Verse groenten zijn lekkerder, maar niet noodzakelijk gezonder.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 16:16 schreef Innocence het volgende:
Vaak is het goedkoper om iets zelf vers te maken, dan om uit pakjes te eten.
Wel wordt het misschien wat minder afwisselend, modat het goedkoper is om groot in te kopen.
Maar me dunkt dat je eerst minder vlees gaat eten, voordat je op groenten bezuinigt? Ik eet erg goedkoop, maar wel elke dag vers fruit en groenten. Vis en vlees wel vaker diepvries.
Haha, true.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
juhals we eens 'dol doen' en meer geld uit geven, halen we lekkere sweetpeppers, loempiaatjes, goede oude kaas, brie, etc
da's heul nie gezond nie
Spaghetti met tomaten en rundvlees en saus kan je voor 6 ¤ een week van eten en dan eet je niet eens die goedkope rommel uit blik.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:04 schreef JX het volgende:
Toevallig kwam ik net langs deze stelling:
www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/6383/'gezond-eten-kan-ook-voor-weinig-geld'
Hier komt uit de stelling dat de meeste stemmers vinden dat je prima gezond kan eten als je een laag inkomen hebt. Ik ben het echter eens met de reacties die eronder staan; waarschijnlijk genieten de meeste stemmers allemaal van een goed inkomen, want mijn ervaring is toch anders.
Ik heb het een tijd flink krap gehad en had weken waarin ik leefde op bijvoorbeeld blikvoer of goedkoop brood met boter, puur omdat het spotgoedkoop was. Maar dus niet bepaald gezond. Een avondmaaltijd van bijvoorbeeld spaghetti in blik t.w.v. 50 cent is toch heel wat anders dan 5 euro spenderen aan verse tomaten, uien, pasta, saus en gehakt om het zelf te maken, ik noem maar wat. Ik heb regelmatig voor de schappen gestaan in de supermarkt en gekozen voor bijv. een pizza in de aanbieding voor 1 euro, terwijl ik liever broccoli met een sausje en een stukje vlees had gehad, maar het gewoon niet kon betalen. Inmiddels kan ik me gelukkig meer veroorloven en kan ik nu vaker groente en fruit eten, maar ik schrik nog steeds van de bedragen die je er voor neer moet leggen.
Misschien zijn mijn ervaringen wat extreem, maar nu ben ik wel benieuwd naar wat de gemiddelde Fok!user hiervan vindt en wat de ervaringen zijn
Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 01:32 schreef Maeghan het volgende:
Ook weet ik niet wat voor vlees je er door wilt doen, maar als je uitgaat van een onsje per dag (wat het gemiddeld dagelijks gebruik is), heb je het dus over 7 ons vlees.
Het is bijna onmogelijk om alles uit één maaltijd binnen te krijgen - daarnaast is het advies niet voor niets om zo veel mogelijk verschillende kleuren groente/fruit te eten, dat is omdat ze allemaal weer andere stoffen bevatten die niet zitten in andere groenten/vruchten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:18 schreef Oceanonix het volgende:
Ja ik denk dat het kan.
Voorwaarde is dat je in het seizoen eet. Dus geen aardbeien met de kerst.
seizoenskalender
6 dagen achtereen hetzelfde eten hoeft geen probleem te zijn. Als je maaltijd alle vitaminen en mineralen bevat loop je geen gezondsheidsrisico's. Het wordt alleen erg eentonig.
Tomatensaus kun je nu maken van verse tomaten of de blik tomaten. Dan krijg je echt wel vitaminen binnen.
Waar je veel op kunt besparen zijn groenten. Als er iemand in je buurt een moestuin heeft dan heeft deze persoon, zeker nu, erg veel groenten over.
Zelf iets verbouwen kan natuurlijk ook (als je een tuin hebt). Bonen kosten per zakje max 2 euro en je hebt een partij planten en dus ook bonen van. Zoveel dat je het niet weg krijgt. Dit geldt voor andere groenten ook. Je moet alleen een keer investeren.
En anders de markt tegen sluitingstijd op zaterdag. Dat scheelt enorm.
Ik eet inmiddels helemaal geen vlees meer. Op dit moment moet ik nog te vaak kant-en-klare vegaburgers kopen en die zijn wel goedkoper, maar het kan nog steeds beter. Heb alleen weinig tijd om echt uitgebreid in de keuken te staan en een kleine vriezer, dus dat is jammer. Blokken soja zijn wel voordelig, maar dan moet je er weer aan denken om ze op tijd klaar te zetten omdat je het vocht er nog uit moet persen. Hetzelfde geldt voor gedroogde bonen, veel goedkoper dan uit blik, maar je moet er wel aan denken dat je ze van tevoren klaar zet en van tevoren al weten wat je wanneer wil eten. Dus ik vind dat wel lastig eigenlijk.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!
Ik heb een inkomen van 250 euro onder de armoedegrens, en ik heb een volle voorraadkast en eet gezond. Hoe ik dat doe? Prioriteiten stellen..En dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen helpt ook.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:04 schreef katerwater het volgende:
Ik denk dat het perfect mogelijk is, maar dat je door een psychologische barriere heen moet.
Je moet namelijk helemaal anders gaan denken: 1 maal per week vlees, veel naar de markt, veel berekeningen doen, ...
Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogdquote:Op zondag 16 augustus 2009 08:20 schreef Windigo het volgende:
Ook ligt mijn vriezer vol met brood uit aanbiedingen,
Mja, dat weet ik nietquote:Op zondag 16 augustus 2009 09:28 schreef computergirl het volgende:
[..]
Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogd
Doe je de verpakking wel steeds goed dicht?quote:Op zondag 16 augustus 2009 09:28 schreef computergirl het volgende:
[..]
Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogd
Haaaa! Zo typisch dat mensen gelijk bij een vraag aannames gaan maken of het wel of niet kan maar zelf eigenlijk nooit tekort kwamen. Waar zou dit toch door komen? En 50c. per dag is wel heel erg overdreven. Denk meer aan 1.- tot 3.- p/dag.. Probeer dat eens 2 weken. En je hebt ook geen geld meer voor snacks buitenom dat bedrag. Dan praten we verder.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:12 schreef Soohr het volgende:
Toen ik je TT las dacht ik gelijk: Ja, dat kan.
Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zelf heb moeten beknibbelen op mijn standaard voedsel budget.
De weekboodschappen, inclusief alle groenten en vlees, kon ik altijd kopen.
50 cent voor 1 dag eten red ik het niet mee en kan me er ook neit zo heel veel bij voorstellen om zo weinig geld te hebben
Je moet het maar kunnen om veel zetmeel tot je te nemen. Brood, beschuit is allemaal erg goedkoop. Er zijn mensen die daarna ontploffen door dat opgeslagen vet door het eten van teveel zetmeel.quote:Op zondag 16 augustus 2009 08:20 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik heb een inkomen van 250 euro onder de armoedegrens, en ik heb een volle voorraadkast en eet gezond. Hoe ik dat doe? Prioriteiten stellen..En dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen helpt ook.
Ten eerste eet ik hoogstens een keer per week vlees, omdat het duur is en niet dagelijks nodig. Ten tweede is het belangrijk om één keer veel geld uit te geven zodat je een goede voorraad hebt, want op de lange duur scheelt dat enorm veel geld.
Wie heeft het over veel brood en beschuit? Beschuit is sowieso een onzinnige uitgave met een krap budget want het vult voor geen meter. Het geheim is een goede basisvoorraad aanleggen, als je een tuintje hebt zelf je kruiden en eventueel zelfs wat fruit en groente verbouwen en verder slim inkopen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 05:46 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Je moet het maar kunnen om veel zetmeel tot je te nemen. Brood, beschuit is allemaal erg goedkoop. Er zijn mensen die daarna ontploffen door dat opgeslagen vet door het eten van teveel zetmeel.
Kennelijk is de conclusie dat ik dat wel veel moet eten omdat ik weinig vlees eet, hoewel dat toch duidelijk niet in mijn post staat.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:45 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Wie heeft het over veel brood en beschuit?
Ik eet ook veel minder vlees dan eerst. Maar ja, als je maar een of twee keer per week vis of vlees eet, moet het natuurlijk wel een beetje speciaal zijn - geen waterige supermarktkip of viezig ruikend gehakt, geen vette diepvrieszalm meer voor mij. Mooie stukken rundvlees wil ik, lekkere malse kabeljauwhaasjesquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in de buurt kan ik dat alleen plukken als ik inbreek bij de boer...quote:Op zondag 16 augustus 2009 09:16 schreef LXIV het volgende:
Waar je ook veel mee kun besparen is het verzamelen van fruit uit de natuur. De hele zomer, tot in het najaar, groeit er buiten ontzettend veel wat je vrij mag plukken.
Bosbessen, bramen, (wilde) kersen, pruimen, appels, walnoten, kastagnes, vlierbessen, je kunt bijna alles krijgen.
In de winkel kost een klein bakje bramen bijvoorbeeld 2 euro terwijl ze op dit moment overal staan. In 30 minuten pluk je voor 10 euro bramen.
Tja, nu heb je met een paar dingen ook wel mazzel: je hebt tijd om 's middags soep te maken, je hebt een bos vlakbij, je hebt voldoende ruimte in de vriezer, je hebt een tuin en familie met een moestuin.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:45 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik denk dat wij met ons beperkte budget luxer en lekkerder eten dan de gemiddelde Nederlander die zich geen zorgen hoeft te maken over geld.
Mwoah die tijd heb ik om dezelfde reden waarom ik een beperkt budget heb. Het is maar wat je mazzel noemt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:25 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Tja, nu heb je met een paar dingen ook wel mazzel: je hebt tijd om 's middags soep te maken, je hebt een bos vlakbij, je hebt voldoende ruimte in de vriezer, je hebt een tuin en familie met een moestuin.
Dan heb je andere ervaringen dan ik, dat kan. Groente en fruit van de Lidl is overigens ook weinig mis mee. Ze verkopen daar zelfs biologische groente voor een zeer betaalbaar bedrag.quote:Ik heb hier niet echt een bos dichtbij en behalve een groentenkraam en een boer langs de dijk valt er niet zo veel te halen hier, een tuin heb ik niet, plek voor een fatsoenlijke koelkast heb ik niet en overdag werk ik, dus dan kom je toch al snel uit bij brood of iets wat je in een pak mee kan nemen en je gaat ook niet zo snel nog eens apart staan koken voor overdag. Ik ben soms al bijna te moe om voor die avond te koken als ik uit m'n werk kom, laat staan dat ik nog eens extra werk ga maken voor soepjes en sauzen.
M'n vaste vrije dag is op de enige dag dat er geen markt is en zelfs als ik naar de markt kan, vind ik het nog niet zo bijzonder goedkoop over het algemeen - groente van de lidl en fruit van bas, beetje de aanbiedingen in de gaten houden, dan heb je hetzelfde niveau ongeveer. En als het wel goedkoop is, dan is het vaak al overrijp of half weggerot, of gewoon volkomen smakeloos, is mijn ervaring. Nee, van de markt word ik niet blij....
Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel, toch? Ik doelde met de 'mazzel' ook meer op het bos, de groenten uit tuin, etc. De reden voor het tijd hebben kon ik al raden, gezien je posts in andere topics.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:38 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Mwoah die tijd heb ik om dezelfde reden waarom ik een beperkt budget heb. Het is maar wat je mazzel noemt.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |