abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:04:50 #1
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69445800
Toevallig kwam ik net langs deze stelling:

www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/6383/'gezond-eten-kan-ook-voor-weinig-geld'

Hier komt uit de stelling dat de meeste stemmers vinden dat je prima gezond kan eten als je een laag inkomen hebt. Ik ben het echter eens met de reacties die eronder staan; waarschijnlijk genieten de meeste stemmers allemaal van een goed inkomen, want mijn ervaring is toch anders.

Ik heb het een tijd flink krap gehad en had weken waarin ik leefde op bijvoorbeeld blikvoer of goedkoop brood met boter, puur omdat het spotgoedkoop was. Maar dus niet bepaald gezond. Een avondmaaltijd van bijvoorbeeld spaghetti in blik t.w.v. 50 cent is toch heel wat anders dan 5 euro spenderen aan verse tomaten, uien, pasta, saus en gehakt om het zelf te maken, ik noem maar wat. Ik heb regelmatig voor de schappen gestaan in de supermarkt en gekozen voor bijv. een pizza in de aanbieding voor 1 euro, terwijl ik liever broccoli met een sausje en een stukje vlees had gehad, maar het gewoon niet kon betalen. Inmiddels kan ik me gelukkig meer veroorloven en kan ik nu vaker groente en fruit eten, maar ik schrik nog steeds van de bedragen die je er voor neer moet leggen.

Misschien zijn mijn ervaringen wat extreem, maar nu ben ik wel benieuwd naar wat de gemiddelde Fok!user hiervan vindt en wat de ervaringen zijn
Life is a waste of time, time is a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life!
pi_69445986
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen... Als je ECHT langdurig weinig te besteden hebt kan ik me voorstellen dat je dan voor het goedkope alternatief gaat.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_69446035
Toen ik je TT las dacht ik gelijk: Ja, dat kan.

Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zelf heb moeten beknibbelen op mijn standaard voedsel budget.
De weekboodschappen, inclusief alle groenten en vlees, kon ik altijd kopen.
50 cent voor 1 dag eten red ik het niet mee en kan me er ook neit zo heel veel bij voorstellen om zo weinig geld te hebben
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:13:20 #4
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69446070
Ik denk dat het afhankelijk is van hoe creatief je bent. Zelf pastasaus maken hoeft niet duur te zijn en ipv duur vlees kun je er kaas bij eten. Dan heb je voor een euro of 4 voor minimaal 3 keer te eten. Op de markt zijn groenten en fruit veel goedkoper en je moet de aanbiedingen gewoon goed in de gaten houden. Aardappels en groenten zijn regelmatig goed in de aanbieding en wanneer je voor meerdere keren tegelijk kookt kan het erg goedkoop. Stamppotten zijn bij uitstek goedkoop te maken, maar ook roerbakschotels e.d. Alleen zul je minder vlees kunnen eten, maar met bonen en andere vervangers kom je een heel eind om ook die voedingsstoffen binnen te krijgen.

En brood is op zich niet slecht natuurlijk en kan ook goedkoop. Alleen moet je inderdaad opletten met het beleg wat je kiest (ivm de prijs).

Voor 50 cent per dag red je het hier niet mee, maar het is wel goedkoop (ik denk een euro of 3 per dag).
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:14:59 #5
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69446124
ik heb een anw, daarbij een dochter die glutenvrij + soja en lactose vrij moet
ik eet absoluut geen pot/blik groente/fruit
eet elke avond normale pot.
wellicht scheelt het ik geen auto heb e.d.

zowel mijn dochter als ik ontbijten zij met speciale crackers ik cornflakes oid.
tussen de middag brood met beleg.. dochter crackers en runderrookvlees, en dan niet de goekdoopste want zit tarwe in.. dus slagers rookvlees.. tussendoor krijgt ze banaantjes/druifjes ivm niet ander fruit kunnen.
En s avonds rijst of aardappelen, of voor hara speciale maccaroni ( pakje kost ongeveer 5 euro.. voor stuk of 7 keer)
wat vlees ( rundvlees/kip) meeste halal want puurder en veel minder bewerking.. weer ivm de gluten voor dochter.
bak alles in zonnebloem olie ivm dochter...
En verse groentes erbij

Ja er is minder over voor dure dingen. maar ze krijgt ook gewoon de dingen die ze nodig heeft.
Fietsend naar allerlei winkels etc. advertenties afspeuren. kleding in uitverkoop voor mezelf.
zij krijgt wanneer ze nodig heeft , en voor schoenen dus kwaliteit en dus duurdere schoenen vind ik belangrijk.

Vaak gaan mensen meer voor gemak dan kosten. ik kom gewoon bij een aldi/lidl/ maar ook de AH

fruit/groente trouwens op de markt einde van de dag, krijg je meer voor minder....
ik heb groente en fruit voor de hele week voor ongeveer 5 euro vlees haal ik een keer in de maand veel in, pakkettjes maken in de vriezer. a ongeveer 20 euro dus zeg maar 5 euro de week.
zak aardappelen in de week a 2 euro.. rijs 1 euro doe je 2 weken mee althans ik.
enige extra kosten is de rijstemelk en het gv cracker pasta spul voor dochter..
maar met een beetje wil besteed ik aan boodschappen de gehele maand 150 euro a 200 euro voor mij en kind
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:16:53 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69446182
Kaas is niet echt goedkoper dan vlees. Een kilo oude kaas is zeker meer dan 10 euro, maar ook jonge kaas is wel 5+ euro. Halfomhalfgehakt kun je gemakkelijk voor < 5 euro per kilo krijgen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:19:03 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69446263
oh en als verse groente van markt teveel is, heb je nogaltijd van van rijsingen bij de grotere supermarktketens in het vriesvak, zakken diegevrooren erweten/bloemkool etc. op tijd ontdooien en uitlaten leken, is goed te pruimen
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:21:58 #8
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69446348
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:16 schreef Iblis het volgende:
Kaas is niet echt goedkoper dan vlees. Een kilo oude kaas is zeker meer dan 10 euro, maar ook jonge kaas is wel 5+ euro. Halfomhalfgehakt kun je gemakkelijk voor < 5 euro per kilo krijgen.
Die geraspte kaas van eigen merk is vaak wel goedkoop, voor 300 gram 1-2 euro (bij de C1000 tenminste). En daar kun je een aantal keren van eten. En half-om-half-gehakt vind ik eerlijk gezegd niet te eten... Dan koop ik liever rundergehakt voor 3 euro de kilo in de aanbieding bij de appie of kipfilet voor 4 euro de kilo.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:23:13 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69446386
Van een heel laag inkomen zal met wellicht moeilijk zijn. Maar de meeste dingen die gezond zijn, zijn juist goedkoop. Als je bijvoorbeeld voor de groenten van het seizoen kiest, ipv voor ingevlogen tomaten uit Malaga, kost dat bijna niks. Kool, uien etc zijn het hele jaar lang goedkoop en erg gezond.
Wat minder vlees eten is ook gezond. Aardappels kosten bijna niks. Thee is veel gezonder dan cola en kost ook haast niks.

Met een budget van 5 euro per persoon per dag kun je heel gezond eten en leven. Zak je daaronder dan wordt het lastig.
The End Times are wild
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:25:34 #10
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_69446488
Als het kan wil ik graag bewijs zien.
Natuurlijk kan je gezond eten, maar je zult dan ergens anders moeten besparen. De vraag is dus, wat laat je schieten om gezond te eten?
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_69446510
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:21 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

of kipfilet voor 4 euro de kilo.
Dat geef ik mijn katten te eten als avond eten.
afgewisseld met koolvis
  Moderator woensdag 27 mei 2009 @ 10:27:01 #12
9859 crew  Karina
Woman
pi_69446546
Ik denk dat als je een laag inkomen hebt je juist gezonder eet, wat LXIV ook zegt. Diepvries/magnetronmaaltijden, Chinees, even naar de snackbar, etc. is ongezonder en veel duurder. Als je verse groenten koopt ben je volgens mij over het algemeen veel goedkoper uit, zeker als je dit bijvoorbeeld bij de "Turk" haalt.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_69446606
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:25 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Als het kan wil ik graag bewijs zien.
Natuurlijk kan je gezond eten, maar je zult dan ergens anders moeten besparen. De vraag is dus, wat laat je schieten om gezond te eten?
Doe de gewonen analoge tv aan ipv digitale tv,
stop met roken, drink wat minder alcohol.

bijvoorbeeld he, bijvoorbeeld.

koop geen kleine dingetjes onderweg, geen snackbarbezoek, geen lunch kopen op het werk, maar neem de boterhammen mee van huis.
niet de etos ofzo in voor troep.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:29:30 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69446632
Mensen klagen wel eens dat bijv. de paprika's zo duur zijn (1,49 per stuk). Dat is natuurlijk ook veel geld voor één paprika, maar men ziet over het hoofd dat het eigenlijk niet normaal is dat die groenten het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Het (koel)ttransport en de invoer maakt het duur. In het seizoen kost het allemaal niks. Vroeger waren paprika's eenvoudigweg niet verkrijgbaar in december. Het is dus pure luxe.
The End Times are wild
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:29:36 #15
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69446638
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:23 schreef LXIV het volgende:
Van een heel laag inkomen zal met wellicht moeilijk zijn. Maar de meeste dingen die gezond zijn, zijn juist goedkoop. Als je bijvoorbeeld voor de groenten van het seizoen kiest, ipv voor ingevlogen tomaten uit Malaga, kost dat bijna niks. Kool, uien etc zijn het hele jaar lang goedkoop en erg gezond.
Wat minder vlees eten is ook gezond. Aardappels kosten bijna niks. Thee is veel gezonder dan cola en kost ook haast niks.

Met een budget van 5 euro per persoon per dag kun je heel gezond eten en leven. Zak je daaronder dan wordt het lastig.

gata in principe wel, tis makkelijker iets voor goedkoops veel te kopen dus voor 10 euro veel halen en dan meerdere porties maken en invriezen.
portioneren+ invriezen is de key bij veel dingen, en de markt en niet bij een winkel alels halen, maar je fietsje of lopend met een tas van huis boodschappen doen
pi_69446700
Ik zie aan zowel mijn vader als aan mijn opa dat het prima kan. Kopen op de markt, geen onzin uit pakjes, gewoon je aardappeltjes en je groentes koken, lapje vlees erbij, geen poespas, niks aan de hand. Ze eten en zijn zo gezond als een vis. Terwijl ze de kosten niet eens kunnen delen met huisgenoten, want ze wonen beide alleen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:31:22 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_69446703
Diepvriesgroente (eventueel bio) van de Aldi en de Lidl is niet duur en gezond. Voor ¤ 2 heb je een grote zak waar je een paar keer van kunt eten.
Onbeperkte witvis (4 stukken) koop je ook voor een euro per pakje. Mét keurmerk!
Seizoensgroenten zijn nooit duur. Koop grote hoeveelheden en vries het portiegewijs in. Heb je geen vriezer, dan kan je het ook wecken.

Brood is in Nederland, in tegenstelling tot andere landen, niet duur. Wil je graag wat gezonder brood eten, zonder broodverbetermiddel , bak het dan zelf. Gebruik geen gist maar zuurdesem of oud zuurdesembrood om het te laten rijzen, dan blijft het ook langer goed. Bak meerdere broden tegelijkertijd en vries ze in. Investeer eventueel in een kleine snijmachien (ongeveer ¤ 2,25 bij de kringloopwinkel) en je kunt het brood gesneden invriezen.

Aardappelen en rijs zijn goedkoper in grote verpakkingen. Spaghetti is niet duur.

Broodbeleg: weinig vlees en kaas eten, maar op zoek gaan naar goedkopere alternatieven.
Vlees: 1-2 x per week is genoeg. Eet af en toe een ei. En vis. En wat nootjes die je bij de turk hebt gekocht...

Kook zoveel mogelijk zelf in grote porties. Maak van 5 kilo markttomaten een pastasaus, tomatensoep etc. Wees creatief met andere groente.

Er bestaan ook kookboeken rond dit thema. Ik heb er zelf een aantal in de kast staan als het Aldi-kookboek, koken voor 4 personen voor ¤ 3.

Samengevat, het kan best. Sterker nog, omdat je weinig geld hebt geef je ook geen geld uit aan troep als chips en frisdrank.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:31:34 #18
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69446712
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:28 schreef Soohr het volgende:

[..]

koop geen kleine dingetjes onderweg, geen snackbarbezoek, geen lunch kopen op het werk, maar neem de boterhammen mee van huis.
Inderdaad, geen onzin aankopen of achterlijk dure abonnementen. Een goedkoop mobieltje/abonnement ipv 40 euro per maand (wat eigenlijk niet nodig is). Geen auto, niet buiten de deur eten. Al dat soort dingen maken het leven duur. Zorg je ervoor dat je zelf eten meeneemt e.d. dan kom je volgens mij prima uit.
pi_69446756
En inderdaad, het zijn geen types die paprika's kopen. Ze zijn van de ouderwetse Hollandse kost. Reken maar dat dat goedkoop kan.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:32:48 #20
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69446759
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:28 schreef Soohr het volgende:

[..]

sommige dingen duurder kopen omdat je er langer mee diet als goedkope producten
fles dreft doe je langer mee als afwasmiddel van 30 cent..
Action doorsnuffelen voor verjaardags kadootjes,
geen alcohol/roken/drugs
als je geen fiets hebt 2e hands fiets kopen bij fietsenmaker, bespaar je veel bezine dingen die op loopafstand te doen zijn ga lekker wandelen /fietsen kost niks ipv auto.. niet zoveel uitgaan.
internet hoeft niet het duurste te zijn, mensen die een pc hebben op skype bellen ipv de telefoon etc.
aanbiedingen. soms moet je een week wat meer investeren om der 3 weken goedkoper dan normaal nog mee te zijn
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:33:04 #21
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69446772
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:14 schreef _evenstar_ het volgende:
ik heb een anw, daarbij een dochter die glutenvrij + soja en lactose vrij moet
*knip*
maar met een beetje wil besteed ik aan boodschappen de gehele maand 150 euro a 200 euro voor mij en kind
Respect Met een allergie erbij is het nog eens veel moeilijker!

Ik heb (in mijn eentje) op momenten geleefd van ongeveer 2,50 per dag, dus tussen de 15 en 20 euro per week, daar kun je echt niet veel van halen. Maar als het moet, dan kan het wel. Je krijgt alleen niet alle nodige vitaminen etc. binnen die je zou willen. En omdat je weinig kunt halen, probeer je toch goedkoop spul te halen wat zoveel mogelijk vult, zoals goedkoop brood. Dat hoeft inderdaad niet ongezond te zijn, maar als je alleen brood eet en geen groente en fruit, dan merk je toch dat het niet goed is voor je lichaam. Ik geloof overigens ook dat het veel beter is om zoveel mogelijk groente, fruit en vlees te eten en bewerkt voedsel, zoals brood, links te laten liggen. Maar op een laag inkomen is er dus eigenlijk geen ontkomen aan.

Ik had overigens toendertijd geen vervoer, zelfs geen fiets, dus alles lopend in de buurt of bij winkels die op de ov route naar en van mijn werk lagen. Anders had ik inderdaad ook zeker aanbiedingen van verschillende winkels nagepluisd en her en der zo goedkoop mogelijk gehaald!
Life is a waste of time, time is a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life!
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:33:21 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69446785
Waar ik me ook over verbaas is dat mensen bijvoorbeeld van die babyvoedingpotjes van één euro 50 per stuk kopen. Daar zit bijna niks in. Als je zelf bijv. bloemkool met worst en aardappelen eet en je pakt een klein beetje van alles en je maalt het fijn heb je een beter en verser product voor nog geen 10 cent. En je kunt dat zo invriezen.

Het valt me vaak op dat mensen die altijd te weinig geld hebben vaak juist onbezonnen uitgeven. Dan kopen ze op het station een flesje water voor 2 euro. Terwijl je ook thuis een flesje kunt vullen voor 0,01 cent. Van dezelfde hoge kwaliteit. Of mensen die 5 euro besparen door op marktplaats te kopen maar hiervoor wel 2x35 km gaan rijden. Dat soort dingen.
The End Times are wild
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:40:57 #23
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69447053
idd zelf water in een flesje doen..
dagje uit picknicken, wat schijfjes komkommer/wortel/fruit flesje aanmaak met water zelf maken kosten 2 eurie voor een gezellig middagje.
geen efteling, maar iig hier nog net zo gezellig.
Als je echt bang bent voor tekort aan vitamines, neem 1 potje vitamines in de maand a 7 eurie ongeveer.. een grote investering, maar als je per dag bereknt acceptabel
in de zomer, flesje ranja en water uit den kraan.. van die ijsjes maak dingen.. voila goedkope waterijsjes
pi_69447060
Mijn opa maakt er trouwens ook echt een sport van. Is er iets in de aanbieding, dan koopt ie er hele ladingen van. Z'n kelder staat vol met blikken bonen, potten appelmoes, pakken wasmiddel, rollen toiletpapier.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:41:33 #25
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69447075
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:33 schreef LXIV het volgende:
Waar ik me ook over verbaas is dat mensen bijvoorbeeld van die babyvoedingpotjes van één euro 50 per stuk kopen. Daar zit bijna niks in. Als je zelf bijv. bloemkool met worst en aardappelen eet en je pakt een klein beetje van alles en je maalt het fijn heb je een beter en verser product voor nog geen 10 cent. En je kunt dat zo invriezen.
Daar dacht ik toevallig ook vandaag nog aan Die potjes babyvoeding zijn volgens mij zo ongezond. Je kunt beter wat verse producten zelf in de blender gooien, dan weet je ook dat er absoluut geen enge chemische toevoegingen in zitten.
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:41 schreef ShadyLane het volgende:
Mijn opa maakt er trouwens ook echt een sport van. Is er iets in de aanbieding, dan koopt ie er hele ladingen van. Z'n kelder staat vol met blikken bonen, potten appelmoes, pakken wasmiddel, rollen toiletpapier.
Dat heb ik nu dus ook Ook al zit ik nu niet meer krap, na mijn ervaringen gaat geen aanbieding aan me voorbij en sla ik regelmatig aan het hamsteren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')