De boxen. Ik heb een Nano en B. heeft een Touch. Ik zocht nog een handige vervanger voor de ouderwetse cd-speler met boxen. We willen alle cd's de deur uit doen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:53 schreef Z het volgende:
Gaat het om de Ipod (?) of die boxen?
Vliezen/vruchtwater, vermoed ik?quote:
W'rom?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We willen alle cd's de deur uit doen.
Kleine kans toch? Bizar moment is dat overigens.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vliezen/vruchtwater, vermoed ik?
Ik hoop zo dat het daarmee begint. Maar het zal wel weer niet.![]()
Ik vond 'Waar we wachten op de vliezen die breken' net iets te plastisch.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vliezen/vruchtwater, vermoed ik?
Ik hoop zo dat het daarmee begint. Maar het zal wel weer niet.![]()
Onhandige, ouderwetse klotedingen.quote:
Er zijn toch van die draadloze systemen, zodat je boxen door het hele huis kwijt kunt, met één centraal apparaat waar alle bestanden op staan, dat je dan ook weer op de pc kunt aansluiten?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
Onhandige, ouderwetse klotedingen.
Je kunt maar een beperkt aantal in je speler kwijt en ze nemen te veel ruimte in beslag. Bovendien koop ik tegenwoordig steeds vaker mp3'tjes, en ik vind het te omslachtig om die te branden. Het liefst zou ik muziek rechtstreeks vanaf mijn computer afspelen, maar ik heb daar nog geen handig en betaalbaar systeem voor gevonden.
Foto's?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb tijdens mijn verlof alles in huis afgemaakt wat ik af wilde maken. De laatste lampen zijn gekocht, de berging is opnieuw ingericht, het kantoor heb ik gister en vandaag gereorganiseerd en ik ben alleen nog in afwachting van Hema-gordijnen. Alle babywasjes zijn ook gedaan, dus hij mag nu wel komen.
Die zijn er al heel lang, maar ik vind ze nog steeds te duur. We hebben een tijdje een NetGear-apparaat gehad, maar dat werkte voor geen meter (te traag).quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Er zijn toch van die draadloze systemen, zodat je boxen door het hele huis kwijt kunt, met één centraal apparaat waar alle bestanden op staan, dat je dan ook weer op de pc kunt aansluiten?
Dat zou een lichte-griepepidemie zijn. Toch, Frollo?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:09 schreef k_man het volgende:
Een lichte griepepidemie. Wil dat zeggen dat veel mensen een lichte griep hebben?
Ik heb een Soundbridge. Die is niet duur en werkt prima. Naast mp3's streamen heb je ook nog toegang tot internet radio (daar maak ik veel gebruik van). Groot bezwaar tegen mp3's zijn de kwaliteit, CD's klinken gewoon velen malen beter, daarom doe ik ze ook niet weg. Ik vind het kwaliteit verschil soms schokkend. Ik koop ook veel mp3's, en dan probeer ik de CD te kopen als die in de aanbieding of tweedehandsbak ligt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die zijn er al heel lang, maar ik vind ze nog steeds te duur. We hebben een tijdje een NetGear-apparaat gehad, maar dat werkte voor geen meter (te traag).
Het aardige van de boxen die ik heb besteld is dat het systeem ook draadloos gebruikt kan worden. Kan ik ook muziek luisteren als ik in bad ga.
Ik zou zelfs zeggen een lichtegriepepidemie.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zou een lichte-griepepidemie zijn. Toch, Frollo?
Akkoord.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:17 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik zou zelfs zeggen een lichtegriepepidemie.
Het koppelteken hoeft er alleen nog aan te pas komen bij een klinkerbotsing.
Daar snap ik niks van. Er is een griepepidemie, maar het is een lichte. Dat schrijf je dan toch niet aan elkaar (bijvoeglijk naamwoord?)?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:17 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik zou zelfs zeggen een lichtegriepepidemie.
Het koppelteken hoeft er alleen nog aan te pas komen bij een klinkerbotsing.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:26 schreef Z het volgende:
[..]
Daar snap ik niks van. Er is een griepepidemie, maar het is een lichte. Dat schrijf je dan toch niet aan elkaar (bijvoeglijk naamwoord?)?
Het ging om hoe je het zou schrijven als het een epidemie was van mensen met een lichte griep.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:09 schreef k_man het volgende:
Een lichte griepepidemie. Wil dat zeggen dat veel mensen een lichte griep hebben?
Je redenering lijkt me hout snijden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:36 schreef isogram het volgende:
Mag ik hier even een kwestie inbrengen die ik niet groot genoeg vind voor een eigen topic?
Voor een wervingsadvertentie schreef ik een zin waarin ik een 'groep vrijwilligers' voorbij laat komen, maar ze vormen niet het onderwerp van de zin.
- Je geeft leiding aan een groep vrijwilligers, die opnamen verzorgen.
- Je geeft leiding aan een groep vrijwilligers, die opnamen verzorgt.
De gerelateerde adviezen van Onze Taal:
http://www.onzetaal.nl/advies/aantal.php
http://www.onzetaal.nl/advies/aantal2.php
Het bovenste advies meldt dat je bij 'een groep' altijd enkelvoud moet gebruiken, maar: in de bovenstaande zin is 'een groep vrijwilligers' niet het onderwerp. Ik heb gekozen voor de bovenste zin, omdat het gedeelte achter de komma terugslaat op de vrijwilligers. Het is een eigenschap van de betreffende vrijwilligers dat ze opnames verzorgen.
Is mijn beredenering juist en verdedigbaar, of zit ik gewoon fout?
Ja, maar het is nu juist niet duidelijk waar de bijzin naar verwijst.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:43 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt het bovenste advies best volgen. Al is 'een groep vrijwilligers' niet het onderwerp in de zin, de bijzin moet zich daar wel in getal naar richten.
Naar 'een groep vrijwilligers'.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:48 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, maar het is nu juist niet duidelijk waar de bijzin naar verwijst.
Nee, naar 'een groep vrijwilligers'. In principe kun je je dan afvragen of je in getal richt naar 'groep' of 'vrijwilligers'. Maar Onze Taal zegt nou juist dat je bij 'groep' altijd kiest voor enkelvoud, dit bijv. i.t.t. 'aantal'.quote:
Dat hoeft dus niet. Wat dacht je van 'een groep vrijwiligers die allemaal opnamen ...'?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, naar 'een groep vrijwilligers'.
Ik zou kiezen voor meervoud en de komma weglaten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:59 schreef isogram het volgende:
Het is een beetje lastig om te zeggen waar die bijzin naar verwijst. Misschien schuilt daarin namelijk ook wel het antwoord op de vraag of ik de correcte werkwoordsvorm heb gebruikt. Dat ze opnames verzorgen, is in mijn optiek een eigenschap die bij de vrijwilligers hoort. Niet bij hun groep-zijn. Ze vormen samen wel een groep, maar opereren in de praktijk redelijk zelfstandig; ieder op zijn/haar beurt.
Lijkt me uitstekend. Zo is het dus ook meteen duidelijk dat ze niet als groep eropuit gaan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:08 schreef isogram het volgende:
Dank voor jullie adviezen, Lienekien en Frollo.
De gekozen zin is al een voldongen feit. Ik heb nog even nagekeken wat ik heb geschreven en die zin bevatte inderdaad geen komma: Je geeft leiding aan een groep vrijwilligers die opnamen verzorgen.
Je wilt dat helemaal niet weten, je wilt gewoon tweedracht zaaien tussen Lienekien en mij!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:14 schreef JAM het volgende:
Dan nog eentje; is het nu de fietser die linksaf slaat of de fietser die links afslaat?
Of misschien zelfs de linksafslaande fietser?
Het tweede, denk ik. De fietser slaat af, naar links. Het werkwoord is afslaan, niet slaan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:14 schreef JAM het volgende:
Dan nog eentje; is het nu de fietser die linksaf slaat of de fietser die links afslaat?
Of misschien zelfs de linksafslaande fietser?
Natuurlijk! 't Is een vrij land jongen, een vrij land!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Het tweede, denk ik. De fietser slaat af, naar links. Het werkwoord is afslaan, niet slaan.
Zou je ook kunnen zeggen dat de fietser linksaf afslaat?
Nu vraag ik me af of in 'op de vlucht slaan' en in 'op hol slaan' (al helemaal bij het tweede) slaan wel een beweging uitdrukt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:23 schreef Claudia_x het volgende:
Rechtsaf slaan of rechts afslaan?
--------------------------------------------------------------------------------
Is het 'Ik sla rechts af' of 'Ik sla rechtsaf'?
--------------------------------------------------------------------------------
Het is allebei te verdedigen. 'Ik sla rechtsaf' is tegenwoordig het gewoonst.
Lange tijd is geadviseerd om rechts en links gescheiden te houden van afslaan, ook in vervoegde vormen: 'Ik ben rechts afgeslagen', 'Ik sla links af.' Dat rechts of links is namelijk verkort uit naar rechts of naar links, en afslaan betekent hier 'een weg verlaten'; denk aan 'Je moet hier afslaan.'
Toch valt hier wat op aan te merken. In de meeste gevallen worden rechtsaf en linksaf als één woord behandeld: 'U wilt hier rechtsaf', 'Zal ik linksaf gaan?' Dat zou leiden tot een – op het oog – onlogisch spellingverschil tussen 'Ik ga rechtsaf' en 'Ik sla rechts af', terwijl die zinnen vrijwel hetzelfde betekenen. Bovendien wordt dit onderscheid in de praktijk nauwelijks toegepast.
Het is duidelijker om combinaties met rechts + af of met links + af zo veel mogelijk op dezelfde manier te behandelen, dus rechtsaf gaan, rechtsaf slaan, linksaf gaan en linksaf slaan (al zijn rechts afslaan en links afslaan niet fout). Dat is overigens ook op betekenisniveau te verdedigen; slaan kan namelijk ook een beweging uitdrukken, zoals in op de vlucht slaan en op hol slaan.
Bron
Schoon als in proper of als in mooi?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:36 schreef JAM het volgende:
Zo. Dan denk ik dat ik nu eens wat schoon ondergoed ga kopen en in een cafe koffie ga drinken en zinnen opschrijven als: 'Werkelijk, wat is de wereld, het leven en alles wat daarmee samenhangt (alles dus) toch een hel.'
He, dank voor de tip! Met dat mp3's streamen: daarmee bedoel je toch gewoon het afspelen van die dingen vanaf je PC (of externe HD)?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:17 schreef Z het volgende:
Ik heb een Soundbridge. Die is niet duur en werkt prima. Naast mp3's streamen heb je ook nog toegang tot internet radio (daar maak ik veel gebruik van). Groot bezwaar tegen mp3's zijn de kwaliteit, CD's klinken gewoon velen malen beter, daarom doe ik ze ook niet weg. Ik vind het kwaliteit verschil soms schokkend. Ik koop ook veel mp3's, en dan probeer ik de CD te kopen als die in de aanbieding of tweedehandsbak ligt.
Vanaf je PC/laptop inderdaad. Er zijn tegenwoordig ook betaalbare externe HD's met een WIFI verbinding maar dan heb je altijd nog iets als de soundbridge nodig. Het is echt een heel fijn aparaat.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:09 schreef zodiakk het volgende:
[..]
He, dank voor de tip! Met dat mp3's streamen: daarmee bedoel je toch gewoon het afspelen van die dingen vanaf je PC (of externe HD)?
Ik heb de afgelopen jaren veel CD's naar de platenboef gebracht en zit eraan te denken om ook mijn vinyl van de hand te doen, maar stiekem ben toch wel aan mijn collectie gehecht, het zijn artefacten van mijn life and times. Ik heb gelukkig geen praktische bezwaren want ik ga in een gigantisch appartement wonen met een berging van 30m2.
Is zo'n voorbagegedrager eigenlijk handig of alleen maar rustiek?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 19:08 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn nog geen jaar oude fiets (dus geen brik, Gellius) had voor de vierde keer een slag in het achterwiel. Nu heb ik de leverancier aangeschreven en die heeft Sparta aangeschreven en nu mag ik kosteloos mijn achterwiel opsturen en dan herspaken ze 'm.
Hoe moet je anders je schoonmoeder verplaatsen?quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 00:13 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Is zo'n voorbagegedrager eigenlijk handig of alleen maar rustiek?
Is dat hypercorrectie?quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 01:01 schreef NoCigar het volgende:
() opa-fiets.
Beide, in dit geval. Het is namelijk zo dat als mijn grote liefde, mevrouw K. uit Japan, nooit een schone onderbroek meeneemt als ze bij me blijft slapen. Het is een cadeautje. Guttegut, wat ben ik toch een lieve jongen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Schoon als in proper of als in mooi?
Is dat je exvrouw, of heb je een nieuwe grote liefde?quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 19:02 schreef JAM het volgende:
[..]
Beide, in dit geval. Het is namelijk zo dat als mijn grote liefde, mevrouw K. uit Japan, nooit een schone onderbroek meeneemt als ze bij me blijft slapen. Het is een cadeautje. Guttegut, wat ben ik toch een lieve jongen..
quote:Op zondag 25 oktober 2009 01:30 schreef Marble het volgende:
Alleen biedt er net een Nederlandse Tokkiedoos 5 euro meer dan hem. En dan is het toch hallekiedee, have a nice life José, weg ermee. Ik ben wel goed maar niet gek.
Marble, held van de revolutie.quote:Op zondag 25 oktober 2009 01:49 schreef Marble het volgende:
Soms vraag ik me wel eens af, waar doe ik het allemaal voor. Het is toch geen makkelijk, idyllisch, eenvoudig bestaan dat je zo voor jezelf kiest, met al die ouwe troep en dat Marktplaats en die bieders en die bubbeltjesenveloppen en dat postkantoor en de eeuwig ijdele hoop dat je ooit nog eens van je Pinkeltjeboeken af komt en van je Kameleoncollectie en je Flintstones-lp's en je Max&Wax-trouwfotoboek van de Blokker van toen Amalia er nog niet eens was, of misschien al wel maar dan alleen nog heel foetaal en klein zoals het incasseringsvermogen van Lienekien of de herseninhoud van T:riggershot of het bruto nationaal product van Malawi. De kinnesinne, existentiële vertwijfeling en bikkelharde concurrentie liggen altijd ergens op de loer, klaar om je te bespringen en te overmeesteren en aan stukken te rijten als een wild dier dat al dagen niet gegeten heeft of alleen wat gras of blaadjes of wat takjes. En toch zet je door, onvermoeibaar, onverwoestbaar en onbedwingbaar, want op een dag bén je van je Pinkeltjeboeken af, en dan weet je het. Hier deed ik het allemaal voor.
quote:Op zondag 25 oktober 2009 01:49 schreef Marble het volgende:
Soms vraag ik me wel eens af, waar doe ik het allemaal voor. Het is toch geen makkelijk, idyllisch, eenvoudig bestaan dat je zo voor jezelf kiest, met al die ouwe troep en dat Marktplaats en die bieders en die bubbeltjesenveloppen en dat postkantoor en de eeuwig ijdele hoop dat je ooit nog eens van je Pinkeltjeboeken af komt en van je Kameleoncollectie en je Flintstones-lp's en je Max&Wax-trouwfotoboek van de Blokker van toen Amalia er nog niet eens was, of misschien al wel maar dan alleen nog heel foetaal en klein zoals het incasseringsvermogen van Lienekien of de herseninhoud van T:riggershot of het bruto nationaal product van Malawi. De kinnesinne, existentiële vertwijfeling en bikkelharde concurrentie liggen altijd ergens op de loer, klaar om je te bespringen en te overmeesteren en aan stukken te rijten als een wild dier dat al dagen niet gegeten heeft of alleen wat gras of blaadjes of wat takjes. En toch zet je door, onvermoeibaar, onverwoestbaar en onbedwingbaar, want op een dag bén je van je Pinkeltjeboeken af, en dan weet je het. Hier deed ik het allemaal voor.
Mooie herfstwandeling? Hier wel.quote:Op maandag 26 oktober 2009 09:32 schreef Gellius het volgende:
Ja, ha hoi.
Die mensen moeten dan hier maar mee gaan lezen of je start een blog.quote:Op maandag 26 oktober 2009 09:33 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het heel erg, maar ik ben mailtjes en telefoontjes aan het negeren. Ik heb geen zin meer om dingen af te spreken. Het zou me sieren als ik dat op z'n minst even liet weten aan mensen.
Dat had ik tot een paar weken geleden ook niet, maar toen moest ik naar Gaasperplas voor een training, en vond ik het toch wat overdreven om dat te gaan fietsen in een herfstige periode. En er zat er eentje op m'n voordeelurenkaart, dus ik hoefde geen pasjes aan te vragen of zo.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:27 schreef Gellius het volgende:
Ik heb m'n ovchipkaart nog niet eens laten activeren.
Dat heb ik ook, het zit op m'n jaartrajectkaart. Maar je moet 'm desondanks nog 'Activeren'? Hoe doe je dat dan? En hoe zet je er geld op?quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:39 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Dat had ik tot een paar weken geleden ook niet, maar toen moest ik naar Gaasperplas voor een training, en vond ik het toch wat overdreven om dat te gaan fietsen in een herfstige periode. En er zat er eentje op m'n voordeelurenkaart, dus ik hoefde geen pasjes aan te vragen of zo.
Ik dacht dat het allemaal heel ingewikkeld zou zijn (en dus 'hoe zouden de mensen die niet zo elektronisch begaafd zijn als ik het allemaal doen') maar ik bleek gewoon in de AH het pas in een apparaat te moeten doen en dan kon ik gewoon saldo erop pinnen. Easy peasy.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:47 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat heb ik ook, het zit op m'n jaartrajectkaart. Maar je moet 'm desondanks nog 'Activeren'? Hoe doe je dat dan? En hoe zet je er geld op?
Wel verdomme.quote:Op maandag 26 oktober 2009 14:52 schreef Gellius het volgende:
Dat kan helemaal niet want jouw aardigheidje ligt nog steeds op mijn bureau..
Hoewel ik nog steeds post zak ik toch al verder weg. Volgens mij had ik een all time high van 27 of zo, maar de top 100 ben ik al een tijd uit het oog verloren. Gezien het feit dat ik hier al vrij lang zit moet de rest van de lijst wel uit enorme spammerts bestaan.quote:Op maandag 26 oktober 2009 15:00 schreef Frollo het volgende:
Ik zit al jaren vrij stabiel tussen plaats 425 en 450.
Of liggen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 15:20 schreef MeneerTim het volgende:
Wat voor feest viert JAM? En wat voor aardigheidje heeft Gellius op zijn bureau zitten?
Als het goed is heb ik volgend jaar 10 weken vakantie, met daarbij nog 2 weken die ik overhou van dit jaar. Dat is nog wel geen jaar, maar het komt redelijk in de buurt.quote:
Ik zie dat ik flink gezakt ben. Ik stond altijd vrij stabiel net buiten de top 200. Inmiddels is dat dus 244 geworden.quote:Op maandag 26 oktober 2009 15:00 schreef Frollo het volgende:
Ik zit al jaren vrij stabiel tussen plaats 425 en 450.
Grappig ook om volkomen onbekende users in de top 500 aan te treffen. Dat zijn dan bijvoorbeeld fanatieke slowchatters in VBL.
JAM viert het 'Grote liefde K. uit Japan is vandaag teruggekomen van haar weekendje Milaan en komt vanavond bij me eten'-feest.quote:Op maandag 26 oktober 2009 15:20 schreef MeneerTim het volgende:
Wat voor feest viert JAM? En wat voor aardigheidje heeft Gellius op zijn bureau zitten?
quote:Met deze vraag roeren wij een onderwerp aan, dat zeer ruim, d.w.z. uitgestrekt is.
Nog 'n paar maanden, Liene!quote:Op maandag 26 oktober 2009 17:21 schreef Lienekien het volgende:
Was Gellius nou nog jarig geweest?
Zie, opbeuren van de mensen is mij wel toevertrouwd.quote:Op maandag 26 oktober 2009 21:08 schreef ShadyLane het volgende:
Dan heb ik bij concerten voortaan wel 1 oordop minder nodig.
Gewoon nog meer biefstukken.quote:Op maandag 26 oktober 2009 21:02 schreef ShadyLane het volgende:
Ik word al bijna drie weken wakker met een dicht oor omdat er holtes verstopt zitten. Omdat ik in ontkenning van dat laatste feit ben gaan hardlopen in een harde koude tegenwind op de dijk kreeg ik een voorhoofdsholteontsteking. Die is nu over, maar ik word nog steeds wakker met een dicht oor. Na een uur of vier, vijf gaat het open, wat rijkelijk laat is omdat lesgeven in slechthorende toestand vrij lastig gaat.
Ik ben al een tijd bezig met stomen, zout water snuiven, slaolie etc. Is er nog hoop dat dit vanzelf overgaat, of moet ik toch echt tegen een ongetwijfeld exorbitant hoog bedrag de boel laten uitspuiten bij de huisarts?
Dat is allemaal kwakzalverij! Biefstukken zeg ik je,quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:05 schreef ShadyLane het volgende:
Voorlopig ga ik gewoon weer slapen in een ontzettende rhinocaps- en uidamp, met een kwak zonnebloemolie in m'n oor.
quote:
Met een beetje geluk krijg je er een oorinfectie van en dan gaat je oor vanzelf weer open wanneer de etter eruit spuit.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:05 schreef ShadyLane het volgende:
Voorlopig ga ik gewoon weer slapen in een ontzettende rhinocaps- en uidamp, met een kwak zonnebloemolie in m'n oor.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 08:27 schreef Gellius het volgende:
Ik snak naar een tijdsgewricht waarin de hyperbool niet de overheersende stijlfiguur is.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 08:27 schreef Gellius het volgende:
Ik snak
Als we naar opa rijden komen we altijd langs Vis'Car Bert. Ik begrijp er niets van, maar grappig vind ik het wel.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 08:27 schreef Gellius het volgende:
Verhuisfenomeen. Unieke totaalservice. staat er op de verhuiswagen in mijn straat. Ik snak naar een tijdsgewricht waarin de hyperbool niet de overheersende stijlfiguur is.
't Lijkt me Klingon, op het eerste gezicht, maar ik ben geen trekkie. Hebben we 'n trekkie in huis eigenlijk? Frollo? k_man?quote:
TNG, tot ongenoegen van zodiakk. Dat zou je strikt genomen dus postTOS moeten noemen.quote:
Hoe kom jij er dan wél in? Ik post best veel in TTK LPT en ik meng me ook nog wel eens in discussies elders.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:29 schreef Gellius het volgende:
Och hemeltje nee. Je bent nog niet op de helft van het benodigde postaantal.
Geen worries. Mijn e-penis is nog veel kleiner dan die van jouquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vroeger veel gepost in POL, ik ben een tijd een fervent SLANK-poster geweest en tussendoor was ik een allrounder. Het zet duidelijk geen zoden aan de dijk.
Aantal posts: 14751 (gemiddeld 5 per dag)
De joden natuurlijkquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:53 schreef Gellius het volgende:
Dat is inderdaad behoorlijk smakeloos, ja. Wie deed dat?
Zeg had jij die lief van jou wel ontmoet zonder RJP?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:58 schreef Claudia_x het volgende:
RJP, een zwarte bladzijde uit het leven van mijn lief.
Ik heb hem ontmoet ondanks RJP. En ondanks de trizinnen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 10:00 schreef beeer het volgende:
Zeg had jij die lief van jou wel ontmoet zonder RJP?
Sorry, ik ben van Star Wars.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:26 schreef Gellius het volgende:
[..]
't Lijkt me Klingon, op het eerste gezicht, maar ik ben geen trekkie. Hebben we 'n trekkie in huis eigenlijk? Frollo? k_man?
Homeopathie,quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:39 schreef -Sisyphus- het volgende:
[ afbeelding ]
... werkt in mijn geval altijd bijzonder goed. Stukken beter dan zonnebloemolie of het spul dat de dokter me doorgaans gaf.
(Boh, ik raadde iemand een homeopathisch geneesmiddel aan. Mogen metafysische entiteiten mij postuum met hooguit enkele dagen hellevuur straffen.)
Zeg, wat zijn dit voor beschuldigingen? Ik maak jou toch ook niet uit voor rotte vis?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:26 schreef Gellius het volgende:
't Lijkt me Klingon, op het eerste gezicht, maar ik ben geen trekkie. Hebben we 'n trekkie in huis eigenlijk? Frollo? k_man?
Brazil vast ook wel.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:49 schreef k_man het volgende:
Maar mijn hemel. Star Wars, Star Trek, Lord of the Rings... of alles wat verder met sf of 'fantasy' te maken heeft: hu! bah!
Ik geloof dat de enige sf die me ooit heeft kunnen boeien 1984 was.
Ik heb hem hier ook liggen. Ongelezen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:58 schreef MeneerTim het volgende:
Over Science Fiction gesproken, ik heb dankzij de boeken top 100 van zodiakk zojuist "Hard boiled wonderland and the end of the world" gekocht.
Een uitstekend boek.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:58 schreef MeneerTim het volgende:
Over Science Fiction gesproken, ik heb dankzij de boeken top 100 van zodiakk zojuist "Hard boiled wonderland and the end of the world" gekocht.
Ik had toch net m'n boek uit, dan zoek ik deze wel op in m'n kast. Dan verschuift 'Van de koele meren des doods' weer een plaats verder.quote:
En dan niet Alien noemen,quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:58 schreef Gellius het volgende:
Ik heb een onkiese voorkeur voor SF uit de jaren zeuventig. Soylent Green, Omega Man, Rollerball, THX 1138, Planet of the Apes.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:58 schreef MeneerTim het volgende:
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:20 schreef Frollo het volgende:
Over 2010 gesproken, de beste sf-televisieserie is natuurlijk 3rd Rock From the Sun.
Then.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 13:46 schreef zodiakk het volgende:
than
http://www.imdb.com/title/tt1136608/quote:SF uit dit decennium? Hm...
Die met David Tennant en Catherine Tate heb ik grotendeels gezien. De oudere dr. Who's zijn wat belegen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:21 schreef Frollo het volgende:
De nieuwe serie? Nooit gezien. De oude ook niet echt trouwens.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:20 schreef Frollo het volgende:
Over 2010 gesproken, de beste sf-televisieserie is natuurlijk 3rd Rock From the Sun.
Ik heb een zwak voor Starship Troopers.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 13:46 schreef zodiakk het volgende:
De SF uit de jaren negentig is trouwens beduidend minder en kent maar weinig toppers: Twelve Monkeys, The Matrix, Terminator 2, Ghost In The Shell, Dark City, eXistenZ en dan houdt het wel een beetje op.
Die is heel goed inderdaad en wie dat niet vindt, begrijpt hem gewoon niet.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:42 schreef Gellius het volgende:
[..]
Ik heb een zwak voor Starship Troopers.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:46 schreef mane het volgende:
Met een kleine uitzondering voor sommige afleveringen van Star Trek vind SF over het algemeen genomen niks. Ook de films die jullie noemen, heb ik meestal wel gezien maar ze hebben zo weinig indruk gemaakt. En nu voel ik me buitengesloten.
Je had me gepassioneerd kunnen vertellen over de kracht en de schoonheid & de troost die zit in een goede SF film. Dat had ik nou leuk gevonden. Ondertussen had ik op passievolle wijze mijn kookkunsten aan je kunnen tonen. Toch jammer.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:59 schreef MeneerTim het volgende:
Nu kom ik niet meer bij je eten, Mane, ook niet als ik naar Den Haag verhuis.
Ik had vandaag ongeveer de hele dag overleg, en zat de hele tijd te kijken naar een zwangere vrouw aan tafel. Ze wreef de hele tijd over haar buik. Toen ik besefte dat er gewoon een fokkin' parasiet inzat werd ik bijna onpasselijk.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:11 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wilde mijn gedachten afleiden van de bevalling en dus heb ik Civilization weer eens geïnstalleerd. Nu denk ik alleen nog maar aan oorlog voeren.
[mtmode]quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:49 schreef Gellius het volgende:
Ik vond eXistenZ ook leuk, [..] De Matrix vond ik tamelijk oninteressant.
Ik weet niet hoe dat bij jou werkt maar als ik me gepassioneerd voel over een bezigheid en echt iets moois/goeds wil maken, zoals bij koken, dan word ik juist heel geconcentreerd, dan kan ik ineens wel multitasken. Dan is de keuken weliswaar een slagveld maar een geordend slagveld. En het aantal doden op dat slagveld probeer ik echt zoveel mogelijk te beperken. Al kan ik er wel slecht tegen als iemand zich ermee gaat bemoeien.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:36 schreef Gellius het volgende:
Ik weet 't niet, ik maak zelf altijd al een enorm slagveld van mijn keuken wanneer ik ingetogen en beheerst kook. Hoe moet ik me die passievolle kookkunsten van jou voorstellen, RG? Moeten we MeneerTim in een verstandige bergsportoutfit hijsen?
Die was ik nog vergeten. Goede satire,quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:42 schreef Gellius het volgende:
[..]
Ik heb een zwak voor Starship Troopers.
Datquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:21 schreef mane het volgende:
[..]
Dat was een goede tip geweest voor MeneerTim. Bemoei je niet met de zaken der kookkunsten. Ga gewoon nonchalant in de deuropening van de keuken hangen met een glas wijn in je hand en praat over SF films.
Ik ben ook wel benieuwd naar Moon. District 9 vond ik trouwens ook best vermakelijk.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:33 schreef MeneerTim het volgende:
Ik vond V for Vendetta wel erg tof, maar ik ben als politicoloog in hart en nieren natuurlijk makkelijk te bekoren met bombastische maatschappij-kritiek. Binnenkort komt de zoon van David Bowie met een traditionele science fiction film, zo las ik vorige week in NRC: Next. Misschien dan de eerste sf-film uit dit millenium die jullie kan bekoren.
Dat is een heerlijk primitieve film, met als technologisch hoogstandje die "futuristische" snelwegscene in Tokyo.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:34 schreef zodiakk het volgende:
Trouwens, nog even een keiharde klassieker uit het genre (en uit de jaren zeuventig): Soljaris!
Tarkovsky.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:44 schreef beeer het volgende:
[..]
Dat is een heerlijk primitieve film, met als technologisch hoogstandje die "futuristische" snelwegscene in Tokyo.
Dat herinnert mij dat ik Stalker (zelfde regisseur) nog op mijn hardeschijf heb staan en binnenkort eens zal gaan kijken. Onder het genot van een vodka natuurlijk
Raad eens wat aan dan.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:40 schreef sigme het volgende:
Ik liep gewoon de bieb door en viste alles van het SF-label van Meulenhoff eruit. Jaren zoet mee geweest.
Dat label doet Science Fiction en Fantasy.quote:
Laat lekker kletsen joh. Dat soort proleten weet toch niet wat ze mist en is je tijd niet eens waardquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 19:43 schreef sigme het volgende:
D'r zijn wel wat verschillende types fantasy hoor. Niet allemaal met elfjes en toverspreuken.
Euh eh wel tsja hmm.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 20:30 schreef Marble het volgende:
[..]
Laat lekker kletsen joh. Dat soort proleten weet toch niet wat ze mist en is je tijd niet eens waard.
Nee dank u, 1 is wel genoeg.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 20:49 schreef JAM het volgende:
des conneries
Orson Scott Card, neem ik aan?quote:
The man from Earthquote:
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:33 schreef MeneerTim het volgende:
Ik vond V for Vendetta wel erg tof, maar ik ben als politicoloog in hart en nieren natuurlijk makkelijk te bekoren met bombastische maatschappij-kritiek.
quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb V for Vendetta gister voor het eerst gezien. Ik kan de film met recht een van de slechtste films noemen die ik ooit heb gezien.
Voor iemand die gauw onder de indruk is lijken de dialogen misschien scherp en intelligent. In feite zijn ze gekunsteld, ongeloofwaardig, pompeus, en zitten ze vol holle frasen. "God is in the rain." Oh please. Als je uitdrukking wilt geven aan de vrijheid die in de geest zit (zoals bijvoorbeeld in The Shawshank Redemption wordt gedaan), dan moet je vooral niet met God gaan smijten. Ik ben geen enkele diepzinnige opmerking tegengekomen.
Verder hangt het verhaal als los zand aan elkaar. Er schuilt duidelijk geen echte verteller achter het script die weet hoe je een verhaal op moet bouwen zodat je de personages en hun motieven gaat begrijpen. Evey krijgt bijvoorbeeld veel te gauw sympathie voor V. Een Stockholmsyndroomachtig element was vele malen interessanter geweest. En waarom wordt de kijker niet uitgedaagd om V eerst te haten en vervolgens van hem te gaan houden? We hebben hier wel met een terrorist te maken die onschuldige mensen vermoordt. Vanaf het eerste moment is het duidelijk dat je sympathie voor hem moet hebben. Erg makkelijk.
Nu ik deze film gezien heb, begrijp ik beter wat ik zo goed vind aan Nineteen Eighty-Four (het boek van Orwell). In het boek wordt het de lezer moeilijk gemaakt om sympathie te krijgen voor de protagonist, Winston. Hij maakt immers deel uit van het systeem, doet dezelfde verwerpelijke dingen als alle anderen, en hij is ondanks zijn ontluikende verzet laf en bang. Ambivalente gevoelens worden in de film geen enkel moment opgewekt. Sure, Evey is bang, maar je ziet gewoon meteen dat ze een heldin is. Daar hoef je zelf niet over na te denken, want die beslissing wordt voor je genomen. (Wederom: lekker makkelijk.) In Nineteen Eight-Four begrijp je de onmogelijkheid van de situatie waar Winston in zit ook beter doordat je zelf hoop gaat vestigen in personages die later niet te vertrouwen blijken. In V for Vendetta wordt voorgekauwd wie de good guys en de bad guys zijn. Fijn dat de kijker niet meer zelf na hoeft te denken.
Nu ik dit zo schrijf, vraag ik me af of ik eigenlijk ook maar één ding goed vond aan de film. Zelfs het acteerwerk van enkele giganten vond ik oppervlakkig en ongeloofwaardig. Een 8.2 op IMDB? Laat me niet lachen.
Ik heb het ook altijd een naar idee gevonden, maar het blijkt vooral gezellig te zijn. Het is net zoiets als het hebben van een stemmetje in je hoofd; je gaat het al gauw vanzelfsprekend vinden dat je 'samen' bent.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik had vandaag ongeveer de hele dag overleg, en zat de hele tijd te kijken naar een zwangere vrouw aan tafel. Ze wreef de hele tijd over haar buik. Toen ik besefte dat er gewoon een fokkin' parasiet inzat werd ik bijna onpasselijk.
Ik ben er buitengewoon goed in om wijn te drinken terwijl iemand anders kookt. Ook overigens als ik zelf kook. Wijn drinken doe ik misschien wel het liefst terwijl ik mij verheug op het eten. En terwijl ik praat zonder onderbroken te worden, terwijl mijn gesprekspartner zich concentreert op het eten. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat wijn drinken in de deuropening en over science fiction films praten een metafoor is van mijn specialisme om monologen te houden terwijl ik drink.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:21 schreef mane het volgende:
Dat was een goede tip geweest voor MeneerTim. Bemoei je niet met de zaken der kookkunsten. Ga gewoon nonchalant in de deuropening van de keuken hangen met een glas wijn in je hand en praat over SF films.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 21:29 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
Ik ben er buitengewoon goed in om wijn te drinken terwijl iemand anders kookt. Ook overigens als ik zelf kook. Wijn drinken doe ik misschien wel het liefst terwijl ik mij verheug op het eten. En terwijl ik praat zonder onderbroken te worden, terwijl mijn gesprekspartner zich concentreert op het eten. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat wijn drinken in de deuropening en over science fiction films praten een metafoor is van mijn specialisme om monologen te houden terwijl ik drink.
?
Een spot-on recensie van dat stuk celluloidvervuiling.quote:
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 09:01 schreef beeer het volgende:
Ik vond V for Vendetta ook waardeloos, maar dat komt meer omdat ik niet van clowns houd
Die kritiek snap ik ook wel, maar daar tegenover staat dat het erg mooi in beeld gebracht werd en Natalie Portman in de film speelt. Er zijn veel bezwaren op de film te bedenken. Naast wat jij zegt gebruikt de film een oer-oud thema (1984, Brazil van Terry Gilliam waren veel eerder en beter in dat genre) en hangt het plot vol toevalligheden aan elkaar. Maar dat neemt allemaal niet weg dat ik in de bioscoop op het puntje van mijn stoel zat.quote:
Niets mis met oudehoeren, mits Gods zegen er maar op rust.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 10:49 schreef JAM het volgende:
Gaddame, wat een geoudehoer toch weer!
http://www.amazon.fr/LAssommoir-Emile-Zola/dp/2070411435quote:Op woensdag 28 oktober 2009 10:34 schreef Gellius het volgende:
Dus als iemand me nog een site kan geven waar ik een nieuw exemplaar van dit boek kan krijgen, geern.
De nederlandse vertaling van L.J. Veen bedoel ik natuurlijk hè? Ik ben niet helemaal achterlijk.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:05 schreef De_Gelaarsde_Kat. het volgende:
[..]
http://www.amazon.fr/LAssommoir-Emile-Zola/dp/2070411435
.
(Om toch nog een klein beetje binding te houden met het forum waar we ons in bevinden)quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:02 schreef Z het volgende:
[..]
Niets mis met oudehoeren, mits Gods zegen er maar op rust.
quote:
Een vrouw met een misplaatst gevoel voor ironie, daar zou ik een stuk beter mee kunnen leven. Oké, zo'n uitvergrote foto van het toegangshek bij Auschwitz op de schoorsteenmantel is wel wat ongepast, maar in elk geval heeft ze dan een eigen stijl.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:23 schreef Gellius het volgende:
Nee, hier past geen mildheid, IR. Het enige dat -mogelijk- in haar voordeel pleit is, dat ze die bouwvakkers waarschijnlijk niet uit een misplaatst gevoel voor ironie had opgehangen, maar dat ze daadwerkelijk geen enkele smaak bezit. Maar dan nog is alleen een geforceerde breuk passend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |