In de spaarvoorwaarden staat vermeld dat het een saldotoename moet zijn. Wanneer in de maand het saldo toeneemt maakt niet uit voor de toekenning van extra rente, maar als het niet toeneemt krijg je de extra rente niet. Saldo oversluizen tussen twee spaarpotten bij Aegon hoort dus niet te zorgen voor extra rente.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb nu een paar vragen.
Als ik het doe wil ik iets van 5102 inzetten.
Ik verdeel dat over 2 potjes
1 het hoofdbedrag van ¤5001
2 het subbedrag van ¤101
Nu wil ik het zo doen dat beide potjes automatisch ¤100 rondpompen.
dus er gaat ¤100 van potje 2 naar 1
en iets later gaat er ¤100 van potje 1 naar 2.
Het si een gesloten cyclus dus, is dit mogelijk?
en word de rente maandelijks bijgeschreven of jaarlijks.
jaarrente is 1,0375^12 of 3,75%
Wat denk je zelf?!quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
jaarrente is 1,0375^12 of 3,75%
ach het viel te proberen maar eigenlijk was mijn vraag of de rente maandelijks wordt bijgeschreven of jaarlijksquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
1,0375^12 zou wel heel mooi zijn
dat wordt gemeten over de hele maand dus niet op 1 tijdstip?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:45 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
In de spaarvoorwaarden staat vermeld dat het een saldotoename moet zijn. Wanneer in de maand het saldo toeneemt maakt niet uit voor de toekenning van extra rente, maar als het niet toeneemt krijg je de extra rente niet. Saldo oversluizen tussen twee spaarpotten bij Aegon hoort dus niet te zorgen voor extra rente.
In hun folder staatquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat wordt gemeten over de hele maand dus niet op 1 tijdstip?
Dat begrijp ik als volgt: het maakt niet uit op welke dag in september je geld bij stort, als het saldo op 30 september maar het afgesproken bedrag is toegenomen dan krijg je die extra rente over heel september.quote:Zodra het saldo van uw spaarpot minimaal toeneemt met het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, ontvangt u direct de extra rente over de hele maand. Heeft u in een maand minder gespaard dan het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, dan ontvangt u vanaf het begin van die maand niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort maar alleen de basisrente.
ok het moet dus steeds van 100 naar 200, 300, 400 gaan dat je het overmaakt is de trigger niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:23 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
In hun folder staat
[..]
Dat begrijp ik als volgt: het maakt niet uit op welke dag in september je geld bij stort, als het saldo op 30 september maar het afgesproken bedrag is toegenomen dan krijg je die extra rente over heel september.
Hevige concurrentie op de Nederlandse spaarmarktquote:Minder winst voor Rabobank door slechte leningen
Rabobank heeft een moeilijk eerste halfjaar achter de rug door de economische neergang.
Hevige concurrentie op spaarmarkt
De nettowinst daalde met 18% tot 1,32 miljard euro, tegen 1,61 miljard euro over de eerste helft van 2008. De bank spreekt van 'zware economische omstandigheden'. De resultaten werden gedrukt door hogere voorzieningen voor kredietverliezen en 'hevige concurrentie' op de Nederlandse spaarmarkt.
Kostenbesparingen
De totale baten stegen over de eerste zes maanden van het jaar wel, met 9% tot 6,26 miljard euro. Door kostenbesparingen daalden de bedrijfslasten met 1'% tot 3,7 miljard euro.
'Nog geen economische zomer'
'Hoewel sommige economen alweer een zwaluw zien, voorzie ik op dit moment nog geen economische zomer. Veel westerse landen kampen met een recessie en Nederland ondergaat zelfs de hevigste terugval sinds de Tweede Wereldoorlog', aldus bestuursvoorzitter Piet Moerland in een toelichting. Daardoor zijn klanten van Rabobank in zwaar weer gekomen.
Lagere rentemarge
Het renteresultaat nam af met 1% tot 3,89 miljard euro. De toevertrouwde spaargelden van particulieren stegen over de afgelopen periode met 4% tot 120 miljard euro. Bedrijven brachten een bedrag van 285 miljard euro onder bij de bank, een daling van 6%. 'Bij de lokale Rabobanken leidde de concurrentie op de spaarmarkt tot een daling van de rentemarge', aldus de bank.
© RTLZ.nl
Je geeft alleen op wat je aan vermogen bezit. De rente heb je nog niet ontvangen en hoef je dus ook niet op te geven.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:43 schreef the_undertaker het volgende:
Lang leve de concurrentie
Wat ik niet zo gauw ergens kan vinden:
Ik heb in juni een deposito geopend met jaarlijkse rente uitkering. In juni 2010 wordt er dus rente uitgekeerd op deze deposito. Hoe moet je dit nu aangeven bij de belasting mbt vermogensbelasting? Moet dit pas bij de aangifte over 2010 omdat ik in dat jaar pas die rente krijg?
Bij vermogensrendementsheffing (vermogensbelasting bestaat officieel niet meer, maar in de praktijk komt het op hetzelfde neer) moet je kijken wat je aan het begin van het jaar hebt (01/01) en aan het eind van het jaar (31/12). Van deze twee bedragen neem je het gemiddelde. Vervolgens trek je van dit gemiddelde ¤ 20.661 (de vrijstelling) af. Over het (positieve) bedrag wat je dan overhoudt moet je 1,2% belasting betalen. Wanneer je de rente krijgt en hoe hoog die rente is maakt verder niks uit.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:43 schreef the_undertaker het volgende:
Lang leve de concurrentie
Wat ik niet zo gauw ergens kan vinden:
Ik heb in juni een deposito geopend met jaarlijkse rente uitkering. In juni 2010 wordt er dus rente uitgekeerd op deze deposito. Hoe moet je dit nu aangeven bij de belasting mbt vermogensbelasting? Moet dit pas bij de aangifte over 2010 omdat ik in dat jaar pas die rente krijg?
Opnamekosten zijn sowieso pas rendabel over een hele lange termijn en wie zegt dat AEGON dan nog steeds de beste rente heeft, dus dat zou ik niet doenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:55 schreef macondo het volgende:
Moeilijk om die Aegon rekening aan te vragen zeg! Ik loop te schuiven met alle drie de instellingen (maandelijkse storting, minimum bedrag, opnamekosten) maar ben er nog niet helemaal over uit. Jullie wel?
En weten we eigenlijk of de spaarrente van 3.75 ergens objectief aan gekoppeld is? Als ze de rente verlagen naar 2 % en ik zit met mijn opnamekosten ben ik natuurlijk de lul..
Overigens zijn de instellingen niet lineair, dat maakt het ook moeilijk! Iemand een grafiekje?
En de Albert Heijn wil zometeen dat de concurrenten hun producten duurder maken, en Shell dat de andere maatschappijen de brandstofprijzen verhogen, etc. Zo werkt het natuurlijk niet. De Rabobank moet gewoon heel blij zijn dat ze over het algemeen erg loyale klanten hebben en dat de meerderheid van de Nederlanders zich niet bezig houdt met de hoogte van de spaarrentes, anders hadden ze niet veel spaarders meer.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:28 schreef the_undertaker het volgende:
Rabobank gaat de spaartarieven niet verhogen, ondanks het feit dat het nu spaarders kwijtraakt door de concurrentie. De concurrerende banken moeten hun tarieven maar verlagen, stelt Rabo-topman Moerland tegen Z24.
http://www.z24.nl/bedrijv(...)artarieven_niet.html
Kan zijn, maar voor een verdubbeling van de rente geef ik die betrouwbaarheid graag op...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:29 schreef pentas het volgende:
De particuliere spaarders hebben 120 miljard euro bij de Rabo staan, de Rabo staat op de zesde plaats van de wereldranglijst van meest betrouwbare banken, binnen de eerste 50 komen GEEN Nederlandse banken meer voor.
Allemaal leuk en aardig, maar de betrouwbaarheidcijfers van banken stellen ook niet zo heel veel voor moet ik zeggen. Zo waren Fortis en ABN ook heel betrouwbaar. In mijn opzicht rechtvaardigd die zogenaamde betrouwbaarheid absoluut geen renteverschil van één tot een paar procentpunten.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:29 schreef pentas het volgende:
De particuliere spaarders hebben 120 miljard euro bij de Rabo staan, de Rabo staat op de zesde plaats van de wereldranglijst van meest betrouwbare banken, binnen de eerste 50 komen GEEN Nederlandse banken meer voor.
't Is wel iets waar met name de Rabo handig gebruik van maakt, though.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar de betrouwbaarheidcijfers van banken stellen ook niet zo heel veel voor moet ik zeggen. Zo waren Fortis en ABN ook heel betrouwbaar. In mijn opzicht rechtvaardigd die zogenaamde betrouwbaarheid absoluut geen renteverschil van één tot een paar procentpunten.
Als dat wel zou gebeuren, zou het snel afgelopen zijn met de "betrouwbaarheid" van de Rabobank...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:00 schreef Omniej het volgende:
[..]
't Is wel iets waar met name de Rabo handig gebruik van maakt, though.
Banken met zeer hoge rentes hebben (zeker na het hele Icesave gebeuren) toch een slecht imago gekregen, en de Rabo speelt daar handig op in door de rentes juist flink te verlagen en te gaan schermen met hun betrouwbaarheid. Ik vind 't oprecht jammer dat de meeste Rabo-spaarders dat niet afstraffen door gewoon weg te gaan...
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik hoor van betrouwbare bron dat AEGON Eigen Stijl op 1 september gaat dalen naar 3,5% (basis). Wel jammer.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:11 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Aegon heeft in de voorwaarden staan, dat ze dit minimaal een maand van tevoren aankondigen.. dus dat is wel wat anders dan moneyou die dat de avond van tevoren doen
Niet geheel waar. Ik heb het ook even nagelezen. Volgens mij zeggen ze dat de "renteafspraak" minimaal 1 maand van te voren wordt gecommuniceerd. Er wordt niets gezegd over het veranderen van de basisrente.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:02 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:
[..]
Opnamekosten stel je in en kan je er niet meer af halen. Vanaf ongeveer twee jaar op de rekening (met niets opnemen) kan het uit om de opnamekosten in te stellen. Maar omdat ik vermoed dat er binnen twee jaar een rekening met hogere rente om de hoek komt kijken ga ik die niet in stellen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:38 schreef Nizno het volgende:
Tot wanneer loopt die regel van opnamekosten?
Stel je dat ook voor een bepaalde periode in? bijvoorbeeld een jaar of langer?
Daar kan ik namelijk niets over vinden.
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:42 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Opnamekosten stel je in en kan je er niet meer af halen. Vanaf ongeveer twee jaar op de rekening (met niets opnemen) kan het uit om de opnamekosten in te stellen. Maar omdat ik vermoed dat er binnen twee jaar een rekening met hogere rente om de hoek komt kijken ga ik die niet in stellen.
We zullen wel zien wie er gelijk heeft.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:02 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Kan niet, want ze kondigen rentewijzigingen ruim op tijd aan:
[..]
Bij dat Aegon Eigen Stijl-ding? Ja. Tot je de rekening weer opheftquote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???
Misschien mis ik een stukje info. Maar hoezo zou je opnamekosten hebben? Zover ik kan lezen is het een rekening zonder limitaties. Pas als je "spaarafspraken" maakt heb je de keuze om ook opnamekosten in te stellen waarvoor je een hogere rente zou kunnen krijgen. Dat hoef je natuurlijk niet te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:05 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Bij dat Aegon Eigen Stijl-ding? Ja. Tot je de rekening weer opheft
Je volgt de discussie niet, het ging erom dat als je dat zelf instelt het er dus niet meer af kan halen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:13 schreef Brad het volgende:
[..]
Misschien mis ik een stukje info. Maar hoezo zou je opnamekosten hebben? Zover ik kan lezen is het een rekening zonder limitaties. Pas als je "spaarafspraken" maakt heb je de keuze om ook opnamekosten in te stellen waarvoor je een hogere rente zou kunnen krijgen. Dat hoef je natuurlijk niet te doen.
Belachelijk wat laag! Zelfs bij de grote banken bieden ze dan meer rente. Ze willen duidelijk niet meer bij de top horen. Ik ga m'n geld daar weghalen, weet nog niet waar ik het neerzet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:46 schreef the_undertaker het volgende:
ATB verlaagt ook weer eens (per 1 september)
Internetsparen van 2,50 % naar 2,00 %
3 maanden vast van 2,50 % naar 2,25 %
6 maanden vast van 2,50 % naar 2,25 %
9 maanden vast van 2,60 % naar 2,25 %
1 jaar vast van 4,00 % naar 3,00 %
2 jaar vast van 4,50 % naar 3,50 %
3 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
4 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
5 jaar vast van 4,75 % naar 3,75 %
Begin dit jaar op de vrij op te nemen rekening nog 5% !
Whats next.. bijbetalen bij de volgende verlaging?
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus je hebt dan een rekening waarbij je je hele leven lang opnamekosten moet betalen bij opnemen???
Dan is het nu bij renteverlaging zeg je de rekening op.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...
Wat nou hoge rentequote:Rabobank 'praat' met Brussel over hoge rente
De Rabobank is "in gesprek met Brussel" over vermeende oneerlijke concurrentie tussen Nederlandse banken door staatssteun. "Europa moet ingrijpen."
Ook praat de bank met de Ierse overheid over marktverstoring. Dat heeft een woordvoerder van de Rabobank vrijdag desgevraagd gezegd.
Moerland
Topman Piet Moerland van de Rabobank zei woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers al dat de bank last heeft van het "ongelijke speelveld" in Nederland. Door de overheid gesteunde concurrenten zouden stunten met de spaarrentes en hiermee klanten lokken. Van Lanschot Bankiers deed hierover begin mei schriftelijk zijn beklag bij de Europese Commissie.
Europa moet ingrijpen
"Wij dienen geen schriftelijke klacht in, maar praten wel met Brussel. We hopen dat de Europese Commissie ingrijpt. De rente wordt hier kunstmatig hoog gehouden. Daar hebben wij last van", aldus de Rabo-zegsman. Ook met het Ierse ministerie van Financiėn is contact. De bank bouwt in Ierland zijn activiteiten af mede wegens vermeende oneerlijke concurrentie.
Precies. De Rabobank mocht ook tegen 1% lenen als ze dat wilden. Ze hebben er zelf voor gekozen om dat niet te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:53 schreef DIGGER het volgende:
De 2 gezichten van de Rabobank, aan de ene kant zichzelf op de borst kloppen dat ze triple A trating hebben en Bos niet nodig hebben en aan de andere kant een potje lopen janken.
Beetje triest.
Er staat duidelijk dat de rente variabel is, en de markt volgt. Als er een *vaste* rente vastgesteld is zou je een punt hebben, maar dat dat niet het geval is staat duidelijk in de voorwaarden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik mis dan ook de redelijk normale "bij renteverlaging betaalt u geen opnamekosten"...
Dat is toch simpelweg vanaf 2 jaar? Staat ook op de website, en heb je geen spreadsheet voor nodig... Simpel hoofdrekenen!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 14:24 schreef Vincemeister het volgende:
Ik heb een sheetje opgesteld met daarin renteberekening voor Aegon spaarrente met daarbij vanaf welk tijdstip opnamekosten voordelig uitpakken.
Iemand behoefte? Hier te vinden:
http://www.sendspace.com/file/ps8is6
Je krijgt MEER rente, dat je daar dan een klein deel van afstaat bij opname maakt de termijn korter i.p.v. langer.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:30 schreef Vincemeister het volgende:
Op de site van aegon zeggen ze juist dat het iets korter duurt dan twee jaar, maar daar nemen ze niet mee dat je opnamekosten ook betaald over de opgebouwde rente. Dat wordt in mijn berekening wel meegenomen. Volgens mij een feitelijke onjuistheid op de site van aegon. Correct me if I am wrong.
Ik kan je niet helemaal volgen maar het enige wat ik probeer te zeggen is dat:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je krijgt MEER rente, dat je daar dan een klein deel van afstaat bij opname maakt de termijn korter i.p.v. langer.
Maar het effect van de opnamekosten op de rente is een orde-grootte kleiner dan het totaal, dus verwaarloosbaar.
Dat zij eenzijdig voorwaarden (rente dus) kunnen wijzigen, lijkt mij ook een belangrijk bezwaar!!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is toch simpelweg vanaf 2 jaar? Staat ook op de website, en heb je geen spreadsheet voor nodig... Simpel hoofdrekenen!
Mijn grootste bezwaar is dat ze de rente kunnen verlagen, terwijl je die kosten blijft betalen. En 2 jaar bij 1 bank blijven is me de afgelopen jaren niet gelukt, ook de rentestunters blijken nu in te storten.
Het scheelt in dit voorbeeld 5 euro, oftewel de rente van 4 dagen. Lijkt me afdoende klein om klanten niet lastig te vallen met "het is voordeliger na 2 jaar + 4 dagen" maar gewoon "na 2 jaar" te zeggen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:55 schreef Vincemeister het volgende:
[..]
Ik kan je niet helemaal volgen maar het enige wat ik probeer te zeggen is dat:
10.000 * 1,0475^2 -/- ((10.000 * 1,0475^2) * 1%)
nog altijd minder is dan
10.000 * 1,0425^2
waarbij bovenste rekenregel dus spaarsaldo is na 2 jaar inclusief maximale renteopslag bij opnamekosten en onderste rekenregel spaarsaldo is na 2 jaar waarbij geen gebruik wordt gemaakt van opnamekosten en de extra rente.
Dit is dus heel wat anders dan hier staat vermeld. Zie pagina 4, de tip.
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:21 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik blijf het een triest fenomeen vinden dat banken je in het begin van het jaar helemaal doodgooien met hoge rentes, en deze de rentes in de loop van het jaar zeker/minimaal 1,5% omlaag gooien, hoe veelvoorkomend/normaal het ook is.
Ik heb MaxiSparen van SNS Bank trouwens. Van 4,75% naar 3,0% scheelt toch mooi weer 175 euro per 10K per jaar.
Maar ze zeggen "iets minder dan 2 jaar".quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het scheelt in dit voorbeeld 5 euro, oftewel de rente van 4 dagen. Lijkt me afdoende klein om klanten niet lastig te vallen met "het is voordeliger na 2 jaar + 4 dagen" maar gewoon "na 2 jaar" te zeggen.
Die heb ik, maar ik wil niet įl mijn geld in deposito's gaan stoppen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:10 schreef Brad het volgende:
[..]
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....
Dat is redelijk normaal? Klaag je ook als de rentes omhoog gaan?quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:21 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik blijf het een triest fenomeen vinden dat banken je in het begin van het jaar helemaal doodgooien met hoge rentes, en deze de rentes in de loop van het jaar zeker/minimaal 1,5% omlaag gooien, hoe veelvoorkomend/normaal het ook is.
Ik heb MaxiSparen van SNS Bank trouwens. Van 4,75% naar 3,0% scheelt toch mooi weer 175 euro per 10K per jaar.
Alsof je daar een goede rente op krijgt...quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:10 schreef Brad het volgende:
[..]
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....
Dat niet, maar het ging om het feit dat de rentes dalen op een normale spaarrekening, daar heb je met een deposito dus geen last van.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:20 schreef eleusis het volgende:
[..]
Alsof je daar een goede rente op krijgt...
Appels en peren. Je kiest één spaarrekening van de vele op basis van de specificaties (lees: rentepercentage). Want je neemt natuurlijk een spaarrekening om zo veel mogelijk te sparen, en die het beste bij je voorkeuren en situatie aansluit. Erg lullig als die percentages in de loop van het jaar niet een, maar maar leifst 2% omlaag vallen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is redelijk normaal? Klaag je ook als de rentes omhoog gaan?
Heeft niets te maken met appels en peren, de rente is variabel, hij kan stijgen en dalen. Dat het nu aan het dalen is is jammer, maar in de afgelopen jaren is de rente naar boven de 5% gestegen (vanaf iets onder de 3%), daar hoor ik je ook niet over.quote:Op zondag 30 augustus 2009 21:59 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Appels en peren. Je kiest één spaarrekening van de vele op basis van de specificaties (lees: rentepercentage). Want je neemt natuurlijk een spaarrekening om zo veel mogelijk te sparen, en die het beste bij je voorkeuren en situatie aansluit. Erg lullig als die percentages in de loop van het jaar niet een, maar maar leifst 2% omlaag vallen.
Ik heb mijn MaxiSparen rekening sinds eind 2007. Het rentepercentage heeft altijd op 4,75% gestaan, en is dit jaar al 2 keer gezakt. Natuurlijk hoor je me daar over. Ik heb toentertijd voor SNS Bank MaxiSparen gekozen omdat ik het gemakkelijk vond dat ik elke maand automatisch 500 euro kan laten afschrijven tegen een gunstig percentage van 4,75%. Dat automatische vind ik nog steeds handig, maar natuurlijk vind ik het zuur dat de rente nu nog maar op 3% ligt.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:06 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Heeft niets te maken met appels en peren, de rente is variabel, hij kan stijgen en dalen. Dat het nu aan het dalen is is jammer, maar in de afgelopen jaren is de rente naar boven de 5% gestegen (vanaf iets onder de 3%), daar hoor ik je ook niet over.
Zoals je weet zijn de rentes dus variabel, banken kunnen ook niet constant een rente van rond de 5% bieden, als jij meer zekerheid had willen hebben over de rente over je geld had je dat inderdaad moeten doen. Je aan het einde van afgelopen jaar ook zelf kunnen bedenken dat de rentes sterk zouden gaan dalen en je geld in deposito's onder kunnen brengen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:11 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik heb mijn MaxiSparen rekening sinds eind 2007. Het rentepercentage heeft altijd op 4,75% gestaan, en is dit jaar al 2 keer gezakt. Natuurlijk hoor je me daar over. Ik heb toentertijd voor SNS Bank MaxiSparen gekozen omdat ik het gemakkelijk vond dat ik elke maand automatisch 500 euro kan laten afschrijven tegen een gunstig percentage van 4,75%. Dat automatische vind ik nog steeds handig, maar natuurlijk vind ik het zuur dat de rente nu nog maar op 3% ligt.
Het is dat ik er van bewust van dat het inderdaad de normaalste zaak van de wereld is dat rentes kunnen dalen (zoals ik 2 posts eerder ook al aan gaf), maar eigenlijk is het een soort van misleiding om rondom het begin van elk jaar met hoge rentes te pochen, die je toch niet kunt vasthouden.
Als ik van tevoren had geweten dat dat percentage bijna 2% omlaag zou gaan, had ik inderdaad wel meer geld in m'n deposito's gestopt.
Nogmaals. Daar heb je een deposito voor.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:11 schreef Tuvai.net het volgende:
Als ik van tevoren had geweten dat dat percentage bijna 2% omlaag zou gaan, had ik inderdaad wel meer geld in m'n deposito's gestopt.
De Rabobank wil volgens mij bewijzen dat ze tegendraads zijn of zo. De uitspraken die je uit die bank krijgt worden steeds gekker.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:28 schreef the_undertaker het volgende:
Rabobank gaat de spaartarieven niet verhogen, ondanks het feit dat het nu spaarders kwijtraakt door de concurrentie. De concurrerende banken moeten hun tarieven maar verlagen, stelt Rabo-topman Moerland tegen Z24.
http://www.z24.nl/bedrijv(...)artarieven_niet.html
Zou in deze tijden niet voor een spaarrekening met opnamekosten gaan.. kijk anders naar moneyou, heb je 3,25% zonder voorwaarden, of Aegon.. DSB bank zou ik me in ieder geval niet aan wagenquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:23 schreef mafkees01 het volgende:
Wat is dus nou een goede optie voor geld dat je over hebt? Ik heb laatst als gift enkele duizenden euro's gehad en wil dat weer wegzetten.
Nou heb ik bij DSB bank de toprente rekening aangevraagd en die bieden 4,6% rente (4.8% bij 65+). De algemene voorwaarden zijn als volgt:
tot 30 sept. 2009 wordt de rente niet verlaagd.
Tot sept 2013 is de rente hoger dan de ECB biedrente (weet iemand wat dat is en hoe vaak dat verandert?)
Maar nu komt het, omdat het geen deposito is, en dus een variabele rente is, kan het zo zijn dat hij 1 oktober naar bijv. 3% gaat. (drastisch daling, maar voor t idee).
Als je je rekening opzegt, of als je geld wilt opnemen, betaal je 1% opnamekosten van het bedrag dat je opneemt.
Stel dat je dus 10.000 euro hebt, en je sluit de rekening moet je ten alle tijden 1% betalen. Hoe meer je spaart, hoe meer je dus moet betalen aan het eind van de rit. Dit is wel mooi 100 euro. Ik vraag me af in hoeverre dit de rente rechtvaardigt? Je bent wel mooi 100 euro kwijt en de rente moet dus minimaal 200 euro opleveren, anders is je geld alleen maar minder waard of kan je het beter voor 2% wegzetten...
Is dit een slimme keuze of toch niet. Ik denk dit mij geld kost tegenover een standaardrente van 2% en vrij opneembaar bij mijn bank (ABN)...?
Ja, door het rente-op-rente effect.. maarja dat is bijna te verwaarlozen, dus ga maar gewoon van 2 jaar uit..quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:12 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar ze zeggen "iets minder dan 2 jaar".
Dat is dus het hele punt, met rente-op-rente is het alsnog meer dan 2 jaar, volgens de sheet van Vincemeister.quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:27 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Ja, door het rente-op-rente effect.. maarja dat is bijna te verwaarlozen, dus ga maar gewoon van 2 jaar uit..
DSB bank valt ook onder het garantiestelsel dus dan zit je wel redelijk safe... Zal even kijken naar Aegon oid. Moneyou klinkt ook niet echt vertrouwt imoquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:26 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Zou in deze tijden niet voor een spaarrekening met opnamekosten gaan.. kijk anders naar moneyou, heb je 3,25% zonder voorwaarden, of Aegon.. DSB bank zou ik me in ieder geval niet aan wagen
Ik ga even kijken. Die opnamekosten vond ik ook helemaal niets!quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:41 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt, met rente-op-rente is het alsnog meer dan 2 jaar, volgens de sheet van Vincemeister.
@mafkees01: niet die DSB bank rekening nemen, die is sowieso kut. Aegon is nu nog het hoogste, dus als ik jou was zou ik die openen en dus niet voor opnamekosten gaan.
Moneyou is een dochter van de ABN, hoe veilig wil je het hebben. Ik heb daar momenteel meer vertrouwen in, dan in Aegon (ik overigens bij beide banken een rekening).quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:57 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
DSB bank valt ook onder het garantiestelsel dus dan zit je wel redelijk safe... Zal even kijken naar Aegon oid. Moneyou klinkt ook niet echt vertrouwt imo
[..]
Ik ga even kijken. Die opnamekosten vond ik ook helemaal niets!
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik hoor van betrouwbare bron dat AEGON Eigen Stijl op 1 september gaat dalen naar 3,5% (basis). Wel jammer.
Het kwartaal duurt nog een maandjequote:Op maandag 31 augustus 2009 23:03 schreef JuiceJuice het volgende:
Morgen weer rente uitbetaald he?
oke dan vind ik het dus helemaal niet aantrekkelijk.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:38 schreef mafkees01 het volgende:
Idd, heb even gebeld. Opzeggen wordt gezien als opname, dus ook gewoon 1% van je eindsaldo kan je eraftellen
Heel leuk meisje overigens, wist me tevens te vertellen dat het vanaf morgen 3.5% tot max 4.5% wordt, en dus geen 3.75 tot 4.75 zoals het nu is. Weten jullie het vast
Oja kinda stupid, zat al te kijken waarom het deze maand minder is dan verleden maand, staat naar verhouding meer op dan de rente is gedaaldquote:Op maandag 31 augustus 2009 23:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het kwartaal duurt nog een maandje
Ik ook niet, veel te ingewikkeld ook. Geen zin in.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
oke dan vind ik het dus helemaal niet aantrekkelijk.
Helaas pindakaas.
De lijstjes in de OP heb ik net bijgewerkt met de rentestanden per 1 september 2009. Het schema in de OP klopt dus uitstekend. Het is de stand per 1 september, dus niet per 30 september. Daarnaast wordt duidelijk verwezen naar de voorwaarden op de website van de bank.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:08 schreef mrbox het volgende:
Het schema van de OP bij DSB-Bank klopt niet meer , tot 30 september is het 4,6 % daarna 3,6 %
quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Nog even en we moeten betalen om geld op de bank te zetten
Je hebt duidelijk vertrouwen in Obama's vermogen om inflatie te voorkomenquote:Op dinsdag 1 september 2009 23:56 schreef darktower het volgende:
ik heb alleen nog maar deposito's die vijf jaar lopen nu geloof ik... vorige week weer twee daarvan gestart. enige manier om nog een beetje rente te krijgen :/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |