Wat belachelijk zeg. Iemand die zuinig aan doet, spaart en rekening houdt met de toekomst wordt gestraft, terwijl mensen die misschien even veel verdienen maar niet zo goed met geld om kunnen gaan worden beloond. Ik vind trouwens het hele idee van huurtoeslag en hypotheekrente-aftrek belachelijk, van mij mogen ze het liever afschaffen en de belastingtarieven verlagen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 08:19 schreef Kadooosh het volgende:
Bah dit is toch belachelijk, als ik meer dan ¤20.000 spaargeld heb krijg ik geen huurtoeslag meer(en dan zeker ook geen zorgtoeslag).
Dat zou me dan per jaar ¤1332 kostenof nog erger ¤2016 als mijn zorgtoeslag ook stop wordt gezet.
Ach dan heb ik wel een punt gevonden waar ik moet stoppen met sparen.
En ik 6% bij CEBquote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:07 schreef Koen465 het volgende:
Haha Noobs ik krijg lekker 5,7% bij NIBC.
En je verliest misschien nog wel meer op een sombere dagquote:Ga beleggen en je verdient zo 10% netto op 'n mooie dag.
Nee schuiven heeft geen zin meer. Volgens mij is moneyou nog wel een van de hogerequote:Op dinsdag 28 juli 2009 10:03 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb mijn spaargeld staan bij Moneyou, maar als de rentes nog even doordalen maakt het ook niet meer uit waar je het neerzet volgens mij. Tevens een tvp
Yep voorlopig staat Moneyou nog hoog, maar hoe lang nog?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:59 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Nee schuiven heeft geen zin meer. Volgens mij is moneyou nog wel een van de hogere
Ik heb alles op de ABN Direct Kwartaal sparen staan die geven 3.5% (voorwaarde minimaal 20k)
Tsja, niet zo lang vrees ik... Maar goed, ik denk dat ik m'n geld er nog lekker even laat liggen. (of ze moeten wel héél ver gaan zakken ineens)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Yep voorlopig staat Moneyou nog hoog, maar hoe lang nog?
ASN Bank Ideaalsparen: 50 euro per maand inleggen, plus eenmalig een bedrag tot 10 mille. 4%. Lijkt me ideaal.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:44 schreef RJD het volgende:
Ik twijfel... geld laten staan bij AT Bank (2,5%) of rekening openen bij MoneYou (3,5%). De vraag is alleen hoe lang het duurt voordat MoneYou nog verder terugzakt naar hetzelfde niveau als de concurrentie (dus onder de 3,0%). O ja, het gaat overigens niet om een schokkend hoog bedrag (één cijfer met drie nullen).
inleg eenmalig zelfs tot 20.000 indien het een en/of rekening betreftquote:Op dinsdag 28 juli 2009 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
ASN Bank Ideaalsparen: 50 euro per maand inleggen, plus eenmalig een bedrag tot 10 mille. 4%. Lijkt me ideaal.
Idd het mag van mij wel weer eens gaan stijgenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 09:53 schreef MakuMaku het volgende:
Ik vind de TT leuk en het is ook gewoon waar.
Heb ik ook al een tijdje. Vind het alleen niet handig om al m'n spaargeld daar heen te brengen. Wil wat afzonderlijke spaarrekeningen hebben voor verschillende doelen. Deze ASN Ideaalsparen gebruik ik voor leuke dingen, zoals theater, concerten, vakantie e.d.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
ASN Bank Ideaalsparen: 50 euro per maand inleggen, plus eenmalig een bedrag tot 10 mille. 4%. Lijkt me ideaal.
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:07 schreef Koen465 het volgende:
Haha Noobs ik krijg lekker 5,7% bij NIBC. Dat tikt lekker aan. Sparen levert niks op. Ga beleggen en je verdient zo 10% netto op 'n mooie dag.
Dat dan weer wel jaquote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:50 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tsja, niet zo lang vrees ik... Maar goed, ik denk dat ik m'n geld er nog lekker even laat liggen. (of ze moeten wel héél ver gaan zakken ineens)
Ik zag ook dat mijn Raborekening inmiddels al is teruggezakt naar een basisrente van 1,7%.![]()
Vergeleken met die droevige rente is Moneyou nog best te doen.
Ja, maar dan moet je zeker p/m sparen. Ik heb m'n centen 9 maanden vast staan en krijg ze eind augustus terug $$. En 10% eraf kan ook ja maar als je aandelen van < 1,- koopt, kan er nog maar zo weinig vanaf dat ze alleen nog maar omhoog kunnen gaan. Sparen levert gewoon niks op. 3% p/jquote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:32 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En ik 6% bij CEBMaar daar gaat dit topic niet over, aangezien er op dit moment geen rekeningen zijn die dit percentage bieden.
[..]
En je verliest misschien nog wel meer op een sombere dag
Je realiseert je dat de bodem van aandelen niet op 1 ligt maar op 0?quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:04 schreef Koen465 het volgende:
[..]
... maar als je aandelen van < 1,- koopt, kan er nog maar zo weinig vanaf dat ze alleen nog maar omhoog kunnen gaan.
Oh, geniaal zeg. Dat niemand daar nog eerder aan gedacht heeft.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:04 schreef Koen465 het volgende:
En 10% eraf kan ook ja maar als je aandelen van < 1,- koopt, kan er nog maar zo weinig vanaf dat ze alleen nog maar omhoog kunnen gaan.
Ik heb het 1 jaar vast en komt december weer vrijquote:Op woensdag 29 juli 2009 11:04 schreef Koen465 het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet je zeker p/m sparen. Ik heb m'n centen 9 maanden vast staan en krijg ze eind augustus terug $$.
quote:En 10% eraf kan ook ja maar als je aandelen van < 1,- koopt, kan er nog maar zo weinig vanaf dat ze alleen nog maar omhoog kunnen gaan.
Is dat een serieuze vraag? Een aandeel van ¤1 kan nog steeds met 10% dalen, net als een aandeel van ¤100.quote:
quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:33 schreef Omniej het volgende:
[..]
Oh, geniaal zeg. Dat niemand daar nog eerder aan gedacht heeft.
Gewoon allemaal aandelen van < 1,- kopen, want die kunnen nooit 10% omlaag en gaan alleen maar omhoog.
Mijn god....
Gast ik heb vaker dan jij belegd blijkbaar. Ook al was dat met nep geld en ik kan je verzekeren dat dat me geen windeieren heeft opegeleverd. Bij Fortis heb ik ze voor 0,60 gekocht en een paar maanden later waren ze 1,30 waard $$. Aandelen gaan bijna ooit richting de 0. Er zullen nl altijd mensen zo slim zijn als ik die dan gaan kopen. Over welk risico heb je 't nou? Ik kocht oo altijd fondsen waar effe 15-20% vanaf ging. Ik aas dus op Heijmans. Een bijna failliet bouwbedrijf dat heerlijk heen en weer zwabbert. Mijn stategie. Niet door vertellen hequote:Op woensdag 29 juli 2009 15:33 schreef Omniej het volgende:
[..]
Oh, geniaal zeg. Dat niemand daar nog eerder aan gedacht heeft.
Gewoon allemaal aandelen van < 1,- kopen, want die kunnen nooit 10% omlaag en gaan alleen maar omhoog.
Mijn god....
quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:16 schreef Koen465 het volgende:
Aandelen gaan bijna ooit richting de 0. Er zullen nl altijd mensen zo slim zijn als ik die dan gaan kopen.
Bedrijven gaan bijna nooit failliet?quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:16 schreef Koen465 het volgende:
Aandelen gaan bijna ooit richting de 0. Er zullen nl altijd mensen zo slim zijn als ik die dan gaan kopen.
Tuurlijk. Jij kunt niet eens m'n naam goed typen. En failliet gaan is wel lastig als je in kunt stellen bij welke koers je gaat cashen. $$quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:18 schreef Blik het volgende:
Ik voorzie een vroeg faillissement voor Koen365
oeh, ik heb de naam verkeerd onthouden van de grote Koen465...quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:51 schreef Koen465 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Jij kunt niet eens m'n naam goed typen. En failliet gaan is wel lastig als je in kunt stellen bij welke koers je gaat cashen. $$
Juist. Kijk maar naar AIG. Er zijn zullen altijd kopers zijn. Ik ben gewoon geen meeloper die achter anderen aanholt als er 10% bijkomt. Nu staat de AEX op 280 punten.. So what. Rustig afwachten dusquote:Op donderdag 30 juli 2009 12:56 schreef Blik het volgende:
[..]
oeh, ik heb de naam verkeerd onthouden van de grote Koen465...
Met die redenaties van jou kan het op lange termijn alleen maar fout gaan. Juist de aandelen onder de 1 euro grens brengen enorme risico's met zich mee.
quote:De rentepercentages die gelden vanaf 3 augustus 2009 zijn:
- AEGON Eigen stijl Sparen 3,75% - 4,75%
- SpaarComfort 3,00%
- E-Rekening 2,00%
- RenteRekening 1,00%
Op 17 maart 2010. Wel snel zijn, want op 23 mei 2010 is het weer voorbij met de pret.quote:Op maandag 3 augustus 2009 22:31 schreef darktower het volgende:
Wanneer gaan de rentes weer stijgen? Wie durft daar iets zinnigs over te zeggen?
Inloggen op MY gaat hier prima.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:57 schreef TeleluvR het volgende:
Ligt bij meer mensen het inlogscherm van Moneyou eruit?
Aan het eind van het vorige topic vroeg ik hier ook naar (maar dan voor ASN-rekeningen). Ik kreeg toen geen reactie, ben vooral benieuwd welke rekeningen in aanmerking komen, en hoe die 1.3% verrekend wordt bij je belastingaangifte. In het aangifteprogramma kan ik er niets over vinden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:29 schreef Aether het volgende:
Heeft iemand ervaring met Groen Spaardeposito van ING?
Je betaalt dan geen vermogensrendementsheffing en krijgt een belastingkorting van 1,3%. zie voorbeeld.
Dat is wel een heel optimistische kijk op de lagere rentes.quote:
Ah ja, dus jij hebt liever een rente van 15% met een inflatie van 20%quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is wel een heel optimistische kijk op de lagere rentes.
Als het nou echt wat voordeel opleverde... 3.25% rente max. vind ik nou ook niet super en dan moet je nog met grote bedrag gaan sparen ook, anders heeft het weinig zin.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Aan het eind van het vorige topic vroeg ik hier ook naar (maar dan voor ASN-rekeningen). Ik kreeg toen geen reactie, ben vooral benieuwd welke rekeningen in aanmerking komen, en hoe die 1.3% verrekend wordt bij je belastingaangifte. In het aangifteprogramma kan ik er niets over vinden.
En met deposito's geldt natuurlijk extra de vraag: weet je zeker dat het over een paar jaar nog zo geldt?! Want de overheid heeft meermalen bewezen totaal onbetrouwbaar te zijn wat betreft milieusubsidies.
Inflatie gaat nooit over de gehele breedte gelijkmatig, maar over diverse sectoren. Als mijn uitgaves niet hoofdzakelijk in die sectoren liggen wil ik wel die 15% rente.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:10 schreef wibraman het volgende:
Ah ja, dus jij hebt liever een rente van 15% met een inflatie van 20%?
Maar dat is bij ING... Er zijn toch wel banken die meer bieden voor groen sparen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als het nou echt wat voordeel opleverde... 3.25% rente max. vind ik nou ook niet super en dan moet je nog met grote bedrag gaan sparen ook, anders heeft het weinig zin.
Heb je niet enorm honger geleden in februari?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 22:42 schreef SeLang het volgende:
Mijn uitgaven zijn het afgelopen jaar per saldo geleidelijk aan licht gedaald (afgezien van een paar speciale dingen). Of dat aan de deflatie ligt weet ik niet
Ik heb ondertussen gemiddeld wel zo'n 4% rente ontvangen
[ afbeelding ]
Bepaald nietquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 00:04 schreef Omniej het volgende:
[..]
Heb je niet enorm honger geleden in februari?
zo te zien in hobby. Want vakantie is die maand ook erg klein.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 00:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bepaald niet![]()
Ik was die hele maand in Thailand, daarom zit eten verwerkt in de catagorie 'vakantie'
Nou nee, of is vakantie bij jou niet groen?quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 00:26 schreef Nizno het volgende:
zo te zien in hobby. Want vakantie is die maand ook erg klein.
Nee, op vakantie in Thailand is zo goedkoop dat thuisblijven even duur is. Een hotel is bijvoorbeeld even duur als het warmstoken van mijn huis. En de vliegticket was al eerder gekocht dus die staat niet onder februari.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 00:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
zo te zien in hobby. Want vakantie is die maand ook erg klein.
Dat is nu precies de reden waarom ik er zo terughoudend mee ben....quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Want de overheid heeft meermalen bewezen totaal onbetrouwbaar te zijn wat betreft milieusubsidies.
ik weet bijna zeker dat Selang je dat niet gaat vertellen, maar als je dit topic een beetje gevolgd hebt zou je kunnen vermoeden dat het een stukje meer is.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 10:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Hou je dat allemaal bij... wel grappig. Je hebt toch wel een redelijk uitgavenpatroon, ook nog eens in ponden. Wat verdien je maandelijks, 2500?
Ik denk dat het 0 is en dat SeLang aan het rentenieren is.quote:Op zondag 9 augustus 2009 16:03 schreef komrad het volgende:
ik weet bijna zeker dat Selang je dat niet gaat vertellen, maar als je dit topic een beetje gevolgd hebt zou je kunnen vermoeden dat het een stukje meer is.
dit fabeltje blijft ook lang hangen. Als ik overmaak, lukt dat altijd binnen 1 dag (van lopende rek naar spaarrek en ondersom). Duurt het bij anderen langer dan bij mij, lijkt me sterk.quote:Op maandag 10 augustus 2009 03:57 schreef aroha-nui het volgende:
(verkapte tvp)
nog suggesties waar het saldo van de toprekening heen kan? Ik denk aan moneyou, maar als die weer omlaag gaat is het ook alleen maar verlies van valutadagen.
Van spaarrekening » tegenrekening » spaarrekening lukt mij niet binnen een dag (dezelfde dag dan).quote:Op maandag 10 augustus 2009 06:50 schreef Essebes het volgende:
[..]
dit fabeltje blijft ook lang hangen. Als ik overmaak, lukt dat altijd binnen 1 dag (van lopende rek naar spaarrek en ondersom). Duurt het bij anderen langer dan bij mij, lijkt me sterk.
dat dus, maar ik bedoelde nog erger:quote:Op maandag 10 augustus 2009 10:19 schreef Aether het volgende:
[..]
Van spaarrekening » tegenrekening » spaarrekening lukt mij niet binnen een dag (dezelfde dag dan).
Ditzelfde geldt ook voor GSM-abonnementen, en tegenwoordig ook voor gas en elektriciteit.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:38 schreef SeLang het volgende:
Beat the banks at their own game. Zij lokken je met hoge rente die ze dan later verlagen en hopen dat jij het niet in de gaten hebt. Dus zorg jij dat je steeds nieuwe rekeningen opent en elke keer de introductiebonus incasseert. Het is wat gedoe maar het levert honderden euros per jaar op.
Met telefoon en internet kun je ook gewoon dreigen om over te stappen naar een andere provider. Pas nog 20% korting gekregen op telefoon + internet door één dreigtelefoontje. En niet te vergeten: autoverzekeringquote:Op maandag 10 augustus 2009 13:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ditzelfde geldt ook voor GSM-abonnementen, en tegenwoordig ook voor gas en elektriciteit.
Nou, dat is echt geen fabeltje hoor. Laatst nog op vrijdag geld weggeboekt van moneyou naar m'n Rabo betaalrekening, en dat verscheen daar pas op disndagochtend. De rentedatum stond wel bij beide op maandag. Maar, als je dat geld wilt doorboeken lukt dat dus pas op dinsdag, op het moment dat het er echt verschijnt. Die maandag ben je dus sowieso kwijt. Nog afgezien van de irritatie. Je wilt gewoon snel iets doorboeken, maar nu moet je gewoon op die (feitelijk kunstmatige) pauze wachten.quote:Op maandag 10 augustus 2009 06:50 schreef Essebes het volgende:
[..]
dit fabeltje blijft ook lang hangen. Als ik overmaak, lukt dat altijd binnen 1 dag (van lopende rek naar spaarrek en ondersom). Duurt het bij anderen langer dan bij mij, lijkt me sterk.
Hoe werkt dat? Geeft dat extra voorwaarden?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 08:00 schreef komrad het volgende:
Ik heb met het instellen van een spaarpot toch weer boven de 4% rente bij AEGON, even de overboekingen afwachten en dan gaat er weer een aanzienlijk deel van mijn spaargeld weg bij Rabo en wellicht ook Moneyou
Er zijn 3 instellingen:quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 09:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe werkt dat? Geeft dat extra voorwaarden?
precies, 1&2 daarentegen kan risicoloos, kost niets levert wel een paar tienden procent extra rente opquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 10:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb het gevonden. 1% opnamekosten weegt niet op tegen 0.5% meer rente. Binnen 2 jaar kan er van alles gebeuren op de rentemarkt.
Klopt. Alleen jammer dat de staffel van minimum-bedrag ineens van >50k naar >100k gaat. Ik blijf liever onder die 100k bij 1 bank, dus een tussenstapje op bijvoorbeeld 75k was welkom geweest.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 10:53 schreef komrad het volgende:
[..]
precies, 1&2 daarentegen kan risicoloos, kost niets levert wel een paar tienden procent extra rente op
ik ook, maar ik ben niet in de gelukkige omstandigheid dat ik zomaar 100k heb liggenquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:17 schreef SeLang het volgende:
Ik heb die Aegon zooi ook aangevraagd maar nog niks binnen
Minimum maandelijks spaarbedrag is natuurlijk nooit een probleem, want je zet gewoon een automatische overboeking op van de ene naar de andere bank. En minimum saldo is ook niet zo'n punt. Ik durf best 100.001 bij één bank te zetten.
quote:Van Lanschot CEO: normalisering spaarmarkt niet ver weg
Het zal niet erg lang meer duren voordat er een normalisering van de spaarmarkt optreedt. Dat verwacht bestuursvoorzitter Floris Deckers van Van Lanschot nv, die de uitspraken dinsdag doet tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.
De Van Lanschot-CEO denkt dat de huidige spaarrente met 1,0 tot 1,5 procentpunt omlaag moet, waarbij hij denkt dat een spaarrente van 1% een natuurlijke ondergrens kan zijn. De bank biedt zelf momenteel 3% spaarrente aan particulieren, wat aanzienlijk hoger is dan de Euribor-rente, die meestal als maatstaf wordt gehanteerd.
Dat terwijl banken normaal gesproken een lagere rente ten opzichte van de Euribor-rente hanteren, aldus Deckers.
Banken met staatssteun - en dat zijn volgens Deckers alle grote banken in Nederland behalve Rabobank en Van Lanschot - bieden een hogere rente dan zij normaal gesproken zouden moeten doen, stelt de bestuursvoorzitter. Om niet te veel klanten te verliezen, moet ook Van Lanschot hierdoor negatieve marges op de spaarrente accepteren.
Deckers zegt dinsdag verder dat hij verwacht dat er na 2009 een consolidatieslag zal plaatsvinden in de financiele sector. Daarbij verwacht de CEO dat Van Lanschot ook een rol zal spelen in die consolidatieslag, waarbij hij niet nader kan aangeven welke rol dat zou kunnen zijn.
De resultaten van Van Lanschot worden sterk geraakt door de "spaar- en deposito-oorlog", maakte de private bank dinsdag bekend. De bank is zeer gevoelig voor deze oorlog, vanwege de grote hoeveelheid spaargeld die ze op de balans heeft staan.
Bron: RTLZ
Denk dat ie op de nieuwkomers zoals NIBC en Moneyou voor particulieren doelt, de introductie van deposito's bij banken als OHRA en de vrij ‘nieuwe’ kortlopende deposito's van minder dan één jaar.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:22 schreef aroha-nui het volgende:
"spaar- en deposito-oorlog"?
Kan iemand dat uitleggen?
Dat is net zo dom inderdaad als wat Credit Europe deed.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:45 schreef SeLang het volgende:
Mijn ING-Direct account (UK) valt terug van 3,00% --> 0,50% omdat de introductiebonus vervalt, dus ik heb zojuist ING-Direct opgebeld om m'n account te sluiten.
Vraagt die vent waarom ik de rekening sluit. Ik zeg dat is omdat de bonus rente vervalt. Als u mij gewoon weer 3,00% kunt geven net zoals nieuwe klanten dan wil ik de rekening wel open houden. Kon dus niet. OK, dus ik sluit de rekening.
Als we klaar zijn vraag ik diezelfde vent wanneer ik nu opnieuw een rekening met introductiebonus kan aanvragen. Zegt ie: zodra het geld van je gesloten rekening op je tegenrekening staat kun je opnieuw een rekening met introductiebonus openen. Dat is dus over een paar dagen.
Alleen bij CE ging het om een kwart procentje (5,25% ipv 5,00%).quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat is net zo dom inderdaad als wat Credit Europe deed.
Alleen die trokken het tenminste normaal als je belde.. Blijkbaar kan ING dat in Engeland niet....
Rekeningen komen hier alleen voor in aanmerking als het er expliciet bij vermeld staat, er van uitgaande dat banken daar niet over liegen. ASN heeft geen rekeningen die hier onder vallen, echter wel twee beleggingsfondsen. Dat is natuurlijk wat risicovoller dan sparen, maar in dit geval kun je in het geval van verlies altijd nog denken dat het voor een goed doel was.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Aan het eind van het vorige topic vroeg ik hier ook naar (maar dan voor ASN-rekeningen). Ik kreeg toen geen reactie, ben vooral benieuwd welke rekeningen in aanmerking komen, en hoe die 1.3% verrekend wordt bij je belastingaangifte. In het aangifteprogramma kan ik er niets over vinden.
En met deposito's geldt natuurlijk extra de vraag: weet je zeker dat het over een paar jaar nog zo geldt?! Want de overheid heeft meermalen bewezen totaal onbetrouwbaar te zijn wat betreft milieusubsidies.
Bron: http://pfverhaar.blogspot(...)an-lanschot-een.htmlquote:Heeft Deckers (topman Van Lanschot) een punt?
Gisteren heeft Van Lanschot, een gespecialiseerde bank die zich richt op vermogende particulieren en DGA's, de resultaten gepubliceerd. Die vielen niet mee. Sinds mensenheugenis is een verlies geleden. Dit is te wijten aan een automatiseringsdebacle ('what's new?), een flinke toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren, maar ook een dalende netto-rentemarge. Deckers legt voor het laatste feit de schuld bij de staatsbanken die naar zijn mening te hoge credit-rentes bieden. Terecht?
Volgens Deckers liggen de spaarrentes hoger dan in de landen om ons heen. De reden zou liggen in de staatssteun aan banken, met name ABN AMRO. Hij vindt het vooral alarmerend dat de creditrentes liggen boven het Euribor, terwijl dit normaal gesproken juist andersom zou moeten zijn. Voor Van lanschot is dit inderdaad vervelend. De bank heeft altijd een zeer ruime liquiditeitspositie. Bij de halfjaarcijfers van BinckBank kwam eenzelfde beeld naar voren. Ook Binckbank zal de rentemarge teruglopen door de hevige concurrentie op de markt.
De rentevergoedingen liggen in Nederland inderdaad opvallend hoog. Ligt hier de gemiddelde rente op vrij opneembaar geld op 2%, bij de Deutsche bank krijg je niet meer dan 0,5%. De vraag is of dit niet een historisch gegeven is. Banken hebben in Nederland altijd moeten vechten om de gunst van de spaarder en hebben meer dan in andere landen gekozen om de funding van bijvoorbeeld hypotheken te laten verlopen via spaargeld.
Toch heeft Deckers wel een punt. Sinds de overname van ABN AMRO lijkt deze bank het voortouw te hebben genomen in de vaststelling van de rentetarieven en die zijn omhoog gegaan na de overname. Met name opvallend is de zeer hoge vergoeding die ABN AMRO dochter Moneyou biedt. Zelfs vandaag kan hier nog 3,5% rente worden ontvangen voor een spaarrekening zonder voorwaarden!
Aan de andere kant moet Deckers niet teveel zeuren en zwarte pieten elders leggen. Met name zijn bank zal hebben geprofiteerd van het feit dat de overheid de garantie op spaargelden heeft verhoogd naar 100.000 euro (en/of rekening zelfs 200.000). Zonder deze 'overheidssteun' zouden veel klanten zijn weggelopen naar bijv. de RABO bank met haar triple A rating. Daarnaast heeft ook Van Lanschot geprofiteerd van de zeer gunstige rente die de ECB bood (1%) en zij heeft daarvan, terecht, gebruik gemaakt.
Dat vraag ik me af hoor. In de UK heeft de overheid veel meer staatssteun gegeven en juist die 'staats' banken geven een rente die is om te huilen.quote:Volgens Deckers liggen de spaarrentes hoger dan in de landen om ons heen. De reden zou liggen in de staatssteun aan banken, met name ABN AMRO
zo dat is snel omlaag. "vroeguh..." (loyaal) duurde het wel een jaar voordat het duikelde.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:48 schreef SeLang het volgende:
Ik zie net dat de ING Profijtrekening nog maar 3,25% is![]()
Engeland. Ik heb niks meer met Nederland te maken kwa belastingen.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 08:37 schreef komrad het volgende:
He Selang, even uit nieuwsgierigheid: Doe jij je belastingaangifte in NL of in Engeland. Bijkomende vraag: hebben ze in Engeland ook zoiets als een vermogensrendementsheffing?
Ik heb geen werkinkomstenquote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:54 schreef komrad het volgende:
Begrijp ik nu goed dat je je werkinkomsten (als je die nog nodig hebt) buiten engeland parkeert om zo geen belasting te hoeven betalen over je vermogen?
WTF!!!quote:Bos kijkt naar hoge spaarrentes door overheid gesteunde banken
Minister Wouter Bos (Financiën) zegt ,,zeer zorgvuldig'' te kijken of er sprake is van oneerlijke concurrentie doordat banken met staatsssteun in Nederland hogere spaarrentes aanbieden.
Klacht
Eerder deze week beklaagde bestuursvoorzitter Floris Deckers van Van Lanschot Bankiers zich hierover. Donderdag zei Bos na een kabinetsberaad dat hij uitzoekt of de klacht terecht is. "Het verwijt is te serieus om het te laten liggen.''
Van Lanschot
Van Lanschot Bankiers maakte dinsdag bekend dat de bank in het eerste halfjaar van 2009 een verlies geleden heeft van 46,3 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder boekte de bank voor vermogende particulieren en familiebedrijven nog een winst van ruim 60 miljoen euro.
De bank ontving, in tegenstelling tot een groot aantal andere banken, geen steun van de overheid. Volgens Van Lanschot ligt de rente in buurlanden een stuk lager dan in Nederland.
Correctie: volgens Mish IS FDIC sinds gisteren faillietquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:26 schreef SeLang het volgende:
Het Amerikaanse depositogarantiestelsel (FDIC) is bijna failliet
Zoals altijd: nieuw geld printen of lenen van Chinaquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:03 schreef komrad het volgende:
tsja en wie gaat dat betalen, de bankenof de overheid. Als je dat stuk leest gaat dat zo weer over 10tallen-100den miljarden
ik zie de rijen voor de grote amerikaanse banken al staan. Al het geld weer terug de sok inquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zoals altijd: nieuw geld printen of lenen van China
Of mensen zijn vanaf nu gewoon hun geld kwijt als de bank failliet gaat. Maar dan krijg je opnieuw paniek dus ik denk niet dat ze dat laten gebeuren.
Prijsinflatie is negatief in de VS (blauwe grafiek is lager dan een jaar geleden).quote:[b]Op zaterdag 15 augustus 2009 15:14 Maar serieus: Inflatie is the key, maar dan nog gaat dit wel weer een aanslag(je) op de schatkist van de staat geven. Als ik dit soort berichten hoor vraag ik me altijd af hoe lang het nog duurt voordat de inflatie 5-10% is
voor nu ja, een gevolg van de economische crisis. Op lange termijn wordt het veel te door voor de USA om de schulden te betalen dus is inflatie de meest logische manier. En je kunt als overheid van een economsiche grootmacht daar best een beetje op aansturen (geholpen door de (op lange termijn) aanzienlijke stijging van grondstofprijzen)quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Prijsinflatie is negatief in de VS (blauwe grafiek is lager dan een jaar geleden).
De 'echte' inflatie (groei van geldhoeveelheid + krediet) is ook negatief: de vernietiging van credit gaat sneller dan de creatie van nieuw geld.
[ afbeelding ]
Ik denk daar anders over dan de meeste anderen. De USA is zeker niet 'beyond repair'. De staatsschuld is lager dan NL en de belastingen ook. Er is genoeg ruimte voor (pijnlijke) maatregelen om de begroting op orde te krijgen. Paar dubbeltjes belasting op de benzine en je bent al een heel eind.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:06 schreef komrad het volgende:
Op lange termijn wordt het veel te door voor de USA om de schulden te betalen dus is inflatie de meest logische manier.
Inflatie zorgt dat de spaarzame mensen opdraaien voor de verspillers... Een beetje de kern van de hele crisis trouwens.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:14 schreef komrad het volgende:
[..]
Maar serieus: Inflatie is the key, maar dan nog gaat dit wel weer een aanslag(je) op de schatkist van de staat geven. Als ik dit soort berichten hoor vraag ik me altijd af hoe lang het nog duurt voordat de inflatie 5-10% is
Geloof je dat echt, of is het wishful thinking? Het zou zeker het beste zijn, maar ik denk dat je het niveau van de gemiddelde amerikaan (de gemiddelde westerse mens, eigenlijk) te hoog inschat. Bij de eerste gelegenheid zullen banken de geldkraan weer opendraaien en kan er weer volop geconsumeerd worden. Om over een tijdje weer in te storten, true.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dus niet dat we een Argentinie style faillisement gaan zien maar gewoon harde saneringen (uiteindelijk, gedwongen door de financiele markten) en een cultuuromslag naar meer sparen. Ze zullen wel moeten, want grote delen van de bevolking hebben pensioentekorten en beginnen dat nu door te krijgen. Dat wordt wel een tijdje (veel) lagere economische groei.
Dat ligt er aan of de overheid z'n eigen regels eens gaat controleren...quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:49 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
Bij de eerste gelegenheid zullen banken de geldkraan weer opendraaien en kan er weer volop geconsumeerd worden.
Enige is dat je per maand minimaal 25 en maximaal 250 moet sparen via automatische incasso.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:01 schreef Jornjur het volgende:
Hi All,
zitten hier nog addertjes onder?
http://www.ohra.nl/sparen/informatie/maand-spaarrekening.jsp#
want anders is het een stuk beter dan mijn direct sparen van ABN
Loyaalrekening is nog steeds 3,0%quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De rentes zijn echt om te janken bij de rabobank, 2.3% maar dan moet je het wel laten staan anders zak 0.6%
ik heb alleen geen 20.000 (althans niet waar ik bij kan)quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Loyaalrekening is nog steeds 3,0%
Helemaal niet zo slecht met een inflatie die negatief is.
mwah, zowel Moneyou als Aegon zijn aantrekkelijer atmquote:Op maandag 17 augustus 2009 12:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Loyaalrekening is nog steeds 3,0%
Helemaal niet zo slecht met een inflatie die negatief is.
Ik snap vooral niet waarom ING 8.5% betaald aan Wouter Bos...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:36 schreef the_undertaker het volgende:
Van 2% naar 1,75%. Je moet maar durven...
Is dat de magische psychische grens?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:36 schreef the_undertaker het volgende:
Van 2% naar 1,75%. Je moet maar durven...
Kan je wel openen met een eigen inleg? In de voorwaarden stond vermeld dat je geen eigen stortingen kan maken op de rekeningquote:Op maandag 17 augustus 2009 12:07 schreef Aether het volgende:
[..]
Enige is dat je per maand minimaal 25 en maximaal 250 moet sparen via automatische incasso.
als er staat dat je moet sparen via automatische incasso, dan kun je dus ook niet openen met eigen inleg. Alles loopt via automatische incasso.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 19:16 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Kan je wel openen met een eigen inleg? In de voorwaarden stond vermeld dat je geen eigen stortingen kan maken op de rekening
Dat hebben we al een lange tijd niet gezienquote:Op donderdag 20 augustus 2009 16:37 schreef the_undertaker het volgende:
Voor de verandering wat verhogingen
DSB Bank Vaste Termijn Deposito (5 jaar) 4.25% (was 3.75%)
DSB Bank Vaste Termijn Deposito (10 jaar) 5.25% (was 3.75%)
dat houden we dan even in de gaten, ik neem aan dat er gewoon een garantstelling isquote:Op maandag 24 augustus 2009 11:29 schreef SeLang het volgende:
Zo, mijn Aegon Eigen Stijl spaarrekening is eindelijk open
Dat wordt ongeveer 4,20%
Het slachtoffer is ING Profijtrekening met hun luizige 3,0%
Ik heb nu ook maar een aangevraagd. Kun je ook ergens zien/testen hoeveel rente je krijgt met welke voorwaarden?quote:Op maandag 24 augustus 2009 11:29 schreef SeLang het volgende:
Zo, mijn Aegon Eigen Stijl spaarrekening is eindelijk open
Dat wordt ongeveer 4,20%
Het slachtoffer is ING Profijtrekening met hun luizige 3,0%
Maar de heffingsrente (van de belastingdienst) niet, vierde kwartaal wederom omlaag van 2,75% naar 2,5%.quote:Op maandag 24 augustus 2009 13:17 schreef tulpie123 het volgende:
Spaarrentes stijgen weer (Nieuwslog)
...
Pfffft....quote:Op maandag 24 augustus 2009 18:16 schreef SeLang het volgende:
Het rentepercentage van de MoneYou Spaarrekening wordt met ingang van 25 augustus 2009 verlaagd naar 3,25% (effectief op jaarbasis).
Goede tipquote:Op maandag 24 augustus 2009 18:21 schreef SeLang het volgende:
Zo, ik heb net m'n Aegon Eigenstijl spaarpotjes ingesteld.
Je krijgt meer rente als je maandelijks een bedrag spaart. Dus ik heb één groot spaarpotje gemaakt en één klein spaarpotje en je kunt op de Aegon site zelf instellen dat je maandelijks automatisch geld van het kleine naar het grote potje overboekt. Gaat gewoon van Aegon naar Aegon dus er vloeit geen cent extra naar Aegon, maar je krijgt wel veel meer rente
Ja dat kan, maar dan kom je op het grote potje dus je spaarafspraak niet na en dan zakt de rente voor één maand terug naar het basisniveau. Dus dat moet je even goed uitvogelen of het niet slimmer is om dan een kleiner maandelijks bedrag te sparen zodat je het herbalanceer moment langer kunt uitstellen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 18:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Goede tipKun je daarna ook weer geld van het grootje potje naar het kleine potje doen?
Ik sluit mij daarbij aan... even creatief zijn met de spaardoelen, dat wel!quote:Op maandag 24 augustus 2009 18:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Het rentepercentage van de MoneYou Spaarrekening wordt met ingang van 25 augustus 2009 verlaagd naar 3,25% (effectief op jaarbasis).
Ik ga ook naar Aegon.
Aegon zal ook wel weer zakken, en zo blijf je bezig met schuiven voor een 0,5 procentje meer of minderquote:Op maandag 24 augustus 2009 18:44 schreef Idler het volgende:
Het is dat ik te lui ben om weer een rekening te openen, anders zou ik denk ik overstappen van MY naar Aegon.
Is daar iets op tegen? Voor 0,5% extra neem ik de moeite nog net niet, maar als het meer wordt wil ik best een nieuwe rekening openenquote:Op maandag 24 augustus 2009 18:59 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Aegon zal ook wel weer zakken, en zo blijf je bezig met schuiven voor een 0,5 procentje meer of minder
Als je voor iedere paar tienden van een procent maar heen en weer blijft schuiven heb je dadelijk meer verloren aan rente omdat je geld rondzweeft tussen transacties dan dat het uiteindelijk oplevert door de iets hogere rente.quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:02 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Is daar iets op tegen? Voor 0,5% extra neem ik de moeite nog net niet, maar als het meer wordt wil ik best een nieuwe rekening openen
Daarom overwint mijn luiheid in dezen!quote:Op maandag 24 augustus 2009 18:59 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Aegon zal ook wel weer zakken, en zo blijf je bezig met schuiven voor een 0,5 procentje meer of minder
Waarom zou de daar op wachten? Die rente krijg je toch wel, zelfs als je de rekening sluit (al kun je hem beter open houden met ¤1 erop, voor het geval ze over een tijdje weer gaan stunten met de rente).quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:50 schreef TeleluvR het volgende:
Wanneer de renteuitkering weer is geweest, zet ik mijn geld over naar Aegon.
Omdat het dan maar 1 handeling is om geld+rente over te zetten. Rekening houd ik sowieso aan voor later, maar met een laag saldo zal de rente daarover te verwaarlozen zijn.quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom zou de daar op wachten? Die rente krijg je toch wel, zelfs als je de rekening sluit (al kun je hem beter open houden met ¤1 erop, voor het geval ze over een tijdje weer gaan stunten met de rente).
Ik denk het niet, maar je kunt het altijd proberen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:55 schreef flat_erik het volgende:
Zou het zin hebben om Moneyou te mailen en te dreigen om alles weg te halen? Wellicht dat ze een tegenbod doen qua rente
quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk het niet, maar je kunt het altijd proberen.
(Antwoord hier posten AUB)
[/quoteIk ga het morgen inderdaad proberen. Gaat om een flink bedrag dus opzich denk ik dat ze niet blij zijn als het eraf gaat. Ondertussen open ik ook een rekening bij Aegon. Net ff een rekensommetje gedaan en kom daar op 4,2%... Dat is toch 1 % meer
Ik weet niet wat jij onder een flink bedrag verstaat, maar ik geef je heel erg weinig kans dat ze wat aan de rente doen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:01 schreef flat_erik het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op maandag 24 augustus 2009 19:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk het niet, maar je kunt het altijd proberen.
(Antwoord hier posten AUB)
[/quoteIk ga het morgen inderdaad proberen. Gaat om een flink bedrag dus opzich denk ik dat ze niet blij zijn als het eraf gaat. Ondertussen open ik ook een rekening bij Aegon. Net ff een rekensommetje gedaan en kom daar op 4,2%... Dat is toch 1 % meer
Wat is een flink bedrag? 10K? 100K? 1000k?quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:01 schreef flat_erik het volgende:
ga het morgen inderdaad proberen. Gaat om een flink bedrag dus opzich denk ik dat ze niet blij zijn als het eraf gaat. Ondertussen open ik ook een rekening bij Aegon. Net ff een rekensommetje gedaan en kom daar op 4,2%... Dat is toch 1 % meer
Ik verwacht er ook niet veel van maar het is te proberen tochquote:Op maandag 24 augustus 2009 20:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij onder een flink bedrag verstaat, maar ik geef je heel erg weinig kans dat ze wat aan de rente doen.
Dat is wel precies de reden waarom ik m'n spaargeld gewoon heen en weer blijf schuiven tussen de rekeningen met hoogste rentes... Althans, niet voor een paar tiende procent, maar als bank B een half procent of meer boven bank A zit, weet ik wel waar ik heen ga.quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:48 schreef SeLang het volgende:
Stel dat iedereen onmiddelllijk al zijn geld zou wegtrekken bij een bank op het moment dat ze hun rente verlagen, dan zou geen enkele bank de rente meer durven verlagen.
Fok!-ers verenigt u! Er is een belangrijke taak voor ons weggelegd!
Loyaalsparen is nog 3% bij Rabo, mits meer dan 20k op je rekening. Maar onder dat bedrag levert sparen sowieso weinig extra op.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:19 schreef Omniej het volgende:
[..]
't Is alleen jammer dat volgens mij nog steeds de meerderheid van de bevolking bij z'n eigen vertrouwde bank blijft hangen. Mijn spaarrekening bij die hufters van de Rabobank levert bijvoorbeeld nog maar 1,7% rente op tegenwoordig... Banken als de Rabo profiteren echt flink van mensen die te bang zijn om over te stappen, of denken dat dat allemaal te ingewikkeld is.
Nouja, 1 procentpunt verschil is op ¤10.000 toch al ¤100 op jaarbasis. Dat is gewoon gratis geld voor een klein beetje moeitequote:Op maandag 24 augustus 2009 20:46 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Loyaalsparen is nog 3% bij Rabo, mits meer dan 20k op je rekening. Maar onder dat bedrag levert sparen sowieso weinig extra op.
Ik vind het erg moeilijk...quote:Op maandag 24 augustus 2009 18:21 schreef SeLang het volgende:
Zo, ik heb net m'n Aegon Eigenstijl spaarpotjes ingesteld.
Je krijgt meer rente als je maandelijks een bedrag spaart. Dus ik heb één groot spaarpotje gemaakt en één klein spaarpotje en je kunt op de Aegon site zelf instellen dat je maandelijks automatisch geld van het kleine naar het grote potje overboekt. Gaat gewoon van Aegon naar Aegon dus er vloeit geen cent extra naar Aegon, maar je krijgt wel veel meer rente
Yep, ik denk dat ik ook naar Aegon over ga stappen nu.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:29 schreef Brad het volgende:
moneyou gaat verlagen? Mooi overschrijven. Huidige verschil met Aegon wat vandaag genoemd is door SeLang is een mooie reden om daar een rekening te openen. De 3e rekening dit jaar
Mijn potjes zijn 97k + 3k en uit dat 3k potje boek ik per maand 250 euro naar het grote potje. Na een jaar zijn de potjes dan 100k + 0k.quote:Op maandag 24 augustus 2009 23:16 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Ik vind het erg moeilijk...
stel ik heb 35K spaargeld... Dan maak ik natuurlijk een grote aan met 25K en de rest in een kleine.. als afspraak voor de grote stel ik in minimaal 25K, zodat ik 0,18% extra krijg. Ook stel ik in dat ik 1000 euro per maand spaar, dus 26, 27, 28K. Dit zorgt voor 0,25% extra rente... Maar op het kleine spaarpotje krijg ik dan natuurlijk maar 3,75% rente... kan ik niet het kleine potje overhevelen naar de grote zodat ik van mn 35K profiteer met maximale rente en vlak voor het einde van de maand terugboeken naar de kleine, zodat er weer van 26K als begin wordt uitgegaan in de nieuwe maand?
Aegon heeft een "probeer het uit" op de website staan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 04:57 schreef Mikkie het volgende:
Kan iemand in een notendop weergeven wat precies de werkwijze en voordelen zijn van Aegon? Je moet dus overboeken (ivm standaard storting) elke maand?
Aegon heeft in de voorwaarden staan, dat ze dit minimaal een maand van tevoren aankondigen.. dus dat is wel wat anders dan moneyou die dat de avond van tevoren doenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 00:21 schreef Omniej het volgende:
[..]
Yep, ik denk dat ik ook naar Aegon over ga stappen nu.
Ongetwijfeld zal Aegon ook nog wel omlaag gaan (net zoals Moneyou nog wel naar 3% zal gaan binnen nu en een paar weken), maar ja, vind het verschil nu ook wel groot genoeg eigenlijk...
Nee, precies.. ik ben best handig in zulke dingen, maar het is echt heel moeilijk om het optimum uit te rekenen...quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 00:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn potjes zijn 97k + 3k en uit dat 3k potje boek ik per maand 250 euro naar het grote potje. Na een jaar zijn de potjes dan 100k + 0k.
Je moet niet teveel vooruit willen kijken want over een jaar is de situatie gegarandeerd weer anders. Misschien is Aegon dan alweer heel ver gezakt kwa rente en is er weer iets nieuws dat interessant is.
Btw: in dit voorbeeld is wel de opgebouwde rente at risk als Aegon failliet gaat, dus misschien is 94k + 3k wel beter... En het is kut om net onder die 100k limiet te zitten, maar dat scheelt maar 0,02% in rente...
Btw2: op het 'kleine' spaarpotje kun je natuurlijk ook nog een minimum saldo limiet instellen die je in de loop van de tijd verlaagt. Zo krijg je ook nog ietsje meer rente op het kleine potje.
Btw3: ik had geen zin op precies het optimum uit te rekenen, maar op deze manier heb ik 4,17% en heb er in principe een jaar lang geen omkijken aan (want maandelijkse overboeking tussen de potjes gaat automatisch) en blijf onder de 100k limiet van het Depositogarantiestelsel (riskeer alleen opgebouwde rente).
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:13 schreef Hugo__Boss het volgende:
van 50 - 100K geldt 0,2% 0,02% extra
Weggaan bij de ING. Je zal er geen spijt van krijgen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:50 schreef SeLang het volgende:
Ik heb net ING opgebeld om te vragen of ik m'n Profijtrekening kan heropenen en dan opnieuw 0,5% extra rente kan krijgen voor 3 maanden (dus 3,5% ipv 3,0%). Heropenen kan wel, maar niet met opnieuw een bonusrente.
Goed, dan gaan we wel naar een andere bank
Btw: bij ING in Engeland kan dit wel
In de spaarvoorwaarden staat vermeld dat het een saldotoename moet zijn. Wanneer in de maand het saldo toeneemt maakt niet uit voor de toekenning van extra rente, maar als het niet toeneemt krijg je de extra rente niet. Saldo oversluizen tussen twee spaarpotten bij Aegon hoort dus niet te zorgen voor extra rente.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb nu een paar vragen.
Als ik het doe wil ik iets van 5102 inzetten.
Ik verdeel dat over 2 potjes
1 het hoofdbedrag van ¤5001
2 het subbedrag van ¤101
Nu wil ik het zo doen dat beide potjes automatisch ¤100 rondpompen.
dus er gaat ¤100 van potje 2 naar 1
en iets later gaat er ¤100 van potje 1 naar 2.
Het si een gesloten cyclus dus, is dit mogelijk?
en word de rente maandelijks bijgeschreven of jaarlijks.
jaarrente is 1,0375^12 of 3,75%
Wat denk je zelf?!quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
jaarrente is 1,0375^12 of 3,75%
ach het viel te proberen maar eigenlijk was mijn vraag of de rente maandelijks wordt bijgeschreven of jaarlijksquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
1,0375^12 zou wel heel mooi zijn
dat wordt gemeten over de hele maand dus niet op 1 tijdstip?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:45 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
In de spaarvoorwaarden staat vermeld dat het een saldotoename moet zijn. Wanneer in de maand het saldo toeneemt maakt niet uit voor de toekenning van extra rente, maar als het niet toeneemt krijg je de extra rente niet. Saldo oversluizen tussen twee spaarpotten bij Aegon hoort dus niet te zorgen voor extra rente.
In hun folder staatquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat wordt gemeten over de hele maand dus niet op 1 tijdstip?
Dat begrijp ik als volgt: het maakt niet uit op welke dag in september je geld bij stort, als het saldo op 30 september maar het afgesproken bedrag is toegenomen dan krijg je die extra rente over heel september.quote:Zodra het saldo van uw spaarpot minimaal toeneemt met het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, ontvangt u direct de extra rente over de hele maand. Heeft u in een maand minder gespaard dan het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, dan ontvangt u vanaf het begin van die maand niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort maar alleen de basisrente.
ok het moet dus steeds van 100 naar 200, 300, 400 gaan dat je het overmaakt is de trigger niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:23 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
In hun folder staat
[..]
Dat begrijp ik als volgt: het maakt niet uit op welke dag in september je geld bij stort, als het saldo op 30 september maar het afgesproken bedrag is toegenomen dan krijg je die extra rente over heel september.
Hevige concurrentie op de Nederlandse spaarmarktquote:Minder winst voor Rabobank door slechte leningen
Rabobank heeft een moeilijk eerste halfjaar achter de rug door de economische neergang.
Hevige concurrentie op spaarmarkt
De nettowinst daalde met 18% tot 1,32 miljard euro, tegen 1,61 miljard euro over de eerste helft van 2008. De bank spreekt van 'zware economische omstandigheden'. De resultaten werden gedrukt door hogere voorzieningen voor kredietverliezen en 'hevige concurrentie' op de Nederlandse spaarmarkt.
Kostenbesparingen
De totale baten stegen over de eerste zes maanden van het jaar wel, met 9% tot 6,26 miljard euro. Door kostenbesparingen daalden de bedrijfslasten met 1'% tot 3,7 miljard euro.
'Nog geen economische zomer'
'Hoewel sommige economen alweer een zwaluw zien, voorzie ik op dit moment nog geen economische zomer. Veel westerse landen kampen met een recessie en Nederland ondergaat zelfs de hevigste terugval sinds de Tweede Wereldoorlog', aldus bestuursvoorzitter Piet Moerland in een toelichting. Daardoor zijn klanten van Rabobank in zwaar weer gekomen.
Lagere rentemarge
Het renteresultaat nam af met 1% tot 3,89 miljard euro. De toevertrouwde spaargelden van particulieren stegen over de afgelopen periode met 4% tot 120 miljard euro. Bedrijven brachten een bedrag van 285 miljard euro onder bij de bank, een daling van 6%. 'Bij de lokale Rabobanken leidde de concurrentie op de spaarmarkt tot een daling van de rentemarge', aldus de bank.
© RTLZ.nl
Je geeft alleen op wat je aan vermogen bezit. De rente heb je nog niet ontvangen en hoef je dus ook niet op te geven.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:43 schreef the_undertaker het volgende:
Lang leve de concurrentie
Wat ik niet zo gauw ergens kan vinden:
Ik heb in juni een deposito geopend met jaarlijkse rente uitkering. In juni 2010 wordt er dus rente uitgekeerd op deze deposito. Hoe moet je dit nu aangeven bij de belasting mbt vermogensbelasting? Moet dit pas bij de aangifte over 2010 omdat ik in dat jaar pas die rente krijg?
Bij vermogensrendementsheffing (vermogensbelasting bestaat officieel niet meer, maar in de praktijk komt het op hetzelfde neer) moet je kijken wat je aan het begin van het jaar hebt (01/01) en aan het eind van het jaar (31/12). Van deze twee bedragen neem je het gemiddelde. Vervolgens trek je van dit gemiddelde ¤ 20.661 (de vrijstelling) af. Over het (positieve) bedrag wat je dan overhoudt moet je 1,2% belasting betalen. Wanneer je de rente krijgt en hoe hoog die rente is maakt verder niks uit.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:43 schreef the_undertaker het volgende:
Lang leve de concurrentie
Wat ik niet zo gauw ergens kan vinden:
Ik heb in juni een deposito geopend met jaarlijkse rente uitkering. In juni 2010 wordt er dus rente uitgekeerd op deze deposito. Hoe moet je dit nu aangeven bij de belasting mbt vermogensbelasting? Moet dit pas bij de aangifte over 2010 omdat ik in dat jaar pas die rente krijg?
Opnamekosten zijn sowieso pas rendabel over een hele lange termijn en wie zegt dat AEGON dan nog steeds de beste rente heeft, dus dat zou ik niet doenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:55 schreef macondo het volgende:
Moeilijk om die Aegon rekening aan te vragen zeg! Ik loop te schuiven met alle drie de instellingen (maandelijkse storting, minimum bedrag, opnamekosten) maar ben er nog niet helemaal over uit. Jullie wel?
En weten we eigenlijk of de spaarrente van 3.75 ergens objectief aan gekoppeld is? Als ze de rente verlagen naar 2 % en ik zit met mijn opnamekosten ben ik natuurlijk de lul..
Overigens zijn de instellingen niet lineair, dat maakt het ook moeilijk! Iemand een grafiekje?
En de Albert Heijn wil zometeen dat de concurrenten hun producten duurder maken, en Shell dat de andere maatschappijen de brandstofprijzen verhogen, etc. Zo werkt het natuurlijk niet. De Rabobank moet gewoon heel blij zijn dat ze over het algemeen erg loyale klanten hebben en dat de meerderheid van de Nederlanders zich niet bezig houdt met de hoogte van de spaarrentes, anders hadden ze niet veel spaarders meer.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:28 schreef the_undertaker het volgende:
Rabobank gaat de spaartarieven niet verhogen, ondanks het feit dat het nu spaarders kwijtraakt door de concurrentie. De concurrerende banken moeten hun tarieven maar verlagen, stelt Rabo-topman Moerland tegen Z24.
http://www.z24.nl/bedrijv(...)artarieven_niet.html
Kan zijn, maar voor een verdubbeling van de rente geef ik die betrouwbaarheid graag op...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:29 schreef pentas het volgende:
De particuliere spaarders hebben 120 miljard euro bij de Rabo staan, de Rabo staat op de zesde plaats van de wereldranglijst van meest betrouwbare banken, binnen de eerste 50 komen GEEN Nederlandse banken meer voor.
Allemaal leuk en aardig, maar de betrouwbaarheidcijfers van banken stellen ook niet zo heel veel voor moet ik zeggen. Zo waren Fortis en ABN ook heel betrouwbaar. In mijn opzicht rechtvaardigd die zogenaamde betrouwbaarheid absoluut geen renteverschil van één tot een paar procentpunten.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:29 schreef pentas het volgende:
De particuliere spaarders hebben 120 miljard euro bij de Rabo staan, de Rabo staat op de zesde plaats van de wereldranglijst van meest betrouwbare banken, binnen de eerste 50 komen GEEN Nederlandse banken meer voor.
't Is wel iets waar met name de Rabo handig gebruik van maakt, though.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar de betrouwbaarheidcijfers van banken stellen ook niet zo heel veel voor moet ik zeggen. Zo waren Fortis en ABN ook heel betrouwbaar. In mijn opzicht rechtvaardigd die zogenaamde betrouwbaarheid absoluut geen renteverschil van één tot een paar procentpunten.
Als dat wel zou gebeuren, zou het snel afgelopen zijn met de "betrouwbaarheid" van de Rabobank...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:00 schreef Omniej het volgende:
[..]
't Is wel iets waar met name de Rabo handig gebruik van maakt, though.
Banken met zeer hoge rentes hebben (zeker na het hele Icesave gebeuren) toch een slecht imago gekregen, en de Rabo speelt daar handig op in door de rentes juist flink te verlagen en te gaan schermen met hun betrouwbaarheid. Ik vind 't oprecht jammer dat de meeste Rabo-spaarders dat niet afstraffen door gewoon weg te gaan...
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik hoor van betrouwbare bron dat AEGON Eigen Stijl op 1 september gaat dalen naar 3,5% (basis). Wel jammer.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:11 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Aegon heeft in de voorwaarden staan, dat ze dit minimaal een maand van tevoren aankondigen.. dus dat is wel wat anders dan moneyou die dat de avond van tevoren doen
Niet geheel waar. Ik heb het ook even nagelezen. Volgens mij zeggen ze dat de "renteafspraak" minimaal 1 maand van te voren wordt gecommuniceerd. Er wordt niets gezegd over het veranderen van de basisrente.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:02 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:
[..]
Opnamekosten stel je in en kan je er niet meer af halen. Vanaf ongeveer twee jaar op de rekening (met niets opnemen) kan het uit om de opnamekosten in te stellen. Maar omdat ik vermoed dat er binnen twee jaar een rekening met hogere rente om de hoek komt kijken ga ik die niet in stellen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:38 schreef Nizno het volgende:
Tot wanneer loopt die regel van opnamekosten?
Stel je dat ook voor een bepaalde periode in? bijvoorbeeld een jaar of langer?
Daar kan ik namelijk niets over vinden.
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:42 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Opnamekosten stel je in en kan je er niet meer af halen. Vanaf ongeveer twee jaar op de rekening (met niets opnemen) kan het uit om de opnamekosten in te stellen. Maar omdat ik vermoed dat er binnen twee jaar een rekening met hogere rente om de hoek komt kijken ga ik die niet in stellen.
We zullen wel zien wie er gelijk heeft.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:02 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:
[..]
Bij dat Aegon Eigen Stijl-ding? Ja. Tot je de rekening weer opheftquote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???
Misschien mis ik een stukje info. Maar hoezo zou je opnamekosten hebben? Zover ik kan lezen is het een rekening zonder limitaties. Pas als je "spaarafspraken" maakt heb je de keuze om ook opnamekosten in te stellen waarvoor je een hogere rente zou kunnen krijgen. Dat hoef je natuurlijk niet te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:05 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Bij dat Aegon Eigen Stijl-ding? Ja. Tot je de rekening weer opheft
Je volgt de discussie niet, het ging erom dat als je dat zelf instelt het er dus niet meer af kan halen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:13 schreef Brad het volgende:
[..]
Misschien mis ik een stukje info. Maar hoezo zou je opnamekosten hebben? Zover ik kan lezen is het een rekening zonder limitaties. Pas als je "spaarafspraken" maakt heb je de keuze om ook opnamekosten in te stellen waarvoor je een hogere rente zou kunnen krijgen. Dat hoef je natuurlijk niet te doen.
Belachelijk wat laag! Zelfs bij de grote banken bieden ze dan meer rente. Ze willen duidelijk niet meer bij de top horen. Ik ga m'n geld daar weghalen, weet nog niet waar ik het neerzet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:46 schreef the_undertaker het volgende:
ATB verlaagt ook weer eens (per 1 september)
Internetsparen van 2,50 % naar 2,00 %
3 maanden vast van 2,50 % naar 2,25 %
6 maanden vast van 2,50 % naar 2,25 %
9 maanden vast van 2,60 % naar 2,25 %
1 jaar vast van 4,00 % naar 3,00 %
2 jaar vast van 4,50 % naar 3,50 %
3 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
4 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
5 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
Begin dit jaar op de vrij op te nemen rekening nog 5% !
Whats next.. bijbetalen bij de volgende verlaging?
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???
Dan is het nu bij renteverlaging zeg je de rekening op.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...
Wat nou hoge rentequote:Rabobank 'praat' met Brussel over hoge rente
De Rabobank is "in gesprek met Brussel" over vermeende oneerlijke concurrentie tussen Nederlandse banken door staatssteun. "Europa moet ingrijpen."
Ook praat de bank met de Ierse overheid over marktverstoring. Dat heeft een woordvoerder van de Rabobank vrijdag desgevraagd gezegd.
Moerland
Topman Piet Moerland van de Rabobank zei woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers al dat de bank last heeft van het "ongelijke speelveld" in Nederland. Door de overheid gesteunde concurrenten zouden stunten met de spaarrentes en hiermee klanten lokken. Van Lanschot Bankiers deed hierover begin mei schriftelijk zijn beklag bij de Europese Commissie.
Europa moet ingrijpen
"Wij dienen geen schriftelijke klacht in, maar praten wel met Brussel. We hopen dat de Europese Commissie ingrijpt. De rente wordt hier kunstmatig hoog gehouden. Daar hebben wij last van", aldus de Rabo-zegsman. Ook met het Ierse ministerie van Financiën is contact. De bank bouwt in Ierland zijn activiteiten af mede wegens vermeende oneerlijke concurrentie.
Precies. De Rabobank mocht ook tegen 1% lenen als ze dat wilden. Ze hebben er zelf voor gekozen om dat niet te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:53 schreef DIGGER het volgende:
De 2 gezichten van de Rabobank, aan de ene kant zichzelf op de borst kloppen dat ze triple A trating hebben en Bos niet nodig hebben en aan de andere kant een potje lopen janken.
Beetje triest.
Er staat duidelijk dat de rente variabel is, en de markt volgt. Als er een *vaste* rente vastgesteld is zou je een punt hebben, maar dat dat niet het geval is staat duidelijk in de voorwaarden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...
Dat is toch simpelweg vanaf 2 jaar? Staat ook op de website, en heb je geen spreadsheet voor nodig... Simpel hoofdrekenen!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 14:24 schreef Vincemeister het volgende:
Ik heb een sheetje opgesteld met daarin renteberekening voor Aegon spaarrente met daarbij vanaf welk tijdstip opnamekosten voordelig uitpakken.
Iemand behoefte? Hier te vinden:
http://www.sendspace.com/file/ps8is6
Je krijgt MEER rente, dat je daar dan een klein deel van afstaat bij opname maakt de termijn korter i.p.v. langer.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:30 schreef Vincemeister het volgende:
Op de site van aegon zeggen ze juist dat het iets korter duurt dan twee jaar, maar daar nemen ze niet mee dat je opnamekosten ook betaald over de opgebouwde rente. Dat wordt in mijn berekening wel meegenomen. Volgens mij een feitelijke onjuistheid op de site van aegon. Correct me if I am wrong.
Ik kan je niet helemaal volgen maar het enige wat ik probeer te zeggen is dat:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je krijgt MEER rente, dat je daar dan een klein deel van afstaat bij opname maakt de termijn korter i.p.v. langer.
Maar het effect van de opnamekosten op de rente is een orde-grootte kleiner dan het totaal, dus verwaarloosbaar.
Dat zij eenzijdig voorwaarden (rente dus) kunnen wijzigen, lijkt mij ook een belangrijk bezwaar!!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is toch simpelweg vanaf 2 jaar? Staat ook op de website, en heb je geen spreadsheet voor nodig... Simpel hoofdrekenen!
Mijn grootste bezwaar is dat ze de rente kunnen verlagen, terwijl je die kosten blijft betalen. En 2 jaar bij 1 bank blijven is me de afgelopen jaren niet gelukt, ook de rentestunters blijken nu in te storten.
Het scheelt in dit voorbeeld 5 euro, oftewel de rente van 4 dagen. Lijkt me afdoende klein om klanten niet lastig te vallen met "het is voordeliger na 2 jaar + 4 dagen" maar gewoon "na 2 jaar" te zeggen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:55 schreef Vincemeister het volgende:
[..]
Ik kan je niet helemaal volgen maar het enige wat ik probeer te zeggen is dat:
10.000 * 1,0475^2 -/- ((10.000 * 1,0475^2) * 1%)
nog altijd minder is dan
10.000 * 1,0425^2
waarbij bovenste rekenregel dus spaarsaldo is na 2 jaar inclusief maximale renteopslag bij opnamekosten en onderste rekenregel spaarsaldo is na 2 jaar waarbij geen gebruik wordt gemaakt van opnamekosten en de extra rente.
Dit is dus heel wat anders dan hier staat vermeld. Zie pagina 4, de tip.
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:21 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik blijf het een triest fenomeen vinden dat banken je in het begin van het jaar helemaal doodgooien met hoge rentes, en deze de rentes in de loop van het jaar zeker/minimaal 1,5% omlaag gooien, hoe veelvoorkomend/normaal het ook is.
Ik heb MaxiSparen van SNS Bank trouwens. Van 4,75% naar 3,0% scheelt toch mooi weer 175 euro per 10K per jaar.
Maar ze zeggen "iets minder dan 2 jaar".quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het scheelt in dit voorbeeld 5 euro, oftewel de rente van 4 dagen. Lijkt me afdoende klein om klanten niet lastig te vallen met "het is voordeliger na 2 jaar + 4 dagen" maar gewoon "na 2 jaar" te zeggen.
Die heb ik, maar ik wil niet ál mijn geld in deposito's gaan stoppen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:10 schreef Brad het volgende:
[..]
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....
Dat is redelijk normaal? Klaag je ook als de rentes omhoog gaan?quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:21 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik blijf het een triest fenomeen vinden dat banken je in het begin van het jaar helemaal doodgooien met hoge rentes, en deze de rentes in de loop van het jaar zeker/minimaal 1,5% omlaag gooien, hoe veelvoorkomend/normaal het ook is.
Ik heb MaxiSparen van SNS Bank trouwens. Van 4,75% naar 3,0% scheelt toch mooi weer 175 euro per 10K per jaar.
Alsof je daar een goede rente op krijgt...quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:10 schreef Brad het volgende:
[..]
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....
Dat niet, maar het ging om het feit dat de rentes dalen op een normale spaarrekening, daar heb je met een deposito dus geen last van.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:20 schreef eleusis het volgende:
[..]
Alsof je daar een goede rente op krijgt...
Appels en peren. Je kiest één spaarrekening van de vele op basis van de specificaties (lees: rentepercentage). Want je neemt natuurlijk een spaarrekening om zo veel mogelijk te sparen, en die het beste bij je voorkeuren en situatie aansluit. Erg lullig als die percentages in de loop van het jaar niet een, maar maar leifst 2% omlaag vallen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is redelijk normaal? Klaag je ook als de rentes omhoog gaan?
Heeft niets te maken met appels en peren, de rente is variabel, hij kan stijgen en dalen. Dat het nu aan het dalen is is jammer, maar in de afgelopen jaren is de rente naar boven de 5% gestegen (vanaf iets onder de 3%), daar hoor ik je ook niet over.quote:Op zondag 30 augustus 2009 21:59 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Appels en peren. Je kiest één spaarrekening van de vele op basis van de specificaties (lees: rentepercentage). Want je neemt natuurlijk een spaarrekening om zo veel mogelijk te sparen, en die het beste bij je voorkeuren en situatie aansluit. Erg lullig als die percentages in de loop van het jaar niet een, maar maar leifst 2% omlaag vallen.
Ik heb mijn MaxiSparen rekening sinds eind 2007. Het rentepercentage heeft altijd op 4,75% gestaan, en is dit jaar al 2 keer gezakt. Natuurlijk hoor je me daar over. Ik heb toentertijd voor SNS Bank MaxiSparen gekozen omdat ik het gemakkelijk vond dat ik elke maand automatisch 500 euro kan laten afschrijven tegen een gunstig percentage van 4,75%. Dat automatische vind ik nog steeds handig, maar natuurlijk vind ik het zuur dat de rente nu nog maar op 3% ligt.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:06 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Heeft niets te maken met appels en peren, de rente is variabel, hij kan stijgen en dalen. Dat het nu aan het dalen is is jammer, maar in de afgelopen jaren is de rente naar boven de 5% gestegen (vanaf iets onder de 3%), daar hoor ik je ook niet over.
Zoals je weet zijn de rentes dus variabel, banken kunnen ook niet constant een rente van rond de 5% bieden, als jij meer zekerheid had willen hebben over de rente over je geld had je dat inderdaad moeten doen. Je aan het einde van afgelopen jaar ook zelf kunnen bedenken dat de rentes sterk zouden gaan dalen en je geld in deposito's onder kunnen brengen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:11 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik heb mijn MaxiSparen rekening sinds eind 2007. Het rentepercentage heeft altijd op 4,75% gestaan, en is dit jaar al 2 keer gezakt. Natuurlijk hoor je me daar over. Ik heb toentertijd voor SNS Bank MaxiSparen gekozen omdat ik het gemakkelijk vond dat ik elke maand automatisch 500 euro kan laten afschrijven tegen een gunstig percentage van 4,75%. Dat automatische vind ik nog steeds handig, maar natuurlijk vind ik het zuur dat de rente nu nog maar op 3% ligt.
Het is dat ik er van bewust van dat het inderdaad de normaalste zaak van de wereld is dat rentes kunnen dalen (zoals ik 2 posts eerder ook al aan gaf), maar eigenlijk is het een soort van misleiding om rondom het begin van elk jaar met hoge rentes te pochen, die je toch niet kunt vasthouden.
Als ik van tevoren had geweten dat dat percentage bijna 2% omlaag zou gaan, had ik inderdaad wel meer geld in m'n deposito's gestopt.
Nogmaals. Daar heb je een deposito voor.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:11 schreef Tuvai.net het volgende:
Als ik van tevoren had geweten dat dat percentage bijna 2% omlaag zou gaan, had ik inderdaad wel meer geld in m'n deposito's gestopt.
De Rabobank wil volgens mij bewijzen dat ze tegendraads zijn of zo. De uitspraken die je uit die bank krijgt worden steeds gekker.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:28 schreef the_undertaker het volgende:
Rabobank gaat de spaartarieven niet verhogen, ondanks het feit dat het nu spaarders kwijtraakt door de concurrentie. De concurrerende banken moeten hun tarieven maar verlagen, stelt Rabo-topman Moerland tegen Z24.
http://www.z24.nl/bedrijv(...)artarieven_niet.html
Zou in deze tijden niet voor een spaarrekening met opnamekosten gaan.. kijk anders naar moneyou, heb je 3,25% zonder voorwaarden, of Aegon.. DSB bank zou ik me in ieder geval niet aan wagenquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:23 schreef mafkees01 het volgende:
Wat is dus nou een goede optie voor geld dat je over hebt? Ik heb laatst als gift enkele duizenden euro's gehad en wil dat weer wegzetten.
Nou heb ik bij DSB bank de toprente rekening aangevraagd en die bieden 4,6% rente (4.8% bij 65+). De algemene voorwaarden zijn als volgt:
tot 30 sept. 2009 wordt de rente niet verlaagd.
Tot sept 2013 is de rente hoger dan de ECB biedrente (weet iemand wat dat is en hoe vaak dat verandert?)
Maar nu komt het, omdat het geen deposito is, en dus een variabele rente is, kan het zo zijn dat hij 1 oktober naar bijv. 3% gaat. (drastisch daling, maar voor t idee).
Als je je rekening opzegt, of als je geld wilt opnemen, betaal je 1% opnamekosten van het bedrag dat je opneemt.
Stel dat je dus 10.000 euro hebt, en je sluit de rekening moet je ten alle tijden 1% betalen. Hoe meer je spaart, hoe meer je dus moet betalen aan het eind van de rit. Dit is wel mooi 100 euro. Ik vraag me af in hoeverre dit de rente rechtvaardigt? Je bent wel mooi 100 euro kwijt en de rente moet dus minimaal 200 euro opleveren, anders is je geld alleen maar minder waard of kan je het beter voor 2% wegzetten...
Is dit een slimme keuze of toch niet. Ik denk dit mij geld kost tegenover een standaardrente van 2% en vrij opneembaar bij mijn bank (ABN)...?
Ja, door het rente-op-rente effect.. maarja dat is bijna te verwaarlozen, dus ga maar gewoon van 2 jaar uit..quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:12 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar ze zeggen "iets minder dan 2 jaar".
Dat is dus het hele punt, met rente-op-rente is het alsnog meer dan 2 jaar, volgens de sheet van Vincemeister.quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:27 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Ja, door het rente-op-rente effect.. maarja dat is bijna te verwaarlozen, dus ga maar gewoon van 2 jaar uit..
DSB bank valt ook onder het garantiestelsel dus dan zit je wel redelijk safe... Zal even kijken naar Aegon oid. Moneyou klinkt ook niet echt vertrouwt imoquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:26 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Zou in deze tijden niet voor een spaarrekening met opnamekosten gaan.. kijk anders naar moneyou, heb je 3,25% zonder voorwaarden, of Aegon.. DSB bank zou ik me in ieder geval niet aan wagen
Ik ga even kijken. Die opnamekosten vond ik ook helemaal niets!quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:41 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt, met rente-op-rente is het alsnog meer dan 2 jaar, volgens de sheet van Vincemeister.
@mafkees01: niet die DSB bank rekening nemen, die is sowieso kut. Aegon is nu nog het hoogste, dus als ik jou was zou ik die openen en dus niet voor opnamekosten gaan.
Moneyou is een dochter van de ABN, hoe veilig wil je het hebben. Ik heb daar momenteel meer vertrouwen in, dan in Aegon (ik overigens bij beide banken een rekening).quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:57 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
DSB bank valt ook onder het garantiestelsel dus dan zit je wel redelijk safe... Zal even kijken naar Aegon oid. Moneyou klinkt ook niet echt vertrouwt imo
[..]
Ik ga even kijken. Die opnamekosten vond ik ook helemaal niets!
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik hoor van betrouwbare bron dat AEGON Eigen Stijl op 1 september gaat dalen naar 3,5% (basis). Wel jammer.
Het kwartaal duurt nog een maandjequote:Op maandag 31 augustus 2009 23:03 schreef JuiceJuice het volgende:
Morgen weer rente uitbetaald he?
oke dan vind ik het dus helemaal niet aantrekkelijk.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:38 schreef mafkees01 het volgende:
Idd, heb even gebeld. Opzeggen wordt gezien als opname, dus ook gewoon 1% van je eindsaldo kan je eraftellen
Heel leuk meisje overigens, wist me tevens te vertellen dat het vanaf morgen 3.5% tot max 4.5% wordt, en dus geen 3.75 tot 4.75 zoals het nu is. Weten jullie het vast
Oja kinda stupid, zat al te kijken waarom het deze maand minder is dan verleden maand, staat naar verhouding meer op dan de rente is gedaaldquote:Op maandag 31 augustus 2009 23:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het kwartaal duurt nog een maandje
Ik ook niet, veel te ingewikkeld ook. Geen zin in.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
oke dan vind ik het dus helemaal niet aantrekkelijk.
Helaas pindakaas.
De lijstjes in de OP heb ik net bijgewerkt met de rentestanden per 1 september 2009. Het schema in de OP klopt dus uitstekend. Het is de stand per 1 september, dus niet per 30 september. Daarnaast wordt duidelijk verwezen naar de voorwaarden op de website van de bank.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:08 schreef mrbox het volgende:
Het schema van de OP bij DSB-Bank klopt niet meer , tot 30 september is het 4,6 % daarna 3,6 %
quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Nog even en we moeten betalen om geld op de bank te zetten
Je hebt duidelijk vertrouwen in Obama's vermogen om inflatie te voorkomenquote:Op dinsdag 1 september 2009 23:56 schreef darktower het volgende:
ik heb alleen nog maar deposito's die vijf jaar lopen nu geloof ik... vorige week weer twee daarvan gestart. enige manier om nog een beetje rente te krijgen :/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |