzo?

Zal binnenkort vast wel op youtube komen.
Er wordt hier continu Bloomberg TV gedraaid en men wou even een aantal reacties hebben van Faber, wat een clown . Ook echt met zo'n emotieloos gezicht de ene na de andere one liner er uit gooien
Volgens mij moet bloomberg.com die 'kleine' clipjes wel ergens showen! Kan dat alleen niet zo 1,2,3 vinden.
pi_74752685
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Er wordt hier continu Bloomberg TV gedraaid en men wou even een aantal reacties hebben van Faber, wat een clown . Ook echt met zo'n emotieloos gezicht de ene na de andere one liner er uit gooien
hahaha ja maar als hij lacht is het ook wel grappig. Dan is het net zo'n schurk uit een oude James Bond film.
pi_74752918
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:04 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Nu, ik focus wel niet op weekniveau. Ik bedoel gewoon dat ik mijn aandelen bijhoud 'tot aan de eindmeet'.
Buiten slecht uitgekozen aandelen heb ik nog steeds geen enkel aandeel verkocht, op eentje na (Vestas, het aandeel blijft al maanden hangen op het huidige niveau en wou ergens anders instappen).

Vooral bij bio is dit belangrijk; ik heb op sommigen ook een leuk rendement, toch ik ben bereid om er terug in't rood mee te gaan indien dat nodig is om te wachten op de grote klapper. Of de roemloze ondergang indien ik er ten onrechte vertrouwen in heb .

Nog zoiets, Umicore verkoop ik enkel bij overname (gaat er nog komen, mark my words), Tessenderlo aan minstens boekwaarde, etc. Werkelijk 'eindpunten', niet gebaseerd op macrocijfers.
Ik denk nog steeds dat jouw keuze voor de alternatieve sector niet een verkeerde is en goed kan uitpakken op lange termijn. Alleen op vestas ben ik wat minder positief geworden door hun lage profit margin tov. de concurrenten van Vestas.

Over waardeloos hedgen gesproken!
pi_74753035
I know, dat order voor Vestas heb ik eruit gedaan toen ik dat hoorde .

Plus, als de klimaattop gaat floppen (wat er heel dik inzit atm) creeërt 't sowieso niet echt opportuniteiten voor ves/de sector .

What happend met die opties? Ga je verliesnemen voor expiratie? Die crude kan nog wel wat goedmaken tegen Jan denk ik?
pi_74753109
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:04 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

ik bewonder je discipline, ik heb daar het geduld niet voor....
pi_74753227
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb de guts niet om op korte termijn of met hefbomen te werken . Heb één keertje een long op Mittal genomen ter waarde van 380 euro, 3 dagen later verkocht met 70 euro winst waarvan 30 euro kosten .
pi_74753334
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Geduld! Geduld wordt hier echt als mietjes gedrag gezien
Waarom wachten om je positie in te nemen om geld te verdienen als je nu geld kunt verdienen! Aldus het motto hier. Uiteraard is het aantal verliezende trades echt hoog hier! Maar dat komt niet als verrassing
pi_74753373
Ik zit iig. short voor morgen!
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 17:29:22 #168
862 Arcee
Look closer
pi_74753465
S&P op 1111
pi_74753583
Hmm, misschien gooi ik nog wel meer tegen mijn short positie aan. Vandaag de hele dag was het groen vanwege de mining sector en dat gaat morgen niet zo goed zijn. Ze toppen allemaal tegen te hoge posities aan op dit moment.

Enige puntje waar ik dik onzeker over ben is dat rubbish volume van de afgelopen dagen.
pi_74753640
Nieuw GM trouwens weer 1,15 miljard in 't rood, way to go .
pi_74753659
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:29 schreef Arcee het volgende:
S&P op 1111
5 dagen te laat
pi_74753667
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:02 schreef sitting_elfling het volgende:
Net duizend dollar door de drain zien gaan

Zijn je handelsposities niet veel te groot tov je vermogen (¤7500 las ik op je blog)?
pi_74753846
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:34 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Zijn je handelsposities niet veel te groot tov je vermogen (¤7500 las ik op je blog)?
Ik houd een margin aan van ong. 7500 pond. Ik kan uiteraard meer contracten kopen, maar dan ga je er al vanuit dat je meer geld op de rekening hebt staan zodat je meer leverage kunt krijgen en dus meer centen kunt verdienen. Uiteraard heb ik dezelfde margin via Binck. Ik kan mijn 7500,- niet splitsen via de brokers die ik gebruik. Dan schiet het niet op. Zie het als een spaargeld wat dient als margin, en 7500,- als speelruimte.

Ik probeer me dus wel onder de 10K te houden.
Zie een voorbeeldje van hoe die margin requirements er uit zien.
pi_74754006
Wedden dat Bernanke straks als hij zijn praatje gaat houden om 17.15 US time hij de spending van de FED gaat verdedigen en aan gaat geven dat de markten nog langer gratis geld krijgen!

Ik heb m'n vingers crossed voor Bernanke vandaag! Overigens moet dit ook gewoon te volgen zijn via de Bloomberg TV op de website met 5 minuten delay denk ik.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 17:46:35 #175
862 Arcee
Look closer
pi_74754100
ING gaat wel opvallend tegen de stroom in...
  maandag 16 november 2009 @ 17:49:09 #176
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74754184
Ik heb het kop-shouder patroon nog eens bekeken, en de top vormt zich voor zowel de linkerschouder als voor de kop op 12 handeldsdagen na het dal, het volgende dal wordt dan voor beiden 10 dagen na de top gevormd.

Dus donderdag 19 november de top van de rechterschouder, donderdag 3 december door de 300. Ik ga bijna in TA geloven...
Moeten we natuurlijk niet hoger dan de kop gaan komen deze week (328,47)
pi_74754195
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Wedden dat Bernanke straks als hij zijn praatje gaat houden om 17.15 US time hij de spending van de FED gaat verdedigen en aan gaat geven dat de markten nog langer gratis geld krijgen!

Ik heb m'n vingers crossed voor Bernanke vandaag! Overigens moet dit ook gewoon te volgen zijn via de Bloomberg TV op de website met 5 minuten delay denk ik.
Dan komt Obama in pek en veren terug uit China, dus ik denk dat Bernanke wel even dimt
  maandag 16 november 2009 @ 17:50:47 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74754245
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:46 schreef Arcee het volgende:
ING gaat wel opvallend tegen de stroom in...
Een van de zeldzame dagen dat de AEX dik plust en dat mijn aandelen onder de index scoren.
The End Times are wild
pi_74754264
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:49 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb het kop-shouder patroon nog eens bekeken, en de top vormt zich voor zowel de linkerschouder als voor de kop op 12 handeldsdagen na het dal, het volgende dal wordt dan voor beiden 10 dagen na de top gevormd.

Dus donderdag 19 november de top van de rechterschouder, donderdag 3 december door de 300. Ik ga bijna in TA geloven...
Amerika vertoont geen kop-schouder patroon meer, ook heeft europa nog de kans een hogere top te zetten, klopt dus niks van je redenatie.
pi_74754399
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:51 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Amerika vertoont geen kop-schouder patroon meer, ook heeft europa nog de kans een hogere top te zetten, klopt dus niks van je redenatie.
Moah, je kunt nog wel zeggen dat Amerika een kop en schouder patroon laat zien, hangt een beetje af of ze vandaag veel hoger gaan eindigen. Het nut van een kop / schouder patroon laat ik even in het midden
  maandag 16 november 2009 @ 17:55:14 #181
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74754413
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:51 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

er zijn altijd kansen. Ik doe nu aan polder-TA, Wallstreet negeer ik even voor het gemak, doen die analysen ook altijd... Neem het niet al te serieus!
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 17:55:27 #182
862 Arcee
Look closer
pi_74754426
S&P staat op het hoogste punt sinds 3 oktober 2008.
pi_74754487
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een van de zeldzame dagen dat de AEX dik plust en dat mijn aandelen onder de index scoren.
Zoveel te beter dat 't een zeldzame dag is .
  maandag 16 november 2009 @ 17:57:19 #184
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74754496
wat is de koers van de DJ en de S&P de afgelopen 3 maanden, gecorrigeerd voor de dollarkoers?
  maandag 16 november 2009 @ 17:59:13 #185
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74754563
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik houd een margin aan van ong. 7500 pond. Ik kan uiteraard meer contracten kopen, maar dan ga je er al vanuit dat je meer geld op de rekening hebt staan zodat je meer leverage kunt krijgen en dus meer centen kunt verdienen. Uiteraard heb ik dezelfde margin via Binck. Ik kan mijn 7500,- niet splitsen via de brokers die ik gebruik. Dan schiet het niet op. Zie het als een spaargeld wat dient als margin, en 7500,- als speelruimte.

Ik probeer me dus wel onder de 10K te houden.
Zie een voorbeeldje van hoe die margin requirements er uit zien.
[ afbeelding ]
De leverage die je kunt gebruiken hangt in de praktijk natuurlijk niet af van de margeverplichting maar van je eigen money management.

De margeverplichting dient alleen maar om te zorgen dat je de bank niet meetrekt in je eigen verliezen die binnen één dag ontstaan (aan het eind van de dag wordt je afgerekend). Maar dat criterium is natuurlijk veel minder beperkend dan het criterium dat je voor je eigen financiele overleving nodig hebt, namelijk dat je een grote serie verliezen op rij kunt overleven. Daarom blazen de meeste traders hun account ook binnen een paar maanden op.
Mijn reisverslagen
pi_74754920
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

De leverage die je kunt gebruiken hangt in de praktijk natuurlijk niet af van de margeverplichting maar van je eigen money management.

De margeverplichting dient alleen maar om te zorgen dat je de bank niet meetrekt in je eigen verliezen die binnen één dag ontstaan (aan het eind van de dag wordt je afgerekend). Maar dat criterium is natuurlijk veel minder beperkend dan het criterium dat je voor je eigen financiele overleving nodig hebt, namelijk dat je een grote serie verliezen op rij kunt overleven. Daarom blazen de meeste traders hun account ook binnen een paar maanden op.
Oke, daar in heb je gelijk in. Mijn money management is dan ook nog niet goed genoeg ( ) Ik weeg de hoeveelheid waarmee ik investeer in mijn trades, af aan het percentuele kans van slagen op succes

Ik heb wel eens negatief op mijn portfolio gestaan, maar dat mailtje van Binck heb ik weten te voorkomen door direct geld er op te zetten diezelfde dag.

Het probleem is alleen dat CFD's net zoals opties niet met echt kleine eenheden gaan wat dus direct het echte nadeel is tov. de sprinters/turbo's/sprinters en de margins dus relatief hoog zijn. Eigenlijk moeten CFD's gewoon verboden worden. Je laat een scheet en je ziet 1000,- dollar in het rood staan op je trade.
pi_74755016
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Oke, daar in heb je gelijk in. Mijn money management is dan ook nog niet goed genoeg ( ) Ik weeg de hoeveelheid waarmee ik investeer in mijn trades, af aan het percentuele kans van slagen op succes

Het probleem is alleen dat CFD's net zoals opties niet met echt kleine eenheden gaan wat dus direct het echte nadeel is tov. de sprinters/turbo's/sprinters en de margins dus relatief hoog zijn. Eigenlijk moeten CFD's gewoon verboden worden. Je laat een scheet en je ziet 1000,- dollar in het rood staan op je trade.
Dan gewoon (nog) niet in gaan handelen. Het zou zonde zijn als je je blog na een paar weken al op kan doeken.

Futures hebben trouwens hetzelfde, onder de ¤20k vermogen kun je daar ook niet fatsoenlijk inzitten
  maandag 16 november 2009 @ 18:20:38 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74755253
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat laatste is weinig mis mee (maar ken je daadwerkelijk je kansen?)
quote:
Ik heb wel eens negatief op mijn portfolio gestaan, maar dat mailtje van Binck heb ik weten te voorkomen door direct geld er op te zetten diezelfde dag.

Als dat zo is dan is eigenlijk je account te klein om die specifieke instrumenten te traden. Als je in een dag een verlies maakt van 1000 op een account van 7500 terwijl er geen sprake is van een exceptionele situatie, dan heb je echt teveel leverage en ga je gegarandeerd je account opblazen, zelfs als je een redelijk edge hebt. Je hoeft maar 4x op rij te verliezen (bepaald niet exceptioneel) en meer dan de helft is pleite!

Btw: ik was vroeger zelf ook vaak overleveraged en heb zelf ook door schade en schande geleerd
Mijn reisverslagen
pi_74755463
diepzeeduiken met de Turbo Shorts momenteel toch denk ik dat er deze dagen nog een aardige correctie komt richting minimaal 310.
  maandag 16 november 2009 @ 18:32:02 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74755551
quote:
Als je zou kunnen shorten op Chinese aandelen met een rekening in Yuan heb je dubbele leverage! En als de Yuan-dollar koppeling in stand blijft ook nog rendement!

Gratis geld!
The End Times are wild
  maandag 16 november 2009 @ 18:33:03 #191
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74755580
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:28 schreef M.Melandri het volgende:
diepzeeduiken met de Turbo Shorts momenteel toch denk ik dat er deze dagen nog een aardige correctie komt richting minimaal 310.
Waarom? Er zijn nog allerlei beren op de weg.
The End Times are wild
pi_74755805
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom? Er zijn nog allerlei beren op de weg.
Voorlopig nog geen nieuwe toppen euro indices en eur/usd. Daarnaast begint SnP wat overbought te raken en kijk ik wel in hoeverre de aex met WS meegaat indien ze wat corrigeren.
  maandag 16 november 2009 @ 18:44:37 #193
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_74755936
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:28 schreef M.Melandri het volgende:
Ik zit ook nog met die shorts
  maandag 16 november 2009 @ 18:46:13 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74755985
Volgens mij kan de beurs nog gemakkelijk doorstijgen tot 340-360 tot het einde van dit jaar. Waarom wacht je niet daarop met short gaan? Je kansen op positief rendement zijn dan veel groter!
The End Times are wild
  maandag 16 november 2009 @ 18:46:56 #195
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74756014
Volgens mijn zijn shorts met een stop-loss van minimaal 330 best veilig nu. Ik ga er later deze week ook wat aanschaffen.
pi_74756033
/edit/ triple, sorry
  maandag 16 november 2009 @ 18:47:40 #197
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74756038
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:46 schreef LXIV het volgende:
Volgens mij kan de beurs nog gemakkelijk doorstijgen tot 340-360 tot het einde van dit jaar. Waarom wacht je niet daarop met short gaan? Je kansen op positief rendement zijn dan veel groter!
Voor hetzelfde geld stijgen we niet door natuurlijk.
pi_74756067
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je zou kunnen shorten op Chinese aandelen met een rekening in Yuan heb je dubbele leverage! En als de Yuan-dollar koppeling in stand blijft ook nog rendement!

Gratis geld!
*ahum* dan moeten de aandelen wel zakken....

en bovendien klopt je redenering niet. Een long Yuan zou een short aandelen deels opheffen. Toch?
pi_74756076
dubbel, sorry
pi_74756455
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat laatste is weinig mis mee (maar ken je daadwerkelijk je kansen?)
Ik leer mijn kansen beter te definieren along the way. Uiteraard zit ik er vaak nog een aantal procenten naast, maar als mijn kans rond de 65% of hoger schommelt probeer ik er wel op in te gaan. Voorbeeldje is af te gaan op de intraday low van RSI, waarvan je weet dat het gedurende die dag wel weer ergens hoger opkomt. Voor vergelijking gebruik je dan bijv. de intraday grafiek van de vorige week om te kijken of dat ook zo is in combinatie met de gedane volumes. Gezien RSI een waardeloze indicator is wat betreft timing, en je maar 1 zekerheid hebt dat het omhoog gaat, probeer je op de intraday chart van vandaag te kijken, hoe laag we staan tov. de vorige dagen. Staan we laag, ga ik een korte positie long aan om direct bij die 'scheet omhoog' te verkopen.

Ik probeer dit ook te backtesten, maar je krijgt per week natuurlijk enorme verschillende resultaten. Dat is ook de reden waarom ik niet teveel CFD's wil doen en ook nog een beetje turbo's en sprinters om dat dat wat minder leverage is.
quote:
Als dat zo is dan is eigenlijk je account te klein om die specifieke instrumenten te traden. Als je in een dag een verlies maakt van 1000 op een account van 7500 terwijl er geen sprake is van een exceptionele situatie, dan heb je echt teveel leverage en ga je gegarandeerd je account opblazen, zelfs als je een redelijk edge hebt. Je hoeft maar 4x op rij te verliezen (bepaald niet exceptioneel) en meer dan de helft is pleite!

Btw: ik was vroeger zelf ook vaak overleveraged en heb zelf ook door schade en schande geleerd
Ik kan natuurlijk ook een 1 jaar wachten tot het beter er voor staat op de financiele markten en dan 7500 in de aandelen stoppen. Dat zal me gegarandeerd goed geld op leveren, maar juist op dagelijks niveau te traden leer je (mijn inziens) sneller door dat je merkt dat bijna elke strategie die je wil toepassen zo vol met gaten zit en je daardoor je best wil doen om op intraday wel een tas vol geld te verdienen om over een jaar of 5 / 10 over te gaan op de lange termijn aandelen.

En ben het met je eens dat 1000 verlies op 7500 veel te veel is, en dan te bedenken dat het ook nog binnen een 40 minuten bereikt was . Dat gebeurt mij dus alleen maar met CFD's, niet met Turbo's/Sprinters.
pi_74756581
Ipv futures kun je beter weekopties nemen als je met een hoge hefboom wilt handelen, alleen wordt je dan gruwelijk genaaid met marketorders
pi_74757011
mag ik weer uit m'n hoekje komen, S_E?
  maandag 16 november 2009 @ 19:25:55 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74757368
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik leer mijn kansen beter te definieren along the way. Uiteraard zit ik er vaak nog een aantal procenten naast, maar als mijn kans rond de 65% of hoger schommelt probeer ik er wel op in te gaan. Voorbeeldje is af te gaan op de intraday low van RSI, waarvan je weet dat het gedurende die dag wel weer ergens hoger opkomt. Voor vergelijking gebruik je dan bijv. de intraday grafiek van de vorige week om te kijken of dat ook zo is in combinatie met de gedane volumes. Gezien RSI een waardeloze indicator is wat betreft timing, en je maar 1 zekerheid hebt dat het omhoog gaat, probeer je op de intraday chart van vandaag te kijken, hoe laag we staan tov. de vorige dagen. Staan we laag, ga ik een korte positie long aan om direct bij die 'scheet omhoog' te verkopen.
Ik denk niet dat die strategie een edge heeft. De RSI is mathematisch gezien gewoon de afgeleide (de helling) van de koers (althans een imperfecte berekening daarvan). Een lage stand vertelt je alleen maar dat je een tijdje met een bepaalde helling aan het dalen bent, niets meer. Dat heeft verder geen voorspellende waarde, net zoals de tegenhanger (een moving average startegie, die precies het tegensgestelde veronderstelt: als je een tijdje gedaald bent daal je nog even verder) geen voorspellende waarde heeft.
quote:
Ik probeer dit ook te backtesten, maar je krijgt per week natuurlijk enorme verschillende resultaten.
Geen verrassing. Ikzelf heb nooit een voorspellende waarde in de RSI gevonden. Niet op lange termijn en niet intraday.
quote:
Dat is ook de reden waarom ik niet teveel CFD's wil doen en ook nog een beetje turbo's en sprinters om dat dat wat minder leverage is.
[..]

Ik kan natuurlijk ook een 1 jaar wachten tot het beter er voor staat op de financiele markten en dan 7500 in de aandelen stoppen. Dat zal me gegarandeerd goed geld op leveren, maar juist op dagelijks niveau te traden leer je (mijn inziens) sneller door dat je merkt dat bijna elke strategie die je wil toepassen zo vol met gaten zit en je daardoor je best wil doen om op intraday wel een tas vol geld te verdienen om over een jaar of 5 / 10 over te gaan op de lange termijn aandelen.
Mee eens, een beetje traden leer je ontzettend veel van. Verschillende strategieen, verschillende instrumenten, verschillende hoeveelheiden leverage, etc. Dat kan het beste lesgeld zijn dat je ooit betaalt. En als je over een paar jaar met veel grotere bedragen handelt/ belegt dan lach je om de verliesjes die je vroeger hebt gemaakt.
Mijn reisverslagen
pi_74758260
De meeste mensen hier zullen alleen nooit met grotere bedragen kunnen beleggen
pi_74758566
Ik van dat principe van lesgeld zo stom tbh. Waarom zou je moedwillig geld willen verliezen door riskant te traden. Dat kan je tegenwoordig ook perfect via een fake portefeuille in de gaten houden. Ook al zijn het kleine bedragen. De enige winst bij het nemen van verlies is het overwinnen van je emoties denk ik. Beter traden zul je er denk ik niet door doen.

Ik moet weer denken aan die beleggingsdocumentaire waar een kereltje een paar duizend euro er doorheen jast puur omdat hij het beschouwt als lesgeld..
Greece
  maandag 16 november 2009 @ 19:54:25 #206
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74758646
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:52 schreef Mendeljev het volgende:
Ik van dat principe van lesgeld zo stom tbh. Waarom zou je moedwillig geld willen verliezen door riskant te traden. Dat kan je tegenwoordig ook perfect via een fake portefeuille in de gaten houden. Ook al zijn het kleine bedragen. De enige winst bij het nemen van verlies is het overwinnen van je emoties denk ik. Beter traden zul je er denk ik niet door doen.

Ik moet weer denken aan die beleggingsdocumentaire waar een kereltje een paar duizend euro er doorheen jast puur omdat hij het beschouwt als lesgeld..
Toch is dat niet zo. Want als je écht eigen geld gebruikt ben je veel emotioneler en reageer je anders dan enkel in een spelletje.
The End Times are wild
pi_74758710
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:52 schreef Mendeljev het volgende:

met echte en eigen centen is het toch anders. Wat niet direct wil zeggen dat je de meest riskante dingen in het echt uit moet uitproberen

/edit LXIV was me voor
  maandag 16 november 2009 @ 19:58:51 #208
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74758848
Je kunt mensen wel vertellen dat ze als amateur met een klein kapitaal niet moeten handelen in kortlopende, out-of-the-money derivaten met een extreem hoge leverage, ze geloven je pas als ze een euro of 5000 verloren hebben. Zo is dat nu eenmaal.

Iedereen denkt stiekem slimmer te zijn dan de markt. Ik ook. Het wordt alleen niet mijn (financiele) ondergang. Ik houd ook rekening met een beurs die 180 graden de andere kant opgaat als ik denk dat hij doet.
The End Times are wild
pi_74759097
Ach, er zijn wel degelijk goeie koopjes te doen om de markt te verslaan.

Neem NBB, Nationale Bank van België. Typisch geval van minachting van de overheid naar de individuele aandeelhouder. Ze willen de aandelen vernietigen en moeten daar dus een faire waarde voor betalen. Momenteel staan ze 3.350 euro per stuk + een leuk dividend, maar de minimumwaarde voor de overheid is 9.000 euro. Redelijk veilig, alleen wel dood geld tot dat ze eindig over de brug komen.

Zoek 't volledige verhaal maar op als je interesse hebt. Ik in ieder geval niet, of misschien als ik er eentje kan kopen aan 3.000 euro. Momenteel geen zin om zoiets in pf te hebben, wat 't rendement ook kan zijn binnen X jaar...

Verhaal hieronder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_74759126
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:58 schreef LXIV het volgende:
Je kunt mensen wel vertellen dat ze als amateur met een klein kapitaal niet moeten handelen in kortlopende, out-of-the-money derivaten met een extreem hoge leverage, ze geloven je pas als ze een euro of 5000 verloren hebben. Zo is dat nu eenmaal.

Iedereen denkt stiekem slimmer te zijn dan de markt. Ik ook. Het wordt alleen niet mijn (financiele) ondergang. Ik houd ook rekening met een beurs die 180 graden de andere kant opgaat als ik denk dat hij doet.
ik wil niet als een ouwe lul overkomen, ook al doe ik dat wel, maar dat van die kortlopende overgeleveragde out-of-the-money derivaten waarbij het heel normaal is dat je nog eens door een profesionele tegenpartij een oor aangenaaid wordt, is wel heel erg iets van de afgelopen jaren.

Ik verbaas me al tijden hoe mensen omgaan met turbo's, sprinters en aanverwanten. Ik zou er spontaan van aan de coke gaan

Ik ben niet slimmer dan de markt Ik heb alleen meer geluk En ik maak zelden verlies, ook al nut ik de winst niet optimaal uit
pi_74759148
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:58 schreef LXIV het volgende:
Je kunt mensen wel vertellen dat ze als amateur met een klein kapitaal niet moeten handelen in kortlopende, out-of-the-money derivaten met een extreem hoge leverage, ze geloven je pas als ze een euro of 5000 verloren hebben.
Story of my life
  maandag 16 november 2009 @ 20:10:50 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74759365
Nu kwam ik net pas het eerste grafiekje tegen van de OMX, de IJslandse AEX

Nota Bene, dit is dus een index, geen individueel aandeel dat failliet is gegaan.

(Maar een individueel land dat failliet is gegaan, goed)
The End Times are wild
pi_74759467
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:10 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Nota Bene, dit is dus een index, geen individueel aandeel dat failliet is gegaan.

dan moet het ene bedrijf wat nog waarde heeft Ossur zijn, want dat is namelijk een verrrekte goed bedrijf

/edit/ oh ik zie het al, Ossur heeft een marketcap waarbij drie willekeurige FOK!kers het bijkans van de beurs kunnen halen
pi_74759493
quote:
[ afbeelding ]

98% daling. Nice!
Greece
  maandag 16 november 2009 @ 20:15:57 #215
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74759626
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan moet het ene bedrijf wat nog waarde heeft Ossur zijn, want dat is namelijk een verrrekte goed bedrijf
Heel toevallig had ik de samenstelling van de index bekeken en uitgerekend Ossur uitgekozen om eens nader te bekijken. Het minst-sexy bedrijf denkbaar: protheses, dus een goede belegging.

Alleen vind ik de notering niet op de beurs ICE:OSSR , maar geen grafiek!
The End Times are wild
pi_74759667
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heel toevallig had ik de samenstelling van de index bekeken en uitgerekend Ossur uitgekozen om eens nader te bekijken. Het minst-sexy bedrijf denkbaar: protheses, dus een goede belegging.

Alleen vind ik de notering niet op de beurs ICE:OSSR , maar geen grafiek!
ze zitten op Ekkersrijt, je kunt even langsgaan
  maandag 16 november 2009 @ 20:17:00 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74759674
Wij hadden thuis een electrisch formuis en toen ik een klein jongetje was waarschuwde me moeder altijd dat ik NOOIT die kookplaten mocht aanraken want dat was heet. Maar ze zagen er helemaal niet heet uit . Uiteindelijk moest ik toch gewoon een keer ongenadig me klauwen branden voordat ik haar echt geloofde. Lesgeld.

Ik heb ook iemand een half mijoen zien verliezen op de optiebeurs terwijl hij wist dat zijn strategie theoretisch niet kon werken en dat hij eigenlijk veel te veel leverage gebruikte. En dat was echt geen domme jongen.

En last but not least heb ik ZELF ook meerdere keren geld verloren met strategieen die ik gewoon van tevoren gebacktest had en waarvan ik wist dat de geen edge hadden! Heel raar is dat, maar soms kijk je naar een chart en denk je toch dat je het beter ziet. Compleet irrationeel, maar je wilt gewoon toch eerst een keer irl op je bek gaan. Lesgeld. Tegenwoordig ben ik daar gelukkig grotendeels van genezen.
Mijn reisverslagen
pi_74759716
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vergrijzing
pi_74759812
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:18 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Vergrijzing
landmijnen
pi_74759845
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

landmijnen
Haha oeps
pi_74759917
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:21 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Haha oeps
laten we het dan maar houden op vergrijsde landmijnen.
  maandag 16 november 2009 @ 20:25:19 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74760027
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:18 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Vergrijzing
Yeah baby.

Dit is de fundcode, maar via Alex kan ik ze niet bestellen. IS0000000040 Er is wel net een uitgifte van extra aandelen geweest, dus misschien toch wel leuk.
The End Times are wild
pi_74760120
Lesgeld is onnodig. Je moet gewoon af en toe dit topic doorlezen en die tweedelige beleggingsdocumentaire bekijken en dan heb je niks te vrezen!
Greece
pi_74760298
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:27 schreef Mendeljev het volgende:
Lesgeld is onnodig. Je moet gewoon af en toe dit topic doorlezen en die tweedelige beleggingsdocumentaire bekijken en dan heb je niks te vrezen!
Dit is alweer een jaar geleden
  maandag 16 november 2009 @ 20:33:37 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74760365
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:27 schreef Mendeljev het volgende:
Dat topic is inderdaad een klassieker.
En hij krijgt een vervolg denk ik, met de volgende crash.
Mijn reisverslagen
pi_74760516
Wall Street op hoogste niveau dit jaar
quote:
De dollar kwam verder onder druk te staan nadat gesprekken over valuta tussen de VS en China in Singapore op niets waren uitgelopen. Bernanke zei in zijn toespraak in New York dat de Fed 'attent' is op veranderingen in de koers van de dollar en dat de Fed ervoor zal zorgen dat de dollar een sterke munt blijft.
Het ene zeggen... .
  maandag 16 november 2009 @ 20:39:19 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74760580
De dollar is trouwens niet de verantwoordelijkheid van Bernanke maar van Geithner.
Mijn reisverslagen
pi_74760666
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:39 schreef SeLang het volgende:
De dollar is trouwens niet de verantwoordelijkheid van Bernanke maar van Geithner.
Geithner: 'Sterke dollar belangrijk'

En jij gelooft hem op zijn lieve snoetje?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 20:43:17 #229
862 Arcee
Look closer
pi_74760759
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:46 schreef LXIV het volgende:
Inderdaad, waarom hier bij elke stijging gelijk "short gaan!" geschreeuwd wordt snap ik ook niet.
pi_74760949
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
mag ik weer uit m'n hoekje komen, S_E?
Ja dat mag

En wel met de volgende reden, ik kom net van de 'investment society' van onze Universiteit vandaan. Ik dacht, ik trade toch al wel een poosje, kijken of het iets voor mij is. Een fonds opgericht door studenten waar iedereen geld inlegt en dan daarmee gaat beleggen in een mandje aandelen. De winst wordt uiteraard verdeeld door de groep members.

Nu hield 'il presidente' een uur lang een betoog over waarom de board members moesten kiezen om ICAP te kopen. En de redenen waren als volgt..

- ICAP is afhankelijk van de financiële transacties die er gedaan worden. Sinds de financiele sector spoedig weer zal aantrekken, zal dit straks omhoog gaan, en door het feit dat ze al veel geld verdienen op basis van de 2.3 biljoen transacties die ze per dag doen.. (! ) Ze verdienen dus goed per product (ze hebben gigantisch lage profit margin )
- ICAP heeft een laag P/E (16 is de P/E ong. op dit moment )
- ICAP is marktleider, dus weinig risico ( )
- ICAP geeft veel dividend uit (enige positieve punt wat ik kon vinden in het lijstje wat we kregen)

Oh men, ik moet me er wel bij aanmelden omdat het uiteraard weer een pluspunt op mn CV is, maar men oh men wat heb ik moeten grijnzen en mezelf moeten inhouden om er wat van te zeggen

Misschien moet ik zelf maar een Investment society opzettten
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 20:51:49 #231
862 Arcee
Look closer
pi_74761106
quote:
[ afbeelding ]

Cool, 500% gestegen in 4 jaar tijd, dat is een rendement van 56.5% per jaar.
pi_74761176
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:47 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja dat mag

En wel met de volgende reden, ik kom net van de 'investment society' van onze Universiteit vandaan. Ik dacht, ik trade toch al wel een poosje, kijken of het iets voor mij is. Een fonds opgericht door studenten waar iedereen geld inlegt en dan daarmee gaat beleggen in een mandje aandelen. De winst wordt uiteraard verdeeld door de groep members.

Nu hield 'il presidente' een uur lang een betoog over waarom de board members moesten kiezen om ICAP te kopen. En de redenen waren als volgt..

- ICAP is afhankelijk van de financiële transacties die er gedaan worden. Sinds de financiele sector spoedig weer zal aantrekken, zal dit straks omhoog gaan, en door het feit dat ze al veel geld verdienen op basis van de 2.3 biljoen transacties die ze per dag doen.. (! ) Ze verdienen dus goed per product (ze hebben gigantisch lage profit margin )
- ICAP heeft een laag P/E (16 is de P/E ong. op dit moment )
- ICAP is marktleider, dus weinig risico ( )
- ICAP geeft veel dividend uit (enige positieve punt wat ik kon vinden in het lijstje wat we kregen)

Oh men, ik moet me er wel bij aanmelden omdat het uiteraard weer een pluspunt op mn CV is, maar men oh men wat heb ik moeten grijnzen en mezelf moeten inhouden om er wat van te zeggen

Misschien moet ik zelf maar een Investment society opzettten

klinkt al een toekomstig analist, cq. goeroe
pi_74761271
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:51 schreef Arcee het volgende:

[..]

Cool, 500% gestegen in 4 jaar tijd, dat is een rendement van 56.5% per jaar.
en op de weg omlaag short, als ze iedereen in IJsland (ik geef toe, dat zijn er niet veel) een short tubro OMX hadden gegeven, was nu iedereen rijk
pi_74761355
Ik las vandaag een stukje in de Pers over een nieuw fonds dat uitsluitend in de game-industrie belegt. Ze beloven een rendement van 15% bij een marktgroei van 9.7%

Op de één of andere manier ben ik ontzettend achterdochtig als iemand bij voorbaat een hoog rendement belooft...

http://depersnew.republis(...)2009.html#ep242901=6
Greece
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 21:00:47 #235
862 Arcee
Look closer
pi_74761450
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en op de weg omlaag short, als ze iedereen in IJsland (ik geef toe, dat zijn er niet veel) een short tubro OMX hadden gegeven, was nu iedereen rijk
Ja, 97.8% gedaald van de top tot bodem.

Maar waar moet dat verdiende geld met short gaan vandaan komen als alles bijna failliet is?
  † In Memoriam † maandag 16 november 2009 @ 21:00:58 #236
230491 Zith
pls tip
pi_74761456
Het lukt al geen een fonds om na 20 jaar meer dan 5% groei boven index gemiddelde te hebben
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 21:01:59 #237
862 Arcee
Look closer
pi_74761498
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:58 schreef Mendeljev het volgende:
Op de één of andere manier ben ik ontzettend achterdochtig als iemand bij voorbaat een hoog rendement belooft...
Really?:')

† In Memoriam † maandag 16 november 2009 @ 21:02:09 #238
230491 Zith
pls tip
pi_74761505
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:00 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, 97.8% gedaald van de top tot bodem.

Maar waar moet dat verdiende geld met short gaan vandaan komen als alles bijna failliet is?
Van de bedrijven die de shorts hebben verkocht
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 november 2009 @ 21:05:11 #239
862 Arcee
Look closer
pi_74761618
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:02 schreef Zith het volgende:
Van de bedrijven die de shorts hebben verkocht
Ja, maar ik kan me zo voorstellen als een land op de financiële rand van de afgrond bungelt dat er dan andere regels gelden en je naar je geld kunt fluiten.
pi_74761627
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:01 schreef Arcee het volgende:

[..]

Really?:')

[ afbeelding ]
Ik heb het meerdere malen van dichtbij gezien hoe mensen ENORM op hun bek gingen met obscure fondsjes. Uiteindelijk bleken het allemaal ponzi-schemes te zijn. Want ja ze keren 20% rendement per jaar uit!!!
Greece
pi_74761767
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, maar ik kan me zo voorstellen als een land op de financiële rand van de afgrond bungelt dat er dan andere regels gelden en je naar je geld kunt fluiten.
als je speculeert dat een index naar de bodem zinkt zou ik ook geen shorts kopen die op die beurs genoteerd zijn

eigenlijk is het wel een grappig idee. Het moet toch mogelijk zijn om stinkend rijk te worden van je eigen failissement
pi_74762051
Nu, over dat topic. Ik zou vinden dat een vak financiële opvoeding of hoe stom je 't ook wil noemen wel gepast zou zijn in elke schoolopleiding. Als er iets is dat véél te weinig mensen weten is het dat geld geld maakt.
En dan niet betuttelend bedoeld ofzo, maar gewoon, hoeveel geld verliezen gewone mensen niet door gebrekkige kennis van leningen/hypotheken/belastingsformulieren enz....

Ik ben 22 maar sta precies wel veel verder dan mijn kennissen op dat gebied, voor zover ik het kan inschatten. En niet allemaal dankzij pa & ma, alhoewel ik wel veel meer dan gemiddeld aan hun te danken heb.
  maandag 16 november 2009 @ 21:25:10 #243
251438 Mertofzo
ffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuu
pi_74762475
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:15 schreef tony_clifton- het volgende:
Nu, over dat topic. Ik zou vinden dat een vak financiële opvoeding of hoe stom je 't ook wil noemen wel gepast zou zijn in elke schoolopleiding. Als er iets is dat véél te weinig mensen weten is het dat geld geld maakt.
En dan niet betuttelend bedoeld ofzo, maar gewoon, hoeveel geld verliezen gewone mensen niet door gebrekkige kennis van leningen/hypotheken/belastingsformulieren enz....

Ik ben 22 maar sta precies wel veel verder dan mijn kennissen op dat gebied, voor zover ik het kan inschatten. En niet allemaal dankzij pa & ma, alhoewel ik wel veel meer dan gemiddeld aan hun te danken heb.
Ik ben het wel met je eens, ik moet me moeder helpen met de belastingaangiftes enz.. Het zou daarom handig zijn als ze dit in het 1e of 2e jaar van de middelbare school krijgen iig voordat ze een richting moeten kiezen.
pi_74762476
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als je speculeert dat een index naar de bodem zinkt zou ik ook geen shorts kopen die op die beurs genoteerd zijn

eigenlijk is het wel een grappig idee. Het moet toch mogelijk zijn om stinkend rijk te worden van je eigen failissement
Eh...als je aandelen short en de financiële markt stort compleet in, hoef je de shorts nooit meer terug te kopen...100% winst daarom dus geen CFDs kopen maar echte aandelen shorten
pi_74762552
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:15 schreef tony_clifton- het volgende:

Tot voor de nationalisering kon je bij de ABN Amro een masterlening tot 50k afsluiten met MAAR 1.5% rente per maand. Dat komt gewoon neer op 18% per jaar, hoogste tarief. Als zelfs studenten in zulke onzin trappen denk ik dat bijscholing op school je echt niet behoedzamer gaat maken met het maken van financiele beslissingen. Daarnaast krijgt iedereen basislessen economie op de middelbare school. Dat is echt meer dan zat om te weten hoe het systeem in elkaar zit.
Greece
pi_74762666
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die strategie een edge heeft. De RSI is mathematisch gezien gewoon de afgeleide (de helling) van de koers (althans een imperfecte berekening daarvan). Een lage stand vertelt je alleen maar dat je een tijdje met een bepaalde helling aan het dalen bent, niets meer. Dat heeft verder geen voorspellende waarde, net zoals de tegenhanger (een moving average startegie, die precies het tegensgestelde veronderstelt: als je een tijdje gedaald bent daal je nog even verder) geen voorspellende waarde heeft.
Die strategie heeft ook geen edge, ik hield me domweg vast aan de zekerheid dat als RSI laag is, de kans dat de priceline weer omhoog gaat groter is, dan het downwards potentieel. Besides, de leverage die ik gebruikte was zo groot, dat het ok. puur toeval was dat hij na aangeschafte prijs direct omhoog ging.

(nader onderzoek, om te kijken welke aandelen binnen die tijdspanne omhoog zijn gegaan, en dan kijken wie daar in de potjes heeft geroerd gaf uiteraard aan dat RSI er geen flikker mee te maken had en ik wezen gewoon lucky was omdat een paar grote 'boeren' even wat extra gingen aanschaffen. Volledig irrationeel)
quote:
Geen verrassing. Ikzelf heb nooit een voorspellende waarde in de RSI gevonden. Niet op lange termijn en niet intraday.
Lange termijn heb ik zelf ook gestest en kwam ook uit op geen voorspellende waarde. Op intraday basis, en dan testen op de verscheidene indices, kom ik toch uit op resultaten die enigsinds wijzen op een succesvolle kans dat je trade succesvol is (althans niet sustainable). Gooi daar een verschrikkelijk hoge leverage tegen aan + een rigide exit strategie en per trade verdien ik gemiddeld een leuk bedrag. (het kloterige is natuurlijk dat die 'average' profit per trades .. week na week beginnen te fluctueren .. en dat je het dan maar in de vuilnisbak gooit
quote:
Mee eens, een beetje traden leer je ontzettend veel van. Verschillende strategieen, verschillende instrumenten, verschillende hoeveelheiden leverage, etc. Dat kan het beste lesgeld zijn dat je ooit betaalt. En als je over een paar jaar met veel grotere bedragen handelt/ belegt dan lach je om de verliesjes die je vroeger hebt gemaakt.
Daarom wil ik ook gewoon elke dag beleggen zo leer ik sneller van mijn fouten .. en op het moment dat ik door mijn interviews door kom + assesment centers kan ik eindelijk een beter kijkje nemen in de investeringsbanken en daar handelen ze al met grotere bedragen Ik heb dus nog 1.5 jaar voordat ik aan het werk moet, en wil dus zoveel mogelijk van mijn vrije tijd gebruiken om onderzoek te doen. En ik wil voor volgend jaar als mijn dissertatie een eigen technical indicator schrijven en publiceren. Ben daar nu al wel wat mee bezig... maar is vrij pittig.
pi_74762734
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

klinkt al een toekomstig analist, cq. goeroe

Hij is al aan het aanmelden voor belangrijke posities bij banken, omdat hij dus zo'n goed CV heeft. Oh boy
pi_74762858
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:29 schreef sitting_elfling het volgende:
En ik wil voor volgend jaar als mijn dissertatie een eigen technical indicator schrijven en publiceren. Ben daar nu al wel wat mee bezig... maar is vrij pittig.
Zijn daar eisen aan verbonden dan? Het lijkt me dat ieder toepasbaar algoritme al een technical indicator is.
Greece
pi_74766975
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:33 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Zijn daar eisen aan verbonden dan? Het lijkt me dat ieder toepasbaar algoritme al een technical indicator is.
Ja die moet aan bepaalde eisen voldoen welke weet ik niet zo precies. Je hebt denk ik wel gelijk dat elke toepasbare algoritme opzich al een indicator is, maar je moet het natuurlijk 'presenteren' Ik moet dus eerst een geschikt programma vinden die mij relatief makkelijk ondersteunt hierin. Ik zat eerst zelf na te denken aan Metastock, maar die biedt relatief weinig speelruimte. Ik ben niet erg gedreven met Excel, dus zat ik te denken aan Ninjatrader, maar daar heb ik heel weinig ervaring mee.

Ik ga iig. eerst komende maanden een indicator proberen te bouwen op de macro nieuws verwachtingen. Ben al bezig met een lijstje in mn hoofd met de belangrijkste macro factoren, zoals GDP, unemployment cijfers, industrial production, dan in de formulering kijken naar de verwachtte resultaten. Zijn die beter dan de verwachting ga je long, zijn die 30%(hier moet ik nog een specifieker getal voor kiezen) of hoger dan de verwachting neem je een zwaardere positie in long en vice versa. Uiteraard in het begin alleen uitgaan van de Amerikaanse macro cijfers en long en short op de Dow Jones.

@SeLang, wat vind je eigenlijk de beste intraday TA?

@Melandri, welke intraday TA gebruik jij zo al naast RSI?
pi_74767742
quote:
Op maandag 16 november 2009 22:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

@Melandri, welke intraday TA gebruik jij zo al naast RSI?
Macd (divergentie) en ik kijk naar de candlesticks op 15m en uur grafiek. Als er een omkeerpatroon dreigt te ontstaan pak ik de Slow Stoch als extra tool erbij om de risico's te beperken.

Ben om 9uur nog long gegaan in USD/JPY. Hammer+ stochs erg laag. Helf positie gesloten met kleine winst, rest van de positie SL op eigen geld en positie laten lopen vannacht.

maandag 16 november 2009 @ 23:36:26 #251
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74768536
quote:
Op maandag 16 november 2009 22:59 schreef sitting_elfling het volgende:
@SeLang, wat vind je eigenlijk de beste intraday TA?
Op dit moment zeg ik prijs-volume relatie en range breakout strategieen. Maar met geen van bovenstaande dingen heb ik een aantoonbaar winstgevende strategie gevonden die goed genoeg is om daadwerkelijk te traden

Onderstaande is de equitycurve van een intraday range breakout strategie op GBP/USD over een periode van ca 3 jaar. Erg consistent (bijna 1000 trades) en er komt evenveel geld uit de long als uit de shortposities, dus het is niet het gevolg van een toevallige 'trend'. Voorbeeldig plaatje, maar pak ik het jaar daarvoor ook mee dan lijkt het nergens meer op.

Dingen als moving average en alle oscillatoren zoals stochastics, RSI, MACD, ROC, CCI etc zijn pure ruis imo. Ik heb nog nooit gezien dat deze dingen enige voorspellende waarde hebben, ook niet in combinatie met iets anders (deelstrategie). Als ik een min of meer werkende strategie had met een van die dingen dan werd ie meestal beter als ik dat soort clutter eruit gooide.
Mijn reisverslagen
  maandag 16 november 2009 @ 23:38:53 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74768644
Vanwaar dan toch die zoektocht naar de edge, Selang? Als je eigenlijk al weet dat hij niet gevonden kan worden omdat hij er niet is (efficiënte markt)

En hoe verklaar je dat GS per kwartaal maar een paar handelsdagen verliest, zelfs in een extreem volatiel en onvoorspelbaar jaar als dit jaar?
The End Times are wild
  maandag 16 november 2009 @ 23:43:34 #253
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74768804
quote:
Op maandag 16 november 2009 23:38 schreef LXIV het volgende:
Vanwaar dan toch die zoektocht naar de edge, Selang? Als je eigenlijk al weet dat hij niet gevonden kan worden omdat hij er niet is (efficiënte markt)
Het is leuk om te zoeken naar structuur in de chaos. Een intellectuele uitdaging. Het draait bij mij niet primair om het geld (als ik rijk wou worden dan zou ik absoluut mijn tijd aan iets anders besteden!)
quote:
En hoe verklaar je dat GS per kwartaal maar een paar handelsdagen verliest, zelfs in een extreem volatiel en onvoorspelbaar jaar als dit jaar?
Wat denk je zelf?
Mijn reisverslagen
  maandag 16 november 2009 @ 23:45:55 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74768888
Het zoeken naar een werkende edge is de heilige graal van de beleggers!

Alhoewel ik niet geloof dat het koersverloop in de toekomst te voorspellen valt aan de koersen in het verleden (dus ook niet in TA geloof) zijn er wel goede traders en slechte traders. (los van risicospreiding, wat reeel en aantoonbaar is)
The End Times are wild
pi_74769030
quote:
Op maandag 16 november 2009 08:52 schreef LXIV het volgende:
De koers zal een paar dubbeltjes onder het bod van Canon sluiten.
Helaas .
Toch knap dat de slotkoers twee cent boven de geboden prijs van Canon ligt.
  Redactie Frontpage maandag 16 november 2009 @ 23:50:16 #256
4530 crew  Crazy Harry
pi_74769037
quote:
Ik las vandaag een stukje in de Pers over een nieuw fonds dat uitsluitend in de game-industrie belegt. Ze beloven een rendement van 15% bij een marktgroei van 9.7%

Paul Hanraets is in ieder geval bekend met de game-industrie dus daar zal hun kennis op dat gebied wel vandaan komen. Ik heb hem alleen maar meegemaakt als eerlijke harde werker, ik verwacht niet dat hij zich inlaat met een of andere oplichtingpraktijk.

Als je trouwens naar de brochure kijkt op www.dutchgamesfund.com lijkt het er een beetje op dat ze uitvoering geven aan een investeringsmodel wat kortgeleden voorgesteld is door Gabe Newell (CEO Valve, van oa Half Life). Daarbij werd voorgesteld dat gamers voortaan zelf investeren in games zodat het direct duidelijk is dat er een markt is. Dus ipv achteraf, koopt een gamer een spel vooraf.
Overigens was er in dat model geen sprake van return on investment (ja het spel zelf maar that's it) dus dan is dit model in ieder geval beter.
Verkeerd gelezen

Verder is een rendement van 15% natuurlijk wel totaal fantasie, ze hebben wat betreft financiën dus nog wat te leren

[ Bericht 3% gewijzigd door Crazy Harry op 16-11-2009 23:58:24 ]
pi_74769269
quote:
Op maandag 16 november 2009 23:17 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Macd (divergentie) en ik kijk naar de candlesticks op 15m en uur grafiek. Als er een omkeerpatroon dreigt te ontstaan pak ik de Slow Stoch als extra tool erbij om de risico's te beperken.

Ben om 9uur nog long gegaan in USD/JPY. Hammer+ stochs erg laag. Helf positie gesloten met kleine winst, rest van de positie SL op eigen geld en positie laten lopen vannacht.

[ afbeelding ]
Ok! Ik ga dat morgen ook even toepassen en kijken of ik er succes mee heb, zie dat ik hetzelfde soort grafiekjes heb via IG.

Overigens vind ik het wel een risico om de USD/JPY vanacht door te laten lopen op basis van TA indicatoren.
Als ik de keus heb kies er ik er liever voor om iets overnight mee te nemen gebasseerd op fundamentele redenen. (Al zit ik op dit moment short op de AEX om TA redenen, wat me wsch. geen centen gaat opleveren)
pi_74769314
quote:
Op maandag 16 november 2009 23:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ok! Ik ga dat morgen ook even toepassen en kijken of ik er succes mee heb, zie dat ik hetzelfde soort grafiekjes heb via IG.

Overigens vind ik het wel een risico om de USD/JPY vanacht door te laten lopen op basis van TA indicatoren.
Als ik de keus heb kies er ik er liever voor om iets overnight mee te nemen gebasseerd op fundamentele redenen. (Al zit ik op dit moment short op de AEX om TA redenen, wat me wsch. geen centen gaat opleveren)
Helft heb ik al gesloten met winst, rest laat ik gewoon lopen met SL op eigen geld. Ik loop alleen het risico om mijn winst kwijt te raken met mijn andere helft.
pi_74769666
quote:
Op maandag 16 november 2009 23:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Op dit moment zeg ik prijs-volume relatie en range breakout strategieen. Maar met geen van bovenstaande dingen heb ik een aantoonbaar winstgevende strategie gevonden die goed genoeg is om daadwerkelijk te traden

Onderstaande is de equitycurve van een intraday range breakout strategie op GBP/USD over een periode van ca 3 jaar. Erg consistent (bijna 1000 trades) en er komt evenveel geld uit de long als uit de shortposities, dus het is niet het gevolg van een toevallige 'trend'. Voorbeeldig plaatje, maar pak ik het jaar daarvoor ook mee dan lijkt het nergens meer op.

[ afbeelding ]

Dingen als moving average en alle oscillatoren zoals stochastics, RSI, MACD, ROC, CCI etc zijn pure ruis imo. Ik heb nog nooit gezien dat deze dingen enige voorspellende waarde hebben, ook niet in combinatie met iets anders (deelstrategie). Als ik een min of meer werkende strategie had met een van die dingen dan werd ie meestal beter als ik dat soort clutter eruit gooide.
Ook dit ga ik morgen even toepassen Al is de prijs-volume relatie een erg dubieuze op dit moment

Je geeft hetzelf eigenlijk al wel aan, je kunt niet echt aan tonen dat het werkt, feitelijk op papier, maar je gevoel zegt toch, die en die werken op dit moment het beste. Soms is gevoel, ook geen verkeerde indicator. (soms ook wel )

Ik moet zeggen dat ik moving average alleen gebruik als (slecht) excuus op het moment dat er ergens een hele duidelijke doorbraak is, waar lijnen elkaar kruizen. Terwijl ik dondersgoed weet dat de percentage kans van slagen best klein is . MACD, stochastics, ROC, CCI en anderen gebruik ik eigenlijk niet. RSI dus wel, MFI vind ik zelf ook wel handig in combinatie met RSI en de Aroon indicator. Ik ben mede zo geïntrigeerd in de MFI vanwege de bizarre dalende volumes in combinatie met stijgende beurskoersen, het sprak een gevoel uit van, short! Maar de variabele die hier inzat voor timing klopt van geen kant.

Maarja, dan kom je weer bij het verhaal, een TA indicator hoeft niet succesvol te zijn in het percentage succesvolle trades, als jij een strategie bedenkt met 100 trades per jaar, waarvan je met 1tje 100k verdient, en de andere 99 gemiddeld een bedrag van 500 euro verliest maak je nog steeds goede winst. Zie het bijvoorbeeld als een 500:1 leverage strategie waar je bij elke instap direct binnen 1 index punt! verlies hem direct verkoopt
pi_74769868
quote:
Op maandag 16 november 2009 23:59 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Helft heb ik al gesloten met winst, rest laat ik gewoon lopen met SL op eigen geld. Ik loop alleen het risico om mijn winst kwijt te raken met mijn andere helft.
Dat snap ik, maar ik heb puur uit eigen ervaring weinig succes met op basis van TA een trade overnight door laten lopen. Maar zoals je al zei, je hebt al winst genomen (ik ga er even van het gemak uit dat je relatief in de buurt van break even zit waar je je winst had genomen?)

Ik denk overigens dat je nog wel winst kunt pakken op de USD/JPY morgen , wat is jouw spread overgens op de USD/JPY, ik zie dat hij hier vrij groot is
  dinsdag 17 november 2009 @ 00:33:05 #261
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74770428
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 00:33 schreef Deprater het volgende:
De shorters zijn uit gerookt
¿Serio? In mn portefeuille staan anders nog steeds short posities op de AEX. (waar ik wel voor vrees, dat ik geef ik toe )

Morgen anders maar met 400:1 op de industrialisatie cijfers van de US, direct met het volledige kapitaal, dan is die blog ook afgelopen (of kan ik de dag daarop direct met vakantie)
  dinsdag 17 november 2009 @ 00:55:42 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74770578
De markt heeft soms de eigenschap om het maximum aantal speculanten te frustreren. Dus op dalende volumes omhoog --> iedereen short. Dan toch uitbreken op marginaal hoger volume (zoals vandaag) en als dan bijna alle shorters dan zijn uitgestopt gaat het weer keihard omlaag . Een 'failed breakout' is dan weer een shortmoment, etc
Mijn reisverslagen
pi_74771833
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ze zitten op Ekkersrijt, je kunt even langsgaan
Hmmm, volgens mij ben ik daar heel lang geleden wel eens langs geweest. Hadden ze een grote fake penis boven op een kastje staan. Die was verdwenen toen we terug kwamen van de koffie. Of was dat een ander bedrijf dat werkte aan protheses.
pi_74771977
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:57 schreef Lemans24 het volgende:
wat is de koers van de DJ en de S&P de afgelopen 3 maanden, gecorrigeerd voor de dollarkoers?
Vind dit wel een goede vraag... Iemand?
pi_74772196
quote:

Klinkt leuk, maar bij de game industrie krijg ik altijd een beetje dat film gevoel. Tegenover 1 hit staan 50 flops

En volgens mij heeft er ook nog nooit een particulier geld verdiend met investeren in films
pi_74772502
Stocks Overvalued, Recession Will Return: Meredith Whitney

Dat wordt dus nog even flink wat extra aandelen inslaan komende week!
pi_74772737
Paulson Takes Citigroup Stake, Sells Goldman Sachs Shares

Citigroup dus, no brainer!
quote:
Other notable moves in banks stock from Paulson included:

* Lowers stake in JPMorgan Chase (NYSE: JPM) to 7,000,000 shares from 2,000,000 shares
* Lowers stake in BanK of America (NYSE: BAC) to 159,794,229 shares from 167,990,464 shares.
* Liquidates 2,000,000 share Goldman Sachs (NYSE: GS) position
* Liquidates 700,000 share State Street (NYSE: STT) position
* Raised First Horizon National Corp. (NYSE: FHN) stake to 7,111,307 shares from 3,000,000 shares
* Maintains 17,000,000 share stake in Capital One Financial (NYSE: COF)
* Maintains 5,000,000 share stake in Fifth Third Bankcorp (Nasdaq: FITB)
* Maintains 12,000,000 share stake in Marshall & Ilsley Corporation (NYSE: MI)
* Maintains 2,750,000 share stake in People's United Financial (Nasdaq: PBCT)
* Maintains 35,000,000 share stake in Regions Financial (NYSE: RF)
* Maintains 2,000,000 share stake in ETF Ultrashort Financial (NYSE: SKF)
* Maintains 1,500,000 share stake in SunTrust Banks, Inc. (NYSE: STI)
  dinsdag 17 november 2009 @ 08:57:36 #269
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_74773187
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 06:46 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Vind dit wel een goede vraag... Iemand?
Zoiets? Dow in euro's:

..en S&P500 in euro's:

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_74773203
Tussen nu en 10.500 extreem zware weerstandszone Dow Jones, nog steeds enorme daling komend jaar in het vooruitzicht.
  dinsdag 17 november 2009 @ 09:08:12 #271
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_74773391
SE wat doe jij met je shorts?
pi_74773538
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 08:57 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zoiets? Dow in euro's:

[ afbeelding ]

..en S&P500 in euro's:

[ afbeelding ]
Ja, dank
pi_74773875
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 09:08 schreef AQuila360 het volgende:
SE wat doe jij met je shorts?
Verkopen Leuke winst er weer bij gepakt.
pi_74774400
Ook "leuke" cijfers uit Zwitserland:
CHF Retail Sales y/y -1.6% 1.1% -1.0%

Y/Y, dus een daling tov oktober (lag van 45 dagen) vorig jaar. Toen de crisis dus al bezig was...
  dinsdag 17 november 2009 @ 09:58:31 #275
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74774411
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 00:33 schreef Deprater het volgende:
De shorters zijn uit gerookt
ik proef negativiteit tegen shorters...
die ook nog eens gelijk hadden vandaag!
pi_74774841
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 09:58 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Tis maar wat je "gelijk" noemt... -0.1% vind ik nou niet echt een schokkende stand.
pi_74774887
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 09:58 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Misschien zit hij zelf long
pi_74774894
Inderdaad en als je de afgelopen twee weken vaker short bent gegaan, dan zal je nu nog steeds niet veel winst hebben
pi_74774927
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Misschien zit hij zelf long
Soms moet je wel een beetje afstand houden om je eigen ding te kunnen blijven doen.
pi_74774934
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:17 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Tis maar wat je "gelijk" noemt... -0.1% vind ik nou niet echt een schokkende stand.
Stel dat je via je CFD's 50 pond per index punt verdient .. en je short ging zitten. De FTSE staat toch maar even mooi 25 punten in het rood, dat was dan 1250,- pond geweest! Profit!

Zo zie je maar weer, rood is rood, of het nu -0.1% of -1% is
pi_74774974
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:20 schreef Gremen het volgende:
Inderdaad en als je de afgelopen twee weken vaker short bent gegaan, dan zal je nu nog steeds niet veel winst hebben
Haha, touche! Dan kan ik het me voorstellen Continu 2 week keihard shorten, en dan het na gister zo zat te zijn met je hele kapitaal op long te gaan zitten
pi_74775045
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Haha, touche! Dan kan ik het me voorstellen Continu 2 week keihard shorten, en dan het na gister zo zat te zijn met je hele kapitaal op long te gaan zitten
Daar lach je om, maar volgens mij zijn er zat mensen waarbij dit echt gebeurt!
pi_74775111
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:27 schreef Gremen het volgende:

[..]

Daar lach je om, maar volgens mij zijn er zat mensen waarbij dit echt gebeurt!
Thats part of the game. Net of dat bij mij niet gebeurt
pi_74775158
Heheh

Wat is er eigenlijk het laatste half uur aan de hand?
We staan opeens weer lekker groen
pi_74775176
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:31 schreef Gremen het volgende:
Heheh

Wat is er eigenlijk het laatste half uur aan de hand?
We staan opeens weer lekker groen
futs schoten omhoog
pi_74775449

Dat jullie het weten.
pi_74775935
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:44 schreef knnth het volgende:
[ afbeelding ]

Dat jullie het weten.
Een dag 2000,-? Dat kan ook in een uur!
pi_74776566
sitting_elfling , ik lees je blog met veel plezier, so keep it up :-).
pi_74776927
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 11:27 schreef Apache4U het volgende:
sitting_elfling , ik lees je blog met veel plezier, so keep it up :-).
Toch even een disclaimer, om niet een topic in R&P te krijgen van iemand die mijn blog leest.

Het is niet aan te raden om zelf met CFD's te beleggen, of zelfs in mindere mate met turbo's of sprinters als je geen ervaring hebt. Je laat een scheet in de verkeerde richting en je staat zo op -1500 bij zo'n CFD. Daarbij komt ook nog een keer dat als je grote contracten koopt, je al op een initieel verlies staat van bijv. -300 euro, domweg door de spread en het aantal euro per punt waar je op biedt. Immers, des te meer contracten, des te meer centen per index punt en des te hoger is het verlies waar je mee start.

En na morgen ga ik er ff een weekje tussen uit, eem' Nederland weer opzoeken, dus dan gaat de blog ook achter slot en grendel.
  dinsdag 17 november 2009 @ 11:41:33 #290
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74776971
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:17 schreef RvLaak het volgende:

[..]

-2 punten bij opening.

verder weer een dag dat de nullijn heilig lijkt te zijn.
  dinsdag 17 november 2009 @ 11:44:50 #291
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74777075
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Of BAM verkopen op 4,65 omdat het er toch wel erg naar uitziet dat ze compleet duur het putje gaan...
  dinsdag 17 november 2009 @ 12:14:24 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74777923
quote:
Eindelijk een vrouw die geen bullshit uitkraamt

Mijn reisverslagen
pi_74778749
Traden moet dezer dagen doodsimpel zijn, de dollar regeert. Gaat 'ie omhoog dan daalt de S&P, gaat 'ie omlaag dan stijgt de S&P. Heeft iemand daar al een backtestje op losgelaten? Ik zou een tijdsinterval van 5 minuten en een van 24u proberen.
  dinsdag 17 november 2009 @ 12:51:16 #294
198299 Gratau
eendracht maakt macht
pi_74778852
ik, als jongen van 16 jaar, zou graag de kneepjes van het beleggen willen leren, iemand die mij kan helpen?
mundus vult decipi
pi_74778894
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:47 schreef dvr het volgende:
Traden moet dezer dagen doodsimpel zijn, de dollar regeert. Gaat 'ie omhoog dan daalt de S&P, gaat 'ie omlaag dan stijgt de S&P. Heeft iemand daar al een backtestje op losgelaten? Ik zou een tijdsinterval van 5 minuten en een van 24u proberen.
Wat je ook weer meteen kan linken aan de AEX.
pi_74778926
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:51 schreef Gratau het volgende:
ik, als jongen van 16 jaar, zou graag de kneepjes van het beleggen willen leren, iemand die mij kan helpen?
Schrijf je in voor de dag van de belegger?
  dinsdag 17 november 2009 @ 12:57:05 #297
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_74779041
quote:
Eerst dit topic lezen: Veel geld verloren.

Weet waar je aan begint!
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_74779142
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:57 schreef Falco het volgende:

[..]

Weet waar je aan begint!
Jezus dat had ik nog niet gelezen, zonder ervaring moet je nooit gaan beleggen in dat soort derivaten tenzij het je niet uitmaakt of je al je geld kwijtraakt.
  dinsdag 17 november 2009 @ 13:01:57 #299
198299 Gratau
eendracht maakt macht
pi_74779186
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:53 schreef m0m0 het volgende:

[..]

Schrijf je in voor de dag van de belegger?
ja helemaal naar amsterdam gaat denk niet zo 1 2 3
mundus vult decipi
pi_74779223
quote:
Wat weet je al van beleggen?
  dinsdag 17 november 2009 @ 13:03:28 #301
198299 Gratau
eendracht maakt macht
pi_74779228
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:57 schreef Falco het volgende:

[..]

Weet waar je aan begint!
gelezen, tering wat hard. ik probeer ook eerst zoveel mogelijk te oefenen en veel te leren.
mundus vult decipi
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')