Goede vraag!quote:Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
Paprika kan alleen met veel zorg, in de warmste tijd van het jaar, goed buiten.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:10 schreef Aventura het volgende:
Wij hadden vroeger ook een moestuin. Geweldig. Rabarber, boontjes, koolraap, kropsla..Ik wist trouwens niet dat paprika en aubergine hier ook gewoon konden groeien!
In de zin van tijdbesparing is het niet efficientquote:Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?quote:Op zondag 3 mei 2009 12:06 schreef Deliah het volgende:
De witte kool hier is volledig weggevreten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
Doenquote:Op zondag 3 mei 2009 16:10 schreef merry77 het volgende:
oh ziet er leuk uit!
Mijn groentetuintje ziet er meer uit als een kavellandschap voor de verkaveling. Zal ook eens een foto maken.
Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachtsquote:Op woensdag 6 mei 2009 19:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?
Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.quote:Op woensdag 6 mei 2009 20:30 schreef Deliah het volgende:
[..]
Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachts.
Mijn tante heeft om alle bedden een pad van zand en schelpen liggen.quote:Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.
En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
Nee, geen idee. Om onduidelijke reden heb ik het hier niet.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:17 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Dit wil ik wel volgen.
Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
Whoeiquote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:22 schreef JufMariska het volgende:
Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
De tuin egelvriendelijk maken en ze lokken met bier.quote:Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.
En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
Hier nu ook een stuk of drie per dag; genoeg om lekker door een fruitsalade te doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 16:04 schreef JufMariska het volgende:
Hoe is het met je aardbeitjes? Wij hadden er vanmorgen 4, genoeg voor twee volle beschuiten
Misschien kijken ze minder dom als je om topinamboer vraagt (dat klinkt een stuk sjieker, nietwaar?)quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
Omdat ik heb begrepen dat aardperen kruipers zijn heb ik ze in een speciekuip ingegraven. Dan hebben de buren ze tenminste niet.
De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
Dat heb ik overigens ook gedaan met de pepermunt. Ook dat is onkruid als je hem niet met pot en al in grond zet.
Gif wordt niet echt op prijs gesteld binnen dit complex. Moet dus maar blijven schoffelen en trekken. Pfff.
Ik haal mijn aardpeer bij de biologische winkel/groenteboer/supermarkt. Daar hebben ze ze meestal wel. Die speciekuip is erg verstandig. Dat spaart je een hoop tijd bij het ruimen als je er genoeg van hebt of ze wilt verplaatsen, en het is natuurlijk makkelijker rooien.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
Kleine oranje spikkels doen me aan 1 ding denken: roest. Je zou eens bij google image search kunnen kijken of het dat inderdaad is. En als dat zo is: Je frambozenplant heeft veel licht en lucht nodig. Dus als hij wat is dichtgegroeid; open snoeien zodat de wind er doorheen kan. Zon is ook belangrijk, zodat bijvoorbeeld regen snel kan opdrogen. Ecostyle heeft een biologisch product wat de plant sterker en minder gevoelig voor roest maakt: Vital.quote:Op zondag 17 mei 2009 00:28 schreef Leonidas82 het volgende:
De druivenstruik van mijn ouders groeit hardElke week nieuwe toppen en blaadjes erbij. Ik heb één vraag
Ze hebben ook een frambozenstruik en op sommige kleine bladeren zitten van die oranje pikkeltjes. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Ik heb afgelopen herfst de uitlopers van de aardbeien in de kas herpoot. In de winter staat er erg weinig nuttig te wezen in die kas, ik vind die paar rode aardbeien in mei dan wel een nuttige winterbestemming voor de kas. Als zometeen de buitenaardbeien loskomen ruim ik de binnenplanten, en dan hebben de zomerkasplanten weer meer ruimte.quote:Op zondag 17 mei 2009 22:16 schreef Reese het volgende:
Helaas geen aardbeien in de kas, die staat vol met tomatenplanten en nog wat zaailingen. Maar dat is niet zo mijn domein. Aardbeien staan in de volle grond, net als de frambozenstruiken. Van die laatste verwacht ik dit jaar nog niet zo'n opbrengst, het is pas het tweede jaar en ik heb ze in het voorjaar verplaatst. Dus die moeten eerst nog maar eens groot en sterk worden.
hehe nee daar heb je gelijk in! Maar je kent het gevoel he, met je handen in de aarde te willen :-)quote:Op woensdag 20 mei 2009 20:10 schreef sigme het volgende:
Oh, geen zorgen. Als je terugkomt van wereldreis is de moestuinwereld nog niet onherkenbaar veranderd.
Eergister bed G volgezet met stamslabonen: groene sperziebonen: chinese & prelude, en droogbonen: gele citroen.
Morgen moet ik witlof zaaien. En nog wat kooltjes voorzaaien denk ik.
Hier staat een hele detedailleerde beschrijving van hoe het beste tomaatjes op te kweken:quote:Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Mensen
Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?
Iemand een idee?
Wel een beetje laat denk ik, ik heb mijn tomatenzaadjes ergens eind februari/begin maart gezaaid. Nu staan ze al een maand buiten op het plat dak. Sommigen zijn al bijna 30 cm hoog.quote:Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Mensen
Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?
Iemand een idee?
Ik moet ook nog zaaien. ik ben niet bekend met de maïsteelt, dus dat zegt niet veel verder.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 18:00 schreef Muzz_ het volgende:
Heeft het nut om nu te beginnen met het zaaien van mais of is het seizoen daar al te kort voor?
6 maart tomaatjes gezaaid: er zitten aan de ene plant die in leven bleef (de rest heeft het toch een keer te koud gehad) nu tomaatjes ter grootte van een stuiterbal.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:31 schreef sigme het volgende:
Gister alsnog zomerworteltjes gezaaid. Niet het hele bed(1) vol, de bedoeling is om in juni nog een paar rijen bij te zaaien.
Vandaag heb ik wat oude bakjes van de chinees tot voorzaaibakjes vermaakt, en daarin gezaaid:Aubergine; 'Violetta di Firenze' en Indische 'Ravayya' Tomaat; St Marzano en Lambada Paprika 'Round of Hungary'
Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te wordenquote:Op zondag 31 mei 2009 13:07 schreef ASSpirine het volgende:
Mijn tomaten op het platte dak beginnen nu al bloemen te krijgen
Vind het wel heel vroeg, terwijl de planten maximum 40cm hoog zijn.
Er is al een bloem aan het verwelken, dus vrucht komt eraan als het goed is
Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ikquote:Op zondag 31 mei 2009 14:13 schreef Noire het volgende:
[..]
Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te wordenOok mijn planten zijn max 30 a 40 cm hoog.
Maar tomatenplanten hoeven toch ook niet heel groot te zijn om vruchten te kunnen krijgen?
Ik woon vrij hoog dus die van mij vangen redelijk wat wind.. Ben van de week tijdens die enorme onweersbui 's nachts nog het balkon op geweest om ze naar binnen te halenquote:Op zondag 31 mei 2009 14:39 schreef ASSpirine het volgende:
[..]
Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ik
Met dit weer groeien ze fantastisch
quote:Op zondag 31 mei 2009 23:16 schreef ASSpirine het volgende:
Jij zal zelden groenten moeten kopen in de supermarkt denk ik
Alleen beetje jammer dat je hele tuin in beslag is genomen, ik zou eerder een grasveldje en wat bloemen, en dan moestuintje achteraan ofzo. Genieten in de tuin is ook wel leuk
Prachtige tuin Merry!quote:Op zondag 31 mei 2009 23:31 schreef merry77 het volgende:
Uhm, is niet mijn hele achtertuin hoor. Heb een hoekwoning dus 9m breed.
Hier een foto vanaf het terras richting achteren. Het groentetuin stuk beslaat niet meer dan een stukje van de tuin hoor.
Achter de rolborder links staan struikrozen, daarachter Liatris. Dan een halfrond trellis met 3 soorten klimrozen (roze, wit en rood).
Daarachter kogeldistels (Echinops) en Astilbe. Helemaal tegen het schuurtje staan Rhododendrons.
Rechts achterin bij de wilgentakkenschutting staan Pileostegia viburnoides.
[ afbeelding ]
Op de voorgrond links staat een Banksia menziesii en rechts over het pad zie je een kangaroopoot (Anigozanthos flavidus) en halverwege het pad een Grevillea Robyn Gordon. Alle drie Australische planten. Links tegen het hek staan viburnums. Langs het pad (zowel voor als achter) staat heide.
[ afbeelding ]
Hier een blik vanaf het terras op de kas.
[ afbeelding ]
En van achter bij het schuurtje naar voren gericht.
[ afbeelding ]
Dus genoeg andere tuin zou ik zeggen.
[..]
quote:Vorst aan de grond in juni 2009
De eerste zomermaand levert lokaal nog wel eens een laatste dag op met lichte vorst. Met name juni 1975 begon de uiteindelijk zeer warme zomer uitzonderlijk koud. Overdag kwam de temperatuur lokaal niet boven de 10 graden en 's nachts vroor het.
De laagste temperatuur ooit in ons land in de zomer gemeten is -1,2 graden op 2 juni 1975 in Almen. Op 2 juni 1962 daalde de temperatuur in Deelen tot -0,9 graden. Vlak boven de grond is op 1 juni 1977 in Eelde -5,0 graden gemeten, zware nachtvorst werd dat vroeger genoemd.
Landinwaarts is een dag met vorst aan de grond normaal voor juni. Soms komt de temperatuur dicht bij het aardoppervlak in juni nog op verschillende dagen onder nul. De vliegbasis Twente meldde in juni 2008 zelfs nog 6 dagen met vorst aan de grond. Leeuwarden noteerde op 5 en 6 juni 2009 op 10 cm hoogte achtereenvolgens -0,2 en -0,9 graden. Dat waren hier de koudste nachten in twintig jaar. (knmi)
Heel leuk onderschrift! Dat ik onderschrijf!quote:Op zondag 14 juni 2009 23:25 schreef merry77 het volgende:
Vandaag ruim 50 Anigozanthos manglesii verplant. Piepkleine zaailingen.
(Is inheems in Australie).
[ afbeelding ]
Ik heb dus ook een moestuin en een overvloed aan courgettes. Dus dat wordt inmaken. Ik heb net je recepten gelezen bij CUL.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 19:59 schreef sigme het volgende:
En courgettes. Dit weekend ook maar alle grote courgettes afgesneden, want van groter groeien worden ze niet lekkerder. Een metselton vol courgettes - en nieuwe op komst. De voorraad geplukten hoop ik dit weekend in te maken in zoetzuur.
Ik weet in iedere geval dat je de buitenste bladeren om moet knaken en over de kool moet leggen, zodat de kool wit blijft en niet roze wordt. Als de kool uit elkaar valt had dat, geloof ik, iets met de bemesting te maken, maar ik weet nou niet meer of dat te veel of te weinig mest was.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:39 schreef merry77 het volgende:
hoe krijg je de bloemkool mooi compact groeiend?
Want als ik ze zo in de tuin heb staan groeit de kool uit elkaar.
Van horen zeggen hoorde ik dat mijn tante het loof samenbond en dat je daardoor een compacte kool krijgt.
Klopt dat en weet iemand wat de beste manier is om dat te doen?
Dit is ook leuk en makkelijk: http://www.dewiltfang.nl/10370-groep/Vierkante%20Metertuin.htmlquote:Op zaterdag 5 september 2009 21:55 schreef Goldmund het volgende:
Ben het aan het doorlezen. Erg leuke site! En het lijkt inderdaad voor een beginner met een klein tuintje een prima idee. Neemt weinig ruimte in, veel verschillende groenten, meerdere oogsten en veel minder werk dan in een gewone moestuin.
Heb gelukkig nog een hele herfst en winter voor de voorbereidingen.....
quote:Op maandag 28 september 2009 19:02 schreef sigme het volgende:
Nou, om nou te zeggen dat ik prachtige witlofkroppen had is overdreven.
Wel bruikbare kropjes, dat wel.
Ik heb de wortels ingetafeld in gewoon zwart zand, in een kuil die ik in de moestuin gemaakt had. Nadat de wortels tot bovenaantoe netjes in zwart zand zaten, zat het bovenniveau nog zo'n 10cm ondergronds denk ik. Daaroverheen heb ik scherp wit zand gedaan totdat de kuil vol was, daarop stro, iets als 20cm denk ik, en dan een opengeknipte vuilniszak er overheen, met stenen op de rand.
Dit jaar wil ik ook wat witlof in een forceeremmer proberen. Dus intafelen in emmer, zwart plastik erover, koud wegzetten, en warm neerzetten enige tijd voordat ik witlof wil eten. 't Schijnt te kunnen..
Na aardappels geen aardappels... Juist,.... klinkt zo verrekte onlogisch....quote:Op maandag 28 september 2009 19:08 schreef sigme het volgende:
Aardappels die de grond bederven moet iets met klokken en klepels te maken hebben, waarbij de klok en de klepel ietwat afgedreven zijn.
Ná aardappels is de grond uitstekend bruikbaar voor vanalles en nog wat.
Behalve, (en dat zal die klok in de verte wel wezen) behalve voor aardappels. Na aardappels mogen er drie jaar geen aardappels op datzelfde stuk grond.
De reden is aardappelmoeheid: aaltjes in de grond. Eenmaal aardappelmoe moet een stuk land wel een jaar of tien aardappelvrij blijven. Máár: tegenwoordig zijn er aardappelrassen die aardappelmoerestistent zijn. Daarmee kan je wel jaar na jaar aardappels op hetzelfde stuk land verbouwen.
Pas wel op voor phytophthora (aardappelziekte, is wat anders dan aardappelmoeheid). Als je dat nu niet in je grond hebt, is het de moeite waard dat zo te houden. Hetzelfde geldt voor Coloradokevers.
Je kan ook een aardappelkist maken:
[ afbeelding ]
Voor uitgebreidere & Nederlandse toelichting: http://www.makkelijkemoestuin.com/aardappelkist.html
Euh, ik ben visueel niet zo verhelderend. Maar wat ik wel kan is een plaatje maken van het plaatje in mijn boek, wat ik min of meer heb opgevolgd.quote:Op maandag 28 september 2009 22:03 schreef merry77 het volgende:
Kan jij voor de wat visueel ingesteld ik een verhelderend plaatje maken?
Ik moet het toch eens onder de knie krijgen (liefst dat ik dat volgend jaar kan proberen, want het is een van mijn lievelingsgroenten).
[..]
Winterrogge zaaien. Nu. Te koop (als groenbemester) bij Boerenbond / ACM / Welkoop.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef Burdie het volgende:
Bij ons hebben rupsen de hele moestuin opgevreten.
Wat kan ik daar een volgende keer tegen doen?
En wat kan ik *nu* met de moestuin doen? Het ligt nu namelijk braak en dat vind ik zo'n sneu gezicht...
wtfquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 07:49 schreef sigme het volgende:
Er is een kudde koeien door de moestuin gedenderd.
In aanmerking genomen dat er een kudde koeien door de moestuin gedenderd is, valt de schade mee.
Bedankt voor de tip.quote:Op maandag 2 november 2009 20:55 schreef O0tje het volgende:
@Kees22: Als je beuken gaat planten of zaaien is het handig om wat beukengrond te verspreiden, want beuken groeien in samenspraak met een schimmel in de grond. Gewoon een kruiwagen grond van onder een beuk weghalen.
Als ik boerenkool had staan, kwam die zeker de winter niet door!quote:Op donderdag 19 november 2009 00:20 schreef merry77 het volgende:
ik heb nog steeds prei buiten staan, die ik nu voor de vorst toch wel snel moet gaan rooien.
Verder nog winterwortelen.
Spruiten heb ik geoogst. Aardbeienplanten die ik heb laten stekken had ik eigenlijk al in augustus naar de juiste plaats moeten zetten, maar daar staan nog steeds spruiten. Dat wordt dus in het voorjaar doen.
En boerenkool die nu al 1 jaar oud is! Voor de winter gezaaid en ik een koude kas heeft ie de zware vorst overleefd. Ik had in het voorjaar en zomer dus boerenkool. Daarna een rupsen en wolluis plaag. Die is nu weg en ze maken weer nieuwe bladeren. Ondertussen zijn ze zo'n 70cm hoog!
Benieuwd of ze deze winter ook doorkomen.
Dat probleem had ik ook met mijn broccoli. Je schijnt een andere soort te moeten kiezen. Ik heb het Vreeken gevraagd.quote:Op woensdag 17 februari 2010 22:22 schreef merry77 het volgende:
voor het komende jaar. Weet iemand hoe je een mooie compacte broccoli en bloemkool krijgt?
Mijn bloemkool dit jaar was niets en de broccoli waren maar kleine bolletjes omdat de afzonderlijke steeltjes verschillend uitgroeiden.
Als je van plan bent om jaren achtereen te blijven moestuinieren op dat stuk grond dan loont het de moeite om overzicht te gaan scheppen, met een tuinplan en iets van een bed-indeling.quote:Op maandag 15 maart 2010 20:48 schreef KellyPelly het volgende:
Oeh leuk topic!
Vorig jaar gewoon in de achtertuin al tomaat, komkommer en sla gehad. Ging erg goed, behalve dat we de sla in een keer gezaaid hebben en dus veel te veel tegelijk kregen.
Dit jaar opnieuw proberen en nu iets uitgebreider. Hebben een stuk van ons grasveld weggehaald, zodat we nu ongeveer 20 m2 hebben voor ons moestuintje. Ik heb een klein kasje die nu nog binnen bij de verwarming staat. De tomaat is bijna zover dat hij voor het eerst in een andere bakje uitgeplant kan worden. Sla, wortel en paprika hebben we ook al ingezaaid en gaat ook goed.
Vind het wel lastig om het overzicht te houden, dus voorlopig doen we maar gewoon watWillen nu gaan beginnen met komkommer zaaien in de kas en straks in de volle grond uien en aardappels. Wacht nog even af of de nachtvorst echt wegblijft (voor zover je dat zeker weet) en dan kan het de grond in.
Sigme hoe heb jij het begin aangepakt? Gewoon maar begonnen of heb je je echt goed ingelezen? Heb een aantal boeken gelezen, maar vind het wel erg ingewikkeld worden met 3 keer verplanten, verschillende soorten bemesting, teeltplannen enzo. Vorig jaar hebben we gewoon zaadjes in de grond gestopt en ging het groeien. Dat was ideaal!
Misschien doe ik dat ook nog wel, tot nog toe heb ik alle hoofdstukken over bodemchemie overgeslagen, daar word ik draaierig in m'n hoofd van.quote:Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.
Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoorquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:59 schreef Kees22 het volgende:
Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
Geen idee, ik heb ze als opschot/uitschot pas deze week uitgestoken en verplant. Hoop dat ze aanslaan.quote:Op donderdag 18 maart 2010 19:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor.
Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
Ja ze vinden de mooie losse grond wel aangenaam volgens mij. Wij hebben er een stroomdraadje omheen (zo'n schokapparaat voor vee) wat goed werkt, weet alleen niet of dit handig is in de stad.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
hallo,
even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
Hebben jullie tips om dat te voorkomen?
Alvast bedank, Goldmund
Op http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/ is er vast wel een topic met tips.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
hallo,
even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
Hebben jullie tips om dat te voorkomen?
Alvast bedank, Goldmund
Hmm. Ik bleek koploper van de dag. Op de zuurteschaal welteverstaan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:15 schreef sigme het volgende:
Als je serieus over wil komen maar niet teveel moeite wil doen, neem dan binnenkort een paar grondmonsters en ga 20 maart bij een filiaal van de Welkoop langs op de moestuindag.
Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.
Misschien doe ik dat ook nog wel
Dat is gelukt. Bed 12 staat vol gele uien + twee rijtjes sjalotten en twee rijtjes rode uien.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 21:28 schreef sigme het volgende:
Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:58 schreef Oceanonix het volgende:
Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
Hmm... dan ben ik eens benieuwd naar mijn peultjes, die al twee weken in de grond zitten, wat ook kan volgens de zaai-aanwijzingen...quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:06 schreef sigme het volgende:
Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
ik zit met smart te wachten op mjin grotere kas. Dan kan ik de vensterbanken deels ontruimen. Drie grote kweekbakken en 2 minikweekbakjes zorgen dat het best vol staat.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 10:21 schreef Glesse het volgende:
Daarom ben ik ook zo benieuwd...
Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
Wij hebben zelf zo'n poezenmonster, dus hebben er nu wat kippengaas over heen gelegd. Dat houdt ze ook wel weg! En als het straks boven de grond komt maar een vogelnet erover, de kat zorgt dat de vogels wegblijven en het net houdt de kat op afstandquote:Op maandag 29 maart 2010 20:18 schreef sjaakspark het volgende:
Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven.Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
Okra verlangt veel warmte voor de vorming van de langwerpige vruchten. Een succesvolle teelt is eigenlijk alleen mogelijk in een kas.quote:Op maandag 5 april 2010 13:31 schreef Hoothoot het volgende:
Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
(Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.
Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
[ afbeelding ]
Ja, deksel moet eraf; ze moeten wennen aan frissere temperatuur. Omsterker (en dikker) te worden. Verspenen kan geloof ik als ze een of twee echte blaadjes hebben.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:30 schreef Goldmund het volgende:
Weer even wat vraagjes.
Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?
Of het echt waar is weet ik niet. De theorie is dat waterdruppels op het blad kunnen werken als een vergrootglas, waardoor de zonneschijn de plant verbrandt. Volgens mij kan je op die manier geen schade aanrichten als je netjes aan de voet watert.quote:En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?quote:Op donderdag 15 april 2010 18:19 schreef sigme het volgende:
En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.
Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.
Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
De moestuin in verdeeld in twee delen; beide ongeveer 80m2.quote:Op vrijdag 16 april 2010 08:24 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
En brede strook goed losgeschoffelde grond eromheen; 50cm. En probeer vogels en egels te lokken. Hier zitten veel spreeuwen en weinig slakkenquote:Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:
En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
quote:Op maandag 15 februari 2010 20:43 schreef AnusSoft het volgende:
Hier een miele (1600 toeren) ook best stil.
mja je betaalt er een voortuin voor.
quote:Op maandag 15 februari 2010 22:52 schreef citywok het volgende:
Dan heb je niet zo'n grote tuin zeker.
Mijn vader had een goede methode, maar dan moet je wel een sterke maag hebben.quote:Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:
Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!
Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.
Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.
En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
Ja hallo, dan moet je het ook maar niet stiekem lezen!Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Whehequote:Op dinsdag 20 april 2010 20:08 schreef Kees22 het volgende:
Kan het niet laten om deze hier te citeren:
[..]
[..]
Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.quote:Op dinsdag 20 april 2010 23:09 schreef Burdie het volgende:
[..]
Whehe.
Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
Nee, ze staan redelijk op een kluitje.quote:Op woensdag 21 april 2010 09:22 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.
Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
Tja bonen hebben nu eenmaal erg veel warmte nodig. Hier zijn de meeste ook al weggerot, en wat stinkt dat zeg, rotte bonenquote:Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
Boontjes mogen geen mei zien..quote:Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
Soort van bieslook, maar dan met knoflooksmaak. Afgaande op het plaatje op het pakje.quote:
quote:Op dinsdag 27 april 2010 09:03 schreef Oceanonix het volgende:
Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
Gewoon nog even wachten tot ze wat groter zijn. Dan gaat het een stuk makkelijker.quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:06 schreef Burdie het volgende:
Even een kort vraagje; ik heb vingerhoedskruid en karpatenklokjes gezaaid in kweekbakjes maar ze komen nu op en zijn echt mini! 1 a 2 mm zal geen overdrijving zijn. Hoe kan ik die het beste verspenen?
I knowquote:Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:
Vingerhoedskruid & karpatenklokjes verspenen: geen idee. Mogelijk weten ze daar hier meer van: Het grote bloemen en planten topic # Nazomeren!. Vingerhoedskruid is erg giftig.
deze staat bij mij op het balkon net als de kruiden. En daar is niets meerjarig.quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:
[..]. Voordeel van die snijknoflook zou moeten zijn dat het meerjarig is.
Yep, zo'n moestuintje heb ik hier ook staanquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:
Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)
alleen kwam ik op:
sqaure foot gardening
leek me wel leuk om mee te beginnen...iemand ervaring ??
Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:
Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)
alleen kwam ik op:
sqaure foot gardening
leek me wel leuk om mee te beginnen...iemand ervaring ??
Ja dus, zie mijn post hier bovenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:27 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?
hoe moet ik me dat voorstellen ??quote:Overigens heb ik mijn 'velden' nog weer met een kunststof randje van elkaar gescheiden, vorig jaar gingen de gewassen nog wel eens door elkaar lopen, omdat ik niet secuur genoeg had gezaaid.
ik heb de 'velden' onderling van elkaar gescheiden door stukjes borderbandquote:
Dat kan ik ook nog doen, de broccoli gewoon afdekkenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:11 schreef merry77 het volgende:
je kan ook lupine neerzetten. De slakken zitten daar bij mij continu tussen. Ik haal er regelmatig een flink aantal grote weg.
De broccoli staat nog binnen in de kas in het zaaipotje.
Waarom niet? Volgens mij had die jongen van de makkelijkemoestuin dat ook gedaan. Hij gebruikt trouwens ook een of ander speciaal spul om door de grond te mengen, isolatiekorrel. Wil je dat ook erdoor gaan doen? Ik moet ergens een internetadresje hebben waar het te koop is, geef even een gil als ik de url voor je moet opscharrelen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:01 schreef BuupWerk het volgende:
oke ik ben alvast een lijstje aan het maken net als op de site die ik gaf zodat ik weet wat ik wil en hoeveel zaadjes per vierkant kunnen...nu vraag ik me af of de klimmers (bonen+tomaten) tegen de achterkant kunnen klimmen...
dan maak ik een bak met tegen de achterkant wapeningsnetten...(past leuk in bij de tuin)...waartegen die groenten dan kunnen klimmen...
of zou dat niet lukken ??
Wat een variatie! Leuk!quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
Vandaag bonendag
Bed D: droogbonen
Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje1 rij Bruine kogel 2 rijen Gele citroen 3 rijen Friese woud 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak1 rij Goldelfe (gele slabonen) 1 rij Neckarköningin (snijboon)
Bed H: stamslabonen1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes) 2 rijen prelude 2 rijen diasy 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes) 4 rijen chinese boontjes
Min of meer dezelfde variatie als vorig jaar, maar nu anders gerangschikt. Vorige jaar had ik rijtjes droogbonen tussen de slabonen staan. Maar dat blijkt uiterst onpraktisch bij het plukken van de slabonen. Zeker als er mensen komen "helpen".quote:
Ik weet niet of dat voorweken veel winst oplevert, maar wel dat de afgelopen twee jaar de droogbonen bijzonder slecht kiemden in vergelijking met de slabonen. Ik hoop dat het voorweken het kiempercentage verhoogt.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 08:13 schreef Oceanonix het volgende:
Is dat voorweken van droogbonen echt nodig? Ik ga dit jaar voor het eerst bruine- en witte bonen en 2 soorten borlottibonen in de tuin zetten.
sigme's diergaarde (kip, schapen, varkens!)quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:27 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
De zon schijnt, de BBQ is naar buiten gerold. En over BBQ's gesproken.Zijn er al varkens gearriveerd?
Ik had ze binnen gezaaid en toen bleek de eerst ontkiemde de andere te remmen. Daar kwam ik pas laat achter en toen heb ik de kiemplantjes apart gezet, dat ging beter.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 07:10 schreef merry77 het volgende:
Een passiebloem kan eigenlijk niet tegen te veel vorst. Je kan hembij de grond wat inpakken. Bij mijn ouders heeft hij het overleefd, maar de stam is daar al best een stuk dikker.
Gisteren vergeplukte spinazie gegeten, lekker.
De worteltjes zijn al een paar weken op. Binnenkort maar opnieuw bonen zaaien.
In de kas staat andijvie, spruiten en bloemkool klaar om uitgeplant te worden.
Je hebt niet de makkelijkste planten gekozen.. Ik hoop dat je tuin lekker zonnig ligt, dat zal je nodig hebben voor tomaat, paprika en aubergine. Sla en andijvie is gewoonlijk makkelijk, en bloemkool wisselt.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:33 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,
ik heb sinds gisteren ook een kleine moestuin (ongeveer 3m2)! De eerste plantjes staan erin: een tomaat, een paprika (hoop dat die het gaat doen maar goed), een aubergine, verschillende soorten sla, bloemkool en andijvieHopelijk wordt het wat!
Boerenkool kan zéker nog, voor spruitjes ben je eigenlijk te laat. Maar je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrumquote:Omdat ik graag hierna in de de herst ook nog wat in de tuin wil: moet ik nu al zaadjes in van die kweekbakjes gaan zetten of kan ik straks in juli of zo nog zaadjes in de grond doen? Zou zo graag boerenkool en bijv spruitjes willen hebben
Het loont om courgetteplanten even een handje te helpen. Deksel van een kweekkasje bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:05 schreef Ml-etje het volgende:
- 2 courgetteplanten (die moeite hebben met in leven blijven)
Mijn tuintje ligt vanaf ongeveer 11 uur de rest van de dag in de volle zon (dus veel water gevenquote:Op dinsdag 25 mei 2010 19:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Je hebt niet de makkelijkste planten gekozen.. Ik hoop dat je tuin lekker zonnig ligt, dat zal je nodig hebben voor tomaat, paprika en aubergine. Sla en andijvie is gewoonlijk makkelijk, en bloemkool wisselt.
[..]
Boerenkool kan zéker nog, voor spruitjes ben je eigenlijk te laat. Maar je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum.
Raadpleeg een zaaikalender voor andere zaaisels:
http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm
http://www.tuin-wiki.nl/Zaaitabel/ZaaikalenderGroenten
Of vraag het hier, dan zoek ik het op in m'n Grote Boek. Altijd fijn om te mogen raadplegen.
Veel succes! En hou ons op de hoogte!
Bij de 2e zaaikalender staat dat erbij, beantwoordt dat je vraag voldoende?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:24 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik vroeg me alleen nog even af nav de kalender: is dat zaaien in de volle grond of in zo'n zaaikastje?want anders moet ik binnenkort al beginnen
Ah zal eens kijken heb er in ieder geval 1 staanquote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Het loont om courgetteplanten even een handje te helpen. Deksel van een kweekkasje bijvoorbeeld.
[ afbeelding ]
Tegen slakken en koude. Zodra de plant een beetje op stoom komt groeit het harder dan slakken kunnen vreten, maar in het begin winnen de slakken. En de relatief koude meimaand doet de groeisnelheid ook geen goed.
Lief van je maar helaas omg. R'damquote:Op donderdag 27 mei 2010 03:36 schreef merry77 het volgende:
bij mij heeft de boerenkool zichzelf verzaaid. Woon je in de buurt van Amstelveen? Heb er volgens mij nog een paar staan die ik moet wieden.
Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:19 schreef HaagsPietje het volgende:
()
maar hoe deden ze dat vroeger toen er nog geen winkels en tuincentra bestonden waar je die plantjes kon kopen??? hoe kwamen ze dan aan de kleine plantjes voor bijvoorbeeld bloemkool of andijvie ofzo om te poten????
thanks sigme!quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.
En als je die zaadjes in kleine bakjes zaait, kan je ze een paar weken laten poten.
Is allemaal niet moeilijk; maar het kost toch wat tijd en ruimte en aandacht, dus het is nóg makkelijker om het aan een ander over te laten en er een paar dubbeltjes voor te betalen.
Dat is echt wel heeeel vroegâh.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.
En als je die zaadjes in kleine bakjes zaait, kan je ze een paar weken laten poten.
Is allemaal niet moeilijk; maar het kost toch wat tijd en ruimte en aandacht, dus het is nóg makkelijker om het aan een ander over te laten en er een paar dubbeltjes voor te betalen.
Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.quote:
In mijn boek staat bij iedere plant hoe je er zaad van wint.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 22:14 schreef HaagsPietje het volgende:
[..]
thanks sigme!
nog 1 vraag dan: hoe kun je zaadjes winnen van bijvoorbeeld bloemkool, andijvie en bietjes? wat ik er van zie is dat mn pa zo´n klein bloemkoolplantje in de grond plant die dan gaat groeien...maar wanneer en hoe moet je er dan de zaadjes vanaf halen?
en ik begrijp uit jouw verhaal dat de meeste mensen dus aan het begin van het seizoen richting tuincentrum of markt gaan voor het kopen van zaadjes/kleine plantjes? en dat bijna niemand zelf uit eigen kweek voor zaadjes zorgt?
lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?quote:Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
[..]
In mijn boek staat bij iedere plant hoe je er zaad van wint.
[ afbeelding ]
Bloemkool: lastig want verbastert makkelijk. In de herfst zaaien, overwinteren onder glas, voorjaar uitplanten in volle grond, in bloei laten schieten (evt wat kool wegsnijden). Bloemen aan de rand van de kool gebruiken voor zaad. Planten van eigen zaad zijn beter aangepast aan plaatselijke omstandigheden.
Andijvie: kruisbestuiver, niet tegelijk breedbladige en krulandijvie kweken. Aantal planten van laatste zaaibeurt selecteren, overwinteren onder koud glas, apr-mei uitplanten. Bloemstengel toppen op 60cm, vertakkingen inkorten. Zaad rijp in augustus, valt makkelijk af. Dus op tijd afsnijden en op luchtige plaats nadrogen.
Bietjes: Ook weer kruisbestuiver, kruist makkelijk met warmoes, voederbiet, suikerbiet. Biet in de winter bewaren, dan buiten zetten.In de zomer bloeit de biet. Zaadkluwens oogsten.
Er zijn best veel fanatieke tuinierders die eigen selecties kweken, maar er zijn er nog véél meer die gewoon kopen. Bij tuincentrum of zaadhandel.
Handboek Ecologisch Tuinierenquote:Op zondag 30 mei 2010 18:23 schreef HaagsPietje het volgende:
[..]
lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?![]()
zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van die tuin. afgelopen week bloemkool eruit gegeten, een paar aardbeien en deze week staat er andijvie op het menu![]()
wat ik zelf vooral in de gaten houd zijn de knoflookplanten! heb een heel bedje ongeveer anderhalve maand geleden in de grond gestopt, 1 partje per plant en nu staan er al behoorlijke stengels boven de grond uit.....weet jij hoe ik kan zien wanneer ik ze kan gaan rooien?! ben gek op knoflook en ben erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet!!!
nav jouw verhaal haal ik/m'n pa, volgend jaar gewoon weer lekker simpel bij het tuincentrumklinkt inderdaad nogal ingewikkeld en voor die moeite kun je beter een paar duppies neerleggen voor kant en klaar zaad
Ja, als je ergens speciale belangstelling voor hebt.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
Lijkt me een leuk boek!quote:
De in de kas voorgekweekte preludes die er zo mooi bijstonden hebben erg geleden onder de nachtvorst van vorige week. De boontjes die juist ontkiemd waren hebben er geen last van gehad. Ook de Chinese boontjes en de Friese Woudbonen hebben minder geleden.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
Vandaag bonendag
Bed H: stamslabonen1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes) 2 rijen prelude 2 rijen diasy 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes) 4 rijen chinese boontjes
De droogbonen kiemen wéér heel slecht. Geen Bruine kogel, geen Gele citroen. Het Friese Woud kiemt wel. De Goldelfe kiemt goed, de Neckarköningin voor de helft.quote:Bed D: droogbonen
Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje1 rij Bruine kogel 2 rijen Gele citroen 3 rijen Friese woud 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak1 rij Goldelfe (gele slabonen) 1 rij Neckarköningin (snijboon)
Hoe groot zijn je courgettes nu?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:12 schreef sigme het volgende:
Gisteren courgettes en pompoenen uitgeplant.
Vandaag tussen de rijen asperges drie aubergines en 1 zoete aardappel (bataat) gezet.
In de rij asperges heb ik tussen de nu doorgroeiende asperges soyabonen geplant. Deze had ik voorgezaaid in de kas en zijn goed opgekomen; doel is dit jaar bonen te oogsten om volgend jaar méér planten te kunnen kreken, en pas dan op zń vroegt oogsten voor consumptie.
De kekers (kikkererwten) die in de kas zijn voorgezaaid doen het een stuk moeilijker, van de eerste zaai was er maar één ontkiemd. Vorige week opnieuw gezaaid en nu kiemen er een aantal. Het blijft sowieso een kasplant.
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
De courgetteplantjes zijn euh, niet heel klein en nog lang niet groot.
* loopt even naar buiten
3 à 4 blaadjes, blaadjes nog geen 10cm in doorsnee.
Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
Ah dat is slim uitgedacht zeg!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:50 schreef sigme het volgende:
Nou, da's wel een 10m2-bed he? In elk geval, nu de plantjes nog klein zijn lijkt het nog een vooral leeg bed.
De kooltjes zet ik ook erg dicht op elkaar, maar wel met een Plan. Grote kolen (wit, rood, bloem) moeten wel 80cm uiteen (en inmiddels snap zelfs ik dat je ze dan ook beter 80cm ruimte kan geven). Maar zolang ze klein zijn kunnen ertussen wel paksoi, koolrabi en broccoli staan; deze zijn geoogst voordat die dikkerds zo dik zijn. De paksoi is inmiddels oogstbaar, terwijl de naastgelegen witte/rode kool nog niet groter is dan twee blaadjes van 10cm.
Ik moet weer eens foto's maken.
Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed!quote:
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed!.
Meeste werk is nog het buitengewoon omslachtige beheer van de tuinpaden. Ze zijn begroeid met gras, waarvan ik de kantjes afsteek (21 paden, 42 kantjes) en als ik rond ben moet ik nódig weer bij pad 1 afsteken.. Maar ach, baanloos. En de hond kan in elk geval begrijpen waar hij wel mag lopen.
Poeh, dat is een intensiteit die ik niet op wil brengen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
De courgetteplantjes zijn euh, niet heel klein en nog lang niet groot.
* loopt even naar buiten
3 à 4 blaadjes, blaadjes nog geen 10cm in doorsnee.
Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
Jaquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:32 schreef Kees22 het volgende:
() maar is het wel verstandig om planten die zo op elkaar lijken wel bij elkaar te zetten? In verband met ziektes en zo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |