In de spaarvoorwaarden staat vermeld dat het een saldotoename moet zijn. Wanneer in de maand het saldo toeneemt maakt niet uit voor de toekenning van extra rente, maar als het niet toeneemt krijg je de extra rente niet. Saldo oversluizen tussen twee spaarpotten bij Aegon hoort dus niet te zorgen voor extra rente.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb nu een paar vragen.
Als ik het doe wil ik iets van 5102 inzetten.
Ik verdeel dat over 2 potjes
1 het hoofdbedrag van ¤5001
2 het subbedrag van ¤101
Nu wil ik het zo doen dat beide potjes automatisch ¤100 rondpompen.
dus er gaat ¤100 van potje 2 naar 1
en iets later gaat er ¤100 van potje 1 naar 2.
Het si een gesloten cyclus dus, is dit mogelijk?
en word de rente maandelijks bijgeschreven of jaarlijks.
jaarrente is 1,0375^12 of 3,75%
Wat denk je zelf?!quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
jaarrente is 1,0375^12 of 3,75%
ach het viel te proberen maar eigenlijk was mijn vraag of de rente maandelijks wordt bijgeschreven of jaarlijksquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
1,0375^12 zou wel heel mooi zijn
dat wordt gemeten over de hele maand dus niet op 1 tijdstip?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:45 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
In de spaarvoorwaarden staat vermeld dat het een saldotoename moet zijn. Wanneer in de maand het saldo toeneemt maakt niet uit voor de toekenning van extra rente, maar als het niet toeneemt krijg je de extra rente niet. Saldo oversluizen tussen twee spaarpotten bij Aegon hoort dus niet te zorgen voor extra rente.
In hun folder staatquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat wordt gemeten over de hele maand dus niet op 1 tijdstip?
Dat begrijp ik als volgt: het maakt niet uit op welke dag in september je geld bij stort, als het saldo op 30 september maar het afgesproken bedrag is toegenomen dan krijg je die extra rente over heel september.quote:Zodra het saldo van uw spaarpot minimaal toeneemt met het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, ontvangt u direct de extra rente over de hele maand. Heeft u in een maand minder gespaard dan het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, dan ontvangt u vanaf het begin van die maand niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort maar alleen de basisrente.
ok het moet dus steeds van 100 naar 200, 300, 400 gaan dat je het overmaakt is de trigger niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:23 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
In hun folder staat
[..]
Dat begrijp ik als volgt: het maakt niet uit op welke dag in september je geld bij stort, als het saldo op 30 september maar het afgesproken bedrag is toegenomen dan krijg je die extra rente over heel september.
Hevige concurrentie op de Nederlandse spaarmarktquote:Minder winst voor Rabobank door slechte leningen
Rabobank heeft een moeilijk eerste halfjaar achter de rug door de economische neergang.
Hevige concurrentie op spaarmarkt
De nettowinst daalde met 18% tot 1,32 miljard euro, tegen 1,61 miljard euro over de eerste helft van 2008. De bank spreekt van 'zware economische omstandigheden'. De resultaten werden gedrukt door hogere voorzieningen voor kredietverliezen en 'hevige concurrentie' op de Nederlandse spaarmarkt.
Kostenbesparingen
De totale baten stegen over de eerste zes maanden van het jaar wel, met 9% tot 6,26 miljard euro. Door kostenbesparingen daalden de bedrijfslasten met 1'% tot 3,7 miljard euro.
'Nog geen economische zomer'
'Hoewel sommige economen alweer een zwaluw zien, voorzie ik op dit moment nog geen economische zomer. Veel westerse landen kampen met een recessie en Nederland ondergaat zelfs de hevigste terugval sinds de Tweede Wereldoorlog', aldus bestuursvoorzitter Piet Moerland in een toelichting. Daardoor zijn klanten van Rabobank in zwaar weer gekomen.
Lagere rentemarge
Het renteresultaat nam af met 1% tot 3,89 miljard euro. De toevertrouwde spaargelden van particulieren stegen over de afgelopen periode met 4% tot 120 miljard euro. Bedrijven brachten een bedrag van 285 miljard euro onder bij de bank, een daling van 6%. 'Bij de lokale Rabobanken leidde de concurrentie op de spaarmarkt tot een daling van de rentemarge', aldus de bank.
© RTLZ.nl
Je geeft alleen op wat je aan vermogen bezit. De rente heb je nog niet ontvangen en hoef je dus ook niet op te geven.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:43 schreef the_undertaker het volgende:
Lang leve de concurrentie
Wat ik niet zo gauw ergens kan vinden:
Ik heb in juni een deposito geopend met jaarlijkse rente uitkering. In juni 2010 wordt er dus rente uitgekeerd op deze deposito. Hoe moet je dit nu aangeven bij de belasting mbt vermogensbelasting? Moet dit pas bij de aangifte over 2010 omdat ik in dat jaar pas die rente krijg?
Bij vermogensrendementsheffing (vermogensbelasting bestaat officieel niet meer, maar in de praktijk komt het op hetzelfde neer) moet je kijken wat je aan het begin van het jaar hebt (01/01) en aan het eind van het jaar (31/12). Van deze twee bedragen neem je het gemiddelde. Vervolgens trek je van dit gemiddelde ¤ 20.661 (de vrijstelling) af. Over het (positieve) bedrag wat je dan overhoudt moet je 1,2% belasting betalen. Wanneer je de rente krijgt en hoe hoog die rente is maakt verder niks uit.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:43 schreef the_undertaker het volgende:
Lang leve de concurrentie
Wat ik niet zo gauw ergens kan vinden:
Ik heb in juni een deposito geopend met jaarlijkse rente uitkering. In juni 2010 wordt er dus rente uitgekeerd op deze deposito. Hoe moet je dit nu aangeven bij de belasting mbt vermogensbelasting? Moet dit pas bij de aangifte over 2010 omdat ik in dat jaar pas die rente krijg?
Opnamekosten zijn sowieso pas rendabel over een hele lange termijn en wie zegt dat AEGON dan nog steeds de beste rente heeft, dus dat zou ik niet doenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:55 schreef macondo het volgende:
Moeilijk om die Aegon rekening aan te vragen zeg! Ik loop te schuiven met alle drie de instellingen (maandelijkse storting, minimum bedrag, opnamekosten) maar ben er nog niet helemaal over uit. Jullie wel?
En weten we eigenlijk of de spaarrente van 3.75 ergens objectief aan gekoppeld is? Als ze de rente verlagen naar 2 % en ik zit met mijn opnamekosten ben ik natuurlijk de lul..
Overigens zijn de instellingen niet lineair, dat maakt het ook moeilijk! Iemand een grafiekje?
En de Albert Heijn wil zometeen dat de concurrenten hun producten duurder maken, en Shell dat de andere maatschappijen de brandstofprijzen verhogen, etc. Zo werkt het natuurlijk niet. De Rabobank moet gewoon heel blij zijn dat ze over het algemeen erg loyale klanten hebben en dat de meerderheid van de Nederlanders zich niet bezig houdt met de hoogte van de spaarrentes, anders hadden ze niet veel spaarders meer.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:28 schreef the_undertaker het volgende:
Rabobank gaat de spaartarieven niet verhogen, ondanks het feit dat het nu spaarders kwijtraakt door de concurrentie. De concurrerende banken moeten hun tarieven maar verlagen, stelt Rabo-topman Moerland tegen Z24.
http://www.z24.nl/bedrijv(...)artarieven_niet.html
Kan zijn, maar voor een verdubbeling van de rente geef ik die betrouwbaarheid graag op...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:29 schreef pentas het volgende:
De particuliere spaarders hebben 120 miljard euro bij de Rabo staan, de Rabo staat op de zesde plaats van de wereldranglijst van meest betrouwbare banken, binnen de eerste 50 komen GEEN Nederlandse banken meer voor.
Allemaal leuk en aardig, maar de betrouwbaarheidcijfers van banken stellen ook niet zo heel veel voor moet ik zeggen. Zo waren Fortis en ABN ook heel betrouwbaar. In mijn opzicht rechtvaardigd die zogenaamde betrouwbaarheid absoluut geen renteverschil van één tot een paar procentpunten.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:29 schreef pentas het volgende:
De particuliere spaarders hebben 120 miljard euro bij de Rabo staan, de Rabo staat op de zesde plaats van de wereldranglijst van meest betrouwbare banken, binnen de eerste 50 komen GEEN Nederlandse banken meer voor.
't Is wel iets waar met name de Rabo handig gebruik van maakt, though.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar de betrouwbaarheidcijfers van banken stellen ook niet zo heel veel voor moet ik zeggen. Zo waren Fortis en ABN ook heel betrouwbaar. In mijn opzicht rechtvaardigd die zogenaamde betrouwbaarheid absoluut geen renteverschil van één tot een paar procentpunten.
Als dat wel zou gebeuren, zou het snel afgelopen zijn met de "betrouwbaarheid" van de Rabobank...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:00 schreef Omniej het volgende:
[..]
't Is wel iets waar met name de Rabo handig gebruik van maakt, though.
Banken met zeer hoge rentes hebben (zeker na het hele Icesave gebeuren) toch een slecht imago gekregen, en de Rabo speelt daar handig op in door de rentes juist flink te verlagen en te gaan schermen met hun betrouwbaarheid. Ik vind 't oprecht jammer dat de meeste Rabo-spaarders dat niet afstraffen door gewoon weg te gaan...
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik hoor van betrouwbare bron dat AEGON Eigen Stijl op 1 september gaat dalen naar 3,5% (basis). Wel jammer.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:11 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Aegon heeft in de voorwaarden staan, dat ze dit minimaal een maand van tevoren aankondigen.. dus dat is wel wat anders dan moneyou die dat de avond van tevoren doen
Niet geheel waar. Ik heb het ook even nagelezen. Volgens mij zeggen ze dat de "renteafspraak" minimaal 1 maand van te voren wordt gecommuniceerd. Er wordt niets gezegd over het veranderen van de basisrente.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:02 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:
[..]
Opnamekosten stel je in en kan je er niet meer af halen. Vanaf ongeveer twee jaar op de rekening (met niets opnemen) kan het uit om de opnamekosten in te stellen. Maar omdat ik vermoed dat er binnen twee jaar een rekening met hogere rente om de hoek komt kijken ga ik die niet in stellen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:38 schreef Nizno het volgende:
Tot wanneer loopt die regel van opnamekosten?
Stel je dat ook voor een bepaalde periode in? bijvoorbeeld een jaar of langer?
Daar kan ik namelijk niets over vinden.
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:42 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Opnamekosten stel je in en kan je er niet meer af halen. Vanaf ongeveer twee jaar op de rekening (met niets opnemen) kan het uit om de opnamekosten in te stellen. Maar omdat ik vermoed dat er binnen twee jaar een rekening met hogere rente om de hoek komt kijken ga ik die niet in stellen.
We zullen wel zien wie er gelijk heeft.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:02 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:
[..]
Bij dat Aegon Eigen Stijl-ding? Ja. Tot je de rekening weer opheftquote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???
Misschien mis ik een stukje info. Maar hoezo zou je opnamekosten hebben? Zover ik kan lezen is het een rekening zonder limitaties. Pas als je "spaarafspraken" maakt heb je de keuze om ook opnamekosten in te stellen waarvoor je een hogere rente zou kunnen krijgen. Dat hoef je natuurlijk niet te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:05 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Bij dat Aegon Eigen Stijl-ding? Ja. Tot je de rekening weer opheft
Je volgt de discussie niet, het ging erom dat als je dat zelf instelt het er dus niet meer af kan halen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:13 schreef Brad het volgende:
[..]
Misschien mis ik een stukje info. Maar hoezo zou je opnamekosten hebben? Zover ik kan lezen is het een rekening zonder limitaties. Pas als je "spaarafspraken" maakt heb je de keuze om ook opnamekosten in te stellen waarvoor je een hogere rente zou kunnen krijgen. Dat hoef je natuurlijk niet te doen.
Belachelijk wat laag! Zelfs bij de grote banken bieden ze dan meer rente. Ze willen duidelijk niet meer bij de top horen. Ik ga m'n geld daar weghalen, weet nog niet waar ik het neerzet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:46 schreef the_undertaker het volgende:
ATB verlaagt ook weer eens (per 1 september)
Internetsparen van 2,50 % naar 2,00 %
3 maanden vast van 2,50 % naar 2,25 %
6 maanden vast van 2,50 % naar 2,25 %
9 maanden vast van 2,60 % naar 2,25 %
1 jaar vast van 4,00 % naar 3,00 %
2 jaar vast van 4,50 % naar 3,50 %
3 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
4 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
5 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
Begin dit jaar op de vrij op te nemen rekening nog 5% !
Whats next.. bijbetalen bij de volgende verlaging?
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???
Dan is het nu bij renteverlaging zeg je de rekening op.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...
Wat nou hoge rentequote:Rabobank 'praat' met Brussel over hoge rente
De Rabobank is "in gesprek met Brussel" over vermeende oneerlijke concurrentie tussen Nederlandse banken door staatssteun. "Europa moet ingrijpen."
Ook praat de bank met de Ierse overheid over marktverstoring. Dat heeft een woordvoerder van de Rabobank vrijdag desgevraagd gezegd.
Moerland
Topman Piet Moerland van de Rabobank zei woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers al dat de bank last heeft van het "ongelijke speelveld" in Nederland. Door de overheid gesteunde concurrenten zouden stunten met de spaarrentes en hiermee klanten lokken. Van Lanschot Bankiers deed hierover begin mei schriftelijk zijn beklag bij de Europese Commissie.
Europa moet ingrijpen
"Wij dienen geen schriftelijke klacht in, maar praten wel met Brussel. We hopen dat de Europese Commissie ingrijpt. De rente wordt hier kunstmatig hoog gehouden. Daar hebben wij last van", aldus de Rabo-zegsman. Ook met het Ierse ministerie van Financiėn is contact. De bank bouwt in Ierland zijn activiteiten af mede wegens vermeende oneerlijke concurrentie.
Precies. De Rabobank mocht ook tegen 1% lenen als ze dat wilden. Ze hebben er zelf voor gekozen om dat niet te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:53 schreef DIGGER het volgende:
De 2 gezichten van de Rabobank, aan de ene kant zichzelf op de borst kloppen dat ze triple A trating hebben en Bos niet nodig hebben en aan de andere kant een potje lopen janken.
Beetje triest.
Er staat duidelijk dat de rente variabel is, en de markt volgt. Als er een *vaste* rente vastgesteld is zou je een punt hebben, maar dat dat niet het geval is staat duidelijk in de voorwaarden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |