Die geraspte kaas van eigen merk is vaak wel goedkoop, voor 300 gram 1-2 euro (bij de C1000 tenminste). En daar kun je een aantal keren van eten. En half-om-half-gehakt vind ik eerlijk gezegd niet te eten... Dan koop ik liever rundergehakt voor 3 euro de kilo in de aanbieding bij de appie of kipfilet voor 4 euro de kilo.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:16 schreef Iblis het volgende:
Kaas is niet echt goedkoper dan vlees. Een kilo oude kaas is zeker meer dan 10 euro, maar ook jonge kaas is wel 5+ euro. Halfomhalfgehakt kun je gemakkelijk voor < 5 euro per kilo krijgen.
Dat geef ik mijn katten te eten als avond eten.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:21 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
of kipfilet voor 4 euro de kilo.
Doe de gewonen analoge tv aan ipv digitale tv,quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:25 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Als het kan wil ik graag bewijs zien.
Natuurlijk kan je gezond eten, maar je zult dan ergens anders moeten besparen. De vraag is dus, wat laat je schieten om gezond te eten?
quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:23 schreef LXIV het volgende:
Van een heel laag inkomen zal met wellicht moeilijk zijn. Maar de meeste dingen die gezond zijn, zijn juist goedkoop. Als je bijvoorbeeld voor de groenten van het seizoen kiest, ipv voor ingevlogen tomaten uit Malaga, kost dat bijna niks. Kool, uien etc zijn het hele jaar lang goedkoop en erg gezond.
Wat minder vlees eten is ook gezond. Aardappels kosten bijna niks. Thee is veel gezonder dan cola en kost ook haast niks.
Met een budget van 5 euro per persoon per dag kun je heel gezond eten en leven. Zak je daaronder dan wordt het lastig.
Inderdaad, geen onzin aankopen of achterlijk dure abonnementen. Een goedkoop mobieltje/abonnement ipv 40 euro per maand (wat eigenlijk niet nodig is). Geen auto, niet buiten de deur eten. Al dat soort dingen maken het leven duur. Zorg je ervoor dat je zelf eten meeneemt e.d. dan kom je volgens mij prima uit.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:28 schreef Soohr het volgende:
[..]
Doe de gewonen analoge tv aan ipv digitale tv,
stop met roken, drink wat minder alcohol.
bijvoorbeeld he, bijvoorbeeld.
koop geen kleine dingetjes onderweg, geen snackbarbezoek, geen lunch kopen op het werk, maar neem de boterhammen mee van huis.
niet de etos ofzo in voor troep.
sommige dingen duurder kopen omdat je er langer mee diet als goedkope productenquote:Op woensdag 27 mei 2009 10:28 schreef Soohr het volgende:
[..]
Doe de gewonen analoge tv aan ipv digitale tv,
stop met roken, drink wat minder alcohol.
bijvoorbeeld he, bijvoorbeeld.
koop geen kleine dingetjes onderweg, geen snackbarbezoek, geen lunch kopen op het werk, maar neem de boterhammen mee van huis.
niet de etos ofzo in voor troep.
Respectquote:Op woensdag 27 mei 2009 10:14 schreef _evenstar_ het volgende:
ik heb een anw, daarbij een dochter die glutenvrij + soja en lactose vrij moet
*knip*
maar met een beetje wil besteed ik aan boodschappen de gehele maand 150 euro a 200 euro voor mij en kind
Daar dacht ik toevallig ook vandaag nog aanquote:Op woensdag 27 mei 2009 10:33 schreef LXIV het volgende:
Waar ik me ook over verbaas is dat mensen bijvoorbeeld van die babyvoedingpotjes van één euro 50 per stuk kopen. Daar zit bijna niks in. Als je zelf bijv. bloemkool met worst en aardappelen eet en je pakt een klein beetje van alles en je maalt het fijn heb je een beter en verser product voor nog geen 10 cent. En je kunt dat zo invriezen.
Dat heb ik nu dus ookquote:Op woensdag 27 mei 2009 10:41 schreef ShadyLane het volgende:
Mijn opa maakt er trouwens ook echt een sport van. Is er iets in de aanbieding, dan koopt ie er hele ladingen van. Z'n kelder staat vol met blikken bonen, potten appelmoes, pakken wasmiddel, rollen toiletpapier.
Die geraspte kaas is volgens mij deels analoogkaas. Als je het lekker vindt, moet je het vooral eten natuurlijk, maar het is natuurlijk niet echt lekker. En dan nog: 3 euro per kilo voor rundergehakt is nog goedkoper dan 1 euro / 300 gram.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:21 schreef Marijkezwolle het volgende:
Die geraspte kaas van eigen merk is vaak wel goedkoop, voor 300 gram 1-2 euro (bij de C1000 tenminste). En daar kun je een aantal keren van eten. En half-om-half-gehakt vind ik eerlijk gezegd niet te eten... Dan koop ik liever rundergehakt voor 3 euro de kilo in de aanbieding bij de appie of kipfilet voor 4 euro de kilo.
Niet waar ik mijn boodschappen doe:quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen...
Dus jij vind een standaard AGF maaltijd niet gezonder dan een diepvriespizza ?quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:22 schreef MarMar het volgende:
Mijn ervaring:
Nee het kan niet!
Mijn definitie van gezond: vers en bij voorkeur biologisch geteeld.
Tegenwoordig wordt ook zo geadverteerd dat je 2 keer per week vis moet eten.. dan redt je het al helemaal niet.. tenzij je vissticks serieus gaat nemen als visgerecht..
En ja, ik ben eigenwijs, al zeggen ze het me honderdduizend keer, ik geloof niet dat iets wat bewerkt is en toegevoegde vitamientjes heeft uit een potje ooit gezonder of even gezond kan zijn als gewoon vers uit de natuur.
Standaard = vers, dan wel.quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:35 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Dus jij vind een standaard AGF maaltijd niet gezonder dan een diepvriespizza ?
Ja dat snap ik en daarom zeg ik dus: gezond eten is niet goed mogelijk met een laag inkomenquote:Op woensdag 27 mei 2009 12:41 schreef vaagsel het volgende:
Groenten uit pot zijn dan misschien niet zo gezond als verse groenten, maar nog wel veel gezonder dan een diepvriespizza met misschien 50 gram groenten.
Je snapt toch wel dat als je een beperkt inkomen hebt je niet meer de luxe hebt om altijd biologische of zelfs maar verse groenten te eten? De vraag is dan ook, hoe kan je voor zo weinig mogelijk geld zo gezond mogelijk eten? Dat je af en toe groenten uit een pot moet eten, soit. Altijd nog gezonder dan diepvries/kant en klaar maaltijden, enkel al door de grote hoeveelheid suiker/zout/smaakstoffen/conserveermiddelen in die maaltijden.
Kaas in plaats van vlees zal alleen in kosten besparen als je je biefstuk er mee vervangtquote:Op woensdag 27 mei 2009 10:13 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik denk dat het afhankelijk is van hoe creatief je bent. Zelf pastasaus maken hoeft niet duur te zijn en ipv duur vlees kun je er kaas bij eten. Dan heb je voor een euro of 4 voor minimaal 3 keer te eten. Op de markt zijn groenten en fruit veel goedkoper en je moet de aanbiedingen gewoon goed in de gaten houden. Aardappels en groenten zijn regelmatig goed in de aanbieding en wanneer je voor meerdere keren tegelijk kookt kan het erg goedkoop. Stamppotten zijn bij uitstek goedkoop te maken, maar ook roerbakschotels e.d. Alleen zul je minder vlees kunnen eten, maar met bonen en andere vervangers kom je een heel eind om ook die voedingsstoffen binnen te krijgen.
En brood is op zich niet slecht natuurlijk en kan ook goedkoop. Alleen moet je inderdaad opletten met het beleg wat je kiest (ivm de prijs).
Voor 50 cent per dag red je het hier niet mee, maar het is wel goedkoop (ik denk een euro of 3 per dag).
Als je de goedkopere witvissoorten neemt, dan betaal je daar iets van 3 a 4 euro de kilo voor, en daar haal je dan 6 niet al te grote porties uit.quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:22 schreef MarMar het volgende:
Mijn ervaring:
Nee het kan niet!
Mijn definitie van gezond: vers en bij voorkeur biologisch geteeld.
Tegenwoordig wordt ook zo geadverteerd dat je 2 keer per week vis moet eten.. dan redt je het al helemaal niet.. tenzij je vissticks serieus gaat nemen als visgerecht..
En ja, ik ben eigenwijs, al zeggen ze het me honderdduizend keer, ik geloof niet dat iets wat bewerkt is en toegevoegde vitamientjes heeft uit een potje ooit gezonder of even gezond kan zijn als gewoon vers uit de natuur.
Dus jij bent van mening dat ingevroren, verder onbewerkte biogroente niet gezond zijn (die dus gewoon standaard bij de Aldi in het assortiment zitten). En dat gewone blokken witvis met dat algemeen geaccepteerde milieukenmerk (ECC ofzo) ook ongezond zijn?quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:50 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ja dat snap ik en daarom zeg ik dus: gezond eten is niet goed mogelijk met een laag inkomen
Dank je voor het onderstrepen van die mening.
De vraag was: KAN je gezond eten met een laag inkomen, dit is mijn antwoord.
Euroshopperspul is vaak alsnog duurder en mindere kwaliteit dan de eigen merken van andere supermarkten. Vandaar, vermijd de AHquote:Op woensdag 27 mei 2009 14:00 schreef vaagsel het volgende:
Daarbij is Euroshopper spul vaak nog goedkoper dan de Aldi/Lidl. Gevaar is alleen dat je toch veel te dure merkartikelen gaat kopen.
En als je een tuin hebt kan het best lonen groenten als bonen of pompoen/courgette zelf te kweken. Niet al te arbeidsintensief en een grote opbrengst per m2.
Daarbij is een diepvries toch heel belangrijk denk ik. Als je lekkere tomaten voor ¤ 0.75 de kilo tegenkomt gelijk een boel inslaan, pastasaus van maken en invriezen. Zelfde geldt voor andere groenten door er bv. soep van te maken en dit in te vriezen.
Ik wou dat ik naar de markt kon voor fruitquote:Op woensdag 27 mei 2009 14:06 schreef vaagsel het volgende:
Gisteren voor ¤3.50 6 bananen, 6 kiwi's en 1 limoen gekocht op de markt. Moet dus goedkoper kunnen dan de 8 pond die je daarvoor begroot hebt.
27,50. scheelt je dus 12,50. Ik ben trouwens van mening dat je je drinken erg goedkoop inschat. Frisdrank en vruchtensappen zijn hier niet vaak voor minder dan een euro de liter te vinden. En drie liter melkproducten?quote:TS begint met geschatte prijzen:
¤2,50 - 1400 gram groente
¤4,00 - 1400 gram fruit
¤3,50 - 40 tot 50 sneetjes brood
¤3,00 - 1400 tot 1750 gram aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten
¤2,50 - 3150 ml melk(producten)
¤1,00 - 210 g kaas
¤4,00 - 700 tot 875 g vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers
¤1,00 - 210 tot 245 g halvarine
¤0.50 - 105 g bak-, braad- en frituurproducten, olie
¤5,50 - 10,5 tot 14 liter dranken
Met drinken denk ik dan aan limonade en kraanwater om geld te besparen hequote:Op woensdag 27 mei 2009 15:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik ben trouwens van mening dat je je drinken erg goedkoop inschat. Frisdrank en vruchtensappen zijn hier niet vaak voor minder dan een euro de liter te vinden. En drie liter melkproducten?Je weet dat Joris Driepinter tegenwoordig de ongezondste Nederlander zou zijn?
Ik ben inderdaad van mening dat vers altijd gezonder is en ik ben nog meer van mening dat een algemeen geaccepteerd milieukeurmerk in Europa al helemaal te weinig zegt.. zo vreselijk hoog zijn die milieu-eisen nou ook weer niet.quote:Op woensdag 27 mei 2009 13:35 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dus jij bent van mening dat ingevroren, verder onbewerkte biogroente niet gezond zijn (die dus gewoon standaard bij de Aldi in het assortiment zitten). En dat gewone blokken witvis met dat algemeen geaccepteerde milieukenmerk (ECC ofzo) ook ongezond zijn?
Echt vers is gezonder ja, maar het verschil tussen ingeblikte of diepvries-groente en de groente van de (super)markt is verwaarloosbaar.quote:Op woensdag 27 mei 2009 15:33 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad van mening dat vers altijd gezonder is en ik ben nog meer van mening dat een algemeen geaccepteerd milieukeurmerk in Europa al helemaal te weinig zegt.. zo vreselijk hoog zijn die milieu-eisen nou ook weer niet.
Dat betekent niet dat je meteen doodgaat of ondervoed raakt als je van een lager inkomen moet leven en dus ongezondere keuzes moet maken (goedkoper brood, minder vaak verse groentes) maar principieel gezond eten kan je er gewoon niet van.
Ik ben het hier helemaal mee eens trouwensquote:Op woensdag 27 mei 2009 12:22 schreef MarMar het volgende:
Nou.... ingeblikt en potvoer is vaak wat aan de zoute kant. Daarnaast worden er soms ook andere zaken aan toegevoegd. Onbewerkte diepvriesgroente en normale groente zoals je die bij de (super)markt koopt zijn inderdaad vergelijkbaar.quote:Op woensdag 27 mei 2009 15:37 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Echt vers is gezonder ja, maar het verschil tussen ingeblikte groente en de groente van de (super)markt is verwaarloosbaar.
Ik meen pas een onderzoek gelezen te hebben dat diepvries zelf meer vitamines bevat dan 'verse' groente uit de supermarkt. Diepvriesgroente gaat namelijk vrij snel na oogsten door de snijmachine en wordt dan heel snel ingevroren terwijl de broccoli uit Egypte bij de appie al een week of drie in een koelcel vitamientjes heeft liggen verliezen.quote:Op woensdag 27 mei 2009 15:39 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nou.... ingeblikt en potvoer is vaak wat aan de zoute kant. Daarnaast worden er soms ook andere zaken aan toegevoegd. Onbewerkte diepvriesgroente en normale groente zoals je die bij de (super)markt koopt zijn inderdaad vergelijkbaar.
Op het smaak- en textuurverlies na, ja.quote:Op woensdag 27 mei 2009 15:39 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nou.... ingeblikt en potvoer is vaak wat aan de zoute kant. Daarnaast worden er soms ook andere zaken aan toegevoegd. Onbewerkte diepvriesgroente en normale groente zoals je die bij de (super)markt koopt zijn inderdaad vergelijkbaar.
je kan 5 kilo aardappelen kopen voor 1,50. Daar kan friet niet tegen op.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen... Als je ECHT langdurig weinig te besteden hebt kan ik me voorstellen dat je dan voor het goedkope alternatief gaat.
ach als je weet dat een paprikaboer voor een kilo 69 cent krijgt (uit kas, zijn dus gemiddeld 4/5 paprika's) en die worden in de winkel verkocht voor een euro, dan is het geen luxeprobleem maar een winstmaker voor de supermarkten.....quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:29 schreef LXIV het volgende:
Mensen klagen wel eens dat bijv. de paprika's zo duur zijn (1,49 per stuk). Dat is natuurlijk ook veel geld voor één paprika, maar men ziet over het hoofd dat het eigenlijk niet normaal is dat die groenten het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Het (koel)ttransport en de invoer maakt het duur. In het seizoen kost het allemaal niks. Vroeger waren paprika's eenvoudigweg niet verkrijgbaar in december. Het is dus pure luxe.
Is idd pure gewenning. Supermarkten prijzen hun groenten al zo lang veel te duur waardoor half Nederland het nu normaal vind 1 euro te betalen voor een paprika. Ik heb een tijdlang bij een Jumbo gewerkt, heb daar geleerd dat op de kruidenierswaren gewoon verlies wordt gedraaid. De winst zit hem puur in de versproducten, moet je dus nagaan wat voor marges daar soms op zitten.quote:Op donderdag 28 mei 2009 13:16 schreef The_Hives het volgende:
[..]
ach als je weet dat een paprikaboer voor een kilo 69 cent krijgt (uit kas, zijn dus gemiddeld 4/5 paprika's) en die worden in de winkel verkocht voor een euro, dan is het geen luxeprobleem maar een winstmaker voor de supermarkten.....
Dat hou ik voor een gerucht.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
interessant ja, een kilo diepvries friet is ook goedkoper dan een kilo verse aardappelen... .
En ranzig.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:33 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
mja 1,5 liter AH cola is ook maar 60 cent, scheelt toch flink met coca cola.
Hoe kom ej daaraan, vraag ik me af.quote:Op woensdag 27 mei 2009 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Kaas in plaats van vlees zal alleen in kosten besparen als je je biefstuk er mee vervangteen kilo kaas kost je ook minstens 5 euro.
Voor de rest het hier wel mee eens. Eet seizoensgebonden, koop op de markt, vermijd de blauwe supermarkt, en maak dingen zelf. Een kilo tomaten kost op het moment iets meer dan een euro, een kilo uien ook zoiets. Komkommer heb je ook voor 12 cent. Daar kan je toch voor 2 personen 4 dagen salade van maken (en dan nog heb je ui over).
Eet nu aardbeien voor een a twee euro de kilo, en in november mandarijnen. Kan best, met wat gezond verstand
Dit verhaal kan ik ook bevestigen voor C1000. Bijvoorbeeld Nederlandse aardbeien worden bewust duurder verkocht dan Spaanse, ongeacht of ze dezelfde inkoopprijs hebben. Denk dan aan inkoop 1,25 en verkoop Spaanse aardbeien 1,99 en Hollandse aardbeien 3,99 (meegemaakt).quote:Op donderdag 28 mei 2009 13:23 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Is idd pure gewenning. Supermarkten prijzen hun groenten al zo lang veel te duur waardoor half Nederland het nu normaal vind 1 euro te betalen voor een paprika. Ik heb een tijdlang bij een Jumbo gewerkt, heb daar geleerd dat op de kruidenierswaren gewoon verlies wordt gedraaid. De winst zit hem puur in de versproducten, moet je dus nagaan wat voor marges daar soms op zitten.
Ik zit nu denk ik rond de 5 euro per dag en zou eigenlijk terugmoeten naar 3 (en dat lukt niet erg). Ik denk dat daartussen inderdaad wel de grens ligt van of je nog normaal boodschappen kan doen en gezond kan eten, of dat je echt moet gaan bezuinigen. Bijvoorbeeld fruit is duur en als ik echt onbeperkt fruit wil kunnen eten, dan red ik dat niet meer voor dat bedrag. Ik moet afvallen, dus wil geen goedkope troep, eet dan liever fruit als tussendoortje - bezuinigen op fruit vind ik dus echt heel vervelend.quote:Op woensdag 27 mei 2009 13:49 schreef LXIV het volgende:
Ja, voor een inkomen onder de 5 euro wordt het denk ik wel moeilijk. Zeker fruit en vruchtensappen worden dan te duur. Dan zit ik echt te denken aan fabrieksbrood met euroshopper hagelslag en een kopje thee.
Als het over gezond eten gaat, waarom denk je zelfs überhaupt over frisdrank na? Geen frisdrank drinken is niet zo moeilijk.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:33 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
mja 1,5 liter AH cola is ook maar 60 cent, scheelt toch flink met coca cola.
Toch de markt, ben ik bang. Of de turk. Gister voor 7,50 euro fruit gehaald: halve kilo appels, iets meer dan een kilo bananen, halve kilo gele kiwi, een komkommer, en 2 kg meloen. Hier niet de goedkoopste gekozen, maar wat er het beste uitzag.quote:Op maandag 1 juni 2009 19:02 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Hoe kom ej daaraan, vraag ik me af.
"Ga naar de markt" is een leuk advies, maar ik werk en kan dus niet altijd naar de markt (meestal niet zelfs). En zelfs bij Lidl of Bas kom ik niet aan komkommers van 12 cent, toevallig hadden ze idd wel een kilo tomaten voor een euro, maar goed. Aardbeien heb ik tot nu toe het goedkoopst gezien voor 2,29 per pond.
Laat ik nou meestal dinsdag, woensdag en zaterdag werken. Juist op donderdag ben ik vaak vrij en dan is er nergens markt. Heb al op internet gekeken of er dan wat in Rotterdam is. Ja, geloof ergens een wijkmarktje met 12 kraampjes, maar daar ga ik geen half uur voor rijden. En de markt is sowieso maar tot 17.00 dus dat red je dan nooit als je werkt tot vijf uur, zoals veel mensen (en ik ook).quote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Toch de markt, ben ik bang. Of de turk. Gister voor 7,50 euro fruit gehaald: halve kilo appels, iets meer dan een kilo bananen, halve kilo gele kiwi, een komkommer, en 2 kg meloen. Hier niet de goedkoopste gekozen, maar wat er het beste uitzag.
En als mede Rotterdammer heb je twee gigantische markten die er ieder twee keer per week staan, Dinsdag (Blaak) Woensdag (Afrikaanderplein) en Zaterdag (Beide). Daarnaast nog andere kleinere markten.. (al is die op Afrikaanderplein op Woensdag te vroeg weg als je uit werk komt inderdaad, die beginnen soms voor vier uur al aan het opruimen).
Maar dan is er nog een hele zaterdag
die is niet de moeite waard hoor, vooral kleding en zooi, weinig AGFquote:Op woensdag 3 juni 2009 15:04 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nu is er wel markt op zondag toch, in het centrum? Alleen ik vind het altijd zo verschrikkelijk druk dan, echt niet uit te houden.
Er is inderdaad een, iets kleinere, zondagsmarkt. De markt op blaak staat er trouwens tot redelijk laat, half zes of zes uur ofzo. (volgens hollandsemarkten.nl staat die er ook op vrijdag, al kan ik mij niet herinneren dat ooit te hebben gezien).quote:Op woensdag 3 juni 2009 15:04 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Laat ik nou meestal dinsdag, woensdag en zaterdag werken. Juist op donderdag ben ik vaak vrij en dan is er nergens markt. Heb al op internet gekeken of er dan wat in Rotterdam is. Ja, geloof ergens een wijkmarktje met 12 kraampjes, maar daar ga ik geen half uur voor rijden. En de markt is sowieso maar tot 17.00 dus dat red je dan nooit als je werkt tot vijf uur, zoals veel mensen (en ik ook).
Nu is er wel markt op zondag toch, in het centrum? Alleen ik vind het altijd zo verschrikkelijk druk dan, echt niet uit te houden.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 15:49 schreef littledrummergirl het volgende:
net gescoord op de markt:
1 kg sperziebonen
0.5 kg tauge
1 kg waspeentjes
1 bosje bosui
2 kg nieuwe aardappeltjes
4,50 ekunnen wij met twee sowieso drie of vier dagen van eten
quote:Op woensdag 3 juni 2009 17:04 schreef Bleie het volgende:
De moeder van een vriendin van mij leeft al 25 jaar van de bijstand
Dat vind ik helemaal niet zo goedkoopquote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Gister voor 7,50 euro fruit gehaald: halve kilo appels, iets meer dan een kilo bananen, halve kilo gele kiwi, een komkommer, en 2 kg meloen. Hier niet de goedkoopste gekozen, maar wat er het beste uitzag.
Dat welquote:Op woensdag 3 juni 2009 15:49 schreef littledrummergirl het volgende:
net gescoord op de markt:
1 kg sperziebonen
0.5 kg tauge
1 kg waspeentjes
1 bosje bosui
2 kg nieuwe aardappeltjes
4,50 e![]()
Zegt niet alles hoor. Als je ziek wordt terwijl je net even geen werk hebt, kom je ook niet meer uit de bijstand. Ik ken ook zo iemand. Ze zou best willen werken, maar niemand neemt haar aan vanwege haar kwalen, dus zij leeft ook al heel lang van de bijstand.quote:
Sperziebonen zijn dan ook een zomergroente, echt hoog zomer. Half juli worden die ongeveer goedkoop denk ik.quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:58 schreef ColdFeet het volgende:
Dat welDe sperziebonen zijn hier nog steeds duur
Geen visboer in de buurt die zo'n allegaartje heeft van ¤5 voor 2 a 3 kilo? Zoiets haal ik wel eens namelijk. vaak is het gewoon vis waar die dag (te) veel van gevangen is en dus 'gedumpt' wordtquote:Op woensdag 3 juni 2009 23:01 schreef allsystemshalt het volgende:
Mijn mening,
Ja je kan eten van relatief weinig geld.
Echter is het wel nogal ingrijpend en imho minder gezond.
Ik zelf hou van vis en die wordt duur betaald.
Groente kan redelijk goedkoop ingekocht worden als je goed oplet fruit is vaak erg duur.
En bakje frambozen b.v. je schrikt echt van de prijs![]()
Ik heb nu de luxe dat ik niet hoef te bezuinigen op voedsel maar weet uit mijn jeugd dat dit geen pretje is.
Groeten,
allsystemshalt
Dat zou kunnen echter is het voor mij niet meer van toepassing.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Geen visboer in de buurt die zo'n allegaartje heeft van ¤5 voor 2 a 3 kilo? Zoiets haal ik wel eens namelijk. vaak is het gewoon vis waar die dag (te) veel van gevangen is en dus 'gedumpt' wordt
Nee, niet perse, hier althans. Heb geregeld makreel of botervis (een deel dan) erbij gehad. Kijk, paling zal je er niet in aantreffen maar bijv. een Dorade ofzo weer wel.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:32 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Dat zou kunnen echter is het voor mij niet meer van toepassing.
En vaak zijn de betere vis soorten dus vette vis duurder dan de magere soorten.
En juist die vette zijn belangrijk vanwege de visolie
Paling is heerlijk echter is het momenteel nogal slecht gesteld met de paling/glasaal dus laat ik die links liggen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:38 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nee, niet perse, hier althans. Heb geregeld makreel of botervis (een deel dan) erbij gehad. Kijk, paling zal je er niet in aantreffen maar bijv. een Dorade ofzo weer wel.
ondanks dat het 'imho' is, kan ik met kracht ontkennen dat ik nu minder gezond eet dan wanneer ik het dubbele uit zou (kunnen) geven aan eten. Ik zou eerder wat luxere producten kopen, maar niet gezonder, want met de hoeveelheid groente en vlees (weinig dus) die ik nu eet, kan het niet veel gezonderquote:Op woensdag 3 juni 2009 23:01 schreef allsystemshalt het volgende:
Mijn mening,
Ja je kan eten van relatief weinig geld.
Echter is het wel nogal ingrijpend en imho minder gezond.
Helemaal mee eens. Bij financiële meevallers ben ik juist veel meer geneigd om dingen te kopen waar mijn lijf iets minder op zit te wachten. Dan zijn de kilo's Franse kazen niet aan te slepen, en bak ik taartjes van veel te dure, geïmporteerde chocolade. Indien blut kies ik er graag voor om het geld dát ik heb gewoon aan groenten, fruit en volkoren boterhammen uit te geven.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ondanks dat het 'imho' is, kan ik met kracht ontkennen dat ik nu minder gezond eet dan wanneer ik het dubbele uit zou (kunnen) geven aan eten. Ik zou eerder wat luxere producten kopen, maar niet gezonder, want met de hoeveelheid groente en vlees (weinig dus) die ik nu eet, kan het niet veel gezonder![]()
juhquote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:10 schreef minilot het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Bij financiële meevallers ben ik juist veel meer geneigd om dingen te kopen waar mijn lijf iets minder op zit te wachten. Dan zijn de kilo's Franse kazen niet aan te slepen, en bak ik taartjes van veel te dure chocolade. Indien blut kies ik er graag voor om het geld dát ik heb gewoon aan groenten, fruit en volkoren boterhammen uit te geven.
Volgens mij hebben wij heel eensgezinde boodschappenlijstjes!quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
juhals we eens 'dol doen' en meer geld uit geven, halen we lekkere sweetpeppers, loempiaatjes, goede oude kaas, brie, etc
da's heul nie gezond nie
Verse groenten zijn lekkerder, maar niet noodzakelijk gezonder.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 16:16 schreef Innocence het volgende:
Vaak is het goedkoper om iets zelf vers te maken, dan om uit pakjes te eten.
Wel wordt het misschien wat minder afwisselend, modat het goedkoper is om groot in te kopen.
Maar me dunkt dat je eerst minder vlees gaat eten, voordat je op groenten bezuinigt? Ik eet erg goedkoop, maar wel elke dag vers fruit en groenten. Vis en vlees wel vaker diepvries.
Haha, true.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
juhals we eens 'dol doen' en meer geld uit geven, halen we lekkere sweetpeppers, loempiaatjes, goede oude kaas, brie, etc
da's heul nie gezond nie
Spaghetti met tomaten en rundvlees en saus kan je voor 6 ¤ een week van eten en dan eet je niet eens die goedkope rommel uit blik.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:04 schreef JX het volgende:
Toevallig kwam ik net langs deze stelling:
www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/6383/'gezond-eten-kan-ook-voor-weinig-geld'
Hier komt uit de stelling dat de meeste stemmers vinden dat je prima gezond kan eten als je een laag inkomen hebt. Ik ben het echter eens met de reacties die eronder staan; waarschijnlijk genieten de meeste stemmers allemaal van een goed inkomen, want mijn ervaring is toch anders.
Ik heb het een tijd flink krap gehad en had weken waarin ik leefde op bijvoorbeeld blikvoer of goedkoop brood met boter, puur omdat het spotgoedkoop was. Maar dus niet bepaald gezond. Een avondmaaltijd van bijvoorbeeld spaghetti in blik t.w.v. 50 cent is toch heel wat anders dan 5 euro spenderen aan verse tomaten, uien, pasta, saus en gehakt om het zelf te maken, ik noem maar wat. Ik heb regelmatig voor de schappen gestaan in de supermarkt en gekozen voor bijv. een pizza in de aanbieding voor 1 euro, terwijl ik liever broccoli met een sausje en een stukje vlees had gehad, maar het gewoon niet kon betalen. Inmiddels kan ik me gelukkig meer veroorloven en kan ik nu vaker groente en fruit eten, maar ik schrik nog steeds van de bedragen die je er voor neer moet leggen.
Misschien zijn mijn ervaringen wat extreem, maar nu ben ik wel benieuwd naar wat de gemiddelde Fok!user hiervan vindt en wat de ervaringen zijn
Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 01:32 schreef Maeghan het volgende:
Ook weet ik niet wat voor vlees je er door wilt doen, maar als je uitgaat van een onsje per dag (wat het gemiddeld dagelijks gebruik is), heb je het dus over 7 ons vlees.
Het is bijna onmogelijk om alles uit één maaltijd binnen te krijgen - daarnaast is het advies niet voor niets om zo veel mogelijk verschillende kleuren groente/fruit te eten, dat is omdat ze allemaal weer andere stoffen bevatten die niet zitten in andere groenten/vruchten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:18 schreef Oceanonix het volgende:
Ja ik denk dat het kan.
Voorwaarde is dat je in het seizoen eet. Dus geen aardbeien met de kerst.
seizoenskalender
6 dagen achtereen hetzelfde eten hoeft geen probleem te zijn. Als je maaltijd alle vitaminen en mineralen bevat loop je geen gezondsheidsrisico's. Het wordt alleen erg eentonig.
Tomatensaus kun je nu maken van verse tomaten of de blik tomaten. Dan krijg je echt wel vitaminen binnen.
Waar je veel op kunt besparen zijn groenten. Als er iemand in je buurt een moestuin heeft dan heeft deze persoon, zeker nu, erg veel groenten over.
Zelf iets verbouwen kan natuurlijk ook (als je een tuin hebt). Bonen kosten per zakje max 2 euro en je hebt een partij planten en dus ook bonen van. Zoveel dat je het niet weg krijgt. Dit geldt voor andere groenten ook. Je moet alleen een keer investeren.
En anders de markt tegen sluitingstijd op zaterdag. Dat scheelt enorm.
Ik eet inmiddels helemaal geen vlees meer. Op dit moment moet ik nog te vaak kant-en-klare vegaburgers kopen en die zijn wel goedkoper, maar het kan nog steeds beter. Heb alleen weinig tijd om echt uitgebreid in de keuken te staan en een kleine vriezer, dus dat is jammer. Blokken soja zijn wel voordelig, maar dan moet je er weer aan denken om ze op tijd klaar te zetten omdat je het vocht er nog uit moet persen. Hetzelfde geldt voor gedroogde bonen, veel goedkoper dan uit blik, maar je moet er wel aan denken dat je ze van tevoren klaar zet en van tevoren al weten wat je wanneer wil eten. Dus ik vind dat wel lastig eigenlijk.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!
Ik heb een inkomen van 250 euro onder de armoedegrens, en ik heb een volle voorraadkast en eet gezond. Hoe ik dat doe? Prioriteiten stellen..En dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen helpt ook.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:04 schreef katerwater het volgende:
Ik denk dat het perfect mogelijk is, maar dat je door een psychologische barriere heen moet.
Je moet namelijk helemaal anders gaan denken: 1 maal per week vlees, veel naar de markt, veel berekeningen doen, ...
Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogdquote:Op zondag 16 augustus 2009 08:20 schreef Windigo het volgende:
Ook ligt mijn vriezer vol met brood uit aanbiedingen,
Mja, dat weet ik nietquote:Op zondag 16 augustus 2009 09:28 schreef computergirl het volgende:
[..]
Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogd
Doe je de verpakking wel steeds goed dicht?quote:Op zondag 16 augustus 2009 09:28 schreef computergirl het volgende:
[..]
Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogd
Haaaa! Zo typisch dat mensen gelijk bij een vraag aannames gaan maken of het wel of niet kan maar zelf eigenlijk nooit tekort kwamen. Waar zou dit toch door komen? En 50c. per dag is wel heel erg overdreven. Denk meer aan 1.- tot 3.- p/dag.. Probeer dat eens 2 weken. En je hebt ook geen geld meer voor snacks buitenom dat bedrag. Dan praten we verder.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:12 schreef Soohr het volgende:
Toen ik je TT las dacht ik gelijk: Ja, dat kan.
Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zelf heb moeten beknibbelen op mijn standaard voedsel budget.
De weekboodschappen, inclusief alle groenten en vlees, kon ik altijd kopen.
50 cent voor 1 dag eten red ik het niet mee en kan me er ook neit zo heel veel bij voorstellen om zo weinig geld te hebben
Je moet het maar kunnen om veel zetmeel tot je te nemen. Brood, beschuit is allemaal erg goedkoop. Er zijn mensen die daarna ontploffen door dat opgeslagen vet door het eten van teveel zetmeel.quote:Op zondag 16 augustus 2009 08:20 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik heb een inkomen van 250 euro onder de armoedegrens, en ik heb een volle voorraadkast en eet gezond. Hoe ik dat doe? Prioriteiten stellen..En dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen helpt ook.
Ten eerste eet ik hoogstens een keer per week vlees, omdat het duur is en niet dagelijks nodig. Ten tweede is het belangrijk om één keer veel geld uit te geven zodat je een goede voorraad hebt, want op de lange duur scheelt dat enorm veel geld.
Wie heeft het over veel brood en beschuit? Beschuit is sowieso een onzinnige uitgave met een krap budget want het vult voor geen meter. Het geheim is een goede basisvoorraad aanleggen, als je een tuintje hebt zelf je kruiden en eventueel zelfs wat fruit en groente verbouwen en verder slim inkopen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 05:46 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Je moet het maar kunnen om veel zetmeel tot je te nemen. Brood, beschuit is allemaal erg goedkoop. Er zijn mensen die daarna ontploffen door dat opgeslagen vet door het eten van teveel zetmeel.
Kennelijk is de conclusie dat ik dat wel veel moet eten omdat ik weinig vlees eet, hoewel dat toch duidelijk niet in mijn post staat.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:45 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Wie heeft het over veel brood en beschuit?
Ik eet ook veel minder vlees dan eerst. Maar ja, als je maar een of twee keer per week vis of vlees eet, moet het natuurlijk wel een beetje speciaal zijn - geen waterige supermarktkip of viezig ruikend gehakt, geen vette diepvrieszalm meer voor mij. Mooie stukken rundvlees wil ik, lekkere malse kabeljauwhaasjesquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in de buurt kan ik dat alleen plukken als ik inbreek bij de boer...quote:Op zondag 16 augustus 2009 09:16 schreef LXIV het volgende:
Waar je ook veel mee kun besparen is het verzamelen van fruit uit de natuur. De hele zomer, tot in het najaar, groeit er buiten ontzettend veel wat je vrij mag plukken.
Bosbessen, bramen, (wilde) kersen, pruimen, appels, walnoten, kastagnes, vlierbessen, je kunt bijna alles krijgen.
In de winkel kost een klein bakje bramen bijvoorbeeld 2 euro terwijl ze op dit moment overal staan. In 30 minuten pluk je voor 10 euro bramen.
Tja, nu heb je met een paar dingen ook wel mazzel: je hebt tijd om 's middags soep te maken, je hebt een bos vlakbij, je hebt voldoende ruimte in de vriezer, je hebt een tuin en familie met een moestuin.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:45 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik denk dat wij met ons beperkte budget luxer en lekkerder eten dan de gemiddelde Nederlander die zich geen zorgen hoeft te maken over geld.
Mwoah die tijd heb ik om dezelfde reden waarom ik een beperkt budget heb. Het is maar wat je mazzel noemt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:25 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Tja, nu heb je met een paar dingen ook wel mazzel: je hebt tijd om 's middags soep te maken, je hebt een bos vlakbij, je hebt voldoende ruimte in de vriezer, je hebt een tuin en familie met een moestuin.
Dan heb je andere ervaringen dan ik, dat kan. Groente en fruit van de Lidl is overigens ook weinig mis mee. Ze verkopen daar zelfs biologische groente voor een zeer betaalbaar bedrag.quote:Ik heb hier niet echt een bos dichtbij en behalve een groentenkraam en een boer langs de dijk valt er niet zo veel te halen hier, een tuin heb ik niet, plek voor een fatsoenlijke koelkast heb ik niet en overdag werk ik, dus dan kom je toch al snel uit bij brood of iets wat je in een pak mee kan nemen en je gaat ook niet zo snel nog eens apart staan koken voor overdag. Ik ben soms al bijna te moe om voor die avond te koken als ik uit m'n werk kom, laat staan dat ik nog eens extra werk ga maken voor soepjes en sauzen.
M'n vaste vrije dag is op de enige dag dat er geen markt is en zelfs als ik naar de markt kan, vind ik het nog niet zo bijzonder goedkoop over het algemeen - groente van de lidl en fruit van bas, beetje de aanbiedingen in de gaten houden, dan heb je hetzelfde niveau ongeveer. En als het wel goedkoop is, dan is het vaak al overrijp of half weggerot, of gewoon volkomen smakeloos, is mijn ervaring. Nee, van de markt word ik niet blij....
Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel, toch? Ik doelde met de 'mazzel' ook meer op het bos, de groenten uit tuin, etc. De reden voor het tijd hebben kon ik al raden, gezien je posts in andere topics.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:38 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Mwoah die tijd heb ik om dezelfde reden waarom ik een beperkt budget heb. Het is maar wat je mazzel noemt.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |