De boxen. Ik heb een Nano en B. heeft een Touch. Ik zocht nog een handige vervanger voor de ouderwetse cd-speler met boxen. We willen alle cd's de deur uit doen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:53 schreef Z het volgende:
Gaat het om de Ipod (?) of die boxen?
Vliezen/vruchtwater, vermoed ik?quote:
W'rom?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We willen alle cd's de deur uit doen.
Kleine kans toch? Bizar moment is dat overigens.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vliezen/vruchtwater, vermoed ik?
Ik hoop zo dat het daarmee begint. Maar het zal wel weer niet.![]()
Ik vond 'Waar we wachten op de vliezen die breken' net iets te plastisch.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vliezen/vruchtwater, vermoed ik?
Ik hoop zo dat het daarmee begint. Maar het zal wel weer niet.![]()
Onhandige, ouderwetse klotedingen.quote:
Er zijn toch van die draadloze systemen, zodat je boxen door het hele huis kwijt kunt, met één centraal apparaat waar alle bestanden op staan, dat je dan ook weer op de pc kunt aansluiten?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
Onhandige, ouderwetse klotedingen.
Je kunt maar een beperkt aantal in je speler kwijt en ze nemen te veel ruimte in beslag. Bovendien koop ik tegenwoordig steeds vaker mp3'tjes, en ik vind het te omslachtig om die te branden. Het liefst zou ik muziek rechtstreeks vanaf mijn computer afspelen, maar ik heb daar nog geen handig en betaalbaar systeem voor gevonden.
Foto's?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb tijdens mijn verlof alles in huis afgemaakt wat ik af wilde maken. De laatste lampen zijn gekocht, de berging is opnieuw ingericht, het kantoor heb ik gister en vandaag gereorganiseerd en ik ben alleen nog in afwachting van Hema-gordijnen. Alle babywasjes zijn ook gedaan, dus hij mag nu wel komen.
Die zijn er al heel lang, maar ik vind ze nog steeds te duur. We hebben een tijdje een NetGear-apparaat gehad, maar dat werkte voor geen meter (te traag).quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Er zijn toch van die draadloze systemen, zodat je boxen door het hele huis kwijt kunt, met één centraal apparaat waar alle bestanden op staan, dat je dan ook weer op de pc kunt aansluiten?
Dat zou een lichte-griepepidemie zijn. Toch, Frollo?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:09 schreef k_man het volgende:
Een lichte griepepidemie. Wil dat zeggen dat veel mensen een lichte griep hebben?
Ik heb een Soundbridge. Die is niet duur en werkt prima. Naast mp3's streamen heb je ook nog toegang tot internet radio (daar maak ik veel gebruik van). Groot bezwaar tegen mp3's zijn de kwaliteit, CD's klinken gewoon velen malen beter, daarom doe ik ze ook niet weg. Ik vind het kwaliteit verschil soms schokkend. Ik koop ook veel mp3's, en dan probeer ik de CD te kopen als die in de aanbieding of tweedehandsbak ligt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die zijn er al heel lang, maar ik vind ze nog steeds te duur. We hebben een tijdje een NetGear-apparaat gehad, maar dat werkte voor geen meter (te traag).
Het aardige van de boxen die ik heb besteld is dat het systeem ook draadloos gebruikt kan worden. Kan ik ook muziek luisteren als ik in bad ga.
Ik zou zelfs zeggen een lichtegriepepidemie.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zou een lichte-griepepidemie zijn. Toch, Frollo?
Akkoord.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:17 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik zou zelfs zeggen een lichtegriepepidemie.
Het koppelteken hoeft er alleen nog aan te pas komen bij een klinkerbotsing.
Daar snap ik niks van. Er is een griepepidemie, maar het is een lichte. Dat schrijf je dan toch niet aan elkaar (bijvoeglijk naamwoord?)?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:17 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik zou zelfs zeggen een lichtegriepepidemie.
Het koppelteken hoeft er alleen nog aan te pas komen bij een klinkerbotsing.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:26 schreef Z het volgende:
[..]
Daar snap ik niks van. Er is een griepepidemie, maar het is een lichte. Dat schrijf je dan toch niet aan elkaar (bijvoeglijk naamwoord?)?
Het ging om hoe je het zou schrijven als het een epidemie was van mensen met een lichte griep.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:09 schreef k_man het volgende:
Een lichte griepepidemie. Wil dat zeggen dat veel mensen een lichte griep hebben?
Je redenering lijkt me hout snijden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:36 schreef isogram het volgende:
Mag ik hier even een kwestie inbrengen die ik niet groot genoeg vind voor een eigen topic?
Voor een wervingsadvertentie schreef ik een zin waarin ik een 'groep vrijwilligers' voorbij laat komen, maar ze vormen niet het onderwerp van de zin.
- Je geeft leiding aan een groep vrijwilligers, die opnamen verzorgen.
- Je geeft leiding aan een groep vrijwilligers, die opnamen verzorgt.
De gerelateerde adviezen van Onze Taal:
http://www.onzetaal.nl/advies/aantal.php
http://www.onzetaal.nl/advies/aantal2.php
Het bovenste advies meldt dat je bij 'een groep' altijd enkelvoud moet gebruiken, maar: in de bovenstaande zin is 'een groep vrijwilligers' niet het onderwerp. Ik heb gekozen voor de bovenste zin, omdat het gedeelte achter de komma terugslaat op de vrijwilligers. Het is een eigenschap van de betreffende vrijwilligers dat ze opnames verzorgen.
Is mijn beredenering juist en verdedigbaar, of zit ik gewoon fout?
Ja, maar het is nu juist niet duidelijk waar de bijzin naar verwijst.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:43 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt het bovenste advies best volgen. Al is 'een groep vrijwilligers' niet het onderwerp in de zin, de bijzin moet zich daar wel in getal naar richten.
Naar 'een groep vrijwilligers'.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:48 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, maar het is nu juist niet duidelijk waar de bijzin naar verwijst.
Nee, naar 'een groep vrijwilligers'. In principe kun je je dan afvragen of je in getal richt naar 'groep' of 'vrijwilligers'. Maar Onze Taal zegt nou juist dat je bij 'groep' altijd kiest voor enkelvoud, dit bijv. i.t.t. 'aantal'.quote:
Dat hoeft dus niet. Wat dacht je van 'een groep vrijwiligers die allemaal opnamen ...'?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, naar 'een groep vrijwilligers'.
Ik zou kiezen voor meervoud en de komma weglaten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:59 schreef isogram het volgende:
Het is een beetje lastig om te zeggen waar die bijzin naar verwijst. Misschien schuilt daarin namelijk ook wel het antwoord op de vraag of ik de correcte werkwoordsvorm heb gebruikt. Dat ze opnames verzorgen, is in mijn optiek een eigenschap die bij de vrijwilligers hoort. Niet bij hun groep-zijn. Ze vormen samen wel een groep, maar opereren in de praktijk redelijk zelfstandig; ieder op zijn/haar beurt.
Lijkt me uitstekend. Zo is het dus ook meteen duidelijk dat ze niet als groep eropuit gaan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:08 schreef isogram het volgende:
Dank voor jullie adviezen, Lienekien en Frollo.
De gekozen zin is al een voldongen feit. Ik heb nog even nagekeken wat ik heb geschreven en die zin bevatte inderdaad geen komma: Je geeft leiding aan een groep vrijwilligers die opnamen verzorgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |