quote:Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef Kreator het volgende:
[..]
Over beide natuurlijk. Het is hetzelfde.
Fokkers liegen volgens mij nogal vaak in topics, over hoe goed het met ze gaat. Kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat ook Fok gewoon een doorsnede vd maatschappij is en dat er dus genoeg lenen.nl josti's rondhangen hier. Maar ja, niet in dit topic ieg, want hier zitten alleen de thuiswonende, krakende en topsalaris verdienende spaarders met een tonnetje of 2 achter de hand.
Klopt maar dat heeft volgens mij ook voor een deel te maken met het al eerder genoemde "beter voordoen als je bent" Mensen willen allemaal een dure tv, een luxe keuken, een dure inrichting, minimaal 2 auto's voor de deur etc En ja dat kost geld. En ze willen er niet voor sparen, nee ze willen het nu en nu meteen. En dan is de stap naar een lening al snel gezet.quote:Op maandag 6 juli 2009 11:04 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik denk dat de statistieken omtrent de (stijgende) aantallen van lenende mensen er niet om liegen eigenlijk.
Leg mij eens uit hoeveel je verdient, hoeveel vaste lasten je hebt en hoeveel je spaart? En wat voor baan je hebt?quote:Op maandag 6 juli 2009 12:00 schreef Drive-r het volgende:
Eind dit jaar een hopelijk een tonnetje aan spaarcentjes,
Londen, financiėle sector en een ouderwetse bonus cultuur. Zodoende.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoeveel je verdient, hoeveel vaste lasten je hebt en hoeveel je spaart? En wat voor baan je hebt?
Ik zit namelijk in de IT, heb een goed salaris en een huurhuis, een oude auto en doe niet heel veel gekke dingen. Toch kom ik niet veel verder dan 500 euro per maand sparen (als ik de onverwachte dingen meetel, zoals energiemij. die kwam zeuren, nieuw bed, etc).
Enlighten me.
Je hebt helemaal geen topsalaris nodig om veel te sparen. Het is gewoon een kwestie van lange tijd sparen en er daadwerkelijk van af blijven. Mijn ouders hebben dertig jaar gespaard, en dat ging echt niet met duizenden euro's per maand. Zij hebben op dit moment ruim een ton spaargeld, en dat is nog na een verbouwing waar ze zo'n 70.000 in hebben gestoken.quote:Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef Kreator het volgende:
[..]
Over beide natuurlijk. Het is hetzelfde.
Fokkers liegen volgens mij nogal vaak in topics, over hoe goed het met ze gaat. Kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat ook Fok gewoon een doorsnede vd maatschappij is en dat er dus genoeg lenen.nl josti's rondhangen hier. Maar ja, niet in dit topic ieg, want hier zitten alleen de thuiswonende, krakende en topsalaris verdienende spaarders met een tonnetje of 2 achter de hand.
Dat bedoel ik. In Nederland krijg je dat met een gemiddelde slavenbaan nooit voor elkaar. Moet altijd wel iets bijzonders zijn, wil je zoveel kunnen sparen. (in een paar jaar)quote:Op maandag 6 juli 2009 13:14 schreef Drive-r het volgende:
Londen, financiėle sector en een ouderwetse bonus cultuur. Zodoende.
Inderdaad. Gelul altijd in dit soort topics van users die beweren rond de ton aan spaargeld te hebben, geloof je het zelfquote:Op maandag 6 juli 2009 10:06 schreef Kreator het volgende:
En verder is dit weer een typisch Fok topic. 80% van de reaguurders vindt het doodnormaal om tientallen duizenden euro's spaargeld te hebben, terwijl 80% vd nederlanders dat dus niet heeft.![]()
![]()
.
Zeker waar, hoewel er stiekem in Nederland ook wel andere banen zijn die erg bovengemiddeld betalen. Maar goed, hoewel goeie bedrijfs advocaten / bankiers / consultants lopen er hier rond? Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:16 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. In Nederland krijg je dat met een gemiddelde slavenbaan nooit voor elkaar. Moet altijd wel iets bijzonders zijn, wil je zoveel kunnen sparen.
Is alsnog 475 euro per maand, 30 jaar lang elke maand zonder 1 keer overslaan. Dat is wél veel en best extreem. Zeker als je nagaat dat een tegenslag ook wel eens komt (dure vakantie, andere auto, belasting, etc).quote:Op maandag 6 juli 2009 13:15 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Zij hebben op dit moment ruim een ton spaargeld, en dat is nog na een verbouwing waar ze zo'n 70.000 in hebben gestoken.
De gemiddelde leeftijd op fok zal wel begin 20 zijn, zegt genoeg. Overdrijven kunnen die gastjes goed.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:18 schreef Drive-r het volgende:
Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.
Uitzonderingen zijn er altijd inderdaad. Maar het is niet dankzij de uitzonderingen dat lenen.nl bestaat. ;-).quote:Op maandag 6 juli 2009 13:18 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zeker waar, hoewel er stiekem in Nederland ook wel andere banen zijn die erg bovengemiddeld betalen. Maar goed, hoewel goeie bedrijfs advocaten / bankiers / consultants lopen er hier rond? Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.
Dat weet ik eigenlijk niet eens, valt me op dat veel mensen in WGR/AEX enzo toch wel wat ouder zijn. Maar goed, overdrijven op internet is altijd makkelijk en zal dus ook altijd gebeuren. Ik ben de reacties inmiddels wel gewend.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:20 schreef willempjewever het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd op fok zal wel begin 20 zijn, zegt genoeg. Overdrijven kunnen die gastjes goed.
Mijn vader is eenverdiener, altijd geweest ook (door omstandigheden is mijn moeder niet in staat te werken). Ze zijn begonnen, net als mijn vriend en ik overigens, op een doodgewoon huurflatje met een oude tweedehandsauto die bijna uit elkaar viel, met 100 gulden per maand te sparen. Ze hebben dat steeds verhoogd met elke salarisverhoging. Daarnaast hebben ze altijd grotendeels het vakantiegeld en de dertiende maand opzij gezet, net als eventuele andere extra's.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:19 schreef Kreator het volgende:
[..]
Is alsnog 475 euro per maand, 30 jaar lang elke maand zonder 1 keer overslaan. Dat is wél veel en best extreem. Zeker als je nagaat dat een tegenslag ook wel eens komt (dure vakantie, andere auto, belasting, etc).
Dat is bijna niet te doen zonder er heel erg op inte leveren qua levensgenot. Tenzij je 2-verdieners bent. Dan is het simpel, maar daar gaat het nu niet over.
Wat spaar je/jullie p mnd dan?quote:
Dat kan dus elke maand anders zijn...quote:Op maandag 6 juli 2009 15:32 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Wat spaar je/jullie p mnd dan?
Of wat hou je over na vaste lasten (hypo, gas water licht, waterschap, verz., vaste abbo en kleding) eraf?
Eenvoudig: hangt van je levensstijl af.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:53 schreef Drive-r het volgende:
Goed punt. Meer ontopic, hoeveel spaargeld is genoeg? *knip*
Investerenquote:Op maandag 6 juli 2009 19:07 schreef Drive-r het volgende:
Trouwens, wat doe je met je spaargeld als je zogenaamd "genoeg" hebt? Ga je dan opeens duurdere kleding kopen ofzo? Kijk, als je op een houtje bijt om te kunnen sparen, kan ik me voorstellen dat je bij genoeg wat relaxter gaat leven. Maar als je happy bent met je leventje, je mist niks en je spaart nog steeds elke maand, wat moet je dan? Wat overblijft weggeven aan een goed doel?
Precies, maar da's niet zo enorm veel anders dan sparen, toch? Sommige mensen in dit topic lijken gewoon verder alles op te maken ofzo?quote:
Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als WW, waar je premie voor betaalt.quote:Op maandag 6 juli 2009 08:53 schreef Xcalibur het volgende:
Om maar even op de vraag uit de OP terug te komen: ik vind een halfjaarsalaris tot een jaarsalaris verstandig. Een vast bedrag noemen is niet zo handig, omdat het uitgavenpatroon voor iedereen anders is. Met een halfjaarsalaris zou je tenminste een half jaar vooruit moeten kunnen als je ineens zonder werkt komt te zitten (en langer als je een beetje je best doet natuurlijk)....
Ik denk dat het weinig boeit. Je hoort sommige mensen zeggen dat ze happy zijn en toch een paar honderd euro in de maand sparen. Andere mensen schreeuwen dan hard dat 5,000 euro genoeg is en dan basta met sparen. Maar wat dan? Ga je dan opeens luxer leven? Grotere auto enzo? Ben gewoon benieuwd.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Denk dat de meeste vooral een veel kleiner inkomen hebben dan jij hebt.
Op zich lijkt het me een prima doel om het doel te hebben om financieel onafhankelijk te zijn zonder dat je levenskwaliteit eronder lijdt
200 euro sparen met een inkomen van 2000 euro is een stuk moeilijk dan 20.000 euro met een inkomen van 200.000 euro ondanks dat het % het zelfde isquote:Op maandag 6 juli 2009 19:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik denk dat het weinig boeit. Je hoort sommige mensen zeggen dat ze happy zijn en toch een paar honderd euro in de maand sparen. Andere mensen schreeuwen dan hard dat 5,000 euro genoeg is en dan basta met sparen. Maar wat dan? Ga je dan opeens luxer leven? Grotere auto enzo? Ben gewoon benieuwd.
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:30 schreef Spatzmann het volgende:
Sparen? Dat is de kanker van de economie. Uitgeven moet je! Als je iets moet vervangen leen je maar!
Financieel onafhankelijk ben je pas als je activa (eigen huis NIET, dat levert geen geld op, zie ook vorige post) meer inkomsten generen dan dat je uitgaven hebt. Dan ben je onafhankelijk van verzekeringen/overheid/werk.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zoveel als je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn. Minimaal als wat je meer kan sparen is mooi meegenomen
Dat zal inderdaad best lukken met een vermogen van 100kquote:Op maandag 6 juli 2009 19:23 schreef Oksel het volgende:
Sparen zuigt. Investeren, dat is de manier. In bedrijven, in vastgoed, in obligaties. Activa opbouwen die geld uitkeren, minimaal 10%.
Fijn hoor, 100k op de bank, tegen 4% rente (met geluk). Je kan er ook een appartementenblok van kopen, met een rendement van 8-10%.
No shit sherlockquote:Op maandag 6 juli 2009 19:25 schreef Oksel het volgende:
[..]
Financieel onafhankelijk ben je pas als je activa (eigen huis NIET, dat levert geen geld op, zie ook vorige post) meer inkomsten generen dan dat je uitgaven hebt. Dan ben je onafhankelijk van verzekeringen/overheid/werk.
Financieel onafhankelijk ben je dus NIET als je 50k op de bank hebt. Of 100k.
Nee ik lachte je uitquote:
Kijk, deze man snapt het!quote:Op maandag 6 juli 2009 19:24 schreef Metro2005 het volgende:
[..]! waar denk je dat het geld wat uitgeleend wordt vandaan komt slimmerik. Van spaarders!
Geen spaarders = economie down the drain. Dan kan niemand meer een lening of hypotheek krijgen.
Ik ook trouwens.quote:
Mwa, ik zou van mijn leven geen 30k voor een stuk blik neerleggen hoor. Ook al zou ik het geld zou op de rekening hebben staan. Geef mij maar een leuk 2e handsje van rond de 4-5k, dan gooi ik de rest van die 25k wel in de benzinetank. Kan ik nog eens wat van de wereld zienquote:Op zondag 5 juli 2009 10:07 schreef Rosbief het volgende:
Snap niet dat sommigen doen alsof veel sparen zinloos is. Ik vind 50k nog niet eens enorm veel, een nieuwe auto bijvoorbeeld kost al gauw 30k, hoe ga je dat betalen met 20k spaargeld? Of vragen de niet-spaarders daar een lening voor aan?
quote:
Ik denk niet zo zeer dat het gelul van users is. Vast een aantal wel, maar vooral mensen met vermogen reageren op topics die gaan over vermogen.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:16 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Inderdaad. Gelul altijd in dit soort topics van users die beweren rond de ton aan spaargeld te hebben, geloof je het zelf
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |