quote:Op maandag 11 mei 2009 14:54 schreef GlowMouse het volgende:
Daar valt weinig aan om te schrijven, je ziet zo dat die naar oneindig gaat.
Nee. (1 + 1/n) blijft namelijk groter dan 1 hoewel het wel naar 1 toegaat, maar je krijgt in (1 + 1/n)n wel steeds meer factoren als n groter wordt. Verder is (1 + 1/n)n monotoon stijgend, zodat de limiet nooit 1 kan zijn. Kijk maar eens even hier, hopelijk begrijp je het dan beter.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:07 schreef Krediax het volgende:
Kan je nog wat meer uitleggen daarbij? (ik vind het ook logisch lijken dat het naar oneindig gaat a/x --> verwaardeloosbaar)
maar hoezo komen ze dan bij de standaard limiet op e^a?
het lijkt mij persoonlijk logisch dat het limiet dan 1^x --> 1 zou zijn.
Bedenkelijke leraar heb jij dan. Je kunt schrijven:quote:nog een vraag los van limieten.
zou je de 4 bij (4 + a/x)^x uberhaupt buiten haakjes kunnen halen? me leraar was daar namelijk nogal vaag over en wist het zelf niet.
Gauw terugsturen die leraar als je hem op zicht hebt. Is echt geen knip voor de neus waard als hij bij zoiets simpels al met zijn mond vol tanden staat.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:59 schreef Krediax het volgende:
Tnx!
M'n leraar is nogal verstrooid van tijd tot tijd... eigenlijk altijd.
op zicht niet erg want ik snap meestal wel wat hij bedoelt maar hier kwam ik niet uit en hij was helemaal van de slag door de vraag (had hij niet verwacht).
maja nogmaals tnx, weet ik ook weer hoe je buiten haakjes kan schrijven als het tot de macht x is
Haha, tvp.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
P.S. Je leraar Nederlands stelt ook niet veel voor zo te zien ...
1+3+...+999 - (2+4+...+1000) = 500*500 - 500*501 = 500(500-501) = -500.quote:
Je deelt beide leden van je vergelijking door het product x(x+4) en dan krijg je het resultaat dat je geeft. Ofwel: als abc = p en ab is ongelijk aan 0, dan is c = p/ab.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:46 schreef TBY het volgende:
I = x * (x+4) * h = 1000
=>
h = 1000 / x(x+4)
Kan iemand mij deze stap uitleggen.
Wat is nu precies je probleem? Je kunt de uitdrukkingen die je hebt gevonden toch gewoon opnieuw differentiëren naar x of naar y? En doe eens wat aan je notatie, dit lijkt nergens op.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Bij f(x,y) (3+x2y)3
f('x) = 3(3+x2y)2 * 2yx
f('y) = 3(3+x2y)2 * x^2
Wat is in dit geval de 2nd order ? Dus F'(xx) F'(yy) en f'(xy)
Voor log(x) moet je gewoon de standaard-afgeleide zoeken. Die is gewoon 1/x (tenzij je met log(x) de 10-log bedoelt). En die eerste is ook een standaardvorm, namelijk: nx, en dat is gelijk aan log(n)*nx.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:45 schreef TBY het volgende:
Nog een vraag:
Hoe differentieer je de volgende functies?
l(x) = 4logx
k(x) = 8 * 3^x
zo ver ik uit jouw post kan herleiden:quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:46 schreef TBY het volgende:
I = x * (x+4) * h = 1000
=>
h = 1000 / x(x+4)
Kan iemand mij deze stap uitleggen.
alog(x) = log(x)/log(a) natuurlijk, dus dan krijg je gewoon een constante 1/log(a) ervoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:30 schreef Borizzz het volgende:
Uit mijn hoofd is de afgeleide van f(x) = alog (x) gelijk aan 1/(x*ln(a)).
Laat maar, biertje te veel op. Glupquote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
alog(x) = log(x)/log(a) natuurlijk, dus dan krijg je gewoon een constante 1/log(a) ervoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |