abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:04:50 #1
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69445800
Toevallig kwam ik net langs deze stelling:

www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/6383/'gezond-eten-kan-ook-voor-weinig-geld'

Hier komt uit de stelling dat de meeste stemmers vinden dat je prima gezond kan eten als je een laag inkomen hebt. Ik ben het echter eens met de reacties die eronder staan; waarschijnlijk genieten de meeste stemmers allemaal van een goed inkomen, want mijn ervaring is toch anders.

Ik heb het een tijd flink krap gehad en had weken waarin ik leefde op bijvoorbeeld blikvoer of goedkoop brood met boter, puur omdat het spotgoedkoop was. Maar dus niet bepaald gezond. Een avondmaaltijd van bijvoorbeeld spaghetti in blik t.w.v. 50 cent is toch heel wat anders dan 5 euro spenderen aan verse tomaten, uien, pasta, saus en gehakt om het zelf te maken, ik noem maar wat. Ik heb regelmatig voor de schappen gestaan in de supermarkt en gekozen voor bijv. een pizza in de aanbieding voor 1 euro, terwijl ik liever broccoli met een sausje en een stukje vlees had gehad, maar het gewoon niet kon betalen. Inmiddels kan ik me gelukkig meer veroorloven en kan ik nu vaker groente en fruit eten, maar ik schrik nog steeds van de bedragen die je er voor neer moet leggen.

Misschien zijn mijn ervaringen wat extreem, maar nu ben ik wel benieuwd naar wat de gemiddelde Fok!user hiervan vindt en wat de ervaringen zijn
Life is a waste of time, time is a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life!
pi_69445986
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen... Als je ECHT langdurig weinig te besteden hebt kan ik me voorstellen dat je dan voor het goedkope alternatief gaat.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_69446035
Toen ik je TT las dacht ik gelijk: Ja, dat kan.

Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zelf heb moeten beknibbelen op mijn standaard voedsel budget.
De weekboodschappen, inclusief alle groenten en vlees, kon ik altijd kopen.
50 cent voor 1 dag eten red ik het niet mee en kan me er ook neit zo heel veel bij voorstellen om zo weinig geld te hebben
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:13:20 #4
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69446070
Ik denk dat het afhankelijk is van hoe creatief je bent. Zelf pastasaus maken hoeft niet duur te zijn en ipv duur vlees kun je er kaas bij eten. Dan heb je voor een euro of 4 voor minimaal 3 keer te eten. Op de markt zijn groenten en fruit veel goedkoper en je moet de aanbiedingen gewoon goed in de gaten houden. Aardappels en groenten zijn regelmatig goed in de aanbieding en wanneer je voor meerdere keren tegelijk kookt kan het erg goedkoop. Stamppotten zijn bij uitstek goedkoop te maken, maar ook roerbakschotels e.d. Alleen zul je minder vlees kunnen eten, maar met bonen en andere vervangers kom je een heel eind om ook die voedingsstoffen binnen te krijgen.

En brood is op zich niet slecht natuurlijk en kan ook goedkoop. Alleen moet je inderdaad opletten met het beleg wat je kiest (ivm de prijs).

Voor 50 cent per dag red je het hier niet mee, maar het is wel goedkoop (ik denk een euro of 3 per dag).
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:14:59 #5
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69446124
ik heb een anw, daarbij een dochter die glutenvrij + soja en lactose vrij moet
ik eet absoluut geen pot/blik groente/fruit
eet elke avond normale pot.
wellicht scheelt het ik geen auto heb e.d.

zowel mijn dochter als ik ontbijten zij met speciale crackers ik cornflakes oid.
tussen de middag brood met beleg.. dochter crackers en runderrookvlees, en dan niet de goekdoopste want zit tarwe in.. dus slagers rookvlees.. tussendoor krijgt ze banaantjes/druifjes ivm niet ander fruit kunnen.
En s avonds rijst of aardappelen, of voor hara speciale maccaroni ( pakje kost ongeveer 5 euro.. voor stuk of 7 keer)
wat vlees ( rundvlees/kip) meeste halal want puurder en veel minder bewerking.. weer ivm de gluten voor dochter.
bak alles in zonnebloem olie ivm dochter...
En verse groentes erbij

Ja er is minder over voor dure dingen. maar ze krijgt ook gewoon de dingen die ze nodig heeft.
Fietsend naar allerlei winkels etc. advertenties afspeuren. kleding in uitverkoop voor mezelf.
zij krijgt wanneer ze nodig heeft , en voor schoenen dus kwaliteit en dus duurdere schoenen vind ik belangrijk.

Vaak gaan mensen meer voor gemak dan kosten. ik kom gewoon bij een aldi/lidl/ maar ook de AH

fruit/groente trouwens op de markt einde van de dag, krijg je meer voor minder....
ik heb groente en fruit voor de hele week voor ongeveer 5 euro vlees haal ik een keer in de maand veel in, pakkettjes maken in de vriezer. a ongeveer 20 euro dus zeg maar 5 euro de week.
zak aardappelen in de week a 2 euro.. rijs 1 euro doe je 2 weken mee althans ik.
enige extra kosten is de rijstemelk en het gv cracker pasta spul voor dochter..
maar met een beetje wil besteed ik aan boodschappen de gehele maand 150 euro a 200 euro voor mij en kind
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:16:53 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69446182
Kaas is niet echt goedkoper dan vlees. Een kilo oude kaas is zeker meer dan 10 euro, maar ook jonge kaas is wel 5+ euro. Halfomhalfgehakt kun je gemakkelijk voor < 5 euro per kilo krijgen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:19:03 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69446263
oh en als verse groente van markt teveel is, heb je nogaltijd van van rijsingen bij de grotere supermarktketens in het vriesvak, zakken diegevrooren erweten/bloemkool etc. op tijd ontdooien en uitlaten leken, is goed te pruimen
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:21:58 #8
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69446348
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:16 schreef Iblis het volgende:
Kaas is niet echt goedkoper dan vlees. Een kilo oude kaas is zeker meer dan 10 euro, maar ook jonge kaas is wel 5+ euro. Halfomhalfgehakt kun je gemakkelijk voor < 5 euro per kilo krijgen.
Die geraspte kaas van eigen merk is vaak wel goedkoop, voor 300 gram 1-2 euro (bij de C1000 tenminste). En daar kun je een aantal keren van eten. En half-om-half-gehakt vind ik eerlijk gezegd niet te eten... Dan koop ik liever rundergehakt voor 3 euro de kilo in de aanbieding bij de appie of kipfilet voor 4 euro de kilo.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:23:13 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69446386
Van een heel laag inkomen zal met wellicht moeilijk zijn. Maar de meeste dingen die gezond zijn, zijn juist goedkoop. Als je bijvoorbeeld voor de groenten van het seizoen kiest, ipv voor ingevlogen tomaten uit Malaga, kost dat bijna niks. Kool, uien etc zijn het hele jaar lang goedkoop en erg gezond.
Wat minder vlees eten is ook gezond. Aardappels kosten bijna niks. Thee is veel gezonder dan cola en kost ook haast niks.

Met een budget van 5 euro per persoon per dag kun je heel gezond eten en leven. Zak je daaronder dan wordt het lastig.
The End Times are wild
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:25:34 #10
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_69446488
Als het kan wil ik graag bewijs zien.
Natuurlijk kan je gezond eten, maar je zult dan ergens anders moeten besparen. De vraag is dus, wat laat je schieten om gezond te eten?
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_69446510
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:21 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

of kipfilet voor 4 euro de kilo.
Dat geef ik mijn katten te eten als avond eten.
afgewisseld met koolvis
  Moderator woensdag 27 mei 2009 @ 10:27:01 #12
9859 crew  Karina
Woman
pi_69446546
Ik denk dat als je een laag inkomen hebt je juist gezonder eet, wat LXIV ook zegt. Diepvries/magnetronmaaltijden, Chinees, even naar de snackbar, etc. is ongezonder en veel duurder. Als je verse groenten koopt ben je volgens mij over het algemeen veel goedkoper uit, zeker als je dit bijvoorbeeld bij de "Turk" haalt.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_69446606
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:25 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Als het kan wil ik graag bewijs zien.
Natuurlijk kan je gezond eten, maar je zult dan ergens anders moeten besparen. De vraag is dus, wat laat je schieten om gezond te eten?
Doe de gewonen analoge tv aan ipv digitale tv,
stop met roken, drink wat minder alcohol.

bijvoorbeeld he, bijvoorbeeld.

koop geen kleine dingetjes onderweg, geen snackbarbezoek, geen lunch kopen op het werk, maar neem de boterhammen mee van huis.
niet de etos ofzo in voor troep.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:29:30 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69446632
Mensen klagen wel eens dat bijv. de paprika's zo duur zijn (1,49 per stuk). Dat is natuurlijk ook veel geld voor één paprika, maar men ziet over het hoofd dat het eigenlijk niet normaal is dat die groenten het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Het (koel)ttransport en de invoer maakt het duur. In het seizoen kost het allemaal niks. Vroeger waren paprika's eenvoudigweg niet verkrijgbaar in december. Het is dus pure luxe.
The End Times are wild
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:29:36 #15
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69446638
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:23 schreef LXIV het volgende:
Van een heel laag inkomen zal met wellicht moeilijk zijn. Maar de meeste dingen die gezond zijn, zijn juist goedkoop. Als je bijvoorbeeld voor de groenten van het seizoen kiest, ipv voor ingevlogen tomaten uit Malaga, kost dat bijna niks. Kool, uien etc zijn het hele jaar lang goedkoop en erg gezond.
Wat minder vlees eten is ook gezond. Aardappels kosten bijna niks. Thee is veel gezonder dan cola en kost ook haast niks.

Met een budget van 5 euro per persoon per dag kun je heel gezond eten en leven. Zak je daaronder dan wordt het lastig.

gata in principe wel, tis makkelijker iets voor goedkoops veel te kopen dus voor 10 euro veel halen en dan meerdere porties maken en invriezen.
portioneren+ invriezen is de key bij veel dingen, en de markt en niet bij een winkel alels halen, maar je fietsje of lopend met een tas van huis boodschappen doen
pi_69446700
Ik zie aan zowel mijn vader als aan mijn opa dat het prima kan. Kopen op de markt, geen onzin uit pakjes, gewoon je aardappeltjes en je groentes koken, lapje vlees erbij, geen poespas, niks aan de hand. Ze eten en zijn zo gezond als een vis. Terwijl ze de kosten niet eens kunnen delen met huisgenoten, want ze wonen beide alleen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:31:22 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_69446703
Diepvriesgroente (eventueel bio) van de Aldi en de Lidl is niet duur en gezond. Voor ¤ 2 heb je een grote zak waar je een paar keer van kunt eten.
Onbeperkte witvis (4 stukken) koop je ook voor een euro per pakje. Mét keurmerk!
Seizoensgroenten zijn nooit duur. Koop grote hoeveelheden en vries het portiegewijs in. Heb je geen vriezer, dan kan je het ook wecken.

Brood is in Nederland, in tegenstelling tot andere landen, niet duur. Wil je graag wat gezonder brood eten, zonder broodverbetermiddel , bak het dan zelf. Gebruik geen gist maar zuurdesem of oud zuurdesembrood om het te laten rijzen, dan blijft het ook langer goed. Bak meerdere broden tegelijkertijd en vries ze in. Investeer eventueel in een kleine snijmachien (ongeveer ¤ 2,25 bij de kringloopwinkel) en je kunt het brood gesneden invriezen.

Aardappelen en rijs zijn goedkoper in grote verpakkingen. Spaghetti is niet duur.

Broodbeleg: weinig vlees en kaas eten, maar op zoek gaan naar goedkopere alternatieven.
Vlees: 1-2 x per week is genoeg. Eet af en toe een ei. En vis. En wat nootjes die je bij de turk hebt gekocht...

Kook zoveel mogelijk zelf in grote porties. Maak van 5 kilo markttomaten een pastasaus, tomatensoep etc. Wees creatief met andere groente.

Er bestaan ook kookboeken rond dit thema. Ik heb er zelf een aantal in de kast staan als het Aldi-kookboek, koken voor 4 personen voor ¤ 3.

Samengevat, het kan best. Sterker nog, omdat je weinig geld hebt geef je ook geen geld uit aan troep als chips en frisdrank.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:31:34 #18
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69446712
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:28 schreef Soohr het volgende:

[..]

koop geen kleine dingetjes onderweg, geen snackbarbezoek, geen lunch kopen op het werk, maar neem de boterhammen mee van huis.
Inderdaad, geen onzin aankopen of achterlijk dure abonnementen. Een goedkoop mobieltje/abonnement ipv 40 euro per maand (wat eigenlijk niet nodig is). Geen auto, niet buiten de deur eten. Al dat soort dingen maken het leven duur. Zorg je ervoor dat je zelf eten meeneemt e.d. dan kom je volgens mij prima uit.
pi_69446756
En inderdaad, het zijn geen types die paprika's kopen. Ze zijn van de ouderwetse Hollandse kost. Reken maar dat dat goedkoop kan.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:32:48 #20
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69446759
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:28 schreef Soohr het volgende:

[..]

sommige dingen duurder kopen omdat je er langer mee diet als goedkope producten
fles dreft doe je langer mee als afwasmiddel van 30 cent..
Action doorsnuffelen voor verjaardags kadootjes,
geen alcohol/roken/drugs
als je geen fiets hebt 2e hands fiets kopen bij fietsenmaker, bespaar je veel bezine dingen die op loopafstand te doen zijn ga lekker wandelen /fietsen kost niks ipv auto.. niet zoveel uitgaan.
internet hoeft niet het duurste te zijn, mensen die een pc hebben op skype bellen ipv de telefoon etc.
aanbiedingen. soms moet je een week wat meer investeren om der 3 weken goedkoper dan normaal nog mee te zijn
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:33:04 #21
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69446772
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:14 schreef _evenstar_ het volgende:
ik heb een anw, daarbij een dochter die glutenvrij + soja en lactose vrij moet
*knip*
maar met een beetje wil besteed ik aan boodschappen de gehele maand 150 euro a 200 euro voor mij en kind
Respect Met een allergie erbij is het nog eens veel moeilijker!

Ik heb (in mijn eentje) op momenten geleefd van ongeveer 2,50 per dag, dus tussen de 15 en 20 euro per week, daar kun je echt niet veel van halen. Maar als het moet, dan kan het wel. Je krijgt alleen niet alle nodige vitaminen etc. binnen die je zou willen. En omdat je weinig kunt halen, probeer je toch goedkoop spul te halen wat zoveel mogelijk vult, zoals goedkoop brood. Dat hoeft inderdaad niet ongezond te zijn, maar als je alleen brood eet en geen groente en fruit, dan merk je toch dat het niet goed is voor je lichaam. Ik geloof overigens ook dat het veel beter is om zoveel mogelijk groente, fruit en vlees te eten en bewerkt voedsel, zoals brood, links te laten liggen. Maar op een laag inkomen is er dus eigenlijk geen ontkomen aan.

Ik had overigens toendertijd geen vervoer, zelfs geen fiets, dus alles lopend in de buurt of bij winkels die op de ov route naar en van mijn werk lagen. Anders had ik inderdaad ook zeker aanbiedingen van verschillende winkels nagepluisd en her en der zo goedkoop mogelijk gehaald!
Life is a waste of time, time is a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life!
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:33:21 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69446785
Waar ik me ook over verbaas is dat mensen bijvoorbeeld van die babyvoedingpotjes van één euro 50 per stuk kopen. Daar zit bijna niks in. Als je zelf bijv. bloemkool met worst en aardappelen eet en je pakt een klein beetje van alles en je maalt het fijn heb je een beter en verser product voor nog geen 10 cent. En je kunt dat zo invriezen.

Het valt me vaak op dat mensen die altijd te weinig geld hebben vaak juist onbezonnen uitgeven. Dan kopen ze op het station een flesje water voor 2 euro. Terwijl je ook thuis een flesje kunt vullen voor 0,01 cent. Van dezelfde hoge kwaliteit. Of mensen die 5 euro besparen door op marktplaats te kopen maar hiervoor wel 2x35 km gaan rijden. Dat soort dingen.
The End Times are wild
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:40:57 #23
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69447053
idd zelf water in een flesje doen..
dagje uit picknicken, wat schijfjes komkommer/wortel/fruit flesje aanmaak met water zelf maken kosten 2 eurie voor een gezellig middagje.
geen efteling, maar iig hier nog net zo gezellig.
Als je echt bang bent voor tekort aan vitamines, neem 1 potje vitamines in de maand a 7 eurie ongeveer.. een grote investering, maar als je per dag bereknt acceptabel
in de zomer, flesje ranja en water uit den kraan.. van die ijsjes maak dingen.. voila goedkope waterijsjes
pi_69447060
Mijn opa maakt er trouwens ook echt een sport van. Is er iets in de aanbieding, dan koopt ie er hele ladingen van. Z'n kelder staat vol met blikken bonen, potten appelmoes, pakken wasmiddel, rollen toiletpapier.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:41:33 #25
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69447075
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:33 schreef LXIV het volgende:
Waar ik me ook over verbaas is dat mensen bijvoorbeeld van die babyvoedingpotjes van één euro 50 per stuk kopen. Daar zit bijna niks in. Als je zelf bijv. bloemkool met worst en aardappelen eet en je pakt een klein beetje van alles en je maalt het fijn heb je een beter en verser product voor nog geen 10 cent. En je kunt dat zo invriezen.
Daar dacht ik toevallig ook vandaag nog aan Die potjes babyvoeding zijn volgens mij zo ongezond. Je kunt beter wat verse producten zelf in de blender gooien, dan weet je ook dat er absoluut geen enge chemische toevoegingen in zitten.
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:41 schreef ShadyLane het volgende:
Mijn opa maakt er trouwens ook echt een sport van. Is er iets in de aanbieding, dan koopt ie er hele ladingen van. Z'n kelder staat vol met blikken bonen, potten appelmoes, pakken wasmiddel, rollen toiletpapier.
Dat heb ik nu dus ook Ook al zit ik nu niet meer krap, na mijn ervaringen gaat geen aanbieding aan me voorbij en sla ik regelmatig aan het hamsteren
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:43:07 #26
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69447123
ik kan niet anders ivm de dochter die zo allergisch als de neten is..
daarom weet ik ook echt dat het te doen is.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:58:28 #27
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69447627
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:21 schreef Marijkezwolle het volgende:
Die geraspte kaas van eigen merk is vaak wel goedkoop, voor 300 gram 1-2 euro (bij de C1000 tenminste). En daar kun je een aantal keren van eten. En half-om-half-gehakt vind ik eerlijk gezegd niet te eten... Dan koop ik liever rundergehakt voor 3 euro de kilo in de aanbieding bij de appie of kipfilet voor 4 euro de kilo.
Die geraspte kaas is volgens mij deels analoogkaas. Als je het lekker vindt, moet je het vooral eten natuurlijk, maar het is natuurlijk niet echt lekker. En dan nog: 3 euro per kilo voor rundergehakt is nog goedkoper dan 1 euro / 300 gram.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69448852
Als je er vanuit gaat dat je een vriezer hebt kan het zeker. Je moet alleen slim inkopen, gehakt in bulk als het in de aanbieding is, aardappelen per 10 kilo etc. Dan heb je nog groenten die altijd goedkoop zijn, zoals wortelen en ui, en groenten die in het seizoen goedkoop zijn.

Als je gewoon scherp alle prijzen in de gaten houdt, en "duurdere" dingen goedkoop groot inkoopt en dan invriest kan je best op een laag inkomen normaal eten.
Life is too short not to have fun
  woensdag 27 mei 2009 @ 11:37:10 #29
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_69449083
Ook de produkten van het seizoen eten, die zijn goedkoop.
Op het einde van de marktdag een rondje maken, scheelt ook heel veel euro's.

En grootverpakkingen rijst, macaroni ed, zijn goedkoper dan kleine pakjes.

En ja, je kunt heel gezond eten met een laag inkomen.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  woensdag 27 mei 2009 @ 12:10:48 #30
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69450494
Het hele leven bestaat uit keuzes maken, of je nu rijk of arm bent. Ik denk dat je bij elk budget ervoor zou kunnen kiezen gezond te eten, maar dat die keuze met een laag budget natuurlijk wel moeilijker wordt. Maar het kan wel.

Dat spaghetti uit blik goedkoper is dan het zelf maken is natuurlijk waar, maar ook met een uitkering zou je wel wat meer dan 50 cent kunnen reserveren voor je avondeten he? Maar als je dat geld liever uitgeeft aan wat anders, ja, dan hou je niks over voor het eten.
  woensdag 27 mei 2009 @ 12:16:59 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69450696
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen...
Niet waar ik mijn boodschappen doe:
1 kg friet = 1,20
3 kg aardappel = 1.89, dus 0.63 per kg

Nu zal er vast wel ergens goedkopere friet te koop zijn, maar ook goedkopere aardappel.
pi_69450867
Mijn ervaring:
Nee het kan niet!

Mijn definitie van gezond: vers en bij voorkeur biologisch geteeld.
Tegenwoordig wordt ook zo geadverteerd dat je 2 keer per week vis moet eten.. dan redt je het al helemaal niet.. tenzij je vissticks serieus gaat nemen als visgerecht..

En ja, ik ben eigenwijs, al zeggen ze het me honderdduizend keer, ik geloof niet dat iets wat bewerkt is en toegevoegde vitamientjes heeft uit een potje ooit gezonder of even gezond kan zijn als gewoon vers uit de natuur.
pi_69451245
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:22 schreef MarMar het volgende:
Mijn ervaring:
Nee het kan niet!

Tegenwoordig wordt ook zo geadverteerd dat je 2 keer per week vis moet eten.. dan redt je het al helemaal niet.. tenzij je vissticks serieus gaat nemen als visgerecht..

En ja, ik ben eigenwijs, al zeggen ze het me honderdduizend keer, ik geloof niet dat iets wat bewerkt is en toegevoegde vitamientjes heeft uit een potje ooit gezonder of even gezond kan zijn als gewoon vers uit de natuur.
Dus jij vind een standaard AGF maaltijd niet gezonder dan een diepvriespizza ?
pi_69451296
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:35 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Dus jij vind een standaard AGF maaltijd niet gezonder dan een diepvriespizza ?
Standaard = vers, dan wel.
Mijn standaard is dus niet groente uit blik of pot.

Daarbij zit er nog een gebied tussen gezonder dan een diepvriespizza en echt gezond
pi_69451432
Groenten uit pot zijn dan misschien niet zo gezond als verse groenten, maar nog wel veel gezonder dan een diepvriespizza met misschien 50 gram groenten.

Je snapt toch wel dat als je een beperkt inkomen hebt je niet meer de luxe hebt om altijd biologische of zelfs maar verse groenten te eten? De vraag is dan ook, hoe kan je voor zo weinig mogelijk geld zo gezond mogelijk eten? Dat je af en toe groenten uit een pot moet eten, soit. Altijd nog gezonder dan diepvries/kant en klaar maaltijden, enkel al door de grote hoeveelheid suiker/zout/smaakstoffen/conserveermiddelen in die maaltijden.
pi_69451675
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:41 schreef vaagsel het volgende:
Groenten uit pot zijn dan misschien niet zo gezond als verse groenten, maar nog wel veel gezonder dan een diepvriespizza met misschien 50 gram groenten.

Je snapt toch wel dat als je een beperkt inkomen hebt je niet meer de luxe hebt om altijd biologische of zelfs maar verse groenten te eten? De vraag is dan ook, hoe kan je voor zo weinig mogelijk geld zo gezond mogelijk eten? Dat je af en toe groenten uit een pot moet eten, soit. Altijd nog gezonder dan diepvries/kant en klaar maaltijden, enkel al door de grote hoeveelheid suiker/zout/smaakstoffen/conserveermiddelen in die maaltijden.
Ja dat snap ik en daarom zeg ik dus: gezond eten is niet goed mogelijk met een laag inkomen
Dank je voor het onderstrepen van die mening.

De vraag was: KAN je gezond eten met een laag inkomen, dit is mijn antwoord.
pi_69452287
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:13 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik denk dat het afhankelijk is van hoe creatief je bent. Zelf pastasaus maken hoeft niet duur te zijn en ipv duur vlees kun je er kaas bij eten. Dan heb je voor een euro of 4 voor minimaal 3 keer te eten. Op de markt zijn groenten en fruit veel goedkoper en je moet de aanbiedingen gewoon goed in de gaten houden. Aardappels en groenten zijn regelmatig goed in de aanbieding en wanneer je voor meerdere keren tegelijk kookt kan het erg goedkoop. Stamppotten zijn bij uitstek goedkoop te maken, maar ook roerbakschotels e.d. Alleen zul je minder vlees kunnen eten, maar met bonen en andere vervangers kom je een heel eind om ook die voedingsstoffen binnen te krijgen.

En brood is op zich niet slecht natuurlijk en kan ook goedkoop. Alleen moet je inderdaad opletten met het beleg wat je kiest (ivm de prijs).

Voor 50 cent per dag red je het hier niet mee, maar het is wel goedkoop (ik denk een euro of 3 per dag).
Kaas in plaats van vlees zal alleen in kosten besparen als je je biefstuk er mee vervangt een kilo kaas kost je ook minstens 5 euro.

Voor de rest het hier wel mee eens. Eet seizoensgebonden, koop op de markt, vermijd de blauwe supermarkt, en maak dingen zelf. Een kilo tomaten kost op het moment iets meer dan een euro, een kilo uien ook zoiets. Komkommer heb je ook voor 12 cent. Daar kan je toch voor 2 personen 4 dagen salade van maken (en dan nog heb je ui over ).

Eet nu aardbeien voor een a twee euro de kilo, en in november mandarijnen. Kan best, met wat gezond verstand
pi_69452356
quote:
Mijn ervaring:
Nee het kan niet!

Als je de goedkopere witvissoorten neemt, dan betaal je daar iets van 3 a 4 euro de kilo voor, en daar haal je dan 6 niet al te grote porties uit.
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:35:52 #39
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_69452986
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:50 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ja dat snap ik en daarom zeg ik dus: gezond eten is niet goed mogelijk met een laag inkomen
Dank je voor het onderstrepen van die mening.

De vraag was: KAN je gezond eten met een laag inkomen, dit is mijn antwoord.
Dus jij bent van mening dat ingevroren, verder onbewerkte biogroente niet gezond zijn (die dus gewoon standaard bij de Aldi in het assortiment zitten). En dat gewone blokken witvis met dat algemeen geaccepteerde milieukenmerk (ECC ofzo) ook ongezond zijn?
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:38:11 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69453055
Het is meerdere malen aangetoond dat groenten uit pot of diepvries eigenlijk net zo gezond zijn als verse groenten. En ook biologische groenten zijn niet aantoonbaar gezonder.

En je kunt ook altijd nog je eigen groenten telen. Dat kost enkel tijd.
The End Times are wild
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:46:38 #41
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_69453295
Waar moet ik aan denken qua bestedingsruimte bij een laag inkomen? Voor 5 euro per dag is prima gezond te eten, voor 2 of 3 euro per dag zal het een stuk lastiger worden.
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:49:22 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69453386
Ja, voor een inkomen onder de 5 euro wordt het denk ik wel moeilijk. Zeker fruit en vruchtensappen worden dan te duur. Dan zit ik echt te denken aan fabrieksbrood met euroshopper hagelslag en een kopje thee.
The End Times are wild
pi_69453429
Natuurlijk kan dat, als je een beetje handig bent in de keuken en slim met inkopen kan het zelfs vrij luxe naar de maatstaven van de gemiddelde Nederlander.
Je moet alleen niet hersenloos bij de AH je karretje vol gooien met waar je zin in hebt maar letten op seizoensgroente en aanbiedingen en veel op de markt of bij de Turk halen. Geen aardbeien in december en tomaten in januari meer.
En vergeet de diepvries niet. Er is helemaal niets mis met diepvriesgroente en het is vaak ook nog vrij goedkoop.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_69453723
Daarbij is Euroshopper spul vaak nog goedkoper dan de Aldi/Lidl. Gevaar is alleen dat je toch veel te dure merkartikelen gaat kopen.

En als je een tuin hebt kan het best lonen groenten als bonen of pompoen/courgette zelf te kweken. Niet al te arbeidsintensief en een grote opbrengst per m2.

Daarbij is een diepvries toch heel belangrijk denk ik. Als je lekkere tomaten voor ¤ 0.75 de kilo tegenkomt gelijk een boel inslaan, pastasaus van maken en invriezen. Zelfde geldt voor andere groenten door er bv. soep van te maken en dit in te vriezen.
pi_69453755
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 14:00 schreef vaagsel het volgende:
Daarbij is Euroshopper spul vaak nog goedkoper dan de Aldi/Lidl. Gevaar is alleen dat je toch veel te dure merkartikelen gaat kopen.

En als je een tuin hebt kan het best lonen groenten als bonen of pompoen/courgette zelf te kweken. Niet al te arbeidsintensief en een grote opbrengst per m2.

Daarbij is een diepvries toch heel belangrijk denk ik. Als je lekkere tomaten voor ¤ 0.75 de kilo tegenkomt gelijk een boel inslaan, pastasaus van maken en invriezen. Zelfde geldt voor andere groenten door er bv. soep van te maken en dit in te vriezen.
Euroshopperspul is vaak alsnog duurder en mindere kwaliteit dan de eigen merken van andere supermarkten. Vandaar, vermijd de AH
  woensdag 27 mei 2009 @ 14:03:02 #46
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69453804
Ok, volgens het voedingscentrum zijn dit de aanbevolen hoeveelheden per dag:

Groente 4 opschep-lepels (200g)
Fruit 2 stuks (200g)
Brood 6-7 sneetjes (210-245g)
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 4-5 aardappelen/opscheplepels (200-250g)
Melk(producten) 450 ml
Kaas 1 ½ plak (30g)
Vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers 100 - 125g
* Eet twee keer per week vis, waarvan ten minste één keer vette vis
Halvarine 5 g/sneetje (30-35g)
Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepel (15g)
Dranken (inclusief melk) 1 ½ -2 liter

In principe zou je dus het volgende nodig hebben voor 1 week:
1400 gram groente
1400 gram fruit
40 tot 50 sneetjes brood
1400 tot 1750 gram aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten
3150 ml melk(producten)
210 g kaas
700 tot 875 g vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers
210 tot 245 g halvarine
105 g bak-, braad- en frituurproducten, olie
10,5 tot 14 liter dranken

Nou weet ik niet hoe de prijzen op dit moment zijn in Nederland (ik woon sinds 1,5 jaar in Schotland). Maar stel dat je een budget hebt van 25 euro voor 1 week voor 1 persoon. Hoe ver zouden jullie komen met boodschappen voor 3 maaltijden per dag?

TS begint met geschatte prijzen:
£6.00 - 1400 gram groente
£8.00 - 1400 gram fruit
£4.00 - 40 tot 50 sneetjes brood
£3.00 - 1400 tot 1750 gram aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten
£2.50 - 3150 ml melk(producten)
£2.00 - 210 g kaas
£6.00 - 700 tot 875 g vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers
£0.75 - 210 tot 245 g halvarine
£0.25 - 105 g bak-, braad- en frituurproducten, olie
£2.50 - 10,5 tot 14 liter dranken
---------- +
£35.00 naar euro's = +/- ¤40,00

En dan ben ik met fruit/groente prijzen uitgegaan van aanbiedingsprijzen in supermarkten. Je legt hier namelijk al gauw £2.50 neer voor een trosje druiven of £4.00 voor 300gr bosbessen. Groente/fruit markten heb je hier niet echt (tenminste, niet bij mij in de buurt). Met dranken ben ik uitgegaan van een flesje limo en een fles fris oid.
pi_69453924
Gisteren voor ¤3.50 6 bananen, 6 kiwi's en 1 limoen gekocht op de markt. Moet dus goedkoper kunnen dan de 8 pond die je daarvoor begroot hebt.

Daarbij kan je voor ¤4.00 als je goed shopt tussen de 5 en 10 kilo aardappelen krijgen. Kan je toch minimaal een maand mee vooruit.

[ Bericht 33% gewijzigd door vaagsel op 27-05-2009 14:11:53 ]
  woensdag 27 mei 2009 @ 14:14:02 #48
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69454153
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 14:06 schreef vaagsel het volgende:
Gisteren voor ¤3.50 6 bananen, 6 kiwi's en 1 limoen gekocht op de markt. Moet dus goedkoper kunnen dan de 8 pond die je daarvoor begroot hebt.
Ik wou dat ik naar de markt kon voor fruit Helaas is hier nooit een markt, daarvoor zou je het platteland in moeten, en ik heb (nog) geen eigen vervoer. Als ik dus de bus naar een markt zou moeten nemen ben ik nog duurder uit, want bussen zijn al helemaal belachelijk duur hier De markten hier zijn denk ik verdreven door de supergrote supermarkten (Ikea size) waar iedereen naartoe gaat voor zijn boodschappen. Maar die rekenen dus vrij veel voor groente en fruit.
pi_69455736
Dat is erg jammer, maar zeker niet hier van toepassing. De vraag: Kan je gezond eten op een laag inkomen? Is dus zeker wel "ja".

Laten we jouw lijstje even nemen met Nederlandse marktprijzen voor seizoensgroente en fruit:
quote:
TS begint met geschatte prijzen:
¤2,50 - 1400 gram groente
¤4,00 - 1400 gram fruit
¤3,50 - 40 tot 50 sneetjes brood
¤3,00 - 1400 tot 1750 gram aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten
¤2,50 - 3150 ml melk(producten)
¤1,00 - 210 g kaas
¤4,00 - 700 tot 875 g vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers
¤1,00 - 210 tot 245 g halvarine
¤0.50 - 105 g bak-, braad- en frituurproducten, olie
¤5,50 - 10,5 tot 14 liter dranken
27,50. scheelt je dus 12,50. Ik ben trouwens van mening dat je je drinken erg goedkoop inschat. Frisdrank en vruchtensappen zijn hier niet vaak voor minder dan een euro de liter te vinden. En drie liter melkproducten? Je weet dat Joris Driepinter tegenwoordig de ongezondste Nederlander zou zijn?
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:12:26 #50
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_69455851
Die dranken kan je natuurlijk ook gewoon vervangen door water. Als we dan toch gaan besparen...
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:17:13 #51
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69456019
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik ben trouwens van mening dat je je drinken erg goedkoop inschat. Frisdrank en vruchtensappen zijn hier niet vaak voor minder dan een euro de liter te vinden. En drie liter melkproducten? Je weet dat Joris Driepinter tegenwoordig de ongezondste Nederlander zou zijn?
Met drinken denk ik dan aan limonade en kraanwater om geld te besparen he Dat kun je heel goedkoop maken.

Die drie liter melk vond ik ook schokkend, net als 6 a 7 sneetjes brood per dag Ik gebruik in een week misschien 1,5 liter melk en nog niet eens 1 heel brood. Maar deze cijfers komen dus van het Voedingscentrum. En ik neem aan dat ze met melk(producten) ook yoghurt e.d. bedoelen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:20:57 #52
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_69456115
Frisdranken ed. zijn natuurlijk overbodig he Wij drinken thuis alleen kraanwater, koffie, thee, melk, appelsap aangelengd met water voor de kinderen en heel soms limonade.
pi_69456278
Guessed so, maar een pak vruchtensap is al rond een euro. Koffie is omgerekend helemaal duur, thee valt dan wel weer mee. Melk zit je ook op iets van een euro het pak.

Limonade is dan nog relatief goedkoop, tweenogwat voor acht liter (bij de lidl zelfs wat goedkoper, 1 zoveel dacht ik). Frisdrank ligt zo tussen de 80 cent en de 1,60 voor anderhalve liter. Behalve 7'up achtige producten, en cola die echt te vies voor woorden is, die liggen rond de 25 cent (maar dan zou ik inderdaad voor water gaan ).
pi_69456352
Je kan ook sinaasappelconcentraat om zelf sinaasappelsap van te maken, lijkt me een stuk goedkoper per liter.
pi_69456539
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 13:35 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Dus jij bent van mening dat ingevroren, verder onbewerkte biogroente niet gezond zijn (die dus gewoon standaard bij de Aldi in het assortiment zitten). En dat gewone blokken witvis met dat algemeen geaccepteerde milieukenmerk (ECC ofzo) ook ongezond zijn?
Ik ben inderdaad van mening dat vers altijd gezonder is en ik ben nog meer van mening dat een algemeen geaccepteerd milieukeurmerk in Europa al helemaal te weinig zegt.. zo vreselijk hoog zijn die milieu-eisen nou ook weer niet.

Dat betekent niet dat je meteen doodgaat of ondervoed raakt als je van een lager inkomen moet leven en dus ongezondere keuzes moet maken (goedkoper brood, minder vaak verse groentes) maar principieel gezond eten kan je er gewoon niet van.
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:37:18 #56
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_69456653
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:33 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad van mening dat vers altijd gezonder is en ik ben nog meer van mening dat een algemeen geaccepteerd milieukeurmerk in Europa al helemaal te weinig zegt.. zo vreselijk hoog zijn die milieu-eisen nou ook weer niet.

Dat betekent niet dat je meteen doodgaat of ondervoed raakt als je van een lager inkomen moet leven en dus ongezondere keuzes moet maken (goedkoper brood, minder vaak verse groentes) maar principieel gezond eten kan je er gewoon niet van.
Echt vers is gezonder ja, maar het verschil tussen ingeblikte of diepvries-groente en de groente van de (super)markt is verwaarloosbaar.
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:38:28 #57
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69456689
quote:
Ik ben het hier helemaal mee eens trouwens
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:39:24 #58
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_69456729
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:37 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Echt vers is gezonder ja, maar het verschil tussen ingeblikte groente en de groente van de (super)markt is verwaarloosbaar.
Nou.... ingeblikt en potvoer is vaak wat aan de zoute kant. Daarnaast worden er soms ook andere zaken aan toegevoegd. Onbewerkte diepvriesgroente en normale groente zoals je die bij de (super)markt koopt zijn inderdaad vergelijkbaar.
pi_69456895
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:39 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Nou.... ingeblikt en potvoer is vaak wat aan de zoute kant. Daarnaast worden er soms ook andere zaken aan toegevoegd. Onbewerkte diepvriesgroente en normale groente zoals je die bij de (super)markt koopt zijn inderdaad vergelijkbaar.
Ik meen pas een onderzoek gelezen te hebben dat diepvries zelf meer vitamines bevat dan 'verse' groente uit de supermarkt. Diepvriesgroente gaat namelijk vrij snel na oogsten door de snijmachine en wordt dan heel snel ingevroren terwijl de broccoli uit Egypte bij de appie al een week of drie in een koelcel vitamientjes heeft liggen verliezen.
Ik kan het alleen even niet vinden, zal vanavond nog eens verder zoeken.
pi_69460609
Ik heb de afgelopen maand 180 euro uitgegeven aan eten en daar hebben we met z'n tweeën van gegeten. Elke dag tussen de 250-400 gr groenten per persoon. Scheelt wel dat ik geen vlees/vis hoef te kopen, maar daarvoor in de plaats natuurlijk wel vleesvervangers/noten/eieren/kaas. Ik ben dus wel van mening dat het kan...
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_69464285
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:39 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Op het smaak- en textuurverlies na, ja.

Het valt mij vaak nog best tegen om gezond&goedkoop te eten (ik heb mezelf bij wijze van experiment op een budget gezet ). Ik eet wel echt gezond, maar ik kom amper uit
Morgen laatste dag van het weekbudget, zelfgemaakte bapao's
  donderdag 28 mei 2009 @ 13:09:40 #62
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_69488332
quote:
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen... Als je ECHT langdurig weinig te besteden hebt kan ik me voorstellen dat je dan voor het goedkope alternatief gaat.
je kan 5 kilo aardappelen kopen voor 1,50. Daar kan friet niet tegen op.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 28 mei 2009 @ 13:16:12 #63
50936 The_Hives
pi_69488501
En om trouwens nog meer te besparen, fiets eens op een mooie dag rond je dorp/stad en kijk wat er allemaal langs de weg te koop is. Scheelt vaak ook een stuk in de prijs.
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 28 mei 2009 @ 13:16:29 #64
50936 The_Hives
pi_69488504
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:29 schreef LXIV het volgende:
Mensen klagen wel eens dat bijv. de paprika's zo duur zijn (1,49 per stuk). Dat is natuurlijk ook veel geld voor één paprika, maar men ziet over het hoofd dat het eigenlijk niet normaal is dat die groenten het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Het (koel)ttransport en de invoer maakt het duur. In het seizoen kost het allemaal niks. Vroeger waren paprika's eenvoudigweg niet verkrijgbaar in december. Het is dus pure luxe.
ach als je weet dat een paprikaboer voor een kilo 69 cent krijgt (uit kas, zijn dus gemiddeld 4/5 paprika's) en die worden in de winkel verkocht voor een euro, dan is het geen luxeprobleem maar een winstmaker voor de supermarkten.....
Fok! Federatie
pi_69488735
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:16 schreef The_Hives het volgende:

[..]

ach als je weet dat een paprikaboer voor een kilo 69 cent krijgt (uit kas, zijn dus gemiddeld 4/5 paprika's) en die worden in de winkel verkocht voor een euro, dan is het geen luxeprobleem maar een winstmaker voor de supermarkten.....
Is idd pure gewenning. Supermarkten prijzen hun groenten al zo lang veel te duur waardoor half Nederland het nu normaal vind 1 euro te betalen voor een paprika. Ik heb een tijdlang bij een Jumbo gewerkt, heb daar geleerd dat op de kruidenierswaren gewoon verlies wordt gedraaid. De winst zit hem puur in de versproducten, moet je dus nagaan wat voor marges daar soms op zitten.
  donderdag 28 mei 2009 @ 13:30:17 #66
50936 The_Hives
pi_69489002
precies . Ik heb ook bij een supermarkt op kantoor gewerkt. Iets 'in de aanbieding' is om mensen te trekken. Op die aanbiedingsproducten zit ook nog bijna overal een marge op. Op sommige KW artikelen wordt wel verlies gedraaid maar die moeten ze toch hebben om een compleet assortiment te hebben om de klant volledig te kunnen bedienen. Om het over de zogenaamde aanbiedingen van non-food maar niet te hebben.

Nog een voorbeeld voor die marges: mn zwager is aardbeienboer. Een marktkoopman die bij hem aardbeien koop verkoopt op dit moment 2 bakjes voor 2,50 en maakt daar nog een ruime marge op. Ik was zojuist in de winkel en daar was een aanbieding van aardbeien: 1 bakje voor 2,50
Fok! Federatie
pi_69494250
ja, mij lukt het

wij hebben wekelijks een budget van ongeveer 40 euro gesteld voor alle eten en drinken die we aanschaffen en dus opeten. Die 40 euro is dus voor 2 personen.

We doen onze boodschappen bij de Lidl en slaan wekelijks een hele volle groentenlade in: van broccoli, champignons, courgette, boontjes, aubergine, paprika, bosui en ga zo maar door.

Voeg daar wat basis aan toe (pasta, aardappelen, rijst) en wat dingen als creme fraiche, gezeefde tomaten, etc. en je bent klaar.

Verder drinken we alleen maar thee thuis, en soms een biertje of een wijntje.

We eten vrij weinig vlees (doen 1 kipfilet of 200/250 gram gehakt met z'n tweeen als we iets met vlees eten) en veel groente. Dit scheelt ook in de kosten. Het vlees dat we eten, halen we altijd in de aanbieding en vriezen we in kleine porties in.

Ook gooien we kliekjes nagenoeg nooit weg, maar vriezen we die ook in die we vervolgens een of twee weken later in het weekmenu verwerken.

Bewust leven geeft echt een kick, vind ik: voor zo weinig mogelijk zo lekker en gezond mogelijk eten is tof
Ja doei.
  donderdag 28 mei 2009 @ 20:53:28 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69504159
quote:
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen... .
Dat hou ik voor een gerucht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69598590
Even bijlezen zo
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_69598988
mja 1,5 liter AH cola is ook maar 60 cent, scheelt toch flink met coca cola.
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_69599126
quote:
Op maandag 1 juni 2009 12:33 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
En ranzig.
pi_69599433
geen cola drinken is nog gezonder
Ja doei.
  maandag 1 juni 2009 @ 18:41:51 #73
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_69609380
tvp voor als ik (ooit nog eens) ga studeren
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_69610037
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Kaas in plaats van vlees zal alleen in kosten besparen als je je biefstuk er mee vervangt een kilo kaas kost je ook minstens 5 euro.

Voor de rest het hier wel mee eens. Eet seizoensgebonden, koop op de markt, vermijd de blauwe supermarkt, en maak dingen zelf. Een kilo tomaten kost op het moment iets meer dan een euro, een kilo uien ook zoiets. Komkommer heb je ook voor 12 cent. Daar kan je toch voor 2 personen 4 dagen salade van maken (en dan nog heb je ui over ).

Eet nu aardbeien voor een a twee euro de kilo, en in november mandarijnen. Kan best, met wat gezond verstand
Hoe kom ej daaraan, vraag ik me af.

"Ga naar de markt" is een leuk advies, maar ik werk en kan dus niet altijd naar de markt (meestal niet zelfs). En zelfs bij Lidl of Bas kom ik niet aan komkommers van 12 cent, toevallig hadden ze idd wel een kilo tomaten voor een euro, maar goed. Aardbeien heb ik tot nu toe het goedkoopst gezien voor 2,29 per pond.
Sanity is (not) statistical
pi_69610110
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:23 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Is idd pure gewenning. Supermarkten prijzen hun groenten al zo lang veel te duur waardoor half Nederland het nu normaal vind 1 euro te betalen voor een paprika. Ik heb een tijdlang bij een Jumbo gewerkt, heb daar geleerd dat op de kruidenierswaren gewoon verlies wordt gedraaid. De winst zit hem puur in de versproducten, moet je dus nagaan wat voor marges daar soms op zitten.
Dit verhaal kan ik ook bevestigen voor C1000. Bijvoorbeeld Nederlandse aardbeien worden bewust duurder verkocht dan Spaanse, ongeacht of ze dezelfde inkoopprijs hebben. Denk dan aan inkoop 1,25 en verkoop Spaanse aardbeien 1,99 en Hollandse aardbeien 3,99 (meegemaakt).

Versmarges van 33 tot 50% zijn normaal.
pi_69610326
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 13:49 schreef LXIV het volgende:
Ja, voor een inkomen onder de 5 euro wordt het denk ik wel moeilijk. Zeker fruit en vruchtensappen worden dan te duur. Dan zit ik echt te denken aan fabrieksbrood met euroshopper hagelslag en een kopje thee.
Ik zit nu denk ik rond de 5 euro per dag en zou eigenlijk terugmoeten naar 3 (en dat lukt niet erg). Ik denk dat daartussen inderdaad wel de grens ligt van of je nog normaal boodschappen kan doen en gezond kan eten, of dat je echt moet gaan bezuinigen. Bijvoorbeeld fruit is duur en als ik echt onbeperkt fruit wil kunnen eten, dan red ik dat niet meer voor dat bedrag. Ik moet afvallen, dus wil geen goedkope troep, eet dan liever fruit als tussendoortje - bezuinigen op fruit vind ik dus echt heel vervelend.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 17:32:09 #77
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_69639108
Je zal veel simpeler moeten denken, en veel meer seizoensgebonden eten denk ik. Dus veel kool achtigen in de winter, winterpeen, etc.

ik maak als we geen zin in gedoe hebben vaak dit:
per persoon 1 ui in ringen snijden.
Uien in de koekepan.
Rasp er winterwortel doorheen
Als de eieren een beetje kleur krijgen wat gesneden schouderham bijgooien
Bak tot uien gecaremelliseerd zijn.
Als je de uien goed donker wil, kun je beter de wortel en ham wat later toevoegen.
Sla een ei los per persoon.
Voeg het ei toe, en veeg het ei naar het midden van de pan zodat er een soort omeletrol in het midden kom liggen. keer om, en klaar.
Serveer met babi pangang suas uit een zakje.

Volgens mij is het zakje saus het duurste van dit gerecht, en met wat rijst erbij is het gewoon een gezonde, volledige maaltijd.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 2 juni 2009 @ 17:44:29 #78
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_69639445
quote:
Op maandag 1 juni 2009 12:33 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
Als het over gezond eten gaat, waarom denk je zelfs überhaupt over frisdrank na? Geen frisdrank drinken is niet zo moeilijk.
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
pi_69643670
de komkommers zijn nu 25 cent bij de Lidl

de aardbeitjes helaas nog wat duur

vandaag voor 26 euro gehaald, waar we 5 dagen van eten:

komkommer
aubergine
broccoli
courgette
2 dozen champignons
avocado
rucola
tomaten
tros bananen
4 pakken afbakbroodjes
2 potten pindakaas
3 pakken melk
yoghurt
Vruchtencruesli
parmezan
geraspte kaas
knoflookroomspullie
gezeefde tomaten
spaghetti
tortillachips

(toiletpapier
keukenrollen)

volgens mij mis ik nu nog wat dingen maar om een indruk te geven.
vlees eten we niet veel en als we het eten dan ligt 't in de vriezer, want dat kopen we als het in de aanbieding is
Ja doei.
pi_69644016
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:02 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Hoe kom ej daaraan, vraag ik me af.

"Ga naar de markt" is een leuk advies, maar ik werk en kan dus niet altijd naar de markt (meestal niet zelfs). En zelfs bij Lidl of Bas kom ik niet aan komkommers van 12 cent, toevallig hadden ze idd wel een kilo tomaten voor een euro, maar goed. Aardbeien heb ik tot nu toe het goedkoopst gezien voor 2,29 per pond.
Toch de markt, ben ik bang. Of de turk. Gister voor 7,50 euro fruit gehaald: halve kilo appels, iets meer dan een kilo bananen, halve kilo gele kiwi, een komkommer, en 2 kg meloen. Hier niet de goedkoopste gekozen, maar wat er het beste uitzag.

En als mede Rotterdammer heb je twee gigantische markten die er ieder twee keer per week staan, Dinsdag (Blaak) Woensdag (Afrikaanderplein) en Zaterdag (Beide). Daarnaast nog andere kleinere markten.. (al is die op Afrikaanderplein op Woensdag te vroeg weg als je uit werk komt inderdaad, die beginnen soms voor vier uur al aan het opruimen).

Maar dan is er nog een hele zaterdag
pi_69666239
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 19:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Toch de markt, ben ik bang. Of de turk. Gister voor 7,50 euro fruit gehaald: halve kilo appels, iets meer dan een kilo bananen, halve kilo gele kiwi, een komkommer, en 2 kg meloen. Hier niet de goedkoopste gekozen, maar wat er het beste uitzag.

En als mede Rotterdammer heb je twee gigantische markten die er ieder twee keer per week staan, Dinsdag (Blaak) Woensdag (Afrikaanderplein) en Zaterdag (Beide). Daarnaast nog andere kleinere markten.. (al is die op Afrikaanderplein op Woensdag te vroeg weg als je uit werk komt inderdaad, die beginnen soms voor vier uur al aan het opruimen).

Maar dan is er nog een hele zaterdag
Laat ik nou meestal dinsdag, woensdag en zaterdag werken. Juist op donderdag ben ik vaak vrij en dan is er nergens markt. Heb al op internet gekeken of er dan wat in Rotterdam is. Ja, geloof ergens een wijkmarktje met 12 kraampjes, maar daar ga ik geen half uur voor rijden. En de markt is sowieso maar tot 17.00 dus dat red je dan nooit als je werkt tot vijf uur, zoals veel mensen (en ik ook).

Nu is er wel markt op zondag toch, in het centrum? Alleen ik vind het altijd zo verschrikkelijk druk dan, echt niet uit te houden.
  woensdag 3 juni 2009 @ 15:49:22 #82
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_69668011
net gescoord op de markt:

1 kg sperziebonen
0.5 kg tauge
1 kg waspeentjes
1 bosje bosui
2 kg nieuwe aardappeltjes

4,50 e kunnen wij met twee sowieso drie of vier dagen van eten
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 3 juni 2009 @ 15:49:55 #83
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_69668034
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:04 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Nu is er wel markt op zondag toch, in het centrum? Alleen ik vind het altijd zo verschrikkelijk druk dan, echt niet uit te houden.
die is niet de moeite waard hoor, vooral kleding en zooi, weinig AGF
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_69668077
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:04 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Laat ik nou meestal dinsdag, woensdag en zaterdag werken. Juist op donderdag ben ik vaak vrij en dan is er nergens markt. Heb al op internet gekeken of er dan wat in Rotterdam is. Ja, geloof ergens een wijkmarktje met 12 kraampjes, maar daar ga ik geen half uur voor rijden. En de markt is sowieso maar tot 17.00 dus dat red je dan nooit als je werkt tot vijf uur, zoals veel mensen (en ik ook).

Er is inderdaad een, iets kleinere, zondagsmarkt. De markt op blaak staat er trouwens tot redelijk laat, half zes of zes uur ofzo. (volgens hollandsemarkten.nl staat die er ook op vrijdag, al kan ik mij niet herinneren dat ooit te hebben gezien).
pi_69671080
De moeder van een vriendin van mij leeft al 25 jaar van de bijstand, en eet alleen maar biologisch. Hoe ze het precies doet weet ik niet, maar ik gok in elk geval:

- geen auto
- geen vakantie (die weet ik dan weer wel zeker)
- vegetarisch (ook zeker)
- seizoensgroenten
- aanbiedingen in de gaten houden

Zelf heb ik dit gelukkig nooit hoeven doen, maar zo'n 5 euro per dag lijkt me best haalbaar.
  woensdag 3 juni 2009 @ 17:16:15 #86
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_69671460
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:49 schreef littledrummergirl het volgende:

1 kg sperziebonen
0.5 kg tauge
1 kg waspeentjes
1 bosje bosui

4,50 e kunnen wij met twee sowieso drie of vier dagen van eten
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
  woensdag 3 juni 2009 @ 18:54:50 #87
45206 Pietverdriet
pi_69674258
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 17:04 schreef Bleie het volgende:
De moeder van een vriendin van mij leeft al 25 jaar van de bijstand
pi_69674365
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 19:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Gister voor 7,50 euro fruit gehaald: halve kilo appels, iets meer dan een kilo bananen, halve kilo gele kiwi, een komkommer, en 2 kg meloen. Hier niet de goedkoopste gekozen, maar wat er het beste uitzag.
Dat vind ik helemaal niet zo goedkoop
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:49 schreef littledrummergirl het volgende:

1 kg sperziebonen
0.5 kg tauge
1 kg waspeentjes
1 bosje bosui

4,50 e
Dat wel De sperziebonen zijn hier nog steeds duur
pi_69679431
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zegt niet alles hoor. Als je ziek wordt terwijl je net even geen werk hebt, kom je ook niet meer uit de bijstand. Ik ken ook zo iemand. Ze zou best willen werken, maar niemand neemt haar aan vanwege haar kwalen, dus zij leeft ook al heel lang van de bijstand.
  woensdag 3 juni 2009 @ 21:34:08 #90
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69680350
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 18:58 schreef ColdFeet het volgende:
Dat wel De sperziebonen zijn hier nog steeds duur
Sperziebonen zijn dan ook een zomergroente, echt hoog zomer. Half juli worden die ongeveer goedkoop denk ik.
pi_69684257
Mijn mening,

Ja je kan eten van relatief weinig geld.
Echter is het wel nogal ingrijpend en imho minder gezond.

Ik zelf hou van vis en die wordt duur betaald.
Groente kan redelijk goedkoop ingekocht worden als je goed oplet fruit is vaak erg duur.

En bakje frambozen b.v. je schrikt echt van de prijs

Ik heb nu de luxe dat ik niet hoef te bezuinigen op voedsel maar weet uit mijn jeugd dat dit geen pretje is.

Groeten,

allsystemshalt
pi_69684996
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:01 schreef allsystemshalt het volgende:
Mijn mening,

Ik zelf hou van vis en die wordt duur betaald.
Groente kan redelijk goedkoop ingekocht worden als je goed oplet fruit is vaak erg duur.

En bakje frambozen b.v. je schrikt echt van de prijs

Ik heb nu de luxe dat ik niet hoef te bezuinigen op voedsel maar weet uit mijn jeugd dat dit geen pretje is.

Groeten,

allsystemshalt
Geen visboer in de buurt die zo'n allegaartje heeft van ¤5 voor 2 a 3 kilo? Zoiets haal ik wel eens namelijk. vaak is het gewoon vis waar die dag (te) veel van gevangen is en dus 'gedumpt' wordt
pi_69686108
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Geen visboer in de buurt die zo'n allegaartje heeft van ¤5 voor 2 a 3 kilo? Zoiets haal ik wel eens namelijk. vaak is het gewoon vis waar die dag (te) veel van gevangen is en dus 'gedumpt' wordt
Dat zou kunnen echter is het voor mij niet meer van toepassing.
En vaak zijn de betere vis soorten dus vette vis duurder dan de magere soorten.
En juist die vette zijn belangrijk vanwege de visolie
pi_69686416
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:32 schreef allsystemshalt het volgende:

[..]

Dat zou kunnen echter is het voor mij niet meer van toepassing.
En vaak zijn de betere vis soorten dus vette vis duurder dan de magere soorten.
En juist die vette zijn belangrijk vanwege de visolie
Nee, niet perse, hier althans. Heb geregeld makreel of botervis (een deel dan) erbij gehad. Kijk, paling zal je er niet in aantreffen maar bijv. een Dorade ofzo weer wel.
pi_69686608
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:38 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Nee, niet perse, hier althans. Heb geregeld makreel of botervis (een deel dan) erbij gehad. Kijk, paling zal je er niet in aantreffen maar bijv. een Dorade ofzo weer wel.
Paling is heerlijk echter is het momenteel nogal slecht gesteld met de paling/glasaal dus laat ik die links liggen.

Ik let wel op dat ik geen vis eet die rust nodig heeft om weer op stand te kunnen komen

[ Bericht 0% gewijzigd door allsystemshalt op 04-06-2009 00:10:16 ]
pi_69766684
Het kan sowieso, maar alles hangt af van je prioriteiten.
Ik heb ook niet zoveel geld, maar ik hou dusdanig veel van eten, dat dat gewoon het allerlaatste is waar ik op zou besparen.
Ik draag schoenen tot ze helemaal uit elkaar vallen en ik ben waarschijnlijk de enige in het dorp zonder flatscreen-televisie, maar ik eet in elk geval lekker, en heel gezond.
Je moet er alleen wat meer werk voor verzetten. Goed leren koken, vriendjes worden met je groente- kaas- en visboer, grote porties maken om in te vriezen, zelf kruiden kweken en geen onzin, zoals snoep en frisdrank in huis halen.
En een paar keer per week vegetarisch eten scheelt ook ontzettend veel geld.

Mijn weekboodschappen zijn nooit meer dan EUR 35,- voor twee personen, en dat is inclusief tandpasta, toiletpapier, shampoo en wasmiddel. Vaak minder, ik maak er een sport van om zo ver mogelijk onder de dertig euro uit te komen. Vandaag kwam ik uit op 27 euro en daar zat dan nog een fles prima witte wijn en drie ons Parmezaanse kaas bij. Het kán best.
Let me see you stripped down to the bone
pi_69766993
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:01 schreef allsystemshalt het volgende:
Mijn mening,

ondanks dat het 'imho' is, kan ik met kracht ontkennen dat ik nu minder gezond eet dan wanneer ik het dubbele uit zou (kunnen) geven aan eten. Ik zou eerder wat luxere producten kopen, maar niet gezonder, want met de hoeveelheid groente en vlees (weinig dus) die ik nu eet, kan het niet veel gezonder
Ja doei.
pi_69767064
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:07 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ondanks dat het 'imho' is, kan ik met kracht ontkennen dat ik nu minder gezond eet dan wanneer ik het dubbele uit zou (kunnen) geven aan eten. Ik zou eerder wat luxere producten kopen, maar niet gezonder, want met de hoeveelheid groente en vlees (weinig dus) die ik nu eet, kan het niet veel gezonder
Helemaal mee eens. Bij financiële meevallers ben ik juist veel meer geneigd om dingen te kopen waar mijn lijf iets minder op zit te wachten. Dan zijn de kilo's Franse kazen niet aan te slepen, en bak ik taartjes van veel te dure, geïmporteerde chocolade. Indien blut kies ik er graag voor om het geld dát ik heb gewoon aan groenten, fruit en volkoren boterhammen uit te geven.
pi_69767138
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Bij financiële meevallers ben ik juist veel meer geneigd om dingen te kopen waar mijn lijf iets minder op zit te wachten. Dan zijn de kilo's Franse kazen niet aan te slepen, en bak ik taartjes van veel te dure chocolade. Indien blut kies ik er graag voor om het geld dát ik heb gewoon aan groenten, fruit en volkoren boterhammen uit te geven.
juh als we eens 'dol doen' en meer geld uit geven, halen we lekkere sweetpeppers, loempiaatjes, goede oude kaas, brie, etc da's heul nie gezond nie
Ja doei.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 13:15:32 #100
221912 minilot
Nancy boy
pi_69767167
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:14 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

juh als we eens 'dol doen' en meer geld uit geven, halen we lekkere sweetpeppers, loempiaatjes, goede oude kaas, brie, etc da's heul nie gezond nie
Volgens mij hebben wij heel eensgezinde boodschappenlijstjes!
pi_69771635
Vaak is het goedkoper om iets zelf vers te maken, dan om uit pakjes te eten.
Wel wordt het misschien wat minder afwisselend, modat het goedkoper is om groot in te kopen.

Maar me dunkt dat je eerst minder vlees gaat eten, voordat je op groenten bezuinigt? Ik eet erg goedkoop, maar wel elke dag vers fruit en groenten. Vis en vlees wel vaker diepvries.

Moet trouwens zeggen dat ik het wel lastig vind om gezond en/of mager broodbeleg te vinden voor weinig geld. Uiteindelijk eten we toch meestal worst ofzo.

[ Bericht 18% gewijzigd door Innocence op 06-06-2009 16:29:54 ]
Sweet and innocent...
  zaterdag 6 juni 2009 @ 16:19:00 #102
45206 Pietverdriet
pi_69771695
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 16:16 schreef Innocence het volgende:
Vaak is het goedkoper om iets zelf vers te maken, dan om uit pakjes te eten.
Wel wordt het misschien wat minder afwisselend, modat het goedkoper is om groot in te kopen.

Maar me dunkt dat je eerst minder vlees gaat eten, voordat je op groenten bezuinigt? Ik eet erg goedkoop, maar wel elke dag vers fruit en groenten. Vis en vlees wel vaker diepvries.
Verse groenten zijn lekkerder, maar niet noodzakelijk gezonder.
pi_69771780
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:14 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Haha, true.

Als ik lekkere dingen haal is dat hoogstens een keer veel te duur rood fruit, maar verder toch echt drankjes, chippies, borrelhappen, ijs etc.
Sweet and innocent...
  donderdag 13 augustus 2009 @ 23:55:19 #104
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71864092
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:04 schreef JX het volgende:
Toevallig kwam ik net langs deze stelling:

www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/6383/'gezond-eten-kan-ook-voor-weinig-geld'

Hier komt uit de stelling dat de meeste stemmers vinden dat je prima gezond kan eten als je een laag inkomen hebt. Ik ben het echter eens met de reacties die eronder staan; waarschijnlijk genieten de meeste stemmers allemaal van een goed inkomen, want mijn ervaring is toch anders.

Ik heb het een tijd flink krap gehad en had weken waarin ik leefde op bijvoorbeeld blikvoer of goedkoop brood met boter, puur omdat het spotgoedkoop was. Maar dus niet bepaald gezond. Een avondmaaltijd van bijvoorbeeld spaghetti in blik t.w.v. 50 cent is toch heel wat anders dan 5 euro spenderen aan verse tomaten, uien, pasta, saus en gehakt om het zelf te maken, ik noem maar wat. Ik heb regelmatig voor de schappen gestaan in de supermarkt en gekozen voor bijv. een pizza in de aanbieding voor 1 euro, terwijl ik liever broccoli met een sausje en een stukje vlees had gehad, maar het gewoon niet kon betalen. Inmiddels kan ik me gelukkig meer veroorloven en kan ik nu vaker groente en fruit eten, maar ik schrik nog steeds van de bedragen die je er voor neer moet leggen.

Misschien zijn mijn ervaringen wat extreem, maar nu ben ik wel benieuwd naar wat de gemiddelde Fok!user hiervan vindt en wat de ervaringen zijn
Spaghetti met tomaten en rundvlees en saus kan je voor 6 ¤ een week van eten en dan eet je niet eens die goedkope rommel uit blik.

Gewoon creatief zijn
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_71865785
Ja, want zes dagen hetzelfde eten is ontzettend gezond. Verder mis ik groenten, tenzij je denkt dat in tomaten(saus) alles zit wat je nodig hebt. Ook weet ik niet wat voor vlees je er door wilt doen, maar als je uitgaat van een onsje per dag (wat het gemiddeld dagelijks gebruik is), heb je het dus over 7 ons vlees. Volgens mij heb je dan niet veel keus anders dan gehakt of zo, wat niet echt de gezondste vleessoort is.

Overigens begrijp ik niet wat er creatief is aan pasta met rundvlees en saus, maar dat terzijde.
pi_71879340
Ja ik denk dat het kan.
Voorwaarde is dat je in het seizoen eet. Dus geen aardbeien met de kerst.
seizoenskalender

6 dagen achtereen hetzelfde eten hoeft geen probleem te zijn. Als je maaltijd alle vitaminen en mineralen bevat loop je geen gezondsheidsrisico's. Het wordt alleen erg eentonig.
Tomatensaus kun je nu maken van verse tomaten of de blik tomaten. Dan krijg je echt wel vitaminen binnen.

Waar je veel op kunt besparen zijn groenten. Als er iemand in je buurt een moestuin heeft dan heeft deze persoon, zeker nu, erg veel groenten over.
Zelf iets verbouwen kan natuurlijk ook (als je een tuin hebt). Bonen kosten per zakje max 2 euro en je hebt een partij planten en dus ook bonen van. Zoveel dat je het niet weg krijgt. Dit geldt voor andere groenten ook. Je moet alleen een keer investeren.
En anders de markt tegen sluitingstijd op zaterdag. Dat scheelt enorm.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:20:16 #107
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71879389
Topic is interessant, maar heb geen kracht om het nu door te lezen.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71881231
Ja ik denk dat dat wel kan. Als je gewoon de huismerken neemt, voor meerdere dagen eten klaar maakt, dingen in de aanbieding koopt en in de vriezer doet, groenten en fruit op de markt koopt, dan denk ik dat je toch voor weinig redelijk gezond kunt eten Ik heb als student zijnde wel eens weken gehad dat ik voor 15-20 euro boodschappen moest doen voor de hele week en dan kon ik toch gewoon elke dag verse dingen eten en hoefde ik echt niet alleen brood met beleg en een week lang macaroni te eten hoor.
pi_71881489
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 01:32 schreef Maeghan het volgende:
Ook weet ik niet wat voor vlees je er door wilt doen, maar als je uitgaat van een onsje per dag (wat het gemiddeld dagelijks gebruik is), heb je het dus over 7 ons vlees.
Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!
pi_71881524
ja!

en stiekem vind ik het heul niet erg om helemaal niet zoveel vlees te eten..
Ja doei.
pi_71885628
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 16:18 schreef Oceanonix het volgende:
Ja ik denk dat het kan.
Voorwaarde is dat je in het seizoen eet. Dus geen aardbeien met de kerst.
seizoenskalender

6 dagen achtereen hetzelfde eten hoeft geen probleem te zijn. Als je maaltijd alle vitaminen en mineralen bevat loop je geen gezondsheidsrisico's. Het wordt alleen erg eentonig.
Tomatensaus kun je nu maken van verse tomaten of de blik tomaten. Dan krijg je echt wel vitaminen binnen.

Waar je veel op kunt besparen zijn groenten. Als er iemand in je buurt een moestuin heeft dan heeft deze persoon, zeker nu, erg veel groenten over.
Zelf iets verbouwen kan natuurlijk ook (als je een tuin hebt). Bonen kosten per zakje max 2 euro en je hebt een partij planten en dus ook bonen van. Zoveel dat je het niet weg krijgt. Dit geldt voor andere groenten ook. Je moet alleen een keer investeren.
En anders de markt tegen sluitingstijd op zaterdag. Dat scheelt enorm.
Het is bijna onmogelijk om alles uit één maaltijd binnen te krijgen - daarnaast is het advies niet voor niets om zo veel mogelijk verschillende kleuren groente/fruit te eten, dat is omdat ze allemaal weer andere stoffen bevatten die niet zitten in andere groenten/vruchten.

Ik denk dat de meeste mensen die in de stad wonen niemand kennen met een moestuin en veel mensen hebben ook geen tuin.
pi_71885750
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 17:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!
Ik eet inmiddels helemaal geen vlees meer. Op dit moment moet ik nog te vaak kant-en-klare vegaburgers kopen en die zijn wel goedkoper, maar het kan nog steeds beter. Heb alleen weinig tijd om echt uitgebreid in de keuken te staan en een kleine vriezer, dus dat is jammer. Blokken soja zijn wel voordelig, maar dan moet je er weer aan denken om ze op tijd klaar te zetten omdat je het vocht er nog uit moet persen. Hetzelfde geldt voor gedroogde bonen, veel goedkoper dan uit blik, maar je moet er wel aan denken dat je ze van tevoren klaar zet en van tevoren al weten wat je wanneer wil eten. Dus ik vind dat wel lastig eigenlijk.

Het scheelt op zich wel geld, maar toch heb ik niet het gevoel dat ik bergen geld overhoud. Ik kocht eerst toch ook goedkoper vlees, zoals gehakt, hamburgers, tartaartjes en kiloaanbiedingen.
pi_71904175
Als je van al die frisdranken en veelste zoete vruchtensappen op kraanwater overstapt scheelt het je euro's per week .
Je spoelt je lichaam een beetje goed door en het kost geen drol
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_71907086
Ik denk dat het perfect mogelijk is, maar dat je door een psychologische barriere heen moet.

Je moet namelijk helemaal anders gaan denken: 1 maal per week vlees, veel naar de markt, veel berekeningen doen, ...
pi_71908339
Je kan wel degelijk goedkoop en gezond eten!

Je moet alleen dan het luxeprobleem opzij zetten van wat je misschien als je meer hebt gewend bent, maar dat zit in je hoofd. En het komt aan op wat creativiteit, ik heb er een tijdje een sport van gemaakt toen ik een tijdje niet anders kon.

Groenten en fruit haal je natuurlijk zoveel mogelijk op de markt of eventueel bij de Lidl. Aan einde van de markt gaan dingen voor bijna niets weg per zak, is niets mis mee. Kies slim ook met wat je meeneemt. Dingen als prei en paprika's e.d zijn prima in te vriezen in porties. Ik haalde zelfs voor bijna niets biologische groenten dus nog gezonder dan meeste supermarkt groenten ook en dus echt niet slechter omdat het uit vriezer komt.

De vriezer is je grootste vriend! Dit geld voor veel groenten en natuurlijk ook voor vlees. Dit eet je dan niet elke dag (is ook niet nodig) en doe je vanuit grote inkoop ook in porties. En reclames in de gaten houden, vooral wat daar ook weer van invriesbaar is. En natuurlijk niets buiten seizoen. Ook bij boeren zelf kun je vaak in seizoen voor heel weinig producten halen.

Als je kookt en je houd wat over, invriezen en af en toe een restjes dag houden. Weggooien is sonde!

Oh en koop of zaai goedkoop wat kruiden uit, veel is ook vers gesneden invriesbaar (neem dan preferabel wel glazen bakjes/doosjes) Houd de planten natuurlijk wel goed bij, eventueel stekjes bijkweken weer. En als je het dan goed uitdenkt en verwerkt, dan kost het echt niets.

Maar dan moet je niet klagen dat je cola light haalt van 40 cent ofzo per 2 liter en je gaat klagen dat je liever echte coca cola wilt etc. Luxeprobleem, zit 9 van de 10 keer tussen de oren.
  zondag 16 augustus 2009 @ 08:20:46 #116
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_71914447
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 20:04 schreef katerwater het volgende:
Ik denk dat het perfect mogelijk is, maar dat je door een psychologische barriere heen moet.

Je moet namelijk helemaal anders gaan denken: 1 maal per week vlees, veel naar de markt, veel berekeningen doen, ...
Ik heb een inkomen van 250 euro onder de armoedegrens, en ik heb een volle voorraadkast en eet gezond. Hoe ik dat doe? Prioriteiten stellen..En dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen helpt ook.

Ten eerste eet ik hoogstens een keer per week vlees, omdat het duur is en niet dagelijks nodig. Ten tweede is het belangrijk om één keer veel geld uit te geven zodat je een goede voorraad hebt, want op de lange duur scheelt dat enorm veel geld. Ik heb een voorraadkast die vol staat met potten tomatenpuree, kokosmelk, blikjes met vis, crackers, blikjes met groente, zakjes cup a soup, kruiden, olijfolie, azijn, stroop, meel, rijst en allerlei dingen die ik af en toe nodig kan hebben.
Ook ligt mijn vriezer vol met brood uit aanbiedingen, fruit uit aanbiedingen, verse kruiden en pepers van de turkse supermarkt want die zijn goedkoper, goedkope pizza's en diepvriesgroenten. Zo kan ik altijd wel iets te eten maken dat gezond is, zelfs als ik geen geld meer heb.

Bij de turkse supermarkt kan je voor zeven euro een blik geitenkaas van een een kilo halen dat heel lang goed blijft, en goedkope groenten en olijven. Bij de supermarkt betaal je zo twee euro voor 100 g olijven, bij de turk heb je een blik van 500 gram voor 1.20. Ook zijn de kruiden veel goedkoper bij de turk.

Bij de lidl kan je voor weinig geld een pak van zes flessen bruisend bronwater kopen zodat je toch iets met prik in huis hebt, en als je dat lekker vind doe je er wat siroop bij en dan heb je frisdrank. Scheelt ook geld omdat je met beide lang doet.

Koop geen alcohol, koop niet dagelijks vlees, koop je niet klem aan snacks en snoep, maak de meeste dingen die je eet met spullen uit je eigen voorraad in plaats van een pakje van een of ander merk en je bent een heel eind op weg. Succes!
  zondag 16 augustus 2009 @ 09:16:47 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71914634
Waar je ook veel mee kun besparen is het verzamelen van fruit uit de natuur. De hele zomer, tot in het najaar, groeit er buiten ontzettend veel wat je vrij mag plukken.
Bosbessen, bramen, (wilde) kersen, pruimen, appels, walnoten, kastagnes, vlierbessen, je kunt bijna alles krijgen.

In de winkel kost een klein bakje bramen bijvoorbeeld 2 euro terwijl ze op dit moment overal staan. In 30 minuten pluk je voor 10 euro bramen.
The End Times are wild
pi_71914733
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 08:20 schreef Windigo het volgende:

Ook ligt mijn vriezer vol met brood uit aanbiedingen,
Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogd
pi_71917808
Ik kook voor zo´n 40 euro per week voor mezelf. Ik weet niet eens of dat veel of weinig is maar dan koop ik zoveel mogelijk biologisch en daar wil ik echt niet op bezuinigen.

Gewoon zorgen voor een groot vriesvak en een voorraadkast en vooral ook leren koken. Ik kan van een paar eieren en een stronk paksoi bij wijze van spreke nog een fantastische maaltijd maken.
  zondag 16 augustus 2009 @ 12:37:43 #120
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_71918022
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 09:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogd
Mja, dat weet ik niet Ik toast mijn brood altijd, dus dat merk ik niet
  zondag 16 augustus 2009 @ 12:47:16 #121
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_71918326
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 09:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

Doe je de verpakking wel steeds goed dicht?
Ik haal 4 broden en daar doen we 2 weken mee, en ze zijn niet uitgedroogd.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_71922603
ik zorg ook altijd dat ik beschuitjes of roggebrood of iets anders lang houdbaars in huis heb zodat ik niet als toevallig het brood op is op het station croissantjes moet halen.
  maandag 17 augustus 2009 @ 05:40:43 #123
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71940863
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:12 schreef Soohr het volgende:
Toen ik je TT las dacht ik gelijk: Ja, dat kan.

Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zelf heb moeten beknibbelen op mijn standaard voedsel budget.
De weekboodschappen, inclusief alle groenten en vlees, kon ik altijd kopen.
50 cent voor 1 dag eten red ik het niet mee en kan me er ook neit zo heel veel bij voorstellen om zo weinig geld te hebben
Haaaa! Zo typisch dat mensen gelijk bij een vraag aannames gaan maken of het wel of niet kan maar zelf eigenlijk nooit tekort kwamen. Waar zou dit toch door komen? En 50c. per dag is wel heel erg overdreven. Denk meer aan 1.- tot 3.- p/dag.. Probeer dat eens 2 weken. En je hebt ook geen geld meer voor snacks buitenom dat bedrag. Dan praten we verder.

[ Bericht 1% gewijzigd door Schenkstroop op 17-08-2009 05:52:57 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 17 augustus 2009 @ 05:46:03 #124
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71940871
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 08:20 schreef Windigo het volgende:

[..]

Ik heb een inkomen van 250 euro onder de armoedegrens, en ik heb een volle voorraadkast en eet gezond. Hoe ik dat doe? Prioriteiten stellen..En dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen helpt ook.

Ten eerste eet ik hoogstens een keer per week vlees, omdat het duur is en niet dagelijks nodig. Ten tweede is het belangrijk om één keer veel geld uit te geven zodat je een goede voorraad hebt, want op de lange duur scheelt dat enorm veel geld.
Je moet het maar kunnen om veel zetmeel tot je te nemen. Brood, beschuit is allemaal erg goedkoop. Er zijn mensen die daarna ontploffen door dat opgeslagen vet door het eten van teveel zetmeel.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_71945037
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 05:46 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Je moet het maar kunnen om veel zetmeel tot je te nemen. Brood, beschuit is allemaal erg goedkoop. Er zijn mensen die daarna ontploffen door dat opgeslagen vet door het eten van teveel zetmeel.
Wie heeft het over veel brood en beschuit? Beschuit is sowieso een onzinnige uitgave met een krap budget want het vult voor geen meter. Het geheim is een goede basisvoorraad aanleggen, als je een tuintje hebt zelf je kruiden en eventueel zelfs wat fruit en groente verbouwen en verder slim inkopen.

Ik heb ook vrij specifieke dieeteisen omdat ik tegen bepaalde voedingsmiddelen heel slecht kan. Toch ontbijt ik doorgaans met een zelfgemaakte smoothie met ingevroren fruit, vers fruit of yoghurt o.i.d., 's middags maak ik iedere dag een soepje voor de lunch from scratch met veel verse groente en 's avonds eten we er ook geen hap minder om. Verse groente, regelmatig maar niet iedere dag vlees en rijst, pasta of aardappels.

Ik denk wel dat je bepaalde basisvaardigheden in de keuken moet bezitten of aan moet leren om met een krap budget goed en gevarieerd te kunnen eten. Geen pakjes gebruiken maar zelf je sauzen e.d. maken kost soms wat meer tijd maar scheelt wel veel geld.

Een goede en liefst grote vriezer helpt ook enorm. Maak bijvoorbeeld eens een flinke berg saus van een paar kilo tomaten die je voor een prikkie op de markt hebt kunnen kopen en gehakt uit de aanbieding en vries deze in porties in. Dan eet je een paar dagen voor minder dan 2 euro.
Veel groente en fruit kan je ook invriezen en dus later weer gebruiken voor smoothies, soepjes of in een saus.

En goed om je heen kijken. Wij zijn regelmatig in het bos met de honden en hebben de laatste tijd dus een mooie voorraad bramen, frambozen, vlierbessen en bosbessen aan kunnen leggen die los ingevroren de vriezer in zijn gegaan en deels tot jam zijn verwerkt. In het voorjaar heb ik een paar liter vlierbloesemlimonade gemaakt (lekker met spa rood ) die me alleen wat suiker, water, gas en tijd hebben gekost en straks in het najaar zijn er weer hazelnoten en tamme kastanjes die je op verschillende manieren kunt verwerken.

Appels, pruimen, kersen en volgend jaar hopelijk ook kiwi's groeien vanzelf in onze achtertuin en mijn schoonouders hebben een stuk grond waar we wat aardappels en groente verbouwen. Daarnaast regelmatig langs boerderijwinkeltjes of het slachthuis voor mooie groente, zuivel en vers vlees voor een klein prijsje.

Ik denk dat wij met ons beperkte budget luxer en lekkerder eten dan de gemiddelde Nederlander die zich geen zorgen hoeft te maken over geld.
  maandag 17 augustus 2009 @ 13:28:40 #126
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_71948209
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 11:45 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Wie heeft het over veel brood en beschuit?
Kennelijk is de conclusie dat ik dat wel veel moet eten omdat ik weinig vlees eet, hoewel dat toch duidelijk niet in mijn post staat.
pi_71952481
hmmm.. ik liet het woord beschuit vallen (in een andere context) en daar is vervolgens een user die niet goed leest mee aan de haal gegaan . Je kan natuurlijk prima ontbijten zonder veel graanproducten, dat staat los van de prijs.

Misosoep bijvoorbeeld! Supergezond en goedkoop in zakjes bij de toko te halen.
Omeletje, (diepvries)fruit, yoghurt etc. kan natuurlijk ook.
pi_71952738
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 17:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik eet ook veel minder vlees dan eerst. Maar ja, als je maar een of twee keer per week vis of vlees eet, moet het natuurlijk wel een beetje speciaal zijn - geen waterige supermarktkip of viezig ruikend gehakt, geen vette diepvrieszalm meer voor mij. Mooie stukken rundvlees wil ik, lekkere malse kabeljauwhaasjes En dan geef ik al snel net zoveel geld uit aan vlees als eerst
Niet dat dat relevant is voor de discussie, trouwens
  maandag 17 augustus 2009 @ 16:14:03 #129
259352 Hyzenthlay
Pretty is as pretty does
pi_71952806
Heel veel mensen zeggen het al: goed letten op wat je koopt en waar je het koopt. Ik heb voor al mijn boodschappen vaste winkels; ik vergelijk de prijzen en koop het bij de goedkoopste. Huismerken komen negen van de tien keer van dezelfde lopende band als de A-merken en ze zijn vaak net zo goed.

Tip die ik van mijn moeder kreeg toen ik op mijzelf ging wonen: kijk in de supermarkt naar de onderste en bovenste schappen, ga wat vaker op je knieën zitten (midden in het gangpad, erg charmant). Mensen kopen namelijk het snelste wat er op ooghoogte staat, want daar kun je makkelijk bij, en de supermarkt maakt hier dankbaar gebruik van door daar de duurdere artikelen neer te zetten. De goedkopere producten staan vaak laag of hoog in het schap.

Ik kan niet elke week naar de markt omdat ik werk, maar er zitten hier in het centrum twee Turkse supermarkten en daar haal ik mijn fruit/groente. Groot voordeel is dat die winkeltjes ook op zondag open zijn, dan ga ik op mijn kalme gemak met de fiets daar mijn boodschappen doen.

Neem een eigen winkelmandje mee (niet zo'n grote shopper maar bijvoorbeeld een fietsmand) en koop alleen wat er in dat mandje past. Dat voorkomt dat je een hoop onzin koopt.

Vind je bepaalde soorten groente of fruit lekker, kijk dan of je die zelf kunt verbouwen. Een tomatenplant kan in een pot in de tuin of op het balkon en je plukt er prima tomaten af. Hetzelfde geldt voor alle mogelijke kruiden zoals peterselie en rozemarijn; die kunnen zelfs in de keuken op de vensterbank.
pi_71960109
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 09:16 schreef LXIV het volgende:
Waar je ook veel mee kun besparen is het verzamelen van fruit uit de natuur. De hele zomer, tot in het najaar, groeit er buiten ontzettend veel wat je vrij mag plukken.
Bosbessen, bramen, (wilde) kersen, pruimen, appels, walnoten, kastagnes, vlierbessen, je kunt bijna alles krijgen.

In de winkel kost een klein bakje bramen bijvoorbeeld 2 euro terwijl ze op dit moment overal staan. In 30 minuten pluk je voor 10 euro bramen.
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in de buurt kan ik dat alleen plukken als ik inbreek bij de boer...
pi_71960488
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 11:45 schreef MinderMutsig het volgende:

Ik denk dat wij met ons beperkte budget luxer en lekkerder eten dan de gemiddelde Nederlander die zich geen zorgen hoeft te maken over geld.
Tja, nu heb je met een paar dingen ook wel mazzel: je hebt tijd om 's middags soep te maken, je hebt een bos vlakbij, je hebt voldoende ruimte in de vriezer, je hebt een tuin en familie met een moestuin.

Ik heb hier niet echt een bos dichtbij en behalve een groentenkraam en een boer langs de dijk valt er niet zo veel te halen hier, een tuin heb ik niet, plek voor een fatsoenlijke koelkast heb ik niet en overdag werk ik, dus dan kom je toch al snel uit bij brood of iets wat je in een pak mee kan nemen en je gaat ook niet zo snel nog eens apart staan koken voor overdag. Ik ben soms al bijna te moe om voor die avond te koken als ik uit m'n werk kom, laat staan dat ik nog eens extra werk ga maken voor soepjes en sauzen.

M'n vaste vrije dag is op de enige dag dat er geen markt is en zelfs als ik naar de markt kan, vind ik het nog niet zo bijzonder goedkoop over het algemeen - groente van de lidl en fruit van bas, beetje de aanbiedingen in de gaten houden, dan heb je hetzelfde niveau ongeveer. En als het wel goedkoop is, dan is het vaak al overrijp of half weggerot, of gewoon volkomen smakeloos, is mijn ervaring. Nee, van de markt word ik niet blij....
pi_71960909
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:25 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Tja, nu heb je met een paar dingen ook wel mazzel: je hebt tijd om 's middags soep te maken, je hebt een bos vlakbij, je hebt voldoende ruimte in de vriezer, je hebt een tuin en familie met een moestuin.
Mwoah die tijd heb ik om dezelfde reden waarom ik een beperkt budget heb. Het is maar wat je mazzel noemt.
quote:
Ik heb hier niet echt een bos dichtbij en behalve een groentenkraam en een boer langs de dijk valt er niet zo veel te halen hier, een tuin heb ik niet, plek voor een fatsoenlijke koelkast heb ik niet en overdag werk ik, dus dan kom je toch al snel uit bij brood of iets wat je in een pak mee kan nemen en je gaat ook niet zo snel nog eens apart staan koken voor overdag. Ik ben soms al bijna te moe om voor die avond te koken als ik uit m'n werk kom, laat staan dat ik nog eens extra werk ga maken voor soepjes en sauzen.

M'n vaste vrije dag is op de enige dag dat er geen markt is en zelfs als ik naar de markt kan, vind ik het nog niet zo bijzonder goedkoop over het algemeen - groente van de lidl en fruit van bas, beetje de aanbiedingen in de gaten houden, dan heb je hetzelfde niveau ongeveer. En als het wel goedkoop is, dan is het vaak al overrijp of half weggerot, of gewoon volkomen smakeloos, is mijn ervaring. Nee, van de markt word ik niet blij....
Dan heb je andere ervaringen dan ik, dat kan. Groente en fruit van de Lidl is overigens ook weinig mis mee. Ze verkopen daar zelfs biologische groente voor een zeer betaalbaar bedrag.
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:06:18 #133
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71961833
Het wordt haast een fulltime bezigheid als je overal de prijzen gaat vergelijken en 5 winkels in en uitgaat en van A naar B.
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:22:48 #134
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_71962484
Wij hebben ook een periode heel krap bij kas gezeten maar toch gezond gegeten, moet wel zeggen, we hadden toen nog geen kinderen ( die wilde we pas met meer financiele zekerheid)

Maar wat meerdere al schrijven, water drinken.
Daarnaast kan je veel goedkoop halen op de markt, vooral groente en fruit maar ook brood.
vlees heb je niet iedere dag nodig voor een gezonde voeding, 2x in de week is voldoende.
Haal je ook 1x in de week een vis dan is het helemaal goed.

Daarnaast is rijst niet duur en als je een zak rijst koopt bij de toko kan je daar een flink aantal maaltijden mee doen.
aardappelen rechtstreeks van de aardappelboer, eieren en kip rechtstreeks van de kippenboer.

In deze periode zie je ook veel mensen langs de weg verkopen, veel fruit vooral, dat is ook goedkoper.

En uiteraard geen onnodige zaken meer als snoep, koek, ships, friettent en dergelijke.
Een goedkope eetlevenstijl is vaak zelfs nog gezonder, aangezien veel mensne die wat meer te besteden hebben ook snel afhaaleten gaan halen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_71972229
Ik heb momenteel ook alleen in het weekend (soms) tijd om naar de groente-, kaas- en visboer te gaan, maar het scheelt wel dat ik bijna bovenop een Bas van der Heijden woon en ik het wel lollig vind om me te laten leiden door aanbiedingen.
Vorige week: aubergines voor 19 cent! Dus baba ghanoush en ratatouille, en plakken aubergine grillen voor op een broodje.
Deze week: grote rode paprika's voor 29 cent. Ik heb een zak vol gekocht, en die ga ik vanavond allemaal roosteren en pastasaus en soep van maken.
Als je je qua groenten laat leiden door wat er toevallig in de aanbieding is, eet je automatisch allerlei verschillende dingen en je vindt vanzelf lekkere creatieve manieren om iets klaar te maken. Pasta en rijst kosten écht niks, en met een zak bloem van vijftig cent maak je een reusachtige stapel wraps of een paar lekkere broodjes.
Voorraden gedroogde kruiden en specerijen zijn wel essentieel, maar ik doe geloof ik al honderd jaar met mijn Silvo-potje cayennepeper. Bijvoorbeeld.

Echt gezond te eten op een laag budget krijg je volgens mij alleen maar voor elkaar als je leert koken, en als je dat eenmaal kunt dan kost het ook lang zoveel tijd niet meer.
pi_71995358
[/quote]
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:38 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Mwoah die tijd heb ik om dezelfde reden waarom ik een beperkt budget heb. Het is maar wat je mazzel noemt.
Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel, toch? Ik doelde met de 'mazzel' ook meer op het bos, de groenten uit tuin, etc. De reden voor het tijd hebben kon ik al raden, gezien je posts in andere topics.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')