Dat is toch simpelweg vanaf 2 jaar? Staat ook op de website, en heb je geen spreadsheet voor nodig... Simpel hoofdrekenen!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 14:24 schreef Vincemeister het volgende:
Ik heb een sheetje opgesteld met daarin renteberekening voor Aegon spaarrente met daarbij vanaf welk tijdstip opnamekosten voordelig uitpakken.
Iemand behoefte? Hier te vinden:
http://www.sendspace.com/file/ps8is6
Je krijgt MEER rente, dat je daar dan een klein deel van afstaat bij opname maakt de termijn korter i.p.v. langer.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:30 schreef Vincemeister het volgende:
Op de site van aegon zeggen ze juist dat het iets korter duurt dan twee jaar, maar daar nemen ze niet mee dat je opnamekosten ook betaald over de opgebouwde rente. Dat wordt in mijn berekening wel meegenomen. Volgens mij een feitelijke onjuistheid op de site van aegon. Correct me if I am wrong.
Ik kan je niet helemaal volgen maar het enige wat ik probeer te zeggen is dat:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je krijgt MEER rente, dat je daar dan een klein deel van afstaat bij opname maakt de termijn korter i.p.v. langer.
Maar het effect van de opnamekosten op de rente is een orde-grootte kleiner dan het totaal, dus verwaarloosbaar.
Dat zij eenzijdig voorwaarden (rente dus) kunnen wijzigen, lijkt mij ook een belangrijk bezwaar!!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is toch simpelweg vanaf 2 jaar? Staat ook op de website, en heb je geen spreadsheet voor nodig... Simpel hoofdrekenen!
Mijn grootste bezwaar is dat ze de rente kunnen verlagen, terwijl je die kosten blijft betalen. En 2 jaar bij 1 bank blijven is me de afgelopen jaren niet gelukt, ook de rentestunters blijken nu in te storten.
Het scheelt in dit voorbeeld 5 euro, oftewel de rente van 4 dagen. Lijkt me afdoende klein om klanten niet lastig te vallen met "het is voordeliger na 2 jaar + 4 dagen" maar gewoon "na 2 jaar" te zeggen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:55 schreef Vincemeister het volgende:
[..]
Ik kan je niet helemaal volgen maar het enige wat ik probeer te zeggen is dat:
10.000 * 1,0475^2 -/- ((10.000 * 1,0475^2) * 1%)
nog altijd minder is dan
10.000 * 1,0425^2
waarbij bovenste rekenregel dus spaarsaldo is na 2 jaar inclusief maximale renteopslag bij opnamekosten en onderste rekenregel spaarsaldo is na 2 jaar waarbij geen gebruik wordt gemaakt van opnamekosten en de extra rente.
Dit is dus heel wat anders dan hier staat vermeld. Zie pagina 4, de tip.
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:21 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik blijf het een triest fenomeen vinden dat banken je in het begin van het jaar helemaal doodgooien met hoge rentes, en deze de rentes in de loop van het jaar zeker/minimaal 1,5% omlaag gooien, hoe veelvoorkomend/normaal het ook is.
Ik heb MaxiSparen van SNS Bank trouwens. Van 4,75% naar 3,0% scheelt toch mooi weer 175 euro per 10K per jaar.
Maar ze zeggen "iets minder dan 2 jaar".quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het scheelt in dit voorbeeld 5 euro, oftewel de rente van 4 dagen. Lijkt me afdoende klein om klanten niet lastig te vallen met "het is voordeliger na 2 jaar + 4 dagen" maar gewoon "na 2 jaar" te zeggen.
Die heb ik, maar ik wil niet ál mijn geld in deposito's gaan stoppen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:10 schreef Brad het volgende:
[..]
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....
Dat is redelijk normaal? Klaag je ook als de rentes omhoog gaan?quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:21 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik blijf het een triest fenomeen vinden dat banken je in het begin van het jaar helemaal doodgooien met hoge rentes, en deze de rentes in de loop van het jaar zeker/minimaal 1,5% omlaag gooien, hoe veelvoorkomend/normaal het ook is.
Ik heb MaxiSparen van SNS Bank trouwens. Van 4,75% naar 3,0% scheelt toch mooi weer 175 euro per 10K per jaar.
Alsof je daar een goede rente op krijgt...quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:10 schreef Brad het volgende:
[..]
Als je het niet normaal vind moet je een deposito nemen....
Dat niet, maar het ging om het feit dat de rentes dalen op een normale spaarrekening, daar heb je met een deposito dus geen last van.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:20 schreef eleusis het volgende:
[..]
Alsof je daar een goede rente op krijgt...
Appels en peren. Je kiest één spaarrekening van de vele op basis van de specificaties (lees: rentepercentage). Want je neemt natuurlijk een spaarrekening om zo veel mogelijk te sparen, en die het beste bij je voorkeuren en situatie aansluit. Erg lullig als die percentages in de loop van het jaar niet een, maar maar leifst 2% omlaag vallen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is redelijk normaal? Klaag je ook als de rentes omhoog gaan?
Heeft niets te maken met appels en peren, de rente is variabel, hij kan stijgen en dalen. Dat het nu aan het dalen is is jammer, maar in de afgelopen jaren is de rente naar boven de 5% gestegen (vanaf iets onder de 3%), daar hoor ik je ook niet over.quote:Op zondag 30 augustus 2009 21:59 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Appels en peren. Je kiest één spaarrekening van de vele op basis van de specificaties (lees: rentepercentage). Want je neemt natuurlijk een spaarrekening om zo veel mogelijk te sparen, en die het beste bij je voorkeuren en situatie aansluit. Erg lullig als die percentages in de loop van het jaar niet een, maar maar leifst 2% omlaag vallen.
Ik heb mijn MaxiSparen rekening sinds eind 2007. Het rentepercentage heeft altijd op 4,75% gestaan, en is dit jaar al 2 keer gezakt. Natuurlijk hoor je me daar over. Ik heb toentertijd voor SNS Bank MaxiSparen gekozen omdat ik het gemakkelijk vond dat ik elke maand automatisch 500 euro kan laten afschrijven tegen een gunstig percentage van 4,75%. Dat automatische vind ik nog steeds handig, maar natuurlijk vind ik het zuur dat de rente nu nog maar op 3% ligt.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:06 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Heeft niets te maken met appels en peren, de rente is variabel, hij kan stijgen en dalen. Dat het nu aan het dalen is is jammer, maar in de afgelopen jaren is de rente naar boven de 5% gestegen (vanaf iets onder de 3%), daar hoor ik je ook niet over.
Zoals je weet zijn de rentes dus variabel, banken kunnen ook niet constant een rente van rond de 5% bieden, als jij meer zekerheid had willen hebben over de rente over je geld had je dat inderdaad moeten doen. Je aan het einde van afgelopen jaar ook zelf kunnen bedenken dat de rentes sterk zouden gaan dalen en je geld in deposito's onder kunnen brengen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:11 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik heb mijn MaxiSparen rekening sinds eind 2007. Het rentepercentage heeft altijd op 4,75% gestaan, en is dit jaar al 2 keer gezakt. Natuurlijk hoor je me daar over. Ik heb toentertijd voor SNS Bank MaxiSparen gekozen omdat ik het gemakkelijk vond dat ik elke maand automatisch 500 euro kan laten afschrijven tegen een gunstig percentage van 4,75%. Dat automatische vind ik nog steeds handig, maar natuurlijk vind ik het zuur dat de rente nu nog maar op 3% ligt.
Het is dat ik er van bewust van dat het inderdaad de normaalste zaak van de wereld is dat rentes kunnen dalen (zoals ik 2 posts eerder ook al aan gaf), maar eigenlijk is het een soort van misleiding om rondom het begin van elk jaar met hoge rentes te pochen, die je toch niet kunt vasthouden.
Als ik van tevoren had geweten dat dat percentage bijna 2% omlaag zou gaan, had ik inderdaad wel meer geld in m'n deposito's gestopt.
Nogmaals. Daar heb je een deposito voor.quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:11 schreef Tuvai.net het volgende:
Als ik van tevoren had geweten dat dat percentage bijna 2% omlaag zou gaan, had ik inderdaad wel meer geld in m'n deposito's gestopt.
De Rabobank wil volgens mij bewijzen dat ze tegendraads zijn of zo. De uitspraken die je uit die bank krijgt worden steeds gekker.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:28 schreef the_undertaker het volgende:
Rabobank gaat de spaartarieven niet verhogen, ondanks het feit dat het nu spaarders kwijtraakt door de concurrentie. De concurrerende banken moeten hun tarieven maar verlagen, stelt Rabo-topman Moerland tegen Z24.
http://www.z24.nl/bedrijv(...)artarieven_niet.html
Zou in deze tijden niet voor een spaarrekening met opnamekosten gaan.. kijk anders naar moneyou, heb je 3,25% zonder voorwaarden, of Aegon.. DSB bank zou ik me in ieder geval niet aan wagenquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:23 schreef mafkees01 het volgende:
Wat is dus nou een goede optie voor geld dat je over hebt? Ik heb laatst als gift enkele duizenden euro's gehad en wil dat weer wegzetten.
Nou heb ik bij DSB bank de toprente rekening aangevraagd en die bieden 4,6% rente (4.8% bij 65+). De algemene voorwaarden zijn als volgt:
tot 30 sept. 2009 wordt de rente niet verlaagd.
Tot sept 2013 is de rente hoger dan de ECB biedrente (weet iemand wat dat is en hoe vaak dat verandert?)
Maar nu komt het, omdat het geen deposito is, en dus een variabele rente is, kan het zo zijn dat hij 1 oktober naar bijv. 3% gaat. (drastisch daling, maar voor t idee).
Als je je rekening opzegt, of als je geld wilt opnemen, betaal je 1% opnamekosten van het bedrag dat je opneemt.
Stel dat je dus 10.000 euro hebt, en je sluit de rekening moet je ten alle tijden 1% betalen. Hoe meer je spaart, hoe meer je dus moet betalen aan het eind van de rit. Dit is wel mooi 100 euro. Ik vraag me af in hoeverre dit de rente rechtvaardigt? Je bent wel mooi 100 euro kwijt en de rente moet dus minimaal 200 euro opleveren, anders is je geld alleen maar minder waard of kan je het beter voor 2% wegzetten...
Is dit een slimme keuze of toch niet. Ik denk dit mij geld kost tegenover een standaardrente van 2% en vrij opneembaar bij mijn bank (ABN)...?
Ja, door het rente-op-rente effect.. maarja dat is bijna te verwaarlozen, dus ga maar gewoon van 2 jaar uit..quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:12 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar ze zeggen "iets minder dan 2 jaar".
Dat is dus het hele punt, met rente-op-rente is het alsnog meer dan 2 jaar, volgens de sheet van Vincemeister.quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:27 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Ja, door het rente-op-rente effect.. maarja dat is bijna te verwaarlozen, dus ga maar gewoon van 2 jaar uit..
DSB bank valt ook onder het garantiestelsel dus dan zit je wel redelijk safe... Zal even kijken naar Aegon oid. Moneyou klinkt ook niet echt vertrouwt imoquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:26 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Zou in deze tijden niet voor een spaarrekening met opnamekosten gaan.. kijk anders naar moneyou, heb je 3,25% zonder voorwaarden, of Aegon.. DSB bank zou ik me in ieder geval niet aan wagen
Ik ga even kijken. Die opnamekosten vond ik ook helemaal niets!quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:41 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt, met rente-op-rente is het alsnog meer dan 2 jaar, volgens de sheet van Vincemeister.
@mafkees01: niet die DSB bank rekening nemen, die is sowieso kut. Aegon is nu nog het hoogste, dus als ik jou was zou ik die openen en dus niet voor opnamekosten gaan.
Moneyou is een dochter van de ABN, hoe veilig wil je het hebben. Ik heb daar momenteel meer vertrouwen in, dan in Aegon (ik overigens bij beide banken een rekening).quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:57 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
DSB bank valt ook onder het garantiestelsel dus dan zit je wel redelijk safe... Zal even kijken naar Aegon oid. Moneyou klinkt ook niet echt vertrouwt imo
[..]
Ik ga even kijken. Die opnamekosten vond ik ook helemaal niets!
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik hoor van betrouwbare bron dat AEGON Eigen Stijl op 1 september gaat dalen naar 3,5% (basis). Wel jammer.
Het kwartaal duurt nog een maandjequote:Op maandag 31 augustus 2009 23:03 schreef JuiceJuice het volgende:
Morgen weer rente uitbetaald he?
oke dan vind ik het dus helemaal niet aantrekkelijk.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:38 schreef mafkees01 het volgende:
Idd, heb even gebeld. Opzeggen wordt gezien als opname, dus ook gewoon 1% van je eindsaldo kan je eraftellen
Heel leuk meisje overigens, wist me tevens te vertellen dat het vanaf morgen 3.5% tot max 4.5% wordt, en dus geen 3.75 tot 4.75 zoals het nu is. Weten jullie het vast
Oja kinda stupid, zat al te kijken waarom het deze maand minder is dan verleden maand, staat naar verhouding meer op dan de rente is gedaaldquote:Op maandag 31 augustus 2009 23:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het kwartaal duurt nog een maandje
Ik ook niet, veel te ingewikkeld ook. Geen zin in.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
oke dan vind ik het dus helemaal niet aantrekkelijk.
Helaas pindakaas.
De lijstjes in de OP heb ik net bijgewerkt met de rentestanden per 1 september 2009. Het schema in de OP klopt dus uitstekend. Het is de stand per 1 september, dus niet per 30 september. Daarnaast wordt duidelijk verwezen naar de voorwaarden op de website van de bank.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:08 schreef mrbox het volgende:
Het schema van de OP bij DSB-Bank klopt niet meer , tot 30 september is het 4,6 % daarna 3,6 %
quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Nog even en we moeten betalen om geld op de bank te zetten
Je hebt duidelijk vertrouwen in Obama's vermogen om inflatie te voorkomenquote:Op dinsdag 1 september 2009 23:56 schreef darktower het volgende:
ik heb alleen nog maar deposito's die vijf jaar lopen nu geloof ik... vorige week weer twee daarvan gestart. enige manier om nog een beetje rente te krijgen :/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |