Ik woon in een kraakpand!quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:21 schreef hercules4u het volgende:
Damn wat sparen jullie veel. Wonen jullie bij je ouders ofzo. Ik woon opmezelf dus sparen gaat minder hard.
Ik had het zo bij elkaar hoor!quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:24 schreef hercules4u het volgende:
75 k lijkt me wat veel. Dan moet je toch wel een hele goede baan hebben en winig vaste lasten.
Kan me anders echt niet voorstellen. Daar doe ik echt jaaaren over.
![]()
Blijkbaar heeft rosboef ook veel gespaard:P
Ben je gestopt met het bedienen van de spuitgietmachines?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:25 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik had het zo bij elkaar hoor!
Maar ik ben postbode plus
Ja, en met dat meisje is het nooit iets gewordenquote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:28 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Ben je gestopt met het bedienen van de spuitgietmachines?
Zo denk ik er ook over. Beetje buffer is zeker verstandig maar als een broedkip op je geld gaan zitten alsof je het eeuwige leven hebt is ook weer zonde.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:49 schreef Guus Muisarm het volgende:
In principe moet je genoeg hebben als buffer om dingen die je niet echt kan missen te vervangen mocht er iets ontploffen ofzo. Dus gaat de wasmachine stuk, kan je een nieuwe kopen.
Dit even vertalen naar je eigen leven. Wat is het duurste dat je hebt en vervangen MOET worden als ie een meltdown heeft? Dat + een beetje is je buffer die je zou moeten aanhouden.
Rare dingen zoals je baan verliezen moet je geen rekening mee houden. Daar zijn andere vangnetten voor en je moet wel leven, niet je geld oppotten tot in het extreeme.
Want 'sparen' staat natuurlijk meteen gelijk aan AL je geld op een donkere, afgelegen internet-rekening pleuren zodat je er nooit en nimmer iets mee zult doen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 19:51 schreef shifto het volgende:
Sparen? Hebben jullie geen (duur) plezier?
Inderdaad, gewoon één keer per jaar bij het doen van je aangifte even de euro's natellen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 19:53 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Want 'sparen' staat natuurlijk meteen gelijk aan AL je geld op een donkere, afgelegen internet-rekening pleuren zodat je er nooit en nimmer iets mee zult doen.
Knap!! Wat voor hypotheek heb je dan of gewoon veel spaargeld ingelegd?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Op de website van het Nibud staat hoeveel spaargeld handig is. Dat zou ik aanhouden.
Ik spaar zelf rond de 1000 p/m en wordt binnenkort meer omdat ik een huis gekocht hebt, dus lagere maandlasten. Scheelt ongeveer 100 p/m met een half keer zo kleine sociale huurwoning.
Ik spaar eigenlijk alleen omdat ik mijn god niet weet hoe ik mijn maandsalaris moet opmaken. Ik hou niet van luxe dingetjes en als ik gewoon aan de eerste levensbehoeftes kan voldoen is het voor mij prima.
In het oosten zijn de prijzen gewoon goedkoop en sociale huurwoningen zijn overal in het land even duur, dus dat betekent dat die te duur zijn in het oosten. Daarnaast heb ik NHG maar wel 120% EW geleend.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:48 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Knap!! Wat voor hypotheek heb je dan of gewoon veel spaargeld ingelegd?
Dat was optie nr 3 iddquote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In het oosten zijn de prijzen gewoon goedkoop en sociale huurwoningen zijn overal in het land even duur, dus dat betekent dat die te duur zijn in het oosten. Daarnaast heb ik NHG maar wel 120% EW geleend.
Voor jou misschien wel.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 22:13 schreef Leonidas82 het volgende:
10.000 euro aan spaargeld is meer dan genoeg!
En wie zegt dat ik mezelf dingen ontzeg door te sparen? Ik koop alles wat ik leuk vind, doe regelmatig leuke dingen zoals uit eten gaan, concert bezoeken etc en nog steeds kan ik sparen zonder problemen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 00:56 schreef Artbij het volgende:
Als je spaart doe je jezelf tekort. Je moet gewoon plezier van je geld hebben. Waarom zou je meer dan 5k spaargeld hebben? Auto? Kost minder dan 5k. Wasmachine zeker minder dan 5k. Werkeloos? WW uitkering.
Sparen is alleen nuttig als het doelgericht is, bv voor auto of huis.
Ik ontzeg mezelf niets omdat ik zonodig moet sparen. Maar geef ook niet zomaar geld uit.
Waarom denken mensen dat jij geen leven hebt?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 00:58 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En wie zegt dat ik mezelf dingen ontzeg door te sparen? Ik koop alles wat ik leuk vind, doe regelmatig leuke dingen zoals uit eten gaan, concert bezoeken etc en nog steeds kan ik sparen zonder problemen.
Waarom denken mensen toch altijd dat je geen leven meer hebt als je spaart?
Jij zegt toch letterlijk het volgendequote:Op zaterdag 4 juli 2009 01:06 schreef Artbij het volgende:
[..]
Waarom denken mensen dat jij geen leven hebt?
Moet je niet aan mij vragen....
Ik heb echt niet het gevoel dat ik mezelf te kort doe, dus dit moet je me dan toch even uitleggen.quote:Als je spaart doe je jezelf tekort.
Je kunt kennelijk meer leuke dingen doen met je geld dan je nu doet. Da's niet hetzelfde als "geen leven hebben", nee, maar dat zegt ook niemand hier.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 01:22 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb echt niet het gevoel dat ik mezelf te kort doe, dus dit moet je me dan toch even uitleggen.
Dat ik meer kan doen ben ik helemaal mee eens. Ik heb alleen op dit moment niet de behoefte.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 02:36 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Je kunt kennelijk meer leuke dingen doen met je geld dan je nu doet. Da's niet hetzelfde als "geen leven hebben", nee, maar dat zegt ook niemand hier.
Ik kom ongeveer op dezelfde bedragen uit dus ik voel me net zo.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 08:34 schreef allsystemshalt het volgende:
Buffer
Op basis van de ingevulde gegevens zijn dit richtlijnen voor 2 soorten buffers:
Minimumbuffer ¤ 3.600,00
Adviesbuffer ¤ 11.800,00
Volgens het nibud. //
Ik zit daar ruim boven maar ja ik ben nogal traditioneel opgevoed.
En eigenlijk ben ik daar wel blij om ik voel me gewoon goed als ik weet dat er een ruime financiële buffer is.
Leef ik wel? jawel hoorIk heb een leuke hobby
Jij snapt niet alle WW-regels. Je kent wel die 70% regel, maar je weet niet dat die 70% (eerste mnd 75%) loopt over een maximaal dagloon van 185 euro. Jouw salaris alles inclusief (vakantiegeld etc) is per dag hoger dan 185 euro, dus jij krijgt effectief niet 70% van het laatstverdiende loon maar zeg 65, 60% of nog minder.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 02:37 schreef klusfoobje het volgende:
Ben zelf 38 en zit met een inkomen van bruto 4k + benefits
[..] Als ik mijn baan kwijt raak zak ik naar een inkomen dat netto gelijk is met dat wat ik nu heb...
Weet je ook waarom iemand zuinig doet?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:20 schreef hercules4u het volgende:
Sparen is natuurlijk fijn als je dat kunt. Leuke dingen doen is net zo belangrijk. Probeer een goede balans te vinden. Persoonlik zie ik soms mensn eom me heen die echt om alle centen letten ( letterlijk ) Dan denk ik mijmezelf van, wat heeft het voor zin. Je hebt genoeg en kan alles ok veroorloven maar toch zit je steeds zuinig te doen.
Waarom niet? Heeft toch niemand last van dat ik 1.000 of 100.000 euro op mijn bankrekening heb staan?quote:Is ook niet leuk voor andere mensen en je omgeving.
Klopt. Het is alleen aan ieder individu om daar zijn/haar balans in te vinden.quote:Het leven is meer dan alleen maar sparen sparen en zuinig doen.
Mongool, moet het toch leren. Wanneer moet ik dan leren hoe ik met m'n geld om moet gaan. Rare reactie.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 12:43 schreef vosss het volgende:
Goed met geld om kunnen gaam, budgetten creeëren etc is wel erg makkelijk als je nog thuis woont en geen drol hoeft te betalen.
Ik wil wel eens zien hoe het je af gaat als je een eigen huis hebt.
Je doet net of je 19k gespaard OMDAT je goed met geld om kan gaan, maar die heb je gespaard OMDAT je geen zak aan kosten hebt elke maand en dat is toch net even iets anders.
Btw, wat the fuck moet jij budgetten creeëren? Je woont thuis en betaald nagenoeg niets.\
Waar is een budget dan voor nodig?
Dat snapte ik idd ook niet.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:36 schreef miss_sly het volgende:
ik vind de berekenaar van het Nibud erg slecht, eigenlijk.
Je vult alleen je inkomen en vakantiegeld en dat van je partner in, en op basis daarvan kunnen zij dan zien hoeveel geld je achter de hand moet hebben voor onderhoud van je auto, huis, meubels, apparatuur, etc. Daarover hoef je echter geen info in te vullen.
50k vind ik overdreven. Ik wil wel een stuk meer als een maandinkomen. Ik moet wel voldoende hebben (heb ik ook) om als ik opeens een grote uitgave moet/wil doen, dat me te kunnen veroorloven.quote:Ik vind bedragen van 50k echt heel erg overdreven en zonde van het geld. Als het echt, echt, helemaal overblijft en je niet nog wensen hebt, prima. Maar ik zou niet koste wat kost aan zoveel spaargeld willen proberen te komen. Ik vind ongeveer ons maandinkomen als buffer voldoende.
Dat inderdaad.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 13:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat snapte ik idd ook niet.
Ik heb wel een koopwoning, maar een apartement. Meeste onderhoud gaat dus via de VVE, waar een maandelijkse bijdrage voor is. De kans op onderhoud wat opeens veel kosten met zich meebrengt is dus veel kleiner dan wanneer je een rijtjeshuis of vrijstaande woning hebt.
Als je geen auto hebt, hoe je je er ook geen zorgen over maken dat die total loss gaat en je opeens een andere moet kopen.
Dat soort dingen heeft nogal effect op de reserves die je nodig hebt
Ik weet niet wat voor grote uitgaven jij het over hebt, maar het enige dat hier het geval kan zijn is een nieuwe wasmachine of droger. Een goede kost nog geen 1000 euro en onze maandinkomsten zijn echt wel hoger dan dat, dus vervaning moet geen probleem zijn.quote:50k vind ik overdreven. Ik wil wel een stuk meer als een maandinkomen. Ik moet wel voldoende hebben (heb ik ook) om als ik opeens een grote uitgave moet/wil doen, dat me te kunnen veroorloven.
Ik heb geen lease-auto, dus als die van mij total-loss gaat door eigen schuld, dan moet ik een andere aanschaffen. Mijn auto is namelijk te oud om 'm allrisk te verzekeren, maar een vergelijkbare nieuwe (of eigenlijk: een andere die dan net zo goed is als deze toen ik 'm kocht), dan moet ik toch snel aan ¤4.000,- denken. En ik doe aan wielrennen, als mijn fiets in de prak gaat, dan wil ik ook een kwalitatief vergelijkbare kunnen kopen. En dan heb je het ook over zeker ¤3.000,-.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 13:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet wat voor grote uitgaven jij het over hebt, maar het enige dat hier het geval kan zijn is een nieuwe wasmachine of droger. Een goede kost nog geen 1000 euro en onze maandinkomsten zijn echt wel hoger dan dat, dus vervaning moet geen probleem zijn.
Andere dingen zoals vakantie kun je voor sparen, natuurlijk, maar dat is iets anders dan de buffer.
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:30 schreef Spatzmann het volgende:
Sparen? Dat is de kanker van de economie. Uitgeven moet je! Als je iets moet vervangen leen je maar!
Aah, OK, ja dan is een maandinkomen net wat te weinig als buffer. Bij ons is het (nu nog) ruim voldoende. Met een baby op komst wordt het misschien wel allemaal anders, maar dat zien we nog wel.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 13:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik heb geen lease-auto, dus als die van mij total-loss gaat door eigen schuld, dan moet ik een andere aanschaffen. Mijn auto is namelijk te oud om 'm allrisk te verzekeren, maar een vergelijkbare nieuwe (of eigenlijk: een andere die dan net zo goed is als deze toen ik 'm kocht), dan moet ik toch snel aan ¤4.000,- denken. En ik doe aan wielrennen, als mijn fiets in de prak gaat, dan wil ik ook een kwalitatief vergelijkbare kunnen kopen. En dan heb je het ook over zeker ¤3.000,-.
Andere zaken zoals wasmachines etc. heb ik idd voldoende aan een buffer van een maandinkomen.
Oef wat een afgunst. Het leven is zwaar met 12000 eu schuld of niet? Geld lenen voor bierquote:Op zaterdag 4 juli 2009 12:43 schreef vosss het volgende:
Goed met geld om kunnen gaam, budgetten creeëren etc is wel erg makkelijk als je nog thuis woont en geen drol hoeft te betalen.
Ik wil wel eens zien hoe het je af gaat als je een eigen huis hebt.
Je doet net of je 19k gespaard OMDAT je goed met geld om kan gaan, maar die heb je gespaard OMDAT je geen zak aan kosten hebt elke maand en dat is toch net even iets anders.
Btw, wat the fuck moet jij budgetten creeëren? Je woont thuis en betaald nagenoeg niets.\
Waar is een budget dan voor nodig?
Dan kies ik voor het laatste....quote:Op zaterdag 4 juli 2009 15:11 schreef k_man het volgende:
Voor mij is dit de belangrijskte vraag wat betreft wel of niet doorsparen: wil ik nu genieten of wil ik een buffer opbouwen, zodat ik eerder kan stoppen met werken?
Bovendien is sparen slecht voor de economie, vooral nu, tijdens de crisis.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:20 schreef hercules4u het volgende:
Sparen is natuurlijk fijn als je dat kunt. Leuke dingen doen is net zo belangrijk. Probeer een goede balans te vinden. Persoonlik zie ik soms mensn eom me heen die echt om alle centen letten ( letterlijk ) Dan denk ik mijmezelf van, wat heeft het voor zin. Je hebt genoeg en kan alles ok veroorloven maar toch zit je steeds zuinig te doen. Is ook niet leuk voor andere mensen en je omgeving.
Het leven is meer dan alleen maar sparen sparen en zuinig doen.
BS, het is altijd goed om wat achter de hand te hebben. Als je geld wilt laten rollen moet je bij de bank gaan praten, die potten bij het leven.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 16:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bovendien is sparen slecht voor de economie, vooral nu, tijdens de crisis.
Geld moet rollen.
Kun je ook uitleggen waarom?quote:
Wat is er nou overdreven van? Mijn spaargeld is mede bedoeld om over x-jaar mijn baan eventueel vaarwel te kunnen zeggen en niet alleen van een pensioen afhankelijk te zijn. Daarnaast heb ik een wat ouder eigen huis waar weleens wat aan mis zou kunnen gaan. En mocht ik volgens jaar een auto willen kopen, dan kan dat als ik dat wil.. omdat ik het geld op zij heb staan.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:36 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind bedragen van 50k echt heel erg overdreven en zonde van het geld.
Voor de meeste gezinnen is het niet mogelijk om 50k te sparen en daarnaast van alles te doen. Die moeten, om zulke bedragen te kunnen sparen, jaren krom liggen. Dat vind ik dus absurd. Je moet ook nu leven, niet alleen 'later'. Misschien zelfs wel helemaal niet later, maar nu weet je iig zeker.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 17:49 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Wat is er nou overdreven van? Mijn spaargeld is mede bedoeld om over x-jaar mijn baan eventueel vaarwel te kunnen zeggen en niet alleen van een pensioen afhankelijk te zijn. Daarnaast heb ik een wat ouder eigen huis waar weleens wat aan mis zou kunnen gaan. En mocht ik volgens jaar een auto willen kopen, dan kan dat als ik dat wil.. omdat ik het geld op zij heb staan.
Ik laat er verder niets voor, ga lekker op vakantie, koop de spullen die ik wil. Wat is er dan zonde aan om geld op de bank te hebben? Elk jaar nog een lekker zakcentje aan rente bijgeschreven (toch een half netto maandloon).
Tuurlijk niet. Daarom heb ik een aparte pensioenverzekering en mijn partner ook een goed bedrijfspensioen. En natuurlijk sparen wij ook, en als dat onverhoopt meer is dan een maandinkomen, dan gaat dat niet kost wat kost op, natuurlijkquote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:00 schreef Cheiron het volgende:
Dat kan ik begrijpen inderdaad. Al denk ik wel dat er een middenweg moet zijn tussen het "hier en nu" en "later". Ik hoef er niet op mijn 50e achter te komen dat ik tot mn dood op een houtje kan bijten omdat ik niets achter de hand heb.
Helemaal gelijk. Ik heb nu ongeveer 15k maar sparen is geen doel. Ik heb nog redelijk jonge kinderen en wil ook het huis hebben zoals ik dat wil, en daar is dus geld voor nodig. Voor nu is de bufer groot genoeg dus meer sparen hoeft simpel weg niet. Sparen an sich moet natuurlijk nooit een doel zijnquote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Daarom heb ik een aparte pensioenverzekering en mijn partner ook een goed bedrijfspensioen. En natuurlijk sparen wij ook, en als dat onverhoopt meer is dan een maandinkomen, dan gaat dat niet kost wat kost op, natuurlijkMaar ik betwijfel of wij tegen ons 50e (dat is over 10 jaar al) 50k op de bank hebben.
Dat vind ik ook inderdaad. Het lijkt vaak alsof mensen het normaal vinden om te lenen voor zaken als een auto, een nieuwe badkamer/keuken of voor de studie (stufi uitgezonderd natuurlijk).. ik spaar daar gewoon voor. Kan ik het niet betalen, dan dus gewoon ook niet kopen.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:07 schreef Rosbief het volgende:
Snap niet dat sommigen doen alsof veel sparen zinloos is. Ik vind 50k nog niet eens enorm veel, een nieuwe auto bijvoorbeeld kost al gauw 30k, hoe ga je dat betalen met 20k spaargeld? Of vragen de niet-spaarders daar een lening voor aan?
Maar wil iedereen een nieuwe auto of heeft iedereen dat nodig?quote:Op zondag 5 juli 2009 10:07 schreef Rosbief het volgende:
Snap niet dat sommigen doen alsof veel sparen zinloos is. Ik vind 50k nog niet eens enorm veel, een nieuwe auto bijvoorbeeld kost al gauw 30k, hoe ga je dat betalen met 20k spaargeld? Of vragen de niet-spaarders daar een lening voor aan?
Omdat ik tegen de tijd dat ik 50 of ouder ben misschien wel denk dat ik eerder wil stoppen met werken en dan kan dat ook gewoon dankzij mijn spaargeld. Verder is het absoluut niet zo dat ik nu krom moet liggen om te sparen, ik kan het te sparen bedrag per maand met gemak missen en nog wel meer ook als ik zou willen.quote:
Ikke niet. Die van mij kostte ¤4000 en ben ik uitermate tevreden mee. En als 'ie opeens ontploft (bij wijze van spreken), dan heb ik genoeg op de bank staan om een nieuwe te kopen.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar wil iedereen een nieuwe auto of heeft iedereen dat nodig?
Als ik per ongeluk 50k bij elkaar spaar, dan stop ik een jaartje met werken (of ik los mijn hypotheek versneld af).quote:Mijn vriend heeft een lease-auto, omdat die nodig is voor zijn werk. Ik heb geen auto. Als hij een andere baan zou krijgen waar geen leaseauto bijzit, hebben we gewoon geen auto. In Amsterdam niet nodig, en we kunnen ook met de trein naar familie. En als het wel nodig is, nemen we een tweedehandse.
Iedereen deelt zijn leven anders in, en in ons leven is een 'buffer' van 50k echt niet nodig.
En zoals gezegd: als ik er per ongeluk 50 bij elkaar spaar, vind ik dat prima, maar ik ga er niet krom voor liggen.
Wij hebben overigens alleen een hypotheek, geen leningen verder. Zaken als badkamer en keuken zijn wel heel iets anders dan een auto.
OK, maar je hoeft nu dus niet te kiezen.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Omdat ik tegen de tijd dat ik 50 of ouder ben misschien wel denk dat ik eerder wil stoppen met werken en dan kan dat ook gewoon dankzij mijn spaargeld. Verder is het absoluut niet zo dat ik nu krom moet liggen om te sparen, ik kan het te sparen bedrag per maand met gemak missen en nog wel meer ook als ik zou willen.
Als ik echt zou moeten kiezen tussen die 2 dan zou ik waarschijnlijk ook gaan voor het nu wat minder hebben en dan eerder kunnen stoppen. Ik heb het liever nu wat minder en dan op mijn oude dag wat ruimer, dan dat ik nu geld uitgeef overal en dan later op een houtje moet bijten.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
OK, maar je hoeft nu dus niet te kiezen.
Als je wel moest kiezen: of nu er wel dingen voor laten en dus veel/alle leuke dingen moeten schrappen en dan sparen voor later, of nu leuk leven en dan maar wat minder hebben voor later?
Waar veel mensen in dit topic aan vorobijgaan (zeker de degenen die nog thuis wonen, no offence) is dat het in veel gevallen wel een kwestie is van kiezen.
Met 50k kun je niet zo heel veel eerder stoppen met werken, iig niet in je 5x jaren. Het scheelt twee jaar, misschien drie of vier als je zuinig aan doet.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Omdat ik tegen de tijd dat ik 50 of ouder ben misschien wel denk dat ik eerder wil stoppen met werken en dan kan dat ook gewoon dankzij mijn spaargeld. Verder is het absoluut niet zo dat ik nu krom moet liggen om te sparen, ik kan het te sparen bedrag per maand met gemak missen en nog wel meer ook als ik zou willen.
Als je een koopwoning hebt (en aflost) en een normale pensioenopbouw, dan hoef je echt niet op een houtje te bijten als je met pensioen bent.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:35 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als ik echt zou moeten kiezen tussen die 2 dan zou ik waarschijnlijk ook gaan voor het nu wat minder hebben en dan eerder kunnen stoppen. Ik heb het liever nu wat minder en dan op mijn oude dag wat ruimer, dan dat ik nu geld uitgeef overal en dan later op een houtje moet bijten.
Van een kant kan ik me daar iets bij voorstellen (vandaar ook onze pensieonverzekeringen, voor zover dat nog iets opbrengt straks, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor de waarde van je spaargeld en de rente), van de andere kant denk ik: nu weet ik zeker dat ik er van kan genieten, samen met mijn partner en dadelijk kind. We zijn allebei nog gezond, goed ter been, kunnen van alles, etc.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:35 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als ik echt zou moeten kiezen tussen die 2 dan zou ik waarschijnlijk ook gaan voor het nu wat minder hebben en dan eerder kunnen stoppen. Ik heb het liever nu wat minder en dan op mijn oude dag wat ruimer, dan dat ik nu geld uitgeef overal en dan later op een houtje moet bijten.
Precies. (Bijna) iedereen gaat er nu vanuit dat 'ie volledig gezond heel oud wordt, maar dat is natuurlijk lang niet altijd het geval.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Van een kant kan ik me daar iets bij voorstellen (vandaar ook onze pensieonverzekeringen, voor zover dat nog iets opbrengt straks, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor de waarde van je spaargeld en de rente), van de andere kant denk ik: nu weet ik zeker dat ik er van kan genieten, samen met mijn partner en dadelijk kind. We zijn allebei nog gezond, goed ter been, kunnen van alles, etc.
Wat als we straks tegen de 60 lopen, is dat dan nog steeds van toepassing? Kan ik dan die mooie reizen nog maken? Mag ik dan nog alles eten? Leef ik dan uberhaupt nog? En kan ik het dan nog met mijn partner en kind delen? En dat bedoel ik dan niet pesswimistisch, maar gewoon realistisch.
Het is vrijwel nooit een keuze tussen helemaal niet sparen of wel sparen en er krom voor liggen.. bijna iedereen kan wel iets missen om te sparen, als is het maar 25 of 50 euro in de maand. En zelfs zo'n laag bedrag kan lekker oplopen als je het maar lang genoeg volhoudt.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
OK, maar je hoeft nu dus niet te kiezen.
Als je wel moest kiezen: of nu er wel dingen voor laten en dus veel/alle leuke dingen moeten schrappen en dan sparen voor later, of nu leuk leven en dan maar wat minder hebben voor later?
Waar veel mensen in dit topic aan vorobijgaan (zeker de degenen die nog thuis wonen, no offence) is dat het in veel gevallen wel een kwestie is van kiezen.
Ik ben eht met je eens dat bijna iedereen kan sparen, hoewel er echt wel uitzonderingen zijn. En met een klein bedrag waar je afblijft, kun je best een groot bedrag maken, uiteindelijk.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:46 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Het is vrijwel nooit een keuze tussen helemaal niet sparen of wel sparen en er krom voor liggen.. bijna iedereen kan wel iets missen om te sparen, als is het maar 25 of 50 euro in de maand. En zelfs zo'n laag bedrag kan lekker oplopen als je het maar lang genoeg volhoudt.
Wat ik me overigens nog afvraag: iemand postte hier met een gezin en 15k op de bankrekening, hoe ga je dat dan doen als je kinderen (ik weet niet hoeveel het er zijn?) allemaal willen en kunnen gaan studeren? Dat is wel minimaal 1600,- per kind per jaar... Of moeten je kinderen er dan voor lenen?
Mijn ouders betalen mijn studie gelukkig, die hebben vanaf mijn geboorte maandelijks een x bedrag opzij gezet, zodat ze nu mijn hele studie kunnen betalen. Dat hebben ze ook gedaan voor mijn zusje. Daar ben ik heel blij mee, omdat ik anders nu heel wat minder ruim zou zitten. Dus dit wil ik later ook doen voor mijn kinderen.
Dat afblijven valt inderdaad niet mee als je echt maar 50,- overhebt. Maar zoals je zelf al zegt, zijn dat uitzonderingen - het gros van de nederlandse bevolking kan wel 50,- per maand opzij zetten om te sparen.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben eht met je eens dat bijna iedereen kan sparen, hoewel er echt wel uitzonderingen zijn. En met een klein bedrag waar je afblijft, kun je best een groot bedrag maken, uiteindelijk.
Echter, dat afblijven valt ook niet altijd mee. Als jij 50 euro per maand afroomt en dan precies uitkomt, kan er werkelijk niets gebeuren! Een narekening van het gas? Kassa, weg spaargeld. Een kapotte fiets, een CV-ketel die gerepareerd moet worden, nou ja, je kunt zelf ook wel wat dingen bedenken.
Over de studie van kinderen: wij gaan ook proberen iedere maand een bedrag te sparen voor onze dochter. Of dat pre se voor de studie is, zien we straks wel. Op zich is het ook niet verkeerd als jongeren zich bewust zijn van wat hun studie precies kost en dat ze daarvoor kunnen werken en lenen. Ik weet niet eens of ik wel de volledige studie van mijn dochter zou willen betalen, eigenlijk. Maar goed, ze wordt deze maand pas geboren, dus daar maak ik me nog maar niet druk over
Tja, als ik geen woonlasten had, zou ik ook wel meer dan 1500 per maand kunnen sparen...dus dat is makkelijk sparen voor je terwijl verder op de zak van de samenleving teert.quote:
Dat is weer het andere uiterste, in 10 jaar tijd 5 ton bij elkaar sprokkelen lukt zelfs mij niet.quote:Op zondag 5 juli 2009 14:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Bottom line is:
Je moet in principe alles cash kunnen betalen. Dan doe je het goed. Je moe zorgen dat je nooit afhankelijk wordt van een bank, of financiele instelling. Als je een koophuis wilt, zul je dat dus ook cash moeten betalen.. Zodra je een hypotheek/nening neemt wordt je slaaf van het systeem. Dus hoeveel spaargeld nodig? Ligt er aan wat je wilt kopen, met name als je bijvoorbeeld een huis kopen, zul je een fors bedrag bij elkaar moeten sparen!
Je bent toch al slaaf van het systeem vanaf het moment dat je geboren wordt.quote:Op zondag 5 juli 2009 15:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom is een hypotheek een uitzondering? Juist een hypotheek maakt ons slaaf van het systeem!
dit geeft slechts aan dat de huizen niet reeel geprijst zijn. Banken willen graag slaven. Het is niet voor niets dat hypotheken vaak hoger ingeschreven worden, zodat mensen meer kunnen lenen dan nodig is, waardoor ze na een rentevastperiode niet meer kunnen wisselen van bank. Verder moet je maar eens in de kleine letterjes kijken hoezeer de bank je in de klem heeft! Als je je huis cash betaalt heb je nergens last van. Je moet gewoon eerst een aantal jaar huren (of bij je ouwe lui in blijven wonen) en pas kopen als je het geld cash bij elkaar hebtquote:Op zondag 5 juli 2009 15:07 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Dat is weer het andere uiterste, in 10 jaar tijd 5 ton bij elkaar sprokkelen lukt zelfs mij niet.
Ik zou op dit moment zo'n 250 euro per maand kunnen sparen.quote:Op zondag 5 juli 2009 15:12 schreef Farenji het volgende:
Eens. Een hypotheek wordt door iedereen als vanzelfsprekend en normaal gezien omdat de situatie wat dat betreft al heel erg lang zo krom als een hoepel is. Om de een of andere rare reden vindt men het gewoon dat bijna niemand zelfstandig zonder lening een huis kan kopen, terwijl dit natuurlijk te zot voor woorden is. We hebben het over een eerste levensbehoefte. Dit zorgt voor veel te dure huizen en een veel te grote macht van de banken en we zien allemaal waar dat toe kan leiden. En inderdaad het maakt je tot een slaaf van het systeem. Vrijwel niemand heef een "eigen" huis, het zijn allemaal huizen die eigenlijk van de bank zijn en waar je tegen betaling van een maandelijks bedrag in "mag" wonen.
Je draait het om. Het probleem is dat huizen onevenredig duur zijn. Dat je dan zo ontzettend lang en veel moet sparen is het gevolg van dat probleem.quote:Op zondag 5 juli 2009 15:20 schreef Matel het volgende:
Het probleem is alleen dat je dan wel heel erg veel geld moet overhouden per maand als je niet 20+ jaar wil sparen om cash een huis te kunnen kopen. Stel je wil een huis kopen van 220.000 euro. Je kunt per maand 1500 euro sparen. Dan moet je al meer dan 12 jaar sparen om dat voor elkaar te krijgen. Dat lukt toch bijna niemand.
Ik zou zeggen, geef eens een voorbeeldberekening die aantoont dat het bouwen van een nieuwe woning van een gemiddeld formaat niet zo duur hoeft te zijn. Ja de prijzen zijn wellicht aan de hoge kant, maar als je er 50k afhaalt is het niet direct zonder lening te betalen.quote:Op zondag 5 juli 2009 15:49 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je draait het om. Het probleem is dat huizen onevenredig duur zijn. Dat je dan zo ontzettend lang en veel moet sparen is het gevolg van dat probleem.
En WAAROM zijn die huizen zo duur? Omdat iedereen het normaal vindt dat men honderdduizenden euro's kan lenen van de bank en huizen dus niet betaalbaar HOEVEN te zijn. Leuke catch 22 is dat he.
dit is heel simpel op te lossen. De overheid moet moedig zijn en geld lenen verbieden. Hypotheken niet meer toestaan. Hierdoor zullen prijzen van woningen weer realistisch worden, omdat je alleen een huis kan kopen als je het cash betaalt. Dit zal een flinke mentaliteitsverandering tot gevolg hebben en huizenprijzen zullen misschien wel met 80% dalen, maar iedereen kan wel weer een huis kopen van gespaard geld.quote:Op zondag 5 juli 2009 15:20 schreef Matel het volgende:
Het probleem is alleen dat je dan wel heel erg veel geld moet overhouden per maand als je niet 20+ jaar wil sparen om cash een huis te kunnen kopen. Stel je wil een huis kopen van 220.000 euro. Je kunt per maand 1500 euro sparen. Dan moet je al meer dan 12 jaar sparen om dat voor elkaar te krijgen. Dat lukt toch bijna niemand.
Nog even geduld, wanneer we hier een sharia krijgen zal dat ongetwijfeld een van de eerste maatregelen zijn.quote:Op zondag 5 juli 2009 17:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dit is heel simpel op te lossen. De overheid moet moedig zijn en geld lenen verbieden.
Alleen al vanwege de arbeidskosten kun je echt geen huis bouwen voor 80% van de huidige prijzen.quote:Op zondag 5 juli 2009 17:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dit is heel simpel op te lossen. De overheid moet moedig zijn en geld lenen verbieden. Hypotheken niet meer toestaan. Hierdoor zullen prijzen van woningen weer realistisch worden, omdat je alleen een huis kan kopen als je het cash betaalt. Dit zal een flinke mentaliteitsverandering tot gevolg hebben en huizenprijzen zullen misschien wel met 80% dalen, maar iedereen kan wel weer een huis kopen van gespaard geld.
Heel veel huizen staan er al, die hoef je niet opnieuw te bouwen!quote:Op zondag 5 juli 2009 17:51 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Alleen al vanwege de arbeidskosten kun je echt geen huis bouwen voor 80% van de huidige prijzen.
Prima, dat is een keuze die je kunt maken. Ik hoop tegen de tijd dat ik over de 50 ben wel meer dan 50k te hebben dus dat zit wel goed. Verder geef ik niet zoveel om vakantie, ik ga op zijn hoogst 1 keer per jaar ergens naar toe. En dat kost ook geen vermogen.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Met 50k kun je niet zo heel veel eerder stoppen met werken, iig niet in je 5x jaren. Het scheelt twee jaar, misschien drie of vier als je zuinig aan doet.
Ik ga liever nu wat vaker op vakantie. Het is altijd nog maar de vraag of je later daar nog net zo van kunt genieten als nu. Mijn vader was nog maar net 3 jaar met pensioen (en hij was met vervroegd pensioen) en hij overleed.
Ik heb ook een huurwoning en een koopwoning gaat er voorlopig niet komen met de huidige onrealistische prijzen.quote:Maar het is ook niet zo dat ik mijn best doe om mijn geld op te maken. Ik doe waar ik zin in heb, en hou daarbij rekening met wat het kost. Toen ik nog huurde, hield ik veel over per maand. Nu heb ik een koopwoning en hogere lasten en komt er daardoor van sparen minder. Verder niet erg, want ik heb voldoende reserve staan. Het eerste jaar dat ik die koopwoning had, heb ik daar wat op ingeteerd, maar nu is er alweer een stijgende lijn in te zien.
quote:Op zondag 5 juli 2009 15:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom is een hypotheek een uitzondering? Juist een hypotheek maakt ons slaaf van het systeem!
Hehe, ja ik op het moment ook, maar dat is wel heel ongebruikelijk he.quote:Op zondag 5 juli 2009 20:39 schreef tehoef het volgende:
Ik verdien aan mij hypotheek, elke maand weer![]()
Wel minder van voorheen
Echt, kom nou toch. Ik ken helemaal niemand die dat heeft.quote:Op zondag 5 juli 2009 21:30 schreef the_undertaker het volgende:
Een ton spaargeld op je 30e is denk ik wel handig
Je moet er nog ongeveer 2% aftrekken voor de inflatie. Er blijft dan maar ¤1000 per jaar over.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 19:44 schreef Tuvai.net het volgende:
Tja, dat is heel relatief. Voor mijzelf kan het niet genoeg zijn. Ik denk altijd in rente. Voor elke 10K op mijn spaarrekening heb ik ¤400 per jaar extra (= rente - vermogensrendementsheffing). Mijn doel is om binnen enkele jaren toch wel op minimaal 50K te zitten waarmee ik al ¤2000 per jaar extra heb aan rente.Is op jaarbasis toch een leuk bedrag dat je 'voor niks' krijgt, dunkt me.
Dat werkt niet. Bouwbedrijven zullen geen nieuwe huizen gaan bouwen voor 20% van de huidige prijs.quote:Op zondag 5 juli 2009 17:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dit is heel simpel op te lossen. De overheid moet moedig zijn en geld lenen verbieden. Hypotheken niet meer toestaan. Hierdoor zullen prijzen van woningen weer realistisch worden, omdat je alleen een huis kan kopen als je het cash betaalt. Dit zal een flinke mentaliteitsverandering tot gevolg hebben en huizenprijzen zullen misschien wel met 80% dalen, maar iedereen kan wel weer een huis kopen van gespaard geld.
Ze zijn er wel, hoor.quote:Op zondag 5 juli 2009 21:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Echt, kom nou toch. Ik ken helemaal niemand die dat heeft.
Gaat makkelijk als je thuis blijft wonen en geen vaste lasten hebt.quote:Op zondag 5 juli 2009 21:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Echt, kom nou toch. Ik ken helemaal niemand die dat heeft.
Ja man, zo stoer als je op je 30e nog bij papa en mama woont.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:48 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Gaat makkelijk als je thuis blijft wonen en geen vaste lasten hebt.
Kun je op je 30ste een nieuwe 6-serie kopen, dikke pwnage naar de studentjes die op kamers gingen en op hun 30ste net een Passat kunnen betalen.
Alsof die chicks dat weten als je ze voor komt rijden in je eigen 630iquote:Op maandag 6 juli 2009 00:13 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja man, zo stoer als je op je 30e nog bij papa en mama woont.
Auto's.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:48 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Gaat makkelijk als je thuis blijft wonen en geen vaste lasten hebt.
Kun je op je 30ste een nieuwe 6-serie kopen, dikke pwnage naar de studentjes die op kamers gingen en op hun 30ste net een Passat kunnen betalen.
Nou, dan denk ik dat 95% van de Nederlanders maar hun koophuis weer moeten inleverenquote:Op zondag 5 juli 2009 14:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Bottom line is:
Je moet in principe alles cash kunnen betalen. Dan doe je het goed. Je moe zorgen dat je nooit afhankelijk wordt van een bank, of financiele instelling. Als je een koophuis wilt, zul je dat dus ook cash moeten betalen.. Zodra je een hypotheek/nening neemt wordt je slaaf van het systeem. Dus hoeveel spaargeld nodig? Ligt er aan wat je wilt kopen, met name als je bijvoorbeeld een huis kopen, zul je een fors bedrag bij elkaar moeten sparen!
En dan moet zeggen als je haar mee neemt naar je ouders huis: wel stil zijn, mijn ouders mogen niet wakker wordenquote:Op maandag 6 juli 2009 00:28 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Alsof die chicks dat weten als je ze voor komt rijden in je eigen 630i
Als je enkele personen die dicht bij je staan op jonge leeftijd verliest, denk je daar wel anders over.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:35 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En precies dat is bij mij dus het geval..... Als ik op een grote reis wil gaan kan ik morgen nog vertrekken zonder er ook maar iets voor te hoeven laten.quote:Op maandag 6 juli 2009 09:16 schreef Jack. het volgende:
Het is zoals reeds verschillende keren gezegd, leuk als je het min of meer automatisch bij elkaar spaart zonder bv jezelf die grote reis die je graag wil doen te moeten ontzeggen tot na je pensioen etc.
...dan koop je toch gewoon geen nieuwe auto, maar een 2e handsje van 2/3 jaar oud, voor 10k. ? Privé een auto uit de showroom halen is nogal zonde van je geld...quote:Op zondag 5 juli 2009 10:07 schreef Rosbief het volgende:
Ach, hij denkt ook dat vrouwen het stoer vinden als je nog bij papa en mama thuiswoont, maar wel een dikke, nieuwe en vooral dure auto rijdtquote:Op maandag 6 juli 2009 09:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
...dan koop je toch gewoon geen nieuwe auto, maar een 2e handsje van 2/3 jaar oud, voor 10k. ? Privé een auto uit de showroom halen is nogal zonde van je geld...
Precies. 50k sparen en dat aan een nieuwe auto uitgeven.quote:Op maandag 6 juli 2009 10:02 schreef karr-1 het volgende:
Ik zou van mijn leven geen nieuwe auto kopen, zonde van het geld. Een goede tweedehands is meer dan genoeg en kost je in ieder geval geen vermogen.
Vraag me af of dat wel zo verstandig is. Puur spaargeld hiervoor gebruiken. De rente staat vrij laag, en als de inflatie gaat aantrekken ben je wel een beetje het bokje.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 17:49 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Wat is er nou overdreven van? Mijn spaargeld is mede bedoeld om over x-jaar mijn baan eventueel vaarwel te kunnen zeggen
Tsja zo'n pensioenfonds is ook niet om blij van te worden momenteel en wat dacht je van de belastingdienst... (lees wat nu rente trekken dat doe ik wel wanneer het echt wat oplevert en anders dus niet).quote:Op maandag 6 juli 2009 10:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Vraag me af of dat wel zo verstandig is. Puur spaargeld hiervoor gebruiken. De rente staat vrij laag, en als de inflatie gaat aantrekken ben je wel een beetje het bokje.
De vraag is nu dus over wie dat meer zegt... over 80% van de reageerders hier, of over 80% van de nederlanders?quote:Op maandag 6 juli 2009 10:06 schreef Kreator het volgende:
[..]
Precies. 50k sparen en dat aan een nieuwe auto uitgeven.. Gooi het dan meteen in de sloot of spuit het in je arm ofzo.
En verder is dit weer een typisch Fok topic. 80% van de reaguurders vindt het doodnormaal om tientallen duizenden euro's spaargeld te hebben, terwijl 80% vd nederlanders dat dus niet heeft.![]()
![]()
.
Over beide natuurlijk. Het is hetzelfde.quote:Op maandag 6 juli 2009 10:34 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
De vraag is nu dus over wie dat meer zegt... over 80% van de reageerders hier, of over 80% van de nederlanders?
quote:Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef Kreator het volgende:
[..]
Over beide natuurlijk. Het is hetzelfde.
Fokkers liegen volgens mij nogal vaak in topics, over hoe goed het met ze gaat. Kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat ook Fok gewoon een doorsnede vd maatschappij is en dat er dus genoeg lenen.nl josti's rondhangen hier. Maar ja, niet in dit topic ieg, want hier zitten alleen de thuiswonende, krakende en topsalaris verdienende spaarders met een tonnetje of 2 achter de hand.
quote:Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef Kreator het volgende:
[..]
Fokkers liegen volgens mij nogal vaak in topics, over hoe goed het met ze gaat. Kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat ook Fok gewoon een doorsnede vd maatschappij is en dat er dus genoeg lenen.nl josti's rondhangen hier. Maar ja, niet in dit topic ieg, want hier zitten alleen de thuiswonende, krakende en topsalaris verdienende spaarders met een tonnetje of 2 achter de hand.
Klopt maar dat heeft volgens mij ook voor een deel te maken met het al eerder genoemde "beter voordoen als je bent" Mensen willen allemaal een dure tv, een luxe keuken, een dure inrichting, minimaal 2 auto's voor de deur etc En ja dat kost geld. En ze willen er niet voor sparen, nee ze willen het nu en nu meteen. En dan is de stap naar een lening al snel gezet.quote:Op maandag 6 juli 2009 11:04 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik denk dat de statistieken omtrent de (stijgende) aantallen van lenende mensen er niet om liegen eigenlijk.
Leg mij eens uit hoeveel je verdient, hoeveel vaste lasten je hebt en hoeveel je spaart? En wat voor baan je hebt?quote:Op maandag 6 juli 2009 12:00 schreef Drive-r het volgende:
Eind dit jaar een hopelijk een tonnetje aan spaarcentjes,
Londen, financiële sector en een ouderwetse bonus cultuur. Zodoende.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoeveel je verdient, hoeveel vaste lasten je hebt en hoeveel je spaart? En wat voor baan je hebt?
Ik zit namelijk in de IT, heb een goed salaris en een huurhuis, een oude auto en doe niet heel veel gekke dingen. Toch kom ik niet veel verder dan 500 euro per maand sparen (als ik de onverwachte dingen meetel, zoals energiemij. die kwam zeuren, nieuw bed, etc).
Enlighten me.
Je hebt helemaal geen topsalaris nodig om veel te sparen. Het is gewoon een kwestie van lange tijd sparen en er daadwerkelijk van af blijven. Mijn ouders hebben dertig jaar gespaard, en dat ging echt niet met duizenden euro's per maand. Zij hebben op dit moment ruim een ton spaargeld, en dat is nog na een verbouwing waar ze zo'n 70.000 in hebben gestoken.quote:Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. In Nederland krijg je dat met een gemiddelde slavenbaan nooit voor elkaar. Moet altijd wel iets bijzonders zijn, wil je zoveel kunnen sparen. (in een paar jaar)quote:Op maandag 6 juli 2009 13:14 schreef Drive-r het volgende:
Londen, financiële sector en een ouderwetse bonus cultuur. Zodoende.
Inderdaad. Gelul altijd in dit soort topics van users die beweren rond de ton aan spaargeld te hebben, geloof je het zelfquote:Op maandag 6 juli 2009 10:06 schreef Kreator het volgende:
En verder is dit weer een typisch Fok topic. 80% van de reaguurders vindt het doodnormaal om tientallen duizenden euro's spaargeld te hebben, terwijl 80% vd nederlanders dat dus niet heeft.![]()
![]()
.
Zeker waar, hoewel er stiekem in Nederland ook wel andere banen zijn die erg bovengemiddeld betalen. Maar goed, hoewel goeie bedrijfs advocaten / bankiers / consultants lopen er hier rond? Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:16 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. In Nederland krijg je dat met een gemiddelde slavenbaan nooit voor elkaar. Moet altijd wel iets bijzonders zijn, wil je zoveel kunnen sparen.
Is alsnog 475 euro per maand, 30 jaar lang elke maand zonder 1 keer overslaan. Dat is wél veel en best extreem. Zeker als je nagaat dat een tegenslag ook wel eens komt (dure vakantie, andere auto, belasting, etc).quote:Op maandag 6 juli 2009 13:15 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Zij hebben op dit moment ruim een ton spaargeld, en dat is nog na een verbouwing waar ze zo'n 70.000 in hebben gestoken.
De gemiddelde leeftijd op fok zal wel begin 20 zijn, zegt genoeg. Overdrijven kunnen die gastjes goed.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:18 schreef Drive-r het volgende:
Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.
Uitzonderingen zijn er altijd inderdaad. Maar het is niet dankzij de uitzonderingen dat lenen.nl bestaat. ;-).quote:Op maandag 6 juli 2009 13:18 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zeker waar, hoewel er stiekem in Nederland ook wel andere banen zijn die erg bovengemiddeld betalen. Maar goed, hoewel goeie bedrijfs advocaten / bankiers / consultants lopen er hier rond? Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.
Dat weet ik eigenlijk niet eens, valt me op dat veel mensen in WGR/AEX enzo toch wel wat ouder zijn. Maar goed, overdrijven op internet is altijd makkelijk en zal dus ook altijd gebeuren. Ik ben de reacties inmiddels wel gewend.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:20 schreef willempjewever het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd op fok zal wel begin 20 zijn, zegt genoeg. Overdrijven kunnen die gastjes goed.
Mijn vader is eenverdiener, altijd geweest ook (door omstandigheden is mijn moeder niet in staat te werken). Ze zijn begonnen, net als mijn vriend en ik overigens, op een doodgewoon huurflatje met een oude tweedehandsauto die bijna uit elkaar viel, met 100 gulden per maand te sparen. Ze hebben dat steeds verhoogd met elke salarisverhoging. Daarnaast hebben ze altijd grotendeels het vakantiegeld en de dertiende maand opzij gezet, net als eventuele andere extra's.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:19 schreef Kreator het volgende:
[..]
Is alsnog 475 euro per maand, 30 jaar lang elke maand zonder 1 keer overslaan. Dat is wél veel en best extreem. Zeker als je nagaat dat een tegenslag ook wel eens komt (dure vakantie, andere auto, belasting, etc).
Dat is bijna niet te doen zonder er heel erg op inte leveren qua levensgenot. Tenzij je 2-verdieners bent. Dan is het simpel, maar daar gaat het nu niet over.
Wat spaar je/jullie p mnd dan?quote:
Dat kan dus elke maand anders zijn...quote:Op maandag 6 juli 2009 15:32 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Wat spaar je/jullie p mnd dan?
Of wat hou je over na vaste lasten (hypo, gas water licht, waterschap, verz., vaste abbo en kleding) eraf?
Eenvoudig: hangt van je levensstijl af.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:53 schreef Drive-r het volgende:
Goed punt. Meer ontopic, hoeveel spaargeld is genoeg? *knip*
Investerenquote:Op maandag 6 juli 2009 19:07 schreef Drive-r het volgende:
Trouwens, wat doe je met je spaargeld als je zogenaamd "genoeg" hebt? Ga je dan opeens duurdere kleding kopen ofzo? Kijk, als je op een houtje bijt om te kunnen sparen, kan ik me voorstellen dat je bij genoeg wat relaxter gaat leven. Maar als je happy bent met je leventje, je mist niks en je spaart nog steeds elke maand, wat moet je dan? Wat overblijft weggeven aan een goed doel?
Precies, maar da's niet zo enorm veel anders dan sparen, toch? Sommige mensen in dit topic lijken gewoon verder alles op te maken ofzo?quote:
Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als WW, waar je premie voor betaalt.quote:Op maandag 6 juli 2009 08:53 schreef Xcalibur het volgende:
Om maar even op de vraag uit de OP terug te komen: ik vind een halfjaarsalaris tot een jaarsalaris verstandig. Een vast bedrag noemen is niet zo handig, omdat het uitgavenpatroon voor iedereen anders is. Met een halfjaarsalaris zou je tenminste een half jaar vooruit moeten kunnen als je ineens zonder werkt komt te zitten (en langer als je een beetje je best doet natuurlijk)....
Ik denk dat het weinig boeit. Je hoort sommige mensen zeggen dat ze happy zijn en toch een paar honderd euro in de maand sparen. Andere mensen schreeuwen dan hard dat 5,000 euro genoeg is en dan basta met sparen. Maar wat dan? Ga je dan opeens luxer leven? Grotere auto enzo? Ben gewoon benieuwd.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Denk dat de meeste vooral een veel kleiner inkomen hebben dan jij hebt.
Op zich lijkt het me een prima doel om het doel te hebben om financieel onafhankelijk te zijn zonder dat je levenskwaliteit eronder lijdt
200 euro sparen met een inkomen van 2000 euro is een stuk moeilijk dan 20.000 euro met een inkomen van 200.000 euro ondanks dat het % het zelfde isquote:Op maandag 6 juli 2009 19:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik denk dat het weinig boeit. Je hoort sommige mensen zeggen dat ze happy zijn en toch een paar honderd euro in de maand sparen. Andere mensen schreeuwen dan hard dat 5,000 euro genoeg is en dan basta met sparen. Maar wat dan? Ga je dan opeens luxer leven? Grotere auto enzo? Ben gewoon benieuwd.
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:30 schreef Spatzmann het volgende:
Sparen? Dat is de kanker van de economie. Uitgeven moet je! Als je iets moet vervangen leen je maar!
Financieel onafhankelijk ben je pas als je activa (eigen huis NIET, dat levert geen geld op, zie ook vorige post) meer inkomsten generen dan dat je uitgaven hebt. Dan ben je onafhankelijk van verzekeringen/overheid/werk.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zoveel als je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn. Minimaal als wat je meer kan sparen is mooi meegenomen
Dat zal inderdaad best lukken met een vermogen van 100kquote:Op maandag 6 juli 2009 19:23 schreef Oksel het volgende:
Sparen zuigt. Investeren, dat is de manier. In bedrijven, in vastgoed, in obligaties. Activa opbouwen die geld uitkeren, minimaal 10%.
Fijn hoor, 100k op de bank, tegen 4% rente (met geluk). Je kan er ook een appartementenblok van kopen, met een rendement van 8-10%.
No shit sherlockquote:Op maandag 6 juli 2009 19:25 schreef Oksel het volgende:
[..]
Financieel onafhankelijk ben je pas als je activa (eigen huis NIET, dat levert geen geld op, zie ook vorige post) meer inkomsten generen dan dat je uitgaven hebt. Dan ben je onafhankelijk van verzekeringen/overheid/werk.
Financieel onafhankelijk ben je dus NIET als je 50k op de bank hebt. Of 100k.
Nee ik lachte je uitquote:
Kijk, deze man snapt het!quote:Op maandag 6 juli 2009 19:24 schreef Metro2005 het volgende:
[..]! waar denk je dat het geld wat uitgeleend wordt vandaan komt slimmerik. Van spaarders!
Geen spaarders = economie down the drain. Dan kan niemand meer een lening of hypotheek krijgen.
Ik ook trouwens.quote:
Mwa, ik zou van mijn leven geen 30k voor een stuk blik neerleggen hoor. Ook al zou ik het geld zou op de rekening hebben staan. Geef mij maar een leuk 2e handsje van rond de 4-5k, dan gooi ik de rest van die 25k wel in de benzinetank. Kan ik nog eens wat van de wereld zienquote:Op zondag 5 juli 2009 10:07 schreef Rosbief het volgende:
quote:
Ik denk niet zo zeer dat het gelul van users is. Vast een aantal wel, maar vooral mensen met vermogen reageren op topics die gaan over vermogen.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:16 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Inderdaad. Gelul altijd in dit soort topics van users die beweren rond de ton aan spaargeld te hebben, geloof je het zelf
Van een dagje natuurgebied/strand heb je net zo goed maar even plezier (slechts een dag) als van luxeartikelen die je slechts een maand zou gebruiken, dus ik snap niet waarom dat dan wel zonde zou zijn en een vakantie niet. Ik koop zelf liever 'luxeartikelen' dan dat ik het geld er in een week doorheen jaag dmv een vakantie (waar je niets aan over houdt alleen de herinneringquote:Op maandag 6 juli 2009 19:24 schreef Metro2005 het volgende:
Als ik zie wat ik de afgelopen tijd aan troep heb weggegooid, dat is echt onvoorstelbaar. En het is nog erger als je je bedenkt wat dat allemaal gekost heeft en hoe weinig lol je van een hoop dingen gehad hebt.
Nee mij maak je veel gelukkiger met een dagje naar een natuurgebied of aan het strand of een leuke (kampeer)vakantie en af en toe eens een leuk dvdtje. van mijn 1350 euro die elke maand netto binnenkomt gaat er bijna elke maand wel 400 euro naar de spaarrekening en als ik iets wil hebben dan spaar ik die maand gewoon iets minder maar ik leef wel volgens het principe dat mijn spaarrekening een vaste last is dus ik moet een aanschaf wel voor mezelf kunnen verantwoorden.
Je bent een duidelijke Master Of The Obvious en je aanname dat 10% rendement aan bomen groeit is naief en getuigd van geen inzicht in de risk-reward afweging.quote:
Je past 't kofschip niet (of verkeerd) toe.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:46 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je bent een duidelijke Master Of The Obvious en je aanname dat 10% rendement aan bomen groeit is naief en getuigd van geen inzicht in de risk-reward afweging.
Damm. Je hebt me. Ik schuif het op mijn langdurig buitenlands verblijf.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:51 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Je past 't kofschip niet (of verkeerd) toe.
Als je naast je vaste laste n maar 50 euro in de maand overhoudt gaat er iets niet helemaal goed in je uitgaven of in je inkomen. Maar dan nog is het spaargeld wel weg na die narekening van het gas of die kapotte fiets maar je hebt in elk geval wel het geld direct beschikbaar. Anders was die 50 euro waarschijnlijk opgegaan aan nutteloze zooiquote:Op zondag 5 juli 2009 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben eht met je eens dat bijna iedereen kan sparen, hoewel er echt wel uitzonderingen zijn. En met een klein bedrag waar je afblijft, kun je best een groot bedrag maken, uiteindelijk.
Echter, dat afblijven valt ook niet altijd mee. Als jij 50 euro per maand afroomt en dan precies uitkomt, kan er werkelijk niets gebeuren! Een narekening van het gas? Kassa, weg spaargeld. Een kapotte fiets, een CV-ketel die gerepareerd moet worden, nou ja, je kunt zelf ook wel wat dingen bedenken.
quote:Op maandag 6 juli 2009 11:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt maar dat heeft volgens mij ook voor een deel te maken met het al eerder genoemde "beter voordoen als je bent" Mensen willen allemaal een dure tv, een luxe keuken, een dure inrichting, minimaal 2 auto's voor de deur etc En ja dat kost geld. En ze willen er niet voor sparen, nee ze willen het nu en nu meteen. En dan is de stap naar een lening al snel gezet.
Persoonlijk geef ik niet zo om luxe. Ik heb 1 auto, een huurhuis, geen dure inrichting etc. Ik ga meer voor functioneel. Toch merk ik in de buitenwereld dat niet iedereen dat begrijpt. Het wordt al snel als vreemd gezien dat je niet mee wil doen aan de ratrace, maar gewoon tevreden bent met wat je hebt.
Dan moet je wel in de WW terechtkomen....quote:Op maandag 6 juli 2009 19:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als WW, waar je premie voor betaalt.
een dagje strand kost geen geld, een natuurgebied bezoeken kost geen geld (nja een beetje benzine soms) en luxe artikelen kosten wel geld. En aangezien ik van luxe artikelen nog minder geniet dan van een dagje in de natuur is de keuze snel gemaakt natuurlijkquote:Op maandag 6 juli 2009 19:45 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Van een dagje natuurgebied/strand heb je net zo goed maar even plezier (slechts een dag) als van luxeartikelen die je slechts een maand zou gebruiken, dus ik snap niet waarom dat dan wel zonde zou zijn en een vakantie niet. Ik koop zelf liever 'luxeartikelen' dan dat ik het geld er in een week doorheen jaag dmv een vakantie (waar je niets aan over houdt alleen de herinnering) En dvd's kopen vind ik ook zonde als je ze ook gratis van het net kunt rippen.
Verder vind ik dat je weinig verdient voor een 27-jarige, werk je parttime ofzo?
Ik denk dat bij gezinnen met kinderen en een werkende ouder met een iets meer dan minimum inkomen er inderdaad iets niet helemaal goed gaat in inkomen en uitgaven, maar dat is dan niet iets wat je maar even gemakkelijk kunt veranderen.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:55 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je naast je vaste laste n maar 50 euro in de maand overhoudt gaat er iets niet helemaal goed in je uitgaven of in je inkomen. Maar dan nog is het spaargeld wel weg na die narekening van het gas of die kapotte fiets maar je hebt in elk geval wel het geld direct beschikbaar. Anders was die 50 euro waarschijnlijk opgegaan aan nutteloze zooi
Maar je hebt wel havo, zonde dit want als je er HBO aan had gebreid verdiende je een stuk meer.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik werk fulltime trouwens en ja ik verdien weinig (geen aanv. diploma's en wel redelijk veel kunnen = uitgeknepen worden![]()
)
Zodra ik samenwoon en alle grote kosten even achter de rug zijn heb ik wellicht weer wat tijd en geld over om inderdaad weer eens een studie op te pakken. Heb er nu gewoon de centen niet voor (over) en kan de tijd om bv stage te lopen gewoon echt niet missen ivm werkquote:Op maandag 6 juli 2009 20:11 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Maar je hebt wel havo, zonde dit want als je er HBO aan had gebreid verdiende je een stuk meer.
Je doelt op plastische chirurgie?quote:Op maandag 6 juli 2009 21:03 schreef Pritt het volgende:
Ik investeer liever in mezelf dan in mijn bankrekening.
Natuurlijk heb ik wel een kleine buffer achter de hand mocht er iets kapot gaan.
Nee dat is gelukkig niet nodig. Meer studie/cursussen/ervaringen.quote:
Aha niet slecht..dat redden wij niet helaas.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:45 schreef exode het volgende:
[..]
Dat kan dus elke maand anders zijn...
De onverwachtse spaarrekening zit nu 'vol'. Wij vinden 10k genoeg op deze rekening. We sparen per maand ¤ 300 voor de vakantes. Dit is naast het vakantiegeld. We krijgen beiden 2 keer per jaar een 'bonus' die gaat afhankelijk van de spaarbehoefte naar de vakantie spaarrekening of we kopen er iets leuks van.
Grof gezegd sparen we ongeveer ¤ 700 per maand.
we hebben dan ¤ 500 vrij uit geven pp. Dat gaat op aan kleding, stappen, weekendjes weg etc etc. Soms houden we wat over en gaat het alsnog naar de spaarrekening en soms komen we net te kort.
Wij maken aan het begin vd maand vaste lasten over op 1 rekening.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:49 schreef motorbloempje het volgende:
Wij sparen als volgt:
we maken beide een bedrag over naar de gezamelijke rekening. Hier betalen we alle vaste lasten en het eten van. Ook gezamelijke aanschaffen, maar die proberen we te beperken zodat we kunnen sparen.
De dag voordat het grote geld er weer bij komt, schrijven we dat over naar de spaarrekening wat er van die maand over is. Dat varieert van 200 euro tot maar 50 euro.
Daarbij hebben we allebei ook een eigen spaarrekening en als we op een gegeven moment allebei 500 daarvan kunnen missen gaat dat er ook heen
Jep dat heb je maarja heb je dan een bak spaargeld staan roepen ze dan niet euhh maak dat eens eerst op? Geen idee hoor!quote:Op maandag 6 juli 2009 19:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als WW, waar je premie voor betaalt.
Nee hoor, niet voor de WW.quote:Op maandag 6 juli 2009 22:02 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Jep dat heb je maarja heb je dan een bak spaargeld staan roepen ze dan niet euhh maak dat eens eerst op? Geen idee hoor!
Goed te weten..sparen we nog even verder (niet dat dat helpt met een verbouwingquote:
ik denk dat je in de war bent met de bijstand, daar zijn wel regels voor het spaargeld.quote:Op maandag 6 juli 2009 22:09 schreef Ml-etje het volgende:
Goed te weten..sparen we nog even verder (niet dat dat helpt met een verbouwing).
In deze tijd?quote:Op maandag 6 juli 2009 19:23 schreef Oksel het volgende:
Sparen zuigt. Investeren, dat is de manier. In bedrijven
Met dalende vastgoedprijzen?quote:in vastgoed
Wouter Bos betaalt 1,2% bedrijven obligaties kunnen lacratiever zijn, maar risico op omvallenquote:in obligaties
Onderbouwing? Meerjarig gemiddelde ligt op +/-7%quote:Activa opbouwen die geld uitkeren, minimaal 10%.
Appartementblok nogwel, voor 100k?quote:Fijn hoor, 100k op de bank, tegen 4% rente (met geluk). Je kan er ook een appartementenblok van kopen, met een rendement van 8-10%.
Dan vind ik wel dat je behoorlijk veel dingen moet laten om te kunnen sparen! Begrijp me niet verkeerd, ik vind het knap van je, en helemaal als je er zoals je zegt tevreden mee bent.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
een dagje strand kost geen geld, een natuurgebied bezoeken kost geen geld (nja een beetje benzine soms) en luxe artikelen kosten wel geld. En aangezien ik van luxe artikelen nog minder geniet dan van een dagje in de natuur is de keuze snel gemaakt natuurlijk![]()
Tja dvd's kan je natuurlijk van het net halen maar voor die paar euro die dvd's kosten (ik haal ze meestal uit de aanbiedingsbakken voor 2 to 5 euro) ben ik echt te lui om ze te downloaden.
Ik werk fulltime trouwens en ja ik verdien weinig (geen aanv. diploma's en wel redelijk veel kunnen = uitgeknepen worden![]()
)
300 aan kledingquote:Op dinsdag 7 juli 2009 00:45 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dan vind ik wel dat je behoorlijk veel dingen moet laten om te kunnen sparen! Begrijp me niet verkeerd, ik vind het knap van je, en helemaal als je er zoals je zegt tevreden mee bent.
Wij sparen juist 'maar' 250,- in de maand omdat we ook veel leuke dingen willen doen, en omdat we beiden erg graag boeken/dvd's/cd's kopen. We hebben maandelijks 600,- vrij te besteden, en dat gaat meestal ook wel op (vaak blijft er zo'n 25-50,- over). Daarvan gaat ongeveer 300 naar kleding, 100 naar boeken/dvd's/cd's/dingen voor in huis, 100 naar uit eten/andere uitstapjes en de overige 100 naar uitgaan.
100 euro, 1 keer uit?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 03:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik kan van 100 euro een keer uit. In mijn eentje dan
Drink je zoveel dan? Of alleen maar cocktails ofzo?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 03:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik kan van 100 euro een keer uit. In mijn eentje dan
3 wijntjes (en dan ook geen rondje geven...pauper). Dat kun je geen avondje uit noemen...quote:Op dinsdag 7 juli 2009 09:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
dan komen we op zo'n 10,- pp per avond.
Kortom, je bent een profiteur en jaagt anderen op kosten, maar vindt het wel vreemd als anderen meer geld uit geven tijdens uitgaanquote:Op dinsdag 7 juli 2009 09:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Drink je zoveel dan? Of alleen maar cocktails ofzo?
Aangezien ik vlakbij Rotterdam woon en voor een avondje echt stappen ook maar 25,- kwijt ben.. (nu ben ik wel een meisje en wordt er vaak voor me betaald).
Het is natuurlijk ook niet altijd precies 100,-, als we in één maand twee keer naar off corso en vier keer naar stadhuisplein gaan, wordt het wel wat meer uiteraard. Maar gemiddeld gaan we een keer een rotterdam stappen en blijven we de andere weekenden hier in Spijkenisse, dan komen we op zo'n 10,- pp per avond.
Gezegd moet wel worden dat onze favoriete kroeg hier niet zo goed is in rekeningen: we hebben regelmatig een rekening van 30,-, als we met vijf mensen allemaal vier drankjes hebben gehad..
Want je moet je een slag in de rondte zuipen om een leuke avond te hebben?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
3 wijntjes (en dan ook geen rondje geven...pauper). Dat kun je geen avondje uit noemen...![]()
![]()
.
Hm ok, het interesseert je blijkbaar gewoon weinig, dan snap ik idd dat je zoveel kunt sparen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 09:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
300 aan kledingtjezus fuck. Nee ik koop meestal 1 keer per jaar nieuwe kleren. Geef er verder weinig om. Heb 4 broeken, een zooi tshirts, een paar overhemden, 4 paar schoenen en een stapeltje truien en meer heb ik niet nodig. Ik ben totaal niet bezig met wat er in de mode is of wat dan ook. Het interesseert me werkelijk geen biet, als het er maar een beetje leuk uitziet. Merken zeggen me ook al helemaal niks. Ik denk dat ik per jaar ongeveer 100 tot 150 euro uitgeef aan kleding. Meer is het niet
Uitgaan vind ik niks aan , gaan soms wel eens uit eten maar dat is echt een luxe die we zeker niet elke maand doen. (ik en vriendin). Voor 100 euro boeken en dvd's betekent dat ik over een jaar een 2e huis moet kopen om alles in op te slaan dus dat is mij ook echt te gortig. Bovendien is het dan ook niet meer leuk lijkt me, op een gegeven moment is het leuke er toch vanaf en zoveel boeken en dvd's kan jetoch niet eens bekijken en lezen in een maand lijkt me.![]()
Nee al zou ik elke maand zoveel geld overhebben dat ik 600 euro zo uit kon geven dan weet ik zeker dat het enige wat veranderd mijn spaarsaldo wordt. Ik zou écht niet weten waar ik het aan moet uitgeven. En geld zomaar uitgeven 'omdat het kan' vind ik onzin. Kleding krijgt voor mij echt niet ineens meer waarde als het een merkje heeft en ik geef echt niet ineens meer om dure boeken en dvd's als ik het geld ervoor zou hebben. Het is het mij gewoon niet waard, wat ik ook aan geld heb. Net als bv een auto, ook al zou ik zwemmen in het geld, een nieuwe auto zou ik gewoon nog niet kopen dan. Gewoon teveel geld voor zoiets.
Dus geloof me maar, ik ontzeg mezelf echt niks. Ik ben tevreden met wat ik heb en als ik iets wil dan koop ik het gewoon maar alleen als ik iets nodig heb of iets echt graag wil (en weet dat ik er lang gebruik van ga maken).
Geld uitgeven is voor mij nou eenmaal niet iets waar ik gelukkiger van wordt.
hehehehequote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Kortom, je bent een profiteur en jaagt anderen op kosten, maar vindt het wel vreemd als anderen meer geld uit geven tijdens uitgaan.
De kroegen hier in Spijkenisse maken een rekening per tafel die je aan het eind van de avond betaalt, dus rondjes geven heeft hier weinig nut aangezien alles toch op de grote hoop komtquote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
3 wijntjes (en dan ook geen rondje geven...pauper). Dat kun je geen avondje uit noemen...![]()
![]()
.
Dat komt door vrouwen zoals jij die pas leuk worden als je ze zat voertquote:Op dinsdag 7 juli 2009 09:22 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
100 euro, 1 keer uit?daar kan ik 6 keer een leuke avond van hebben, minimaal
nou ja.. wat speciaalbiertjes in de kroeg (stuk of 4) ben je ook 15 euro kwijtquote:Op dinsdag 7 juli 2009 09:31 schreef Kreator het volgende:
Met z'n tweeen sparen (als je beide werkt) is trouwens iets compleet anders dan alleen. Niet te vergelijken, ondanks dat dat hier wel wordt gedaan.
Als ik straks ga samenwonen kan ik mijn 250 euro pm sparen ook wel omhoog gooien naar 1000. Zonder problemen en zonder er iets om te laten.
@motorbloempje: Als je van 15 euro een leuke avond kan hebben, heb je het waarschijnlijk niet over uit eten gaan, een café bezoeken of naar de bios gaan. Op een bankje in het park zitten met een aldi-biertje is niet voor iedereen 'een leuke avond'.
zo zeg, jij hebt mensenkennisquote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat komt door vrouwen zoals jij die pas leuk worden als je ze zat voert
Da's ook een optie, maar wij willen wel wat extra buffer hebben voor de dingen die we samen aanschaffen. Zelf zetten we ook nog maandelijks een deel op onze eigen spaar, dus bij elkaar sparen we best wel wat, maar de ruimte op de gezamelijke rekening is ook wel een vereistequote:Op maandag 6 juli 2009 22:01 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Wij maken aan het begin vd maand vaste lasten over op 1 rekening.
De rest gaat direct naar spaarrekening en daar wordt met hoge uitzondering wat vanaf gehaald.
Denk 1x in de 3 maanden.
Maar dan hebben we onszelf al wel kleedgeld plus stapgeld (vaste bedragen per maand) "gegeven".Daar wil ook nog wel eens wat van over blijven en dat sparen we dan ook.
Maar van de rente, belasting en meevallers gaan we wel wat leuks doen.
Werkt perfect voor ons!
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Kortom, je bent een profiteur en jaagt anderen op kosten, maar vindt het wel vreemd als anderen meer geld uit geven tijdens uitgaan.
Je zegt zelf dat je een meisje bent en dus veel krijgt, je insinueert dat je zelf nooit wat aan anderen geeft en verteld ook nog dat je stamkroeg zeer belabberd personeel heeft dat niet eens fatsoenlijke rekeningen maakt. Ergo, je profiteert van anderenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:17 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
![]()
Niet vreemd, ik zeg ook 'gemiddeld'. Bij ons gaat er ook wel eens 100,- doorheen, maar dat is hier niet bepaald het gemiddelde. Dat zou ik er ook echt niet voor overhebben, het zou dan op 400,- per maand komen.
Als ik een hele avond (zeg van 10-02) in de kroeg zit, drink ik ieder uur een glas wijn ongeveer, dus komt dat op 12,- voor die avond. Ik hoef me toch niet klem te drinken om lol te hebben?
Bij een avond stappen waar ook entreekosten, parkeergeld/ov-geld/taxikosten, garderobekosten enzovoort bijkomen, ben je inderdaad snel 50,- of nog meer kwijt, maar dat doe ik gewoon niet elke week.
Prima als je 100,- ervoor over hebt, maar dat vind ik het gewoon niet waard - dan koop ik liever een paar flessen bij de AH en maak er thuis een leuke avond van.
Dus als je spaart zonder doel dan heb je geen plezier van je geld?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:01 schreef bleiblei het volgende:
Voor de rest is het waanzin om gewoon te sparen. Kan je beter gewoon lol hebben van je geld.
Nee hoor ik profiteer er niet van, maar als iemand het aanbiedt zeg ik natuurlijk geen nee. En onze stamkroeg is gewoon dramatisch met rekeningen, geen idee hoe die nog rondkomen- we geven overigens wel altijd een flinke fooi. En ik heb bij mijn weten nergens aagegeven dat ik niets aan anderen geef, we betalen gewoon met zn allen de rekening hier, en als we ergens zijn waar je wel om de beurt een rondje haalt, doe ik dat uiteraard.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:28 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat je een meisje bent en dus veel krijgt, je insinueert dat je zelf nooit wat aan anderen geeft en verteld ook nog dat je stamkroeg zeer belabberd personeel heeft dat niet eens fatsoenlijke rekeningen maakt. Ergo, je profiteert van anderen.
Overigens ga ik niet veel meer de stad in, maar als we gaan dan is het meestal eerst sushi/tapas eten en dan tot laat in de kroeg/op een terras hangen en dan gaat het wel hard. Maar 100 euro pp is idd wel erg veel. Al haal je dat wel snel als je geen bier of "wijn" drinkt.
We zetten idd 1x in de zoveel tijd 50 euro apart voor een kapot wasrek enz.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:16 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Da's ook een optie, maar wij willen wel wat extra buffer hebben voor de dingen die we samen aanschaffen. Zelf zetten we ook nog maandelijks een deel op onze eigen spaar, dus bij elkaar sparen we best wel wat, maar de ruimte op de gezamelijke rekening is ook wel een vereiste![]()
En elke maand houden we tot nu toe wat over, dus dat is best puik!
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:01 schreef bleiblei het volgende:
Maar sparen voor het sparen snap ik echt niet.
Wil overigens niet zeggen dat ik alles opbras.
Maar ik hou zelf een reserve aan van +/- 25K en de rest heeft een doel. Zo wil ik graag nog een stukje tuin erbij kopen, we willen nog een keer naar NY en rusland voor we aan kinderen beginnen, we hebben geen auto, en dat zou op ten duur ook wel een keer handig kunnen zijn, etc. etc. etc..
Stond daar geen enz. achter * Ml-etje Ml-etje ziet van wel.quote:
100k financieel onafhankelijk? No way!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:05 schreef ASroma het volgende:
wat is financieel onafhankelijk? Ik zie hier mensen roepen weliswaar met 100k spaargeld dat ze financieel onafhankelijk zijn..... Financieel onafhankelijk is toch dat je kan stoppen met werken omdat je genoeg hebt om tot de dood relaxt te kunnen leven? 100k in dit geval dus niet voor je 40ste....
dat bedoel ik ook.....quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
100k financieel onafhankelijk? No way!
Zonder hier een beleggingstopic van te willen maken: Met verstand van zaken en een lange termijn beleggingsvisie is een gemiddeld netto reeel rendement (dus na inflatie en belastingen) mogelijk van ca ~5% per jaar. Dus voor elke netto inflatie gecompenseerde ¤1000 die je per maand te besteden wilt hebben heb je minimaal zo'n ¤240.000 nodig.
Dan heb je volgens jouw leefwijze ongeveer een half miljoen nodig om fin. onafh. te bereiken. Dat spaart de gemiddelde nederlander in z'n leven niet bij elkaar. (maar ik weet van jou dat je niet in NL woont/woonde en een volgens mij goede baan had/hebt).quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:15 schreef SeLang het volgende:
Dus voor elke netto inflatie gecompenseerde ¤1000 die je per maand te besteden wilt hebben heb je minimaal zo'n ¤240.000 nodig.
Natuurlijk, 100k maakt je niet compleet financieel onafhankelijk. Maar goed, je bent wel behoorlijk onafhankelijk. Met 100k en geen huis, auto of andere beslommeringen ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil. Ik kan 5 jaar in Thailand op het strand gaan liggen en het doet geen centje pijn. Ik kan een jaar lange nadenken over mijn toekomst en vrienden zien in Amsterdam. Ik kan een MBA gaan doen voor twee jaar en niet verplicht zijn daarna bij een bank of consultant in dienst te gaan om de schuld te betalen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:05 schreef ASroma het volgende:
wat is financieel onafhankelijk? Ik zie hier mensen roepen weliswaar met 100k spaargeld dat ze financieel onafhankelijk zijn..... Financieel onafhankelijk is toch dat je kan stoppen met werken omdat je genoeg hebt om tot de dood relaxt te kunnen leven? 100k in dit geval dus niet voor je 40ste....
ok in die zin heb je zeker een bepaalde vrijheid verworven door je spaargeld, en heb je de vrijheid voor een keuze. Voor de gemoedsrust is het sowieso wel lekker om goed bij kas te zitten jahquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:24 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Natuurlijk, 100k maakt je niet compleet financieel onafhankelijk. Maar goed, je bent wel behoorlijk onafhankelijk. Met 100k en geen huis, auto of andere beslommeringen ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil. Ik kan 5 jaar in Thailand op het strand gaan liggen en het doet geen centje pijn. Ik kan een jaar lange nadenken over mijn toekomst en vrienden zien in Amsterdam. Ik kan een MBA gaan doen voor twee jaar en niet verplicht zijn daarna bij een bank of consultant in dienst te gaan om de schuld te betalen.
Da's voor mij een heerlijk gevoel. Ik wil helemaal nog niet met pensioen, ben net 29 en hou wel van een beetje arbeid. Maar dat beetje extra vrijheid in de keuzes die ik in de toekomst kan maken voelt lekker.
Gemoedsrust inderdaad, daar spaar ik ook vooral voor. Ik kan me niet voorstellen dat ik lekker zou slapen zonder spaargeld voor eventuele problemen. Op dit moment hebben we dan nog niet zoveel, maarja je moet ergens beginnen, en we proberen een aardige buffer op te bouwen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:32 schreef ASroma het volgende:
[..]
ok in die zin heb je zeker een bepaalde vrijheid verworven door je spaargeld, en heb je de vrijheid voor een keuze. Voor de gemoedsrust is het sowieso wel lekker om goed bij kas te zitten jahBlijkbaar moeten we nooit aan een huis en kinderen beginnen
![]()
Dat is verrassend makkelijk, maar je moet een beetje out of the box denken. De meeste mensen beginnen meteen na hun studie allerlei molenstenen om hun eigen nek te hangen in de vorm van (te) dure huizen, auto's op afbetaling, etc etc. Als je zorgt dat je de uitgavenkant goed onder controle hebt en de flexibiliteit hebt om in te spelen op mogelijkheden die zich voordoen dan kan het op een bepaald moment erg hard gaan (je salaris neemt ook toe).quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:23 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dan heb je volgens jouw leefwijze ongeveer een half miljoen nodig om fin. onafh. te bereiken. Dat spaart de gemiddelde nederlander in z'n leven niet bij elkaar.
Een jaar geleden gestopt met werken.quote:
Precies, huis en kinderen zijn vervelend. Nee, dat zal in de toekomst allemaal veranderen. Maar goed, kinderen zit er nog niet aan te komen, dat gebeurt (als alles goed gaat) pas over een jaar of 4 op zijn vroegst (de vriendin heeft ook een carrierequote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:32 schreef ASroma het volgende:
[..]
ok in die zin heb je zeker een bepaalde vrijheid verworven door je spaargeld, en heb je de vrijheid voor een keuze. Voor de gemoedsrust is het sowieso wel lekker om goed bij kas te zitten jahBlijkbaar moeten we nooit aan een huis en kinderen beginnen
![]()
HAHA. Veel succesquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:50 schreef Oizno het volgende:
Ben ook druk aan het sparen. Ben nu 23, vaste baan en kan behoorlijk wat wegsparen. Trek nu voornamelijk rente en bij een mooie beursklap stop ik het geld in trackers.
Doel is om op 40/45 een half tot 1 miljoen euro te hebben. Dan nog even goed beleggen en ik kan achterover leunen
Ik heb wel een goede baan hoor, voor NL'se begrippen. Ik heb een relatief goedkoop hoerhuis, een 2e hands-auto uit '95 (die dus praktisch niet kost, ik loop naar m'n werk), geen leningen, etc etc. En toch heb ik geen 2000 euro per maand over gedurende 20 jaar, gemiddeld. (waarbij je er vanuit moet gaan dat je geen 4000 euro netto verdient als je 20 bent)quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:39 schreef SeLang het volgende:
Dat is verrassend makkelijk, maar je moet een beetje out of the box denken. De meeste mensen beginnen meteen na hun studie allerlei molenstenen om hun eigen nek te hangen in de vorm van (te) dure huizen, auto's op afbetaling, etc etc. Als je zorgt dat je de uitgavenkant goed onder controle hebt en de flexibiliteit hebt om in te spelen op mogelijkheden die zich voordoen dan kan het op een bepaald moment erg hard gaan (je salaris neemt ook toe).
Gewoon voor gaan, uitgeven kan je altijd nog, sparen maar 1 keer. De target van 1 miljoen voor mijn 40e heb ik ook, wellicht te dromerig, maar het proberen waard. Ik leef er niet minder relaxed van, maar ik geef ook niet alles verplicht uit aan onzin.quote:
Echtquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:10 schreef Drive-r het volgende:
Gewoon voor gaan, uitgeven kan je altijd nog, sparen maar 1 keer. De target van 1 miljoen voor mijn 40e heb ik ook
leg uit? loterij gewonnen?quote:
hoelang werk jij eigenlijk al in "the city"? en je spaart puur van je jaarlijkse bonus, in de zin van het leven in London best prijzig kan zijn en je misschien met je reguliere salaris niet veel opzij kan zetten of is je salaris zo goed dat je dat toch niks doet?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:10 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Gewoon voor gaan, uitgeven kan je altijd nog, sparen maar 1 keer. De target van 1 miljoen voor mijn 40e heb ik ook, wellicht te dromerig, maar het proberen waard. Ik leef er niet minder relaxed van, maar ik geef ook niet alles verplicht uit aan onzin.
mwah mwah veel te stellig. Zijn ambities zeggen niet zo veel over zijn karakter natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:17 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Echt![]()
Fokkers die al target stellen 1 miljoen euro op hun 40ste te hebben, ik wist dat veel users hier geen realiteitsgevoel hebben, maar dit is wel heel erg
Wat ben ik blij dat ik dit soort types niet in real life tegenkom, ik zou er hard overheen kotsen.
Ik spaar ook wel, maar niet zo van ik wil voor die leeftijd een x bedrag. Ik leef nu en maar 1 keer. Alles wat ik wil doen, kan ik doen. En aan het eind van de maand spaar ik ook een (aardig) bedrag voor later. Maw: ik ga niet krom liggen voor het sparen en er dingen voor laten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:10 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Gewoon voor gaan, uitgeven kan je altijd nog, sparen maar 1 keer. De target van 1 miljoen voor mijn 40e heb ik ook, wellicht te dromerig, maar het proberen waard. Ik leef er niet minder relaxed van, maar ik geef ook niet alles verplicht uit aan onzin.
Heb ik je iets aangedaan of zo? Alsof het zo'n misdaad is om te zeggen dat 1 miljoen op mijn 40e me geweldig lijkt. Het zal me niet lukken, daarvoor boeit het me ook niet genoeg. Daarbij leef ik graag ook lekker voor mijn 40e. Maar goed, wat is jouw probleem precies?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:17 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Echt![]()
Fokkers die al target stellen 1 miljoen euro op hun 40ste te hebben, ik wist dat veel users hier geen realiteitsgevoel hebben, maar dit is wel heel erg
Wat ben ik blij dat ik dit soort types niet in real life tegenkom, ik zou er hard overheen kotsen.
Nu iets meer dan 3 jaar. Ik spaar eigenlijk alleen de bonus, ook omdat het leven hier vrij duur is en ik toevallig dit jaar ook extra kosten heb. Volgend jaar (als ik weet samen woon) wil ik ook van mijn normale salaris iets sparen, gewoon omdat er dan veel reiskosten wegvallen en mijn huur weer gedeeld wordt. Natuurlijk geef ik ook weleens wat van mijn spaarcentjes uit, ik heb met name een gat in mijn hand voor mooie design meubelen uit de jaren '50-'70.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:18 schreef ASroma het volgende:
hoelang werk jij eigenlijk al in "the city"? en je spaart puur van je jaarlijkse bonus, in de zin van het leven in London best prijzig kan zijn en je misschien met je reguliere salaris niet veel opzij kan zetten of is je salaris zo goed dat je dat toch niks doet?
Voor de duidelijkheid: zo spaar ik ook niet. Ik leef relaxed en wat overblijft, spaar ik. Dat miljoen is meer een dromerige, algemene statement waar ik verder nooit op let en wat ook zeker geen "ambitie" is. Ik heb eigenlijk niet echt "ambities" qua spaargeld.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:29 schreef the_undertaker het volgende:
[..]
Ik spaar ook wel, maar niet zo van ik wil voor die leeftijd een x bedrag. Ik leef nu en maar 1 keer. Alles wat ik wil doen, kan ik doen. En aan het eind van de maand spaar ik ook een (aardig) bedrag voor later. Maw: ik ga niet krom liggen voor het sparen en er dingen voor laten.
Uiteindelijk zal ik ooit een aanzienlijk bedrag krijgen waar ik niet eens tegenaan kan sparen, maar dan moet er iets gebeuren waar je liever nog lang niet aan denkt.
Dan hebben we eigenlijk dezelfde kijk er op. Het is overigens wel mijn doel om op een dusdanige leeftijd te kunnen stoppen met werken dat je ook nog van het vrije leven kan genieten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:49 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: zo spaar ik ook niet. Ik leef relaxed en wat overblijft, spaar ik. Dat miljoen is meer een dromerige, algemene statement waar ik verder nooit op let en wat ook zeker geen "ambitie" is. Ik heb eigenlijk niet echt "ambities" qua spaargeld.
En je werkt in de heroinehandel?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:12 schreef HokkePok het volgende:
ben nu 28 jaar, heb nu +/- 35.000,- cash bij elkaar exclusief mijn 'boodschappen' rekening. Is toch een stuk meer dan de meesten hier terwijl ik niet eens zo hard spaar. Ik ga iedere week uit, heb een huurwoning in Amsterdam binnen de ring, auto en koop af en toe leuke dingen enzo.
Zo extreem is dat toch niet, 35k op op je 28-stequote:
Als je vroeg een huis koopt dan legt dat dus ook spaardiscipline op en dat merk je later in je leven. Tenminste, bij mij/ons wel.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:37 schreef tjoptjop het volgende:
Exponentiele groei FTW, dus vroeg beginnen met veel sparen, later kun je dat iets afbouwen.
Daarom snap ik niet dat zoveel mensen enorm vroeg een koophuis en dure auto willen hebben. Juist als je begint loont het om goed te sparen ivm de rente op rente
Omdat ik op mijn 25ste al 20K heb verdient met een koophuis (naja flat dus eigenlijk) EN daarnaast 3 jaar met veel plezier gratis (want de hypotheek en onkosten aan verbouwingen heb ik al van de winst van mijn flat afgetrokken) gewoond in heel mooi flatjequote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:37 schreef tjoptjop het volgende:
Exponentiele groei FTW, dus vroeg beginnen met veel sparen, later kun je dat iets afbouwen.
Daarom snap ik niet dat zoveel mensen enorm vroeg een koophuis en dure auto willen hebben. Juist als je begint loont het om goed te sparen ivm de rente op rente
Ging me meer om de vermogensopbouw. Als je 70 bent is ¤10.000 gespaard op je 20e veel meer dan diezelfde ¤10k op je 70equote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als je vroeg een huis koopt dan legt dat dus ook spaardiscipline op en dat merk je later in je leven. Tenminste, bij mij/ons wel.
Ik denk niet dat dat anno 2009 nog gaat lukken. 20k in 3 jaar is echt wel te doen, is iets van ¤520 per maandquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Omdat ik op mijn 25ste al 20K heb verdient met een koophuis (naja flat dus eigenlijk) EN daarnaast 3 jaar met veel plezier gratis (want de hypotheek en onkosten aan verbouwingen heb ik al van de winst van mijn flat afgetrokken) gewoond in heel mooi flatje.
En die 20K krijg je niet bij elkaar gespaard in 3 jaar.
Of naja, kan wel, maar niet als je net gestart bent. Of je moet nog bij pappa en mamma wonen en fulltime werken. Dan red je het wel. Maar dan mis je weer een hoop ervaring die ik opgedaan heb.
Als we in het verleden kijken, als je nu 50 jaar geleden 10K geinvesteerd had in een huis, dan was dat nu 300Kquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:08 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ging me meer om de vermogensopbouw. Als je 70 bent is ¤10.000 gespaard op je 20e veel meer dan diezelfde ¤10k op je 70e
voor de overzichtelijkheid laat ik zaken als belasting en inflatie er even buiten, ben uitgegaan van een rendement van 3%
10k op je 20e gespaard levert na 50 jaar (op je 70e) ruim ¤40k op terwijl 10k gespaard op je 50 nog geen 20k is op je 70e
Ja, zoals zelf het huishouden moeten doen, zelf eten kokenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Of je moet nog bij pappa en mamma wonen en fulltime werken. Dan red je het wel. Maar dan mis je weer een hoop ervaring die ik opgedaan heb.
Ik zou haast gaan denken dat jij nog bij je ouders woontquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:12 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Ja, zoals zelf het huishouden moeten doen, zelf eten koken
Ik weet niet wat de huizenmarkt heeft gedaan de afgelopen 50 jaar, dus geen idee of het waar is. Kan gerust hoor.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als we in het verleden kijken, als je nu 50 jaar geleden 10K geinvesteerd had in een huis, dan was dat nu 300K. Maar goed, daar zit een risicootje in
.
Idd, zorgeloos leven in een groot huis, zelf vrijwel geen huishouden doen en ondertussen kneiterhard doorsparenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:16 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik zou haast gaan denken dat jij nog bij je ouders woont.
Dan kan je idd heel goed vertellen wat je allemaal mistquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:22 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Idd, zorgeloos leven in een groot huis, zelf vrijwel geen huishouden doen en ondertussen kneiterhard doorsparen
Volgens mij heb jij dan minimaal 5 ton nodig maar dat zal wel aan mij liggenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
100k financieel onafhankelijk? No way!
Zonder hier een beleggingstopic van te willen maken: Met verstand van zaken en een lange termijn beleggingsvisie is een gemiddeld netto reeel rendement (dus na inflatie en belastingen) mogelijk van ca ~5% per jaar. Dus voor elke netto inflatie gecompenseerde ¤1000 die je per maand te besteden wilt hebben heb je minimaal zo'n ¤240.000 nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |