abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:43:07 #26
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69447123
ik kan niet anders ivm de dochter die zo allergisch als de neten is..
daarom weet ik ook echt dat het te doen is.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:58:28 #27
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69447627
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:21 schreef Marijkezwolle het volgende:
Die geraspte kaas van eigen merk is vaak wel goedkoop, voor 300 gram 1-2 euro (bij de C1000 tenminste). En daar kun je een aantal keren van eten. En half-om-half-gehakt vind ik eerlijk gezegd niet te eten... Dan koop ik liever rundergehakt voor 3 euro de kilo in de aanbieding bij de appie of kipfilet voor 4 euro de kilo.
Die geraspte kaas is volgens mij deels analoogkaas. Als je het lekker vindt, moet je het vooral eten natuurlijk, maar het is natuurlijk niet echt lekker. En dan nog: 3 euro per kilo voor rundergehakt is nog goedkoper dan 1 euro / 300 gram.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69448852
Als je er vanuit gaat dat je een vriezer hebt kan het zeker. Je moet alleen slim inkopen, gehakt in bulk als het in de aanbieding is, aardappelen per 10 kilo etc. Dan heb je nog groenten die altijd goedkoop zijn, zoals wortelen en ui, en groenten die in het seizoen goedkoop zijn.

Als je gewoon scherp alle prijzen in de gaten houdt, en "duurdere" dingen goedkoop groot inkoopt en dan invriest kan je best op een laag inkomen normaal eten.
Life is too short not to have fun
  woensdag 27 mei 2009 @ 11:37:10 #29
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_69449083
Ook de produkten van het seizoen eten, die zijn goedkoop.
Op het einde van de marktdag een rondje maken, scheelt ook heel veel euro's.

En grootverpakkingen rijst, macaroni ed, zijn goedkoper dan kleine pakjes.

En ja, je kunt heel gezond eten met een laag inkomen.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  woensdag 27 mei 2009 @ 12:10:48 #30
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69450494
Het hele leven bestaat uit keuzes maken, of je nu rijk of arm bent. Ik denk dat je bij elk budget ervoor zou kunnen kiezen gezond te eten, maar dat die keuze met een laag budget natuurlijk wel moeilijker wordt. Maar het kan wel.

Dat spaghetti uit blik goedkoper is dan het zelf maken is natuurlijk waar, maar ook met een uitkering zou je wel wat meer dan 50 cent kunnen reserveren voor je avondeten he? Maar als je dat geld liever uitgeeft aan wat anders, ja, dan hou je niks over voor het eten.
  woensdag 27 mei 2009 @ 12:16:59 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69450696
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen...
Niet waar ik mijn boodschappen doe:
1 kg friet = 1,20
3 kg aardappel = 1.89, dus 0.63 per kg

Nu zal er vast wel ergens goedkopere friet te koop zijn, maar ook goedkopere aardappel.
pi_69450867
Mijn ervaring:
Nee het kan niet!

Mijn definitie van gezond: vers en bij voorkeur biologisch geteeld.
Tegenwoordig wordt ook zo geadverteerd dat je 2 keer per week vis moet eten.. dan redt je het al helemaal niet.. tenzij je vissticks serieus gaat nemen als visgerecht..

En ja, ik ben eigenwijs, al zeggen ze het me honderdduizend keer, ik geloof niet dat iets wat bewerkt is en toegevoegde vitamientjes heeft uit een potje ooit gezonder of even gezond kan zijn als gewoon vers uit de natuur.
pi_69451245
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:22 schreef MarMar het volgende:
Mijn ervaring:
Nee het kan niet!

Tegenwoordig wordt ook zo geadverteerd dat je 2 keer per week vis moet eten.. dan redt je het al helemaal niet.. tenzij je vissticks serieus gaat nemen als visgerecht..

En ja, ik ben eigenwijs, al zeggen ze het me honderdduizend keer, ik geloof niet dat iets wat bewerkt is en toegevoegde vitamientjes heeft uit een potje ooit gezonder of even gezond kan zijn als gewoon vers uit de natuur.
Dus jij vind een standaard AGF maaltijd niet gezonder dan een diepvriespizza ?
pi_69451296
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:35 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Dus jij vind een standaard AGF maaltijd niet gezonder dan een diepvriespizza ?
Standaard = vers, dan wel.
Mijn standaard is dus niet groente uit blik of pot.

Daarbij zit er nog een gebied tussen gezonder dan een diepvriespizza en echt gezond
pi_69451432
Groenten uit pot zijn dan misschien niet zo gezond als verse groenten, maar nog wel veel gezonder dan een diepvriespizza met misschien 50 gram groenten.

Je snapt toch wel dat als je een beperkt inkomen hebt je niet meer de luxe hebt om altijd biologische of zelfs maar verse groenten te eten? De vraag is dan ook, hoe kan je voor zo weinig mogelijk geld zo gezond mogelijk eten? Dat je af en toe groenten uit een pot moet eten, soit. Altijd nog gezonder dan diepvries/kant en klaar maaltijden, enkel al door de grote hoeveelheid suiker/zout/smaakstoffen/conserveermiddelen in die maaltijden.
pi_69451675
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:41 schreef vaagsel het volgende:
Groenten uit pot zijn dan misschien niet zo gezond als verse groenten, maar nog wel veel gezonder dan een diepvriespizza met misschien 50 gram groenten.

Je snapt toch wel dat als je een beperkt inkomen hebt je niet meer de luxe hebt om altijd biologische of zelfs maar verse groenten te eten? De vraag is dan ook, hoe kan je voor zo weinig mogelijk geld zo gezond mogelijk eten? Dat je af en toe groenten uit een pot moet eten, soit. Altijd nog gezonder dan diepvries/kant en klaar maaltijden, enkel al door de grote hoeveelheid suiker/zout/smaakstoffen/conserveermiddelen in die maaltijden.
Ja dat snap ik en daarom zeg ik dus: gezond eten is niet goed mogelijk met een laag inkomen
Dank je voor het onderstrepen van die mening.

De vraag was: KAN je gezond eten met een laag inkomen, dit is mijn antwoord.
pi_69452287
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:13 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik denk dat het afhankelijk is van hoe creatief je bent. Zelf pastasaus maken hoeft niet duur te zijn en ipv duur vlees kun je er kaas bij eten. Dan heb je voor een euro of 4 voor minimaal 3 keer te eten. Op de markt zijn groenten en fruit veel goedkoper en je moet de aanbiedingen gewoon goed in de gaten houden. Aardappels en groenten zijn regelmatig goed in de aanbieding en wanneer je voor meerdere keren tegelijk kookt kan het erg goedkoop. Stamppotten zijn bij uitstek goedkoop te maken, maar ook roerbakschotels e.d. Alleen zul je minder vlees kunnen eten, maar met bonen en andere vervangers kom je een heel eind om ook die voedingsstoffen binnen te krijgen.

En brood is op zich niet slecht natuurlijk en kan ook goedkoop. Alleen moet je inderdaad opletten met het beleg wat je kiest (ivm de prijs).

Voor 50 cent per dag red je het hier niet mee, maar het is wel goedkoop (ik denk een euro of 3 per dag).
Kaas in plaats van vlees zal alleen in kosten besparen als je je biefstuk er mee vervangt een kilo kaas kost je ook minstens 5 euro.

Voor de rest het hier wel mee eens. Eet seizoensgebonden, koop op de markt, vermijd de blauwe supermarkt, en maak dingen zelf. Een kilo tomaten kost op het moment iets meer dan een euro, een kilo uien ook zoiets. Komkommer heb je ook voor 12 cent. Daar kan je toch voor 2 personen 4 dagen salade van maken (en dan nog heb je ui over ).

Eet nu aardbeien voor een a twee euro de kilo, en in november mandarijnen. Kan best, met wat gezond verstand
pi_69452356
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:22 schreef MarMar het volgende:
Mijn ervaring:
Nee het kan niet!

Als je de goedkopere witvissoorten neemt, dan betaal je daar iets van 3 a 4 euro de kilo voor, en daar haal je dan 6 niet al te grote porties uit.
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:35:52 #39
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_69452986
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:50 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ja dat snap ik en daarom zeg ik dus: gezond eten is niet goed mogelijk met een laag inkomen
Dank je voor het onderstrepen van die mening.

De vraag was: KAN je gezond eten met een laag inkomen, dit is mijn antwoord.
Dus jij bent van mening dat ingevroren, verder onbewerkte biogroente niet gezond zijn (die dus gewoon standaard bij de Aldi in het assortiment zitten). En dat gewone blokken witvis met dat algemeen geaccepteerde milieukenmerk (ECC ofzo) ook ongezond zijn?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:38:11 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69453055
Het is meerdere malen aangetoond dat groenten uit pot of diepvries eigenlijk net zo gezond zijn als verse groenten. En ook biologische groenten zijn niet aantoonbaar gezonder.

En je kunt ook altijd nog je eigen groenten telen. Dat kost enkel tijd.
The End Times are wild
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:46:38 #41
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69453295
Waar moet ik aan denken qua bestedingsruimte bij een laag inkomen? Voor 5 euro per dag is prima gezond te eten, voor 2 of 3 euro per dag zal het een stuk lastiger worden.
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:49:22 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69453386
Ja, voor een inkomen onder de 5 euro wordt het denk ik wel moeilijk. Zeker fruit en vruchtensappen worden dan te duur. Dan zit ik echt te denken aan fabrieksbrood met euroshopper hagelslag en een kopje thee.
The End Times are wild
pi_69453429
Natuurlijk kan dat, als je een beetje handig bent in de keuken en slim met inkopen kan het zelfs vrij luxe naar de maatstaven van de gemiddelde Nederlander.
Je moet alleen niet hersenloos bij de AH je karretje vol gooien met waar je zin in hebt maar letten op seizoensgroente en aanbiedingen en veel op de markt of bij de Turk halen. Geen aardbeien in december en tomaten in januari meer.
En vergeet de diepvries niet. Er is helemaal niets mis met diepvriesgroente en het is vaak ook nog vrij goedkoop.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_69453723
Daarbij is Euroshopper spul vaak nog goedkoper dan de Aldi/Lidl. Gevaar is alleen dat je toch veel te dure merkartikelen gaat kopen.

En als je een tuin hebt kan het best lonen groenten als bonen of pompoen/courgette zelf te kweken. Niet al te arbeidsintensief en een grote opbrengst per m2.

Daarbij is een diepvries toch heel belangrijk denk ik. Als je lekkere tomaten voor ¤ 0.75 de kilo tegenkomt gelijk een boel inslaan, pastasaus van maken en invriezen. Zelfde geldt voor andere groenten door er bv. soep van te maken en dit in te vriezen.
pi_69453755
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 14:00 schreef vaagsel het volgende:
Daarbij is Euroshopper spul vaak nog goedkoper dan de Aldi/Lidl. Gevaar is alleen dat je toch veel te dure merkartikelen gaat kopen.

En als je een tuin hebt kan het best lonen groenten als bonen of pompoen/courgette zelf te kweken. Niet al te arbeidsintensief en een grote opbrengst per m2.

Daarbij is een diepvries toch heel belangrijk denk ik. Als je lekkere tomaten voor ¤ 0.75 de kilo tegenkomt gelijk een boel inslaan, pastasaus van maken en invriezen. Zelfde geldt voor andere groenten door er bv. soep van te maken en dit in te vriezen.
Euroshopperspul is vaak alsnog duurder en mindere kwaliteit dan de eigen merken van andere supermarkten. Vandaar, vermijd de AH
  woensdag 27 mei 2009 @ 14:03:02 #46
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69453804
Ok, volgens het voedingscentrum zijn dit de aanbevolen hoeveelheden per dag:

Groente 4 opschep-lepels (200g)
Fruit 2 stuks (200g)
Brood 6-7 sneetjes (210-245g)
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 4-5 aardappelen/opscheplepels (200-250g)
Melk(producten) 450 ml
Kaas 1 ½ plak (30g)
Vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers 100 - 125g
* Eet twee keer per week vis, waarvan ten minste één keer vette vis
Halvarine 5 g/sneetje (30-35g)
Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepel (15g)
Dranken (inclusief melk) 1 ½ -2 liter

In principe zou je dus het volgende nodig hebben voor 1 week:
1400 gram groente
1400 gram fruit
40 tot 50 sneetjes brood
1400 tot 1750 gram aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten
3150 ml melk(producten)
210 g kaas
700 tot 875 g vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers
210 tot 245 g halvarine
105 g bak-, braad- en frituurproducten, olie
10,5 tot 14 liter dranken

Nou weet ik niet hoe de prijzen op dit moment zijn in Nederland (ik woon sinds 1,5 jaar in Schotland). Maar stel dat je een budget hebt van 25 euro voor 1 week voor 1 persoon. Hoe ver zouden jullie komen met boodschappen voor 3 maaltijden per dag?

TS begint met geschatte prijzen:
£6.00 - 1400 gram groente
£8.00 - 1400 gram fruit
£4.00 - 40 tot 50 sneetjes brood
£3.00 - 1400 tot 1750 gram aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten
£2.50 - 3150 ml melk(producten)
£2.00 - 210 g kaas
£6.00 - 700 tot 875 g vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers
£0.75 - 210 tot 245 g halvarine
£0.25 - 105 g bak-, braad- en frituurproducten, olie
£2.50 - 10,5 tot 14 liter dranken
---------- +
£35.00 naar euro's = +/- ¤40,00

En dan ben ik met fruit/groente prijzen uitgegaan van aanbiedingsprijzen in supermarkten. Je legt hier namelijk al gauw £2.50 neer voor een trosje druiven of £4.00 voor 300gr bosbessen. Groente/fruit markten heb je hier niet echt (tenminste, niet bij mij in de buurt). Met dranken ben ik uitgegaan van een flesje limo en een fles fris oid.
Life is a waste of time, time is a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life!
pi_69453924
Gisteren voor ¤3.50 6 bananen, 6 kiwi's en 1 limoen gekocht op de markt. Moet dus goedkoper kunnen dan de 8 pond die je daarvoor begroot hebt.

Daarbij kan je voor ¤4.00 als je goed shopt tussen de 5 en 10 kilo aardappelen krijgen. Kan je toch minimaal een maand mee vooruit.

[ Bericht 33% gewijzigd door vaagsel op 27-05-2009 14:11:53 ]
  woensdag 27 mei 2009 @ 14:14:02 #48
156462 JX
Alba gu Brath!
pi_69454153
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 14:06 schreef vaagsel het volgende:
Gisteren voor ¤3.50 6 bananen, 6 kiwi's en 1 limoen gekocht op de markt. Moet dus goedkoper kunnen dan de 8 pond die je daarvoor begroot hebt.
Ik wou dat ik naar de markt kon voor fruit Helaas is hier nooit een markt, daarvoor zou je het platteland in moeten, en ik heb (nog) geen eigen vervoer. Als ik dus de bus naar een markt zou moeten nemen ben ik nog duurder uit, want bussen zijn al helemaal belachelijk duur hier De markten hier zijn denk ik verdreven door de supergrote supermarkten (Ikea size) waar iedereen naartoe gaat voor zijn boodschappen. Maar die rekenen dus vrij veel voor groente en fruit.
Life is a waste of time, time is a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life!
pi_69455736
Dat is erg jammer, maar zeker niet hier van toepassing. De vraag: Kan je gezond eten op een laag inkomen? Is dus zeker wel "ja".

Laten we jouw lijstje even nemen met Nederlandse marktprijzen voor seizoensgroente en fruit:
quote:
TS begint met geschatte prijzen:
¤2,50 - 1400 gram groente
¤4,00 - 1400 gram fruit
¤3,50 - 40 tot 50 sneetjes brood
¤3,00 - 1400 tot 1750 gram aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten
¤2,50 - 3150 ml melk(producten)
¤1,00 - 210 g kaas
¤4,00 - 700 tot 875 g vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers
¤1,00 - 210 tot 245 g halvarine
¤0.50 - 105 g bak-, braad- en frituurproducten, olie
¤5,50 - 10,5 tot 14 liter dranken
27,50. scheelt je dus 12,50. Ik ben trouwens van mening dat je je drinken erg goedkoop inschat. Frisdrank en vruchtensappen zijn hier niet vaak voor minder dan een euro de liter te vinden. En drie liter melkproducten? Je weet dat Joris Driepinter tegenwoordig de ongezondste Nederlander zou zijn?
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:12:26 #50
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69455851
Die dranken kan je natuurlijk ook gewoon vervangen door water. Als we dan toch gaan besparen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')