Van een dagje natuurgebied/strand heb je net zo goed maar even plezier (slechts een dag) als van luxeartikelen die je slechts een maand zou gebruiken, dus ik snap niet waarom dat dan wel zonde zou zijn en een vakantie niet. Ik koop zelf liever 'luxeartikelen' dan dat ik het geld er in een week doorheen jaag dmv een vakantie (waar je niets aan over houdt alleen de herinneringquote:Op maandag 6 juli 2009 19:24 schreef Metro2005 het volgende:
Als ik zie wat ik de afgelopen tijd aan troep heb weggegooid, dat is echt onvoorstelbaar. En het is nog erger als je je bedenkt wat dat allemaal gekost heeft en hoe weinig lol je van een hoop dingen gehad hebt.
Nee mij maak je veel gelukkiger met een dagje naar een natuurgebied of aan het strand of een leuke (kampeer)vakantie en af en toe eens een leuk dvdtje. van mijn 1350 euro die elke maand netto binnenkomt gaat er bijna elke maand wel 400 euro naar de spaarrekening en als ik iets wil hebben dan spaar ik die maand gewoon iets minder maar ik leef wel volgens het principe dat mijn spaarrekening een vaste last is dus ik moet een aanschaf wel voor mezelf kunnen verantwoorden.
Je bent een duidelijke Master Of The Obvious en je aanname dat 10% rendement aan bomen groeit is naief en getuigd van geen inzicht in de risk-reward afweging.quote:
Je past 't kofschip niet (of verkeerd) toe.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:46 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je bent een duidelijke Master Of The Obvious en je aanname dat 10% rendement aan bomen groeit is naief en getuigd van geen inzicht in de risk-reward afweging.
Damm. Je hebt me. Ik schuif het op mijn langdurig buitenlands verblijf.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:51 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Je past 't kofschip niet (of verkeerd) toe.
Als je naast je vaste laste n maar 50 euro in de maand overhoudt gaat er iets niet helemaal goed in je uitgaven of in je inkomen. Maar dan nog is het spaargeld wel weg na die narekening van het gas of die kapotte fiets maar je hebt in elk geval wel het geld direct beschikbaar. Anders was die 50 euro waarschijnlijk opgegaan aan nutteloze zooiquote:Op zondag 5 juli 2009 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben eht met je eens dat bijna iedereen kan sparen, hoewel er echt wel uitzonderingen zijn. En met een klein bedrag waar je afblijft, kun je best een groot bedrag maken, uiteindelijk.
Echter, dat afblijven valt ook niet altijd mee. Als jij 50 euro per maand afroomt en dan precies uitkomt, kan er werkelijk niets gebeuren! Een narekening van het gas? Kassa, weg spaargeld. Een kapotte fiets, een CV-ketel die gerepareerd moet worden, nou ja, je kunt zelf ook wel wat dingen bedenken.
quote:Op maandag 6 juli 2009 11:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt maar dat heeft volgens mij ook voor een deel te maken met het al eerder genoemde "beter voordoen als je bent" Mensen willen allemaal een dure tv, een luxe keuken, een dure inrichting, minimaal 2 auto's voor de deur etc En ja dat kost geld. En ze willen er niet voor sparen, nee ze willen het nu en nu meteen. En dan is de stap naar een lening al snel gezet.
Persoonlijk geef ik niet zo om luxe. Ik heb 1 auto, een huurhuis, geen dure inrichting etc. Ik ga meer voor functioneel. Toch merk ik in de buitenwereld dat niet iedereen dat begrijpt. Het wordt al snel als vreemd gezien dat je niet mee wil doen aan de ratrace, maar gewoon tevreden bent met wat je hebt.
Dan moet je wel in de WW terechtkomen....quote:Op maandag 6 juli 2009 19:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als WW, waar je premie voor betaalt.
een dagje strand kost geen geld, een natuurgebied bezoeken kost geen geld (nja een beetje benzine soms) en luxe artikelen kosten wel geld. En aangezien ik van luxe artikelen nog minder geniet dan van een dagje in de natuur is de keuze snel gemaakt natuurlijkquote:Op maandag 6 juli 2009 19:45 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Van een dagje natuurgebied/strand heb je net zo goed maar even plezier (slechts een dag) als van luxeartikelen die je slechts een maand zou gebruiken, dus ik snap niet waarom dat dan wel zonde zou zijn en een vakantie niet. Ik koop zelf liever 'luxeartikelen' dan dat ik het geld er in een week doorheen jaag dmv een vakantie (waar je niets aan over houdt alleen de herinnering) En dvd's kopen vind ik ook zonde als je ze ook gratis van het net kunt rippen.
Verder vind ik dat je weinig verdient voor een 27-jarige, werk je parttime ofzo?
Ik denk dat bij gezinnen met kinderen en een werkende ouder met een iets meer dan minimum inkomen er inderdaad iets niet helemaal goed gaat in inkomen en uitgaven, maar dat is dan niet iets wat je maar even gemakkelijk kunt veranderen.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:55 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je naast je vaste laste n maar 50 euro in de maand overhoudt gaat er iets niet helemaal goed in je uitgaven of in je inkomen. Maar dan nog is het spaargeld wel weg na die narekening van het gas of die kapotte fiets maar je hebt in elk geval wel het geld direct beschikbaar. Anders was die 50 euro waarschijnlijk opgegaan aan nutteloze zooi
Maar je hebt wel havo, zonde dit want als je er HBO aan had gebreid verdiende je een stuk meer.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik werk fulltime trouwens en ja ik verdien weinig (geen aanv. diploma's en wel redelijk veel kunnen = uitgeknepen worden![]()
)
Zodra ik samenwoon en alle grote kosten even achter de rug zijn heb ik wellicht weer wat tijd en geld over om inderdaad weer eens een studie op te pakken. Heb er nu gewoon de centen niet voor (over) en kan de tijd om bv stage te lopen gewoon echt niet missen ivm werkquote:Op maandag 6 juli 2009 20:11 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Maar je hebt wel havo, zonde dit want als je er HBO aan had gebreid verdiende je een stuk meer.
Je doelt op plastische chirurgie?quote:Op maandag 6 juli 2009 21:03 schreef Pritt het volgende:
Ik investeer liever in mezelf dan in mijn bankrekening.
Natuurlijk heb ik wel een kleine buffer achter de hand mocht er iets kapot gaan.
Nee dat is gelukkig niet nodig. Meer studie/cursussen/ervaringen.quote:
Aha niet slecht..dat redden wij niet helaas.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:45 schreef exode het volgende:
[..]
Dat kan dus elke maand anders zijn...
De onverwachtse spaarrekening zit nu 'vol'. Wij vinden 10k genoeg op deze rekening. We sparen per maand ¤ 300 voor de vakantes. Dit is naast het vakantiegeld. We krijgen beiden 2 keer per jaar een 'bonus' die gaat afhankelijk van de spaarbehoefte naar de vakantie spaarrekening of we kopen er iets leuks van.
Grof gezegd sparen we ongeveer ¤ 700 per maand.
we hebben dan ¤ 500 vrij uit geven pp. Dat gaat op aan kleding, stappen, weekendjes weg etc etc. Soms houden we wat over en gaat het alsnog naar de spaarrekening en soms komen we net te kort.
Wij maken aan het begin vd maand vaste lasten over op 1 rekening.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:49 schreef motorbloempje het volgende:
Wij sparen als volgt:
we maken beide een bedrag over naar de gezamelijke rekening. Hier betalen we alle vaste lasten en het eten van. Ook gezamelijke aanschaffen, maar die proberen we te beperken zodat we kunnen sparen.
De dag voordat het grote geld er weer bij komt, schrijven we dat over naar de spaarrekening wat er van die maand over is. Dat varieert van 200 euro tot maar 50 euro.
Daarbij hebben we allebei ook een eigen spaarrekening en als we op een gegeven moment allebei 500 daarvan kunnen missen gaat dat er ook heen
Jep dat heb je maarja heb je dan een bak spaargeld staan roepen ze dan niet euhh maak dat eens eerst op? Geen idee hoor!quote:Op maandag 6 juli 2009 19:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als WW, waar je premie voor betaalt.
Nee hoor, niet voor de WW.quote:Op maandag 6 juli 2009 22:02 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Jep dat heb je maarja heb je dan een bak spaargeld staan roepen ze dan niet euhh maak dat eens eerst op? Geen idee hoor!
Goed te weten..sparen we nog even verder (niet dat dat helpt met een verbouwingquote:
ik denk dat je in de war bent met de bijstand, daar zijn wel regels voor het spaargeld.quote:Op maandag 6 juli 2009 22:09 schreef Ml-etje het volgende:
Goed te weten..sparen we nog even verder (niet dat dat helpt met een verbouwing).
In deze tijd?quote:Op maandag 6 juli 2009 19:23 schreef Oksel het volgende:
Sparen zuigt. Investeren, dat is de manier. In bedrijven
Met dalende vastgoedprijzen?quote:in vastgoed
Wouter Bos betaalt 1,2% bedrijven obligaties kunnen lacratiever zijn, maar risico op omvallenquote:in obligaties
Onderbouwing? Meerjarig gemiddelde ligt op +/-7%quote:Activa opbouwen die geld uitkeren, minimaal 10%.
Appartementblok nogwel, voor 100k?quote:Fijn hoor, 100k op de bank, tegen 4% rente (met geluk). Je kan er ook een appartementenblok van kopen, met een rendement van 8-10%.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |