Denk ook dat dat is wat de prof van SE bedoelt met "hoe weet je nu of dat wat toen gebeurde nu ook weer gebeurt."quote:Op zondag 15 november 2009 03:20 schreef dvr het volgende:
[..]
Niet echt, want dat is een koopkrachtvergelijking, maar bedankt voor de suggestie.
Wat ik bedoel is dat het eigenlijk raar is, dat men in de gebruikelijke modellen beursdata doorzoekt in de hoop een patroon te vinden dat voorspellende kracht kan hebben voor diezelfde data, maar dan x-jaar later.
Je doet dan alsof de beurs een soort gesloten systeem is waarbinnen interne factoren de richting bepalen, wat natuurlijk onzin is.
De hoofdreden waarom je dit soort modellen weinig tegenkomt in het publieke domein is (denk ik) omdat ze te complex zijn voor het grote publiek. Zo'n beetje alles wat je in het publieke domein vindt dient om het publiek aan te zetten tot handelen (=provisies) of zich te laten abonneren op nieuwsbrieven e.d. Maar mensen zijn lui en dom en zullen daarom altijd een strategie prefereren die bestaat uit een paar lijntjes trekken in een grafiek of een ander eenvoudig te begrijpen concept. Een complex model gaat dus nooit populair worden.quote:Op zondag 15 november 2009 03:20 schreef dvr het volgende:
[..]
Niet echt, want dat is een koopkrachtvergelijking, maar bedankt voor de suggestie.
Wat ik bedoel is dat het eigenlijk raar is, dat men in de gebruikelijke modellen beursdata doorzoekt in de hoop een patroon te vinden dat voorspellende kracht kan hebben voor diezelfde data, maar dan x-jaar later.
Je doet dan alsof de beurs een soort gesloten systeem is waarbinnen interne factoren de richting bepalen, wat natuurlijk onzin is. Wat aan de performance van bedrijven -en dus hun aandelen en dividend- feitelijk ten grondslag ligt is gewoon de stand en de ontwikkeling van de economie. Je kunt daar allerhande relevante indicatoren uitpakken die van invloed kunnen zijn op het presteren van bedrijven. Bijvoorbeeld de olieprijs, de werkgelegenheid, de mate waarin de markt vrij is van staatsbemoeienis, het conjunctuurmoment, de inflatie, de arbeidsparticipatie en arbeisproductiviteit, het rentepeil, enzovoort. Niet alle bedrijfstakken reageren op die factoren hetzelfde, en oude bedrijven zijn misschien trager en evenwichtiger dan nieuwe. Aan de hand van historische gegevens kun je zien hoe de aandelenkoersen en dividenden van verschillende soorten bedrijven zich ontwikkelden in relatie tot al die factoren. Met een goede weging en correlering zou je daar een model op kunnen baseren dat aan de hand van de huidige stand en tendens van die factoren de beweging van de aandelen kan voorspellen. Zo van: "de rente en werkloosheid zijn hoog en stijgende, het BNP dalende, de olieprijs is 5% onder zijn 5-jaars gemiddelde en dalende.. in 80% van de gevallen betekent dit, dat de koersen van oliebedrijven nog drie jaar zullen dalen. Kortom, verkoop je aandelen Shell en BP".
Dit is een bestaande discipline in de financiele modelling scene en staat bekend als het Multi Factor Model en dan specifiek de macroeconomische variant.quote:Op zondag 15 november 2009 03:20 schreef dvr het volgende:
Met een goede weging en correlering zou je daar een model op kunnen baseren dat aan de hand van de huidige stand en tendens van die factoren de beweging van de aandelen kan voorspellen.
boeiequote:Op zondag 15 november 2009 23:05 schreef pberends het volgende:
Even spammen: Don't be economic girlie men! - Waarom een deflationaire crash onvermijdelijk lijkt
By the way, Eric Mecking voorspelde die deflatie al ruim voor de kredietcrisis: Deflatie in aantocht.quote:Op zondag 15 november 2009 23:05 schreef pberends het volgende:
...Waarom een deflationaire crash onvermijdelijk lijkt
Leuke serie, thnx.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:42 schreef Westlander het volgende:
Iemand die ook Wall street Warriors kijkt ? Moet zeggen dat het best een leuke serie is.
Als de toko verkocht wordt, heeft het geen enkele zin om meer te betalen dan wat Canon jou gaat betalen. Als de toko niet verkocht wordt, moet je gokken op een stijging van het aandeel.quote:Op maandag 16 november 2009 08:24 schreef Crazy Harry het volgende:
Als ze niet snel hun laatkoers veranderen gaan er een aantal mensen flink balen met de verkoop van Oce aandelen. laatprijs van rond de ¤5...
Ik probeer te bedenken wat je nou kan doen om van zo een situatie te profiteren.
Mij lijkt dat hoogste bod als eerste uitgevoerd wordt, dus heeft het zin om boven het bod van 8,450 te gaan?
Of is bestens is dit geval wel goed, en wordt dat nog eerder uitgevoerd dan het hoogste bod?
Iemand die daar iets over kan zeggen?
Het bod van Canon is ¤8,60quote:Op maandag 16 november 2009 08:36 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als de toko verkocht wordt, heeft het geen enkele zin om meer te betalen dan wat Canon jou gaat betalen. Als de toko niet verkocht wordt, moet je gokken op een stijging van het aandeel.
Lijkt me niet slim dus.
quote:Canon doet overnamebod op Limburgse Océ
16 november 2009, 9:45 uur | FD.nl
Canon heeft een een overnamebod uitgebracht op de Nederlandse printerfabrikant Océ. Het bestuur en de commissarissen scharen zich achter het bod van de Japanse concurrent.
Dit maakten de bedrijven maandagochtend bekend in een gezamenlijk persbericht.
De Japanse producent van onder meer digitale camera's en kopieermachines biedt 8,60 euro per aandeel Océ. Een premie van 70% op de slotkoers van afgelopen vrijdag van euro 5,07. Met de fusie mikken de twee partijen er op om de grootste printerproducent in de wereld te worden.
Het overnamebod komt neer op een waarde van ongeveer euro 730 mln en heeft de goedkeuring van het bestuur en de commissarissen van Océ. Inclusief schulden waardeert het bod de printerfabrikant op euro 1,5 mrd.
Een groep aandeelhouders heeft ook al aangegeven het bod te steunen. Het gaat om Bestinver dat een belang heeft van 9,5%. Ook de houders van de zogeheten preferente aandelen, goed voor 19% van Océ, zijn bereid hun stukken te verkopen aan Canon.
Merk Océ blijft, maar niet op de beurs
Oce zal als Canon-divisie na de overname een onafhankelijke onderdeel blijven met het hoofdkantoor in Venlo. Ook de merknaam Océ blijft voortbestaan.
In een telefonische toelichting gaf voorzitter Rokus van Iperen aan dat hij verwacht dat Océ in de zomer van 2010 van de beurs is verdwenen. De overname moet nog goedgekeurd worden door de Europese mededingingsautoriteiten. Van Iperen hoopt dat hier voor het einde van het jaar een beslissing over is genomen. Vervolgens kunnen aandeelhouders hun stukken aanbieden.
De bedrijven zeiden geen nadelige gevolgen voor het personeel van Océ te verwachten. Het bedrijf heeft ongeveer 22.000 mensen in dienst. 'Dit is een overname gebaseerd op strategische overwegingen, niet gericht op kostenbesparingen'', aldus Van Iperen. De bedrijven waren sinds maart 2009 met elkaar in gesprek.
Reacties
Océ wordt volgens Fortis Bank Nederland analist Niels de Zwart voor een 'behoorlijk hoge premie' overgenomen. De analist verwacht dan ook niet dat het bod van euro 8,60 per aandeel wordt overtroffen.
Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer ziet 'alle seinen op groen staan voor een mooie eindejaarsrally van een overwegend positief beursjaar.' Er zit na het bekend worden van Canon's plannen Oce over te nemen 'fantasie in de markt'.
'De premie van 70% betekent dat er een verborgen waarde in het bedrijf zit', aldus Koenders. 'En zo zijn er meer bedrijven, zoals Aalberts, Ordina, USG en ook Aegon. Amsterdam staat wat dat betreft weer in de spotlight.'
Dan is het toch alleen maar een goede zaak, aangezien Canon de 'dominante' is zeg maarquote:Op maandag 16 november 2009 09:09 schreef Lyrebird het volgende:
Slechte zaak, die overname. Ik word nu door Canon gesponsord, en heb weinig goede ervaringen met Oce. Nog een tijdje in de researchafdeling van die toko gewerkt, maar dat was 3x niks.
Heb zelf ook bij R&D gewerkt, als controller. Mooi bedrijf, maar gewoon te klein om nog jaren te overleven.quote:Op maandag 16 november 2009 09:09 schreef Lyrebird het volgende:
Slechte zaak, die overname. Ik word nu door Canon gesponsord, en heb weinig goede ervaringen met Oce. Nog een tijdje in de researchafdeling van die toko gewerkt, maar dat was 3x niks.
Als Oce nog winst kon maken. Maar ik zie dat een beetje somber in. Maar wie weet, misschien keren ze het tij nog met een stel Japanners in de organisatie.quote:Op maandag 16 november 2009 09:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan is het toch alleen maar een goede zaak, aangezien Canon de 'dominante' is zeg maar
Hadden we maar voorkennis gehad..quote:Op maandag 16 november 2009 09:32 schreef RvLaak het volgende:
mijn hemel... Océ + (iets minder dan) 70%
Of de aandelen vorig jaar december gekochtquote:Op maandag 16 november 2009 09:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Hadden we maar voorkennis gehad..
Ik heb ze gehadquote:Op maandag 16 november 2009 09:43 schreef Lemans24 het volgende:
Er waren toch wat mensen hier met aandelen Océ?
Tja, je moet wel wat meer uitleggen dan wanneer je een column voor Z24 ofzo zou schrijvenquote:Op maandag 16 november 2009 00:09 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ga maar eens hetzelfde proberen als Vandergeld vanaf morgen, ook blog, alleen dan 2k meer.
Pberends, je zegt teveel in te weinig woorden. Ben het over het algemeen wel met het stukje eens, maar dat was ook wel een beetje een open deur intrappen. Het zou pas apart zijn geweest als je was ge-eindigt met
Aan 70 jaar van kredietgroei lijkt een einde gekomen. De kredietcrisis is nu toch echt ten einde ..
Mja, oke. Maar je had het ook in 2 delen kunnen opsplitsen zodat je bepaalde dingen wat beter had kunnen onderbouwen zonder ze direct als feit te presenterenquote:Op maandag 16 november 2009 10:11 schreef pberends het volgende:
[..]
Tja, je moet wel wat meer uitleggen dan wanneer je een column voor Z24 ofzo zou schrijven.
Eens kijken of je verder komt dan 5 transactiesquote:Op maandag 16 november 2009 00:09 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ga maar eens hetzelfde proberen als Vandergeld vanaf morgen, ook blog, alleen dan 2k meer.
quote:Op maandag 16 november 2009 10:18 schreef Gremen het volgende:
[..]
Eens kijken of je verder komt dan 5 transacties
Dat heeft hij goed gezien, alhoewel ik zijn standpunt nu ook met cijfers kan onderbouwen.quote:Op maandag 16 november 2009 00:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
By the way, Eric Mecking voorspelde die deflatie al ruim voor de kredietcrisis: Deflatie in aantocht.
Ik kom over het algemeen al ver boven de 5 transacties per dag uitquote:Op maandag 16 november 2009 10:18 schreef Gremen het volgende:
[..]
Eens kijken of je verder komt dan 5 transacties
Leuk! Ik ga het volgen. And: Good luck!!!quote:Op maandag 16 november 2009 10:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kom over het algemeen al ver boven de 5 transacties per dag uit. Weet nog niet of ik vandaag posities ga innemen, heb het ietwat druk met uni. Anywayz, de link.
Ik ga hem ook volgenquote:Op maandag 16 november 2009 10:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kom over het algemeen al ver boven de 5 transacties per dag uit. Weet nog niet of ik vandaag posities ga innemen, heb het ietwat druk met uni. Anywayz, de link.
Ja maar nu zal je toch een ander moneymanagement moet aanhoudenquote:Op maandag 16 november 2009 10:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
nou, zelfs dat hoeft nietquote:Op maandag 16 november 2009 11:12 schreef LXIV het volgende:
Het zou wel grappig zijn als SE exact contrair zou handelen als VanDerGeld. Dan moet één van de twee toch iets overhouden op het laatst.
Verkopen, want nu zit er verder weinig muziek meer in. Je kunt ook voor de laatste paar procentjes wachten op de definitieve overname, maar dat is niet zo interessant. Volgens mij is er geen andere kaper op de kust die er nog overheen zou gaan.quote:Op maandag 16 november 2009 11:12 schreef Jim-E het volgende:
Ik heb redelijk wat aandelen Océ. Schrok wel ff toen ik wakker werd en de koers op +68% zag staan![]()
Maar wat kan ik het beste doen nu met die aandelen?
Ik ben trouwens nieuw in dit topic![]()
quote:Op maandag 16 november 2009 11:12 schreef Jim-E het volgende:
Ik heb redelijk wat aandelen Océ. Schrok wel ff toen ik wakker werd en de koers op +68% zag staan![]()
Ik ben trouwens nieuw in dit topic![]()
quote:Op maandag 16 november 2009 11:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verkopen, want nu zit er verder weinig muziek meer in. Je kunt ook voor de laatste paar procentjes wachten op de definitieve overname, maar dat is niet zo interessant. Volgens mij is er geen andere kaper op de kust die er nog overheen zou gaan.
Zou dus eventueel wel kunnen maar ik zou het nu ook verkopen als ik hem wasquote:AMSTERDAM (AFN) - Het overnamebod van Canon op Océ kwam maandag als een positieve verassing voor beleggers. In de ochtendhandel stond het fonds bijna 70 procent hoger op 8,55 euro, net onder de biedprijs.
De overname is voor Océ en zijn aandeelhouders de beste weg vooruit, aldus analist Eric de Graaf van effectenhuis Petercam. Hoewel het niet alle problemen bij het bedrijf zal oplossen, heeft het bedrijf volgens hem te weinig schaal om zelfstandig te overleven.
De Graaf rekent niet op een tegenbod. Maarten Altena van SNS Securities houdt daar wel rekening mee. ,,HP en Kyocera zijn realistische partijen als het gaat om financiële armslag'', aldus de analist. Hoewel er geen sprake is van een knock-outbod, is de overnamepremie ,,substantieel'', aldus Altena.
Ik heb ze verkocht.. een nieuw bod zal denk ik ook niet veel hoger uitvallen.quote:Op maandag 16 november 2009 11:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou op verkoop drukken, maar ja..... ik haal dan ook nooit het onderste uit de kan....
Awesomequote:Op maandag 16 november 2009 11:27 schreef Jim-E het volgende:
[..]
Ik heb ze verkocht.. een nieuw bod zal denk ik ook niet veel hoger uitvallen.
Ik ben in ieder geval tevreden en heb een goede dag, ben van 3,50 naar 8,54 gegaan.
Best dubieus, al moet ik zeggen dat ik sowieso niet snap wat Caterpillar met dis soort producten moet...quote:Op maandag 16 november 2009 11:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
teken aan de wand trouwens:
http://www.fd.nl/artikel/(...)rming-derivatenmarkt
Gaat Catarpillar, als producent van graafmachines en ander groot materiaal, klagen over de regels rondom derivaten? Hellup!
quote:De prijzen in de eurozone zijn in oktober met 0,1 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met de voorgaande maand stegen de prijzen juist met 0,2 procent, zo maakte Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek, maandag bekend.
De prijsdaling op jaarbasis komt overeen met de verwachting van analisten. Voor de vergelijking op maandbasis hadden deskundigen op een stijging met 0,3 procent gerekend.
De deflatie op jaarbasis is onder meer het gevolg van goedkopere levensmiddelen en benzine. Het is de vijfde maand op rij dat er sprake is prijsdalingen in vergelijking met vorig jaar.
In september lagen de prijzen in vergelijking met vorig jaar nog 0,3 procent lager. Ten opzichte van augustus 2009 bleven de prijzen toen gelijk.
Geweldig dude! Wat was je reden om ze @ 3,50 te kopen?quote:Op maandag 16 november 2009 11:27 schreef Jim-E het volgende:
[..]
Ik heb ze verkocht.. een nieuw bod zal denk ik ook niet veel hoger uitvallen.
Ik ben in ieder geval tevreden en heb een goede dag, ben van 3,50 naar 8,54 gegaan.
Misschien kun je een beetje meeliften op de goudkoorts, die nu toch langzaam steeds grotere vormen aan begint te nemen.quote:Op maandag 16 november 2009 11:12 schreef Jim-E het volgende:
Die zijn vanmorgen als eerste verkocht. Een laat-prijs is de minimum limiet waarvoor de verkoper bereid is zijn aandeel te verkopen. Een hogere prijs vind deze verkoper dan uiteraard ook prima. Toen Oce op 8,60 opende, hebben deze verkopers hun aandeel voor 8,60 verkocht.quote:Op maandag 16 november 2009 08:37 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Het bod van Canon is ¤8,60
Waar het mij om gaat is:
Wat is de beste strategie om die aandelen die op ¤4,89 aangeboden worden in handen te krijgen?
Dit is inderdaad wel heel typerendquote:Op maandag 16 november 2009 11:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
teken aan de wand trouwens:
http://www.fd.nl/artikel/(...)rming-derivatenmarkt
Gaat Catarpillar, als producent van graafmachines en ander groot materiaal, klagen over de regels rondom derivaten? Hellup!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |