abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 maart 2009 @ 12:38:12 #1
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_67389000
Vorige deel: [Bèta wiskunde] 'Huiswerk- en vragentopic'.

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Links:

Opmaak:
  • http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).

    Wiskundig inhoudelijk:
  • http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
  • http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
  • http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
  • http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.

    OP

    [ Bericht 2% gewijzigd door GlowMouse op 31-03-2009 21:38:11 ]
  • eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_67390527
    tvp
    There is but one straight course, and that is to seek truth and pursue it steadily. - George Washington
    *** Wiskunde Meisjes Blog *** CFR.org *** NRC.nl ***
    pi_67402667
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 13:27 schreef Atlanticus het volgende:
    tvp
    pi_67411569
    Ben ik weer :')

    Ja weer reeksen/rijen, kheb de stof al aardig onder de knie, alleen deze nog niet, terwijl het altijd de eerste vragen van het tentamen zijn :') :D



    Ik doe het zo.


    Dit "moet" kloppen, want als ik beide rijen in mijn gr invoer komen er dezelfde antwoorden uit.

    Dus zou de som deze meetkundige rij -3/(1+(3/5)) zijn toch? Maar dat geeft -15/8 als antwoord. wat er niet tussen staat.

    Wat doe ik fout?

    alvast bedankt

    [ Bericht 5% gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 20:47:37 ]
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
    pi_67411733
    Je reeks is met termen tot de macht n-1, maar de somformule die je toepast is voor termen tot de macht n. In plaats van een factor 3 naar voren te halen had je dus beter een factor 5 naar voren kunnen halen.
    pi_67412003
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 22:32 schreef thabit het volgende:
    Je reeks is met termen tot de macht n-1, maar de somformule die je toepast is voor termen tot de macht n. In plaats van een factor 3 naar voren te halen had je dus beter een factor 5 naar voren kunnen halen.
    Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Maar ik zie wel in dat de eerste term 5 = en niet 3 zoals ik al dacht. Omdat de reeks met n=0 begint --> Ao = 5. (Dat bedoel je zeker ook )

    Dan klopt die rijverhouding ook niet. Dan is het wel 5/(1+(3/5)) = 25/8 (en dat is het goede antwoord)
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
      woensdag 25 maart 2009 @ 22:39:08 #7
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_67412042
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 13:24 schreef GlowMouse het volgende:
    Gebruik \frac{teller}{noemer} voor breuken, anders kun je net zo goed geen tex gebruiken.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      woensdag 25 maart 2009 @ 22:40:46 #8
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_67412109
    -

    [ Bericht 99% gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 20:47:56 ]
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_67412210
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 22:38 schreef Agiath het volgende:

    [..]

    Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Maar ik zie wel in dat de eerste term 5 = en niet 3 zoals ik al dacht. Omdat de reeks met n=0 begint --> Ao = 5. (Dat bedoel je zeker ook )

    Dan klopt die rijverhouding ook niet. Dan is het wel 5/(1+(3/5)) = 25/8 (en dat is het goede antwoord)
    Het kan uiteraard op verschillende manieren, maar je hoeft niet eens een factor voor het somteken te halen. Kijk eerst wat de eerste term a van je reeks is, die krijg je hier door n=0 te nemen. Kijk dan wat de reden r is. De som van je (convergente) reeks is dan a/(1-r).
    pi_67412460
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 22:40 schreef GlowMouse het volgende:
    [ afbeelding ]
    Zo kan het natuurlijk ook, bedankt
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 22:42 schreef Riparius het volgende:

    [..]

    Het kan uiteraard op verschillende manieren, maar je hoeft niet eens een factor voor het somteken te halen. Kijk eerst wat de eerste term a van je reeks is, die krijg je hier door n=0 te nemen. Kijk dan wat de reden r is. De som van je (convergente) reeks is dan a/(1-r).
    Ik snap het, bedankt.
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
    pi_67412575
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 22:47 schreef Agiath het volgende:

    [..]

    Zo kan het natuurlijk ook, bedankt
    [..]

    Ik snap het, bedankt.
    OK. Uitwerking van je opgave van gisteren ook gesnapt? Want die was toch iets lastiger dan een simpele meetkundige reeks sommeren.
    pi_67413324
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 22:49 schreef Riparius het volgende:

    [..]

    OK. Uitwerking van je opgave van gisteren ook gesnapt? Want die was toch iets lastiger dan een simpele meetkundige reeks sommeren.
    Ja, net nog even grondig doorgelezen en ik snap het helemaal. Bedankt

    En ik blijf zeggen dat ik die dingen (limit comparison test) nog steeds makkelijker vind dan die sommen.

    Maargoed het is 11 uur geweest en het is mooi geweest voor vandaag.

    Ik denk dat ik morgen misschien nog wel terug kom met wat vraagjes Ontzettend bedankt allemaal
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
    pi_67440036
    Even een vraagje over gegevens in mijn Casio TI-83.

    Ik heb zojuist een normale functie ingevuld bij Y1 en nu wil ik daar een grafiek bij hebben. Ik heb de juiste window-waarden genomen, maar hij geeft een soort puntgrafiek weer. Ik wil helemaal geen puntgrafiek, ik wil een normale lijngrafiek!

    Kan iemand mij helpen de grafiek te veranderen?
    hier kommt die Sonne!
    alias Idril-2, alias anneVi
    pi_67440466
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 19:21 schreef anne_Chris het volgende:
    Even een vraagje over gegevens in mijn Casio TI-83.

    Ik heb zojuist een normale functie ingevuld bij Y1 en nu wil ik daar een grafiek bij hebben. Ik heb de juiste window-waarden genomen, maar hij geeft een soort puntgrafiek weer. Ik wil helemaal geen puntgrafiek, ik wil een normale lijngrafiek!

    Kan iemand mij helpen de grafiek te veranderen?
    Ja ik weet hoe dit moet.

    Ga met je 'cursor' helemaal links van Y1 staan en daar kan je kiezen wat voor grafiek je wilt hebben. (dik dun, lijntjes etc.)
    Gewoon weer op dun lijntje zetten daar
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
    pi_67440578
    Heel veel dank!
    hier kommt die Sonne!
    alias Idril-2, alias anneVi
      donderdag 26 maart 2009 @ 20:21:30 #16
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_67442157
    Vector rekenen. Het zal wel heel simpel zijn maar ik weet dus niet wat ik moet doen:
    Met hoofdletters bedoel ik punten, met kleine letters vectoeren.

    De vragen:
    a) Als hoekpunten A,B,C van driehoek ABC in het platte vlak worden geïdentificeerd met de positievectoren a,b,c, dan blijkt het punt (a+b+c)/3 op de zwaartelijn vanuit A te liggen. Reken na.Conclusie?

    Mijn antwoord: in principe gaat het er om om dmv van vectoren aan te tonen dat het zwaartepunt van de driehoek op de zwaartelijn vanuit A ligt.

    Positievector begint vanuit O. Ik heb a/3+b/3+c/3 getrokken. De genoemde zwaartelijn zal moeten zijn a+labda*(0,5b+0,5c-a). a is de steunvector en 0,5b-0,5c - a is de richtinsvector van de lijn. Dan heb ik een vergelijking van een lijn in vectoren en een punt. Hoe verder of heb ik de verkeerde aanpak. Ik zie niet wat ik doen moet.

    b) Als hoekpunten punten A,B,C,D in de ruimte worden geïdentificeerd met de positievectoren a,b,c,d dan blijkt het punt (a+b+c+d)/4 te liggen op de lijn vanuit A naar het zwaartepunt van driehoek BCD. Reken na! Conclusie?

    Ook hier. Zwaartepunt van een driehoek is a/3+b/3+c/3. Lijn van a naar het zwaartepunt heeft dan ri. vector a/3+b/3-c/3 - a. En dus is de vlg van de lijn a (steunvector+ richtingsvector) a+labda*( a/3+b/3-c/3 - a).....

    Hoe zit dit?!

    [ Bericht 11% gewijzigd door Borizzz op 26-03-2009 21:04:55 ]
    kloep kloep
    pi_67444744
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 20:21 schreef Borizzz het volgende:
    Vector rekenen. Het zal wel heel simpel zijn maar ik weet dus niet wat ik moet doen:
    Met hoofdletters bedoel ik punten, met kleine letters vectoeren.

    De vragen:
    a) Als hoekpunten A,B,C van driehoek ABC in het platte vlak worden geïdentificeerd met de positievectoren a,b,c, dan blijkt het punt (a+b+c)/3 op de zwaartelijn vanuit A te liggen. Reken na.Conclusie?

    Mijn antwoord: in principe gaat het er om om dmv van vectoren aan te tonen dat het zwaartepunt van de driehoek op de zwaartelijn vanuit A ligt.

    Positievector begint vanuit O. Ik heb a/3+b/3+c/3 getrokken. De genoemde zwaartelijn zal moeten zijn a+labda*(0,5b+0,5c-a). a is de steunvector en 0,5b-0,5c - a is de richtinsvector van de lijn. Dan heb ik een vergelijking van een lijn in vectoren en een punt. Hoe verder of heb ik de verkeerde aanpak. Ik zie niet wat ik doen moet.
    Het is b/2 + c/2 - a, niet b/2 - c/2 - a. Vervolgens vul je lambda=2/3 in.
      donderdag 26 maart 2009 @ 21:37:19 #18
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_67444803
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 21:35 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Het is b/2 + c/2 - a, niet b/2 - c/2 - a. Vervolgens vul je lambda=2/3 in.
    Waarom dan labda=2/3? Dit komt voor mij uit de lucht vallen... Kun je die uitrekenen.

    Of heeft dit de maken met het feit dat labda willekeurig is en dat verschillende waarden van labda verschillende punten op de lijn aanwijzen. En dan labda=2/3 dan ingevuld in de vergelijking het punt a/3 + b/3 + c/3 aanwijst?
    kloep kloep
    pi_67444940
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 21:37 schreef Borizzz het volgende:

    [..]

    Waarom dan labda=2/3? Dit komt voor mij uit de lucht vallen... Kun je die uitrekenen.

    Of heeft dit de maken met het feit dat labda willekeurig is en dat verschillende waarden van labda verschillende punten op de lijn aanwijzen. En dan labda=2/3 dan ingevuld in de vergelijking het punt a/3 + b/3 + c/3 aanwijst?
    Wel, de coefficienten van a, b en c moeten alle drie gelijk worden gemaakt aan 1/3. Er staat a - lambda*a + ... . Dus moet lambda = 2/3 gelden en dan zijn na inspectie ook de coefficienten van b en c correct.
      donderdag 26 maart 2009 @ 21:43:16 #20
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_67444991
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 21:41 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Wel, de coefficienten van a, b en c moeten alle drie gelijk worden gemaakt aan 1/3. Er staat a - lambda*a + ... . Dus moet lambda = 2/3 gelden en dan zijn na inspectie ook de coefficienten van b en c correct.
    Ok dank je. De b) vraag zal dan wel op een vergelijkbare manier gaan.
    kloep kloep
    pi_67445343
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 20:21 schreef Borizzz het volgende:
    Vector rekenen. Het zal wel heel simpel zijn maar ik weet dus niet wat ik moet doen:
    Met hoofdletters bedoel ik punten, met kleine letters vectoeren.

    De vragen:
    a) Als hoekpunten A,B,C van driehoek ABC in het platte vlak worden geïdentificeerd met de positievectoren a,b,c, dan blijkt het punt (a+b+c)/3 op de zwaartelijn vanuit A te liggen. Reken na.Conclusie?

    Mijn antwoord: in principe gaat het er om om dmv van vectoren aan te tonen dat het zwaartepunt van de driehoek op de zwaartelijn vanuit A ligt.
    Ik denk niet dat dit de bedoeling is, want concluderen dat het zwaartepunt op de zwaartelijn vanuit A ligt is een dooddoener. Het zwaartepunt in een driehoek is het snijpunt van de zwaartelijnen, en natuurlijk ligt het zwaartepunt dan op elk van de zwaartelijnen. Volgens mij is het eerder de bedoeling dat je op grond van symmetrie-overwegingen hieruit concludeert dat het bedoelde punt op elk van de drie zwaartelijnen vanuit A, B en C ligt, en dat de drie zwaartelijnen dus door één punt gaan. Een soort vectorbewijs dus voor de stelling uit de elementaire meetkunde dat de drie zwaartelijnen van een driehoek door één punt gaan.
    quote:
    Positievector begint vanuit O. Ik heb a/3+b/3+c/3 getrokken. De genoemde zwaartelijn zal moeten zijn a+labda*(0,5b+0,5c-a). a is de steunvector en 0,5b+0,5c - a is de richtingsvector van de lijn. Dan heb ik een vergelijking van een lijn in vectoren en een punt. Hoe verder of heb ik de verkeerde aanpak. Ik zie niet wat ik doen moet.
    Een vectorvoorstelling van de zwaartelijn door A is inderdaad za = a + λ∙(½∙b + ½∙c - a). Voor λ = 0 zit je in punt A en voor λ = 1 in het midden van lijnstuk BC.

    Je weet ook uit de elementaire meetkunde dat twee zwaartelijnen in een driehoek elkaar verdelen in de verhouding 2:1met het langste stuk aan de kant van het hoekpunt, dus voor λ = 2/3 zit je in het zwaartepunt. En inderdaad is a + 2/3∙(½∙b + ½∙c - a) = 1/3∙a + 1/3∙ b + 1/3∙c. Zo, nu mag je zelf weer even verder puzzelen ...

    [ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 26-03-2009 22:00:05 ]
      donderdag 26 maart 2009 @ 22:16:15 #22
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_67446291
    ff checken

    If A is the area of a circle with radius r and the circle expands as time passes, find dA/dt in terms of dr/dt.

    dA/dt = pi * (dr/dt)^2

    Is dit het goede antwoord?
    pi_67446734
    Nee.
      donderdag 26 maart 2009 @ 22:28:09 #24
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_67446784
    Sorry, zie het nu. Het moet dus zijn dA/dt = 2 pi r * dr/dt
      donderdag 26 maart 2009 @ 22:30:56 #25
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_67446894
    Dat klopt.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')