quote:Op maandag 11 mei 2009 14:54 schreef GlowMouse het volgende:
Daar valt weinig aan om te schrijven, je ziet zo dat die naar oneindig gaat.
Nee. (1 + 1/n) blijft namelijk groter dan 1 hoewel het wel naar 1 toegaat, maar je krijgt in (1 + 1/n)n wel steeds meer factoren als n groter wordt. Verder is (1 + 1/n)n monotoon stijgend, zodat de limiet nooit 1 kan zijn. Kijk maar eens even hier, hopelijk begrijp je het dan beter.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:07 schreef Krediax het volgende:
Kan je nog wat meer uitleggen daarbij? (ik vind het ook logisch lijken dat het naar oneindig gaat a/x --> verwaardeloosbaar)
maar hoezo komen ze dan bij de standaard limiet op e^a?
het lijkt mij persoonlijk logisch dat het limiet dan 1^x --> 1 zou zijn.
Bedenkelijke leraar heb jij dan. Je kunt schrijven:quote:nog een vraag los van limieten.
zou je de 4 bij (4 + a/x)^x uberhaupt buiten haakjes kunnen halen? me leraar was daar namelijk nogal vaag over en wist het zelf niet.
Gauw terugsturen die leraar als je hem op zicht hebt. Is echt geen knip voor de neus waard als hij bij zoiets simpels al met zijn mond vol tanden staat.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:59 schreef Krediax het volgende:
Tnx!
M'n leraar is nogal verstrooid van tijd tot tijd... eigenlijk altijd.
op zicht niet erg want ik snap meestal wel wat hij bedoelt maar hier kwam ik niet uit en hij was helemaal van de slag door de vraag (had hij niet verwacht).
maja nogmaals tnx, weet ik ook weer hoe je buiten haakjes kan schrijven als het tot de macht x is
Haha, tvp.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
P.S. Je leraar Nederlands stelt ook niet veel voor zo te zien ...
1+3+...+999 - (2+4+...+1000) = 500*500 - 500*501 = 500(500-501) = -500.quote:
Je deelt beide leden van je vergelijking door het product x(x+4) en dan krijg je het resultaat dat je geeft. Ofwel: als abc = p en ab is ongelijk aan 0, dan is c = p/ab.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:46 schreef TBY het volgende:
I = x * (x+4) * h = 1000
=>
h = 1000 / x(x+4)
Kan iemand mij deze stap uitleggen.
Wat is nu precies je probleem? Je kunt de uitdrukkingen die je hebt gevonden toch gewoon opnieuw differentiëren naar x of naar y? En doe eens wat aan je notatie, dit lijkt nergens op.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Bij f(x,y) (3+x2y)3
f('x) = 3(3+x2y)2 * 2yx
f('y) = 3(3+x2y)2 * x^2
Wat is in dit geval de 2nd order ? Dus F'(xx) F'(yy) en f'(xy)
Voor log(x) moet je gewoon de standaard-afgeleide zoeken. Die is gewoon 1/x (tenzij je met log(x) de 10-log bedoelt). En die eerste is ook een standaardvorm, namelijk: nx, en dat is gelijk aan log(n)*nx.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:45 schreef TBY het volgende:
Nog een vraag:
Hoe differentieer je de volgende functies?
l(x) = 4logx
k(x) = 8 * 3^x
zo ver ik uit jouw post kan herleiden:quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:46 schreef TBY het volgende:
I = x * (x+4) * h = 1000
=>
h = 1000 / x(x+4)
Kan iemand mij deze stap uitleggen.
alog(x) = log(x)/log(a) natuurlijk, dus dan krijg je gewoon een constante 1/log(a) ervoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:30 schreef Borizzz het volgende:
Uit mijn hoofd is de afgeleide van f(x) = alog (x) gelijk aan 1/(x*ln(a)).
Laat maar, biertje te veel op. Glupquote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
alog(x) = log(x)/log(a) natuurlijk, dus dan krijg je gewoon een constante 1/log(a) ervoor.
Vertel eens wat je zelf al geprobeerd hebt. Ik kom uit op twee differentiaalvergelijkingen (één voor elk vat) en deze differentiaalvergelijkingen zijn ook gewoon op te lossen, zodat de hoeveelheid zout (in kg) in elk vat is uit te drukken als functie van t (in minuten). Maar gelijkstelling levert dan een vergelijking op die ik alleen numeriek op kan lossen. Ik kom uit op t = 4,28838336973... minuten, en de hoeveelheid zout in elk van beide vaten bedraagt dan 0,848... kg.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 15:19 schreef rontvierkand het volgende:
de vraag:
twee vaten staan boven elkaar. Op t=0 bevat het bovenste vat 10 l water waarin 2 kg zout is opgelost en het onderste vat bevat 5 l zuiver water. In het bovenste vt stroomt zuiver water met een debiet van 2 l/min en de vloeistof uit het bovenste vat stroomt in het onderse vat m, eveneens met een debiet van 2 l/min. De vloeistof uit het onderste vat stroomt weg met een debiet van 1 l/min.
Na hoeveel tijd bevatten beide vaten evenveel zout en hoeveel bedraagt deze hoeveelheid?
We zitten in het hoofdstuk over differentiaalvergelijkingen.
paint:[ afbeelding ]
kan iemand me op weg helpen?
Vermenigvuldig beide leden van je vergelijking met de noemer van de breuk in het rechterlid, oftewel 0,6667*b^4, zodat je de breuk in het rechterlid kwijt raakt. Herleid het rechterlid van de vergelijking dan op 0 en haal vervolgens in het linkerlid b buiten haakjes. Nu zou het oplossen verder geen probleem mogen geven. Houd er wel rekening mee dat b = 0 geen valide oplossing is van je oorspronkelijke vergelijking.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:37 schreef Hildir het volgende:
Hallo ik heb een vraagje,
Ik moet b oplossen uit een mechanica vraagstuk.
8*(10^6)= 2400N*b / 0,6667*b^4
Waarbij de term 0,6667*b^4 onder de deelstreep staat!
Met b in m [meter]
De oplossing voor b moet zijn b = 0,0766meter
Graag een antwoord in stappen zodat ik zie wat er gebeurt,
ik snap dat ik dit met de solver zo kan oplossen,
maar ik wil graag weten hoe het ook alweer zat.
Met vriendelijke groet,
en alvast Bedankt
H
Je kunt beter eerst nog even beide leden vermenigvuldigen met 3/2, want ik heb zo'n idee dat die 0,6667 een afronding is van 2/3. Dus:quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:47 schreef Hildir het volgende:
Ik volg je niet helemaal,
ik kom tot zover:
(8*10^6)* 0,6667*b^4 = 2400*b
uitwerken
53336000*b^4 = 2400*b
Nu kom ik niet verder, kun je het voordoen met cijfers in stappen?
mvg, H
Ok. We waren gekomen tot:quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:57 schreef Hildir het volgende:
Nou ik wil niet vervelend zijn, maar zou je het helemaal kunnen uitwerken,
het is een tijd geleden dat ik hier actief mee bezig ben geweest,
bedankt voor je snelle reacties!
mvg, Hildir
x1=2*e^(-0.2*t)quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vertel eens wat je zelf al geprobeerd hebt. Ik kom uit op twee differentiaalvergelijkingen (één voor elk vat) en deze differentiaalvergelijkingen zijn ook gewoon op te lossen, zodat de hoeveelheid zout (in kg) in elk vat is uit te drukken als functie van t (in minuten). Maar gelijkstelling levert dan een vergelijking op die ik alleen numeriek op kan lossen. Ik kom uit op t = 4,28838336973... minuten, en de hoeveelheid zout in elk van beide vaten bedraagt dan 0,848... kg.
Ik had zelf de hoeveelheid zout in het eerste vat x genoemd en de hoeveelheid zout in het tweede vat y (om niet met indices te hoeven werken). Voor de hoeveelheid zout x (in kg) in het bovenste vat als functie van de tijd t (in minuten) heb ik dan de volgende differentiaalvergelijking:quote:Op zondag 17 mei 2009 11:10 schreef rontvierkand het volgende:
[..]
x1=2*e^(-0.2*t)
x2=20*ln(t)+C
maar ik denk dat mijn vergelijkingen fout zijn want ik kan de voorwaarde van t=0 niet invullen in de tweede vergelijking (ln(0)bestaat niet).
ik had dy=(2/5)∙e-t/5dt+y*dtquote:Op zondag 17 mei 2009 13:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik had zelf de hoeveelheid zout in het eerste vat x genoemd en de hoeveelheid zout in het tweede vat y (om niet met indices te hoeven werken). Voor de hoeveelheid zout x (in kg) in het bovenste vat als functie van de tijd t (in minuten) heb ik dan de volgende differentiaalvergelijking:
dx = -(1/5)∙x∙dt
Oplossing van deze differentiaalvergelijking onder de randvoorwaarde x(0) = 2 levert dan inderdaad:
x = 2∙e-t/5
Je eerste vergelijking is dus in orde, maar je tweede vergelijking niet. Maar laat nu eerst eens zien welke differentiaalvergelijking je voor het onderste vat hebt opgesteld en hoe je die dacht op te lossen.
Nee. De differentiaalvergelijking die je hebt opgesteld klopt niet en de oplossing die je daarvan geeft ook niet.quote:Op zondag 17 mei 2009 15:12 schreef rontvierkand het volgende:
[..]
ik had dy=(2/5)∙e-t/5dt+y*dt
dan wordt y(t) = -e(-(1/5)*t)/3-e^(t)
Ik had die 5 liter in het onderste vat er niet bij geteld, ik kan geloven dat het niet werkte.quote:Op zondag 17 mei 2009 16:01 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. De differentiaalvergelijking die je hebt opgesteld klopt niet en de oplossing die je daarvan geeft ook niet.
In het onderste vat stroomt zout water uit het bovenste vat maar er stroomt ook zilt water weg uit het onderste vat. Verder is het zo dat er per minuut 2 liter zout water in het onderste vat stroomt maar dat er per minuut maar 1 liter water wegloopt uit het onderste vat. Dit betekent dat de hoeveelheid water in het onderste vat met 1 liter per minuut toeneemt. Op tijdstip t=0 zit er 5 liter water in het onderste vat en op tijdstip t (in minuten) dus (t + 5) liter.
We bekijken nu eerst hoeveel zout er uit het bovenste vat in het onderste vat komt gedurende een heel klein tijdsinterval [t, t+Δt]. Die hoeveelheid is gelijk aan de hoeveelheid zout die uit het bovenste vat verdwijnt gedurende datzelfde tijdsinterval, en deze hoeveelheid hadden we al berekend, die is bij benadering
(2Δt/10)∙x,
waarbij x de hoeveelheid zout in het bovenste vat op tijdstip t voorstelt.
Maar nu verdwijnt er ook zout uit het onderste vat. De hoeveelheid water in het onderste vat op tijdstip t is (t+5) liter en het water stroomt er uit met een debit van 1 liter per seconde. Over een heel klein tijdsinterval Δt verdwijnt dus bij benadering een deel 1∙Δt/(t+5) van de op dat moment aanwezige hoeveelheid zout y uit het onderste vat, ofwel een hoeveelheid
(Δt/(t+5))∙y
De verandering Δy van de hoeveelheid zout in het onderste vat gedurende het kleine tijdsinterval Δt is gelijk aan de toename ten gevolge van de instroom verminderd met de afname als gevolg van de uitstroom, dus:
Δy ≈ (2Δt/10)∙x - (Δt/(t+5))∙y
De benadering is een gevolg van het feit dat we hebben aangenomen dat de hoeveelheden zout in de beide vaten gedurende een heel klein tijdsinterval niet noemenswaardig veranderen. Deze benadering wordt beter naarmate we het tijdsinterval kleiner maken, zodat we bij de overgang naar een infinitesimaal tijdsinterval dt krijgen:
dy = (1/5)∙x∙dt - (1/(t+5))∙y∙dt
Maar nu hadden we al gevonden dat geldt:
x = 2∙e-t/5,
Zodat we krijgen:
dy = (2/5)∙e-t/5∙dt - (1/(t+5))∙y∙dt
Dit is een lineaire differentiaalvergelijking van de eerste orde met niet-scheidbare variabelen, die we in de volgende standaardvorm kunnen brengen:
dy/dt + (1/(t+5))∙y = (2/5)∙e-t/5
Nu mag je het zelf weer even proberen.
OK. Maar begrijp je nu ook hoe je de gevonden differentiaalvergelijking voor het onderste vat op moet lossen? En kom je dan uiteindelijk ook op dezelfde uitkomst voor het tijdstip waarop de hoeveelheden zout in beide vaten even groot zijn?quote:Op zondag 17 mei 2009 16:39 schreef rontvierkand het volgende:
[..]
Ik had die 5 liter in het onderste vat er niet bij geteld, ik kan geloven dat het niet werkte.
bedankt![]()
nu komt het wel uit dus het is in orde
niets moeilijk aan, gewoon intikken in maple en klaar.quote:Op zondag 17 mei 2009 16:43 schreef Riparius het volgende:
[..]
OK. Maar begrijp je nu ook hoe je de gevonden differentiaalvergelijking voor het onderste vat op moet lossen? En kom je dan uiteindelijk ook op dezelfde uitkomst voor het tijdstip waarop de hoeveelheden zout in beide vaten even groot zijn?
Ja, maar dan weet je dus in feite helemaal niet hoe zo'n differentiaalvergelijking wordt opgelost. Iets intypen in een calculator of een programma is iets heel anders dan begrijpen hoe het zit.quote:Op zondag 17 mei 2009 20:26 schreef rontvierkand het volgende:
[..]
Niets moeilijk aan, gewoon intikken in maple en klaar.
dat heb ik zonet gedaan, eerst de gereduceerde oplossing zoeken, dan via variatie van de constante de particuliere oplossing zoeken, dan deze twee optellen tot een walgelijk lange vergelijking.quote:Op zondag 17 mei 2009 20:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, maar dan weet je dus in feite helemaal niet hoe zo'n differentiaalvergelijking wordt opgelost. Iets intypen in een calculator of een programma is iets heel anders dan begrijpen hoe het zit.
Vind ik erg meevallen hoor. Niks 'walgelijk lang'. Ik kom tot:quote:Op zondag 17 mei 2009 22:05 schreef rontvierkand het volgende:
[..]
dat heb ik zonet gedaan, eerst de gereduceerde oplossing zoeken, dan via variatie van de constante de particuliere oplossing zoeken, dan deze twee optellen tot een walgelijk lange vergelijking.
y = 0,0443 ln (x) - 0,0105quote:Op dinsdag 19 mei 2009 13:54 schreef Lianne__ het volgende:
hoe schrijf je formules met een natuurlijk logaritme om? (dus met X vooraan ipv Y )
de gewone formule is :
y = 0,0443 ln (x) - 0,0105
help?
misschien nog een domme vraag hoor...quote:
Ik weet niets van Excel, maar ik zie op het net wel dat je EXP(x) moet kunnen gebruiken voor ex. Helpt dat?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:26 schreef Lianne__ het volgende:
[..]
misschien nog een domme vraag hoor...
maar hoe krijg ik e in excel?
er zijn nogal wat gegevens.. en om dat allemaal met de rekenmachine te doen.....
Vertel eerst eens per opgave wat je zelf hebt geprobeerd en waarom dat niet lukte. Zomaar een scan neerkwakken uit je opgavenboekje en dan hopen dat een ander je huiswerk gaat doen geeft niet direct de indruk dat je er ook iets van op wil steken.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:43 schreef Gitaartovenaar het volgende:
kan iemand deze sommen aub voor me oplossen?
[ afbeelding ]
Dit is niet echt de bedoeling, omdat het antwoord eenvoudiger is te schrijven. Je hebt:quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:10 schreef Gitaartovenaar het volgende:
Ik heb dit:
1a 4^x = 128
x = 4 log 128
Kom op, eerst per onderdeel laten zien wat je hebt gedaan!quote:b
c
d
Ja.quote:2a
100% rente is een verdubbeling, dus bij de eerste aanbieding is het bedrag na 10 jaar verdubbeld, de verdubbelingstijd is dus 10 jaar
Dit is denk ik niet helemaal de bedoeling. Het is wel zo dat de rente eenmaal per jaar wordt uitgekeerd, maar je moet een exacter antwoord geven. Dit antwoord heb je verkregen door trial and error, en dat is niet de bedoeling.quote:
1000*1,1^t
1000*1,1^7=1948,71
1000*1,1^8=2143,59 dus de verdubbelingstijd is 8 jaar bij de tweede aanbieding
Nee, nu eerst laten zien wat je met 1b t/m 1d hebt gedaan.quote:Voornamelijk 2b kan ik niet uitkomen, kan iemand me dan in ieder geval daar mee helpen?
Dat snap ik wel, maar niet hoe je op die manier aan het begingetal komt.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:12 schreef GlowMouse het volgende:
Na 2 jaar staat er 1000 euro op de bank. Dat is het beginbedrag maal (10/12)t met t het aantal maanden dat er rente is ontvangen. Lukt het zo?
Stel de vergelijking eerst maar op,quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:18 schreef Gitaartovenaar het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar niet hoe je op die manier aan het begingetal komt.
ik zou persoonlijk nooit m'n geld op die bank zetten Glowmouse ...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:12 schreef GlowMouse het volgende:
Na 2 jaar staat er 1000 euro op de bank. Dat is het beginbedrag maal (10/12)t met t het aantal maanden dat er rente is ontvangen. Lukt het zo?
quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
ik zou persoonlijk nooit m'n geld op die bank zetten Glowmouse ...
1b is een vergelijking waaruit je t moet oplossen. Het eindresultaat moet dus iets zijn als:quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:30 schreef Gitaartovenaar het volgende:
Wat wordt bedoeld met: Druk t uit in N ?
Je neemt het in feite aan. En als je het aanneemt, dan mag je veel wiskunde toepassen. De basis waarop je dat rechtvaardigt is echter het zwakke punt natuurlijk. Als je naar 400 mensen een enquête stuurt over vrijetijdsbesteding, die flink wat tijd kost om in te vullen, en dat blijkt dat alleen de werklozen die terugsturen, dan is het waarschijnlijk niet representatief.quote:Op woensdag 20 mei 2009 14:34 schreef Florian_ het volgende:
Hoe bereken je precies de representativiteit van een enquete? Ik heb een vragenlijst verstuurd naar ~400 mensen (dat is de gehele doelgroep), waarvan 89 mensen de enquete hebben ingevuld. In hoeverre kun je dit dan precies representatief noemen? Er zijn verschillende berekeningen te vinden, en ik kom er niet echt uit.
Je berekent eerst de richtingscoëfficiënt van een lijn door de punten P en Q. Die richtingscoëfficiënt is:quote:Op woensdag 20 mei 2009 21:24 schreef Burakius het volgende:
Vraag;
De lijn l snijdt de x-as in P(a,0) en de y-as in Q(0,b).
a: geef een vergelijking van l.
Controleer dat de coördinaten van punt A en punt B voldoen aan de vergelijking, óf werk de vergelijking die we bij a) hebben gevonden om naar deze vorm.quote:b: toon aan dat x/a + y/b = 1 een vergelijking is van l
Stel via de hierboven gegeven manier eerst een vergelijking op van de lijn door de punten A en B. Stel dan een vergelijking op van de lijn door punt C die loodrecht staat op de lijn door A en B. Bereken het snijpunt D van deze twee lijnen. De gevraagde afstand is dan de lengte van het lijnstuk CD.quote:c: bereken de afstand van het punt C(1,5) tot de lijn door de punten A(0,-3) en B(6,0)
Je kunt eerst een zwarte en dan een witte knikker pakken, maar ook andersom. Het aantal mogelijke volgorden waarop je 2 knikkers kunt ordenen is 2!.quote:Op donderdag 21 mei 2009 22:08 schreef Jolien1989 het volgende:
vraagje wat betreft examens. Ik zit oefenexamen vwo wis a.12 te maken, deze
http://www.examenblad.nl/(...)4x2yh/f=/bestand.pdf
loop vast bij vraag 6.Ik snap niet waarom ze bij de uitwerkingen ( http://www.examenblad.nl/(...)3nq00/f=/bestand.pdf ) die 5/10 x 5/9 nog x 2 doen?
Die NCR knop moet je pas gaan gebruiken als je dit kent: http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomiaalco%C3%ABffici%C3%ABntquote:Op donderdag 21 mei 2009 22:08 schreef Jolien1989 het volgende:
vraagje wat betreft examens. Ik zit oefenexamen vwo wis a.12 te maken, deze
http://www.examenblad.nl/(...)4x2yh/f=/bestand.pdf
loop vast bij vraag 6.Ik snap niet waarom ze bij de uitwerkingen ( http://www.examenblad.nl/(...)3nq00/f=/bestand.pdf ) die 5/10 x 5/9 nog x 2 doen?
Heeft iets met NCR te maken vast en zeker, maar ik snap echt niet wanneer je NCR wel moet gebruiken, en wanneer niet?
Eerst eens kijken naar g(x) = f(f(x)).quote:Op vrijdag 22 mei 2009 00:33 schreef gaussie het volgende:
De tent map is de volgende piece wise functie;
f(x)=2*x als x kleiner dan 0.5 en 2-2*x als x groter of gelijk aan 0.5.
Mijn vragen zijn als volgt; zijn er periode 2 oplossingen? Zo ja zijn ze stabiel? Geef argumenten waarom er geen stabiele oplossingen zijn met periode hoger dan 2. En is deze map chaotisch?
Wat ik tot nu toe weet is het volgende een periodiek punt is een punt waarvoor geldt: f^p(x)=x, in dit geval zijn we op zoek naar punten waarvoor geldt f^2(x)=f(f(x)=x. Maar ik weet geen criterium te vinden om de stabilteit er van te bepalen. En ik weet ook niet wanneer een map chaotisch is. Alle hulp is welkom.
Wat heeft dit te maken met je verhaaltje over orthogonale matrices, wat is die R precies, en bedoel je met e de all-one vector?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:12 schreef Borizzz het volgende:
Ik heb lang naar deze matrix vemenigvuldiging gekeken; maar ik snap m niet.
R * RT =I
Er staat een matrix met maar 1 kolom gevuld (rest is weggelaten) maal een matrix met alleen een rij gevuld.
Dit komt neer op bijv. e * et als een van de vermenigvuldigingen; maar dit is toch niet zomaar 1, en de rest nullen?
Hij heeft maar 1 rij en 1 kolom gevuld (die wel bij elkaar horen) en de rest weggelaten. Schijnbaar onbelangrijk ofzo....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:20 schreef GlowMouse het volgende:
En als R inderdaad maar 1 kolom gevuld heeft, gaat R * RT nooit volle rang hebben.
Dat is geen orthogonale matrix he?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:22 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Hij heeft maar 1 rij en 1 kolom gevuld (die wel bij elkaar horen) en de rest weggelaten. Schijnbaar onbelangrijk ofzo....
Wat je hier probeert te zeggen is me niet duidelijk.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:29 schreef Borizzz het volgende:
- R1T - -------------- 1 0 0 ... 0
- R2T - -------------- 0 1 0 ... 0
- R3T - * R1 R2 R3 ...RN = 0 0 1 ...0
- ... - ----------------
- RnT - ----------------- 0 0 0 ....1
Ik probeerde de matrix vermenigvuldigiging over te typen zoals die in het dictaat staat:quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:33 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat je hier probeert te zeggen is me niet duidelijk.
Dát snap ik dus nog niet; kun je dit nog wat meer uitleggen? Hoe kom je aan die nullen en enen?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:44 schreef GlowMouse het volgende:
Ri staat loodrecht op Rj voor i<>j <> (R*RT)_{ij} = 0
Ri heeft norm 1. (R*RT)_{ii} = 1
Dat is alles
Wat bedoel je met loodrecht staan? Volgens mij staan rijen en kolommen altijd loodrecht. En i ongelijk aan j? Waarom is dit 0? Bedoel je dat dat niet overeenkomstige getallen worden vermenigvuldigd?quote:Ri staat loodrecht op Rj voor i ongelijk aan j <=> (R*RT)_{ij} = 0.
Idem...quote:Ri heeft norm 1 <=> (R*RT)_{ii} = 1
Jawel je hebt voldoende gegevens.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:56 schreef Borizzz het volgende:
Maar ik kan hier nietzomaar een matrix vermenigvuldiging mee uitvoeren.
Vectoren staan loodrecht op elkaar wanneer hun inproduct 0 is.quote:Wat bedoel je met loodrecht staan? Volgens mij staan rijen en kolommen altijd loodrecht.
Ik zie dat loodrecht staan niet echt terug in de matrix.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Jawel je hebt voldoende gegevens.
[..]
Vectoren staan loodrecht op elkaar wanneer hun inproduct 0 is.
i ongelijk aan j => vectoren loodrecht dus inproduct 0.quote:Ri staat loodrecht op Rj voor i<>j <> (R*RT)_{ij} = 0
Ri heeft norm 1. (R*RT)_{ii} = 1
Een vector staat toch niet loodrecht op zichzelf? Kolom i is gelijk aan Rij i van de getransponeerde matrix. Dus de diagonaalelementen in het product worden altijd 1 natuurlijk.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:08 schreef Borizzz het volgende:
Maar deze twee staan toch ook loodracht? Is dat inproduct dan niet ook gelijk aan 0?
1 2 3 | 0,4 4,3 0,0 0,0 0,0 a,a |
ik ben al een dik uur aan het zoeken, maar kom er niet meer uit.quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:48 schreef GlowMouse het volgende:
Gebruik de tangens, is wel veel over te vinden op internet
Je hebt:quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:48 schreef soulfly1983 het volgende:
kan iemand mij vertellen wat de lengte is van B op het moment dat A 1m 2m 3m 4m 5m en 6m is?
ik ben al een poosje niet meer bezig geweest met wiskunde en kom er even niet meer uit
het is niet voor school/studie, maar dit leek mij de beste plek om de vraag te stellen.
alvast bedankt voor de hulp.
een voorbeeld van de berekening zou ook erg prettig zijn.
[ afbeelding ]
Blijven de hoeken dan gelijk?quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:48 schreef soulfly1983 het volgende:
kan iemand mij vertellen wat de lengte is van B op het moment dat A 1m 2m 3m 4m 5m en 6m is?
ik ben al een poosje niet meer bezig geweest met wiskunde en kom er even niet meer uit
het is niet voor school/studie, maar dit leek mij de beste plek om de vraag te stellen.
alvast bedankt voor de hulp.
een voorbeeld van de berekening zou ook erg prettig zijn.
[ afbeelding ]
Vegen.quote:Op zondag 31 mei 2009 00:24 schreef Borizzz het volgende:
En: op welke manier kun je de inverse van een 3x3 matrix berekenen? Bij R3 ->R3 transformaties is dat wel noodzakelijk.
Dank, die neem ik binnenkort es even doorquote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:01 schreef Iblis het volgende:
Ik heb Gödels onvolledigheidsstellingen uit een dictaat gekregen, met uitleg van de docent erbij, dus daar kan ik niet direct een boek voor aanwijzen. Het Wikipedia-artikel heeft een veelvoud aan verwijzingen, waaronder een Engelse vertaling van het oorspronkelijke artikel.
Er zijn nog wel wat boeken van die Wikipediabibliografie die ik t.z.t. wil lezen, (b.v. Gödel's Theorem: An Incomplete Guide to its Use and Abuse), maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Doe het zelf altijd via de cofactoren, da's vrij rechttoe rechtaanquote:
Ik weet niet wat je logica-achtergrond is. In principe is het goed te begrijpen als je goed in wiskunde bent (en als Natuurkundige ben je dat wel), maar anderzijds is het een tak van wiskunde die veelal niet onderwezen wordt. Maar als je een beetje bekend bent me Peano-rekenkunde, en wel wat van logica hebt gehad, dan moet het, denk ik, uiteindelijk wel te bevatten zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:36 schreef Haushofer het volgende:
Dank, die neem ik binnenkort es even doorIs de (volledige) strekking van zijn stellingen door iemand met een redelijke wiskunde-achtegrond goed te begrijpen, of zijn ze ontzettend technisch?
Cofactoren gebruik ik alleen voor 2x2 matrices. Grotere matrices inverteer ik sowieso niet met de hand.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Doe het zelf altijd via de cofactoren, da's vrij rechttoe rechtaan
Ik snap er eerlijk gezegd geen zak van wat je hier bedoelt. Hoe kun je lineair tussen twee bases afbeelden?quote:Op maandag 1 juni 2009 20:21 schreef Borizzz het volgende:
Ik stelde eerder deze vraag (is nu inmiddels gelukt):
Bepaal A bij de lineaire afbeelding tov standaardbasis A<1.0>=<5,2> en A<1,1>=<1,-1>
Uitkomst is 2x2 matrix met <5,2> en <-4,-3> als kolomvectoren.
Nu een aanvullende opmerking over de theorie hierbij. Is het nu zo dat deze matrix lineair afbeeldt tussen twee standaard bases? Kan ik in dit geval A ook berekenen met de formule B-1*A*B ? Of heb ik dan een matrix A' gevonden die de afbeelding 'terugzet'?
Nou ja eerst maar even bij het begin.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik snap er eerlijk gezegd geen zak van wat je hier bedoelt. Hoe kun je lineair tussen twee bases afbeelden?
Ja, per definitie.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:33 schreef Borizzz het volgende:
Moeten vecoren die je als basis neemt altijd lineair onafhankelijk zijn?
Zoals Iblis inderdaad zei, is dat de definitie van een basis.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:33 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Nou ja eerst maar even bij het begin.
Wanneer kun je iets als een basis nemen.
i <1,0> en j <0,1> is een basis en ook a<1,1> en b<-1,1>.
Moeten vecoren die je als basis neemt altijd lineair afhankelijk zijn?
Er is maar één standaardbasis, http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_basisquote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:50 schreef Borizzz het volgende:
Dan is het dus ook zo dat je in R3 drie vectoren en in R2 twee vectoren als standaardbasis hebt.
En transformaties (lineaire afbeeldingen) kun je in een matrix zetten als je kijkt hoe de standaardbasis verandert.
Als A een lineaire afbeelding is van standaardbasis a naar b
Wat is B? Als je A' met een vector x vermenigvuldigt, zie je dat x eerst met B wordt vermenigvuldigd en het idee is dat Bx de vector is tov de andere basis. Die vermenigvuldig je daar met A, en dan transformeer je hem weer terug naar je standaardbasis via B-1.quote:dan geeft A' (=B-1*A*B) dezelfde afbeelding weer alleen gebruikmakend van de nieuwe standaardbasis. Klopt dit?
Alleen als je matrix dus inverteerbaar is. Neem de 0-matrix eens. Die voldoet prima aan de eisen die voor een lineaire afbeelding worden gesteld. Een voor een vector v en w geldt: f(v) = f(w) = 0. En dus f(v + w) = f(v) + f(w) = 0 en f(c*v) = c*f(v) = c*0 = 0.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:50 schreef Borizzz het volgende:
Dan is er toch ook een mogelijkheid voor de weg terug?
quote:Vraagje, na 8 jaar kan ik het niet meer:
Er zijn 100 balletjes, 68 rode en 32 witte.
Je mag 13 keer pakken met terugleggen.
Wat is de kans dat je nooit een witte pakt?
(Met beetje uitleg graag)
Het gemiddelde van x2, net zoals <x> het gemiddelde van x isquote:Op donderdag 4 juni 2009 12:20 schreef GlowMouse het volgende:
Wat versta jij onder <x²>?
De frequentie waarmee er wordt gewisseld tussen de 2 snelheden. Die is dus constant (hangt niet van x of T af).quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:23 schreef thabit het volgende:
Wat is rate?
Ja ik zag het alquote:Op donderdag 4 juni 2009 12:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het gemiddelde van x2, net zoals <x> het gemiddelde van x is
Parameter van de exponentieel verdeelde stochasten X1,X2,... die de tijd aangeven tussen het wisselen van snelheid. Dus op t in [0,X1] rijd je snelheid v+, (X1,X1+X2] v-, etcquote:
Tsja, ik ben zelf niet zo onderlegd in statistiek en random processen, en volgens mij is het subtieler dan ik met m'n boerenverstand aankanquote:Op donderdag 4 juni 2009 12:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ja ik zag het alHet antwoord zie ik zo niet.
[..]
Ik moet zeggen dat ik me er niet heel diep in verdiept heb, maar het is mogelijk om een fourier benadering te maken van de Gamma, daar komen dan coefficienten uit. Het probleem is dat er in de fourierbenadering sin en cos termen zitten, welke coefficienten precies nodig zijn is ons niet echt duidelijk meer.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 08:45 schreef thabit het volgende:
1 vergelijking in N onbekenden, knappe jongen die dat kan oplossen.
Op grond van de renewal reward theorem geldt dat de LRA (long run average) snelheid (v+ + v-)/2 is. Jij zegt dan: de LRA verplaatsing is dan T*(v+ + v-)/2. Hiermee gebruik je dat als lim(x->oneindig) f(x)/x = c, dat dan voor grote x ongeveer geldt dat f(x) = cx.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, ik ben zelf niet zo onderlegd in statistiek en random processen, en volgens mij is het subtieler dan ik met m'n boerenverstand aankan
Ik zal het maandag even aan em voorleggen en dan gaan we er nog even voor zittenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:21 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Op grond van de renewal reward theorem geldt dat de LRA (long run average) snelheid (v+ + v-)/2 is. Jij zegt dan: de LRA verplaatsing is dan T*(v+ + v-)/2. Hiermee gebruik je dat als lim(x->oneindig) f(x)/x = c, dat dan voor grote x ongeveer geldt dat f(x) = cx.
Met dezelfde stelling kun je laten zien dat de LRA snelheid² gelijk is aan (v+² + v-²)/2. Analoog zou dan gelden <x²> T(v+² + v-²)/2. Maar deze is al trickier: als lim(x->oneindig) f(x)/x = c, geldt dan voor grote x ongeveer dat f(x)x = cx²?
Hier lijkt inderdaad iets fout te gaan: VarX = <x²> - <x>² = T²(a+b)²/2 en dat gaat naar oneindig. En dat strookt niet met de intuïtie die zegt dat de variantie naar 0 moet gaan. Dus ik zou zeggen <x²> = <x>²![]()
b is de spanwijdte van een vliegtuig, y is de spanwise positie (sorry weet even geen Nederlands woord daarvoor). In het midden van het vliegtuig is y gelijk aan nul en aan de vleugeltips is het b/2 en -b/2. Ik vind die omschrijving naar die som heel vreemd, wat moet ik bijvoorbeeld met die j's?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 22:55 schreef GlowMouse het volgende:
Ik snap het ook niet. Maar als er een b zomaar verdwijnt, dan kan ik dat ook nooit verklaren zonder te weten wat die b is.
Ze passen steeds de Regel van Simpson toe op een interval [yj-1, yj+1] met een lengte van 2Δy. Door de benaderingen voor de integraal over al die deelintervallen te sommeren wordt een benadering verkregen voor de integraal over het gehele interval [-½b, ½b].quote:Op zaterdag 6 juni 2009 22:51 schreef Schuifpui het volgende:
[ afbeelding ]
Ik snap de numerieke methode niet echt hier. De dGamma/dy weet ik voor alle yn posities, Voneindig en delta y zijn uiteraard ook bekend. Maar de sommatie snap ik niet, wat bedoelen ze er precies mee? Kan iemand het me uitleggen?
Ik moet het in Excel kunnen verwerken.
Het idee van de simpsons rule snap ik, alleen wat ze precies integeren is me niet duidelijk. Al die verschillende y's bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 23:25 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ze passen steeds de Regel van Simpson toe op een interval [yj-1, yj+1] met een lengte van 2Δy. Door de benaderingen voor de integraal over al die deelintervallen te sommeren wordt een benadering verkregen voor de integraal over het gehele interval [-½b, ½b].
In 5.75 is er maar één onafhankelijke variabele, en dat is y. Voor wat de integratie betreft kun je hier yn als een constante beschouwen. Hoe ze aan deze integraal komen en wat het (fysisch) precies voorstelt weet ik ook niet, maar dat zal ongetwijfeld op de voorafgaande bladzijden staan uitgelegd.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 23:35 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het idee van de simpsons rule snap ik, alleen wat ze precies integeren is me niet duidelijk. Al die verschillende y's bijvoorbeeld.
Ik denk dat ik hem snap, alleen het resultaat klopt nog niet echt, maar ik ga morgen maar eens verder. Nu ben ik echt te moe er voor.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 23:43 schreef Riparius het volgende:
[..]
In 5.75 is er maar één onafhankelijke variabele, en dat is y. Voor wat de integratie betreft kun je hier yn als een constante beschouwen. Hoe ze aan deze integraal komen en wat het (fysisch) precies voorstelt weet ik ook niet, maar dat zal ongetwijfeld op de voorafgaande bladzijden staan uitgelegd.
Noem de elementen a1, a2, ..., an. Bekijk de deelsommen, Sk, gedefinieerd als Sk = a1 + ... + ak. Er zijn dus n van die deelsommen. Als een van die deelsommen deelbaar is door n dan ben je klaar.quote:Op zondag 7 juni 2009 14:45 schreef mathematicus het volgende:
Zou iemand me met de volgende opgave op weg kunnen helpen?
Zij V een verzameling met n natuurlijke getallen, tussen 1 en 2n (inbegrepen).
Bewijs dat er een deelverzameling is zodat de som van de elementen deelbaar is door n.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 07-06-2009 23:23:18 (Een k moest n zijn) ]Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
quote:Op zondag 7 juni 2009 16:32 schreef mathematicus het volgende:
We weten dat er geen k is zodat Sk mod n = 0, immers, dat zou betekenen dat die deelsom deelbaar is door k n.
Bedankt!
quote:Op zondag 7 juni 2009 14:45 schreef mathematicus het volgende:
Zou iemand me met de volgende opgave op weg kunnen helpen?
Zij V een verzameling met n natuurlijke getallen, tussen 1 en 2n (inbegrepen).
Bewijs dat er een deelverzameling is zodat de som van de elementen deelbaar is door n.
quote:Op zondag 7 juni 2009 15:15 schreef nectje1 het volgende:
Ik heb een vraag, weet iemand een site waar LMC (litlle man computer) wordt uitgelegd. Ik snap de branches namelijk niet helemaal goed. Hoe zit het daarmee? Wanneer moet je ook alweer voor iets branch zetten en of een naam?????
Inderdaad, dat was ook waar ik even op stuk liep (vandaar de lege post). Maar bij de spoiler van Iblis werd ik toch ook nog even op het verkeerde been gezet door een typo. Zie jij die ook?quote:Op zondag 7 juni 2009 16:55 schreef GlowMouse het volgende:
Met dat verhaal in de spoiler begrijp ik de post van mathematicus opeens wel
Heeft niets met wiskunde te maken, en je hebt je eigen topic al vraag LMC (little man computer)quote:
mathematicus zag hem alquote:Op zondag 7 juni 2009 17:26 schreef Riparius het volgende:
[..]
Inderdaad, dat was ook waar ik even op stuk liep (vandaar de lege post). Maar bij de spoiler van Iblis werd ik toch ook nog even op het verkeerde been gezet door een typo. Zie jij die ook?
1 2 3 4 | dx = zeros(2,1); dx(1)=0.1*F-(1/10)*(pi/4)*(0.6)^2*x(2); dx(2)=(9.8/500)*x(1)-(0.02/1.2)*abs(x(2))*x(2); |
De termen van de som die je geeft vormen een meetkundige rij met als eerste term 1 en als reden -b (let op het minteken). Je kunt dus de somformule voor een aantal termen van een meetkundige rij gebruiken. Lukt het nu?quote:Op maandag 8 juni 2009 22:07 schreef Operations1984 het volgende:
Kan iemand me helpen met de volgende twee vragen?
Vind een formule voor de som van 1 - b + b² - b^3 + b^4 - b^5 ... - b^21. En geldt dit voor alle b?
Met formule bedoelen we geen sigma-notatie geval, maar een 'gewone' formule.
Waarschijnlijk zie ik iets simpels over het hoofd, want het lukt me niet...
Ok ik zal het nog eens uitschrijven.quote:Op maandag 8 juni 2009 22:10 schreef Riparius het volgende:
[..]
De termen van de som die je geeft vormen een meetkundige rij met als eerste term 1 en als reden -b (let op het minteken). Je kunt dus de somformule voor een aantal termen van een meetkundige rij gebruiken. Lukt het nu?
Als ze bedoelen dat f weliswaar gedefinieerd is op het gesloten interval [a,b] maar differentieerbaar op het open interval (a,b) dan hoeft f' niet begrensd te zijn.quote:Op maandag 8 juni 2009 22:46 schreef mathematicus het volgende:
Een korte vraag:
Zij I=[a,b] een interval met a<b, en f: I-> R een diff.bare functie met f' begrensd. ( Staat in een opgave).
Hmm, is f' niet automatisch begrend als f diff baar is, en I is gesloten?, dus dat |f'(x)|<M, voor een M>0, en x element van I
fmax werkt niet in Matlab geloof ik?quote:
Ik heb vandaag "De stelling van Gödel" van Nagel en Newman gekregen van een vriend van me, dus als ik het uit heb zal ik es laten weten of het de moeite waard is; misschien ken je het alquote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:01 schreef Iblis het volgende:
Ik heb Gödels onvolledigheidsstellingen uit een dictaat gekregen, met uitleg van de docent erbij, dus daar kan ik niet direct een boek voor aanwijzen. Het Wikipedia-artikel heeft een veelvoud aan verwijzingen, waaronder een Engelse vertaling van het oorspronkelijke artikel.
Er zijn nog wel wat boeken van die Wikipediabibliografie die ik t.z.t. wil lezen, (b.v. Gödel's Theorem: An Incomplete Guide to its Use and Abuse), maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Ik heb de stationaire punten al gevonden: (0,0), (1,1), (1,-1), (-1,1), (-1,-1). Wat moet ik hierna doen?quote:Op woensdag 10 juni 2009 20:20 schreef GlowMouse het volgende:
Heb je al wat matrices en een idee wat daarmee moet gebeuren?
Ach, het is ook maar een cursus wiskunde om havo scholieren "richting" vwo te krijgen voor de statistiekvakken, dus misschien dat het daarom niet zo nauwkeurig komt qua afrondingenquote:Op donderdag 11 juni 2009 15:35 schreef thabit het volgende:
Bij 7 is geen van de gegeven antwoorden goed: de uitdrukking is weliswaar gelijk aan de uitdrukking bij a, maar die is niet op 2 decimalen afgerond.
Super, bedankt voor de goede stapsgewijze uitlegquote:Op donderdag 11 juni 2009 00:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat wegstrepen kan niet zo maar, je hebt in de teller namelijk meerdere termen staan, en maar eentje bevat σ/√n. Als je wegstreept moet je uit elke term wegstrepen.
Je hebt...
Ik ga dit zo even proberen, bedanktquote:Op donderdag 11 juni 2009 17:50 schreef thabit het volgende:
Wel, je kunt in de bovenste vergelijking de term k2X2(s) naar links gooien en dan X2(s) buiten haakjes zetten.
Oh, daaruit volgen die y_s en die x_s dus dat had je al.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 14:29 schreef GlowMouse het volgende:
ax+by+c=0
y = -(a/b)x - c/b
de lijn loodrecht hierop heeft helling h zdd. h*(-a/b) = -1.
Kun je hier wat stappen bij noemen? Dat is waarschijnlijk juist datgene wat niet lukt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 14:33 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Oh, daaruit volgen die y_s en die x_s dus dat had je al.
Pythagoras inderdaad, die uitdrukking is sqrt(y_s² + x_s²). Je kunt dan c buiten haakjes halen.
(2∙√3/√2)3 = (√4∙√3/√2)3 = (√12/√2)3 = (√6)3 = 6∙√6.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 17:58 schreef Kesum het volgende:
Beste mensen,
De volgende opgave krijg ik niet vereenvoudigd
(2wortel3 / wortel 2 )3
Is er toevallig iemand die mij voor deze met tussenstappen zou willen vereenvoudigen?
Sorry overigens voor de onduidelijk notatie maar kon zo gauw even geen alternatief vinden.
Welnu. Je wilt de breuk splitsen, en je krijgt drie breuken met in de teller respectievelijk A, B en C. Als je die gesplitste breuken weer onder een noemer brengt krijg je dus (in dit geval) A*(s + 2)*(s + 4) + B*s*(s + 4) + C*s*(s + 2) als teller, die moet natuurlijk gelijk zijn aan '8'.quote:Op maandag 15 juni 2009 12:38 schreef Agiath het volgende:
Ik begrijp je uitleg, ik begrijp alleen niet hoe je komt op
s2(A + B + C) = 0
Oke zo, ja dat snap ik wel, en ik zag dat ook zodra ik het opscheef.quote:Op maandag 15 juni 2009 12:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Welnu. Je wilt de breuk splitsen, en je krijgt drie breuken met in de teller respectievelijk A, B en C. Als je die gesplitste breuken weer onder een noemer brengt krijg je dus (in dit geval) A*(s + 2)*(s + 4) + B*s*(s + 4) + C*s*(s + 2) als teller, die moet natuurlijk gelijk zijn aan '8'.
Je ziet echter dat als je die vergelijking uitschrijft dat je termen met s2, met s en constanten krijgt:
A s2 + 6 A s + 8 A + B s2 + 4 B s + C s2 + 2 C s
Dit moet natuurlijk nog steeds gelijk zijn aan 8, of wel: 0s2 + 0s + 8.
Je zou het ook zo kunnen opschrijven:
s2(A + B + C) + s(6A + 4B + 2C)s + 8A = s2*0 + s*0 + 8
Daaruit volgen dan direct de drie vergelijkingen.
Dat is niet te interpreteren zonder meer te weten. Waarom geen regressie met x en x^2?quote:Op maandag 15 juni 2009 17:50 schreef yozd het volgende:
Stel dat we een lineaire regressie uitvoeren waaruit blijkt dat X een positief effect heeft op Y en dat dit effect significant is. Vervolgens kwadrateren we X en voeren we nog een regressie uit en nu heeft X^2 een negatief effect op Y (ook significant). Hoe is dat te interpreteren?
(X is in dit geval GDP en Y een "geluks"-indicator)
Whoeiquote:Op maandag 15 juni 2009 20:42 schreef GlowMouse het volgende:
Dat klopt.
a en d zijn ook gelijk, maar die kunnen verder vereenvoudigd.
Ik moet nog om nieuwe duracell batterijen...quote:Op maandag 15 juni 2009 20:55 schreef GlowMouse het volgende:
Ik hoop dat de batterijen net op zijn bij die toets
Oja, domquote:Op maandag 15 juni 2009 21:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
is die toets morgen ofzo?
dat ik je uitlach heeft een andere oorzaakquote:Op maandag 15 juni 2009 21:03 schreef automatic_ het volgende:
Jullie lachen mij vast allemaal uit, maar ik ben gewoon een wiskunde-ramp
En die eerste is sowieso goed, volgens mij...
quote:Op maandag 15 juni 2009 21:13 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
dat ik je uitlach heeft een andere oorzaak
18: = 5log(1/8 * 16) = 5log(1/2) = log(1/2) / log(5), rekenmachinewerk
De laatste keer dat ik zo'n ding heb aangeraakt kan ik mij niet herinneren. Maar ik heb discalculie dus ik maak veel fouten en ik kan daar niks aan doenquote:Op maandag 15 juni 2009 21:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
![]()
Laat die rekenmachine nou maar met rust ...
Ik ga dit morgen lezen, want er vallen nu geen euro'squote:Op maandag 15 juni 2009 21:13 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
dat ik je uitlach heeft een andere oorzaak
18: = 5log(1/8 * 16) = 5log(2) = log(2) / log(5), rekenmachinewerk
19: 10log is een stijgende functie, dus je krijgt x-2 < 12 (anders klapt het teken om). Dit levert x < 14. Log uit 0 of een negatief getal kan niet, dus x-2 > 0, dus tevens x>2.
15: schrijf om naar x² - 2x + 1 = ax ofwel x² -(2+a)x + 1 = 0. Gebruik de discriminant
7: x-3 = 2(x²-9) ofwel x-3 = 2x² - 18 ofwel 2x² -x - 15 = 0, abc-formule
3: alles keer x: 3x² - 24x = 3 + 24x ofwel 3x² - 48x - 3 = 0, abc-formule.
Komop, ik zie dat je je VWO hebt afgemaakt, dan doe je dit toch in 10 minuten? Bij 7. moet je trouwens even opletten, de oplossing die GlowMouse geeft gaat niet helemaal goed als je blind op de abc-formule afgaat. Hier kun je gebruik maken van het feit dat x2 - 9 = (x + 3)(x - 3).quote:Op maandag 15 juni 2009 21:24 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Ik ga dit morgen lezen, want er vallen nu geen euro's
Ja.. omdat ik verstoppertje deed? Haha. Ik ga gewoon donderdag heel de dag op de UvT sommetjes maken![]()
![]()
VWO? Ik zie het niet.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Komop, ik zie dat je je VWO hebt afgemaakt, dan doe je dit toch in 10 minuten? Bij 7. moet je trouwens even opletten, de oplossing die GlowMouse geeft gaat niet helemaal goed als je blind op de abc-formule afgaat. Hier kun je gebruik maken van het feit dat x2 - 9 = (x + 3)(x - 3).
De dame doet psychologie aan de UvT, dus ik ging ervan uit dat ze wel een VWO (of equivalent) diploma heeft. Maar dat hoeft inderdaad niet persé.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:45 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
VWO? Ik zie het niet.
Oplossing altijd controleren als je met breuken werktMerkwaardige producten lijkt me trouwens teveel gevraagd, als ik de overige vragen zie.
Mag je die dan tegelijk gebruiken?quote:Op maandag 15 juni 2009 20:43 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat is niet te interpreteren zonder meer te weten. Waarom geen regressie met x en x^2?
tuurlijkquote:
quote:Op maandag 15 juni 2009 21:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Komop, ik zie dat je je VWO hebt afgemaakt, dan doe je dit toch in 10 minuten?
De één heeft moeite met wiskunde, de ander kennelijk met lezen.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:03 schreef automatic_ het volgende:
Jullie lachen mij vast allemaal uit, maar ik ben gewoon een wiskunde-ramp
Nee, is gewoon een gebrek aan zelfvertrouwen.quote:Op maandag 15 juni 2009 23:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
De één heeft moeite met wiskunde, de ander kennelijk met lezen.
Ik heb geen VWO gedaan en dat is het hele probleem.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Komop, ik zie dat je je VWO hebt afgemaakt, dan doe je dit toch in 10 minuten? Bij 7. moet je trouwens even opletten, de oplossing die GlowMouse geeft gaat niet helemaal goed als je blind op de abc-formule afgaat. Hier kun je gebruik maken van het feit dat x2 - 9 = (x + 3)(x - 3).
Een beetje het Idols-idee bedoel je, dat als je echt heel graag wilt dat je dan ook echt kunt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 01:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, is gewoon een gebrek aan zelfvertrouwen.
Dat klinkt dan weer een beetje te 'amerikaans' als ik het zo mag zeggen. Het is helaas niet zo dat iedereen alles kan bereiken wat hij of zij zou willen. Maar een beetje VWO wiskunde is voor een redelijk intelligent persoon echt niet te hoog gegrepen. Ik heb vaker mensen bijles gegeven op VWO niveau die er in het begin werkelijk niks van bakten en door zichzelf en hun docenten allang waren afgeschreven.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een beetje het Idols-idee bedoel je, dat als je echt heel graag wilt dat je dan ook echt kunt.
Dan snap ik de opgave nog niet.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:52 schreef automatic_ het volgende:
Sorry, je moet dan A oplossen bij de tweede...
De clou is hier dat je ziet dat de nulde macht van elk getal gelijk is aan 1. Dus geldt ook e0 = 1. Daarom kunnen we de vergelijking ook schrijven als:quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:01 schreef automatic_ het volgende:
Ik zie het nu pas, haha.
Komt ie:Los a uit de vergelijking e^(x-a) = 1 op
a) a = 1
b) a = x-1
c) a = x
d) a = 0
Als je bedoelt √(a2(b2 + c)), dan kun je dit schrijven alsquote:Doorlopende wortel a²(b²+c) - vereenvoudig zo ver als mogelijk:
Ik dacht dat het dan abwortelc was, maar bij de antwoorden staat ab+awortelc als goede
Kun je niet even een scan van deze opgave plaatsen? Is mij een beetje te onduidelijk zo.quote:En tenslotte (dan stop ik):
Het functieverband tussen twee variabelen y en x is y(x)=In(x)²
Voor welk interval geldt y(x)>4
a) x > e²
b) x > (met streepje eronder) e²
c) x < e²
d) x < (met streepje eronder) e²
Ik heb hem even duidelijker gemaakt (zo staat hij precies op papier)quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:16 schreef Riparius het volgende:
Kun je niet even een scan van deze opgave plaatsen? Is mij een beetje te onduidelijk zo.
Ik ben nogal van de precieze stapjesquote:
"de e-macht pakken" snap ik al nietquote:ln(x)² > 4
dus ln(x) < -2 of ln(x) > 2.
de e-macht pakken:
x < e^(-2) of x > e².
Ah, dank je. Je bedoelde dus de tekens ≥ (groter dan of gelijk aan) en ≤ (kleiner dan of gelijk aan).quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:24 schreef automatic_ het volgende:
Oke... Ik moet nog echt even op die sommen gaan zitten vrees ik.
[..]
Ik heb hem even duidelijker gemaakt (zo staat hij precies op papier)
Het functieverband tussen twee variabelen y en x is y(x)=In(x)²
Voor welk interval geldt y(x)>4
a) x > e²
b) x > e²
c) x < e²
d) x < e²
Ja, maar zoals je zelf al had gevonden geldt y(x) > 4 ook voor x < e-2. De bij c en d genoemde 'intervallen' (die helemaal geen intervallen zijn, maar ongelijkheden) omvatten dus ook waarden van x waarvoor geldt y(x) > 4. Ik vermoed dan ook dat de maker van de opgave ln(x2) bedoelde, ook al omdat logaritmen van negatieve getallen niet reëel zijn en de logaritme van 0 niet is gedefinieerd.quote:
Nee toch? Wat is je waarde van y voor x = 4?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:37 schreef mcbacon0 het volgende:
Ok, eerste post op dit forum, gelijk een vraag.
morgen tentamen wiskunde maar ik kwam niet uit een vraag waarvan ik vrijwel zeker weet dat die morgen gevraagd wordt.
hier komt hij dan:
Gegeven formule f(x)=x*wortel(x)
De grafiek wordt ingesloten door de y-as en de lijn x=4. Zo ontstaat vlakdeel V. D Inhoud van het lichaam M ontstaat als je vlakdeel V wentelt om de Y-as.
Ik weet dat de formule voor de inhoud van een wenteling om de y-as de integraal van 0-4 van pi x^2 dy is.
Je kunt gewoon wortels typen hoor.quote:En dat ik y=x*wortel(x) moet schrijven als x=....
Nu komt het probleem, als ik dat probeer kom ik steeds uit op x=(y^2)/(x^2).
En shit wat is het irritant om formules te typen op de computer...
Iemand die verstandiger is dan ik en me kan helpen?
Ja. (Was even denken, maar wat bij zegt klopt omdat het de diagonaalmatrix is).quote:Op woensdag 17 juni 2009 21:46 schreef thabit het volgende:
De vergelijking voor de kegelsnede wordt dan ax2 + by2 = c met a en b de eigenwaarden, neem ik aan?
Hoewel, in het algemeen komen er nog termen ex + dy bij natuurlijk, maar die kun je meestal wegwerken met kwadraat afsplitsen (alleen als a=0 blijft ex staan).quote:Op woensdag 17 juni 2009 21:46 schreef thabit het volgende:
De vergelijking voor de kegelsnede wordt dan ax2 + by2 = c met a en b de eigenwaarden, neem ik aan?
Okee, maar dan kun je geen parabool meer krijgen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:03 schreef Borizzz het volgende:
dx en ey werk je al weg, je hebt de diagonaalmatrix al. Op de xy plaatsen in de matrix staat al een 0.
Dus enkel y2 en x2.
Een draaiing van het vlak om de oorsprong kun je altijd weergeven aan de hand van een orthogonale matrix O. Als je je kegelsnede aan de hand van een symmetrische matrix S opschrijft, dan zal de matrix van de geroteerde kegelsnede verkregen worden door S met O te conjugeren.quote:Op woensdag 17 juni 2009 21:57 schreef Borizzz het volgende:
Ik heb al 3 van dit soort sommen geroteerd en dingetjes uitgerekend. Maar ik zie niet wat de draairichting veroorzaakt en waarom het nu ook precies op de x-as komt te liggen.
Dan vertellen ze toch iets over de draaihoek x?quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:33 schreef thabit het volgende:
De eigenvectoren zijn de assen van de kegelsnede.
Daar gebruik je dus ook die orthogonale matrix voor: die verplaatst de eigenvectoren naar vectoren langs de x- en y- as.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:36 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Dan vertellen ze toch iets over de draaihoek x?
Meen je dat? Dat lijkt me iemand die een rekenmachine met 9 cijfers had en de rest maar met 0'en heeft aangevuld. Wat ontstellend knullig. Machten van twee moeten natuurlijk altijd op 2, 4, 8 of 6 eindigen. (En in die volgorde, dus 264 eindigt in ieder geval op een 6.)quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:27 schreef GlowMouse het volgende:
Ik zag vandaag wat lesmateriaal van die docent van automatic_. Stond in dat 264 = 18446744070000000000 (of in ieder geval iets met veel nullen op het eind). Vreemde docent, er staat helemaal geen vijf in de factorisatie links
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |