ik ben al een dik uur aan het zoeken, maar kom er niet meer uit.quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:48 schreef GlowMouse het volgende:
Gebruik de tangens, is wel veel over te vinden op internet
Je hebt:quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:48 schreef soulfly1983 het volgende:
kan iemand mij vertellen wat de lengte is van B op het moment dat A 1m 2m 3m 4m 5m en 6m is?
ik ben al een poosje niet meer bezig geweest met wiskunde en kom er even niet meer uit
het is niet voor school/studie, maar dit leek mij de beste plek om de vraag te stellen.
alvast bedankt voor de hulp.
een voorbeeld van de berekening zou ook erg prettig zijn.
[ afbeelding ]
Blijven de hoeken dan gelijk?quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:48 schreef soulfly1983 het volgende:
kan iemand mij vertellen wat de lengte is van B op het moment dat A 1m 2m 3m 4m 5m en 6m is?
ik ben al een poosje niet meer bezig geweest met wiskunde en kom er even niet meer uit
het is niet voor school/studie, maar dit leek mij de beste plek om de vraag te stellen.
alvast bedankt voor de hulp.
een voorbeeld van de berekening zou ook erg prettig zijn.
[ afbeelding ]
Vegen.quote:Op zondag 31 mei 2009 00:24 schreef Borizzz het volgende:
En: op welke manier kun je de inverse van een 3x3 matrix berekenen? Bij R3 ->R3 transformaties is dat wel noodzakelijk.
Dank, die neem ik binnenkort es even doorquote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:01 schreef Iblis het volgende:
Ik heb Gödels onvolledigheidsstellingen uit een dictaat gekregen, met uitleg van de docent erbij, dus daar kan ik niet direct een boek voor aanwijzen. Het Wikipedia-artikel heeft een veelvoud aan verwijzingen, waaronder een Engelse vertaling van het oorspronkelijke artikel.
Er zijn nog wel wat boeken van die Wikipediabibliografie die ik t.z.t. wil lezen, (b.v. Gödel's Theorem: An Incomplete Guide to its Use and Abuse), maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Doe het zelf altijd via de cofactoren, da's vrij rechttoe rechtaanquote:
Ik weet niet wat je logica-achtergrond is. In principe is het goed te begrijpen als je goed in wiskunde bent (en als Natuurkundige ben je dat wel), maar anderzijds is het een tak van wiskunde die veelal niet onderwezen wordt. Maar als je een beetje bekend bent me Peano-rekenkunde, en wel wat van logica hebt gehad, dan moet het, denk ik, uiteindelijk wel te bevatten zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:36 schreef Haushofer het volgende:
Dank, die neem ik binnenkort es even doorIs de (volledige) strekking van zijn stellingen door iemand met een redelijke wiskunde-achtegrond goed te begrijpen, of zijn ze ontzettend technisch?
Cofactoren gebruik ik alleen voor 2x2 matrices. Grotere matrices inverteer ik sowieso niet met de hand.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 09:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Doe het zelf altijd via de cofactoren, da's vrij rechttoe rechtaan
Ik snap er eerlijk gezegd geen zak van wat je hier bedoelt. Hoe kun je lineair tussen twee bases afbeelden?quote:Op maandag 1 juni 2009 20:21 schreef Borizzz het volgende:
Ik stelde eerder deze vraag (is nu inmiddels gelukt):
Bepaal A bij de lineaire afbeelding tov standaardbasis A<1.0>=<5,2> en A<1,1>=<1,-1>
Uitkomst is 2x2 matrix met <5,2> en <-4,-3> als kolomvectoren.
Nu een aanvullende opmerking over de theorie hierbij. Is het nu zo dat deze matrix lineair afbeeldt tussen twee standaard bases? Kan ik in dit geval A ook berekenen met de formule B-1*A*B ? Of heb ik dan een matrix A' gevonden die de afbeelding 'terugzet'?
Nou ja eerst maar even bij het begin.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik snap er eerlijk gezegd geen zak van wat je hier bedoelt. Hoe kun je lineair tussen twee bases afbeelden?
Ja, per definitie.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:33 schreef Borizzz het volgende:
Moeten vecoren die je als basis neemt altijd lineair onafhankelijk zijn?
Zoals Iblis inderdaad zei, is dat de definitie van een basis.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:33 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Nou ja eerst maar even bij het begin.
Wanneer kun je iets als een basis nemen.
i <1,0> en j <0,1> is een basis en ook a<1,1> en b<-1,1>.
Moeten vecoren die je als basis neemt altijd lineair afhankelijk zijn?
Er is maar één standaardbasis, http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_basisquote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:50 schreef Borizzz het volgende:
Dan is het dus ook zo dat je in R3 drie vectoren en in R2 twee vectoren als standaardbasis hebt.
En transformaties (lineaire afbeeldingen) kun je in een matrix zetten als je kijkt hoe de standaardbasis verandert.
Als A een lineaire afbeelding is van standaardbasis a naar b
Wat is B? Als je A' met een vector x vermenigvuldigt, zie je dat x eerst met B wordt vermenigvuldigd en het idee is dat Bx de vector is tov de andere basis. Die vermenigvuldig je daar met A, en dan transformeer je hem weer terug naar je standaardbasis via B-1.quote:dan geeft A' (=B-1*A*B) dezelfde afbeelding weer alleen gebruikmakend van de nieuwe standaardbasis. Klopt dit?
Alleen als je matrix dus inverteerbaar is. Neem de 0-matrix eens. Die voldoet prima aan de eisen die voor een lineaire afbeelding worden gesteld. Een voor een vector v en w geldt: f(v) = f(w) = 0. En dus f(v + w) = f(v) + f(w) = 0 en f(c*v) = c*f(v) = c*0 = 0.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:50 schreef Borizzz het volgende:
Dan is er toch ook een mogelijkheid voor de weg terug?
quote:Vraagje, na 8 jaar kan ik het niet meer:
Er zijn 100 balletjes, 68 rode en 32 witte.
Je mag 13 keer pakken met terugleggen.
Wat is de kans dat je nooit een witte pakt?
(Met beetje uitleg graag)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |