quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:01 schreef bleiblei het volgende:
Maar sparen voor het sparen snap ik echt niet.
Wil overigens niet zeggen dat ik alles opbras.
Maar ik hou zelf een reserve aan van +/- 25K en de rest heeft een doel. Zo wil ik graag nog een stukje tuin erbij kopen, we willen nog een keer naar NY en rusland voor we aan kinderen beginnen, we hebben geen auto, en dat zou op ten duur ook wel een keer handig kunnen zijn, etc. etc. etc..
Stond daar geen enz. achter * Ml-etje Ml-etje ziet van wel.quote:
100k financieel onafhankelijk? No way!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:05 schreef ASroma het volgende:
wat is financieel onafhankelijk? Ik zie hier mensen roepen weliswaar met 100k spaargeld dat ze financieel onafhankelijk zijn..... Financieel onafhankelijk is toch dat je kan stoppen met werken omdat je genoeg hebt om tot de dood relaxt te kunnen leven? 100k in dit geval dus niet voor je 40ste....
dat bedoel ik ook.....quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
100k financieel onafhankelijk? No way!
Zonder hier een beleggingstopic van te willen maken: Met verstand van zaken en een lange termijn beleggingsvisie is een gemiddeld netto reeel rendement (dus na inflatie en belastingen) mogelijk van ca ~5% per jaar. Dus voor elke netto inflatie gecompenseerde ¤1000 die je per maand te besteden wilt hebben heb je minimaal zo'n ¤240.000 nodig.
Dan heb je volgens jouw leefwijze ongeveer een half miljoen nodig om fin. onafh. te bereiken. Dat spaart de gemiddelde nederlander in z'n leven niet bij elkaar. (maar ik weet van jou dat je niet in NL woont/woonde en een volgens mij goede baan had/hebt).quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:15 schreef SeLang het volgende:
Dus voor elke netto inflatie gecompenseerde ¤1000 die je per maand te besteden wilt hebben heb je minimaal zo'n ¤240.000 nodig.
Natuurlijk, 100k maakt je niet compleet financieel onafhankelijk. Maar goed, je bent wel behoorlijk onafhankelijk. Met 100k en geen huis, auto of andere beslommeringen ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil. Ik kan 5 jaar in Thailand op het strand gaan liggen en het doet geen centje pijn. Ik kan een jaar lange nadenken over mijn toekomst en vrienden zien in Amsterdam. Ik kan een MBA gaan doen voor twee jaar en niet verplicht zijn daarna bij een bank of consultant in dienst te gaan om de schuld te betalen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:05 schreef ASroma het volgende:
wat is financieel onafhankelijk? Ik zie hier mensen roepen weliswaar met 100k spaargeld dat ze financieel onafhankelijk zijn..... Financieel onafhankelijk is toch dat je kan stoppen met werken omdat je genoeg hebt om tot de dood relaxt te kunnen leven? 100k in dit geval dus niet voor je 40ste....
ok in die zin heb je zeker een bepaalde vrijheid verworven door je spaargeld, en heb je de vrijheid voor een keuze. Voor de gemoedsrust is het sowieso wel lekker om goed bij kas te zitten jahquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:24 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Natuurlijk, 100k maakt je niet compleet financieel onafhankelijk. Maar goed, je bent wel behoorlijk onafhankelijk. Met 100k en geen huis, auto of andere beslommeringen ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil. Ik kan 5 jaar in Thailand op het strand gaan liggen en het doet geen centje pijn. Ik kan een jaar lange nadenken over mijn toekomst en vrienden zien in Amsterdam. Ik kan een MBA gaan doen voor twee jaar en niet verplicht zijn daarna bij een bank of consultant in dienst te gaan om de schuld te betalen.
Da's voor mij een heerlijk gevoel. Ik wil helemaal nog niet met pensioen, ben net 29 en hou wel van een beetje arbeid. Maar dat beetje extra vrijheid in de keuzes die ik in de toekomst kan maken voelt lekker.
Gemoedsrust inderdaad, daar spaar ik ook vooral voor. Ik kan me niet voorstellen dat ik lekker zou slapen zonder spaargeld voor eventuele problemen. Op dit moment hebben we dan nog niet zoveel, maarja je moet ergens beginnen, en we proberen een aardige buffer op te bouwen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:32 schreef ASroma het volgende:
[..]
ok in die zin heb je zeker een bepaalde vrijheid verworven door je spaargeld, en heb je de vrijheid voor een keuze. Voor de gemoedsrust is het sowieso wel lekker om goed bij kas te zitten jahBlijkbaar moeten we nooit aan een huis en kinderen beginnen
![]()
Dat is verrassend makkelijk, maar je moet een beetje out of the box denken. De meeste mensen beginnen meteen na hun studie allerlei molenstenen om hun eigen nek te hangen in de vorm van (te) dure huizen, auto's op afbetaling, etc etc. Als je zorgt dat je de uitgavenkant goed onder controle hebt en de flexibiliteit hebt om in te spelen op mogelijkheden die zich voordoen dan kan het op een bepaald moment erg hard gaan (je salaris neemt ook toe).quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:23 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dan heb je volgens jouw leefwijze ongeveer een half miljoen nodig om fin. onafh. te bereiken. Dat spaart de gemiddelde nederlander in z'n leven niet bij elkaar.
Een jaar geleden gestopt met werken.quote:
Precies, huis en kinderen zijn vervelend. Nee, dat zal in de toekomst allemaal veranderen. Maar goed, kinderen zit er nog niet aan te komen, dat gebeurt (als alles goed gaat) pas over een jaar of 4 op zijn vroegst (de vriendin heeft ook een carrierequote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:32 schreef ASroma het volgende:
[..]
ok in die zin heb je zeker een bepaalde vrijheid verworven door je spaargeld, en heb je de vrijheid voor een keuze. Voor de gemoedsrust is het sowieso wel lekker om goed bij kas te zitten jahBlijkbaar moeten we nooit aan een huis en kinderen beginnen
![]()
HAHA. Veel succesquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:50 schreef Oizno het volgende:
Ben ook druk aan het sparen. Ben nu 23, vaste baan en kan behoorlijk wat wegsparen. Trek nu voornamelijk rente en bij een mooie beursklap stop ik het geld in trackers.
Doel is om op 40/45 een half tot 1 miljoen euro te hebben. Dan nog even goed beleggen en ik kan achterover leunen
Ik heb wel een goede baan hoor, voor NL'se begrippen. Ik heb een relatief goedkoop hoerhuis, een 2e hands-auto uit '95 (die dus praktisch niet kost, ik loop naar m'n werk), geen leningen, etc etc. En toch heb ik geen 2000 euro per maand over gedurende 20 jaar, gemiddeld. (waarbij je er vanuit moet gaan dat je geen 4000 euro netto verdient als je 20 bent)quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:39 schreef SeLang het volgende:
Dat is verrassend makkelijk, maar je moet een beetje out of the box denken. De meeste mensen beginnen meteen na hun studie allerlei molenstenen om hun eigen nek te hangen in de vorm van (te) dure huizen, auto's op afbetaling, etc etc. Als je zorgt dat je de uitgavenkant goed onder controle hebt en de flexibiliteit hebt om in te spelen op mogelijkheden die zich voordoen dan kan het op een bepaald moment erg hard gaan (je salaris neemt ook toe).
Gewoon voor gaan, uitgeven kan je altijd nog, sparen maar 1 keer. De target van 1 miljoen voor mijn 40e heb ik ook, wellicht te dromerig, maar het proberen waard. Ik leef er niet minder relaxed van, maar ik geef ook niet alles verplicht uit aan onzin.quote:
Echtquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:10 schreef Drive-r het volgende:
Gewoon voor gaan, uitgeven kan je altijd nog, sparen maar 1 keer. De target van 1 miljoen voor mijn 40e heb ik ook
leg uit? loterij gewonnen?quote:
hoelang werk jij eigenlijk al in "the city"? en je spaart puur van je jaarlijkse bonus, in de zin van het leven in London best prijzig kan zijn en je misschien met je reguliere salaris niet veel opzij kan zetten of is je salaris zo goed dat je dat toch niks doet?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:10 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Gewoon voor gaan, uitgeven kan je altijd nog, sparen maar 1 keer. De target van 1 miljoen voor mijn 40e heb ik ook, wellicht te dromerig, maar het proberen waard. Ik leef er niet minder relaxed van, maar ik geef ook niet alles verplicht uit aan onzin.
mwah mwah veel te stellig. Zijn ambities zeggen niet zo veel over zijn karakter natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:17 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Echt![]()
Fokkers die al target stellen 1 miljoen euro op hun 40ste te hebben, ik wist dat veel users hier geen realiteitsgevoel hebben, maar dit is wel heel erg
Wat ben ik blij dat ik dit soort types niet in real life tegenkom, ik zou er hard overheen kotsen.
Ik spaar ook wel, maar niet zo van ik wil voor die leeftijd een x bedrag. Ik leef nu en maar 1 keer. Alles wat ik wil doen, kan ik doen. En aan het eind van de maand spaar ik ook een (aardig) bedrag voor later. Maw: ik ga niet krom liggen voor het sparen en er dingen voor laten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:10 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Gewoon voor gaan, uitgeven kan je altijd nog, sparen maar 1 keer. De target van 1 miljoen voor mijn 40e heb ik ook, wellicht te dromerig, maar het proberen waard. Ik leef er niet minder relaxed van, maar ik geef ook niet alles verplicht uit aan onzin.
Heb ik je iets aangedaan of zo? Alsof het zo'n misdaad is om te zeggen dat 1 miljoen op mijn 40e me geweldig lijkt. Het zal me niet lukken, daarvoor boeit het me ook niet genoeg. Daarbij leef ik graag ook lekker voor mijn 40e. Maar goed, wat is jouw probleem precies?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:17 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Echt![]()
Fokkers die al target stellen 1 miljoen euro op hun 40ste te hebben, ik wist dat veel users hier geen realiteitsgevoel hebben, maar dit is wel heel erg
Wat ben ik blij dat ik dit soort types niet in real life tegenkom, ik zou er hard overheen kotsen.
Nu iets meer dan 3 jaar. Ik spaar eigenlijk alleen de bonus, ook omdat het leven hier vrij duur is en ik toevallig dit jaar ook extra kosten heb. Volgend jaar (als ik weet samen woon) wil ik ook van mijn normale salaris iets sparen, gewoon omdat er dan veel reiskosten wegvallen en mijn huur weer gedeeld wordt. Natuurlijk geef ik ook weleens wat van mijn spaarcentjes uit, ik heb met name een gat in mijn hand voor mooie design meubelen uit de jaren '50-'70.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:18 schreef ASroma het volgende:
hoelang werk jij eigenlijk al in "the city"? en je spaart puur van je jaarlijkse bonus, in de zin van het leven in London best prijzig kan zijn en je misschien met je reguliere salaris niet veel opzij kan zetten of is je salaris zo goed dat je dat toch niks doet?
Voor de duidelijkheid: zo spaar ik ook niet. Ik leef relaxed en wat overblijft, spaar ik. Dat miljoen is meer een dromerige, algemene statement waar ik verder nooit op let en wat ook zeker geen "ambitie" is. Ik heb eigenlijk niet echt "ambities" qua spaargeld.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:29 schreef the_undertaker het volgende:
[..]
Ik spaar ook wel, maar niet zo van ik wil voor die leeftijd een x bedrag. Ik leef nu en maar 1 keer. Alles wat ik wil doen, kan ik doen. En aan het eind van de maand spaar ik ook een (aardig) bedrag voor later. Maw: ik ga niet krom liggen voor het sparen en er dingen voor laten.
Uiteindelijk zal ik ooit een aanzienlijk bedrag krijgen waar ik niet eens tegenaan kan sparen, maar dan moet er iets gebeuren waar je liever nog lang niet aan denkt.
Dan hebben we eigenlijk dezelfde kijk er op. Het is overigens wel mijn doel om op een dusdanige leeftijd te kunnen stoppen met werken dat je ook nog van het vrije leven kan genieten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:49 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: zo spaar ik ook niet. Ik leef relaxed en wat overblijft, spaar ik. Dat miljoen is meer een dromerige, algemene statement waar ik verder nooit op let en wat ook zeker geen "ambitie" is. Ik heb eigenlijk niet echt "ambities" qua spaargeld.
En je werkt in de heroinehandel?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:12 schreef HokkePok het volgende:
ben nu 28 jaar, heb nu +/- 35.000,- cash bij elkaar exclusief mijn 'boodschappen' rekening. Is toch een stuk meer dan de meesten hier terwijl ik niet eens zo hard spaar. Ik ga iedere week uit, heb een huurwoning in Amsterdam binnen de ring, auto en koop af en toe leuke dingen enzo.
Zo extreem is dat toch niet, 35k op op je 28-stequote:
Als je vroeg een huis koopt dan legt dat dus ook spaardiscipline op en dat merk je later in je leven. Tenminste, bij mij/ons wel.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:37 schreef tjoptjop het volgende:
Exponentiele groei FTW, dus vroeg beginnen met veel sparen, later kun je dat iets afbouwen.
Daarom snap ik niet dat zoveel mensen enorm vroeg een koophuis en dure auto willen hebben. Juist als je begint loont het om goed te sparen ivm de rente op rente
Omdat ik op mijn 25ste al 20K heb verdient met een koophuis (naja flat dus eigenlijk) EN daarnaast 3 jaar met veel plezier gratis (want de hypotheek en onkosten aan verbouwingen heb ik al van de winst van mijn flat afgetrokken) gewoond in heel mooi flatjequote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:37 schreef tjoptjop het volgende:
Exponentiele groei FTW, dus vroeg beginnen met veel sparen, later kun je dat iets afbouwen.
Daarom snap ik niet dat zoveel mensen enorm vroeg een koophuis en dure auto willen hebben. Juist als je begint loont het om goed te sparen ivm de rente op rente
Ging me meer om de vermogensopbouw. Als je 70 bent is ¤10.000 gespaard op je 20e veel meer dan diezelfde ¤10k op je 70equote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als je vroeg een huis koopt dan legt dat dus ook spaardiscipline op en dat merk je later in je leven. Tenminste, bij mij/ons wel.
Ik denk niet dat dat anno 2009 nog gaat lukken. 20k in 3 jaar is echt wel te doen, is iets van ¤520 per maandquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Omdat ik op mijn 25ste al 20K heb verdient met een koophuis (naja flat dus eigenlijk) EN daarnaast 3 jaar met veel plezier gratis (want de hypotheek en onkosten aan verbouwingen heb ik al van de winst van mijn flat afgetrokken) gewoond in heel mooi flatje.
En die 20K krijg je niet bij elkaar gespaard in 3 jaar.
Of naja, kan wel, maar niet als je net gestart bent. Of je moet nog bij pappa en mamma wonen en fulltime werken. Dan red je het wel. Maar dan mis je weer een hoop ervaring die ik opgedaan heb.
Als we in het verleden kijken, als je nu 50 jaar geleden 10K geinvesteerd had in een huis, dan was dat nu 300Kquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:08 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ging me meer om de vermogensopbouw. Als je 70 bent is ¤10.000 gespaard op je 20e veel meer dan diezelfde ¤10k op je 70e
voor de overzichtelijkheid laat ik zaken als belasting en inflatie er even buiten, ben uitgegaan van een rendement van 3%
10k op je 20e gespaard levert na 50 jaar (op je 70e) ruim ¤40k op terwijl 10k gespaard op je 50 nog geen 20k is op je 70e
Ja, zoals zelf het huishouden moeten doen, zelf eten kokenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Of je moet nog bij pappa en mamma wonen en fulltime werken. Dan red je het wel. Maar dan mis je weer een hoop ervaring die ik opgedaan heb.
Ik zou haast gaan denken dat jij nog bij je ouders woontquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:12 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Ja, zoals zelf het huishouden moeten doen, zelf eten koken
Ik weet niet wat de huizenmarkt heeft gedaan de afgelopen 50 jaar, dus geen idee of het waar is. Kan gerust hoor.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als we in het verleden kijken, als je nu 50 jaar geleden 10K geinvesteerd had in een huis, dan was dat nu 300K. Maar goed, daar zit een risicootje in
.
Idd, zorgeloos leven in een groot huis, zelf vrijwel geen huishouden doen en ondertussen kneiterhard doorsparenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:16 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik zou haast gaan denken dat jij nog bij je ouders woont.
Dan kan je idd heel goed vertellen wat je allemaal mistquote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:22 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Idd, zorgeloos leven in een groot huis, zelf vrijwel geen huishouden doen en ondertussen kneiterhard doorsparen
Volgens mij heb jij dan minimaal 5 ton nodig maar dat zal wel aan mij liggenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
100k financieel onafhankelijk? No way!
Zonder hier een beleggingstopic van te willen maken: Met verstand van zaken en een lange termijn beleggingsvisie is een gemiddeld netto reeel rendement (dus na inflatie en belastingen) mogelijk van ca ~5% per jaar. Dus voor elke netto inflatie gecompenseerde ¤1000 die je per maand te besteden wilt hebben heb je minimaal zo'n ¤240.000 nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |