abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69242174
Ik ben fier op je !
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 21 mei 2009 @ 00:20:43 #52
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_69247794
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 20:10 schreef sigme het volgende:
Oh, geen zorgen. Als je terugkomt van wereldreis is de moestuinwereld nog niet onherkenbaar veranderd .

Eergister bed G volgezet met stamslabonen: groene sperziebonen: chinese & prelude, en droogbonen: gele citroen.

Morgen moet ik witlof zaaien. En nog wat kooltjes voorzaaien denk ik.
hehe nee daar heb je gelijk in! Maar je kent het gevoel he, met je handen in de aarde te willen :-)
Wat zaad dat ik over had heb ik in een klein stukje achtertuin gezet (ik denk echt max. 3 m2). niks voorzaaien ofzo, gewoon zaad in de grond. Nu is er gisteren een slak op bezoek geweest in mijn tuin

Witlof, nog nooit gedaan, lijkt me leuk!
pi_69249073
Mensen

Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?

Iemand een idee?
pi_69251486
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Mensen

Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?

Iemand een idee?
Hier staat een hele detedailleerde beschrijving van hoe het beste tomaatjes op te kweken:
http://home.scarlet.be/gr(...)-herman-in-2007.html

Mijn antwoord zou zijn dat het ook afhangt van je zaaiwijze.
Heb je 1 zaadje in 1 perspotje -> plantjes vrij groot laten worden (4 echte blaadjes)
Heb je >1 zaadje in 1 perspotje -> vroeg verspenen (2 blaadjes)
Heb je niet in perspotjes maar in losse aarde gezaaid, redelijk vroeg verspenen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_69262291
Ik heb net Ostara-aardbeienplantjes geplant in een bak met coco-potgrond, dat is gemaakt van de bast van kokosnoten. Ik ben benieuwd hoe ze het daarop doen. Ik zal regelmatig moeten bijmesten want er zit niks in...
pi_69263949
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Mensen

Iemand een idee?
Wel een beetje laat denk ik, ik heb mijn tomatenzaadjes ergens eind februari/begin maart gezaaid. Nu staan ze al een maand buiten op het plat dak. Sommigen zijn al bijna 30 cm hoog.

Ik heb alles in emmers staan, in het begin heb ik ze uit elkaar gehaald en meer ruimte gegeven om iets door te groeien. Daarna gewacht tot ze wat echte bladeren hebben om ze daarna in de emmers te doen.
pi_69266275
De mini-moestuin is operationeel

Op het balkon staat nu: kruidenbak (basilicum, peterselie en diverse andere kruiden) munt, tomaten, cherrytomaatjes en aardbeien

Wij hebben een balkon op het zuiden, dus ben benieuwd naar de oogst!
pi_69329000
Heeft het nut om nu te beginnen met het zaaien van mais of is het seizoen daar al te kort voor?
pi_69329353
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 18:00 schreef Muzz_ het volgende:
Heeft het nut om nu te beginnen met het zaaien van mais of is het seizoen daar al te kort voor?
Ik moet ook nog zaaien. ik ben niet bekend met de maïsteelt, dus dat zegt niet veel verder.
Wel zegt mijn geweldige boek dat maïs in de 1e drie weken van mei gezaaid wordt. Dat vind ik dat we nog op tijd zijn .
pi_69330889
Bij zaaien van mais moet je zorgen dat het wat afgeschermd is. Ervaring leert dat de mais in het midden het hoogste en beste groeit.

Vandaag bij het tuincentrum twee wijnbessen gekocht. Nu nog even een soort klimrek vinden wat mee in de kuip kan en dan in de kuip planten en op het terras.

Was nog mooi meegenomen, want gister en vandaag bij tuincentrum het Oosten 10% korting op alle planten en bomen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_69572628
Mijn tomaten op het platte dak beginnen nu al bloemen te krijgen
Vind het wel heel vroeg, terwijl de planten maximum 40cm hoog zijn.
Er is al een bloem aan het verwelken, dus vrucht komt eraan als het goed is
pi_69573450
Mijn tomaten zitten nog in de kweekbak (soort kleine kas) gekiemde plantjes zijn nu 7 cm met elk 6 bladeren. Hoelang duurt het nog voordat ze 40 cm zijn inclusief vrucht?
pi_69574040
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 17:31 schreef sigme het volgende:
Gister alsnog zomerworteltjes gezaaid. Niet het hele bed(1) vol, de bedoeling is om in juni nog een paar rijen bij te zaaien.

Vandaag heb ik wat oude bakjes van de chinees tot voorzaaibakjes vermaakt, en daarin gezaaid:
  • Aubergine; 'Violetta di Firenze' en Indische 'Ravayya'
  • Tomaat; St Marzano en Lambada
  • Paprika 'Round of Hungary'
  • 6 maart tomaatjes gezaaid: er zitten aan de ene plant die in leven bleef (de rest heeft het toch een keer te koud gehad) nu tomaatjes ter grootte van een stuiterbal.
    Maar tomaten nu gezaaid zullen wel wat sneller zijn, denk ik. Overigens heb ik daarna opnieuw gezaaid, en hebben we een heel aantal goed uitziende tomatenplanten in bloei in de kas.

Gisteren courgettes en pompoen in de volle grond uitgeplant, en de augurk, en de aubergines die niet meer in de kas pasten. In de kas een bakje nieuwe voorzaai paprika's gemaakt, en nog wat nieuw gezaaide tomaatjes verspeend.

Vandaag boerenkool, palmkool en rode snijkool gezaaid. Vorige week nog een aantal spruiten geplant.
    pi_69574103
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 13:07 schreef ASSpirine het volgende:
    Mijn tomaten op het platte dak beginnen nu al bloemen te krijgen
    Vind het wel heel vroeg, terwijl de planten maximum 40cm hoog zijn.
    Er is al een bloem aan het verwelken, dus vrucht komt eraan als het goed is
    Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te worden Ook mijn planten zijn max 30 a 40 cm hoog.

Maar tomatenplanten hoeven toch ook niet heel groot te zijn om vruchten te kunnen krijgen?
    pi_69574272
    Cool

Ik heb een moes-vensterbank

Had ik maar een tuin....
    pi_69574401
    De frambozenstruik van mijn ouders begint ook te bloeien. Her en der al knoppen waarin een bloem zich lijkt te vormen. De paprikaplant doet het ook goed. De plant is nu ongeveer 40 cm groot en telt nu al een mogelijke oogst van 8 paprika's
    pi_69574695
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 14:13 schreef Noire het volgende:

[..]

Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te worden Ook mijn planten zijn max 30 a 40 cm hoog.

Maar tomatenplanten hoeven toch ook niet heel groot te zijn om vruchten te kunnen krijgen?
    Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ik

Met dit weer groeien ze fantastisch
    pi_69574792
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 14:39 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ik

Met dit weer groeien ze fantastisch
    Ik woon vrij hoog dus die van mij vangen redelijk wat wind.. Ben van de week tijdens die enorme onweersbui 's nachts nog het balkon op geweest om ze naar binnen te halen Was bang dat ze anders zouden knakken.
    Heb ze vrijdag idioot veel water gegeven, er is dit hele weekend niemand thuis om op ze te letten dus ik hoop dat ze het weekend doorkomen.. Zodra ik morgen of overmorgen weer thuis ben krijgen ze weer een extra plons..

Moet je tomaten in balkonbakken trouwens extra bemesten op den duur?
    pi_69581478
    Extra mest voor de tomaten is geen overbodige luxe. Liefst organisch, (half) verteerde stalmest is ook goed.

Tomaten planten groeien hoog op, het is beter ze te toppen zodat ze hun kracht aan de gewenste tomaten kunnen besteden. (Van de nieuwe dubbeltop steeds de kleinste een week laten staan, dat houdt de sapstroom gaande.)
    pi_69587571
    ik ben inmiddels ijsbergsla aan het oogsten.
    Mijn aardbeien moeten nog steeds van kleur verschieten.
    Ook heb ik van de week al rucola kunnen oogsten.

Mijn pepers hebben al wel bloemetjes de paprika nog niet.
    pi_69587794
    Ik had nog beloofd wat foto's van mijn groententuin te plaatsen.
    Belofte maakt schuld.

links de prei. In het koude kasje witlof en boerenkool van vorig jaar. Volgens mij is de witlof doorgeschoten, ben benieuwd of ik daar nog iets aan heb.
    In het midden de spinazie (ook doorgeschoten, gaat lekker).
    Rechts op de voorgrond nieuw gezaaide boerenkool, daarachter aardbeien.

dan een stukje verder:
    links: boerenkool. Net achter de kas van voor naar achteren:
    wortelen, broccoli, weer wortelen (de uitgedunde planten), daarachter twee soorten bonen.
    Aan de rechterkant spruiten.

En hier de blik van de andere kant.

Links is nog een roos New dawn te zien en aan de rechterkant staan van voor naar achter:
    prunus cistena, roos blessings, roos karen blixen, roos fredrick mistral.

Helemaal achterin is mijn kas te zien waar ik Australisch inheemse planten in kweek en ook de groenten voorzaai.
    pi_69588479
    Jij zal zelden groenten moeten kopen in de supermarkt denk ik
    Alleen beetje jammer dat je hele tuin in beslag is genomen, ik zou eerder een grasveldje en wat bloemen, en dan moestuintje achteraan ofzo. Genieten in de tuin is ook wel leuk
    pi_69589165
    Uhm, is niet mijn hele achtertuin hoor. Heb een hoekwoning dus 9m breed.

Hier een foto vanaf het terras richting achteren. Het groentetuin stuk beslaat niet meer dan een stukje van de tuin hoor.
    Achter de rolborder links staan struikrozen, daarachter Liatris. Dan een halfrond trellis met 3 soorten klimrozen (roze, wit en rood).
    Daarachter kogeldistels (Echinops) en Astilbe. Helemaal tegen het schuurtje staan Rhododendrons.
    Rechts achterin bij de wilgentakkenschutting staan Pileostegia viburnoides.

Op de voorgrond links staat een Banksia menziesii en rechts over het pad zie je een kangaroopoot (Anigozanthos flavidus) en halverwege het pad een Grevillea Robyn Gordon. Alle drie Australische planten. Links tegen het hek staan viburnums. Langs het pad (zowel voor als achter) staat heide.

Hier een blik vanaf het terras op de kas.

En van achter bij het schuurtje naar voren gericht.

Dus genoeg andere tuin zou ik zeggen.
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 23:16 schreef ASSpirine het volgende:
    Jij zal zelden groenten moeten kopen in de supermarkt denk ik
    Alleen beetje jammer dat je hele tuin in beslag is genomen, ik zou eerder een grasveldje en wat bloemen, en dan moestuintje achteraan ofzo. Genieten in de tuin is ook wel leuk
    pi_69682247

1

2

3

Mijn moestuin. Net wat dille en radijs ingezaaid en een partij onkruid verwijderd.

Heb geloof ik nog wel wat ruimte over.
    pi_69697520
    Leuke fotos!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')