abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68610992
Vorig jaar: sigme's moestuin

De jaren ervoor had ik steeds een kleinere moestuin. Vorig jaar voor het eerst echt serieus aangepakt, met ook een Echt Boek:

Afgelopen winter hebben we het moestuinoppervlak verdubbeld, zodat we ook substantieel aardappels kunnen verbouwen.

Het plan is als volgt:

Er is een nieuw stuk moestuin ontgonnen, even groot als de eerste, maar deze wordt anders ingedeeld. Grotere bedden: 8 stuks. Om niet in de war te raken duid ik deze aan met de letters A t/m H.

De 17 kleine bedden (grootte ongeveer 1 bij 4,5 meter).
bed 1 Zomerwortels (zaaien begin maart)
  • Flakkese
  • Lobberiche gele
  • Regenboog
    bed 2 Bladgroente
  • Bleekselderij Claywoth Pink (eind maart)
  • Snijbiet Gewone groene (begin april), venkel (begin mei)
    bed 3 Ui & knoflook
  • Knoflook [ras onbekend](afgelopen herfst al geplant)
  • Knoflook Spiraalknoflook of esculaapui (zo snel mogelijk planten)
  • Zaaiui bosuitjes (half maart)
  • Zaaiui Florentijnse rode (half maart)
  • Plantui Red Baron (half maart)
  • Plantui Stuttgarter Gele (half maart)
    bed 4 Kool
  • Spitskool Eersteling
  • Witte kool Langedijker bewaar
    Beide wil ik heel binnenkort voorzaaien onder koud glas, uitplanten eind maart, en zaaien in volle grond eind april, om de oogst wat te spreiden.
    bed 5 Bonen
  • Tuinbonen Groene Hangers (nu zaaien)
  • Stokbonen [ras onbekend] (half mei)
    bed 6 Bieten (laat) Voorteelt: sla
  • Kropsla het wonder der vier jaargetijden
  • Kropsla Rigeletto
  • Biet Reuzenbiet Mammouth (begin juni)
  • Biet langwerpig [ras onbekend] (begin juni)
    bed 7 Braak Ik denk dat ik hier dan maar wat vlas doe.
    bed 8 Winterwortel Zaaien half april, rassen gelijk aan bed 1.
    bed 9 Peulen nadat deze geoogst zijn: venkel
  • Doperwten [ras onbekend] (begin maart)
  • Peultje Grijze roodbloeier (begin maart)
  • Knolvenkel Zefa Fina (uiterlijk begin juli)
    bed 10Winterkool
  • Spruiten F1
    bed 11Aardappels (vroeg) Nateelt paprika, aubergine.
  • Aardappel Belle de Fontenay
  • Paprika Round of Hungary
  • Aubergine Violetta de Firenze
  • Aubergine Indische
    bed 12 Bietjes vroeg, boontjes laat
  • Reuzenbiet & langewerpige biet (als bed 6)
  • Stokbonen als bed 5
    bed 13 Witlof & schorseneer
  • Witlof Mechelse vroege
  • Schorseneer Lange Jan
    bed 14 Aardbei
    bed 15 Aardbei
    bed 16 Prei & augurk (maar even zien of dat samen wil)
  • Prei Herfstreuzen verbeterde Olifant (half april)
  • Prei Luikse (half april)
  • Augurk Vert petit de Paris (half mei)
    bed 17 Kool
  • Pak soi Joi Choi (tot juli uit voorkweek in kas)
  • Rode kool Roodkop 3 (oogst spreiden, voorzaai februari, volle grond eind april)
    Begrenzing: Groene asperges
  • Asperges Mary Washington. Die zijn vorig jaar gezaaid en moeten eind maart naar dit bed verplaatst worden.

En dan de nieuwe moestuin. Ik reken op geringe oogst daar; kweekgras, ritnaalden en andere ongemakken van pas ontgonnen land. Bedden worden ongeveer 2 bij 4,5 meter.
    bed A Bonen. Struikbonen
  • Prinsessenbonen Daisy (half mei)
  • Droogwinners Bruine kogel (half mei)
    bed B Aardappels hoofdteelt (oogst september)
  • Aardappel Nicola (half april)
    bed C Vruchtgewas
  • Mais Mexicaanse teosinte (half mei)
  • Paprika (uitplanten uit de kas)
  • Courgette (te krijgen van moeders)
    bed D Vruchtgewas
  • Mais Voedermais Orange cattle
  • Tomaten (uitplanten uit de kas)
  • Pompoen Buckskin
    bed E Kool
  • Bloemkool Violet de Sicile (begin april)
  • Broccoli Groene Calabrese (koud glas februari, zaai volle grond eind juni)
  • Rode kool Roodkop 3
  • Witte kool Langedijker bewaar
    bed F Aardappels
  • Aardappel Nicola
  • Aardappel Belle de Fontenay
    bed G Boon Struikbonen
  • gelijk aan bed A
    bed H Ui / biet
  • Ik weet nog niet of ik me hier wel aan het plan ga houden; ui & biet is niet erg onkruidonderdrukkend. Misschien doe ik hier wel dahlia's, of courgette, of nog iets anders.

Inmiddels is er natuurlijk al vanalles gezaaid, gepoot en geplant.
    Overzicht van de tuin (gister):

Kool groeit als kool, gister een foto gemaakt mét schaaldier:
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 3 mei 2009 @ 05:59:37 #2
    39581 Salvad0R
    universal
    pi_68611007
    goed bezig
    pi_68611037
    slotje op aanvraag van job cohen
      zondag 3 mei 2009 @ 08:32:57 #4
    41885 kless
    morgen? waarom niet overmorgen
    pi_68611276
    Begin maar vast met het maken van een kooi voor om de kolen.

De hazen komen het anders vanzelf opeten vlak voor dat jij wil rooien
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
      zondag 3 mei 2009 @ 08:48:53 #5
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_68611343
    Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
    Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
    censuur :O
    pi_68613157
    Ik geloof niet dat tijdsbesparing Sigme's doel was
    pi_68614131
    De witte kool hier is volledig weggevreten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
      zondag 3 mei 2009 @ 12:10:38 #8
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_68614217
    Wij hadden vroeger ook een moestuin. Geweldig. Rabarber, boontjes, koolraap, kropsla..Ik wist trouwens niet dat paprika en aubergine hier ook gewoon konden groeien!
    pi_68622622
    oh ziet er leuk uit!

Mijn groentetuintje ziet er meer uit als een kavellandschap voor de verkaveling. Zal ook eens een foto maken.
    Vandaag wat snijbonen voorgezaaid.

De boerenkool die ik vorig jaar had gezaaid en de winter heeft overleefd is doorgeschoten en bloeit. Dus die ga ik maar eens verwijderen.

TerugVindPlant.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_68640569
    Dat natte weer is goed voor de frambozen en druivenstruik
    pi_68643101
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
    Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
    Goede vraag!
    En hoeveel fossiele energie heeft de landbouw dan wel niet nodig om voldoende energie aan voedsel te leveren?

Ik denk dat anders dan voor 1900, de welvaart niet voortkomt uit de landbouw, maar uit de kolen-, olie- en gaswinning.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_68742189
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 12:10 schreef Aventura het volgende:
    Wij hadden vroeger ook een moestuin. Geweldig. Rabarber, boontjes, koolraap, kropsla..Ik wist trouwens niet dat paprika en aubergine hier ook gewoon konden groeien!
    Paprika kan alleen met veel zorg, in de warmste tijd van het jaar, goed buiten.
    Aubergine kan in de zomer ook wel buiten, in de volle grond, maar dan krijg je er geen aubergines aan.

Ik heb beide in de kas, in de zomer wil ik wel paprika buiten zetten.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68742415
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
    In de zin van tijdbesparing is het niet efficient . Hoewel het me meevalt. In april/mei ben ik er echt een aantal dagen mee bezig; daarna is het voornamelijk een beetje bijhouden (schoffelen). Dat is met 1 a 2 uurtjes per week wel bekeken.

Oogst verwerken kost wel weer behoorlijk wat tijd.

Met een moestuin kan ik wel materiele zaken bereiken die je domweg niet kan kopen. Echt supervers smaken veel groenten anders. Snijbiet is nauwelijks in de handel verkrijgbaar. Kilo's bessen, frambozen, aardbeien, zouden me te duur zijn. Net als veel verse asperges.

Maar het belangrijkste is dat ik het leuk vind, gevolgd door het feit dat ik het een soort inefficient vind om voor baas A te typen op kantoor om dan bij handelaar B groenten te kopen die boer C gekweekt heeft.
    pi_68742497
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 12:06 schreef Deliah het volgende:
    De witte kool hier is volledig weggevreten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
    Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?
    pi_68742611
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 16:10 schreef merry77 het volgende:
    oh ziet er leuk uit!

Mijn groentetuintje ziet er meer uit als een kavellandschap voor de verkaveling. Zal ook eens een foto maken.
    Doen .
    Ik vind een minder recht & hoekige moestuin véél mooier, maar ik kan dat (nog) niet goed. Hoewel ik er wel mee opgevoed ben, mijn moeders moestuinen zijn altijd een lust voor het oog, met kronkelpaadjes, sierlijke groenten, bloemen en kruiden.
    Moestuinen van mijn vader zijn weer op een heel andere manier chaotisch.
    pi_68744951
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 19:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?
    Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachts .
    pi_68745182
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 20:30 schreef Deliah het volgende:

[..]

Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachts .
    Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
    Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.

En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
    pi_68879411
    Klein dagje tuinieren .

Bietjes op-een gezet & stokbonen in de grond gestopt.
    De aardbeien in de kas dragen al roodkleurende vruchten, die in de tuin bloeien alleen nog maar.
    Spinazie is boven, Nieuw-Zeelandse spinazie denk ik ook al te zien.
    pi_68899166
    bij mij im de tuin zijn de aardbeien grotendeels uitgebloeid. Toch volgend jaar eens wat stekjes in de kas houden dus.

De gezaaide spinazie stond wat krap op elkaar en had ik uit elkaar gehaald. Maar groot deel van de spinazie is aan het doorschieten.

Binnenkort de gezaaide spruitjes, boerenkool en prei uitplanten.
    pi_68901767
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
    Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.

En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
    Mijn tante heeft om alle bedden een pad van zand en schelpen liggen.
    pi_68922832
    Topic om te volgen!
    pi_68929561
    Dit wil ik wel volgen.

Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
    pi_68933104
    Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
    Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
    pi_68948009
    Ik ben jaloers! Heb nu alleen een balkonnetje. (en een vensterbank vol met tomatenplantjes, basilicum en wat ander klein grut). Als ik later tijd en ruimte heb wil ik ook een échte moestuin
    pi_68949737
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 09:17 schreef vergeetmewelletje het volgende:
    Dit wil ik wel volgen.

Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
    Nee, geen idee. Om onduidelijke reden heb ik het hier niet.

Vraag het eens aan Kaasplankje, die zit goed in de siertuin .
    pi_68949809
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 11:22 schreef JufMariska het volgende:
    Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
    Whoei .
    Dat is evenveel of meer dan mijn kasplantjes nu (sinds al wel twee dagen) leveren .

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 12-05-2009 19:17:25 ]
    pi_68960825
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:

[..]

De tuin egelvriendelijk maken en ze lokken met bier.
    Mijn vader had een methode, maar die vereist een scherp zakmes, een sterk gemoed en twee keer per avond door de hof wandelen.
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_69088665
    Hoe is het met je aardbeitjes? Wij hadden er vanmorgen 4, genoeg voor twee volle beschuiten
    pi_69091405
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 16:04 schreef JufMariska het volgende:
    Hoe is het met je aardbeitjes? Wij hadden er vanmorgen 4, genoeg voor twee volle beschuiten
    Hier nu ook een stuk of drie per dag; genoeg om lekker door een fruitsalade te doen.
    Ben benieuwd hoe lang de kasaardbeien dragen. Als de buitenaardbeien loskomen ga ik de kasaardbeien ruimen; ruimte voor andere kasplanten maken.

Vandaag heb ik een paar komkommerplantjes uit hun voorzaaibakje verplaatst naar de kasgrond. En een aantal tomaten in grote potten gezet. In pot blijven ze eerst nog in de kas, maar dan kunnen ze straks naar buiten, tegen een warme muur aan.
    De tomaten die in de kas in de grond staan zien er erg goed uit; de ene uit de eerste zaaibeurt bloeit ook al.

Vandaag wat kleine plantjes gekocht: spruiten (voorzaai is tamelijk mislukt, ik heb 3 plantjes uit een heel zakje zaad), koolrabi, witte bloemkool. Morgen ga ik het buiten in de volle grond zetten.
    pi_69093798
    Ik zie bij mij alleen nog maar groene. Ik wil ook eetbare aardbeien.

Ik heb al wel een zootje radijzen kunnen oogsten.
    Vandaag heb er wat aardpeer bij gezet. Was nog best lastig om daar aan te komen.

Waar ik ook veel van heb is onkruid. Hoe kom je daar makkelijk vanaf??
    pi_69094374
    Aardperen vond ik ook lastig, ik ben er speciaal voor naar Vreeken gegaan na gevraagd te hebben of ze al binnen waren. Ik hoop dat je ze op de juiste plaats gezet hebt, weer wegkrijgen schijnt ook niet eenvoudig te zijn.

Onkruid kom je het makkelijkste af met gif.

Persoonlijk vind ik het het eenvoudigst om de boel flink vol te zetten met aardappels, en de jaren erna bijhouden met schoffelen (al schoffel ik niet, ik hak). Ik kan heel duidelijk nu het verschil merken tussen de ene helft moestuin - al een paar jaar in gebruik, en de andere: afgelopen herfst omgespit (met een freesmachine). De oude moestuin onkruidvrij houden is een fluitje van een cent.
    pi_69094472
    Omdat ik heb begrepen dat aardperen kruipers zijn heb ik ze in een speciekuip ingegraven. Dan hebben de buren ze tenminste niet.
    De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
    Dat heb ik overigens ook gedaan met de pepermunt. Ook dat is onkruid als je hem niet met pot en al in grond zet.

Gif wordt niet echt op prijs gesteld binnen dit complex. Moet dus maar blijven schoffelen en trekken. Pfff.
    pi_69094604
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
    Omdat ik heb begrepen dat aardperen kruipers zijn heb ik ze in een speciekuip ingegraven. Dan hebben de buren ze tenminste niet.
    De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
    Dat heb ik overigens ook gedaan met de pepermunt. Ook dat is onkruid als je hem niet met pot en al in grond zet.

Gif wordt niet echt op prijs gesteld binnen dit complex. Moet dus maar blijven schoffelen en trekken. Pfff.
    Misschien kijken ze minder dom als je om topinamboer vraagt (dat klinkt een stuk sjieker, nietwaar?)

Zijn die speciekuipen waterdicht of heb je er gaten in gemaakt? Ik denk met gaten, handige manier wel .

Dat ze op je complex niet van gif houden staat ze te prijzen. Dus ja, het ouderwetse handwerk. Van welk onkruid heb je last?

Edit - wat ook tegen veel onkruid behoorlijk werkt is de bodem ergens mee bedekken. Stro, matten, dat soort. Om de gewenste plantjes heen natuurlijk.
      zondag 17 mei 2009 @ 00:15:46 #34
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69104939
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
    Ik haal mijn aardpeer bij de biologische winkel/groenteboer/supermarkt. Daar hebben ze ze meestal wel. Die speciekuip is erg verstandig. Dat spaart je een hoop tijd bij het ruimen als je er genoeg van hebt of ze wilt verplaatsen, en het is natuurlijk makkelijker rooien.

In het vorige moestuintopic van Sigme heb ik een aantal keer gepost, ook over mijn eigen moestuin. Door een reis van 5 maanden die ik plotseling ga maken heb ik mijn tuin voor dit seizoen in bruikleen gegeven aan drie oude-mannen-met-heel-veel-tijd zoals je die wel vaker aantreft op tuincomplexen. Helaas. Volgend jaar weer een jaar. Tot die tijd lees ik wel veel over tuinieren ;-)
    In de achtertuin van het studentenhuis zet ik wel nog wat klein spul; cherrytomaatjes, aardbeien, stamslaboontjes en snijbiet. Dat kunnen zelfs mijn huisgenoten nog bijhouden als ik wegben ;-)
    pi_69105384
    De druivenstruik van mijn ouders groeit hard Elke week nieuwe toppen en blaadjes erbij. Ik heb één vraag

Ze hebben ook een frambozenstruik en op sommige kleine bladeren zitten van die oranje pikkeltjes. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
      zondag 17 mei 2009 @ 00:58:33 #36
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69106198
    quote:
    Op zondag 17 mei 2009 00:28 schreef Leonidas82 het volgende:
    De druivenstruik van mijn ouders groeit hard Elke week nieuwe toppen en blaadjes erbij. Ik heb één vraag

Ze hebben ook een frambozenstruik en op sommige kleine bladeren zitten van die oranje pikkeltjes. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
    Kleine oranje spikkels doen me aan 1 ding denken: roest. Je zou eens bij google image search kunnen kijken of het dat inderdaad is. En als dat zo is: Je frambozenplant heeft veel licht en lucht nodig. Dus als hij wat is dichtgegroeid; open snoeien zodat de wind er doorheen kan. Zon is ook belangrijk, zodat bijvoorbeeld regen snel kan opdrogen. Ecostyle heeft een biologisch product wat de plant sterker en minder gevoelig voor roest maakt: Vital.

Maar aan dee tips heb je natuurlijk alleen iets als het inderdaad roest is :-)
    pi_69108459
    Het is idd roest. Ik ga morgen de struik gelijk snoeien. Is roest schadelijk voor de ontwikkeling van frambozen?
      zondag 17 mei 2009 @ 05:20:43 #38
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69109514
    Als de vruchten er nog gewoon gezond uitzien is het voor frambozen geen probleem.
    pi_69112913
    Topinamboer, jeruzalem artisjok, aardpeer ze hadden geen idee.
    Maar Ploeger uit De Bilt heeft een goed assortiment. Ze hebben in september een eetbaar-planten-weekend.
    Ga dan in ieder geval nog even bij ze kijken. Kijken of ze nog wat leuke ideeën hebben.
    Als je nog eens wat zoekt dan is hun website en zaak een aanrader voor diegene die in de omgeving Utrecht wonen.

Ik heb die speciekuip mishandeld met een boor. Er zitten genoeg gaten in om overtollig water te laten weglopen.
    pi_69134005
    knip/plak uit ander topic
    quote:
    Op zondag 17 mei 2009 22:16 schreef Reese het volgende:

Helaas geen aardbeien in de kas, die staat vol met tomatenplanten en nog wat zaailingen. Maar dat is niet zo mijn domein. Aardbeien staan in de volle grond, net als de frambozenstruiken. Van die laatste verwacht ik dit jaar nog niet zo'n opbrengst, het is pas het tweede jaar en ik heb ze in het voorjaar verplaatst. Dus die moeten eerst nog maar eens groot en sterk worden.
    Ik heb afgelopen herfst de uitlopers van de aardbeien in de kas herpoot. In de winter staat er erg weinig nuttig te wezen in die kas, ik vind die paar rode aardbeien in mei dan wel een nuttige winterbestemming voor de kas. Als zometeen de buitenaardbeien loskomen ruim ik de binnenplanten, en dan hebben de zomerkasplanten weer meer ruimte.

Andere inmiddels ontdekte kastoepassing (ik ben nog niet erg bedreven in de kas) is zo'nzelfde verhuistruuk: aan het eind van het seizoen heb ik wat snijbiet uitgegraven en in de kas herplant. Voordeel: in de late herfst nog een paar keer oogsten én in de vroege lente alweer! (In de lente ook nog weer naar buiten verhuizen levert zelfs nog wat meer oogst op. Na een paar flinke bladeren houdt het op, ze schieten in de bloei).

Overigens zegt mijn literatuur dat aarbeien van verhuizen houden: niet langer dan twee jaar op dezelfde plaats laten staan.
    pi_69135576
    Ik denk dat ze bedoelem regelmatig de planten vernieuwen en niet zo zeer dat je ze moet verplanten naar een nieuwe stek.

De strategie die ik voor aardbeien heb gehoord is dat je je planten iedere vier jaar moet vernieuwen.
    De tip is dan vier velden aan te houden. Iedere keer zorg je dat de stekjes met de nieuwe planten op 1 veld. Na vier jaar ruim je het eerste veld op.

Ik heb overigens planten die al ouder zijn, vanuit mijn eerste groententuin bij mijn ouders en nakomelingen daarvan in een pot op het balkon. Die deden het daar niet echt best hoewel er wel eens een aardbei aan kwam. Heb die planten nu in de tuin staan en ze groeien goed en hebben duidelijk betere oogst.
    De stekjes ga ik in een nieuw veld planten.

De reden dat ik deze planten gebruik is dat het een lekkere soort is die ik via mijn tante heb gehad en ik dat bij planten in de winkel niet weet.

Heeft er trouwens iemand nog een japanse wijnbes over?
      maandag 18 mei 2009 @ 00:13:10 #42
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69137760
    Over die aardbeienplanten vernieuwen heb ik vaker 2 á 3 jaar gehoord. Ik hou zelf 'om de paar jaar' aan :-) Op deze site: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/aardbei/aardbei1.htm staat vrij veel informatie over de teelt van aardbeien, helaas niet allemaal biologisch verantwoord.

Die japanse wijnbes, daar ben ik ook in geïnteresseerd (voor volgend jaar dan). Zijn die lekker?
    pi_69140286
    Japanse wijnbessen zijn érg lekker, en heel makkelijk. 't Woeker wel (bovengronds, de takken slierten naar de grond en zetten dan nieuwe wortels. Tak uit grond trekken en je hebt een nieuwe stek).

Tegenwoordig bijna overal verkrijgbaar, en stekjes zijn gewoonlijk in overvloed te krijgen bij iemand die er al eentje heeft..
      Licht Ontvlambaar maandag 18 mei 2009 @ 16:43:05 #44
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_69155509
    Is dat zo'n soort van framboos maar dan wat lichter rood?
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
    pi_69156536
    Volgens Wikipedia zien ze er zo uit:

Meer een braam met overmatige haargroei...
    pi_69160969
    Je plukt de vruchtjes uit de harige omhulsels. Het zijn een soort kadootjes: eerst is het omhulseltje dicht, dan gaat het open, rijpt de vrucht, en dan pluk je.

Ik vind ze lekkerder dan bramen en dan frambozen. Steviger & frisser. En er zitten geen vieze exemplaren tussen, en je kan goed zien welke rijp zijn en welke niet, en er zitten nooit wurmpjes in.
    pi_69172842
    Wat Sigme zegt klopt. Je kan de rijpe vruchten ook zo direct van de struik plukken en meteen opeten. Echt heerlijk vers dus.
    Zit meer smaak aan dan bramen. Is ook heerlijk jam van te maken.

Groeit goed. Woekert inderdaad een beetje en zaailingen verspreid door de vogels zullen in de rest van de tuin opkomen. Ik wil hem in een grote kuip op het terras plaatsen. Daarmee houd ik de ondergrondse vermeerdering in toom en bovendien kan ik hem dan plaatsen waar nu stenen liggen.

edit: die linksboven donkerrode vrucht kan je al eten. Te donker vind ik ze niet meer lekker.

Dus .. iemand een plantje beschikbaar?
    ik wil wel ruilen voor wat zaailingen van bloemkool, broccoli, boerenkool of prei.
      dinsdag 19 mei 2009 @ 00:48:21 #48
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69175798
    Klinkt lekker :-) Dit topic zorgt ervoor dat ik er bijna spijt van krijg op wereldreis te gaan :-P
    pi_69237904
    Oh, geen zorgen. Als je terugkomt van wereldreis is de moestuinwereld nog niet onherkenbaar veranderd .

Eergister bed G volgezet met stamslabonen: groene sperziebonen: chinese & prelude, en droogbonen: gele citroen.

Morgen moet ik witlof zaaien. En nog wat kooltjes voorzaaien denk ik.
      woensdag 20 mei 2009 @ 21:58:23 #50
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_69242037
    Ik heb al de eerste aardbeien gehad van het balkon! Het balkon is op het zuiden en de aarbeienplant zit in een hangende pot de hele dag in de zon. Het gaat als een tierelier!
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_69242174
    Ik ben fier op je !
      donderdag 21 mei 2009 @ 00:20:43 #52
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69247794
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 20:10 schreef sigme het volgende:
    Oh, geen zorgen. Als je terugkomt van wereldreis is de moestuinwereld nog niet onherkenbaar veranderd .

Eergister bed G volgezet met stamslabonen: groene sperziebonen: chinese & prelude, en droogbonen: gele citroen.

Morgen moet ik witlof zaaien. En nog wat kooltjes voorzaaien denk ik.
    hehe nee daar heb je gelijk in! Maar je kent het gevoel he, met je handen in de aarde te willen :-)
    Wat zaad dat ik over had heb ik in een klein stukje achtertuin gezet (ik denk echt max. 3 m2). niks voorzaaien ofzo, gewoon zaad in de grond. Nu is er gisteren een slak op bezoek geweest in mijn tuin

Witlof, nog nooit gedaan, lijkt me leuk!
    pi_69249073
    Mensen

Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?

Iemand een idee?
    pi_69251486
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
    Mensen

Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?

Iemand een idee?
    Hier staat een hele detedailleerde beschrijving van hoe het beste tomaatjes op te kweken:
    http://home.scarlet.be/gr(...)-herman-in-2007.html

Mijn antwoord zou zijn dat het ook afhangt van je zaaiwijze.
    Heb je 1 zaadje in 1 perspotje -> plantjes vrij groot laten worden (4 echte blaadjes)
    Heb je >1 zaadje in 1 perspotje -> vroeg verspenen (2 blaadjes)
    Heb je niet in perspotjes maar in losse aarde gezaaid, redelijk vroeg verspenen.
    pi_69262291
    Ik heb net Ostara-aardbeienplantjes geplant in een bak met coco-potgrond, dat is gemaakt van de bast van kokosnoten. Ik ben benieuwd hoe ze het daarop doen. Ik zal regelmatig moeten bijmesten want er zit niks in...
    pi_69263949
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
    Mensen

Iemand een idee?
    Wel een beetje laat denk ik, ik heb mijn tomatenzaadjes ergens eind februari/begin maart gezaaid. Nu staan ze al een maand buiten op het plat dak. Sommigen zijn al bijna 30 cm hoog.

Ik heb alles in emmers staan, in het begin heb ik ze uit elkaar gehaald en meer ruimte gegeven om iets door te groeien. Daarna gewacht tot ze wat echte bladeren hebben om ze daarna in de emmers te doen.
    pi_69266275
    De mini-moestuin is operationeel

Op het balkon staat nu: kruidenbak (basilicum, peterselie en diverse andere kruiden) munt, tomaten, cherrytomaatjes en aardbeien

Wij hebben een balkon op het zuiden, dus ben benieuwd naar de oogst!
    pi_69329000
    Heeft het nut om nu te beginnen met het zaaien van mais of is het seizoen daar al te kort voor?
    pi_69329353
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 18:00 schreef Muzz_ het volgende:
    Heeft het nut om nu te beginnen met het zaaien van mais of is het seizoen daar al te kort voor?
    Ik moet ook nog zaaien. ik ben niet bekend met de maïsteelt, dus dat zegt niet veel verder.
    Wel zegt mijn geweldige boek dat maïs in de 1e drie weken van mei gezaaid wordt. Dat vind ik dat we nog op tijd zijn .
    pi_69330889
    Bij zaaien van mais moet je zorgen dat het wat afgeschermd is. Ervaring leert dat de mais in het midden het hoogste en beste groeit.

Vandaag bij het tuincentrum twee wijnbessen gekocht. Nu nog even een soort klimrek vinden wat mee in de kuip kan en dan in de kuip planten en op het terras.

Was nog mooi meegenomen, want gister en vandaag bij tuincentrum het Oosten 10% korting op alle planten en bomen.
    pi_69572628
    Mijn tomaten op het platte dak beginnen nu al bloemen te krijgen
    Vind het wel heel vroeg, terwijl de planten maximum 40cm hoog zijn.
    Er is al een bloem aan het verwelken, dus vrucht komt eraan als het goed is
    pi_69573450
    Mijn tomaten zitten nog in de kweekbak (soort kleine kas) gekiemde plantjes zijn nu 7 cm met elk 6 bladeren. Hoelang duurt het nog voordat ze 40 cm zijn inclusief vrucht?
    pi_69574040
    quote:
    Op vrijdag 6 maart 2009 17:31 schreef sigme het volgende:
    Gister alsnog zomerworteltjes gezaaid. Niet het hele bed(1) vol, de bedoeling is om in juni nog een paar rijen bij te zaaien.

Vandaag heb ik wat oude bakjes van de chinees tot voorzaaibakjes vermaakt, en daarin gezaaid:
  • Aubergine; 'Violetta di Firenze' en Indische 'Ravayya'
  • Tomaat; St Marzano en Lambada
  • Paprika 'Round of Hungary'
  • 6 maart tomaatjes gezaaid: er zitten aan de ene plant die in leven bleef (de rest heeft het toch een keer te koud gehad) nu tomaatjes ter grootte van een stuiterbal.
    Maar tomaten nu gezaaid zullen wel wat sneller zijn, denk ik. Overigens heb ik daarna opnieuw gezaaid, en hebben we een heel aantal goed uitziende tomatenplanten in bloei in de kas.

Gisteren courgettes en pompoen in de volle grond uitgeplant, en de augurk, en de aubergines die niet meer in de kas pasten. In de kas een bakje nieuwe voorzaai paprika's gemaakt, en nog wat nieuw gezaaide tomaatjes verspeend.

Vandaag boerenkool, palmkool en rode snijkool gezaaid. Vorige week nog een aantal spruiten geplant.
    pi_69574103
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 13:07 schreef ASSpirine het volgende:
    Mijn tomaten op het platte dak beginnen nu al bloemen te krijgen
    Vind het wel heel vroeg, terwijl de planten maximum 40cm hoog zijn.
    Er is al een bloem aan het verwelken, dus vrucht komt eraan als het goed is
    Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te worden Ook mijn planten zijn max 30 a 40 cm hoog.

Maar tomatenplanten hoeven toch ook niet heel groot te zijn om vruchten te kunnen krijgen?
    pi_69574272
    Cool

Ik heb een moes-vensterbank

Had ik maar een tuin....
    pi_69574401
    De frambozenstruik van mijn ouders begint ook te bloeien. Her en der al knoppen waarin een bloem zich lijkt te vormen. De paprikaplant doet het ook goed. De plant is nu ongeveer 40 cm groot en telt nu al een mogelijke oogst van 8 paprika's
    pi_69574695
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 14:13 schreef Noire het volgende:

[..]

Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te worden Ook mijn planten zijn max 30 a 40 cm hoog.

Maar tomatenplanten hoeven toch ook niet heel groot te zijn om vruchten te kunnen krijgen?
    Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ik

Met dit weer groeien ze fantastisch
    pi_69574792
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 14:39 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ik

Met dit weer groeien ze fantastisch
    Ik woon vrij hoog dus die van mij vangen redelijk wat wind.. Ben van de week tijdens die enorme onweersbui 's nachts nog het balkon op geweest om ze naar binnen te halen Was bang dat ze anders zouden knakken.
    Heb ze vrijdag idioot veel water gegeven, er is dit hele weekend niemand thuis om op ze te letten dus ik hoop dat ze het weekend doorkomen.. Zodra ik morgen of overmorgen weer thuis ben krijgen ze weer een extra plons..

Moet je tomaten in balkonbakken trouwens extra bemesten op den duur?
    pi_69581478
    Extra mest voor de tomaten is geen overbodige luxe. Liefst organisch, (half) verteerde stalmest is ook goed.

Tomaten planten groeien hoog op, het is beter ze te toppen zodat ze hun kracht aan de gewenste tomaten kunnen besteden. (Van de nieuwe dubbeltop steeds de kleinste een week laten staan, dat houdt de sapstroom gaande.)
    pi_69587571
    ik ben inmiddels ijsbergsla aan het oogsten.
    Mijn aardbeien moeten nog steeds van kleur verschieten.
    Ook heb ik van de week al rucola kunnen oogsten.

Mijn pepers hebben al wel bloemetjes de paprika nog niet.
    pi_69587794
    Ik had nog beloofd wat foto's van mijn groententuin te plaatsen.
    Belofte maakt schuld.

links de prei. In het koude kasje witlof en boerenkool van vorig jaar. Volgens mij is de witlof doorgeschoten, ben benieuwd of ik daar nog iets aan heb.
    In het midden de spinazie (ook doorgeschoten, gaat lekker).
    Rechts op de voorgrond nieuw gezaaide boerenkool, daarachter aardbeien.

dan een stukje verder:
    links: boerenkool. Net achter de kas van voor naar achteren:
    wortelen, broccoli, weer wortelen (de uitgedunde planten), daarachter twee soorten bonen.
    Aan de rechterkant spruiten.

En hier de blik van de andere kant.

Links is nog een roos New dawn te zien en aan de rechterkant staan van voor naar achter:
    prunus cistena, roos blessings, roos karen blixen, roos fredrick mistral.

Helemaal achterin is mijn kas te zien waar ik Australisch inheemse planten in kweek en ook de groenten voorzaai.
    pi_69588479
    Jij zal zelden groenten moeten kopen in de supermarkt denk ik
    Alleen beetje jammer dat je hele tuin in beslag is genomen, ik zou eerder een grasveldje en wat bloemen, en dan moestuintje achteraan ofzo. Genieten in de tuin is ook wel leuk
    pi_69589165
    Uhm, is niet mijn hele achtertuin hoor. Heb een hoekwoning dus 9m breed.

Hier een foto vanaf het terras richting achteren. Het groentetuin stuk beslaat niet meer dan een stukje van de tuin hoor.
    Achter de rolborder links staan struikrozen, daarachter Liatris. Dan een halfrond trellis met 3 soorten klimrozen (roze, wit en rood).
    Daarachter kogeldistels (Echinops) en Astilbe. Helemaal tegen het schuurtje staan Rhododendrons.
    Rechts achterin bij de wilgentakkenschutting staan Pileostegia viburnoides.

Op de voorgrond links staat een Banksia menziesii en rechts over het pad zie je een kangaroopoot (Anigozanthos flavidus) en halverwege het pad een Grevillea Robyn Gordon. Alle drie Australische planten. Links tegen het hek staan viburnums. Langs het pad (zowel voor als achter) staat heide.

Hier een blik vanaf het terras op de kas.

En van achter bij het schuurtje naar voren gericht.

Dus genoeg andere tuin zou ik zeggen.
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 23:16 schreef ASSpirine het volgende:
    Jij zal zelden groenten moeten kopen in de supermarkt denk ik
    Alleen beetje jammer dat je hele tuin in beslag is genomen, ik zou eerder een grasveldje en wat bloemen, en dan moestuintje achteraan ofzo. Genieten in de tuin is ook wel leuk
    pi_69682247

1

2

3

Mijn moestuin. Net wat dille en radijs ingezaaid en een partij onkruid verwijderd.

Heb geloof ik nog wel wat ruimte over.
    pi_69697520
    Leuke fotos!
    pi_69698587
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 23:31 schreef merry77 het volgende:
    Uhm, is niet mijn hele achtertuin hoor. Heb een hoekwoning dus 9m breed.

Hier een foto vanaf het terras richting achteren. Het groentetuin stuk beslaat niet meer dan een stukje van de tuin hoor.
    Achter de rolborder links staan struikrozen, daarachter Liatris. Dan een halfrond trellis met 3 soorten klimrozen (roze, wit en rood).
    Daarachter kogeldistels (Echinops) en Astilbe. Helemaal tegen het schuurtje staan Rhododendrons.
    Rechts achterin bij de wilgentakkenschutting staan Pileostegia viburnoides.
    [ afbeelding ]

Op de voorgrond links staat een Banksia menziesii en rechts over het pad zie je een kangaroopoot (Anigozanthos flavidus) en halverwege het pad een Grevillea Robyn Gordon. Alle drie Australische planten. Links tegen het hek staan viburnums. Langs het pad (zowel voor als achter) staat heide.
    [ afbeelding ]

Hier een blik vanaf het terras op de kas.
    [ afbeelding ]

En van achter bij het schuurtje naar voren gericht.
    [ afbeelding ]

Dus genoeg andere tuin zou ik zeggen.
    [..]

Prachtige tuin Merry!
    pi_69979035
    Er hangen al mini tomaten aan mijn plantjes
    Alleen weet ik niet exact welke tomaten ik nu heb
    Zijn het gewone of cherry tomaten. Of heb ik ze allebei, time will tell denk ik

Nog wat updates van Sigme?
    pi_69982153
    Hier ook kleine tomaatjes aan verschillende planten, ik kan goed zien dat het verschillende rassen zijn. De een is rond en de ander langwerpig. Ik heb de aardbeien uit de kas weggehaald, de buitenaardbeien geven nu voldoende vruchten. Mooi groot rood en zoet .
    In de kas heb ik voorgezaaid: Siciliaanse bloemkool (paarse bloemkool), paksoi en venkel, en van alles is al een gedeelte opgekomen.
    Van de paprika (gezaaid eind mei) zag ik vandaag de eerste groene puntjes.
    In de tuin had ik eind mei boerenkool, palmkool en snijkool gezaaid, ook daarvan heb ik al wat zien opkomen.

Vorige week heeft het gevroren . Echt waar! Er zijn wat boontjes gesneuveld, twee augurkjes, en wat aubergines en courgettes hebben schade.
    Veld A had geen vorstschade aan de bonen, maar wel vrij veel gaten tussen het opgekomen spul. Ik heb het bijgeplant met allemaal (lage) snijbonen.
    Van de stokbonen was het zaaigoed blijkbaar wat weinig kiemkrachtig, van het ene ras was niets opgekomen, van het andere een kwart. Ik heb er spekbonen bijgezaaid, vorige week.
    In bed H komen de bietjes op, ook daar vallen gaten, misschien kom ik morgen toe aan wat bijzaaien. Geldt ook voor veld G, waar de vorst boontjes heeft gemold.

De worteltjes in bed 1 zijn al eetbaar, net als de peultjes van bed 9. De peultjes aldaar doen het prima, en zijn erg mooi om te zien, de doperwten doen het nauwelijks. Nog geen tien plantjes.

Van de aardappels hebben we ook al gegeten: de allervroegste (Belle de Fontenay) gekookt in de schil, en de middelvroege (Agria) als patat. De Agria heeft mooie knollen van gelijke grootte, de Belle maakt nogal wisselende knolletjes, die nu maatje heel klein tot vrij klein zijn. Maar wel erg lekker.

Verder heb ik twee kardoenen gekregen en die bij de asperges gezet.

Op het koolveld E zijn nog wat gekochte plantjes bijgezet: Spruiten, koolrabi, bloemkool.
    Er dook daarna nog een enorme voorraad gezaaide spruitplantjes op bij vaderlief, dus er zijn nog her en der wat plantjes geplaatst. En dan was er nog over.
    Ergens tussen de kooltjes op bed 4 heb ik radijsjes gezaaid.

Morgen ga ik schoffelen, en daarna laat ik de tuin iets meer dan twee weken aan z'n lot over..
    Ben benieuwd hoe groot de groene chaos is bij thuiskomst..
    pi_69983916
    Nog gevroren? Zow, waar je woon je dan ergens?
    Hier in elk geval niet.

ik heb ook nog een zooitje spruitplanten over, dus wie interesse heeft moet maar een seintje geven.
    Ook nog wat boerenkool plantjes en wat prei. (allemaal zaailingen).
    pi_69993726
    In het Noorden des lands.
    Opa heeft zijn hele leven erop gewezen dat het nog kan vriezen in juni ("kinders, op mijn geboortedag vróór het , op 20 juni! "). Nu is hij dood, en wordt zijn gelijk bewezen.
    quote:
    Vorst aan de grond in juni 2009

De eerste zomermaand levert lokaal nog wel eens een laatste dag op met lichte vorst. Met name juni 1975 begon de uiteindelijk zeer warme zomer uitzonderlijk koud. Overdag kwam de temperatuur lokaal niet boven de 10 graden en 's nachts vroor het.

De laagste temperatuur ooit in ons land in de zomer gemeten is -1,2 graden op 2 juni 1975 in Almen. Op 2 juni 1962 daalde de temperatuur in Deelen tot -0,9 graden. Vlak boven de grond is op 1 juni 1977 in Eelde -5,0 graden gemeten, zware nachtvorst werd dat vroeger genoemd.

Landinwaarts is een dag met vorst aan de grond normaal voor juni. Soms komt de temperatuur dicht bij het aardoppervlak in juni nog op verschillende dagen onder nul. De vliegbasis Twente meldde in juni 2008 zelfs nog 6 dagen met vorst aan de grond. Leeuwarden noteerde op 5 en 6 juni 2009 op 10 cm hoogte achtereenvolgens -0,2 en -0,9 graden. Dat waren hier de koudste nachten in twintig jaar. (knmi)
    pi_70005240
    Nog even hard gezwoegd: geschoffeld en paden geschoond.

Bloemkool en paksoi in de grond gezet, en ook nog twee vrij grote tomatenplanten en zes kleintjes. In de vrijgekomen potten in de kas dan weer kleine tomaatjes in een grote pot en de wat grotere paprikaatjes in een pot.
    De venkelplantjes heb ik ook naar buiten gezet.
    Bijzaaien van boontjes, wortels, bietjes, is er niet meer van gekomen. Na de vakantie dan maar.
    pi_70010537
    Vandaag ruim 50 Anigozanthos manglesii verplant. Piepkleine zaailingen.
    (Is inheems in Australie).

pi_70014648
    quote:
    Op zondag 14 juni 2009 23:25 schreef merry77 het volgende:
    Vandaag ruim 50 Anigozanthos manglesii verplant. Piepkleine zaailingen.
    (Is inheems in Australie).

[ afbeelding ]
    Heel leuk onderschrift! Dat ik onderschrijf!
    Maar ben je geen exoten aan het invoeren Even erg als Windows en Gates?
    pi_70179928
    sorry een foutje, en weet niet hoe ik dit bericht kan wissen...
    the fact that no one understand you doesnt make you an artist....
    pi_70943503
    De schade na de vakantie viel mee; bijna geen regen betekent ook bijna geen onkruid. Daarna kwam er dan wel weer vrij véél regen. Vandaag was het eindelijk weer eens mooi tuinweer.

Ik heb de aardappelrassen Belle de Fontenay en Agria geoogst, nu is er een klein bed vrij en in twee grote bedden heeft de (hoofdteelt) Nicola meer licht lucht en ruimte. Er lijkt wel wat aardappelziekte in te zitten, en we hebben behoorlijk last van Coloradokevers. Vandaag maar eens een vangronde gedaan en de gevangen larven en kevers in een pot in de diepvries te sterven gezet.

We hebben natuurlijk al veel peultjes gegeten, peultjestijd zit er zelfs alweer op. Een maaltje tuinbonen, en er hangt nog een tweede portie. Aardig wat broccoli geoogst, een paar spitskooltjes, een koolrabi. Snijbiet doet het als vanouds en de Nieuw-Zeelandse spinazie heeft een paar aardige planten, en is erg lekker voor rauw op brood. Knapperig als ijsbergsla.
    Afgelopen week voor het eerst een maaltje sperziebonen geplukt. Eerste courgettes zijn er, en de zomerwortels zijn zo groot als winterwortels.

Voor de vakantie had ik boontjes bijgezaaid; daar lijkt niks van opgekomen (de droogte?).
    Het bed vroege bietjes heb ik vandaag geruimd, er zat praktisch geen biet aan en de bedden met later gezaaide bietjes hebben meer biet. En dit bed heb ik nodig voor de late bonen, ik heb er alvast mest ingeschept er wat doorgespit.

Foto's!
    Kool met schaaldier:

Winterwortels, dahlia's, stokbonen:

Aardappeloogst. Links de Agria's, rechts de Belle de Fontenay. Over die BdF ben ik niet zo te spreken. Veel ziekte, weinig opbrengst.

In de kas wordt het ook wat, er zijn al een heel aantal rode eetbare tomaatjes gegeten. Nu kijken we de aubegine de plant uit (lijkt mooi maar is stuiterballengrootte), en ik wacht met smart op de komkommertijd.

pi_71132009
    Nu ook maar de helft van de Nicola's gerooid. Een eendrachtige samenwerking van Coloradekevers & phytophtora had alle loof laten verdwijnen. Aardappels zagen er niet slecht uit, en toch een aardige hoeveelheid; een metselton vol.
    In bed 12 heb ik bonen gezet: lage stamslabonen, lage snijbonen, stokbonen (spekbonen).
    In bed 1 heb ik de tweede helft van het bed ingezaaid met wortels.
    pi_71294370
    vandaag maar eens lage struiksnijboon en lage slabonen geplukt. Er zitten er nog heel veel aan.
    Ik neem aan dat ik ze beter eraan kan laten zitten, maar met dit natte weer en ik heb ook 3 naaktslakken erop ontdekt vraag ik me af of er nog andere goede manieren zijn om de geplukte bonen vers te houden?

Raak je niet te veel versheid kwijt als je gaat invriezen?

Iemand nog ideeen hoe je de broccoli mooi compact kan laten groeien? Want ik heb wel broccoli, maar die zijn veel meer uiteengegroeid dan je in de winkel koopt.

Verder heb ik dus echt te weinig ruimte in de groententuin. De eerste bloemkoolplantjes beginnen een bloemkool te maken (nu kleine witte kool). Maar ook die moet ik nog uitdunnen.
    De boerenkool is met zijn allen bij elkaar een oerwoud geworden.

De aardbeien planten zijn als wildvuur aan het stekken geslagen.

Samengevat de vragen:
    1) zijn er nog goede manieren om geplukte bonen vers te houden?
    2) Raak je niet te veel versheid kwijt als je geplukte groenten gaat invriezen?
    3) ideeen hoe je de broccoli mooi compact kan laten groeien?
    pi_71309220
    Geplukte bonen kan je niet vers houden. Vers is vers, snel opeten.
    Je kan ze wel prima invriezen en daarna zijn de boontjes nog steeds erg lekker. Maar niet vers.
    Invriezen: punten / draden eraf, evt in stukken breken / snijden. Grote pan flink kokend water op hoog vuur. Net te grote portie bonen in het water doen (water moet blijven koken). Na 3(!) minuten eruit halen (blancheren dus).
    Daarna zo snel mogelijk afkoelen (ijswater), uitlekken, in diepvrieszakjes doen en met zo min mogelijk lucht sluiten. Plakker erop met datum & inhoud, de vriezer in, eventueel vriezer op invriesstand zetten.

Een verzameling zeven & vergieten zijn handig bij dit soort operaties.
    pi_71324755
    Vorige week had ik nog wat plantjes gekocht, vandaag eraan toegekomen ze te planten.

In bed 17, bij de asperges, een rij winterbloemkool afgewisseld met koolrabi, en aan de andere kant witte kool & rode koolrabi. Toen was er nog wat koligs over, uitgeweken naar bed 16; daar nog wat witte kool, 1 koolrabi en 2 paksoi.

In bed 16 stond het zaaibed van de preitjes. Ik heb een aantal winterpreitjes gekocht en hiervan twee rijen gezet, daarna staan er twee rijen eigen zaai winterprei en dan 1 rijtje eigen zaai herfstprei. Het zaaibed prei heeft nogal geleden onder een enorm mierenvolk, dat de in het begin eroverheen staande minikas lekker warm & droog vond en dus een flink nest gemaakt. Afgezien daarvan ging het eigenlijk wel goed.
    Ook in bed 16 staan nog 4 tomatenplanten. Zien er niet heel geweldig uit, maar het gaat. De St Marzano heeft nogal last van phytophora in de vrucht, maar is meestal niet helemaal verrot.

In bed 4 ook nog wat kooltjes bijgezet. (Was daar nog ruimte? Niet echt, maar er was nog kool). Witte kool & koolrabi.

Verder in bed B, waar aardappels gestaan hebben (alle Belle de Fontenay inmiddels weggegooid, teveel phytophora, de eveneens uit dat bed gerooide Nicola is wel goed), in bed B dus, een rij om en om knolselderij en knolvenkel geplant.

Vorige week heb ik in bed 12 bonen gezaaid, ik zag vandaag de meeste boontjes bovenkomen.

Ik heb ook nog een en ander aan zaaigoed gekocht, dat staat voor morgen op de lijst goede voornemens.
    pi_71337027
    ik wil vandaag ook nog wat lage slabonen zaaien. Doe ik wel in een pot en houd ik voorlopig in de kas. Want het is net iets aan de krappe kant geloof ik om nu nog te zaaien.
    pi_71338101
    Vorig had heb ik begin juli nog boontjes gezaaid; ging prima. Dit jaar (nog) iets later de late zaai, ben benieuwd hoe dat uitpakt.
    Ben je van plan de kasbonen nog wel naar buiten te brengen?
    pi_71350975
    Toch gelukt om ze (de bonen) te zaaien. Als ze een aantal cm hoog zijn dan zet ik de bak buiten.
    Mocht het te koud worden dan kan de bak met bonen altijd weer de kas in.

Vandaag ook nog wat witlof gerooid, ligt nu te rusten. Had een eerder partij gedaan maar te lang laten liggen, dus daar heb ik niets meer aan. Wil kijken of het lukt om witlof te forceren (zoals dat dan heet).

Vandaag ook een enkele bloemkool verplaatst om ruimte te creeeren voor de grootste exemplaren. De B-keus krijgt dus wel een tweede kans.

De spruitjes moeten nog even maar ik heb al wel voorlopige conclusies voor dit jaar en wat ik volgend jaar anders ga doen.
    - broccoli, OK, alleen hoe krijg ik mooie gesloten krop?
    - bloemkool, OK, volgend jaar iets minder planten ivm ruimte
    - bonen (sla/sperzieboon en snijbonen), OK, smaken heerlijk! volgens jaar meer planten, maar wel gefaseerd.
    - wortelen, nog te oogsten, volgend jaar nog (veel) dunner uitzaaien.
    - spinazie, viel dit jaar erg tegen, volgend jaar weer proberen, ook veel dunner zaaien.
    - spruiten, nog afwachten, maar volgend jaar minder planten, want nemen erg veel plaats in.
    - boerenkool, OK, volgend jaar ook minder planten
    - prei, nog te oogsten, ziet er goed uit. ook goede hoeveelheid.
    - aardbeien, volgend jaat iets uit te breiden

Ik houd overigens ook bij hoeveel gram ik van de verschillende groenten oogst, leuk om dan naderhand het prijskaartje daarvan met de supermarkt te vergelijken.
    pi_71351653

Wortelen zaaien doe ik tegenwoordig met de hand. Geultje maken, en dan met de hand zaadje voor zaadje op ongeveer 3 cm. Veel werk, maar ik vind het daarna veel makkelijker.

Waarom heb je de witlof al geoogst? De mijne staat nog gewoon, ben ik (te) laat? (Ik ga gelijk morgen in m'n boek kijken, nu slapen ).
    pi_71359122
    witlof was nog van vorig jaar gezaaid die in de koude kas de winter heeft doorstaan. Sommigen daarvan waren aan het doorschieten.
    Zitten niet echt dikke knolletjes aan, dus ben benieuwd wat het wordt.
    pi_71609965
    witlof nu aan het forceren en de paar goede die ik nog had lijken wel iets te gaan doen. Dus spannend.

Verder een MEGA rupsenplaag eerst in de spruitjesplanten en nu vandaag in de boerenkool ontdekt. Heb maar een groot deel bladeren afgeknipt en ergens anders gedumpt, maar not in my back yard :-)

Eerste nieuw gezaaide boon komt al op, dus dat gaat goed.
    pi_71631638
    Bonen .
    Eervorig weekend alle stevige bonen van de planten gehaald. 6 kilo. Ingevroren.
    En vorig weekend opnieuw de planten bij langs -> 10 kg. Ingevroren.
    En dan zijn de stokbonen nog niet eens begonnen (vandaag de eerste handvol daarvan geoogst), en er staat nog een bed rap groeiende bonenplantjes die een week of twee geleden gezaaid zijn..

We hebben de aardappels gedroogd, en daarna gewogen. 55kg Nicola en 15kg Agria.

Aardappel met bonen op het menu dus, het komende halfjaar .

En courgettes. Dit weekend ook maar alle grote courgettes afgesneden, want van groter groeien worden ze niet lekkerder. Een metselton vol courgettes - en nieuwe op komst. De voorraad geplukten hoop ik dit weekend in te maken in zoetzuur.

Zojuist nog wat broccoli geoogst, waarbij mijn oog viel op een plotseling opgedoken gróte witte bloemkool. Die was daar eergister nog niet hoor, echt niet. Morgen opeten dan maar.

In de kas zijn steeds rode tomaten, en best aardig wat aubergines. En ook de buitentomaten en aubergines leveren enige productie. De buitenaubergines hebben wel wat last van de Coloradokevers, die bij gebrek aan aardappelloof zijn overgestapt. Ik vang ze nu, en volgend jaar ga ik de (handmatige) bestrijding opvoeren.

Een van de vrijgekomen velden van het aardappelrooien hebben we volgezet met aardbei: zowel grote planten van het oude bed als uitlopers.

Vorig weekend gezaaid: sla, veldsla, postelein, winterpostelein. De postelein komt al massaal op.
    pi_71635871
    Sigme, leuke update!

Wow, klinkt alsof jij komende jaar niet meer bij de supermarkt langs hoeft.

Weet jij wanneer de beste tijd is om prei te oogsten?
    Want 1 enkeling begint al door te schieten en wordt dan rap dunner.
    Of helpt omknikken van het loof zoals men bij uien doet?

Verder lijkt het erop dat de recent gerooide witlof knollen wel wat gaan doen. Dus ik ben benieuwd. vinger gekruisd houden maar.
    pi_71658935
    Ik weet eigenlijk niks van prei. Dit jaar heb ik (voor het eerst met enig succes) prei gezaaid: herfstprei en winterprei. De herfstprei is duidelijk dikker (nu) dan de winterprei.
    Mijn Grote Boek zegt dat herfstprei geoogst wordt in september/okober, en winterprei van januari - begin mei.
    pi_71664754
    Zal mijn Engelse groentenkweekboek er eens op naslaan. Is trouwens ook een erg nuttig boek. Zal de gegevens ervan eens posten.

Vandaag mijn witlof gecheckt. En ja hoor.
    Het zijn er niet veel (had de eerste serie te lang laten liggen en is dus uitgedroogd) maar de witlof is aan het groeien!

pi_71745718
    quote:
    Op woensdag 5 augustus 2009 19:59 schreef sigme het volgende:

En courgettes. Dit weekend ook maar alle grote courgettes afgesneden, want van groter groeien worden ze niet lekkerder. Een metselton vol courgettes - en nieuwe op komst. De voorraad geplukten hoop ik dit weekend in te maken in zoetzuur.

Ik heb dus ook een moestuin en een overvloed aan courgettes. Dus dat wordt inmaken. Ik heb net je recepten gelezen bij CUL.

Ik heb ook een leuk soort bonen in de tuin. Ze heten regina en het is een soort kruising tussen een snijboon en een princesseboontje. Ik heb ze nog niet gegeten, dus ik weet nog niet hoe ze smaken. Kent iemand deze boonsoort?

Ook heb ik een megapompoen in de tuin staan. Ik ben benieuw hoe zwaar die gaat worden. Het is een eetbare, dus dat wordt een flinke pan soep.

Ook doen de bramen het dit jaar goed, in vergelijking met vorig jaar, dus al lekker wat potjes bramenjam gemaakt. Ook bramenijsjes in tupperware-ijsvormpjes en nog wat bramensaus voor in de yohurt of over het ijs.

Bietjes doen het ook goed. Vorig jaar helemaal niet. Geen idee waarom. Dus ook maar proberen in het maken of anders in te vriezen. We zien wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door lionessa op 09-08-2009 22:57:47 ]
    pi_71848638
    Oogsten.

Als ik vaak kijk naar dit soort tuintjes zie ik meestal dat oogsten van bepaalde groentes allemaal in 1-2 weken tijd moet gebeuren. Maar het resultaat is soms dat mensen met 2000 radijsjes zitten of 24 bloemkolen. Kortom grote getallen.

Hoe doen jullie dat? Eten jullie dan 3x per dag een maaltijd met bloemkool? Verkopen jullie aan de groenteboer of geven jullie weg aan de vrienden en familie?
    pi_71856005
    Oogstspreiding.

Wat ik doe, of probeer te doen, is zorgen dat niet alles tegelijk geoogst hoeft te worden. Dus plant ik geen bed vol wortels, maar een half bed wortels, en een paar maanden later nog een half bed.
    En niet te veel: één rijtje sla volstaat voor drie maanden. Dan hou ik allemaal slazaadjes over, maar dat zit me minder in de weg dan velden sla.
    Kippen zijn ook nuttig - zo is doorgeschoten sla opeens lang zo erg niet .

Verder proberen de oogst niet allemaal direct op te hoeven eten. Ik heb nu 16 kg boontjes ingevroren. Bietjes kan je ook héél goed invriezen: koken, naar wens snijden of raspen, dan invriezen (smaak/substantie blijft na invriezen goed, maar hele bietjes zijn niet goed meer te snijden / raspen).
    Als de bonen me boven het hoofd groeien laat ik ze echt dik worden, totdat de peul gaat indrogen, daarna oogsten en doppen, en dan krijg je droge witte bonen. Ook weer heel handig als voorraad. Verder ben ik van plan dit jaar bonen in te zouten.

Vorig jaar had ik teveel bloemkool tegelijk, toen heb ik bloemkool in azijn gezet, net als de augurk. Dit jaar 13kg courgette in zoetzuur verwerkt. En van witte kool maak ik zuurkool.

Kortom: spreiden & conserveren. Ik geef niet erg veel weg; bijna niemand zit er echt op te wachten.

En er ontsnobbelt me ook wel eens wat: vorig jaar kílo's andijvie naar de compost gebracht, dit jaar grote mooie rooie kolen en spitskooltjes. Er viel niet tegen te eten en het gaat rotten en rottende kool is heel smerig. Les: volgend jaar niet zo vroeg zoveel kool zetten. Kool eten = winterkost, dus moeten ze pas tegen die tijd aan oogsten toe zijn.

Andere les: niet verbouwen wat ik niet opeet. Andijvie bijvoorbeeld. Of radijs. Eten we niet. Is goed te verbouwen, maar ik doe het niet.
    pi_71870782
    Ok, maar heb je niet bepaalde periodes waarin je groentes moet opzetten en als je te laat bent is het seizoen er te nat of te droog voor etc?
    pi_71884662
    Ja, groentes moeten binnen een bepaalde periode gezaaid/gepoot/geplant worden. Met behulp van kas / glas / binnenkweek kan ik de grenzen wat oprekken, en ik zaai boontjes wat eerder dan "mag", met risico op vorstschade. En ik zaai hele late bonen, kans dat er geen bonen aan komen.

Bieten heb ik dit en vorig jaar ook heel vroeg gezet, en daarvan vind ik het resultaat zeer mager. Dus dat doe ik niet weer.
      zaterdag 15 augustus 2009 @ 06:13:59 #105
    24188 Belana
    kloon van belana
    pi_71895252
    ah! hier komt al jouw groente vandaan! wat leuk zeg! en wat en werk! is je tuin vlakbij je huis?
    stormy waters...
    sailin'
    pi_71932806
    hoe krijg je de bloemkool mooi compact groeiend?
    Want als ik ze zo in de tuin heb staan groeit de kool uit elkaar.
    Van horen zeggen hoorde ik dat mijn tante het loof samenbond en dat je daardoor een compacte kool krijgt.

Klopt dat en weet iemand wat de beste manier is om dat te doen?
    pi_71933753
    quote:
    Op zondag 16 augustus 2009 21:39 schreef merry77 het volgende:
    hoe krijg je de bloemkool mooi compact groeiend?
    Want als ik ze zo in de tuin heb staan groeit de kool uit elkaar.
    Van horen zeggen hoorde ik dat mijn tante het loof samenbond en dat je daardoor een compacte kool krijgt.

Klopt dat en weet iemand wat de beste manier is om dat te doen?
    Ik weet in iedere geval dat je de buitenste bladeren om moet knaken en over de kool moet leggen, zodat de kool wit blijft en niet roze wordt. Als de kool uit elkaar valt had dat, geloof ik, iets met de bemesting te maken, maar ik weet nou niet meer of dat te veel of te weinig mest was.
    pi_72036857
    Vandaag weer naar de tuin geweest en daar lag weer een pompoen die verrot was. Wat doe ik fout? Dit is nl niet de eerste die verrot. De pompoen lag op een tegel en het heeft al een tijdej niet geregend, dus nat kon hij ook niet zijn. Er zijn er nu nog maar 2 over, waarvan 1 megagroot.

Bij de andere pompoenplanten komen wel bloemen, maar geen pompoenen grrr. De toppen heb ik er elke keer afgesneden. Dat moest stond ergens en ook hebben ze genoeg mest. De courgettes doen het wel supergoed.

Nu wacht ik nog op de beloofde buien van vanmiddag, want de tuin is kurkdroog en ik giet alleen bij het hoognodige, lees: de bonen. Ik heb alleen een tank van 1000 liter en als het niet regent is die ook zo leeg.

Gieten jullie veel?
    pi_72070088
    Ik geef alleen de planten in potten water. Indien nodig. Sinds een aantal weken hebben wij ook watertanks staan. 2x1000 liter. We waren dus echt aan het wachten op regen. Gisteravond werden we beloond met ongeveer 360 liter water. Kijk dat is nou kikken.
    pi_72070395
    Ik giet niet in de moestuinMet uitzondering van recent ge- of verplant spul.
    In de kas wel, daar staat een ton, aangesloten op een regenton, met een vlotter erop. Afgelopen donderdag voor het eerst in maanden moeten bijtanken met kraanwater.

Voor de sierplanten hebben we ook 2 regentonnen staan. Elke regenton is ruim 200 liter.
    pi_72470024
    Lees al een tijd mee in dit topic. Woon nu nog drie hoog. Maar vanaf volgende maand heb ik een huis, met een klein tuintje. Niet veel ruimte, maar ben benieuwd wat er mogelijk is. Hebben jullie suggesties. Wil sowieso kruiden en zit te denken aan tomaten en sla. Zijn er ook groenten die je bijvoorbeeld na elkaar op hetzelfde stukje grond kan verbouwen?

Misschien een leuke tip voor de posters hier. Heb net wat series gekeken van river cottage. De eerste vier seizoenen zijn te kijken op dit net: http://www.factualtv.com/(...)520river%2520cottage
    pi_72470532
    Goldmund, kijk eens bij: http://www.makkelijkemoestuin.com/
    Ik heb het zelf niet doorgelezen, maar ik ken wel enthousiaste lezers (die nog in de fase van goede voornemens verkeren ).
    pi_72472481
    Ben het aan het doorlezen. Erg leuke site! En het lijkt inderdaad voor een beginner met een klein tuintje een prima idee. Neemt weinig ruimte in, veel verschillende groenten, meerdere oogsten en veel minder werk dan in een gewone moestuin.

Heb gelukkig nog een hele herfst en winter voor de voorbereidingen.....
    pi_72565293
    quote:
    Op zaterdag 5 september 2009 21:55 schreef Goldmund het volgende:
    Ben het aan het doorlezen. Erg leuke site! En het lijkt inderdaad voor een beginner met een klein tuintje een prima idee. Neemt weinig ruimte in, veel verschillende groenten, meerdere oogsten en veel minder werk dan in een gewone moestuin.

Heb gelukkig nog een hele herfst en winter voor de voorbereidingen.....
    Dit is ook leuk en makkelijk: http://www.dewiltfang.nl/10370-groep/Vierkante%20Metertuin.html
    pi_72565456
    Ik heb afgelopen zondag 2 pompoenen naar huis gebracht. Had wel flink hulp nodig en moest met de auto naar de moestuin ipv op de fiets, want ze waren: 7.2 kg en 19,8 kg!

Ook weer lekker bietjes geoogst en we hadden ook wat druiven uit de tuin.
    pi_73171882
    Wegens ruzie met de photobucket kreeg ik laatst de foto's niet geupload. Maar nu wel.
    Dus hier wat foto'tjes van een week of twee, drie oud.

Het wiltofbed:

Wortels, tomaten en spruiten op de achtergrond:

Pompoen en courgetteveld

Een aubergineplant van dichtbij

En oogst!
    De buiten-aubergines gerooid en alle aubergines geplukt (in de kas staan ze nog).
    Deze laatste buitenoogst was 4 kg.

Siepels, het deel dat mooi gehangen kon worden:

Pompoenen en wat andere zaken:
    pi_73171915
    En de stand van zaken nu: gister alle pompoenen geoogst en de planten geruimd.
    Alle reuzenbieten geruimd. Mooie enorme bieten, daar niet van, maar ze zijn niet lekker. Echt niet lekker. Weg d'r mee.
    Alle tomaten geoogst en planten geruimd. Toch nog weer 6kg tomaat eraan, terwijl ik er twee week geleden ook al eens 3kg van had geoogst. In de kas staan nog een aantal tomatenplanten.

Wat aardbeienplantjes bijgezet.

Het laatst gezette bed boontjeslevert uitstekend: de struikboontjes eten we al weer een week of twee, de stokbonen komen denk ik deze week op eetbare grootte en de snijbonen moeten nog even wachten tot ik tijd & ruimte heb ze te malen en in te zouten.
    De andere bonenvelden heb ik verwaarloosd - over enige tijd zal ik de droge peulen oogsten, doppen en dan als droge bonen in potten doen. Maar het meeste is nu al wel dik maar nog niet droog.
    pi_73179513
    Sigme, hoe werk jij de witlof om naar die mooie kroppen?
    Want ik heb het laatst geprobeerd, maar het resultaat was niet echt om te gebruiken.

Hoe vochtig moet het staan?
    Moet het echt in turf staan?

Recent weer een tweede oogst boontjes gedaan en de later gezaaide bonenplant geeft nu ook al bijna bonen.

De boerenkool zit onder de luis en rupsen. Evenals de spruiten. Erg irritant.
    Heb overigens de eerste spruiten geplukt en in de vriezer gelegd.

Ik moet de aardbeienplantjes wat her en der verzamelen (heb ervoor gekozen dit jaar flink te laten stekken zodat ik het bed kan vernieuwen).
      maandag 28 september 2009 @ 15:24:02 #119
    238047 Andiamo
    Victory is mine!
    pi_73181179
    vraagje,

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat aardappelen de grond verpesten, waardoor je er de volgende 2 jaar niets kan planten. Klopt dat? Of is er een ander soort 'regel' voor? Want eigenlijk zou ik best aardappeltjes willen gaan verbouwen..
    pi_73188004
    Nou, om nou te zeggen dat ik prachtige witlofkroppen had is overdreven.
    Wel bruikbare kropjes, dat wel.

Ik heb de wortels ingetafeld in gewoon zwart zand, in een kuil die ik in de moestuin gemaakt had. Nadat de wortels tot bovenaantoe netjes in zwart zand zaten, zat het bovenniveau nog zo'n 10cm ondergronds denk ik. Daaroverheen heb ik scherp wit zand gedaan totdat de kuil vol was, daarop stro, iets als 20cm denk ik, en dan een opengeknipte vuilniszak er overheen, met stenen op de rand.

Dit jaar wil ik ook wat witlof in een forceeremmer proberen. Dus intafelen in emmer, zwart plastik erover, koud wegzetten, en warm neerzetten enige tijd voordat ik witlof wil eten. 't Schijnt te kunnen..
    pi_73188260
    Aardappels die de grond bederven moet iets met klokken en klepels te maken hebben, waarbij de klok en de klepel ietwat afgedreven zijn.

Ná aardappels is de grond uitstekend bruikbaar voor vanalles en nog wat.
    Behalve, (en dat zal die klok in de verte wel wezen) behalve voor aardappels. Na aardappels mogen er drie jaar geen aardappels op datzelfde stuk grond.

De reden is aardappelmoeheid: aaltjes in de grond. Eenmaal aardappelmoe moet een stuk land wel een jaar of tien aardappelvrij blijven. Máár: tegenwoordig zijn er aardappelrassen die aardappelmoerestistent zijn. Daarmee kan je wel jaar na jaar aardappels op hetzelfde stuk land verbouwen.

Pas wel op voor phytophthora (aardappelziekte, is wat anders dan aardappelmoeheid). Als je dat nu niet in je grond hebt, is het de moeite waard dat zo te houden. Hetzelfde geldt voor Coloradokevers.

Je kan ook een aardappelkist maken:

Voor uitgebreidere & Nederlandse toelichting: http://www.makkelijkemoestuin.com/aardappelkist.html
    pi_73195276
    Wat ik niet snap. Ik heb de wortels een stukje afgesneden zodat je van de knol een tien centimeter over houdt.
    Die tafel je in. Het afgesneden topje met zeg een centimeter boven de knol afgesneden houd je boven de grond??
    Of komt dat ondergronds te staan??

even een plaatje van hoe ik het had, maar niet echt werkte.

het loof werd niet compact. En doordat het te vochtig was ging het toch wat verteren hier en daar en trok slakken aan.

Kan jij voor de wat visueel ingesteld ik een verhelderend plaatje maken?
    Ik moet het toch eens onder de knie krijgen (liefst dat ik dat volgend jaar kan proberen, want het is een van mijn lievelingsgroenten).
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 19:02 schreef sigme het volgende:
    Nou, om nou te zeggen dat ik prachtige witlofkroppen had is overdreven.
    Wel bruikbare kropjes, dat wel.

Ik heb de wortels ingetafeld in gewoon zwart zand, in een kuil die ik in de moestuin gemaakt had. Nadat de wortels tot bovenaantoe netjes in zwart zand zaten, zat het bovenniveau nog zo'n 10cm ondergronds denk ik. Daaroverheen heb ik scherp wit zand gedaan totdat de kuil vol was, daarop stro, iets als 20cm denk ik, en dan een opengeknipte vuilniszak er overheen, met stenen op de rand.

Dit jaar wil ik ook wat witlof in een forceeremmer proberen. Dus intafelen in emmer, zwart plastik erover, koud wegzetten, en warm neerzetten enige tijd voordat ik witlof wil eten. 't Schijnt te kunnen..

[ Bericht 8% gewijzigd door merry77 op 28-09-2009 22:13:02 ]
      dinsdag 29 september 2009 @ 12:29:48 #123
    238047 Andiamo
    Victory is mine!
    pi_73207031
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 19:08 schreef sigme het volgende:
    Aardappels die de grond bederven moet iets met klokken en klepels te maken hebben, waarbij de klok en de klepel ietwat afgedreven zijn.

Ná aardappels is de grond uitstekend bruikbaar voor vanalles en nog wat.
    Behalve, (en dat zal die klok in de verte wel wezen) behalve voor aardappels. Na aardappels mogen er drie jaar geen aardappels op datzelfde stuk grond.

De reden is aardappelmoeheid: aaltjes in de grond. Eenmaal aardappelmoe moet een stuk land wel een jaar of tien aardappelvrij blijven. Máár: tegenwoordig zijn er aardappelrassen die aardappelmoerestistent zijn. Daarmee kan je wel jaar na jaar aardappels op hetzelfde stuk land verbouwen.

Pas wel op voor phytophthora (aardappelziekte, is wat anders dan aardappelmoeheid). Als je dat nu niet in je grond hebt, is het de moeite waard dat zo te houden. Hetzelfde geldt voor Coloradokevers.

Je kan ook een aardappelkist maken:
    [ afbeelding ]
    Voor uitgebreidere & Nederlandse toelichting: http://www.makkelijkemoestuin.com/aardappelkist.html

Na aardappels geen aardappels... Juist,.... klinkt zo verrekte onlogisch....
    Ik denk dat ik dan toch maar ga kijken voor een aardappelkist (als mijn vriendin dat goed vind haha) of met een aantal andere groenten..

Dank je Sigme!

Zijn er voorstellen die ik nu zou kunnen planten? Of kan ik beter tot de winter voorbij is?
    nvm... ik wacht de winter wel af... heb een hekel aan de kou

[ Bericht 3% gewijzigd door Andiamo op 29-09-2009 12:38:56 ]
    pi_73217975
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 22:03 schreef merry77 het volgende:

Kan jij voor de wat visueel ingesteld ik een verhelderend plaatje maken?
    Ik moet het toch eens onder de knie krijgen (liefst dat ik dat volgend jaar kan proberen, want het is een van mijn lievelingsgroenten).
    [..]
    Euh, ik ben visueel niet zo verhelderend. Maar wat ik wel kan is een plaatje maken van het plaatje in mijn boek, wat ik min of meer heb opgevolgd.

Op de bovenkant van de afgesneden wortels ligt dus nog een stevige laag zand.
    Ik had mijn wortels trouwens niet ingekort (het waren al zulke kleintjes). Ik had ze min of meer op grootte gesorteerd, en dan de grootste eerst gezet en de kuil wat schuin laten oplopen. Van de kleintjes kwam trouwens geen witlof.

Als gezegd: in een emmer moet ook kunnen; dat wordt dan zoiets:

(bron, staat ook uitleg over witlof forceren: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/witloof_forcerie.htm )
      dinsdag 29 september 2009 @ 18:57:09 #125
    270332 Sjaakmat
    Stukje lopen?
    pi_73218178
    Wauw dat is een flink tuintje.
    Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
    pi_73223478
    Sigme, bedankt. Ziet er naar uit dat ik toch wat fouten heb gemaakt.
    Kan jij trouwens nog de tekst van de linkerkolom onderaan nog opschrijven?

Volgend jaar dus opnieuw proberen. Jammer moet ik een jaar wachten. De wortels die ik er van had zijn nu helaas niet meer bruikbaar.
      dinsdag 29 september 2009 @ 22:49:18 #127
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_73226977
    Bij ons hebben rupsen de hele moestuin opgevreten .
    Wat kan ik daar een volgende keer tegen doen?
    En wat kan ik *nu* met de moestuin doen? Het ligt nu namelijk braak en dat vind ik zo'n sneu gezicht...
    KuikenGuppy
    pi_73235113
    @Burdie:
    ik heb ook last van rupsen (gehad en heb het nog steeds).
    Vooral boerenkool, spruitjes worden aangevreten en soms ook bloemkool.

Heb nu ook enorme hoeveelheid witte luizen in mijn boerenkool. Hele bladeren met alleen nerven nog over. Ziet er niet uit.

De rupsen kan je bestrijden door regelmatig de planten te controleren en de rupsen met handschoenen aan weg te halen. (je knijpt ze heel snel fijn).
    Maar met die luizen denk ik er over om volgend jaar wel te gaan spuiten. Ben nog aan het kijken waarmee, want wil dat wel milieuvriendelijk doen.
    pi_73251921
    Overgetypt; her en der wat ingekort:

De kuil moet 20-30cm diep zijn zodat de bovenkant van de wortels ongeveer gelijk komt met het grondoppervlak. Breedte / lengte naar eigen inzicht. Eens met de spade goed uitgegraven, de bodem met spitriek lossteken & verkruimelen. Evt. wat verteerde compost erdoor. Wat kalk toevoegen is gewenst, omdat kropteelt hogere Ph vraagt (7 - 7,5) vraagt. Beter is nog bekalking al in voorjaar uit te voeren. Kalk zou preventief tegen schimmels helpen.

Plaats wortels lichtjes schuin, vlak tegen elkaar in de kuil. Je kan ze sorteren op dikte en lengte. Dunnere wortels maken sneller een (kleinere) krop. Vertakte wortels zijn wat onhandig maar maken grote kroppen. Zij hebben immers meer haarwortels op hun schors dan mooie rechte!

Sorteren op lengte geeft je de mogelijkheid de kuil plaatselijk wat te verhogen of te verlagen, zodat aan de bovenkant alle snijvlakken mooi op dezelfde hoogte komen en als het ware een tafel vormen. De wortelhals komt +- 2 cm onder het grondoppervlak.

Als alle wortels erin zitte strooi je er een laagje verkruimelde aarde van +- 2cm bovenop. Grond van molshopen is hiervoor dankbaar materiaal. Die grond ga je zo begieten dan hij tussen de wortels spoelt. Dat is van belaang voor de ontwikkeling en de werking van de haarwortels. Je gebruikt 10 tot 30 liter per m2 , afhankelijk van de vochtigheidsgraad van de aarde. Als de wortels wat onregelmatig van vorm zijn, strooi je er een nieuw laagje grond over en begiet je opnieuw, zodat tussen de wortels in overal aarde gespoeld wordt. Als de grond droog is, mag je nog heel wat meer gieten want voor de groei van het loof is heel wat water nodig.

Het geheel dek je af met een laagje aarde. De aarde zorgt voor isolatie en duisternis. Hij moet zeer goed verkruimeld zijn. Organische stof (humus, compost) zit er best zo weinig mogelijk in want dat geeft meer rotte blaadjes of zelfs rotte kroppen. Lichte grond is beter geschikt dan zware. Door de dikte van de laag dekgrond te varieren kunnen we de vroegheid van het loof wat sturen.

Dunne laag (5-10cm): zeer vroeg loof, 15-20: normaal, 40cm heel laat.

Vervolgens komt er als extra isolatie een laag stro bovenop. Mag ook hooi / bladeren zijn. Tenslotte afdekken met golfplaat of plastic.
    pi_73252084
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef Burdie het volgende:
    Bij ons hebben rupsen de hele moestuin opgevreten .
    Wat kan ik daar een volgende keer tegen doen?
    En wat kan ik *nu* met de moestuin doen? Het ligt nu namelijk braak en dat vind ik zo'n sneu gezicht...
    Winterrogge zaaien. Nu. Te koop (als groenbemester) bij Boerenbond / ACM / Welkoop.
    Grond losharken, winterrogge inharken, gaat nu nog kiemen.
    Ziet er eerst uit als fris gras, later wordt het prachtig wuivend graan met mooie aren (op mijn avatar achter mijn achterwerk, dat is winterrogge. Grotere versie van de foto in fotoboek.)

Je kan het in het voorjaar onderspitten (groenbemesting) of (deels) laten staan en later uittrekken.
    pi_73252121
    Sigme, THANKS!
    pi_73327122
    Er is een kudde koeien door de moestuin gedenderd.

In aanmerking genomen dat er een kudde koeien door de moestuin gedenderd is, valt de schade mee.
      zaterdag 3 oktober 2009 @ 10:37:36 #133
    Stranger than fiction
    pi_73328377
    Wilde het liefje helpen in de moestuin?
      maandag 5 oktober 2009 @ 16:49:30 #134
    238047 Andiamo
    Victory is mine!
    pi_73395344
    quote:
    Op zaterdag 3 oktober 2009 07:49 schreef sigme het volgende:
    Er is een kudde koeien door de moestuin gedenderd.

In aanmerking genomen dat er een kudde koeien door de moestuin gedenderd is, valt de schade mee.
    wtf
    Heb je aftermath-foto's?
    pi_73401327
    Ik had geen zin in foto's maken.

Heb de gaten dichtgeharkt en de losgetrapte kool opgeruimd. Schade valt mee; wat ontwortelde bonen, paksoi, doorgeschotel broccoli. Het bietenveld was er het ergst aan toe; de helft van de bieten was losgetrapt. Dus die zijn nu geoogst .

Grootste schade is nog dat ze dwars door m'n engselse kastanjehouten schapehek gebanjerd zijn. Da's dus stuk. Gelukkig zitten de kippen opgehokt - anders hadden die wel de moestuin geruineerd. Nou ja, ze hadden de keuze: door het kastanjehekje of door de kas.

Boer in kwestie is nog de hele zondagochtend zoet geweest om de kudde weer bijeen te garen. Ook dat is gelukt en ze waren allemaal nog heel en wel.
    pi_73401669
    Sigme, klinkt als een gevalletje toch nog behoorlijk geluk gehad.Die koeien door de kas lijkt me voor beide kanten veel erger.
    pi_73402208
    Behoorlijk geluk ja. 15 pinkjes in paniek, in schemerduister, recht op de kas af.
    Ik klaag niet .
    Door die kas, ja, ik zag het voor me. Een bloedbad.

Vandaag trouwens een pompoem gegeten. Laatst al een keer een "gewone" oranje pompoen gegeten, maar nu een van de (veel grotere) groen/bruine. Die blijken ook oranje aan de binnenkant en erg lekker.

De rode bieten zijn ook heerlijk (in tegenstelling tot de reuzenbieten, die had ik laatst daarom al weggemieterd).

Vandaag ook een deel van de droogbonen geoogst. De 'gele citroen'. Daarvan waren maar een paar plantjes opgekomen (ik heb de indruk dat droogbonen veel moeilijker kiemen dan slabonen).
    De peulen liggen nu naast de kachel, even goed drogen voordat ik ze dop.

Volgende week moet ik maar eens aan de slag met de rest van de bonen: er zijn snijbonen om de oogsten (en te malen & inzouten), nog een ander ras droogbonen, en de slabonen die ik dik heb laten worden.
      woensdag 7 oktober 2009 @ 15:55:44 #138
    238047 Andiamo
    Victory is mine!
    pi_73459531
    Wat een geluk (bij een ongeluk)
    Nu toch maar een koeien- in plaats van schapenhek plaatsen?
    pi_73509279
    Na een maand zonder FOK! als eerste hier weer eens gekeken.
    Mooie tuin heb je Sigme!
    Lullig van die veestapel door je tuin, maar van de andere kant: je woont toch ook wel riant als je tuin bereikbaar is voor een kudde. Ik voel het kietelen: ik zou tegelijk vloeken en lachen. En dan de boer meehelpen met bijeen garen van zijn vee. (Apart dat je het woord bijeengaren gebruikt. Leuk!)
    Zelf zijn bij mij vandaag eindelijk 150 tegels opgehaald: de laatste resten van 100 m2 tegeltuin. Die erfenis ben ik eindelijk kwijt.
    Nu nog even bedenken wat ik er mee wil, volgend jaar.
    Ik begin maar met flink mest onder te spitten en gras te zaaien, over een week of twee. Ik weet het: op zand hoor je pas in het voorjaar mest onder te spitten, maar het wordt tijd om mijn eigen vorm te gaan geven. Dus mesten, spitten, harken, uitlijnen en zo, knollen en bollen planten, harken en gras zaaien.

Ik geloof dat mijn paddestoelenprojecten van dit voorjaar mislukt zijn. Ik heb ze ook wel erg verwaarloosd, moet ik bekennen.

Ik heb zorgvuldig beukenootjes geraapt van rode beuken. Ben van plan om die in mijn voortuintje uit te zaaien. Met een beetje geluk is 1 op de 10 weer een rode beuk. Wat ik daarmee dan wil doen, weet ik nog niet.
    pi_73557696
    Welkom terug Kees. En ik voel me vereerd .

Beukjes groeien l a n g z a a m. Boompje groot, plantertje dood.. En die rooien vallen ook nog wel eens van de kleur.. Ga je een mooi F&F-topic maken over de tuinperikelen?

Ik heb vandaag de vorige week geoogste Gele Citroen bonen gedopt, de boontjes staan nu te drogen. En ik heb de Bruine Kogels geoogst, ook droogbonen, en de Daisys (slabonen) voorzover de peulen verdroogd waren.

Veel peulen waren schimmelig, nat & kledderig. Het is de laatste dagen flink nat (en die stampende koeien deden er nog even een schepje bovenop) (achteraf was het wel een soort slapstick, die kudde. De prei heeft trouwens verse mest gekregen.)

Oh ja, natte peulen dus. Ik heb ze daarom direct gedopt. Ook die boontjes drogen nu.
    Nu staan er nog Chineesjes en Preludes waar ik de droge peulen uit moet halen, en dan zijn er nog heel veel Daisy's, Chinezen en Preludes waarvan de peulen nog steeds groen & sappig zijn. Geen idee wat ik daarmee het beste kan doen. Wachten tot ze verdrogen? Oogsten en ophangen? Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

De snijbonen staan er ook nog trouwens, nog niet aan toe gekomen. En er zijn nog verse boontjes: Chineesjes en een stokboon waarvan ik het ras niet meer weet.
    pi_74328794
    @Kees22: Als je beuken gaat planten of zaaien is het handig om wat beukengrond te verspreiden, want beuken groeien in samenspraak met een schimmel in de grond. Gewoon een kruiwagen grond van onder een beuk weghalen.
    pi_74333853
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 20:55 schreef O0tje het volgende:
    @Kees22: Als je beuken gaat planten of zaaien is het handig om wat beukengrond te verspreiden, want beuken groeien in samenspraak met een schimmel in de grond. Gewoon een kruiwagen grond van onder een beuk weghalen.
    Bedankt voor de tip.
    Ik kan deze week een paar vrachtjes paardenmest halen, die onderspitten en dan grond uit het bos rond mijn huis ophalen en die inschoffelen. En dan versgevallen beukenblad over het zaaisel heen verspreiden. Dan moeten ze zich lekker thuisvoelen, zou je zeggen.
    pi_74701652
    Eigenlijk wel off topic, maar de beste plaats.
    Lekker bezig geweest de afgelopen weken, op mijn dooie gemak. Het voelt aan alsof ik het erf, zoals ik dat van de vorige bewoners geërfd heb, eindelijk tot mijn eigen wereld maak en zelf vorm begin te geven. De tegels zijn weg, het ophoogzand nuttig weggegeven, de voortuin bemest en vol beukenrgond gereden, de groenbemester ondergespit. Wat bloembollen gepoot en de passiebloemen buiten gezet.

Die passiebloemen zijn wel spannend. Eerst kwam er een op en pas maanden later kwamen er een paar bij. Die bleken elkaar te remmen, want na verpotten in een eigen potje gingen ze opeens groeien. Daarna heb ik ze te goed verzorgd, zo goed dat de grootste kaal begon te worden. Dus dan toch maar buiten gezet en toen bleken de wortels helemaal in het karton van het potje te zijn gegroeid. Enerzijds te veel verwend, anderzijds te klein gehouden, dus. Nu ze buiten staan zullen ze het wel even slecht krijgen, maar uiteindelijk zal het ze wel goed gaan, hoop ik.

De paardenmest bevatte veel wormen, maar ook veel kweek. Nou ja, het is toch een illusie te denken, dat je hier een tuin zonder kweek kunt hebben. Wel apart: ga ik paardenmest halen, zal de mest over een jaar veel minder zijn, maar de kweek veel meer.
    Het spitten is goed om wat helderheid in mijn hoofd te krijgen. Tegelijk kan ik constateren, dat ik toch wel iets geleerd heb in mijn leven. Dertig jaar geleden had ik in een zomer een halve hectare rivierklei twee steken diep spitten nodig, nu kom ik op een dag met 100 m2 bergzand een halve steek diep al een heel eind.

Mooie metafoor dus wel, het buiten spelen in de tuin.
    En zeker die passiebloemen.

Ik ontdekte, dat ik altijd redelijk tevreden ben als vrijgezel, alleen bij het buiten spelen mis ik een klankbord. Gelukkig kwam de hond van mijn vriendinnen logeren en die helpt goed mee.

Edit 15 nov.
    Ik ben heel benieuwd wat de bloembollen gaan doen. Afwachten maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kees22 op 15-11-2009 18:52:55 ]
    pi_74838482
    ik heb nog steeds prei buiten staan, die ik nu voor de vorst toch wel snel moet gaan rooien.
    Verder nog winterwortelen.

Spruiten heb ik geoogst. Aardbeienplanten die ik heb laten stekken had ik eigenlijk al in augustus naar de juiste plaats moeten zetten, maar daar staan nog steeds spruiten. Dat wordt dus in het voorjaar doen.

En boerenkool die nu al 1 jaar oud is! Voor de winter gezaaid en ik een koude kas heeft ie de zware vorst overleefd. Ik had in het voorjaar en zomer dus boerenkool. Daarna een rupsen en wolluis plaag. Die is nu weg en ze maken weer nieuwe bladeren. Ondertussen zijn ze zo'n 70cm hoog!
    Benieuwd of ze deze winter ook doorkomen.
    pi_74859985
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 00:20 schreef merry77 het volgende:
    ik heb nog steeds prei buiten staan, die ik nu voor de vorst toch wel snel moet gaan rooien.
    Verder nog winterwortelen.

Spruiten heb ik geoogst. Aardbeienplanten die ik heb laten stekken had ik eigenlijk al in augustus naar de juiste plaats moeten zetten, maar daar staan nog steeds spruiten. Dat wordt dus in het voorjaar doen.

En boerenkool die nu al 1 jaar oud is! Voor de winter gezaaid en ik een koude kas heeft ie de zware vorst overleefd. Ik had in het voorjaar en zomer dus boerenkool. Daarna een rupsen en wolluis plaag. Die is nu weg en ze maken weer nieuwe bladeren. Ondertussen zijn ze zo'n 70cm hoog!
    Benieuwd of ze deze winter ook doorkomen.
    Als ik boerenkool had staan, kwam die zeker de winter niet door!
    pi_75315741
    De rogge komt op in de achtertuin. Als ik uit het keukenraam kijk, lijkt het net fijn babyhaar op een kale mannenschedel.
    pi_75316230

Zo leuk spul, die winterrogge. Hier is het iets groter, momenteel lijkt het sprekend op gras. Niet het mooiste stadium, vind ik.

Ik ben zojuist nog even in de moestuin bezig geweest. Vorige week had ik het laatste (en grootste) deel van de witlofwortels gerooid en te rusten gelegd op het naastgelegen bed.
    Vandaag heb ik er het blad afgesneden en de wortels in een grote bak gedaan.
    De vorige (kleine) portie had ik ingetafeld in een emmer, met een doek erover in de voorraadkast gezet, en daar komen mooie (schone, schimmelvrije) kropjes op .
    Dus de rest wil ik ook op die manier, dekgrondvrij, forceren. Het is alleen nogal veel. Het intafelen zal nog even op zich laten wachten. Morgen eerst maar eens met de schapen in de weer: de geselecteerde exemplaren bijeendrijven in het vanghok, en dan maandagochtendvroeg inladen en wegbrengen.

In de tuin staat nu nog peterselie, kardoen, koolrabi, snijkool, winterbloemkool,prei, spruitjes, sla en winterpostelein.
    De winterpostelein vind ik een groot succes. Zomerpostelein vind ik eigenlijk niet zo lekker, dus dat bleef staan totdat een nachtvorstje het tot pap vermaalde. Maar de winterppostelein is heerlijk.
      zaterdag 5 december 2009 @ 16:33:42 #148
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_75316813
    Hoeveel tijd kost het je nou nog eigenlijk? Globaal?
    En hoeveel koop je nu nog aan groente in de winkel? .
    Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
    Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
    Mijn grootste bijdrage aan de FP.
    pi_75317365
    Het kan niet veel tijd kosten, want ik heb er een drukke baan naast en ik ben vrij lui.
    In het voorjaar is het altijd even een tijdje iets meer werk, ik denk dat ik er dan wel een week of zes mijn weekend aan besteed. Daarna is het een hele tijd één dag per week. In de oogsttijd weer wat meer, laat ik zeggen opnieuw 6 weken een weekend. En in de wintertijd hmmm, 1 dag per maand ofzo.

Ik denk dat ik dit jaar misschien helemaal geen groente in de winkel hoef te kopen. Het scheelt niet veel, in elk geval.
    pi_76900661
    Sigme, je gaat er op vooruit
    Maar is dat niet een beetje frisjes, nu?
    pi_77757344
    Ik heb vorig jaar mij ook toegelegd op het tuinieren. Ik hou van pittig eten en dus heb ik pepers gekweekt (Jalapeno, Poblano, Cayenne en Hungarian Wax), er kwam zoveel af dat ik nu nog steeds 5 potten met ingemaakte pepers in de koelkast heb staan ( ). Maar nu heb ik nog een aantal zaden over, kan ik deze zaden dit jaar zaaien of zijn ze hun kiemkracht inmiddels verloren? Ze hebben niet echt in een optimale omgeving gelegen schat ik in, een zolderkamer waar het zomers altijd erg warm wordt.

Forse tuin trouwens, sigme. Daar kan je een hele groentewinkel mee vullen.
    pi_77988982
    Ik zou het gewoon proberen Bolkesteijn, soms heb je geluk, soms pech.

Ik heb sinds kort geen tuin meer, maar twee balkons. Flinke achteruitgang, maar geen andere keus. In de tuin had ik altijd een hoekje met kruiden en groente en een paar verdwaalde fruitstruiken. En die ga ik toch wel missen in mn flatje. Dus ik heb bedacht dat ik van één balkon een 'moesbalkon' ga maken ik zit daar toch niet omdat het pal aan de voorkant is en je dan in een soort etalage voor de rest van de buurt zit
    Het balkon is inpandig en afsluitbaar dmv grote ramen, waardoor het 's winters een soort kas/serre is en 's zomers staan de ramen natuurlijk gewoon open. Aan de muur heb ik over de volle breedte plastic balkonbakken gemaakt, vijf onder elkaar. Daarin komen dan groenten en kruiden.

Ik ben gestart met zaaien op de vensterbank gistermiddag. Vooralsnog met aardbeien, radijs, parijse worteltjes, basilicum, munt en cherrytomaten. Pluksla en bieslook komen daar deze week nog bij.

En op de grond wil ik nog een verzameling potten, voor de cherrytomaten onder andere. En er staat al een bak met rozemarijn en tijm.
    Ik zoek daarbij nog iets van een klein fruitboompje op stam. Dacht zelf aan een vijg, maar als iemand hier suggesties voor heeft hou ik me aanbevolen! Het mag best iets (sub)tropisch zijn, want het wordt er 's winters nooit kouder dan zo'n 13-15 graden.
    pi_77997695
    Een vijg is nogal struikig van aard, dat lijkt me niet handig bij beperkte ruimte. Ik zou kiezen voor een perzik. Verse rijpe perziken zijn niet in Nederland te koop maar wel prima te verbouwen (in jouw omstandigheden). Abrikoos zou ook kunnen, maar ik vind dat een stuk minder lekker.
    pi_77998807
    Sigme/ Waar haal je je zaden?
    Onze moestuin is nu troosteloos dus je winterroggetip ga ik onthouden
    Balorig, niet te verwarren met ballorig!
    Assumption is the mother of all mistakes....
    pi_78009372
    Zaden heb ik afgelopen jaren meestal grotendeels bij Vreeken gehaald. Maar ook gewoon bij tuincentra / boerenbond.

Winterrogge kan je het beste bij boerenbond / welkoop / acm halen (tenzij je biologische wil).
    pi_78120075
    voor het komende jaar. Weet iemand hoe je een mooie compacte broccoli en bloemkool krijgt?

Mijn bloemkool dit jaar was niets en de broccoli waren maar kleine bolletjes omdat de afzonderlijke steeltjes verschillend uitgroeiden.
    pi_79180455
    merry77, ik weet het niet .

Het moestuinseizoen is dan nu toch begonnen. Zaterdag heb ik knoflookjes gepoot. Vorig jaar heeft de knoflook gebloeid, en de bloemknoppen bestonden uit vele miniknoflookteentjes. Die heb ik gepoot, ben benieuwd of dat uitgroeit tot een volwaardige bol.

In de kas heb ik een paar weken geleden al wat gezaaid voor de vroege oogst: spinazie, snijbiet en sla. Komt al mooi op! Ook nog een paar aardbeiplanten verhuisd naar de kas in de hoop dat er weer vroege aardbeien te genieten zijn in de voorzomer.

Eigenlijk moet er ook gestart worden met binnen zaaien en opkweken van aubergine en tomaten. Maar drukdrukdruk..
    pi_79184680
    Oeh leuk topic!
    Vorig jaar gewoon in de achtertuin al tomaat, komkommer en sla gehad. Ging erg goed, behalve dat we de sla in een keer gezaaid hebben en dus veel te veel tegelijk kregen.
    Dit jaar opnieuw proberen en nu iets uitgebreider. Hebben een stuk van ons grasveld weggehaald, zodat we nu ongeveer 20 m2 hebben voor ons moestuintje. Ik heb een klein kasje die nu nog binnen bij de verwarming staat. De tomaat is bijna zover dat hij voor het eerst in een andere bakje uitgeplant kan worden. Sla, wortel en paprika hebben we ook al ingezaaid en gaat ook goed.
    Vind het wel lastig om het overzicht te houden, dus voorlopig doen we maar gewoon wat Willen nu gaan beginnen met komkommer zaaien in de kas en straks in de volle grond uien en aardappels. Wacht nog even af of de nachtvorst echt wegblijft (voor zover je dat zeker weet) en dan kan het de grond in.

Sigme hoe heb jij het begin aangepakt? Gewoon maar begonnen of heb je je echt goed ingelezen? Heb een aantal boeken gelezen, maar vind het wel erg ingewikkeld worden met 3 keer verplanten, verschillende soorten bemesting, teeltplannen enzo. Vorig jaar hebben we gewoon zaadjes in de grond gestopt en ging het groeien. Dat was ideaal!
    pi_79187703
    quote:
    Op woensdag 17 februari 2010 22:22 schreef merry77 het volgende:
    voor het komende jaar. Weet iemand hoe je een mooie compacte broccoli en bloemkool krijgt?

Mijn bloemkool dit jaar was niets en de broccoli waren maar kleine bolletjes omdat de afzonderlijke steeltjes verschillend uitgroeiden.
    Dat probleem had ik ook met mijn broccoli. Je schijnt een andere soort te moeten kiezen. Ik heb het Vreeken gevraagd.
    Dit jaar een nieuwe poging.
    pi_79224349
    quote:
    Op maandag 15 maart 2010 20:48 schreef KellyPelly het volgende:
    Oeh leuk topic!
    Vorig jaar gewoon in de achtertuin al tomaat, komkommer en sla gehad. Ging erg goed, behalve dat we de sla in een keer gezaaid hebben en dus veel te veel tegelijk kregen.
    Dit jaar opnieuw proberen en nu iets uitgebreider. Hebben een stuk van ons grasveld weggehaald, zodat we nu ongeveer 20 m2 hebben voor ons moestuintje. Ik heb een klein kasje die nu nog binnen bij de verwarming staat. De tomaat is bijna zover dat hij voor het eerst in een andere bakje uitgeplant kan worden. Sla, wortel en paprika hebben we ook al ingezaaid en gaat ook goed.
    Vind het wel lastig om het overzicht te houden, dus voorlopig doen we maar gewoon wat Willen nu gaan beginnen met komkommer zaaien in de kas en straks in de volle grond uien en aardappels. Wacht nog even af of de nachtvorst echt wegblijft (voor zover je dat zeker weet) en dan kan het de grond in.

Sigme hoe heb jij het begin aangepakt? Gewoon maar begonnen of heb je je echt goed ingelezen? Heb een aantal boeken gelezen, maar vind het wel erg ingewikkeld worden met 3 keer verplanten, verschillende soorten bemesting, teeltplannen enzo. Vorig jaar hebben we gewoon zaadjes in de grond gestopt en ging het groeien. Dat was ideaal!
    Als je van plan bent om jaren achtereen te blijven moestuinieren op dat stuk grond dan loont het de moeite om overzicht te gaan scheppen, met een tuinplan en iets van een bed-indeling.
    Je zou dit boekje kunnen aanschaffen:

Ecologisch tuinieren voor beginners , kost een tientje.

Laat je verder vooral niet ontmoedigen door zaken die je te complex vindt: gewoon negeren wat je niet uitkomt / teveel moeite kost. Als je je nergens in verdiept en gewoon doet wat je doet gaat dat meestal prima. Het eerste risico dat je loopt is dat je minder oogst dan mogelijk zou zijn geweest. Na 6 weken courgettes eten is een niet-optimale oogst opeens niet zo'n verlies meer .
    Wat echt vervelend is, is knolvoet bij koolachtigen (let op dat ook radijs daaronder valt) en aardappelmoeheid. Beide maken je grond voor jaren (een jaar of 10) onbruikbaar voor die teelt.

Als je serieus over wil komen maar niet teveel moeite wil doen, neem dan binnenkort een paar grondmonsters en ga 20 maart bij een filiaal van de Welkoop langs op de moestuindag.
    quote:
    Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.
    Misschien doe ik dat ook nog wel, tot nog toe heb ik alle hoofdstukken over bodemchemie overgeslagen, daar word ik draaierig in m'n hoofd van.

Probeer in elk geval een beetje bij te houden wat je hebt gedaan en of het beviel. Schijf het op in een topic op fok bijvoorbeeld .
    pi_79227978
    Dankje voor je antwoord! Klinkt leuk die moestuindag, eens kijken of we een Welkoop in de buurt hebben. We willen inderdaad een soort teeltplan opstellen met een vruchtwisseling, even kijken welke indeling het beste is, ook qua zon enzo.
    Als de resultaten een beetje goed zijn, zal ik het wel bijhouden op fok
    pi_79237127
    van de week ook bezig geweest.
    Had een paar nog kleine prei plantjes die ik vorig jaar al gezaaid had maar niet uitgeplant. Stonden in de koude kas en hebben de vorst overleefd.

Heb ze vandaag uitgeplant.

Moet binnenkort ook weer gaan zaaien.

Heb ook nog steeds boerenkool staan die nu al twee jaar oud is. Begint hopelijk weer met groeien, is trouwens nu zo'n 60 cm hoog. Anders moet ik weer eens nieuwe zaaien.
    pi_79241241
    Snijd je dan iedere keer bladeren van die boerenkool af? Of probeerde je zaad te winnen?
    pi_79261688
    We zijn ook weer bezig Goed mest eronder wat al een jaar ligt en spitten
    Helaas is het meeste zaaigoed door de muizen opgevreten
    pi_79267469
    ik haalde iedere keer een paar bladeren er van af.
    Alleen in de winter was het bevroren en de bladeren nog te klein, dus heb ik niets gedaan. Nu beginnen ze weer verder te groeien.
    Wel grappig. Ik dacht namelijk dat het 1jarig was. Eens kijken hoe lang ik ervan kan genieten zonder dat ze doorschieten. Zodra ze doorschieten gaan ze eruit.
    pi_79279416
    Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
    En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
    Me vergist in het klaverzaad: 5 kg gekocht en dat bleek EUR 50 te kosten. Veel te veel zaad, dus als iemand uit de buurt wat wil hebben......
    Per post opsturen wordt te duur, denk ik.

@merry77: leuk idee! Eens kijken of dat bij mij ook wil, gewoon voor de grap.
    pi_79284283
    Ik kan nu echt niet meer wachten: vandaag gaan de uien de grond in!
    Het weerbericht ziet er goed uit. Met het zaaien van wortelen wacht ik nog maar even. (iets te koud 's nachts denk ik).
    pi_79307110
    quote:
    Op woensdag 17 maart 2010 23:59 schreef Kees22 het volgende:
    Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
    En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
    Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor .
    Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
    pi_79361729
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 19:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor .
    Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
    Geen idee, ik heb ze als opschot/uitschot pas deze week uitgestoken en verplant. Hoop dat ze aanslaan.

Je vertelt me iets nieuws. Ik ken spierwitte en gelige bloesem, maar geen zoetige of zurige vruchten. Alleen wrange, waar je een goede wijn van kunt maken en daarvan weer een uitstekend destillaat. Nondedju wat lekker!
    Maar ik heb me wel eens afgevraagd of er iets als rassen onderscheiden zou kunnen worden.
    pi_79365739
    hallo,

even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
    Hebben jullie tips om dat te voorkomen?
    Alvast bedank, Goldmund
    pi_79366172
    quote:
    Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
    hallo,

even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
    Alvast bedank, Goldmund
    Ja ze vinden de mooie losse grond wel aangenaam volgens mij. Wij hebben er een stroomdraadje omheen (zo'n schokapparaat voor vee) wat goed werkt, weet alleen niet of dit handig is in de stad.
    pi_79378832
    quote:
    Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
    hallo,

Alvast bedank, Goldmund
    Op http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/ is er vast wel een topic met tips.
    pi_79386996
    quote:
    Op dinsdag 16 maart 2010 20:15 schreef sigme het volgende:
    Als je serieus over wil komen maar niet teveel moeite wil doen, neem dan binnenkort een paar grondmonsters en ga 20 maart bij een filiaal van de Welkoop langs op de moestuindag.
    Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.

Misschien doe ik dat ook nog wel
    Hmm. Ik bleek koploper van de dag. Op de zuurteschaal welteverstaan.
    Dus nu moet ik voor straf 2kilo kalk per 10m2 moestuin gaan uitstrooien en inmasseren, en dit najaar opnieuw. Alleen de aardappelvelden hoeven niet want die houden wel van een beetje zuur, zei de Welkoopman. Op de fiets kon ik zoveel kalk niet beuren, dus moet ik nog weerom met de auto.

Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
    pi_79413694
    quote:
    Op zaterdag 20 maart 2010 21:28 schreef sigme het volgende:

Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
    Dat is gelukt. Bed 12 staat vol gele uien + twee rijtjes sjalotten en twee rijtjes rode uien.
    pi_79455748
    Bed 6: kalk, mest, 2 rijen tuinbonen.

En in voorzaaibakjes:
  • 12 Aubergine Firenze
  • 12 Aubergine Indische
  • 24 Tomaten Marzano (Roma oftewel pruimtomaten)
      dinsdag 23 maart 2010 @ 18:59:16 #176
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79501711

Ze zijn alweer van de herfst in 2008, maar ik dacht ik plaats ze voor de mensen die na deze paar warme dagen alweer uitkijken naar de herfst
    pi_79507742
    herfst

Ben heel blij met de lente. De fruitstruiken hebben van die leuke groene blaadjes.
    pi_79518568
    Mooie foto's .
    Hoewel ik natuurlijk alweer enorme oogsten voor de bril heb, ben ik nu nog dagelijks de blaadjes úit de bomen & struiken aan het kijken. Per dag is er meer groen zichtbaar.
    pi_79520251

lente
    pi_79599184
    Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
    Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
    pi_79599461
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 09:58 schreef Oceanonix het volgende:
    Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
    Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
    Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
    pi_79606299
    Dank je wel voor je antwoord.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 18:42:36 #183
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79618863
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 10:06 schreef sigme het volgende:

Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
    Hmm... dan ben ik eens benieuwd naar mijn peultjes, die al twee weken in de grond zitten, wat ook kan volgens de zaai-aanwijzingen...
    pi_79633607
    Ja maar het weer is wel iets anders geweest als de voorgaande jaren.
      zaterdag 27 maart 2010 @ 10:21:38 #185
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79637863
    Daarom ben ik ook zo benieuwd...

Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
    pi_79693483
    Ik heb me een beetje verslikt in de paardenmest. Heerlijke gerijpte oude paardenmest met veel stro.Heerlijk bouquet! Maar wel een kuub of vijf. Dat is toch wel erg veel om onder te spitten op nog geen 100 m2! Dus nou moet ik een mesthoop opzetten, want de buurvrouw vindt het niet leuk als ik de gebrachte mest een jaar op de erfgrens laat liggen.

Maar goed: de geplante krokussen staan mooi in bloei. Wat me verbaast: er schijnen diverse insecten te verdrinken of zo in de bloemen. Zitten ze bewegingsloos ondersteboven in die bloemen?
    pi_79697842
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 10:21 schreef Glesse het volgende:
    Daarom ben ik ook zo benieuwd...

Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
    ik zit met smart te wachten op mjin grotere kas. Dan kan ik de vensterbanken deels ontruimen. Drie grote kweekbakken en 2 minikweekbakjes zorgen dat het best vol staat.
    De katten liggen uit stil protest dan ook bovenop mijn kweekbakjes (en hengelen dan door de luchtgaten naar de plantjes....).
    pi_79702938
    ik heb gisteren lage slabonen in de kas voorgezaaid en in de buitengrond winterwortelen.
    Deze keer een geultje gegraven en daar eerst wat turf in gedaan.
    Vorig jaar had ik behoorlijk veel vertakte wortelen wat gebeurd als de grond erg hard is (ik heb kleigrond en toch had ik de grond vervangen).
    Dus deze keer is d egrond zo zacht als boter. Ben benieuwd.

De spinazie komt al op. Over een paar weken een derde regel zaaien.
    In de kas komt de broccoli al op.
    pi_79720428
    Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven. Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
      vrijdag 2 april 2010 @ 19:14:37 #190
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79878618
    Sjaakspark, ik zaai mijn spinazie altijd onder een net. Ofja, altijd... De eerste keer in mijn leven niet, maar toen hadden binnen een paar dagen de vogels (vooral duiven volgensmij) zich er volledig op gestort.

Het goede nieuws uit mijn tuin is dat de peultjes waar ik me zorgen om maakte langzaamaan boven de grond beginnen te komen.

Dit was mijn vensterbank vorige week. Om nog maar niet te spreken van mijn koude bak op de tuin en mijn koude bak in de achtertuin...
    pi_79878778
    Bij ons begint het ook goed te groeien! Tomaten, sla, wortel, paprika en komkommer in de kas en sinds vorige week uien en sla in de volle grond. Vandaag wat aardbeienplantjes gekocht en er achter gekomen dat tomatenplanten een euro kosten terwijl wij er 3 maanden over doen om ze zo groot te krijgen. Maar het gaat om de lol van het zien groeien zullen we maar zeggen...
    Dat is natuurlijk wel echt waar, het is onwijs leuk om elke dag weer te kijken wat er nu weer opkomt.

Verder in de vensterbank wat potten staan met zaadjes voor tuin planten. Kan niet wachten tot er meer naar buiten kan, maar daar wachten we nog even mee.
    pi_79878892
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 20:18 schreef sjaakspark het volgende:
    Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven. Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
    Wij hebben zelf zo'n poezenmonster, dus hebben er nu wat kippengaas over heen gelegd. Dat houdt ze ook wel weg! En als het straks boven de grond komt maar een vogelnet erover, de kat zorgt dat de vogels wegblijven en het net houdt de kat op afstand
    pi_79885349
    Glesse dat ziet er goed uit bij jouw in de vensterbank. De takken die ik nu over de spinazie heb liggen werken tot nu toe nog prima, en heb nog geen duiven daar gezien. Maar het net neem ik zeker in overweging (moet ik eerst even eentje halen)
    pi_79886186
    Ik zal de moestuin verrichtingen vanuit hier ook maar eens posten

Hier is ook al het een en ander de grond ingegaan.
    Wat was de grond hier ook heerlijk luchtig na de vorst van deze winter, toch wel fijn als je op de klei tuiniert

De plantuitjes zitten al in de grond (eerste jaar dat ze niet door de pieren weer boven de grond zijn geduwd) kort na het planten een regenbui er overheen.
    Verder buiten erwten peulen blauwschokkers en tuinbonen gezaaid.

Verder staan in de kas staan de raapstelen er ook al mooi op.

Dus nu maar hopen op een beetje mooi weer en de aardappelen kunnen ook de grond in.
    pi_79912962
    Zo, ik heb dan ook eindelijk de peultjes in de grond (bed 10).
    En ik denk dat we 2e paasdag de eerste maal spinazie eten (uit de kas).

We eten regelmatig verse witlof trouwens: het systeem van witlofwortels in een emmer is echt geweldig. Eén emmer met wat wortels in de verwarmde ruimte zetten en zoiets als drie weken later is er oogstbare -en schone- witlof. Ik wil dit jaar nieuw zaad kopen, van een witlofsoort die er speciaal voor geschikt is (dus voor dekloze forcering), maar de witlof ordinarus (Mechelse, dacht ik) doet 't dus ook prima.
    pi_79965174
    Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
    (Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.

Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
      maandag 5 april 2010 @ 15:43:34 #197
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79969009
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 13:31 schreef Hoothoot het volgende:
    Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
    (Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.

Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
    [ afbeelding ]
    Okra verlangt veel warmte voor de vorming van de langwerpige vruchten. Een succesvolle teelt is eigenlijk alleen mogelijk in een kas.
    Zaaien: april onder glas. Uitplanten op 60 cm onderlinge afstand in de kas.
    Bron: Zaadhandel van der Wal.

Verder staat HIER ook nog eea over de teelt van Okra. en HIER trouwens ook
    Alledrie de sites gevonden op resultatenpagina 2 van Google bij de zoekopdracht 'teelt okra'.
    pi_79990219
    nou de twee jaar oude boerenkool gaat nu toch echt doorschieten.
    Zal binnenkort even een foto maken. Heb de toppen eruit gehaald en vandaag maar weer eens van gegeten.
    pi_80344261
    Weer even wat vraagjes.

Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?

En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    pi_80351642
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 14:30 schreef Goldmund het volgende:
    Weer even wat vraagjes.

Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?
    Ja, deksel moet eraf; ze moeten wennen aan frissere temperatuur. Omsterker (en dikker) te worden. Verspenen kan geloof ik als ze een of twee echte blaadjes hebben.
    quote:
    En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    Of het echt waar is weet ik niet. De theorie is dat waterdruppels op het blad kunnen werken als een vergrootglas, waardoor de zonneschijn de plant verbrandt. Volgens mij kan je op die manier geen schade aanrichten als je netjes aan de voet watert.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 15-04-2010 18:12:27 ]
    pi_80352609
    En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
    Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.

Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
    In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.

Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
    De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
    pi_80364720
    mijn vensterbank staat ook overvol dit jaar

tomaten, aardbeien, paprika's, kruiden, spaanse pepers en olijven. Alles staat er nu sinds 2 weken, verspreid in mini-kweekkassen en de pepers en olijven heb ik gezaaid in een iets grotere (broeierige) kas. De aardbeien en tomaten beginnen nu te ontkiemen.

Misschien is het handig om hier een lijstje te droppen van fruit en groenen wat gekweekt kan worden in potten, gezien hier mensen zijn die alleen een balkon hebben en miss wel eens wat anders willen kweken dan de bekende aardbeien en tomaten?
    pi_80372008
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 18:19 schreef sigme het volgende:
    En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
    Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.

Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
    In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.

Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
    De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
    Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
    pi_80391407
    quote:
    Op vrijdag 16 april 2010 08:24 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
    De moestuin in verdeeld in twee delen; beide ongeveer 80m2.
    De tweede helft is er vorig jaar bijgekomen.

De eerste helft heeft bedden van ongeveer 1,25 * 4,5m, minus wat niet benutte randen dus zo'n 5m2
    In de nieuwe helft heb ik de bedden tweemaal zo groot gemaakt, 10m2.
    pi_80426246
    De paksoi in de kas is al boven! Binnen een week!
    Ik heb boontjes voorgezaaid in potjes, die nu in de kas staan. Ben benieuwd of ik daarmee de oogst kan vervroegen. Verder heb ik een heel aantal bedden gekuisd: gespit / geharkt / mest erover / kalk erover. In bed 7 (gok ik) heb ik nog 7 vroege aardappels gezet (Frieslander). In bed 8 uien. In deze bedden zijn later tomaten en aubergines gepland.
    pi_80467517
    In de voortuin komen er elke dag wel weer een paar beukekiemen bij! Sommige zijn heel donkergroen tot roodgroen, dus met een beetje geluk worden dat rode beuken. Spannend!!!
    Ik had ergens gelezen dat rode beuken geënt worden, maar gezien de prijs kon ik me dat al niet goed voorstellen.
      dinsdag 20 april 2010 @ 17:14:21 #207
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_80527092
    Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!

Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
    De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.

Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
    De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.

En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
    pi_80528139
    Slakken vinden hosta's lekker. Zo lekker dat er weinig van de hosta's zal overblijven.
    Het verzamelt makkelijker als ze maar op 1 plant zitten.
    pi_80529126
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:

En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
    En brede strook goed losgeschoffelde grond eromheen; 50cm. En probeer vogels en egels te lokken. Hier zitten veel spreeuwen en weinig slakken .

Verder zijn er zoutplankjes die je ergens omheen kan zetten.
    En er is koperplakband, dat zou je rondom je kasje kunnen plakken; daar willen ze niet over.
    Er bestaan ook plastik hekwerkjes waar ze niet overheen schijnen te willen, maar die weet ik niet te koop.
    pi_80534131
    Kan het niet laten om deze hier te citeren:
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 20:43 schreef AnusSoft het volgende:
    Hier een miele (1600 toeren) ook best stil.
    mja je betaalt er een voortuin voor.
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 22:52 schreef citywok het volgende:
    Dan heb je niet zo'n grote tuin zeker.
    pi_80534335
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:
    Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!

Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
    De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.

Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
    De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.

Mijn vader had een goede methode, maar dan moet je wel een sterke maag hebben.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Ja hallo, dan moet je het ook maar niet stiekem lezen!
      dinsdag 20 april 2010 @ 23:09:46 #212
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_80542923
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 20:08 schreef Kees22 het volgende:
    Kan het niet laten om deze hier te citeren:
    [..]

[..]

Whehe .

Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
    KuikenGuppy
    pi_80549616
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 23:09 schreef Burdie het volgende:

[..]

Whehe .

Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
    Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.

Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
    pi_80550289
    Mijn radijzen (en rucola en spinazie) zijn al geoogst
      donderdag 22 april 2010 @ 17:19:05 #215
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_80603803
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 09:22 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.

Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
    Nee, ze staan redelijk op een kluitje.
    KuikenGuppy
    pi_80688803
    he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
    De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
    Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
    pi_80692659
    quote:
    Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
    he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
    De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
    Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
    Tja bonen hebben nu eenmaal erg veel warmte nodig. Hier zijn de meeste ook al weggerot, en wat stinkt dat zeg, rotte bonen .
    Buiten ook de witlof en winterwortelen gezaaid. De erwten peulen en kapucijners hadden ook al water nodig, net als de aardbeien. Wat is het snel opgedroogd zeg niet normaal
    pi_80700041
    quote:
    Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
    Boontjes mogen geen mei zien..
    Half mei zaaien! Als je eerder wil zaaien, moet het in de kas of binnen. Ik heb potjes bonen in de pas; ze zijn nu aan het kiemen.

Vandaag een bedje aardbeien bijgeplant.
      maandag 26 april 2010 @ 15:22:24 #219
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_80729388
    Ik kom nog even terug op mijn slakkenverhaal:

Ik ben 's avonds met een zaklamp de tuin in gegaan, en ja hoor, in mijn kleine kasje zat een naaktslak vrolijk aan mijn sla te knabbelen. Het was de enige die er te bekennen was, en ik heb hem over de schuting heengewipt
    Helaas bleef het daar niet bij, en drie dagen geleden kwam ik met mijn zaklamp uit in een hoek van de tuin (waar helemaal niet zoveel planten staan) waar wel 25 slakken zaten. Deze heb ik allemaal verwijderd, maar de twee dagen erna zat die hoek weer helemaal vol met slakken. Ik heb nu een doosje escar-go gekocht.
    Mochten de slakken in de buurt komen van mijn sla en groenten, dan rest me niets dan dat gebied te gaan beschermen met dit middel wat slecht is voor slakken maar onschadelijk voor al het andere tuinleven...

Eergisteren overigens de eerste asperges gestoken, en zometeen eens kijken of er voor vandaag weer nieuwe zijn!
    pi_80734444
    Bij mij zijn de mieren weg (de radijzen zullen wel bijna op zijn).
    De poters zitten de grond in. De kapucijners staan nog rechtop ondanks de nachtvorst van vorige week.
    De kas is bijna een kas. Ben pas 3 weekenden bezig omdat ding opgebouwd te krijgen. Zal blij zijn als hij staat dan kan ik me weer focussen op de moestuin zelf.
    pi_80737059
    Asperges hier hebben nogal last van de droogte. Ze hangen erbij als slappe piemels .
    Afgelopen twee dagen heb ik ze maar wat bevochtigd.

Vandaag vanalles gedaan in de tuin: bed vol bietjes gezaaid, een paar rijtjes wortels, rijtjes snijbiet, sla, broccoleto, snijmoes en koolrabi.

Boontjes in de kas kan je bijna zíen groeien, net als de paksoi. De aubergines doen het bijzonder slecht, er staan er nu nog 2 te sterven, de rest is al dood. En van de bijgezaaide exemplaren zie ik nog niets. Tomaatjes zien er ook slecht uit, ik heb ze toch maar verspeend.
    Nieuw gezaaid: snijknoflook, andere tomaten, basilicum.

In de tuin zijn de tuinbonen goed boven, evenals de peultjes. De sjalotten en knoflook doen het ook enthousiast en de plantuitjes komen nu ook voorzichtig boven. Van de aardappels is nog niets te zien.

Vandaag een flinke portie van de Siberische snijkool gegeten, dat vind ik toch ook wel een aanwinst. Is de hele winter blijven staan en wil nu gaan bloeien (maar ik heb de bloemstengels eruit gesneden en opgegeten).
    pi_80750633
    Snijknoflook?
    pi_80753087
    Ik heb spruiten (Topline F1) gezaaid. Maar de jonge plantjes (een sprietje met twee blaadjes) vallen nu allemaal om. Ik kan mij niet voorstellen dat ze te weinig licht hebben, ze staan bijna de hele dag in de zon, maar toch worden ze zo lang dat ze onder het gewicht van de twee blaadje allemaal plat gaan. Komt dit wel goed of gaat het verkeer en moet ik er wat aan doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 27-04-2010 01:24:17 ]
    pi_80754185
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 23:46 schreef Kees22 het volgende:
    Snijknoflook?
    Soort van bieslook, maar dan met knoflooksmaak. Afgaande op het plaatje op het pakje.

Bolkesteijn, staan je spruitjes binnen?Zo'n te snel gegroeid, sliertig steeltje kan komen van te weinig licht, te veel warmte en teveel snelle meststof. Ik denk dat je spruitjes te warm staan .
    pi_80755574
    Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
      dinsdag 27 april 2010 @ 13:06:38 #226
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_80763487
    Even een kort vraagje; ik heb vingerhoedskruid en karpatenklokjes gezaaid in kweekbakjes maar ze komen nu op en zijn echt mini! 1 a 2 mm zal geen overdrijving zijn. Hoe kan ik die het beste verspenen?
    KuikenGuppy
    pi_80763784
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 09:03 schreef Oceanonix het volgende:
    Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
    . Voordeel van die snijknoflook zou moeten zijn dat het meerjarig is.

Vingerhoedskruid & karpatenklokjes verspenen: geen idee. Mogelijk weten ze daar hier meer van: Het grote bloemen en planten topic # Nazomeren! . Vingerhoedskruid is erg giftig.
    pi_80764654
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 13:06 schreef Burdie het volgende:
    Even een kort vraagje; ik heb vingerhoedskruid en karpatenklokjes gezaaid in kweekbakjes maar ze komen nu op en zijn echt mini! 1 a 2 mm zal geen overdrijving zijn. Hoe kan ik die het beste verspenen?
    Gewoon nog even wachten tot ze wat groter zijn. Dan gaat het een stuk makkelijker.
      dinsdag 27 april 2010 @ 14:14:11 #229
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_80766025
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:
    Vingerhoedskruid & karpatenklokjes verspenen: geen idee. Mogelijk weten ze daar hier meer van: Het grote bloemen en planten topic # Nazomeren! . Vingerhoedskruid is erg giftig.
    I know . Bedankt voor de link!
    KuikenGuppy
    pi_80770012
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:

[..]

. Voordeel van die snijknoflook zou moeten zijn dat het meerjarig is.

deze staat bij mij op het balkon net als de kruiden. En daar is niets meerjarig.
    De tuin is te ver om even heen en weer te gaan om de salade op te leuken. (het is maar 5 min fietsen)
    pi_80815415
    Mijn peulen en spinazie die ik anderhalve week geleden gezaaid heb, laten zich eindelijk boven de grond zien! In een vensterbankkasje had ik al een aantal peulen gekweekt en dat ging erg snel. Dus vandaar dat ik toch wel ongerust begon te worden.
    Mijn aardbeienplantjes doen het ook minder goed dan ik had gehoopt. Na ruim twee weken heb ik pas 7 piepkleine plantjes, terwijl ik er zo'n 30 gezaaid heb. Nu heb ik elders op internet al gelezen dat aardbeien lastig uit een zaadje te kweken zijn, maar is er misschien nog iets dat ik kan doen om de score te verbeteren?
    pi_80830105
    Ik merk zelf ook hoe gretig ik zaden en nieuw blad de grond of de tak uitkijk.
    Leerproces! Alles heeft zijn tijd nodig.
      dinsdag 4 mei 2010 @ 12:41:10 #233
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81003349
    Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

leek me wel leuk om mee te beginnen...iemand ervaring ??
      dinsdag 4 mei 2010 @ 14:26:27 #234
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81007554
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:
    Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

Yep, zo'n moestuintje heb ik hier ook staan .

De mijne is 60x120 en ik heb er acht 'velden' van 30x30 staan. Vorig jaar heb ik 'm nog laat in de zomer aangelegd en heb toen al een kleine oogst gehad. Dit jaar ben ik echter veel vroeger begonnen met zaaien en ik verwacht dan ook veel vaker, veel meer en veel langer te kunnen oogsten dan vorig jaar.

De meeste informatie voor de aanleg van mijn moestuintje heb ik van deze site gehaald: http://www.makkelijkemoestuin.com/index.html

Ik moet zeggen dat het mij bijzonder goed bevalt! Je moet geen grote oogsten verwachten, maar het is heel compact en daardoor efficiënt. Enig nadeel is dat als je bijvoorbeeld slakken hebt, je bijna de hele oogst van een gewas kwijt bent. Gelukkig is dat nooit veel .

Overigens heb ik mijn 'velden' nog weer met een kunststof randje van elkaar gescheiden, vorig jaar gingen de gewassen nog wel eens door elkaar lopen, omdat ik niet secuur genoeg had gezaaid.
    KuikenGuppy
    pi_81007585
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?
      dinsdag 4 mei 2010 @ 14:28:00 #236
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81007604
    Over slakken gesproken, ze zijn dit jaar wéér de broccoli aan het aanvallen . Ik had al wat slakkenkorrels gestrooid, maar die blijken dus niet afdoende. Biervallen zetten is geen optie.
    Mijn vriend opperde al een heel fijnmazig net over de broccoli te hangen. Bestaat zoiets en zou dat werken?
    KuikenGuppy
      dinsdag 4 mei 2010 @ 14:28:30 #237
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81007627
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 14:27 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?
    Ja dus, zie mijn post hier boven .
    KuikenGuppy
      dinsdag 4 mei 2010 @ 15:55:12 #238
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81010841
    jep is hetzelfde als makkelijke moestuin...maar als je google gebruikt met de engelse term vind je SITES vol !!

deze bijvoorbeeld:

http://www.mysquarefootgarden.net/
      dinsdag 4 mei 2010 @ 15:56:04 #239
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81010865
    quote:
    Overigens heb ik mijn 'velden' nog weer met een kunststof randje van elkaar gescheiden, vorig jaar gingen de gewassen nog wel eens door elkaar lopen, omdat ik niet secuur genoeg had gezaaid.
    hoe moet ik me dat voorstellen ??
      dinsdag 4 mei 2010 @ 16:04:32 #240
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81011173
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 15:56 schreef BuupWerk het volgende:

[..]

hoe moet ik me dat voorstellen ??
    ik heb de 'velden' onderling van elkaar gescheiden door stukjes borderband . Kan zo ff geen foto vinden.
    KuikenGuppy
    pi_81011454
    je kan ook lupine neerzetten. De slakken zitten daar bij mij continu tussen. Ik haal er regelmatig een flink aantal grote weg.

De broccoli staat nog binnen in de kas in het zaaipotje.
      dinsdag 4 mei 2010 @ 16:24:54 #242
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81011922
    kunnen de de wortels dan wel groeien ??
    met van dat borderband ?

wat heb je allemaal in je MM / SFG staan ??
      dinsdag 4 mei 2010 @ 16:34:46 #243
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81012282
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 16:11 schreef merry77 het volgende:
    je kan ook lupine neerzetten. De slakken zitten daar bij mij continu tussen. Ik haal er regelmatig een flink aantal grote weg.

De broccoli staat nog binnen in de kas in het zaaipotje.
    Dat kan ik ook nog doen, de broccoli gewoon afdekken .

@Buup: borderband geldt voor de breedte/lengte van de 'velden', niet voor de diepte ervan!

Ik heb staan:
    - rode kroten
    - boerenkool (moet ik nog zaaien)
    - broccoli
    - uien
    - wortels
    - slamix
    - radijsjes
    - spinazie
    - stamerwten (staan achter de MM, niet erin)

En verder heb ik nog in potten:
    - aardbei
    - tomaten
    - cayennepepers
    - paprika
    - rode peper
    KuikenGuppy
      dinsdag 4 mei 2010 @ 17:01:07 #244
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81013415
    oke ik ben alvast een lijstje aan het maken net als op de site die ik gaf zodat ik weet wat ik wil en hoeveel zaadjes per vierkant kunnen...nu vraag ik me af of de klimmers (bonen+tomaten) tegen de achterkant kunnen klimmen...

dan maak ik een bak met tegen de achterkant wapeningsnetten...(past leuk in bij de tuin)...waartegen die groenten dan kunnen klimmen...

of zou dat niet lukken ??
    pi_81015677
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 14:28 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ja dus, zie mijn post hier boven .
    Jouw post echt niet gezien. Zal wel niet ververst hebben tussendoor.
    pi_81015855
    Vliesdoek heet het. Het is niet goedkoop. Ik gebruik het om de koolvlieg op afstand te houden.
    Dus mijn bed met planten die gevoelig voor dit beest zijn staan hieronder. Dus ook de broccoli.
    Slakken hebben wel wat meer moeite om hier onder door te komen. Ik heb het redelijk strak gelegd waardoor er niets onderdoor kan.
      dinsdag 4 mei 2010 @ 18:47:57 #247
    43653 sigme
    Veraan
    pi_81017826
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 17:01 schreef BuupWerk het volgende:
    oke ik ben alvast een lijstje aan het maken net als op de site die ik gaf zodat ik weet wat ik wil en hoeveel zaadjes per vierkant kunnen...nu vraag ik me af of de klimmers (bonen+tomaten) tegen de achterkant kunnen klimmen...

dan maak ik een bak met tegen de achterkant wapeningsnetten...(past leuk in bij de tuin)...waartegen die groenten dan kunnen klimmen...

of zou dat niet lukken ??
    Waarom niet? Volgens mij had die jongen van de makkelijkemoestuin dat ook gedaan. Hij gebruikt trouwens ook een of ander speciaal spul om door de grond te mengen, isolatiekorrel. Wil je dat ook erdoor gaan doen? Ik moet ergens een internetadresje hebben waar het te koop is, geef even een gil als ik de url voor je moet opscharrelen.

Ik heb vandaag een tweede bed kroten gezet, en een groot bonenbed ligt startklaar. De droogbonen heb ik te weken gelegd; ik hoop dat ze dan wat beter willen kiemen.
    Morgen wil ik de zaaien, de droogbonen en de sperziebonen. Van beide heb ik ook plantjes: voorgekweekt in de kas.

In de kas zien de aardbeien er ook erg goed uit: grote groene planten, bloeien enthousiast en er zitten ook al vruchten aan. Nog een beetje klein en helemaal groen, maar als het nou eens een paar dagen mooi weer zou worden..
    Er valt niet te eten tegen de spinazie, snijbiet en sla in de kas. Het groeit harder aan dan we kunnen opeten. Dat geldt ook voor de rabarder.
    Asperges groeien nog niet zo hard dat we overvloed hebben, maar we hebben er nu toch al wel viermaal van gegeten.
    pi_81055847
    Vandaag bonendag
    Bed D: droogbonen
    Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
    In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
  • 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
    Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak
  • 1 rij Goldelfe (gele slabonen)
  • 1 rij Neckarköningin (snijboon)

Bed H: stamslabonen
  • 1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes)
  • 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes)
  • 4 rijen chinese boontjes
    pi_81068572
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
    Vandaag bonendag
    Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
    Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak

• 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes)
  • Wat een variatie! Leuk!
    pi_81075033
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 23:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een variatie! Leuk!
    Min of meer dezelfde variatie als vorig jaar, maar nu anders gerangschikt. Vorige jaar had ik rijtjes droogbonen tussen de slabonen staan. Maar dat blijkt uiterst onpraktisch bij het plukken van de slabonen. Zeker als er mensen komen "helpen".

Wat betreft de slabonen zie ik duidelijk verschil tussen bonensoorten, maar ik proef geen verschil. Allemaal sperzieboon (en allemaal heerlijk). Per ras apart invriezen zoals ik afgelopen jaar gedaan heb is dan ook niet de moeite waard.
    pi_81098072
    heb gisteren de overjarige boerenkool weggehaald. Die heeft zich naar het uitziet zelf al verzaaid. Dus dat hoef ik niet meer te doen.
    Wat compost er doorheen en de broccoli nu uitgeplant. Dus ik hoop dat de slakken elders in mijn tuin verblijven (of gewoon helemaal niet). Heb er al een hele hoop met de hand weggehaald.

Vrees dat de bonen helemaal niets worden dit jaar. Heb ze twee keer in de kas gezaaid, maar niets.
    Buiten heb ik ze ook al gezaaid, misschien komen ze daar wel op.

Aardbeien bloeien behoorlijk dit jaar. Daar ga ik in mijn eentje niet tegen op kunnen eten. De buren zullen wel blij met mij gaan worden.
    pi_81119462
    Bij mij staan de eerste tomatenplanten in de volle grond (in de kas). De kas is eindelijk dicht en kan dus in gebruik genomen worden.

Is dat voorweken van droogbonen echt nodig? Ik ga dit jaar voor het eerst bruine- en witte bonen en 2 soorten borlottibonen in de tuin zetten.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 10:00:52 #253
    43653 sigme
    Veraan
    pi_81121340
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 08:13 schreef Oceanonix het volgende:

Is dat voorweken van droogbonen echt nodig? Ik ga dit jaar voor het eerst bruine- en witte bonen en 2 soorten borlottibonen in de tuin zetten.
    Ik weet niet of dat voorweken veel winst oplevert, maar wel dat de afgelopen twee jaar de droogbonen bijzonder slecht kiemden in vergelijking met de slabonen. Ik hoop dat het voorweken het kiempercentage verhoogt.
    pi_81141833
    Hoeveel uur week jij ze?
      vrijdag 7 mei 2010 @ 18:43:04 #255
    43653 sigme
    Veraan
    pi_81144407
    In dit geval een uur of 18. De middag vóór ik ze zaaide in een bakje water gelegd.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 21:13:17 #256
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_81464370
    Vandaag kooldag.

Bedje 5 is het kleine kooltjesbed; daar stond al snijmoes en broccoleto, wat allebei nu aardig opkomt. En twee rijtjes koolrabi (voorzaai), waar er ook een aantal van zichtbaar zijn.
    Daar heb ik vandaag zes rijtjes voorzaai aan toegevoegd, ongeveer 20 zaadjes per rijtje:
    Spruitjes roodnerf
    Spruitjes Groninger Stiekema
    Spruitbroccoli Red Arrow
    Spruitbroccoli Nine-star Perennial
    Mergkool Prover
    Mergkool Cavalier Rouge

Op bed A heb ik de eerste voorgezaaide kooltjes verspeend:
    Drie witte kooltjes, twee rode, zes broccoli en zes paksoi.
    pi_81705999
    Afgelopen dagen veel in de kas bezig geweest. Tomatenplanten verspenen: er staan nu 64 tomaten in potten. Waaronder in elk geval gele, cherry, vlees- en pruimtomaten. En dan nog wat ongedefinieerde. Ook paarse bloemkool voorgezaaid, evenals sojabonen, kekers, aardakers, yam, knolvenkel en kummel en augurk.

In de kas staan ook drie pompoenen in pot, die kunnen langzamerhand wel naar buiten. Gister heb ik veld B ontdaan van onkruid en gras, kalk gestoord en mest erover. Ik hoop vandaag de boel met de spitriek in te werken, dan kunnen de pompoenen erin.

Tijdje geleden heb ik rabarber gezaaid, buiten, maar wel in perspotjes. Nu het wat warmer wordt zijn ze toch alle tien ontkiemd. Ik bestudeer dagelijks de boontjes, maar behalve een paar die zich bovengronds gewerkt hebben, zie ik nog niks komen. De in de kas voorgekweekte preludes zien er wel erg goed uit, de voorgekweekte Chinese boontjes minder.

Worteltjes en bietjes hebben wel de eerste blaadjes boven (laat hoor, dit jaar). Tuinbonen en peulen groeien errug langzaam, misschien ook last van de kou?
    Snijmoes en broccoleto zijn goed ontkiemd en lijken niet gehinderd door de lage temperaturen.

Oh, het bed voor de witlof is ook gevuld; 15 rijen witlof gezaaid. Ben benieuwd hoe dit nieuwe ras zich houdt - maar dan vooral nadat de wortels geoogst zijn, dus dat weet ik pas deze winter.
      vrijdag 21 mei 2010 @ 14:27:07 #259
    Stranger than fiction
    pi_81719665
    De zon schijnt, de BBQ is naar buiten gerold. En over BBQ's gesproken. Zijn er al varkens gearriveerd?
    pi_81734448
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 14:27 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
    De zon schijnt, de BBQ is naar buiten gerold. En over BBQ's gesproken. Zijn er al varkens gearriveerd?
    sigme's diergaarde (kip, schapen, varkens!)

Maar dat wordt winterkost .
    pi_81751798
    De passiebloem van vorig jaar maar opgegeven. Die komt nu niet meer op. En nieuwe zaden had de winkel niet.
    Dan maar nieuwe bloemen en planten. Vandaag ridderspoor gezaaid en akelei. Ik heb een voorkeur voor giftige planten, lijkt wel.
    Hoewel: klokjes en violen vallen daar niet onder.
    Metaforen ten top, als je ze wilt zien.

De beukenkiemplantjes worden aangevreten door spanrupsen. Gelukkig geen processierupsen, maar ze vreten wel alle struiken en bomen, dus ook kiemplantjes!, aan.
    pi_81752352
    Een passiebloem kan eigenlijk niet tegen te veel vorst. Je kan hembij de grond wat inpakken. Bij mijn ouders heeft hij het overleefd, maar de stam is daar al best een stuk dikker.

Gisteren vergeplukte spinazie gegeten, lekker.
    De worteltjes zijn al een paar weken op. Binnenkort maar opnieuw bonen zaaien.
    In de kas staat andijvie, spruiten en bloemkool klaar om uitgeplant te worden.
    pi_81779240
    quote:
    Op zaterdag 22 mei 2010 07:10 schreef merry77 het volgende:
    Een passiebloem kan eigenlijk niet tegen te veel vorst. Je kan hembij de grond wat inpakken. Bij mijn ouders heeft hij het overleefd, maar de stam is daar al best een stuk dikker.

Gisteren vergeplukte spinazie gegeten, lekker.
    De worteltjes zijn al een paar weken op. Binnenkort maar opnieuw bonen zaaien.
    In de kas staat andijvie, spruiten en bloemkool klaar om uitgeplant te worden.
    Ik had ze binnen gezaaid en toen bleek de eerst ontkiemde de andere te remmen. Daar kwam ik pas laat achter en toen heb ik de kiemplantjes apart gezet, dat ging beter.
    Toen binnen de bladeren af gingen vallen, heb ik ze och maar buiten gezet, wel vrij laat: begin november, geloof ik. Wel veel blad eroverheen gedaan, maar blijkbaar niet genoeg.
    Een vriendin heeft er een gekregen in een pot voor haar verjaardag en die had al bloemen. Die had ze wel op een beschutte plaats gezet, maar is ook nog steeds niet terug.

Nou ja: alles gaat voorbij. Volgend jaar nog maar eens proberen.

Ik kwam ergens iets tegen over een snelle klimplant die naar chocolade ruikt. Maar kan die niet meer vinden. Weet iemand daar meer van?
      dinsdag 25 mei 2010 @ 11:33:42 #264
    83190 Tinkerbel_ACC_
    Live curious!
    pi_81863575
    Hee allemaal,

ik heb sinds gisteren ook een kleine moestuin (ongeveer 3m2)! De eerste plantjes staan erin: een tomaat, een paprika (hoop dat die het gaat doen maar goed), een aubergine, verschillende soorten sla, bloemkool en andijvie Hopelijk wordt het wat!

Omdat ik graag hierna in de de herst ook nog wat in de tuin wil: moet ik nu al zaadjes in van die kweekbakjes gaan zetten of kan ik straks in juli of zo nog zaadjes in de grond doen? Zou zo graag boerenkool en bijv spruitjes willen hebben

Later wil ik ook een grote moestuin maar moet het nu hier nog mee doen.
    pi_81885002
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 11:33 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
    Hee allemaal,

ik heb sinds gisteren ook een kleine moestuin (ongeveer 3m2)! De eerste plantjes staan erin: een tomaat, een paprika (hoop dat die het gaat doen maar goed), een aubergine, verschillende soorten sla, bloemkool en andijvie Hopelijk wordt het wat!
    Je hebt niet de makkelijkste planten gekozen.. Ik hoop dat je tuin lekker zonnig ligt, dat zal je nodig hebben voor tomaat, paprika en aubergine. Sla en andijvie is gewoonlijk makkelijk, en bloemkool wisselt.
    quote:
    Omdat ik graag hierna in de de herst ook nog wat in de tuin wil: moet ik nu al zaadjes in van die kweekbakjes gaan zetten of kan ik straks in juli of zo nog zaadjes in de grond doen? Zou zo graag boerenkool en bijv spruitjes willen hebben
    Boerenkool kan zéker nog, voor spruitjes ben je eigenlijk te laat. Maar je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum .

Raadpleeg een zaaikalender voor andere zaaisels:
    http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm
    http://www.tuin-wiki.nl/Zaaitabel/ZaaikalenderGroenten

Of vraag het hier, dan zoek ik het op in m'n Grote Boek. Altijd fijn om te mogen raadplegen .
    Veel succes! En hou ons op de hoogte!
    pi_81885382
    Eindelijk ook een moestuin met;
    - aardbeien 12 stuks
    - 4 bloemkoolplantjes
    - 6 slaplanten (gemengde sla)
    - 4 broccoli plantjes (2 zijn gesneuveld door de hond en een konijn).
    - 2 courgetteplanten (die moeite hebben met in leven blijven)
    - 2 tomatenplanten
    - rijtje bonen
    - rijtje erwten
    - radijsjes, bosuitjes, maïs, sla net gezaaid en net boven de grond
    - bedje aardappelen

tvp voor tips dus bonen enz heb ik wel ervaring mee maar bloemkool ken ik alleen in afgedopte emmers dus al redelijk op grootte.
    pi_81885989
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 20:05 schreef Ml-etje het volgende:

- 2 courgetteplanten (die moeite hebben met in leven blijven)
    Het loont om courgetteplanten even een handje te helpen. Deksel van een kweekkasje bijvoorbeeld.

Tegen slakken en koude. Zodra de plant een beetje op stoom komt groeit het harder dan slakken kunnen vreten, maar in het begin winnen de slakken. En de relatief koude meimaand doet de groeisnelheid ook geen goed.
      dinsdag 25 mei 2010 @ 20:24:18 #268
    83190 Tinkerbel_ACC_
    Live curious!
    pi_81886506
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 19:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Je hebt niet de makkelijkste planten gekozen.. Ik hoop dat je tuin lekker zonnig ligt, dat zal je nodig hebben voor tomaat, paprika en aubergine. Sla en andijvie is gewoonlijk makkelijk, en bloemkool wisselt.
    [..]

Boerenkool kan zéker nog, voor spruitjes ben je eigenlijk te laat. Maar je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum .

Raadpleeg een zaaikalender voor andere zaaisels:
    http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm
    http://www.tuin-wiki.nl/Zaaitabel/ZaaikalenderGroenten

Of vraag het hier, dan zoek ik het op in m'n Grote Boek. Altijd fijn om te mogen raadplegen .
    Veel succes! En hou ons op de hoogte!
    Mijn tuintje ligt vanaf ongeveer 11 uur de rest van de dag in de volle zon (dus veel water geven ). De paprika wilde mijn vriend graag ... en die moet ik nu in leven gaan houden
    Ik heb nu ook gewoon plantjes gekocht, leek me een eerste veilige optie. We zullen zien, ik ben al blij als de helft lukt, dan is het eerste expiriment geslaagd !

Alvast bedankt! Ik ga iig boerenkool zaaien, dat eten we echt heel veel inde winter de rest ga ik even bekijken op de kalander eigenlijk maakt het allemaal neit veel uit, als er maar iets leuks groeit

Ik vroeg me alleen nog even af nav de kalender: is dat zaaien in de volle grond of in zo'n zaaikastje? want anders moet ik binnenkort al beginnen
    pi_81889037
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 20:24 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Ik vroeg me alleen nog even af nav de kalender: is dat zaaien in de volle grond of in zo'n zaaikastje? want anders moet ik binnenkort al beginnen
    Bij de 2e zaaikalender staat dat erbij, beantwoordt dat je vraag voldoende?
    Boerenkool hoef je zéker niet in een kasje voor te zaaien. Ik doe dat vaak wel, of in perspotjes die ik direct in de volle grond zet, zodat ik zeker weet dat er geen andere zaadjes inzitten en de plantjes goed kan uitplanten als ze groot genoeg zijn.
      dinsdag 25 mei 2010 @ 21:16:15 #270
    83190 Tinkerbel_ACC_
    Live curious!
    pi_81890100
    Jep dan hoef ik alleen maar zaadjes aan te schaffen en niet binnen op te kweken, nog makkelijker ik ga dit wel leuk vinden!
    pi_81905788
    een koud kasje helpt toch wel degelijk ook met jonge plantjes.
    Ik heb een deel van de broccoli gewoon in de grond en bij een aantal staat een koud kasje (zonder deksel overigens) er om heen.
    Degene die ik het koude kasje staan zijn groter gegroeid in twee weken dan degene erbuiten.
    pi_81948714
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 20:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Het loont om courgetteplanten even een handje te helpen. Deksel van een kweekkasje bijvoorbeeld.
    [ afbeelding ]
    Tegen slakken en koude. Zodra de plant een beetje op stoom komt groeit het harder dan slakken kunnen vreten, maar in het begin winnen de slakken. En de relatief koude meimaand doet de groeisnelheid ook geen goed.
    Ah zal eens kijken heb er in ieder geval 1 staan en anders een doorzichtig plasticje op stokjes?
    pi_81948824
    Boerenkool dat heb ik nog niet, hmm miss toch nog een keer kijken voor zaadjes.
    Heb nu wel radijsjes van max 1 cm hoog die moet ik straks gaan verspreiden, dat wordt een pincet pakken.
    pi_81955184
    bij mij heeft de boerenkool zichzelf verzaaid. Woon je in de buurt van Amstelveen? Heb er volgens mij nog een paar staan die ik moet wieden.
    pi_81955813
    quote:
    Op donderdag 27 mei 2010 03:36 schreef merry77 het volgende:
    bij mij heeft de boerenkool zichzelf verzaaid. Woon je in de buurt van Amstelveen? Heb er volgens mij nog een paar staan die ik moet wieden.
    Lief van je maar helaas omg. R'dam
    pi_82033848
    lache, een onderwerp over moestuinen...ik ga dit es volgen...mn ouders hebben ook zo'n moestuin.....kom er regelmatig.......5 minuutjes lopen naar het strand namelijk
    wat ik me dus afvraag is eigenlijk hoe ze dat vroeger deden....nu koopt mn vader aan het begin van elk seizoen kleine plantjes en zaadjes van allerlei groentes (bloemkool, andijvie, sla, aardappelen, tomaten, uien, bietjes, knoflook) en stopt dat in de grond...maar hoe deden ze dat vroeger toen er nog geen winkels en tuincentra bestonden waar je die plantjes kon kopen??? hoe kwamen ze dan aan de kleine plantjes voor bijvoorbeeld bloemkool of andijvie ofzo om te poten????
    pi_82040381
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 19:19 schreef HaagsPietje het volgende:
    ()
    maar hoe deden ze dat vroeger toen er nog geen winkels en tuincentra bestonden waar je die plantjes kon kopen??? hoe kwamen ze dan aan de kleine plantjes voor bijvoorbeeld bloemkool of andijvie ofzo om te poten????
    Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.

En als je die zaadjes in kleine bakjes zaait, kan je ze een paar weken laten poten.

Is allemaal niet moeilijk; maar het kost toch wat tijd en ruimte en aandacht, dus het is nóg makkelijker om het aan een ander over te laten en er een paar dubbeltjes voor te betalen.
    pi_82040738
    Sigme? waar haal jij je pootuitjes?
    pi_82042497
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 21:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.

En als je die zaadjes in kleine bakjes zaait, kan je ze een paar weken laten poten.

Is allemaal niet moeilijk; maar het kost toch wat tijd en ruimte en aandacht, dus het is nóg makkelijker om het aan een ander over te laten en er een paar dubbeltjes voor te betalen.
    thanks sigme!
    nog 1 vraag dan: hoe kun je zaadjes winnen van bijvoorbeeld bloemkool, andijvie en bietjes? wat ik er van zie is dat mn pa zo´n klein bloemkoolplantje in de grond plant die dan gaat groeien...maar wanneer en hoe moet je er dan de zaadjes vanaf halen?
    en ik begrijp uit jouw verhaal dat de meeste mensen dus aan het begin van het seizoen richting tuincentrum of markt gaan voor het kopen van zaadjes/kleine plantjes? en dat bijna niemand zelf uit eigen kweek voor zaadjes zorgt?

[ Bericht 9% gewijzigd door HaagsPietje op 29-05-2010 00:07:53 ]
    pi_82047909
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 21:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is echt wel heeeel vroegâh.
    Volgens mij bestaan de Boerenbonden en de LandbouwUniversiteit al sinds het einde van de 19de eeuw. Er waren ook veel en veel meer boeren en ook veel fabrieksarbeiders woonden in huizen waar een tuin bij hoorde. Voor een paar varkens en wat groenten.
    Dus volgens mij bestaat het centraal telen van zaden voor groenten best wel lang.

Beetje gezocht:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaadproductie_en_zaadteelt zonder tijd van beginnen.
    In http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluis_en_Groot wordt genoemd, dat de oprichter van het bedrijf in 1855 overleed.
    En de Landbouw Hogeschool, tegenwoordig Wageningen Universiteit, bestaat al sinds 1876: http://www.wur.nl/NL/over/historie/
    pi_82052992
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 00:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is echt wel heeeel vroegâh.
    Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 22:14 schreef HaagsPietje het volgende:

[..]

thanks sigme!
    nog 1 vraag dan: hoe kun je zaadjes winnen van bijvoorbeeld bloemkool, andijvie en bietjes? wat ik er van zie is dat mn pa zo´n klein bloemkoolplantje in de grond plant die dan gaat groeien...maar wanneer en hoe moet je er dan de zaadjes vanaf halen?
    en ik begrijp uit jouw verhaal dat de meeste mensen dus aan het begin van het seizoen richting tuincentrum of markt gaan voor het kopen van zaadjes/kleine plantjes? en dat bijna niemand zelf uit eigen kweek voor zaadjes zorgt?
    In mijn boek staat bij iedere plant hoe je er zaad van wint.

Bloemkool: lastig want verbastert makkelijk. In de herfst zaaien, overwinteren onder glas, voorjaar uitplanten in volle grond, in bloei laten schieten (evt wat kool wegsnijden). Bloemen aan de rand van de kool gebruiken voor zaad. Planten van eigen zaad zijn beter aangepast aan plaatselijke omstandigheden.

Andijvie: kruisbestuiver, niet tegelijk breedbladige en krulandijvie kweken. Aantal planten van laatste zaaibeurt selecteren, overwinteren onder koud glas, apr-mei uitplanten. Bloemstengel toppen op 60cm, vertakkingen inkorten. Zaad rijp in augustus, valt makkelijk af. Dus op tijd afsnijden en op luchtige plaats nadrogen.

Bietjes: Ook weer kruisbestuiver, kruist makkelijk met warmoes, voederbiet, suikerbiet. Biet in de winter bewaren, dan buiten zetten.In de zomer bloeit de biet. Zaadkluwens oogsten.

Er zijn best veel fanatieke tuinierders die eigen selecties kweken, maar er zijn er nog véél meer die gewoon kopen. Bij tuincentrum of zaadhandel.
    pi_82109213
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
    [..]

[ afbeelding ]

Bloemkool: lastig want verbastert makkelijk. In de herfst zaaien, overwinteren onder glas, voorjaar uitplanten in volle grond, in bloei laten schieten (evt wat kool wegsnijden). Bloemen aan de rand van de kool gebruiken voor zaad. Planten van eigen zaad zijn beter aangepast aan plaatselijke omstandigheden.

Andijvie: kruisbestuiver, niet tegelijk breedbladige en krulandijvie kweken. Aantal planten van laatste zaaibeurt selecteren, overwinteren onder koud glas, apr-mei uitplanten. Bloemstengel toppen op 60cm, vertakkingen inkorten. Zaad rijp in augustus, valt makkelijk af. Dus op tijd afsnijden en op luchtige plaats nadrogen.

Bietjes: Ook weer kruisbestuiver, kruist makkelijk met warmoes, voederbiet, suikerbiet. Biet in de winter bewaren, dan buiten zetten.In de zomer bloeit de biet. Zaadkluwens oogsten.

Er zijn best veel fanatieke tuinierders die eigen selecties kweken, maar er zijn er nog véél meer die gewoon kopen. Bij tuincentrum of zaadhandel.
    lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?

zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van die tuin. afgelopen week bloemkool eruit gegeten, een paar aardbeien en deze week staat er andijvie op het menu

wat ik zelf vooral in de gaten houd zijn de knoflookplanten! heb een heel bedje ongeveer anderhalve maand geleden in de grond gestopt, 1 partje per plant en nu staan er al behoorlijke stengels boven de grond uit.....weet jij hoe ik kan zien wanneer ik ze kan gaan rooien?! ben gek op knoflook en ben erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet!!!

nav jouw verhaal haal ik/m'n pa, volgend jaar gewoon weer lekker simpel bij het tuincentrum klinkt inderdaad nogal ingewikkeld en voor die moeite kun je beter een paar duppies neerleggen voor kant en klaar zaad
      zondag 30 mei 2010 @ 19:54:52 #283
    43653 sigme
    Veraan
    pi_82113070
    quote:
    Op zondag 30 mei 2010 18:23 schreef HaagsPietje het volgende:

[..]

lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?

zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van die tuin. afgelopen week bloemkool eruit gegeten, een paar aardbeien en deze week staat er andijvie op het menu

wat ik zelf vooral in de gaten houd zijn de knoflookplanten! heb een heel bedje ongeveer anderhalve maand geleden in de grond gestopt, 1 partje per plant en nu staan er al behoorlijke stengels boven de grond uit.....weet jij hoe ik kan zien wanneer ik ze kan gaan rooien?! ben gek op knoflook en ben erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet!!!

nav jouw verhaal haal ik/m'n pa, volgend jaar gewoon weer lekker simpel bij het tuincentrum klinkt inderdaad nogal ingewikkeld en voor die moeite kun je beter een paar duppies neerleggen voor kant en klaar zaad
    Handboek Ecologisch Tuinieren
    Auteur Herman Van Boxem
    ISBN 9080062642
    Uitgave van Velt (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren), kan via de webshop besteld worden, maar is ook verkrijgbaar bij beter gesorteerde boekhandels.

Knoflook is klaar wanneer het loof gaat afsterven. Je ziet het dan vergelen en om gaan vallen. Als je een goeie zomer hebt gehad heeft de knoflook dan een echte bol gemaakt, met teentjes. Als de knoflook wat laat gepoot is of een koude zomer, dan is het een klein bolletje van één ronde teen.

Als je wat leukere zaadjes wil (minder standaard), dan kan je ook bij een echte zaadhandel kijken. Ik bestel of haal vaak bij Vreeken (zit in Dordrecht). Die heeft een enórme sortering, ook veel minder reguliere selecties. Je kan er beter langsgaan dan op de webshop bestellen, of bestel in het laagseizoen (zomer-herfst). Als je in de winter bestelt en het in de lente wil hebben, duurt het vaak te lang omdat ze eigenlijk veel te veel klanten hebben.

Biologische zaadhandels hebben ook veel leuk spul: De Bolster staat goed bekend. Die zijn helemaal ingericht op bestellen, dus niet echt op bezoek.

Maar er zijn ook min-of-meer partikulieren die zelf zaden kweken en deze verkopen.
    Diana van Diana's mooie moestuin (leuke site, héél veel nuttige informatie of kweken van allerlei planten in moestuin & kas) kweekt eigen zaad en verkoopt dit.

Antonie van leven van het land heeft ook interessante zaden, en heeft een speciale knoflookverzameling.. Aardige vent.
    pi_82123032
    bedankt voor de tips wederom! ga denk ik zeker wel eens kijken bij die zaak in dordrecht! en die site over knoflook.....
    pi_82132226
    Ik ben zaterdag bij Vreeken geweest. Ik heb citroengras bij hem gekocht. Ook mierikswortel en dikke prei gekocht.
    Wat een leuke winkel. Kende hem wel van internet maar was nog niet eerder in de winkel geweest.

Bij de AH voor het weekend een wijnbes gescoord. Ben benieuwd naar de vruchten.
    pi_82174222
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, als je ergens speciale belangstelling voor hebt.
    Mijn rode beuken, mijn rode hennep. Dan ga je selecteren en bij elkaar zetten en zo. En met een kwastje bevruchten.
    quote:
    [..]

[ afbeelding ]
    Lijkt me een leuk boek!

En knoflook telen lijkt me leuk en lekker!

[ Bericht 2% gewijzigd door Kees22 op 01-06-2010 00:43:55 ]
    pi_82176763
    Knoflook telen vind ik ook erg leuk. Wisselend succesvol. Vorig jaar had ik een speciaal rasje (van Vreeken). Kwamen niet erg grote maar wel goeie bolletjes aan, met een paar forse tenen elk. Maar opvallender: ze bloeiden allemaal, en in de bloemknop kwamen een soort mini-knoflookteentjes.
    Ik heb dit jaar een bed vol met uitgepootte knoflookbloemteentjes. Ben heel benieuwd.
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
    Vandaag bonendag

• 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • De in de kas voorgekweekte preludes die er zo mooi bijstonden hebben erg geleden onder de nachtvorst van vorige week. De boontjes die juist ontkiemd waren hebben er geen last van gehad. Ook de Chinese boontjes en de Friese Woudbonen hebben minder geleden.
    quote:
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
  • De droogbonen kiemen wéér heel slecht. Geen Bruine kogel, geen Gele citroen. Het Friese Woud kiemt wel. De Goldelfe kiemt goed, de Neckarköningin voor de helft.
    Op de rij van de Neckarköningin heb ik vier stokken waar niets opgekomen was vervangen door pronkstokbonen Painted Lady. De drie rijen Bruine kogel & Gele citroen idem.

De nachtvorst was ook het einde van de drie pompoenen. Er staan nieuwe in de kas. Gister wel buitengezet: 5 augurkjes. Het gaat nu niet meer vriezen toch?
    pi_82205453
    Na nadere inspectie vandaag, heb ik ook de gewone stamslabonenflink bij moeten zaaien. Van de Daisy's is niets ontkiemd en daarvan had ik geen nieuwe, dus het bed is nu gevuld met Chineesjes en Preludes.
    pi_82513388
    Gisteren courgettes en pompoenen uitgeplant.
    Vandaag tussen de rijen asperges drie aubergines en 1 zoete aardappel (bataat) gezet.
    In de rij asperges heb ik tussen de nu doorgroeiende asperges soyabonen geplant. Deze had ik voorgezaaid in de kas en zijn goed opgekomen; doel is dit jaar bonen te oogsten om volgend jaar méér planten te kunnen kreken, en pas dan op zń vroegt oogsten voor consumptie.
    De kekers (kikkererwten) die in de kas zijn voorgezaaid doen het een stuk moeilijker, van de eerste zaai was er maar één ontkiemd. Vorige week opnieuw gezaaid en nu kiemen er een aantal. Het blijft sowieso een kasplant.
    pi_82516093
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 20:12 schreef sigme het volgende:
    Gisteren courgettes en pompoenen uitgeplant.
    Vandaag tussen de rijen asperges drie aubergines en 1 zoete aardappel (bataat) gezet.
    In de rij asperges heb ik tussen de nu doorgroeiende asperges soyabonen geplant. Deze had ik voorgezaaid in de kas en zijn goed opgekomen; doel is dit jaar bonen te oogsten om volgend jaar méér planten te kunnen kreken, en pas dan op zń vroegt oogsten voor consumptie.
    De kekers (kikkererwten) die in de kas zijn voorgezaaid doen het een stuk moeilijker, van de eerste zaai was er maar één ontkiemd. Vorige week opnieuw gezaaid en nu kiemen er een aantal. Het blijft sowieso een kasplant.
    Hoe groot zijn je courgettes nu?
    Krijg nu wel het idee dat ik de grond niet volledig benut
    pi_82518672
    De courgetteplantjes zijn euh, niet heel klein en nog lang niet groot.
    * loopt even naar buiten
    3 à 4 blaadjes, blaadjes nog geen 10cm in doorsnee.

Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
    Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
    pi_82520315
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
    * loopt even naar buiten

Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
    Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
    dan zijn de mijne even groot.
    Jeetje mina wat zet jij veel bij elkaar .
    Ga deze week maar weer eens plantje halen want dat het nuttiger kan is duidelijk.
    pi_82520830
    Nou, da's wel een 10m2-bed he? In elk geval, nu de plantjes nog klein zijn lijkt het nog een vooral leeg bed.

De kooltjes zet ik ook erg dicht op elkaar, maar wel met een Plan. Grote kolen (wit, rood, bloem) moeten wel 80cm uiteen (en inmiddels snap zelfs ik dat je ze dan ook beter 80cm ruimte kan geven). Maar zolang ze klein zijn kunnen ertussen wel paksoi, koolrabi en broccoli staan; deze zijn geoogst voordat die dikkerds zo dik zijn. De paksoi is inmiddels oogstbaar, terwijl de naastgelegen witte/rode kool nog niet groter is dan twee blaadjes van 10cm.

Ik moet weer eens foto's maken.
    pi_82521000
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:50 schreef sigme het volgende:
    Nou, da's wel een 10m2-bed he? In elk geval, nu de plantjes nog klein zijn lijkt het nog een vooral leeg bed.

De kooltjes zet ik ook erg dicht op elkaar, maar wel met een Plan. Grote kolen (wit, rood, bloem) moeten wel 80cm uiteen (en inmiddels snap zelfs ik dat je ze dan ook beter 80cm ruimte kan geven). Maar zolang ze klein zijn kunnen ertussen wel paksoi, koolrabi en broccoli staan; deze zijn geoogst voordat die dikkerds zo dik zijn. De paksoi is inmiddels oogstbaar, terwijl de naastgelegen witte/rode kool nog niet groter is dan twee blaadjes van 10cm.

Ik moet weer eens foto's maken.
    Ah dat is slim uitgedacht zeg!
    Kost je wel echt veel tijd zo of niet?
    pi_82521571
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:52 schreef Ml-etje het volgende:

Kost je wel echt veel tijd zo of niet?
    Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed! .
    Meeste werk is nog het buitengewoon omslachtige beheer van de tuinpaden. Ze zijn begroeid met gras, waarvan ik de kantjes afsteek (21 paden, 42 kantjes) en als ik rond ben moet ik nódig weer bij pad 1 afsteken.. Maar ach, baanloos. En de hond kan in elk geval begrijpen waar hij wel mag lopen.
    pi_82522058
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed! .
    Meeste werk is nog het buitengewoon omslachtige beheer van de tuinpaden. Ze zijn begroeid met gras, waarvan ik de kantjes afsteek (21 paden, 42 kantjes) en als ik rond ben moet ik nódig weer bij pad 1 afsteken.. Maar ach, baanloos. En de hond kan in elk geval begrijpen waar hij wel mag lopen.
    zolang het baanloos verder geen enorme problemen geeft is het ook wel een fijne ontspanning.
    pi_82531126
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
    * loopt even naar buiten

Poeh, dat is een intensiteit die ik niet op wil brengen.
    Maar: die 4 planten passen misschien wel bij elkaar (al vraag ik me af of tomaten wel in het rijtje passen), maar is het wel verstandig om planten die zo op elkaar lijken wel bij elkaar te zetten? In verband met ziektes en zo?
    pi_82534999
    quote:
    Op woensdag 9 juni 2010 00:32 schreef Kees22 het volgende:

() maar is het wel verstandig om planten die zo op elkaar lijken wel bij elkaar te zetten? In verband met ziektes en zo?
    Ja .

Het idee achter biologisch tuinieren met vruchtwisseling is dat je planten van dezelfde soort bij elkaar in één bed zet, en dan het volgende seizoen daar een plantsoort die niet voor dezelfde kwalen vatbaar is. Een ziekte heeft meestal ook een heel seizoen nodig om zich lekker te nestelen, en is daardoor pas een volgend seizoen schadelijk.

Bij sommige ziekten (schimmels) is het wel van belang dat elke individuele plant genoeg ruimte heeft, om voldoende wind & zon te vangen zodat het niet te nat & broeierig wordt.
    Ik heb de aardappels dan ook weer ruimer staan dan vorig jaar, want ook vorig jaar moesten we voortijdig oogsten dankzij phytophthora (en Coloradokevers; ik heb er dit jaar al weer 5 platgestampt).
    pi_82918000
    Ik ben inmiddels bezig om gaten te vullen. Een aantal dingen zijn niet goed of helemaal niet opgekomen.
    De wortel doet het helemaal niet. De bonen komen slecht op.
    De kapucijners staan in de bloei, net als de peulen.
    pi_82918055
    Dat bonen probleem ken ik gelukkig staan er wel genoeg voor drie rijtjes.
    De courgette schiet de grond uit
    De andijvie heb ik helaas niet dicht genoeg op elkaar geplant waardoor het nu verijdelde slakroppen worden maar eetbaar zijn ze toch wel

Hoe gaat het bij jou Sigme?
    pi_82918859
    Mijn mini moestuin gaat ook voorspoedig! Wel afgelopen week 1 sla moeten oosten (4 blladjes ) want die was omgeknakt met de harde wind van de dagen ervoor. De rest gaat heel goed, behalve de paprika (maar dat was te verwachten). De tomaat gaat uitstekend, heb de eerste kleine tomaatjes al gezien! Verder komt de sla en andijvie goed op, dus het wordt nog wel wat zo!

Ik wil in de winter iig boerenkool en winterspinazie zetten, moet ik die al gaan opkweken binnen of kan ik straks als de sla klaar is over 1-1,5 maand, gewoon zaadjes planten?

Ik vind het er heel gezellig uitzien allemaal!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')