Frontpage: [UPD] Air France-toestel verdwenen van de radarquote:Toestel Air France verongelukt in oceaan
Bij een vliegtuigongeluk boven de Atlantische Oceaan met een toestel van Air France zijn waarschijnlijk alle 228 inzittenden omgekomen.
Onder de passagiers bevond zich een Nederlander. Dat blijkt uit een persverklaring van Air France. In de verklaring zijn geen namen opgenomen, alleen nationaliteiten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag heeft bevestigd dat er een Nederlandse man aan boord was.
Een Airbus A330 van Air France verdween voor de kust van Brazilië van de radar. Inmiddels hebben de Franse autoriteiten een gebied op de Atlantische Oceaan afgezet van enkele tientallen vierkante zeemijlen waar het vliegtuig waarschijnlijk is neergekomen. De zone ligt precies tussen Brazilië en Afrika.
Het vliegtuig was onderweg van Rio de Janeiro naar vliegveld Charles de Gaulle in Parijs. De piloten waren ervaren en de Airbus was een nieuw toestel, zei een Franse regeringswoordvoerder.
Slachtoffers
Aan boord van vlucht AF 447 waren 216 passagiers en twaalf bemanningsleden. Naast de Nederlander waren aan boord 61 Fransen, 58 Brazilianen en 26 Duitsers. In het vliegtuig zaten verder onder meer negen Chinezen, negen Italianen, vijf Britten, twee Amerikanen, twee Marokkanen, een Belg en een Turk.
Op vliegveld Charles de Gaulle is een crisiscentrum opgezet. De Franse president Nicolas Sarkozy sprak zijn bezorgdheid uit over het lot van de inzittenden. Voor meer informatie heeft Air France in Parijs het volgende nummer geopend: 0033-157021055.
Kortsluiting
Over de oorzaak van de crash is nog niets bekend. Volgens een woordvoerder van Air France was er om 03.30 uur Nederlandse tijd voor het laatst radiocontact. Om 04.14 uur ontstond er aan boord kortsluiting.
Een kwartier daarvoor was het toestel door zwaar onweer gevlogen. Gespeculeerd wordt dat het toestel is getroffen door de bliksem, hoewel zoiets hoeft niet fataal te zijn. Vliegtuigen worden wel vaker geraakt door de bliksem.
Vlakbij het eiland Fernando de Noronha in de Atlantische Oceaan zijn Braziliaanse vliegtuigen een zoekactie gestart naar het verdwenen toestel.
Tot zover mijn kennis strekt, gaat gsm-verkeer van telefoon naar satteliet en zit niet aangesloten aan het netwerk aan boord, dat dus uitviel. Dus wellicht nog plausibel. Maar, het verhaal is inmiddiels ook al een beetje ontkracht door de bron waar ik het vandaan haalde. Waarschijnlijk dat deze smsjes vlak voor de vlucht zijn verstuurd,quote:Op maandag 1 juni 2009 22:28 schreef Palomar het volgende:
Dat de slachtoffers vlak voor de crash nog sms'jes hebben verstuurd (zoals iemand anders in het vorige deel zei) naar familie lijkt me eigenlijk een beetje ongeloofwaardig. Als er gsm-bereik was dan was er vast ook wel bereik geweest voor de radio van het vliegtuig om nog een maday oid door te geven aan de luchtverkeersleiding (iets meer dan dat automatische ding over kortsluiting).
Ja, dat de vindplaats enkele duizenden km2's beslaatquote:Op maandag 1 juni 2009 22:35 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
Tot zover mijn kennis strekt, gaat gsm-verkeer van telefoon naar satteliet en zit niet aangesloten aan het netwerk aan boord, dat dus uitviel. Dus wellicht nog plausibel. Maar, het verhaal is inmiddiels ook al een beetje ontkracht door de bron waar ik het vandaan haalde. Waarschijnlijk dat deze smsjes vlak voor de vlucht zijn verstuurd,
Is er trouwens al wat bekend over de mogelijke vindplaats?
quote:Op maandag 1 juni 2009 22:40 schreef ouderejongere het volgende:
Misschien toeval, maar
Vlucht 447
+ 228 passagiers
(=675)
+ 4 +8 +15 +16 +23 +42
(=783)
toestel vertrok 31 mei (783+31=814)
en stortte vandaag neer 1 juni (814+1=815)
Oceanic 815, is het vliegtuig van Lost dat in de Pacifische Oceaan is neergestort.
Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen.
Dat gebeurd echt bij iedere ramp.quote:Op maandag 1 juni 2009 20:31 schreef aqua10 het volgende:
According to Brazil media, 2 pax decided not to travel in the last minute, 2h before the flight (1 Brazilian and his US friend, because one noted his passport was expired and decided to stay instead), this would make the flight depart almost 100% load.
das pas geluk hebben
quote:Op maandag 1 juni 2009 22:40 schreef ouderejongere het volgende:
Misschien toeval, maar
Vlucht 447
+ 228 passagiers
(=675)
+ 4 +8 +15 +16 +23 +42
(=783)
toestel vertrok 31 mei (783+31=814)
en stortte vandaag neer 1 juni (814+1=815)
Oceanic 815, is het vliegtuig van Lost dat in de Pacifische Oceaan is neergestort.
Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen.
OMG! Dus toch een ramp.quote:
Dat gebeurt echt bij iedere vlucht. Ga na hoeveel mensen niet meegaan omdat ze niet op komen dagen, geweigerd worden, toch maar liever niet gaan, vlucht missen, paspoort vergeten/verlopen....quote:
heel leuk, maar waar haal je die + 4 +8 +15 +16 +23 +42 vandaan?quote:Op maandag 1 juni 2009 22:40 schreef ouderejongere het volgende:
Misschien toeval, maar
Vlucht 447
+ 228 passagiers
(=675)
+ 4 +8 +15 +16 +23 +42
(=783)
toestel vertrok 31 mei (783+31=814)
en stortte vandaag neer 1 juni (814+1=815)
Oceanic 815, is het vliegtuig van Lost dat in de Pacifische Oceaan is neergestort.
Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen.
http://lostpedia.wikia.com/wiki/The_Numbersquote:Op maandag 1 juni 2009 22:51 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
heel leuk, maar waar haal je die + 4 +8 +15 +16 +23 +42 vandaan?
Anders zou het inderdaad een signaal kunnen zijn
WOW, ik ben om!!quote:Op maandag 1 juni 2009 22:54 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
http://lostpedia.wikia.com/wiki/The_Numbers
quote:Op maandag 1 juni 2009 23:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het bijzondere is dat dit bij een ramp méér gebeurt dan bij vluchten die wel aankomen.
Linkje?quote:Op maandag 1 juni 2009 23:07 schreef zoeperzazke het volgende:
net op hart van nederland een man die door een vriend gewaarschuwd was, 'als je nu op het vliegtuig gaat zul je niet heelhuids aankomen', en toen de vlucht maar heeft gelaten voor wat het was...... Die heeft dus zijn dood ontlopen, bizar!
quote:In een officiële mededeling van Air France meldt de luchtvaartmaatschappij dat de gezagvoerder van vlucht 447 11.700 vlieguren achter zijn naam had staan, waarvan 1.700 uur op de Airbus A330/340. De eerste copiloot had zo'n 3.000 vlieguren, waarvan 800 on type en de tweede piloot had 6.600 uren, inclusief 2.600 op de A330/340. Het toestel zelf was zoals eerder gezegd nog relatief nieuw en had 18.870 uren gevlogen. Het laatste onderhoud dateerde van 16 april 2009.
ik vraag me af in hoeverre er waarheid zit in dat verhaal, hij komt me nogal popi-jopi over, en hij lijkt me niet de man die 'zomaar' een vlucht canceled omdat hij er een slecht gevoel bij heeft.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:07 schreef zoeperzazke het volgende:
net op hart van nederland een man die door een vriend gewaarschuwd was, 'als je nu op het vliegtuig gaat zul je niet heelhuids aankomen', en toen de vlucht maar heeft gelaten voor wat het was...... Die heeft dus zijn dood ontlopen, bizar!
Eh nee, aangezien ik post dat bij rampenvluchten méér afzeggingen zijn dan bij 'normale' vluchten. Die verzuipen dus niet.quote:
Wat een gelul zeg.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:07 schreef zoeperzazke het volgende:
net op hart van nederland een man die door een vriend gewaarschuwd was, 'als je nu op het vliegtuig gaat zul je niet heelhuids aankomen', en toen de vlucht maar heeft gelaten voor wat het was...... Die heeft dus zijn dood ontlopen, bizar!
Final Destination anyone?quote:Op maandag 1 juni 2009 23:07 schreef zoeperzazke het volgende:
net op hart van nederland een man die door een vriend gewaarschuwd was, 'als je nu op het vliegtuig gaat zul je niet heelhuids aankomen', en toen de vlucht maar heeft gelaten voor wat het was...... Die heeft dus zijn dood ontlopen, bizar!
En is neergestort in '09: 675-9=666; het is het werk van de duivel!!!.quote:Op maandag 1 juni 2009 22:40 schreef ouderejongere het volgende:
Misschien toeval, maar
Vlucht 447
+ 228 passagiers
(=675)
ja, apart dat toch steeds precies die verhalen telkens bovenkomen drijven. Van die miljoenen keren dat men wel gewoon op een vliegtuig stapt en heel aankomt hoor je natuurlijk nooit ietsquote:Op maandag 1 juni 2009 23:13 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Wat een gelul zeg.
Mensen die aandacht trekken over het lijk van een ander
Net zoals met Turkisch Airlines.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:16 schreef Fogel het volgende:
Nu is het wachten op de mensen die gaan zeggen "ohnee, bij het plannen van de vakantie viel ons oog ook op een vakantie daarheen, het is Mallorca geworden, maar ALS we naar ... bla bla".
Ben benieuwd wat de oorzaak is van deze ramp, als ze er al achter kunnen komen.
Heb ik ook gezien.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:11 schreef Blaat-Schaap het volgende:
[..]
ik vraag me af in hoeverre er waarheid zit in dat verhaal, hij komt me nogal popi-jopi over, en hij lijkt me niet de man die 'zomaar' een vlucht canceled omdat hij er een slecht gevoel bij heeft.
ze vinden hem ws. wel door die bakens enzo, maar geborgen worden zal wel niet lukken. Hoop iig dat ze de black boxes eruit kunnen halen.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:15 schreef MissJ het volgende:
Nu bij Knevel & Van den Brink..
de kans bestaat dat ze het vliegtuig nooit vinden
Dat drijven is is wel mooi in dit geval. Verongelukken kan iedereen overkomen.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:18 schreef Re het volgende:
[..]
ja, apart dat toch steeds precies die verhalen telkens bovenkomen drijven. Van die miljoenen keren dat men wel gewoon op een vliegtuig stapt en heel aankomt hoor je natuurlijk nooit iets
\quote:Op maandag 1 juni 2009 23:20 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Net zoals met Turkisch Airlines.
Kwamen van die Turken in beeld en die zeiden: Ja ik heb van de week ook met dat vliegtuig van Istanbul naar Amsterdam gevlogen. Interviewer: Dus dat was met datzelfde toestel? Turk: Ja was het zelfde vluchtnummer ja. En toen heb ik niets aan het toestel gemerkt!
quote:Op maandag 1 juni 2009 22:40 schreef ouderejongere het volgende:
Misschien toeval, maar
Vlucht 447
+ 228 passagiers
(=675)
+ 4 +8 +15 +16 +23 +42
(=783)
toestel vertrok 31 mei (783+31=814)
en stortte vandaag neer 1 juni (814+1=815)
Oceanic 815, is het vliegtuig van Lost dat in de Pacifische Oceaan is neergestort.
Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen.
ze sluiten een aanslag ook nog niet uit.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:55 schreef BlueMage het volgende:
"Neergebliksemd" klinkt alsof 't hier over één of andere Mage in 'n Final Fantasy verhaal gaat die ff 'n Thundaga spell cast ofzo.
Maar goed wel interessant is dat ze de plaats van het ongeluk vrij nauwkeurig hebben weten te bepalen blijkbaar. Trouwens problemen met de druk in de cabine wil dat niet zeggen dat er ergens 'n gat is geslagen in 't toestel?
Is dat zo?quote:Op maandag 1 juni 2009 23:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het bijzondere is dat dit bij een ramp méér gebeurt dan bij vluchten die wel aankomen.
Een gat, of een verstopte luchtinlaat of uitlaatklep, of een falende uitlaatklep door een elektrische storing, het kan vanalles zeggen.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:55 schreef BlueMage het volgende:
"Neergebliksemd" klinkt alsof 't hier over één of andere Mage in 'n Final Fantasy verhaal gaat die ff 'n Thundaga spell cast ofzo.
Maar goed wel interessant is dat ze de plaats van het ongeluk vrij nauwkeurig hebben weten te bepalen blijkbaar. Trouwens problemen met de druk in de cabine wil dat niet zeggen dat er ergens 'n gat is geslagen in 't toestel?
WTF.....quote:Op maandag 1 juni 2009 22:40 schreef ouderejongere het volgende:
Misschien toeval, maar
Vlucht 447
+ 228 passagiers
(=675)
+ 4 +8 +15 +16 +23 +42
(=783)
toestel vertrok 31 mei (783+31=814)
en stortte vandaag neer 1 juni (814+1=815)
Oceanic 815, is het vliegtuig van Lost dat in de Pacifische Oceaan is neergestort.
Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen.
hoogstwaarschijnlijk wel omdat 23:14 (local time brazil) het bericht over de kortsluiting bij Air France binnen kwam.quote:
Ga slapen jijquote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:34 schreef cuijk het volgende:
[..]
hoogstwaarschijnlijk wel omdat 23:14 (local time brazil) het bericht over de kortsluiting bij Air France binnen kwam.
ja dat is franse tijd. Het toestel is franse tijd om 0:30am (in parijs dus al 1 juni, maar in rio nog echt 31 mei) opgestegen in Rioquote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:58 schreef Tonio-mcdo het volgende:
En eerder waren er nog meldingen dat er 4.14 nog contact was?(franse tijd)
uuhhh tijdzones.....quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:58 schreef Tonio-mcdo het volgende:
En eerder waren er nog meldingen dat er 4.14 nog contact was?(franse tijd)
Ik dacht even dat je een mop ging vertellen....quote:Op maandag 1 juni 2009 23:47 schreef Masanga het volgende:
Twee Belgen aan boord van rampvliegtuig
afp
RIO DE JANEIRO -
Twee Belgen zaten op het vliegtuig van Air France
[...knip...]
bron: www.standaard.be
Brazilië is 4 uur eerder dan hier.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 02:02 schreef The.Apple het volgende:
[..]
uuhhh tijdzones.....
brazilie is 5 of 6 uur volgens mij
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:58 schreef Tonio-mcdo het volgende:
En eerder waren er nog meldingen dat er 4.14 nog contact was?(franse tijd)
quote:Just taken from the associated press website
Timeline of disappearance of Air France jet
By The Associated Press – 15 minutes ago
Timeline of events surrounding the disappearance of Air France Flight 447 from Rio de Janeiro to Paris, according to Air France, Brazilian Air Force. All times in Brazilian local time:
_ 7:03 p.m. Sunday: Air France says plane left Rio de Janeiro. Brazilian Air Force says plane left at 7:30 p.m.
_ 10:30 p.m. Sunday: Air France says plane has last contact with Brazil air traffic control. Brazilian Air Force says last radio contact at 10:33 p.m., 351 miles (565 kilometers) from northeastern Brazilian city of Natal.
_ 10:48 p.m.: Brazilian Air Force says last radar contact with Brazil indicated plane flying normally.
_ 11 p.m. Sunday: Air France says plane entered zone of storms and high turbulence.
_ 11:14 p.m. Sunday: Air France receives automatic message indicating electrical circuit malfunction.
_ 11:20 p.m. Sunday: Brazilian Air Force says plane fails to make previously scheduled radio contact with Brazil. Brazil notifies air traffic control in Dakar, Senegal.
_ 2-3 a.m Monday: Air France says French military radar begins searching for plane.
_ 2:30 a.m. Monday: Brazilian Air Force says it mounts search and rescue mission with two planes.
_ 4:30 am Monday: Air France says it sets up crisis center.
_ 6:15 a.m. Monday: Plane's scheduled arrival in Paris, according to Air France.
_ 8:30 a.m. Monday: Brazilian Air Force says it was told by Air France about the message the plane sent to the company. The message indicated technical problems, including a loss of pressure and an electrical system failure, Brazilian Air Force says.
quote:01h53 France > Crash aérien - Des débris localisés au large du Sénégal
Des débris ont été repérés en surface de l'océan Atlantique dans la zone où pourrait avoir disparu l'avion d'Air France assurant la liaison Rio de Janeiro-Paris, a annoncé ce soir l'armée de l'air brésilienne.
quote:RIO DE JANEIRO, 2 juin (Reuters) - Des débris ont été repérés en surface de l'océan Atlantique dans la zone où pourrait avoir disparu l'avion d'Air France assurant la liaison Rio de Janeiro-Paris, a annoncé lundi soir l'armée de l'air brésilienne.
Ces traces ont été observées par l'équipage d'un avion de ligne de la compagnie brésilienne TAM alors qu'il se trouvait dans l'espace aérien du Sénégal, précise l'armée, qui enquête sur cette information.
Cette découverte a également été mentionnée par le vice-président brésilien, Jose Alencar, qui a précisé que le pilote de la TAM avait vu "quelque chose en feu" sur l'océan.
Le vol AF447 avec 228 personnes à son bord a disparu dans la nuit de dimanche à lundi après son décollage de Rio de Janeiro au-dessus de l'Atlantique pour des raisons encore inconnues.
L'appareil venait de dépasser les îles Fernando de Noronha, à 350 km de la côte brésilienne, au moment du dernier contact.
Selon Pierre-Henri Gourgeon, directeur général d'Air France-KLM, "la zone (d'impact) est à peu près identifiée au niveau de l'Atlantique, qui peut être cernée à quelques dizaines de nautiques près avec l'espoir de retrouver des restes de l'épave ou de détecter les émissions des balises Argos". (Stuart Grudgings, version française Clément Guillou et Henri-Pierre André)
Hopelijk is er morgen Nederlandse tijd een specifieker zoekvlak met deze informatie?quote:TAM has officially announced that crew on their flight from Paris to Rio spotted bright patches which looked like fire on the Atlantic Ocean surface about 1000Km from Fernando de Noronha only half an hour after the electrical failure radio transmissions made by the AF A330 computer.
Hehe.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 02:19 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Ik dacht even dat je een mop ging vertellen....
Stukjesquote:
Yeah I know...quote:Op dinsdag 2 juni 2009 03:31 schreef Sapstengel het volgende:
Luchtvaartdeskundige Benno Baksteen. Epic.
brr, vind het maar griezelig zo..quote:Op dinsdag 2 juni 2009 02:37 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
(Vliegtuig?)onderdelen (drijvende rotzooi) gelocaliseerd in de buurt van de Senegalese kust, in het gebied waar het AF-vliegtuig mogelijk is verdwenen, zo heeft het Braziliaanse leger vanavond aangekondigd.
bron LCI
Edit: Lijnpiloot van Portugese luchtvaartmaatschappij TAM heeft dit blijkbaar als eerste verklaard; hij schijnt in het betreffende gebied (het luchtruim van Senegal) "iets brandends" op zee te hebben waargenomen.
Bron Reuters
[..]
Hoe zeggen jullie dat dan? kapotbliksemen?quote:Op maandag 1 juni 2009 23:55 schreef BlueMage het volgende:
"Neergebliksemd" klinkt alsof 't hier over één of andere Mage in 'n Final Fantasy verhaal gaat die ff 'n Thundaga spell cast ofzo.
Maar goed wel interessant is dat ze de plaats van het ongeluk vrij nauwkeurig hebben weten te bepalen blijkbaar. Trouwens problemen met de druk in de cabine wil dat niet zeggen dat er ergens 'n gat is geslagen in 't toestel?
Als er een paar kilometer water boven dat beacon ligt, kan ik me voorstellen dat het signaal niet echt goed doorkomt.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 08:02 schreef Smoked het volgende:
Waarom duurt dat zoeken zo lang? in ieder vliegtuig zit toch zo'n beacon device waarmee je hem, bij wijze van spreken, vanaf de andere kant van de wereld kan terugvinden. Of heb ik teveel films gekeken?
door de bliksem getroffenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 08:12 schreef katerwater het volgende:
[..]
Hoe zeggen jullie dat dan? kapotbliksemen?
Maar,....Fernando do Noronha ligt nou niet echt in de buurt van de Senegalese kust.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 02:37 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
(Vliegtuig?)onderdelen (drijvende rotzooi) gelocaliseerd in de buurt van de Senegalese kust, in het gebied waar het AF-vliegtuig mogelijk is verdwenen, zo heeft het Braziliaanse leger vanavond aangekondigd.
bron LCI
Edit: Lijnpiloot van Portugese luchtvaartmaatschappij TAM heeft dit blijkbaar als eerste verklaard; hij schijnt in het betreffende gebied (het luchtruim van Senegal) "iets brandends" op zee te hebben waargenomen.
Bron Reuters
[..]
quote:AIR FRANCE FLIGHT 447 -- French ship reached the site indicated by the pilot of the TAM airliner. Found no traces of the Airbus.
Stroming van het water hequote:Op dinsdag 2 juni 2009 08:34 schreef indahnesia.com het volgende:
Weten ze nu al waar dat ding ergens moet liggen? De een zegt Portugal, de ander Senegal, weer een ander Brazilie.. lekker handig.
Onderzeeër gaat veeeel te sloom. Zouden ze een jaar bezig kunnen zijn xDquote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:02 schreef zoeperzazke het volgende:
rare vraag, maar zou je met een onderzeeër niet iets meer op die plek kunnen zien?
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:02 schreef zoeperzazke het volgende:
rare vraag, maar zou je met een onderzeeër niet iets meer op die plek kunnen zien?
quote:Moderne onderzeeboten kunnen diepten van enige honderden meters in ieder geval bereiken; van de Russische militaire onderzeeboot Komsomolets (circa 1989) is bekend dat een diepterecord op 1000 m lag. Kleine onderzoeksonderzeeboten/duikboten zijn tot op de diepste plaatsen in zee op de wereld afgedaald, ook de bodem van de Marianentrog bij de Filipijnen die ongeveer 10,9 km diep is werd al in 1960 door Jacques Piccard in zijn bathyscaaf Trieste bereikt.
Mag ik toch hopen, maar met tig verschillende plekken die nu nog genoemd worden begint het een erg slechte B-film te worden.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:14 schreef remlof het volgende:
Er zal vandaag toch wel meer duidelijkheid komen over waar ie is neergestord verwacht ik, nu de eerste berichten over waargenomen wrakstukken binnenkomen.
Het voordeel is wel, dat vrijwel zeker niemand het overleefd heeft, dus echt haast heeft het al niet meer. Het is nu alleen een psychische kwestie voor de nabestaanden ect.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:21 schreef zoeperzazke het volgende:
Van die andere crash die gisteren werd aangehaald, is pas na 7 dagen de exacte locatie bepaald.... Nu was dat ruim 10 jaar geleden, maar toch.....
Klopt, maar toch lijkt het me slopend want stel nou dat.... stel nou dat er toch één enkele ziel dit heeft weten te overleven en al die tijd nog ronddobbert.... Die kans is natuurlijk extreem klein, maar het is ook niet 100% uit te sluiten. Ik kan me voor de familie en vrienden zo goed voorstellen dat je tegen beter weten in toch blijft hopen en duimen op een klein wonder.... Sowieso, of het lichaam van jouw dierbare uberhaupt nog wordt teruggevonden, die onzekerheid lijkt me gruwelijk.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:24 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Het voordeel is wel, dat vrijwel zeker niemand het overleefd heeft, dus echt haast heeft het al niet meer. Het is nu alleen een psychische kwestie voor de nabestaanden ect.
Die onzekerheid is inderdaad niet niets, maar op een gegeven moment moet de realiteit er toch ingepraat worden, hoe erg dat ook is.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:33 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Klopt, maar toch lijkt het me slopend want stel nou dat.... stel nou dat er toch één enkele ziel dit heeft weten te overleven en al die tijd nog ronddobbert.... Die kans is natuurlijk extreem klein, maar het is ook niet 100% uit te sluiten. Ik kan me voor de familie en vrienden zo goed voorstellen dat je tegen beter weten in toch blijft hopen en duimen op een klein wonder.... Sowieso, of het lichaam van jouw dierbare uberhaupt nog wordt teruggevonden, die onzekerheid lijkt me gruwelijk.
Echt vrijwel op het 'meest midden' op de oceaan op die route als dat ding daar ligt.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:33 schreef Tourniquet het volgende:
Hier is een kaart met South Atlantic Crossing Routes, waaronder route UN873 met het reporting point TASIL, dat in de berichten wordt genoemd. Het automatische "electrical failure" bericht zou zo'n 50nm na TASIL zijn verzonden. Dat is dus echt midden in de oceaan.
Ik had dan eigenlijk wel een video-boodschap verwacht, of deze moet de grotten nog uitkomen.. dat kan ook.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:34 schreef zoeperzazke het volgende:
ik hoor nu op de radio dat een aanslag toch niet uitgesloten is, omdat het technisch haast niet mogelijk is dat blikseminslag de oorzaak is......
Niet helemaal waar.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:24 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Het voordeel is wel, dat vrijwel zeker niemand het overleefd heeft, dus echt haast heeft het al niet meer. Het is nu alleen een psychische kwestie voor de nabestaanden ect.
Ow wacht, ik dacht dat je het anders bedoelde. Laat maarquote:Op dinsdag 2 juni 2009 10:57 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
UTC: -2, -3, -4, -5
Gedeeltelijk gelijk dus
Ja dat hoorde ik ook, redelijk bizar. Zitten ze met zn alllen op een of ander onbewoond eilandquote:Op dinsdag 2 juni 2009 10:00 schreef Kriebbel het volgende:
Hoorde net op de radio dat de telefoon van 1 van de passagiers nog wel over gaat.
Of de telefoon ligt nog gewoon thuis
Daar zijn geen eilanden in dat gebied. Dat is een trog van 4000m diep.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:11 schreef byah het volgende:
[..]
Ja dat hoorde ik ook, redelijk bizar. Zitten ze met zn alllen op een of ander onbewoond eiland
Daar heb je sowieso geen bereik meer, mochten ze in een luchtbel zitten, of op een richel. 4000 meter. Dan ben je al bijna geimplodeerd. Daarnaast kunnen radiogolven zich slecht verplaatsen door het water heen. Dus dat ding moet ergens aan de oppervlakte zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:14 schreef katerwater het volgende:
[..]
Daar zijn geen eilanden in dat gebied. Dat is een trog van 4000m diep.
Hoe heb je uberhaupt bereik met een GSM telefoon, midden op de Atlantische oceaan, over-the-horizon?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:20 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Daar heb je sowieso geen bereik meer, mochten ze in een luchtbel zitten, of op een richel. 4000 meter. Dan ben je al bijna geimplodeerd. Daarnaast kunnen radiogolven zich slecht verplaatsen door het water heen. Dus dat ding moet ergens aan de oppervlakte zijn.
dat heb je ook niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:30 schreef ROG het volgende:
[..]
Hoe heb je uberhaupt bereik met een GSM telefoon, midden op de Atlantische oceaan, over-the-horizon?
Niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:30 schreef ROG het volgende:
Hoe heb je uberhaupt bereik met een GSM telefoon, midden op de Atlantische oceaan, over-the-horizon?
Of ze dat ding nu wel of niet vinden maakt niet echt veel meer uit voor het vliegtuig en de pasagiers.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 10:04 schreef Bowny het volgende:
[..]
Niet helemaal waar.
De blackbox/FDR is om en nabij 30 dagen te traceren (indien ze niet te diep liggen), dus voor datarecovery en onderzoek is het wel degelijk van belang om de locatie tijdig te vinden.
Maar wel voor eventuele technische foutjes in het vliegtuigquote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:38 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Of ze dat ding nu wel of niet vinden maakt niet echt veel meer uit voor het vliegtuig en de pasagiers.
Er wordt niet mét die telefoon gebeld maar náár die telefoon.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:44 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Maarre als die vrouw belt en de telefoon gaat over kunnen ze toch nakijken waar dat vandaan komt?
Gps in vliegtuigen kan miljarden besparenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Toch blijf ik het raar vinden dat die toestellen ontraceerbaar zijn boven de oceaan. De radar mag er dan wellicht geen bereik hebben, maar ze zouden makkelijk een GPS ontvanger erin kunnen zetten. Die weet dan zelf z'n positie en kan die via een radiosignaal weer terugsturen.
quote:AMSTERDAM - In de omgeving van de plek waar het Air France-toestel maandag vermoedelijk is neergestort zijn dinsdag brokstukken gevonden.
Dat meldt de Belgische nieuwssite DeMorgen op basis van berichten in de Braziliaanse media.
De bemanning van een Frans vrachtschip zou de brokstukken voor de kust van Senegal gevonden hebben.
Of die telefoon ligt op de Lost & Found...quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:47 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Er wordt niet mét die telefoon gebeld maar náár die telefoon.
Nabestaanden die de eigenaar van de telefoon bellen dus...
Als de telefoon thuis zou liggen en over zou gaan zouden ze vast wel opnemen denk ik maar zo.
Lees dit, en je zult het belang van het vinden van de blackbox snappenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:38 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Of ze dat ding nu wel of niet vinden maakt niet echt veel meer uit voor het vliegtuig en de pasagiers.
http://www.thedailybeast.(...)ing-doom-flight-447/quote:The 228 people on an Air France flight that disappeared over the Atlantic this morning are now presumed dead—possibly the victim of a lightning strike. Aviation expert Clive Irving on why that’s the most troubling theory of all.
Reports that before it disappeared, Air France Flight 447 encountered a severe electrical storm should not in themselves be ominous. These storms are a familiar hazard. In a plane with the exemplary safety record of the Airbus A330, lightning strikes should not be critical.
However, safety experts will be looking at one slender clue. Around 50 minutes after making its last contact with Brazilian radar, the Airbus sent an automated message that it had an “electrical circuit malfunction.” The airplane was relatively young: It went into service in April 2005. To save maintenance time on the ground, airliners of this generation have vigilant computer monitoring of all systems. Any faults are automatically reported to their destination so that engineers are ready to check them on landing.
In this case, that was the last communication sent. After that, silence.
No airline crash has been caused by lightning in more than 40 years. And before this, no passenger has ever been lost on an Airbus A330. And so if in some way Flight 447 became a victim of an unsuspected vulnerability to electrical storms, this will present investigators with a challenge unlike any before. The hope must be that since the flight path over the Atlantic is known, searchers can find floating wreckage that will provide an answer.
There is another major issue raised by this mystery.
The Boeing 787 Dreamliner, which is about to make its first flight, is the first airliner to be built entirely of composite materials, based on carbon-fiber, not metal. A metal airframe is designed to work as its own lightning conductor. Lightning bolts are dispersed with little more than a flash and a bang.
The 787, however, has no similar capacity to deal with lightning strikes through its major structures. How Boeing has solved this problem is a trade secret, although it is known that wire mesh has been embedded in the composites forming the fuselage, and that metal foils are used in other vulnerable parts of the airframe.
For this reason, the FAA subjected the 787 to a “special condition” examination before it was certified to make its first test flight, due later this month. Because no airliner has ever been built this way before, the 787’s ability to demonstrate a level of lightning protection at least equal to a conventional all-metal airplane is crucial.
The fate of Air France Flight 447 may well, therefore, have urgent implications for both Airbus and Boeing.
http://www.timesonline.co(...)e/article6407081.ecequote:Brutal freak turbulence is the most plausible cause of the crash of Air France Flight 447. If lightning alone caused the crash questions would be asked about the design of the A330, a medium-sized long-range airliner that enjoys a high reputation with the world's airlines.
No major crash has been directly blamed on lightning for more than four decades. Large aircraft are regularly struck by lightning but very rarely suffer damage from the bolt, which passes along the exterior of the fuselage and is diffused into the open air, mainly from small tabs on the trailing edge of the wings. Recent US statistics showed that every commercial aircraft is struck by lightning at least once a year.
The violent turbulence in the heart of storms is a threat to even large aircraft, however. Airliners usually avoid them by flying over or around the biggest ones. Smaller aircraft are from time-to-time torn to pieces in storms or thrown on the ground by them when they are approaching to land or taking off.
The best-known case of turbulence causing a commercial airliner crash was when a BOAC flight from Tokyo to Hong Kong went down near Mount Fuji in 1966 after encountering a storm.
All 113 passengers and 11 crew on board were killed and the subsequent inquiry found the probable cause of the disaster was that “the aircraft suddenly encountered abnormally severe turbulence which imposed a gust load considerably in excess of the design limit.”
The early data from France and Brazil today does not make clear whether the Airbus power failed directly because of lightning or whether the circuits were cut by some catastrophic failure in the aircraft.
All that is known is that the aircraft was in a tropical storm system and that electrics failure was brutal and sudden. It killed all the multiple means by which modern airliners communicate with the ground and prevented the use of back-up power — otherwise the pilots or the automated system would have been able to send a distress message.
Lightning could, for example, cause a fuel tank to explode, as happened on at least one occasion in the 1960s. It is more likely that the extreme turbulence of a tropical storm could have upset the aircraft, causing an uncontrollable descent and an in-flight break-up that would have cut the power. That scenario has been followed by numerous smaller aircraft over the decades. Ronan Hubert, a French airline accident expert, said on French television that this was the likely sequence of events.
All that is known so far is that the automatic data link in the Air France aircraft reported an electrical power loss to the Paris central control, which monitors the company's flights. Over the ocean, the aircraft would not have been tracked by conventional radar. But the aircraft would be reporting its position to controllers at fixed intervals. The information is fed into a central system that provides radar-like tracking. A power failure would interrupt this data flow.
All modern airliners are designed with multiple systems to protect their sensitive electronic systems from lightning discharges that would otherwise cause power surges that would fry their software and blow circuit breakers. To be certified as airworthy, the plane-makers must show the authorities that the aircraft can withstand jolts of electricity equivalent to lightning.
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:24 schreef vanhal het volgende:
Wat ik me altijd afvraag bij dit soort dingen: hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment in de lucht? (hoeveel mensen bevinden zich op dit moment in de lucht)? Ben ik gewoon benieuwd naar. 10.000-en?
Dit zijn dus slechts 2 vliegvelden.quote:Daarbij komt nog eens dat Schiphol jaarlijks ruim 400.000 vliegbewegingen verwerkt en Chicago O’Hare jaarlijks ruim 990.000
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:33 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
'Brokstukken Air France-toestel gevonden'
http://www.nu.nl/algemeen(...)oestel-gevonden.html
Duidelijker bericht dan die op de vorige pagina.
Ik vraag me af hoeveel km van de kust af dat zal zijn. Ze zijn toch aardig eindje gekomen. En ik neem aan dat voor de kust van Senegal wel bereik van radar is. Ik heb zo´n gevoel dat de piloten ondanks de eletriciteitsproblemen toch nog een heel eind hebben weten te vliegen.quote:De bemanning van een Frans vrachtschip zou de brokstukken voor de kust van Senegal gevonden hebben.
dan hadden ze toch flink wat meer informatie verstuurd dan een enkel berichtje dat er ergens een zekering was gesprongenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:46 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
[..]
Ik vraag me af hoeveel km van de kust af dat zal zijn. Ze zijn toch aardig eindje gekomen. En ik neem aan dat voor de kust van Senegal wel bereik van radar is. Ik heb zo´n gevoel dat de piloten ondanks de eletriciteitsproblemen toch nog een heel eind hebben weten te vliegen.
Maar het laatste berichtje was toch een automatisch gegenereerde bericht? Zou het dan niet zijn dat daarna de electriciteit met betrekking tot communicatie (en navigatie) het niet meer deed, maar dat het vliegtuig ondanks nog een eindje kan doorvliegen zonder de mogelijkheid tot het geven van enige vorm van communicatie. Het zal wel een beetje ver gezocht zijn. (of het slaat misschien helemaal nergens op, omdat iemand me zo gaat vertellen dat vliegtuigen niet verder kunnen vliegen zonder electriciteit).quote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:48 schreef Re het volgende:
[..]
dan hadden ze toch flink wat meer informatie verstuurd dan een enkel berichtje dat er ergens een zekering was gesprongen
Ja dat begrijp ik maar als die overgaat moeten ze het gps signaal toch kunnen vinden?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:47 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Er wordt niet mét die telefoon gebeld maar náár die telefoon.
Nabestaanden die de eigenaar van de telefoon bellen dus...
Als de telefoon thuis zou liggen en over zou gaan zouden ze vast wel opnemen denk ik maar zo.
Niet alle telefoons hebben GPS.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:56 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik maar als die overgaat moeten ze het gps signaal toch kunnen vinden?
Zou best kunnen.... Ik kijk wel eens Air Crash Investigation op Discovery en dan zie je ook de meeste rare scenario's voorbij komen. Van buiklandingen op zee tot aan met bijna 0 vermogen een vliegtuig landenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:52 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
Maar het laatste berichtje was toch een automatisch gegenereerde bericht? Zou het dan niet zijn dat daarna de electriciteit met betrekking tot communicatie (en navigatie) het niet meer deed, maar dat het vliegtuig ondanks nog een eindje kan doorvliegen zonder de mogelijkheid tot het geven van enige vorm van communicatie. Het zal wel een beetje ver gezocht zijn. (of het slaat misschien helemaal nergens op, omdat iemand me zo gaat vertellen dat vliegtuigen niet verder kunnen vliegen zonder electriciteit).
Die bedoelt denk ik dat alle gsm's traceerbaar zijnquote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Niet alle telefoons hebben GPS.
Denk wel veel meer dan 10.000quote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:37 schreef byah het volgende:
[..]
[..]
Dit zijn dus slechts 2 vliegvelden.
Dus het gaat wel richting de 10.000 op dit moment denk ik
Ja dat bedoel ik.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:22 schreef fuckbuddy het volgende:
[..]
Die bedoelt denk ik dat alle gsm's traceerbaar zijn
Wat een gaaf filmpjequote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:41 schreef fespo het volgende:
google:
http://radar.zhaw.ch/resources/airtraffic.wmv
A display of all commercial air traffic in the world during a 24-hour period. Also depicts daylight/dark. Fascinating! This animation shows all scheduled flights over a 24h period (based on 2008 data). Every day 93,000 flights are starting from approx. 9,000 airports. At all times there are between 8,000 and 13,000 airplanes in the air. This animation was produced by the Institute of Applied Information Technology (InIT), Zurich University of Applied Sciences.
Dat filmpjequote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:41 schreef fespo het volgende:
google:
http://radar.zhaw.ch/resources/airtraffic.wmv
A display of all commercial air traffic in the world during a 24-hour period. Also depicts daylight/dark. Fascinating! This animation shows all scheduled flights over a 24h period (based on 2008 data). Every day 93,000 flights are starting from approx. 9,000 airports. At all times there are between 8,000 and 13,000 airplanes in the air. This animation was produced by the Institute of Applied Information Technology (InIT), Zurich University of Applied Sciences.
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:09 schreef vanhal het volgende:
Sjeemienee!![]()
Thx voor het filmpje! Laten we zeggen dat er gemiddeld (voor het gemak) 150 man in een vliegtuig zitten (want behalve passagiersvluchten ook vrachtvluchten), dan heb je dus 'at all times' tussen de 800.000 en 1,2 en 1,9 miljoen mensen in de lucht?
Ja ja, heb je daar ook bewijzen voor? Dit lijkt me echte onzin.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:12 schreef Swetsenegger het volgende:
Eh nee, aangezien ik post dat bij rampenvluchten méér afzeggingen zijn dan bij 'normale' vluchten. Die verzuipen dus niet.
aftrekken mag altijd, sterker nog .....quote:Op maandag 1 juni 2009 23:16 schreef trancethrust het volgende:
[..]
En is neergestort in '09: 675-9=666; het is het werk van de duivel!!!.
Of mag aftrekken niet.
wtf, sommige stipjes verdwijnen boven zee. Check bij de Noordpool. Daar vliegen stipjes met lichtsnelheid voorbijquote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:41 schreef fespo het volgende:
google:
http://radar.zhaw.ch/resources/airtraffic.wmv
A display of all commercial air traffic in the world during a 24-hour period. Also depicts daylight/dark. Fascinating! This animation shows all scheduled flights over a 24h period (based on 2008 data). Every day 93,000 flights are starting from approx. 9,000 airports. At all times there are between 8,000 and 13,000 airplanes in the air. This animation was produced by the Institute of Applied Information Technology (InIT), Zurich University of Applied Sciences.
Dat is vertekening op de kaart. Dat krijg je nu eenmaal als je een bol op een plat vlak wilt weergeven.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:33 schreef wise het volgende:
[..]
(...) Check bij de Noordpool. Daar vliegen stipjes met lichtsnelheid voorbij
quote:Resten verongelukte Airbus gevonden
In de Atlantische Oceaan zijn waarschijnlijk resten gevonden van de Airbus A330 van Air France, die sinds gisteren vermist werd. Het toestel met 228 mensen verdween gisteren.
De Braziliaanse luchtmacht zegt dat 600 kilometer ten noorden van de eilandengroep Fernando de Noronha onder andere vliegtuigstoelen zijn gevonden. De eilanden zelf liggen zo'n 500km van het Braziliaanse vasteland. Verder zijn er op de radar in zee kerosinevlekken en stukken metaal in zee gezien.
Het is nog niet helemaal zeker dat het om resten van de Airbus gaat. Morgen komen schepen bij de plek aan.
ah, okquote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:36 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat is vertekening op de kaart. Dat krijg je nu eenmaal als je een bol op een plat vlak wilt weergeven.
tot morgen afwachten dusquote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:57 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9E380A3172BCC.html
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |