En FIPO is verboden?quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:08 schreef Iblis het volgende:
Voor de docent van automatic_ en andere geïnteresseerden:
Hoe is je Archimedes postulaat precies geformuleerd in je boek? Ik ken het vooral als geometrisch axioma.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:02 schreef Washington het volgende:
Stelling: Als A > 1 en a ≤ A^-n voor alle positieve gehele getallen n, dan a ≤ 0.
(dit volgt uit het Archimedische postulaat)\
Bewijs?
Soms moet het kunnen toch?quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:17 schreef .txt het volgende:
En FIPO is verboden?
Het filmpje is wel uitermate geestig, als je van Britse humor houdt. 8 en 9 = Classified.
Schrijf A = 1 + A', dan is A' > 0. Er geldt voor positieve gehele n dat An >= 1+nA' (met inductie makkelijk in te zien of ook door (1+A')n uit te werken met het binomium van Newton).quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:02 schreef Washington het volgende:
Stelling: Als A > 1 en a ≤ A^-n voor alle positieve gehele getallen n, dan a ≤ 0.
(dit volgt uit het Archimedische postulaat)\
Bewijs?
Dat is idd ook ongeveer de uitwerking in mijn boek.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Schrijf A = 1 + A', dan is A' > 0. Er geldt voor positieve gehele n dat An >= 1+nA' (met inductie makkelijk in te zien of ook door (1+A')n uit te werken met het binomium van Newton).
Stel a > 0. Bekijk dan b=1/a. Kies een n > b / A'. Dan is An >= 1+nA' > 1+b > b, dus A-n < 1/b = a.
Ik mis een dyquote:Op donderdag 18 juni 2009 19:41 schreef DeborahL het volgende:
Hallo, wil iemand me helpen met volgende differentiaalvergelijking op te lossen (naar y=...) ? Ik geraak er niet aan uit...
(y+1)dx + √(x) dx = 0
Bedankt !!!
ja, maar wist niet zeker of ik zo goed zat. Hoe kun je dan die dx naar het rechterlid brengen? Krijg je dan:quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:02 schreef thabit het volgende:
dy/(y+1) + dx/wortel(x) = 0, had je die stap al?
Ja natuurlijk kan dat, gewoon aan beide kanten -dx/wortel(x) doen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:09 schreef DeborahL het volgende:
[..]
ja, maar wist niet zeker of ik zo goed zat. Hoe kun je dan die dx naar het rechterlid brengen? Krijg je dan:
dy/(y+1) = - dx/wortel(x) ??
Ok; het is me gelukt! Bedankt!!quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:16 schreef Dzy het volgende:
[..]
Ja natuurlijk kan dat, gewoon aan beide kanten -dx/wortel(x) doen.
Mooi.quote:
Wat moet ik eigenlijk voor Y(k) substituren om een particuliere oplossing te vinden?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:11 schreef GlowMouse het volgende:
Je kunt hem gewoon invullen natuurlijk, en dan kom je links niet op k² uit.
Om te beginnen: je vergelijking Y(k) + Y(k-1) - 2Y(k-2) = k2 is geen differentiaalvergelijking. Je kunt direct zien dat Y(k) slechts tot op een constante bepaald kan zijn, want die constante valt weg als je Y(k) en Y(k-1) bij elkaar optelt en hier vervolgens weer tweemaal Y(k-2) van aftrekt. Ook is het duidelijk dat Y(k) geen kwadratisch polynoom in k kan zijn, omdat dan de termen met k2 tegen elkaar wegvallen in Y(k) + Y(k-1) - 2Y(k-2), zodat dit niet gelijk zou kunnen zijn aan k2. Als echter Y(k) een polynoom in k van de derde graad is, dan zullen evenzo de termen met k3 tegen elkaar wegvallen, zodat er een kwadratische veelterm in k overblijft. Je kunt daarom uitgaan van:quote:Op zaterdag 20 juni 2009 03:23 schreef James.Bond het volgende:
[..]
Wat moet ik eigenlijk voor Y(k) substituren om een particuliere oplossing te vinden?
Y(k) = Ak^2 + Bk + c gaf de vorige oplossing.
Ik kom er echt niet meer uit...
Mijn dank is groot, hartelijk dank!!quote:Op zaterdag 20 juni 2009 05:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Om te beginnen: je vergelijking Y(k) + Y(k-1) - 2Y(k-2) = k2 is geen differentiaalvergelijking. Je kunt direct zien dat Y(k) slechts tot op een constante bepaald kan zijn, want die constante valt weg als je Y(k) en Y(k-1) bij elkaar optelt en hier vervolgens weer tweemaal Y(k-2) van aftrekt. Ook is het duidelijk dat Y(k) geen kwadratisch polynoom in k kan zijn, omdat dan de termen met k2 tegen elkaar wegvallen in Y(k) + Y(k-1) - 2Y(k-2), zodat dit niet gelijk zou kunnen zijn aan k2. Als echter Y(k) een polynoom in k van de derde graad is, dan zullen evenzo de termen met k3 tegen elkaar wegvallen, zodat er een kwadratische veelterm in k overblijft. Je kunt daarom uitgaan van:
Y(k) = Ak3 + Bk2 + Ck + D
Herschrijf nu eerst Y(k-1) en Y(k-2) als derdegraadspolynomen in k, waarbij dan de coëfficiënten lineaire uitdrukkingen in A, B, C en D zijn. Schrijf dan Y(k) + Y(k-1) - 2Y(k-2) als polynoom in k. Hierbij vallen zoals gezegd de termen met k3 tegen elkaar weg, evenals de constante D. Je hebt dan een kwadratische veelterm in k, waarbij de drie coëfficiënten lineaire uitdrukkingen zijn in A, B en C. Door gelijkstelling met het rechterlid k2 krijg je aldus drie lineaire vergelijkingen in de drie onbekenden A, B en C, en dit stelsel vergelijkingen kun je eenvoudig oplossen. Als je het goed doet, zou je uit moeten komen op:
A = 1/9, B = 7/18, C = 19/54
Daarmee is dan de gevraagde uitdrukking van Y(k) in k gevonden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |