abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70693320
Hmm ja dat geloof ik zeker zie er genoeg voorbij komen (beroepsmatig). Wat ook weer met zich meebrengt dat ik het zelf niet snel zal doen.
Net als roodstaan en rekeningen niet betalen, ik weet wat ervan komt...
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_70694684
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef Kreator het volgende:

[..]

Over beide natuurlijk. Het is hetzelfde.
Fokkers liegen volgens mij nogal vaak in topics, over hoe goed het met ze gaat. Kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat ook Fok gewoon een doorsnede vd maatschappij is en dat er dus genoeg lenen.nl josti's rondhangen hier. Maar ja, niet in dit topic ieg, want hier zitten alleen de thuiswonende, krakende en topsalaris verdienende spaarders met een tonnetje of 2 achter de hand.

Je mag bij me komen kijken
  maandag 6 juli 2009 @ 11:59:26 #153
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70695107
quote:
Op maandag 6 juli 2009 11:04 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik denk dat de statistieken omtrent de (stijgende) aantallen van lenende mensen er niet om liegen eigenlijk.
Klopt maar dat heeft volgens mij ook voor een deel te maken met het al eerder genoemde "beter voordoen als je bent" Mensen willen allemaal een dure tv, een luxe keuken, een dure inrichting, minimaal 2 auto's voor de deur etc En ja dat kost geld. En ze willen er niet voor sparen, nee ze willen het nu en nu meteen. En dan is de stap naar een lening al snel gezet.

Persoonlijk geef ik niet zo om luxe. Ik heb 1 auto, een huurhuis, geen dure inrichting etc. Ik ga meer voor functioneel. Toch merk ik in de buitenwereld dat niet iedereen dat begrijpt. Het wordt al snel als vreemd gezien dat je niet mee wil doen aan de ratrace, maar gewoon tevreden bent met wat je hebt.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_70695172
Werk nu vrij hard en dat vertaalt zich gelukkig naar leuke centjes aan het einde van het jaar. Eind dit jaar een hopelijk een tonnetje aan spaarcentjes, en om heel eerlijk te zijn zal het wel verder op gaan lopen de komende paar jaar. Heb geen behoefte aan een koophuis en auto's zijn leuk, maar heel veel zal ik er niet aan uitgeven. Toch denk ik dat ik eerder over een jaar of twee de pijp aan Maarten geef en voor mezelf begin, dan is het spaargeld wel een lekkere buffer. Ik zie het dus ook meer als een potje "vrijheidsgeld".
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 6 juli 2009 @ 12:13:16 #155
97934 ASroma
Flamboyant
pi_70695666
ik geil best wel op mijn spaarrekening, zet nu zo'n 1k per maand weg. En jah ik ben een jonge twintiger en zal zeker nog 3-4 jaartjes thuis blijven wonen. Voor de rest geen studieschuld, dus ook dat scheelt. Zit nu op 16k, hoop als ik rond mijn 25e uit huis ga, zo op en nabij de 50k te zitten.

en jah ik rijdt Fiat Panda overigens lijkt me rond de 20k voor iemand van boven de 30 in theorie genoeg. Desalniettemin als je kinderen hebt lijkt me een wat grotere pot wel handig.
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juli 2009 @ 13:00:37 #156
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_70697299
quote:
Op maandag 6 juli 2009 12:00 schreef Drive-r het volgende:
Eind dit jaar een hopelijk een tonnetje aan spaarcentjes,
Leg mij eens uit hoeveel je verdient, hoeveel vaste lasten je hebt en hoeveel je spaart? En wat voor baan je hebt?

Ik zit namelijk in de IT, heb een goed salaris en een huurhuis, een oude auto en doe niet heel veel gekke dingen. Toch kom ik niet veel verder dan 500 euro per maand sparen (als ik de onverwachte dingen meetel, zoals energiemij. die kwam zeuren, nieuw bed, etc).

Enlighten me.
pi_70697752
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:00 schreef Kreator het volgende:

[..]

Leg mij eens uit hoeveel je verdient, hoeveel vaste lasten je hebt en hoeveel je spaart? En wat voor baan je hebt?

Ik zit namelijk in de IT, heb een goed salaris en een huurhuis, een oude auto en doe niet heel veel gekke dingen. Toch kom ik niet veel verder dan 500 euro per maand sparen (als ik de onverwachte dingen meetel, zoals energiemij. die kwam zeuren, nieuw bed, etc).

Enlighten me.
Londen, financiële sector en een ouderwetse bonus cultuur. Zodoende.
pi_70697769
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef Kreator het volgende:

[..]

Over beide natuurlijk. Het is hetzelfde.
Fokkers liegen volgens mij nogal vaak in topics, over hoe goed het met ze gaat. Kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat ook Fok gewoon een doorsnede vd maatschappij is en dat er dus genoeg lenen.nl josti's rondhangen hier. Maar ja, niet in dit topic ieg, want hier zitten alleen de thuiswonende, krakende en topsalaris verdienende spaarders met een tonnetje of 2 achter de hand.
Je hebt helemaal geen topsalaris nodig om veel te sparen. Het is gewoon een kwestie van lange tijd sparen en er daadwerkelijk van af blijven. Mijn ouders hebben dertig jaar gespaard, en dat ging echt niet met duizenden euro's per maand. Zij hebben op dit moment ruim een ton spaargeld, en dat is nog na een verbouwing waar ze zo'n 70.000 in hebben gestoken.

Maar uiteraard zitten er ook genoeg lenen.nl mensen op fok, lijkt mij, maar die zijn waarschijnlijk slim genoeg om hier niet te reageren..

Volgens mij is de bottom line gewoon dat sparen altijd verstandig is, een paar duizend euro achter de hand hebben is nooit weg. Over de hoeveelheid valt uiteraard te twisten (wat hier dus ook gebeurt ), maar het lijkt mij gewoon niet slim om niet te sparen, en nog dommer om te gaan lenen (hypotheek uitgezonderd).
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juli 2009 @ 13:16:14 #159
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_70697802
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:14 schreef Drive-r het volgende:
Londen, financiële sector en een ouderwetse bonus cultuur. Zodoende.
Dat bedoel ik. In Nederland krijg je dat met een gemiddelde slavenbaan nooit voor elkaar. Moet altijd wel iets bijzonders zijn, wil je zoveel kunnen sparen. (in een paar jaar)
pi_70697828
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:06 schreef Kreator het volgende:
En verder is dit weer een typisch Fok topic. 80% van de reaguurders vindt het doodnormaal om tientallen duizenden euro's spaargeld te hebben, terwijl 80% vd nederlanders dat dus niet heeft. .
Inderdaad. Gelul altijd in dit soort topics van users die beweren rond de ton aan spaargeld te hebben, geloof je het zelf
pi_70697861
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:16 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. In Nederland krijg je dat met een gemiddelde slavenbaan nooit voor elkaar. Moet altijd wel iets bijzonders zijn, wil je zoveel kunnen sparen.
Zeker waar, hoewel er stiekem in Nederland ook wel andere banen zijn die erg bovengemiddeld betalen. Maar goed, hoewel goeie bedrijfs advocaten / bankiers / consultants lopen er hier rond? Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juli 2009 @ 13:19:57 #162
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_70697911
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:15 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Zij hebben op dit moment ruim een ton spaargeld, en dat is nog na een verbouwing waar ze zo'n 70.000 in hebben gestoken.
Is alsnog 475 euro per maand, 30 jaar lang elke maand zonder 1 keer overslaan. Dat is wél veel en best extreem. Zeker als je nagaat dat een tegenslag ook wel eens komt (dure vakantie, andere auto, belasting, etc).
Dat is bijna niet te doen zonder er heel erg op inte leveren qua levensgenot. Tenzij je 2-verdieners bent. Dan is het simpel, maar daar gaat het nu niet over.
pi_70697912
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:18 schreef Drive-r het volgende:
Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.
De gemiddelde leeftijd op fok zal wel begin 20 zijn, zegt genoeg. Overdrijven kunnen die gastjes goed.
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juli 2009 @ 13:21:40 #164
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_70697967
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:18 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Zeker waar, hoewel er stiekem in Nederland ook wel andere banen zijn die erg bovengemiddeld betalen. Maar goed, hoewel goeie bedrijfs advocaten / bankiers / consultants lopen er hier rond? Trouwens, ik zie in andere topics ook wel een IT-ers met belachelijk bedragen rondlopen, dus het lijkt allemaal te kunnen.
Uitzonderingen zijn er altijd inderdaad. Maar het is niet dankzij de uitzonderingen dat lenen.nl bestaat. ;-).
pi_70697979
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:20 schreef willempjewever het volgende:

[..]

De gemiddelde leeftijd op fok zal wel begin 20 zijn, zegt genoeg. Overdrijven kunnen die gastjes goed.
Dat weet ik eigenlijk niet eens, valt me op dat veel mensen in WGR/AEX enzo toch wel wat ouder zijn. Maar goed, overdrijven op internet is altijd makkelijk en zal dus ook altijd gebeuren. Ik ben de reacties inmiddels wel gewend.
pi_70698700
quote:
Op maandag 6 juli 2009 13:19 schreef Kreator het volgende:

[..]

Is alsnog 475 euro per maand, 30 jaar lang elke maand zonder 1 keer overslaan. Dat is wél veel en best extreem. Zeker als je nagaat dat een tegenslag ook wel eens komt (dure vakantie, andere auto, belasting, etc).
Dat is bijna niet te doen zonder er heel erg op inte leveren qua levensgenot. Tenzij je 2-verdieners bent. Dan is het simpel, maar daar gaat het nu niet over.
Mijn vader is eenverdiener, altijd geweest ook (door omstandigheden is mijn moeder niet in staat te werken). Ze zijn begonnen, net als mijn vriend en ik overigens, op een doodgewoon huurflatje met een oude tweedehandsauto die bijna uit elkaar viel, met 100 gulden per maand te sparen. Ze hebben dat steeds verhoogd met elke salarisverhoging. Daarnaast hebben ze altijd grotendeels het vakantiegeld en de dertiende maand opzij gezet, net als eventuele andere extra's.

Ze hebben er echt niet veel op ingeleverd qua levensgenot: we gingen gewoon elk jaar op vakantie en minimaal een keer per maand uit eten, en aan nieuwe kleding en dergelijke was er ook geen gebrek. Met mijn vaders huidige salaris kunnen ze gewoon veel opzij zetten, maar ze zijn ook gewoon op hun 20ste begonnen met weinig. Uiteindelijk kom je dan aan zo'n lekker spaarbedrag.

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat iedereen dat kan sparen (mijn vader heeft ook gewoon een goede baan), maar ik wil duidelijk maken dat het echt niet onmogelijk is om een groot bedrag bij elkaar te sparen. Je moet alleen niet op korte termijn van die enorme bedragen als doel stellen. Mijn vriend en ik willen eind dit jaar 4000,- gespaard hebben, daarna kijken we wel weer verder.

Je moet gewoon ergens beginnen en er consequent niet aankomen (tenzij het uiteraard niet anders kan).
  maandag 6 juli 2009 @ 13:58:16 #167
97934 ASroma
Flamboyant
pi_70699286
tuurlijk wordt er overdreven, maar dan nog, mensen met 0,0 spaargeld, studieschuld en die op hun 25ste aan kinderen beginnen en altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben ivm maatschappelijke druk moeten echt niet miepen. Je hebt het allemaal zelf in de hand.
pi_70701166
Zoveel mogelijk
Ja doei.
pi_70701281
Goed punt. Meer ontopic, hoeveel spaargeld is genoeg? Nou ja, het is in principe nooit genoeg, meer is natuurlijk altijd welkom. Ik vind het zelf wel prettig om in ieder geval 6 maanden lang mijn leventje te kunnen blijven leidden, geeft gewoon een gevoel van vrijheid. Maar minder is ook prima. Als je echt alleen op jezelf kunt rekenen (geen familie die zou kunnen bijspringen), lijkt nul me toch lastig. Dan in ieder geval toch een paar duizend euro?
pi_70701384
Aangezien we aan het sparen zijn voor een wereldreis, moeten wij bijna een ton bij elkaar schrapen, hebben we gesteld:

geld voor de reis (en 2 nieuwe motoren), maar ook een buffer van een euro of 20.000 om zodra we terug zijn niet platzak te zijn...

Dus ik zou zeggen, zorg dat als het even kan je rond de 20.000 gaat.. Maar dat is onze 'standaard'. En nee, we zijn er nog lang niet
Ja doei.
pi_70701576
Spaargeld...

Tja, ik had, heb het en ben er erg blij mee!
Ben als spaarder opgevoed, lenen voor een huis ok maar daar stopt het dan ook mee. Geen schulden (ok ok mijn vriendin heeft een studieschuld...)

Ik kan uit ervaring vertellen dat 1 maandsalaris niet genoeg is mocht het echt mis gaan, 2 maanden ook niet overigens, nee 3 maanden ook niet.

Wij kochten een huis in december, sleuteloverdracht was 30 januari, ik werd onverwachts per 27 januari ontslagen en op 21 februari is ons huurappartement afgebrand met al onze spullen erin.
Druk op zoek gegaan naar een baan maar toch 6 weken zonder baan gezeten. Ww is leuk een aardig maar door de crisis liepen ze nogal achter.
Kortom:
Nieuw huis, Gamma en Praxis waren onze beste vrienden, ww bleef steeds uit, kleding lenen ben je op een gegeven moment ook zat en toen kwamen er natuurlijk ook nog eens rekeningen waar we niet op gerekend hadden.

Was het een probleem? Nee, we hadden 10k op onze spaarrekening staan. We hebben het zonder lenen uitgezongen en nadat het uwv uitbetaalde en de verzekering uitbetaalde was (en is) onze spaarrekening weer helemaal up to date.

Overigens hebben we verschillende spaardoelen:
- de onverwachtse spaarrekening waar dus 10k op staat
- vakantie spaarrekening, we gaan nogal graag op vakantie Nu aardig vol aangezien we over 2 weken gaan. Daarna beginnen we weer op 0
- sparen voor korte termijn dingen die niet ineens op te hoesten zijn zoals een nieuwe computer. Daar sparen we dus doelbewust als we iets willen kopen. Staat er niets op ons 'verlanglijstje' dan is deze rekening leeg
- Volgend jaar de hele tuin restylen

Sparen...lukt aardig goed maar we willen wel blijven genieten.
pi_70701686
idd, ook een spaarrekening hebben voor vakanties, doen wij ook

zo mis je het niet direct
Ja doei.
pi_70702815
quote:
Op maandag 6 juli 2009 15:00 schreef exode het volgende:
knip
Wat spaar je/jullie p mnd dan?

Of wat hou je over na vaste lasten (hypo, gas water licht, waterschap, verz., vaste abbo en kleding) eraf?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_70703353
quote:
Op maandag 6 juli 2009 15:32 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Wat spaar je/jullie p mnd dan?

Of wat hou je over na vaste lasten (hypo, gas water licht, waterschap, verz., vaste abbo en kleding) eraf?
Dat kan dus elke maand anders zijn...

De onverwachtse spaarrekening zit nu 'vol'. Wij vinden 10k genoeg op deze rekening. We sparen per maand ¤ 300 voor de vakantes. Dit is naast het vakantiegeld. We krijgen beiden 2 keer per jaar een 'bonus' die gaat afhankelijk van de spaarbehoefte naar de vakantie spaarrekening of we kopen er iets leuks van.

Grof gezegd sparen we ongeveer ¤ 700 per maand.

we hebben dan ¤ 500 vrij uit geven pp. Dat gaat op aan kleding, stappen, weekendjes weg etc etc. Soms houden we wat over en gaat het alsnog naar de spaarrekening en soms komen we net te kort.
pi_70703523
Wij sparen als volgt:

we maken beide een bedrag over naar de gezamelijke rekening. Hier betalen we alle vaste lasten en het eten van. Ook gezamelijke aanschaffen, maar die proberen we te beperken zodat we kunnen sparen.

De dag voordat het grote geld er weer bij komt, schrijven we dat over naar de spaarrekening wat er van die maand over is. Dat varieert van 200 euro tot maar 50 euro.

Daarbij hebben we allebei ook een eigen spaarrekening en als we op een gegeven moment allebei 500 daarvan kunnen missen gaat dat er ook heen
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')