abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69771635
Vaak is het goedkoper om iets zelf vers te maken, dan om uit pakjes te eten.
Wel wordt het misschien wat minder afwisselend, modat het goedkoper is om groot in te kopen.

Maar me dunkt dat je eerst minder vlees gaat eten, voordat je op groenten bezuinigt? Ik eet erg goedkoop, maar wel elke dag vers fruit en groenten. Vis en vlees wel vaker diepvries.

Moet trouwens zeggen dat ik het wel lastig vind om gezond en/of mager broodbeleg te vinden voor weinig geld. Uiteindelijk eten we toch meestal worst ofzo.

[ Bericht 18% gewijzigd door Innocence op 06-06-2009 16:29:54 ]
Sweet and innocent...
  zaterdag 6 juni 2009 @ 16:19:00 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69771695
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 16:16 schreef Innocence het volgende:
Vaak is het goedkoper om iets zelf vers te maken, dan om uit pakjes te eten.
Wel wordt het misschien wat minder afwisselend, modat het goedkoper is om groot in te kopen.

Maar me dunkt dat je eerst minder vlees gaat eten, voordat je op groenten bezuinigt? Ik eet erg goedkoop, maar wel elke dag vers fruit en groenten. Vis en vlees wel vaker diepvries.
Verse groenten zijn lekkerder, maar niet noodzakelijk gezonder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69771780
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:14 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

juh als we eens 'dol doen' en meer geld uit geven, halen we lekkere sweetpeppers, loempiaatjes, goede oude kaas, brie, etc da's heul nie gezond nie
Haha, true.

Als ik lekkere dingen haal is dat hoogstens een keer veel te duur rood fruit, maar verder toch echt drankjes, chippies, borrelhappen, ijs etc.
Sweet and innocent...
  donderdag 13 augustus 2009 @ 23:55:19 #104
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71864092
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:04 schreef JX het volgende:
Toevallig kwam ik net langs deze stelling:

www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/6383/'gezond-eten-kan-ook-voor-weinig-geld'

Hier komt uit de stelling dat de meeste stemmers vinden dat je prima gezond kan eten als je een laag inkomen hebt. Ik ben het echter eens met de reacties die eronder staan; waarschijnlijk genieten de meeste stemmers allemaal van een goed inkomen, want mijn ervaring is toch anders.

Ik heb het een tijd flink krap gehad en had weken waarin ik leefde op bijvoorbeeld blikvoer of goedkoop brood met boter, puur omdat het spotgoedkoop was. Maar dus niet bepaald gezond. Een avondmaaltijd van bijvoorbeeld spaghetti in blik t.w.v. 50 cent is toch heel wat anders dan 5 euro spenderen aan verse tomaten, uien, pasta, saus en gehakt om het zelf te maken, ik noem maar wat. Ik heb regelmatig voor de schappen gestaan in de supermarkt en gekozen voor bijv. een pizza in de aanbieding voor 1 euro, terwijl ik liever broccoli met een sausje en een stukje vlees had gehad, maar het gewoon niet kon betalen. Inmiddels kan ik me gelukkig meer veroorloven en kan ik nu vaker groente en fruit eten, maar ik schrik nog steeds van de bedragen die je er voor neer moet leggen.

Misschien zijn mijn ervaringen wat extreem, maar nu ben ik wel benieuwd naar wat de gemiddelde Fok!user hiervan vindt en wat de ervaringen zijn
Spaghetti met tomaten en rundvlees en saus kan je voor 6 ¤ een week van eten en dan eet je niet eens die goedkope rommel uit blik.

Gewoon creatief zijn
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_71865785
Ja, want zes dagen hetzelfde eten is ontzettend gezond. Verder mis ik groenten, tenzij je denkt dat in tomaten(saus) alles zit wat je nodig hebt. Ook weet ik niet wat voor vlees je er door wilt doen, maar als je uitgaat van een onsje per dag (wat het gemiddeld dagelijks gebruik is), heb je het dus over 7 ons vlees. Volgens mij heb je dan niet veel keus anders dan gehakt of zo, wat niet echt de gezondste vleessoort is.

Overigens begrijp ik niet wat er creatief is aan pasta met rundvlees en saus, maar dat terzijde.
Sanity is (not) statistical
pi_71879340
Ja ik denk dat het kan.
Voorwaarde is dat je in het seizoen eet. Dus geen aardbeien met de kerst.
seizoenskalender

6 dagen achtereen hetzelfde eten hoeft geen probleem te zijn. Als je maaltijd alle vitaminen en mineralen bevat loop je geen gezondsheidsrisico's. Het wordt alleen erg eentonig.
Tomatensaus kun je nu maken van verse tomaten of de blik tomaten. Dan krijg je echt wel vitaminen binnen.

Waar je veel op kunt besparen zijn groenten. Als er iemand in je buurt een moestuin heeft dan heeft deze persoon, zeker nu, erg veel groenten over.
Zelf iets verbouwen kan natuurlijk ook (als je een tuin hebt). Bonen kosten per zakje max 2 euro en je hebt een partij planten en dus ook bonen van. Zoveel dat je het niet weg krijgt. Dit geldt voor andere groenten ook. Je moet alleen een keer investeren.
En anders de markt tegen sluitingstijd op zaterdag. Dat scheelt enorm.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:20:16 #107
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71879389
Topic is interessant, maar heb geen kracht om het nu door te lezen.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71881231
Ja ik denk dat dat wel kan. Als je gewoon de huismerken neemt, voor meerdere dagen eten klaar maakt, dingen in de aanbieding koopt en in de vriezer doet, groenten en fruit op de markt koopt, dan denk ik dat je toch voor weinig redelijk gezond kunt eten Ik heb als student zijnde wel eens weken gehad dat ik voor 15-20 euro boodschappen moest doen voor de hele week en dan kon ik toch gewoon elke dag verse dingen eten en hoefde ik echt niet alleen brood met beleg en een week lang macaroni te eten hoor.
pi_71881489
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 01:32 schreef Maeghan het volgende:
Ook weet ik niet wat voor vlees je er door wilt doen, maar als je uitgaat van een onsje per dag (wat het gemiddeld dagelijks gebruik is), heb je het dus over 7 ons vlees.
Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!
Let me see you stripped down to the bone
pi_71881524
ja!

en stiekem vind ik het heul niet erg om helemaal niet zoveel vlees te eten..
Ja doei.
pi_71885628
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 16:18 schreef Oceanonix het volgende:
Ja ik denk dat het kan.
Voorwaarde is dat je in het seizoen eet. Dus geen aardbeien met de kerst.
seizoenskalender

6 dagen achtereen hetzelfde eten hoeft geen probleem te zijn. Als je maaltijd alle vitaminen en mineralen bevat loop je geen gezondsheidsrisico's. Het wordt alleen erg eentonig.
Tomatensaus kun je nu maken van verse tomaten of de blik tomaten. Dan krijg je echt wel vitaminen binnen.

Waar je veel op kunt besparen zijn groenten. Als er iemand in je buurt een moestuin heeft dan heeft deze persoon, zeker nu, erg veel groenten over.
Zelf iets verbouwen kan natuurlijk ook (als je een tuin hebt). Bonen kosten per zakje max 2 euro en je hebt een partij planten en dus ook bonen van. Zoveel dat je het niet weg krijgt. Dit geldt voor andere groenten ook. Je moet alleen een keer investeren.
En anders de markt tegen sluitingstijd op zaterdag. Dat scheelt enorm.
Het is bijna onmogelijk om alles uit één maaltijd binnen te krijgen - daarnaast is het advies niet voor niets om zo veel mogelijk verschillende kleuren groente/fruit te eten, dat is omdat ze allemaal weer andere stoffen bevatten die niet zitten in andere groenten/vruchten.

Ik denk dat de meeste mensen die in de stad wonen niemand kennen met een moestuin en veel mensen hebben ook geen tuin.
pi_71885750
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 17:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Sinds wij nog maar een dag of twee per week vlees of vis eten zijn onze uitgaven aan boodschappen flink omlaag gegaan. Scheelt echt zóveel!
Ik eet inmiddels helemaal geen vlees meer. Op dit moment moet ik nog te vaak kant-en-klare vegaburgers kopen en die zijn wel goedkoper, maar het kan nog steeds beter. Heb alleen weinig tijd om echt uitgebreid in de keuken te staan en een kleine vriezer, dus dat is jammer. Blokken soja zijn wel voordelig, maar dan moet je er weer aan denken om ze op tijd klaar te zetten omdat je het vocht er nog uit moet persen. Hetzelfde geldt voor gedroogde bonen, veel goedkoper dan uit blik, maar je moet er wel aan denken dat je ze van tevoren klaar zet en van tevoren al weten wat je wanneer wil eten. Dus ik vind dat wel lastig eigenlijk.

Het scheelt op zich wel geld, maar toch heb ik niet het gevoel dat ik bergen geld overhoud. Ik kocht eerst toch ook goedkoper vlees, zoals gehakt, hamburgers, tartaartjes en kiloaanbiedingen.
pi_71904175
Als je van al die frisdranken en veelste zoete vruchtensappen op kraanwater overstapt scheelt het je euro's per week .
Je spoelt je lichaam een beetje goed door en het kost geen drol
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_71907086
Ik denk dat het perfect mogelijk is, maar dat je door een psychologische barriere heen moet.

Je moet namelijk helemaal anders gaan denken: 1 maal per week vlees, veel naar de markt, veel berekeningen doen, ...
pi_71908339
Je kan wel degelijk goedkoop en gezond eten!

Je moet alleen dan het luxeprobleem opzij zetten van wat je misschien als je meer hebt gewend bent, maar dat zit in je hoofd. En het komt aan op wat creativiteit, ik heb er een tijdje een sport van gemaakt toen ik een tijdje niet anders kon.

Groenten en fruit haal je natuurlijk zoveel mogelijk op de markt of eventueel bij de Lidl. Aan einde van de markt gaan dingen voor bijna niets weg per zak, is niets mis mee. Kies slim ook met wat je meeneemt. Dingen als prei en paprika's e.d zijn prima in te vriezen in porties. Ik haalde zelfs voor bijna niets biologische groenten dus nog gezonder dan meeste supermarkt groenten ook en dus echt niet slechter omdat het uit vriezer komt.

De vriezer is je grootste vriend! Dit geld voor veel groenten en natuurlijk ook voor vlees. Dit eet je dan niet elke dag (is ook niet nodig) en doe je vanuit grote inkoop ook in porties. En reclames in de gaten houden, vooral wat daar ook weer van invriesbaar is. En natuurlijk niets buiten seizoen. Ook bij boeren zelf kun je vaak in seizoen voor heel weinig producten halen.

Als je kookt en je houd wat over, invriezen en af en toe een restjes dag houden. Weggooien is sonde!

Oh en koop of zaai goedkoop wat kruiden uit, veel is ook vers gesneden invriesbaar (neem dan preferabel wel glazen bakjes/doosjes) Houd de planten natuurlijk wel goed bij, eventueel stekjes bijkweken weer. En als je het dan goed uitdenkt en verwerkt, dan kost het echt niets.

Maar dan moet je niet klagen dat je cola light haalt van 40 cent ofzo per 2 liter en je gaat klagen dat je liever echte coca cola wilt etc. Luxeprobleem, zit 9 van de 10 keer tussen de oren.
  zondag 16 augustus 2009 @ 08:20:46 #116
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_71914447
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 20:04 schreef katerwater het volgende:
Ik denk dat het perfect mogelijk is, maar dat je door een psychologische barriere heen moet.

Je moet namelijk helemaal anders gaan denken: 1 maal per week vlees, veel naar de markt, veel berekeningen doen, ...
Ik heb een inkomen van 250 euro onder de armoedegrens, en ik heb een volle voorraadkast en eet gezond. Hoe ik dat doe? Prioriteiten stellen..En dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen helpt ook.

Ten eerste eet ik hoogstens een keer per week vlees, omdat het duur is en niet dagelijks nodig. Ten tweede is het belangrijk om één keer veel geld uit te geven zodat je een goede voorraad hebt, want op de lange duur scheelt dat enorm veel geld. Ik heb een voorraadkast die vol staat met potten tomatenpuree, kokosmelk, blikjes met vis, crackers, blikjes met groente, zakjes cup a soup, kruiden, olijfolie, azijn, stroop, meel, rijst en allerlei dingen die ik af en toe nodig kan hebben.
Ook ligt mijn vriezer vol met brood uit aanbiedingen, fruit uit aanbiedingen, verse kruiden en pepers van de turkse supermarkt want die zijn goedkoper, goedkope pizza's en diepvriesgroenten. Zo kan ik altijd wel iets te eten maken dat gezond is, zelfs als ik geen geld meer heb.

Bij de turkse supermarkt kan je voor zeven euro een blik geitenkaas van een een kilo halen dat heel lang goed blijft, en goedkope groenten en olijven. Bij de supermarkt betaal je zo twee euro voor 100 g olijven, bij de turk heb je een blik van 500 gram voor 1.20. Ook zijn de kruiden veel goedkoper bij de turk.

Bij de lidl kan je voor weinig geld een pak van zes flessen bruisend bronwater kopen zodat je toch iets met prik in huis hebt, en als je dat lekker vind doe je er wat siroop bij en dan heb je frisdrank. Scheelt ook geld omdat je met beide lang doet.

Koop geen alcohol, koop niet dagelijks vlees, koop je niet klem aan snacks en snoep, maak de meeste dingen die je eet met spullen uit je eigen voorraad in plaats van een pakje van een of ander merk en je bent een heel eind op weg. Succes!
  zondag 16 augustus 2009 @ 09:16:47 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71914634
Waar je ook veel mee kun besparen is het verzamelen van fruit uit de natuur. De hele zomer, tot in het najaar, groeit er buiten ontzettend veel wat je vrij mag plukken.
Bosbessen, bramen, (wilde) kersen, pruimen, appels, walnoten, kastagnes, vlierbessen, je kunt bijna alles krijgen.

In de winkel kost een klein bakje bramen bijvoorbeeld 2 euro terwijl ze op dit moment overal staan. In 30 minuten pluk je voor 10 euro bramen.
The End Times are wild
pi_71914733
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 08:20 schreef Windigo het volgende:

Ook ligt mijn vriezer vol met brood uit aanbiedingen,
Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogd
pi_71917808
Ik kook voor zo´n 40 euro per week voor mezelf. Ik weet niet eens of dat veel of weinig is maar dan koop ik zoveel mogelijk biologisch en daar wil ik echt niet op bezuinigen.

Gewoon zorgen voor een groot vriesvak en een voorraadkast en vooral ook leren koken. Ik kan van een paar eieren en een stronk paksoi bij wijze van spreke nog een fantastische maaltijd maken.
  zondag 16 augustus 2009 @ 12:37:43 #120
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_71918022
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 09:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

Brood blijft ook in de vriezer niet eeuwig eetbaar. Ik haal een half volkoren per week en gooi het in de vriezer, aan het einde van de week zijn de boterhammen aardig uitgedroogd
Mja, dat weet ik niet Ik toast mijn brood altijd, dus dat merk ik niet
  zondag 16 augustus 2009 @ 12:47:16 #121
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_71918326
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 09:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

Doe je de verpakking wel steeds goed dicht?
Ik haal 4 broden en daar doen we 2 weken mee, en ze zijn niet uitgedroogd.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_71922603
ik zorg ook altijd dat ik beschuitjes of roggebrood of iets anders lang houdbaars in huis heb zodat ik niet als toevallig het brood op is op het station croissantjes moet halen.
  maandag 17 augustus 2009 @ 05:40:43 #123
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71940863
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:12 schreef Soohr het volgende:
Toen ik je TT las dacht ik gelijk: Ja, dat kan.

Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zelf heb moeten beknibbelen op mijn standaard voedsel budget.
De weekboodschappen, inclusief alle groenten en vlees, kon ik altijd kopen.
50 cent voor 1 dag eten red ik het niet mee en kan me er ook neit zo heel veel bij voorstellen om zo weinig geld te hebben
Haaaa! Zo typisch dat mensen gelijk bij een vraag aannames gaan maken of het wel of niet kan maar zelf eigenlijk nooit tekort kwamen. Waar zou dit toch door komen? En 50c. per dag is wel heel erg overdreven. Denk meer aan 1.- tot 3.- p/dag.. Probeer dat eens 2 weken. En je hebt ook geen geld meer voor snacks buitenom dat bedrag. Dan praten we verder.

[ Bericht 1% gewijzigd door Schenkstroop op 17-08-2009 05:52:57 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 17 augustus 2009 @ 05:46:03 #124
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71940871
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 08:20 schreef Windigo het volgende:

[..]

Ik heb een inkomen van 250 euro onder de armoedegrens, en ik heb een volle voorraadkast en eet gezond. Hoe ik dat doe? Prioriteiten stellen..En dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen helpt ook.

Ten eerste eet ik hoogstens een keer per week vlees, omdat het duur is en niet dagelijks nodig. Ten tweede is het belangrijk om één keer veel geld uit te geven zodat je een goede voorraad hebt, want op de lange duur scheelt dat enorm veel geld.
Je moet het maar kunnen om veel zetmeel tot je te nemen. Brood, beschuit is allemaal erg goedkoop. Er zijn mensen die daarna ontploffen door dat opgeslagen vet door het eten van teveel zetmeel.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_71945037
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 05:46 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Je moet het maar kunnen om veel zetmeel tot je te nemen. Brood, beschuit is allemaal erg goedkoop. Er zijn mensen die daarna ontploffen door dat opgeslagen vet door het eten van teveel zetmeel.
Wie heeft het over veel brood en beschuit? Beschuit is sowieso een onzinnige uitgave met een krap budget want het vult voor geen meter. Het geheim is een goede basisvoorraad aanleggen, als je een tuintje hebt zelf je kruiden en eventueel zelfs wat fruit en groente verbouwen en verder slim inkopen.

Ik heb ook vrij specifieke dieeteisen omdat ik tegen bepaalde voedingsmiddelen heel slecht kan. Toch ontbijt ik doorgaans met een zelfgemaakte smoothie met ingevroren fruit, vers fruit of yoghurt o.i.d., 's middags maak ik iedere dag een soepje voor de lunch from scratch met veel verse groente en 's avonds eten we er ook geen hap minder om. Verse groente, regelmatig maar niet iedere dag vlees en rijst, pasta of aardappels.

Ik denk wel dat je bepaalde basisvaardigheden in de keuken moet bezitten of aan moet leren om met een krap budget goed en gevarieerd te kunnen eten. Geen pakjes gebruiken maar zelf je sauzen e.d. maken kost soms wat meer tijd maar scheelt wel veel geld.

Een goede en liefst grote vriezer helpt ook enorm. Maak bijvoorbeeld eens een flinke berg saus van een paar kilo tomaten die je voor een prikkie op de markt hebt kunnen kopen en gehakt uit de aanbieding en vries deze in porties in. Dan eet je een paar dagen voor minder dan 2 euro.
Veel groente en fruit kan je ook invriezen en dus later weer gebruiken voor smoothies, soepjes of in een saus.

En goed om je heen kijken. Wij zijn regelmatig in het bos met de honden en hebben de laatste tijd dus een mooie voorraad bramen, frambozen, vlierbessen en bosbessen aan kunnen leggen die los ingevroren de vriezer in zijn gegaan en deels tot jam zijn verwerkt. In het voorjaar heb ik een paar liter vlierbloesemlimonade gemaakt (lekker met spa rood ) die me alleen wat suiker, water, gas en tijd hebben gekost en straks in het najaar zijn er weer hazelnoten en tamme kastanjes die je op verschillende manieren kunt verwerken.

Appels, pruimen, kersen en volgend jaar hopelijk ook kiwi's groeien vanzelf in onze achtertuin en mijn schoonouders hebben een stuk grond waar we wat aardappels en groente verbouwen. Daarnaast regelmatig langs boerderijwinkeltjes of het slachthuis voor mooie groente, zuivel en vers vlees voor een klein prijsje.

Ik denk dat wij met ons beperkte budget luxer en lekkerder eten dan de gemiddelde Nederlander die zich geen zorgen hoeft te maken over geld.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 17 augustus 2009 @ 13:28:40 #126
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_71948209
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 11:45 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Wie heeft het over veel brood en beschuit?
Kennelijk is de conclusie dat ik dat wel veel moet eten omdat ik weinig vlees eet, hoewel dat toch duidelijk niet in mijn post staat.
pi_71952481
hmmm.. ik liet het woord beschuit vallen (in een andere context) en daar is vervolgens een user die niet goed leest mee aan de haal gegaan . Je kan natuurlijk prima ontbijten zonder veel graanproducten, dat staat los van de prijs.

Misosoep bijvoorbeeld! Supergezond en goedkoop in zakjes bij de toko te halen.
Omeletje, (diepvries)fruit, yoghurt etc. kan natuurlijk ook.
pi_71952738
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 17:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik eet ook veel minder vlees dan eerst. Maar ja, als je maar een of twee keer per week vis of vlees eet, moet het natuurlijk wel een beetje speciaal zijn - geen waterige supermarktkip of viezig ruikend gehakt, geen vette diepvrieszalm meer voor mij. Mooie stukken rundvlees wil ik, lekkere malse kabeljauwhaasjes En dan geef ik al snel net zoveel geld uit aan vlees als eerst
Niet dat dat relevant is voor de discussie, trouwens
  maandag 17 augustus 2009 @ 16:14:03 #129
259352 Hyzenthlay
Pretty is as pretty does
pi_71952806
Heel veel mensen zeggen het al: goed letten op wat je koopt en waar je het koopt. Ik heb voor al mijn boodschappen vaste winkels; ik vergelijk de prijzen en koop het bij de goedkoopste. Huismerken komen negen van de tien keer van dezelfde lopende band als de A-merken en ze zijn vaak net zo goed.

Tip die ik van mijn moeder kreeg toen ik op mijzelf ging wonen: kijk in de supermarkt naar de onderste en bovenste schappen, ga wat vaker op je knieën zitten (midden in het gangpad, erg charmant). Mensen kopen namelijk het snelste wat er op ooghoogte staat, want daar kun je makkelijk bij, en de supermarkt maakt hier dankbaar gebruik van door daar de duurdere artikelen neer te zetten. De goedkopere producten staan vaak laag of hoog in het schap.

Ik kan niet elke week naar de markt omdat ik werk, maar er zitten hier in het centrum twee Turkse supermarkten en daar haal ik mijn fruit/groente. Groot voordeel is dat die winkeltjes ook op zondag open zijn, dan ga ik op mijn kalme gemak met de fiets daar mijn boodschappen doen.

Neem een eigen winkelmandje mee (niet zo'n grote shopper maar bijvoorbeeld een fietsmand) en koop alleen wat er in dat mandje past. Dat voorkomt dat je een hoop onzin koopt.

Vind je bepaalde soorten groente of fruit lekker, kijk dan of je die zelf kunt verbouwen. Een tomatenplant kan in een pot in de tuin of op het balkon en je plukt er prima tomaten af. Hetzelfde geldt voor alle mogelijke kruiden zoals peterselie en rozemarijn; die kunnen zelfs in de keuken op de vensterbank.
pi_71960109
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 09:16 schreef LXIV het volgende:
Waar je ook veel mee kun besparen is het verzamelen van fruit uit de natuur. De hele zomer, tot in het najaar, groeit er buiten ontzettend veel wat je vrij mag plukken.
Bosbessen, bramen, (wilde) kersen, pruimen, appels, walnoten, kastagnes, vlierbessen, je kunt bijna alles krijgen.

In de winkel kost een klein bakje bramen bijvoorbeeld 2 euro terwijl ze op dit moment overal staan. In 30 minuten pluk je voor 10 euro bramen.
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in de buurt kan ik dat alleen plukken als ik inbreek bij de boer...
pi_71960488
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 11:45 schreef MinderMutsig het volgende:

Ik denk dat wij met ons beperkte budget luxer en lekkerder eten dan de gemiddelde Nederlander die zich geen zorgen hoeft te maken over geld.
Tja, nu heb je met een paar dingen ook wel mazzel: je hebt tijd om 's middags soep te maken, je hebt een bos vlakbij, je hebt voldoende ruimte in de vriezer, je hebt een tuin en familie met een moestuin.

Ik heb hier niet echt een bos dichtbij en behalve een groentenkraam en een boer langs de dijk valt er niet zo veel te halen hier, een tuin heb ik niet, plek voor een fatsoenlijke koelkast heb ik niet en overdag werk ik, dus dan kom je toch al snel uit bij brood of iets wat je in een pak mee kan nemen en je gaat ook niet zo snel nog eens apart staan koken voor overdag. Ik ben soms al bijna te moe om voor die avond te koken als ik uit m'n werk kom, laat staan dat ik nog eens extra werk ga maken voor soepjes en sauzen.

M'n vaste vrije dag is op de enige dag dat er geen markt is en zelfs als ik naar de markt kan, vind ik het nog niet zo bijzonder goedkoop over het algemeen - groente van de lidl en fruit van bas, beetje de aanbiedingen in de gaten houden, dan heb je hetzelfde niveau ongeveer. En als het wel goedkoop is, dan is het vaak al overrijp of half weggerot, of gewoon volkomen smakeloos, is mijn ervaring. Nee, van de markt word ik niet blij....
pi_71960909
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:25 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Tja, nu heb je met een paar dingen ook wel mazzel: je hebt tijd om 's middags soep te maken, je hebt een bos vlakbij, je hebt voldoende ruimte in de vriezer, je hebt een tuin en familie met een moestuin.
Mwoah die tijd heb ik om dezelfde reden waarom ik een beperkt budget heb. Het is maar wat je mazzel noemt.
quote:
Ik heb hier niet echt een bos dichtbij en behalve een groentenkraam en een boer langs de dijk valt er niet zo veel te halen hier, een tuin heb ik niet, plek voor een fatsoenlijke koelkast heb ik niet en overdag werk ik, dus dan kom je toch al snel uit bij brood of iets wat je in een pak mee kan nemen en je gaat ook niet zo snel nog eens apart staan koken voor overdag. Ik ben soms al bijna te moe om voor die avond te koken als ik uit m'n werk kom, laat staan dat ik nog eens extra werk ga maken voor soepjes en sauzen.

M'n vaste vrije dag is op de enige dag dat er geen markt is en zelfs als ik naar de markt kan, vind ik het nog niet zo bijzonder goedkoop over het algemeen - groente van de lidl en fruit van bas, beetje de aanbiedingen in de gaten houden, dan heb je hetzelfde niveau ongeveer. En als het wel goedkoop is, dan is het vaak al overrijp of half weggerot, of gewoon volkomen smakeloos, is mijn ervaring. Nee, van de markt word ik niet blij....
Dan heb je andere ervaringen dan ik, dat kan. Groente en fruit van de Lidl is overigens ook weinig mis mee. Ze verkopen daar zelfs biologische groente voor een zeer betaalbaar bedrag.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:06:18 #133
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71961833
Het wordt haast een fulltime bezigheid als je overal de prijzen gaat vergelijken en 5 winkels in en uitgaat en van A naar B.
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:22:48 #134
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_71962484
Wij hebben ook een periode heel krap bij kas gezeten maar toch gezond gegeten, moet wel zeggen, we hadden toen nog geen kinderen ( die wilde we pas met meer financiele zekerheid)

Maar wat meerdere al schrijven, water drinken.
Daarnaast kan je veel goedkoop halen op de markt, vooral groente en fruit maar ook brood.
vlees heb je niet iedere dag nodig voor een gezonde voeding, 2x in de week is voldoende.
Haal je ook 1x in de week een vis dan is het helemaal goed.

Daarnaast is rijst niet duur en als je een zak rijst koopt bij de toko kan je daar een flink aantal maaltijden mee doen.
aardappelen rechtstreeks van de aardappelboer, eieren en kip rechtstreeks van de kippenboer.

In deze periode zie je ook veel mensen langs de weg verkopen, veel fruit vooral, dat is ook goedkoper.

En uiteraard geen onnodige zaken meer als snoep, koek, ships, friettent en dergelijke.
Een goedkope eetlevenstijl is vaak zelfs nog gezonder, aangezien veel mensne die wat meer te besteden hebben ook snel afhaaleten gaan halen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_71972229
Ik heb momenteel ook alleen in het weekend (soms) tijd om naar de groente-, kaas- en visboer te gaan, maar het scheelt wel dat ik bijna bovenop een Bas van der Heijden woon en ik het wel lollig vind om me te laten leiden door aanbiedingen.
Vorige week: aubergines voor 19 cent! Dus baba ghanoush en ratatouille, en plakken aubergine grillen voor op een broodje.
Deze week: grote rode paprika's voor 29 cent. Ik heb een zak vol gekocht, en die ga ik vanavond allemaal roosteren en pastasaus en soep van maken.
Als je je qua groenten laat leiden door wat er toevallig in de aanbieding is, eet je automatisch allerlei verschillende dingen en je vindt vanzelf lekkere creatieve manieren om iets klaar te maken. Pasta en rijst kosten écht niks, en met een zak bloem van vijftig cent maak je een reusachtige stapel wraps of een paar lekkere broodjes.
Voorraden gedroogde kruiden en specerijen zijn wel essentieel, maar ik doe geloof ik al honderd jaar met mijn Silvo-potje cayennepeper. Bijvoorbeeld.

Echt gezond te eten op een laag budget krijg je volgens mij alleen maar voor elkaar als je leert koken, en als je dat eenmaal kunt dan kost het ook lang zoveel tijd niet meer.
Let me see you stripped down to the bone
pi_71995358
[/quote]
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:38 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Mwoah die tijd heb ik om dezelfde reden waarom ik een beperkt budget heb. Het is maar wat je mazzel noemt.
Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel, toch? Ik doelde met de 'mazzel' ook meer op het bos, de groenten uit tuin, etc. De reden voor het tijd hebben kon ik al raden, gezien je posts in andere topics.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')