abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juli 2009 @ 15:52:27 #176
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_70703650
quote:
Op maandag 6 juli 2009 14:53 schreef Drive-r het volgende:
Goed punt. Meer ontopic, hoeveel spaargeld is genoeg? *knip*
Eenvoudig: hangt van je levensstijl af.

Je hebt mensen die luxeinrichting hebben, duur appartement/huis, dure auto, allemaal A merken kopen etc.
Als die iets moeten vervangen of bijkopen, doen ze dat dus door opnieuw iets duur te kopen, en dus moeten ze een goeie buffer hebben.
Dan heb je mensen die niet (of minder) om luxe geven, al blij zijn met 2de hands of nieuwe maar minder dure dingen. Die hebben al een heel pak minder buffer nodig om zich veilig te voelen.

Ik hou het voorlopig op 10k omdat ik me daar prettig bij voel, maar ik zal me ook niet vies voelen als er op een gegeven moment 50k op m'n rekening zou staan :p.
pi_70710974
Zoveel als je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn. Minimaal als wat je meer kan sparen is mooi meegenomen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 6 juli 2009 @ 19:04:32 #178
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70711103
Ik denk dat je als alleenstaande genoeg hebt aan rond de 5000 euro spaargeld en als gezin toch snel 10k moet aanhouden. Hangt er natuurlijk ook vanaf of je in een koopwoning of huurwoning woont. Bij een koopwoning moet je zelf het onderhoud betalen en een lek dak of instortende muren en vloeren zijn niet goedkoop! Dat zijn zaken waar je bij huren weer geen rekening mee hoeft te houden.

Spaargeld heb je in principe nooit genoeg en kan je voor allerlei dingen gebruiken zoals een aanbetaling op je koopwoning, een auto, vakanties ed.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_70711213
Trouwens, wat doe je met je spaargeld als je zogenaamd "genoeg" hebt? Ga je dan opeens duurdere kleding kopen ofzo? Kijk, als je op een houtje bijt om te kunnen sparen, kan ik me voorstellen dat je bij genoeg wat relaxter gaat leven. Maar als je happy bent met je leventje, je mist niks en je spaart nog steeds elke maand, wat moet je dan? Wat overblijft weggeven aan een goed doel?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_70711332
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:07 schreef Drive-r het volgende:
Trouwens, wat doe je met je spaargeld als je zogenaamd "genoeg" hebt? Ga je dan opeens duurdere kleding kopen ofzo? Kijk, als je op een houtje bijt om te kunnen sparen, kan ik me voorstellen dat je bij genoeg wat relaxter gaat leven. Maar als je happy bent met je leventje, je mist niks en je spaart nog steeds elke maand, wat moet je dan? Wat overblijft weggeven aan een goed doel?
Investeren
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70711401
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Investeren
Precies, maar da's niet zo enorm veel anders dan sparen, toch? Sommige mensen in dit topic lijken gewoon verder alles op te maken ofzo?
pi_70711489
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:53 schreef Xcalibur het volgende:
Om maar even op de vraag uit de OP terug te komen: ik vind een halfjaarsalaris tot een jaarsalaris verstandig. Een vast bedrag noemen is niet zo handig, omdat het uitgavenpatroon voor iedereen anders is. Met een halfjaarsalaris zou je tenminste een half jaar vooruit moeten kunnen als je ineens zonder werkt komt te zitten (en langer als je een beetje je best doet natuurlijk)....

Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als WW, waar je premie voor betaalt.
pi_70711533
Denk dat de meeste vooral een veel kleiner inkomen hebben dan jij hebt.

Op zich lijkt het me een prima doel om het doel te hebben om financieel onafhankelijk te zijn zonder dat je levenskwaliteit eronder lijdt
pi_70711546
ik moet eerst de gestelde 20.000 maar 's halen
Ja doei.
pi_70711712
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Denk dat de meeste vooral een veel kleiner inkomen hebben dan jij hebt.

Op zich lijkt het me een prima doel om het doel te hebben om financieel onafhankelijk te zijn zonder dat je levenskwaliteit eronder lijdt
Ik denk dat het weinig boeit. Je hoort sommige mensen zeggen dat ze happy zijn en toch een paar honderd euro in de maand sparen. Andere mensen schreeuwen dan hard dat 5,000 euro genoeg is en dan basta met sparen. Maar wat dan? Ga je dan opeens luxer leven? Grotere auto enzo? Ben gewoon benieuwd.
  maandag 6 juli 2009 @ 19:23:02 #186
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70711838
Sparen zuigt. Investeren, dat is de manier. In bedrijven, in vastgoed, in obligaties. Activa opbouwen die geld uitkeren, minimaal 10%.

Fijn hoor, 100k op de bank, tegen 4% rente (met geluk). Je kan er ook een appartementenblok van kopen, met een rendement van 8-10%.
pi_70711851
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:19 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik denk dat het weinig boeit. Je hoort sommige mensen zeggen dat ze happy zijn en toch een paar honderd euro in de maand sparen. Andere mensen schreeuwen dan hard dat 5,000 euro genoeg is en dan basta met sparen. Maar wat dan? Ga je dan opeens luxer leven? Grotere auto enzo? Ben gewoon benieuwd.
200 euro sparen met een inkomen van 2000 euro is een stuk moeilijk dan 20.000 euro met een inkomen van 200.000 euro ondanks dat het % het zelfde is
  maandag 6 juli 2009 @ 19:24:27 #188
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70711902
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 11:30 schreef Spatzmann het volgende:
Sparen? Dat is de kanker van de economie. Uitgeven moet je! Als je iets moet vervangen leen je maar!
! waar denk je dat het geld wat uitgeleend wordt vandaan komt slimmerik. Van spaarders!
Geen spaarders = economie down the drain. Dan kan niemand meer een lening of hypotheek krijgen.

Ik zie hier behoorlijk vaak staan dat mensen niet snappen dat mensen sparen, dat ze dan geen leven meer hebben/ Wat is dat voor waanzin. Er zijn 1001 manieren om lol in je leven te hebben en slechts 1 van die manieren is heel veel geld uitgeven aan troep die nooit gebruikt. Laat ik daar nou weer juist een hekel aan hebben.

Natuurlijk geef ik ook geld uit maar ik geef echt nooit van mijn leven 500 euro uit voor een telefoon. Ik koop zo'n ding wel 2e hands voor 150 euro (zoals ik pas gedaan heb ). Ik ga ook geen weet ik veel hoeveel geld uitgeven aan een televisie, die scoor ik voor een paar knaken wel op marktplaats. Hoef ik niet eens te wachten tot koopavond. En ja als ik echt iets wil dan koop ik ook wel iets nieuws, zo heb ik wel een audio installatie van iets meer dan 2k staan maar dat is dan wel naar mijn zin en kan weer 10 jaar mee bij wijze van.
Maar verder geef ik echt compleet niet om luxe artikelen, ze maken met niet gelukkiger en 9 vd 10 dingen liggen na een maand toch weer nutteloos stof te happen in een kast of la.

Als ik zie wat ik de afgelopen tijd aan troep heb weggegooid, dat is echt onvoorstelbaar. En het is nog erger als je je bedenkt wat dat allemaal gekost heeft en hoe weinig lol je van een hoop dingen gehad hebt.

Nee mij maak je veel gelukkiger met een dagje naar een natuurgebied of aan het strand of een leuke (kampeer)vakantie en af en toe eens een leuk dvdtje. van mijn 1350 euro die elke maand netto binnenkomt gaat er bijna elke maand wel 400 euro naar de spaarrekening en als ik iets wil hebben dan spaar ik die maand gewoon iets minder maar ik leef wel volgens het principe dat mijn spaarrekening een vaste last is dus ik moet een aanschaf wel voor mezelf kunnen verantwoorden.

En ik ben prima gelukkig met weinig zooi en al zou ik morgen zomaar 1000 euro krijgen van iemand om uit geven, ik zou écht niet weten waar ik da taan zou moeten besteden. Ik heb alles wat ik hebben wil!
Bovendien ben ik hard aan het sparen om straks een deel van de hypotheek van mijn volgende woning te kunnen financieren zodat de maandlasten wat lager blijven en we de kosten koper zo cash kunnen afrekenen. Al gaat het sparen me niet snel genoeg maarja ik heb dan ook geen werelds salaris.

Oh btw momenteel 7500 euro spaargeld, doel voor dit jaar is 10.000 halen. Had meer kunnen zijn als ik mijn auto niet total loss had gereden begin dit jaar (aan de andere kant geluk dat ik genoeg spaargeld had om direct een andere te kopen )

[ Bericht 4% gewijzigd door Metro2005 op 06-07-2009 19:33:27 ]
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 6 juli 2009 @ 19:25:09 #189
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70711933
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zoveel als je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn. Minimaal als wat je meer kan sparen is mooi meegenomen
Financieel onafhankelijk ben je pas als je activa (eigen huis NIET, dat levert geen geld op, zie ook vorige post) meer inkomsten generen dan dat je uitgaven hebt. Dan ben je onafhankelijk van verzekeringen/overheid/werk.

Financieel onafhankelijk ben je dus NIET als je 50k op de bank hebt. Of 100k.
pi_70711952
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:23 schreef Oksel het volgende:
Sparen zuigt. Investeren, dat is de manier. In bedrijven, in vastgoed, in obligaties. Activa opbouwen die geld uitkeren, minimaal 10%.

Fijn hoor, 100k op de bank, tegen 4% rente (met geluk). Je kan er ook een appartementenblok van kopen, met een rendement van 8-10%.
Dat zal inderdaad best lukken met een vermogen van 100k

En eigenlijk zijn al die ondernemers die voor een rendement van 4-5% in goede jaren keihard werken als ze ook een appartementenblok kunnen kopen met een gegarandeerd rendement van 8-10%
pi_70711986
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:25 schreef Oksel het volgende:

[..]

Financieel onafhankelijk ben je pas als je activa (eigen huis NIET, dat levert geen geld op, zie ook vorige post) meer inkomsten generen dan dat je uitgaven hebt. Dan ben je onafhankelijk van verzekeringen/overheid/werk.

Financieel onafhankelijk ben je dus NIET als je 50k op de bank hebt. Of 100k.
No shit sherlock
  maandag 6 juli 2009 @ 19:27:17 #192
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70712014
Je moet durven. Dát is het probleem. En slim zijn.
  maandag 6 juli 2009 @ 19:27:52 #193
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70712040
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

No shit sherlock
Goedzo. Dan snap je het.
pi_70712081
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:27 schreef Oksel het volgende:

[..]

Goedzo. Dan snap je het.
Nee ik lachte je uit
  maandag 6 juli 2009 @ 19:32:42 #195
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70712241
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:24 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

! waar denk je dat het geld wat uitgeleend wordt vandaan komt slimmerik. Van spaarders!
Geen spaarders = economie down the drain. Dan kan niemand meer een lening of hypotheek krijgen.
Kijk, deze man snapt het!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_70712276
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee ik lachte je uit
Ik ook trouwens.
  maandag 6 juli 2009 @ 19:34:21 #197
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70712321
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee ik lachte je uit
Want?
  maandag 6 juli 2009 @ 19:38:05 #198
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70712486
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:07 schreef Rosbief het volgende:
Snap niet dat sommigen doen alsof veel sparen zinloos is. Ik vind 50k nog niet eens enorm veel, een nieuwe auto bijvoorbeeld kost al gauw 30k, hoe ga je dat betalen met 20k spaargeld? Of vragen de niet-spaarders daar een lening voor aan?
Mwa, ik zou van mijn leven geen 30k voor een stuk blik neerleggen hoor. Ook al zou ik het geld zou op de rekening hebben staan. Geef mij maar een leuk 2e handsje van rond de 4-5k, dan gooi ik de rest van die 25k wel in de benzinetank. Kan ik nog eens wat van de wereld zien
pi_70712549
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:33 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik ook trouwens.
  maandag 6 juli 2009 @ 19:40:59 #200
47399 nodisch18
Kutje! *)
pi_70712615
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:16 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Inderdaad. Gelul altijd in dit soort topics van users die beweren rond de ton aan spaargeld te hebben, geloof je het zelf
Ik denk niet zo zeer dat het gelul van users is. Vast een aantal wel, maar vooral mensen met vermogen reageren op topics die gaan over vermogen.

Waarom posten in een topic waar je niks mee hebt, of je eigenlijk een beetje voor schaamt...?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')