abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79227978
Dankje voor je antwoord! Klinkt leuk die moestuindag, eens kijken of we een Welkoop in de buurt hebben. We willen inderdaad een soort teeltplan opstellen met een vruchtwisseling, even kijken welke indeling het beste is, ook qua zon enzo.
Als de resultaten een beetje goed zijn, zal ik het wel bijhouden op fok
pi_79237127
van de week ook bezig geweest.
Had een paar nog kleine prei plantjes die ik vorig jaar al gezaaid had maar niet uitgeplant. Stonden in de koude kas en hebben de vorst overleefd.

Heb ze vandaag uitgeplant.

Moet binnenkort ook weer gaan zaaien.

Heb ook nog steeds boerenkool staan die nu al twee jaar oud is. Begint hopelijk weer met groeien, is trouwens nu zo'n 60 cm hoog. Anders moet ik weer eens nieuwe zaaien.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_79241241
Snijd je dan iedere keer bladeren van die boerenkool af? Of probeerde je zaad te winnen?
pi_79261688
We zijn ook weer bezig Goed mest eronder wat al een jaar ligt en spitten
Helaas is het meeste zaaigoed door de muizen opgevreten
pi_79267469
ik haalde iedere keer een paar bladeren er van af.
Alleen in de winter was het bevroren en de bladeren nog te klein, dus heb ik niets gedaan. Nu beginnen ze weer verder te groeien.
Wel grappig. Ik dacht namelijk dat het 1jarig was. Eens kijken hoe lang ik ervan kan genieten zonder dat ze doorschieten. Zodra ze doorschieten gaan ze eruit.
pi_79279416
Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
Me vergist in het klaverzaad: 5 kg gekocht en dat bleek EUR 50 te kosten. Veel te veel zaad, dus als iemand uit de buurt wat wil hebben......
Per post opsturen wordt te duur, denk ik.

@merry77: leuk idee! Eens kijken of dat bij mij ook wil, gewoon voor de grap.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79284283
Ik kan nu echt niet meer wachten: vandaag gaan de uien de grond in!
Het weerbericht ziet er goed uit. Met het zaaien van wortelen wacht ik nog maar even. (iets te koud 's nachts denk ik).
pi_79307110
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:59 schreef Kees22 het volgende:
Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor .
Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_79361729
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 19:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor .
Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
Geen idee, ik heb ze als opschot/uitschot pas deze week uitgestoken en verplant. Hoop dat ze aanslaan.

Je vertelt me iets nieuws. Ik ken spierwitte en gelige bloesem, maar geen zoetige of zurige vruchten. Alleen wrange, waar je een goede wijn van kunt maken en daarvan weer een uitstekend destillaat. Nondedju wat lekker!
Maar ik heb me wel eens afgevraagd of er iets als rassen onderscheiden zou kunnen worden.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79365739
hallo,

even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
Hebben jullie tips om dat te voorkomen?
Alvast bedank, Goldmund
pi_79366172
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
hallo,

even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
Alvast bedank, Goldmund
Ja ze vinden de mooie losse grond wel aangenaam volgens mij. Wij hebben er een stroomdraadje omheen (zo'n schokapparaat voor vee) wat goed werkt, weet alleen niet of dit handig is in de stad.
pi_79378832
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
hallo,

Alvast bedank, Goldmund
Op http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/ is er vast wel een topic met tips.
pi_79386996
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:15 schreef sigme het volgende:
Als je serieus over wil komen maar niet teveel moeite wil doen, neem dan binnenkort een paar grondmonsters en ga 20 maart bij een filiaal van de Welkoop langs op de moestuindag.
Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.

Misschien doe ik dat ook nog wel
Hmm. Ik bleek koploper van de dag. Op de zuurteschaal welteverstaan.
Dus nu moet ik voor straf 2kilo kalk per 10m2 moestuin gaan uitstrooien en inmasseren, en dit najaar opnieuw. Alleen de aardappelvelden hoeven niet want die houden wel van een beetje zuur, zei de Welkoopman. Op de fiets kon ik zoveel kalk niet beuren, dus moet ik nog weerom met de auto.

Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_79413694
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 21:28 schreef sigme het volgende:

Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
Dat is gelukt. Bed 12 staat vol gele uien + twee rijtjes sjalotten en twee rijtjes rode uien.
pi_79455748
Bed 6: kalk, mest, 2 rijen tuinbonen.

En in voorzaaibakjes:
  • 12 Aubergine Firenze
  • 12 Aubergine Indische
  • 24 Tomaten Marzano (Roma oftewel pruimtomaten)
  • ik moet verrassend weinig
      dinsdag 23 maart 2010 @ 18:59:16 #176
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79501711

Ze zijn alweer van de herfst in 2008, maar ik dacht ik plaats ze voor de mensen die na deze paar warme dagen alweer uitkijken naar de herfst
    pi_79507742
    herfst

Ben heel blij met de lente. De fruitstruiken hebben van die leuke groene blaadjes.
    pi_79518568
    Mooie foto's .
    Hoewel ik natuurlijk alweer enorme oogsten voor de bril heb, ben ik nu nog dagelijks de blaadjes úit de bomen & struiken aan het kijken. Per dag is er meer groen zichtbaar.
    pi_79520251

lente
    pi_79599184
    Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
    Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
    pi_79599461
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 09:58 schreef Oceanonix het volgende:
    Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
    Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
    Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
    pi_79606299
    Dank je wel voor je antwoord.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 18:42:36 #183
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79618863
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 10:06 schreef sigme het volgende:

Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
    Hmm... dan ben ik eens benieuwd naar mijn peultjes, die al twee weken in de grond zitten, wat ook kan volgens de zaai-aanwijzingen...
    pi_79633607
    Ja maar het weer is wel iets anders geweest als de voorgaande jaren.
      zaterdag 27 maart 2010 @ 10:21:38 #185
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79637863
    Daarom ben ik ook zo benieuwd...

Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
    pi_79693483
    Ik heb me een beetje verslikt in de paardenmest. Heerlijke gerijpte oude paardenmest met veel stro.Heerlijk bouquet! Maar wel een kuub of vijf. Dat is toch wel erg veel om onder te spitten op nog geen 100 m2! Dus nou moet ik een mesthoop opzetten, want de buurvrouw vindt het niet leuk als ik de gebrachte mest een jaar op de erfgrens laat liggen.

Maar goed: de geplante krokussen staan mooi in bloei. Wat me verbaast: er schijnen diverse insecten te verdrinken of zo in de bloemen. Zitten ze bewegingsloos ondersteboven in die bloemen?
    pi_79697842
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 10:21 schreef Glesse het volgende:
    Daarom ben ik ook zo benieuwd...

Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
    ik zit met smart te wachten op mjin grotere kas. Dan kan ik de vensterbanken deels ontruimen. Drie grote kweekbakken en 2 minikweekbakjes zorgen dat het best vol staat.
    De katten liggen uit stil protest dan ook bovenop mijn kweekbakjes (en hengelen dan door de luchtgaten naar de plantjes....).
    pi_79702938
    ik heb gisteren lage slabonen in de kas voorgezaaid en in de buitengrond winterwortelen.
    Deze keer een geultje gegraven en daar eerst wat turf in gedaan.
    Vorig jaar had ik behoorlijk veel vertakte wortelen wat gebeurd als de grond erg hard is (ik heb kleigrond en toch had ik de grond vervangen).
    Dus deze keer is d egrond zo zacht als boter. Ben benieuwd.

De spinazie komt al op. Over een paar weken een derde regel zaaien.
    In de kas komt de broccoli al op.
    pi_79720428
    Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven. Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
      vrijdag 2 april 2010 @ 19:14:37 #190
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79878618
    Sjaakspark, ik zaai mijn spinazie altijd onder een net. Ofja, altijd... De eerste keer in mijn leven niet, maar toen hadden binnen een paar dagen de vogels (vooral duiven volgensmij) zich er volledig op gestort.

Het goede nieuws uit mijn tuin is dat de peultjes waar ik me zorgen om maakte langzaamaan boven de grond beginnen te komen.

Dit was mijn vensterbank vorige week. Om nog maar niet te spreken van mijn koude bak op de tuin en mijn koude bak in de achtertuin...
    pi_79878778
    Bij ons begint het ook goed te groeien! Tomaten, sla, wortel, paprika en komkommer in de kas en sinds vorige week uien en sla in de volle grond. Vandaag wat aardbeienplantjes gekocht en er achter gekomen dat tomatenplanten een euro kosten terwijl wij er 3 maanden over doen om ze zo groot te krijgen. Maar het gaat om de lol van het zien groeien zullen we maar zeggen...
    Dat is natuurlijk wel echt waar, het is onwijs leuk om elke dag weer te kijken wat er nu weer opkomt.

Verder in de vensterbank wat potten staan met zaadjes voor tuin planten. Kan niet wachten tot er meer naar buiten kan, maar daar wachten we nog even mee.
    pi_79878892
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 20:18 schreef sjaakspark het volgende:
    Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven. Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
    Wij hebben zelf zo'n poezenmonster, dus hebben er nu wat kippengaas over heen gelegd. Dat houdt ze ook wel weg! En als het straks boven de grond komt maar een vogelnet erover, de kat zorgt dat de vogels wegblijven en het net houdt de kat op afstand
    pi_79885349
    Glesse dat ziet er goed uit bij jouw in de vensterbank. De takken die ik nu over de spinazie heb liggen werken tot nu toe nog prima, en heb nog geen duiven daar gezien. Maar het net neem ik zeker in overweging (moet ik eerst even eentje halen)
    pi_79886186
    Ik zal de moestuin verrichtingen vanuit hier ook maar eens posten

Hier is ook al het een en ander de grond ingegaan.
    Wat was de grond hier ook heerlijk luchtig na de vorst van deze winter, toch wel fijn als je op de klei tuiniert

De plantuitjes zitten al in de grond (eerste jaar dat ze niet door de pieren weer boven de grond zijn geduwd) kort na het planten een regenbui er overheen.
    Verder buiten erwten peulen blauwschokkers en tuinbonen gezaaid.

Verder staan in de kas staan de raapstelen er ook al mooi op.

Dus nu maar hopen op een beetje mooi weer en de aardappelen kunnen ook de grond in.
    pi_79912962
    Zo, ik heb dan ook eindelijk de peultjes in de grond (bed 10).
    En ik denk dat we 2e paasdag de eerste maal spinazie eten (uit de kas).

We eten regelmatig verse witlof trouwens: het systeem van witlofwortels in een emmer is echt geweldig. Eén emmer met wat wortels in de verwarmde ruimte zetten en zoiets als drie weken later is er oogstbare -en schone- witlof. Ik wil dit jaar nieuw zaad kopen, van een witlofsoort die er speciaal voor geschikt is (dus voor dekloze forcering), maar de witlof ordinarus (Mechelse, dacht ik) doet 't dus ook prima.
    pi_79965174
    Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
    (Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.

Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
      maandag 5 april 2010 @ 15:43:34 #197
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79969009
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 13:31 schreef Hoothoot het volgende:
    Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
    (Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.

Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
    [ afbeelding ]
    Okra verlangt veel warmte voor de vorming van de langwerpige vruchten. Een succesvolle teelt is eigenlijk alleen mogelijk in een kas.
    Zaaien: april onder glas. Uitplanten op 60 cm onderlinge afstand in de kas.
    Bron: Zaadhandel van der Wal.

Verder staat HIER ook nog eea over de teelt van Okra. en HIER trouwens ook
    Alledrie de sites gevonden op resultatenpagina 2 van Google bij de zoekopdracht 'teelt okra'.
    pi_79990219
    nou de twee jaar oude boerenkool gaat nu toch echt doorschieten.
    Zal binnenkort even een foto maken. Heb de toppen eruit gehaald en vandaag maar weer eens van gegeten.
    pi_80344261
    Weer even wat vraagjes.

Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?

En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    pi_80351642
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 14:30 schreef Goldmund het volgende:
    Weer even wat vraagjes.

Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?
    Ja, deksel moet eraf; ze moeten wennen aan frissere temperatuur. Omsterker (en dikker) te worden. Verspenen kan geloof ik als ze een of twee echte blaadjes hebben.
    quote:
    En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    Of het echt waar is weet ik niet. De theorie is dat waterdruppels op het blad kunnen werken als een vergrootglas, waardoor de zonneschijn de plant verbrandt. Volgens mij kan je op die manier geen schade aanrichten als je netjes aan de voet watert.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 15-04-2010 18:12:27 ]
    pi_80352609
    En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
    Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.

Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
    In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.

Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
    De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
    pi_80364720
    mijn vensterbank staat ook overvol dit jaar

tomaten, aardbeien, paprika's, kruiden, spaanse pepers en olijven. Alles staat er nu sinds 2 weken, verspreid in mini-kweekkassen en de pepers en olijven heb ik gezaaid in een iets grotere (broeierige) kas. De aardbeien en tomaten beginnen nu te ontkiemen.

Misschien is het handig om hier een lijstje te droppen van fruit en groenen wat gekweekt kan worden in potten, gezien hier mensen zijn die alleen een balkon hebben en miss wel eens wat anders willen kweken dan de bekende aardbeien en tomaten?
    pi_80372008
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 18:19 schreef sigme het volgende:
    En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
    Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.

Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
    In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.

Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
    De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
    Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
    pi_80391407
    quote:
    Op vrijdag 16 april 2010 08:24 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
    De moestuin in verdeeld in twee delen; beide ongeveer 80m2.
    De tweede helft is er vorig jaar bijgekomen.

De eerste helft heeft bedden van ongeveer 1,25 * 4,5m, minus wat niet benutte randen dus zo'n 5m2
    In de nieuwe helft heb ik de bedden tweemaal zo groot gemaakt, 10m2.
    pi_80426246
    De paksoi in de kas is al boven! Binnen een week!
    Ik heb boontjes voorgezaaid in potjes, die nu in de kas staan. Ben benieuwd of ik daarmee de oogst kan vervroegen. Verder heb ik een heel aantal bedden gekuisd: gespit / geharkt / mest erover / kalk erover. In bed 7 (gok ik) heb ik nog 7 vroege aardappels gezet (Frieslander). In bed 8 uien. In deze bedden zijn later tomaten en aubergines gepland.
    pi_80467517
    In de voortuin komen er elke dag wel weer een paar beukekiemen bij! Sommige zijn heel donkergroen tot roodgroen, dus met een beetje geluk worden dat rode beuken. Spannend!!!
    Ik had ergens gelezen dat rode beuken geënt worden, maar gezien de prijs kon ik me dat al niet goed voorstellen.
      dinsdag 20 april 2010 @ 17:14:21 #207
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_80527092
    Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!

Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
    De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.

Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
    De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.

En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
    pi_80528139
    Slakken vinden hosta's lekker. Zo lekker dat er weinig van de hosta's zal overblijven.
    Het verzamelt makkelijker als ze maar op 1 plant zitten.
    pi_80529126
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:

En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
    En brede strook goed losgeschoffelde grond eromheen; 50cm. En probeer vogels en egels te lokken. Hier zitten veel spreeuwen en weinig slakken .

Verder zijn er zoutplankjes die je ergens omheen kan zetten.
    En er is koperplakband, dat zou je rondom je kasje kunnen plakken; daar willen ze niet over.
    Er bestaan ook plastik hekwerkjes waar ze niet overheen schijnen te willen, maar die weet ik niet te koop.
    pi_80534131
    Kan het niet laten om deze hier te citeren:
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 20:43 schreef AnusSoft het volgende:
    Hier een miele (1600 toeren) ook best stil.
    mja je betaalt er een voortuin voor.
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 22:52 schreef citywok het volgende:
    Dan heb je niet zo'n grote tuin zeker.
    pi_80534335
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:
    Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!

Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
    De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.

Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
    De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.

Mijn vader had een goede methode, maar dan moet je wel een sterke maag hebben.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Ja hallo, dan moet je het ook maar niet stiekem lezen!
      dinsdag 20 april 2010 @ 23:09:46 #212
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_80542923
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 20:08 schreef Kees22 het volgende:
    Kan het niet laten om deze hier te citeren:
    [..]

[..]

Whehe .

Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
    KuikenGuppy
    pi_80549616
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 23:09 schreef Burdie het volgende:

[..]

Whehe .

Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
    Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.

Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
    pi_80550289
    Mijn radijzen (en rucola en spinazie) zijn al geoogst
      donderdag 22 april 2010 @ 17:19:05 #215
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_80603803
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 09:22 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.

Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
    Nee, ze staan redelijk op een kluitje.
    KuikenGuppy
    pi_80688803
    he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
    De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
    Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
    pi_80692659
    quote:
    Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
    he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
    De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
    Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
    Tja bonen hebben nu eenmaal erg veel warmte nodig. Hier zijn de meeste ook al weggerot, en wat stinkt dat zeg, rotte bonen .
    Buiten ook de witlof en winterwortelen gezaaid. De erwten peulen en kapucijners hadden ook al water nodig, net als de aardbeien. Wat is het snel opgedroogd zeg niet normaal
    pi_80700041
    quote:
    Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
    Boontjes mogen geen mei zien..
    Half mei zaaien! Als je eerder wil zaaien, moet het in de kas of binnen. Ik heb potjes bonen in de pas; ze zijn nu aan het kiemen.

Vandaag een bedje aardbeien bijgeplant.
      maandag 26 april 2010 @ 15:22:24 #219
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_80729388
    Ik kom nog even terug op mijn slakkenverhaal:

Ik ben 's avonds met een zaklamp de tuin in gegaan, en ja hoor, in mijn kleine kasje zat een naaktslak vrolijk aan mijn sla te knabbelen. Het was de enige die er te bekennen was, en ik heb hem over de schuting heengewipt
    Helaas bleef het daar niet bij, en drie dagen geleden kwam ik met mijn zaklamp uit in een hoek van de tuin (waar helemaal niet zoveel planten staan) waar wel 25 slakken zaten. Deze heb ik allemaal verwijderd, maar de twee dagen erna zat die hoek weer helemaal vol met slakken. Ik heb nu een doosje escar-go gekocht.
    Mochten de slakken in de buurt komen van mijn sla en groenten, dan rest me niets dan dat gebied te gaan beschermen met dit middel wat slecht is voor slakken maar onschadelijk voor al het andere tuinleven...

Eergisteren overigens de eerste asperges gestoken, en zometeen eens kijken of er voor vandaag weer nieuwe zijn!
    pi_80734444
    Bij mij zijn de mieren weg (de radijzen zullen wel bijna op zijn).
    De poters zitten de grond in. De kapucijners staan nog rechtop ondanks de nachtvorst van vorige week.
    De kas is bijna een kas. Ben pas 3 weekenden bezig omdat ding opgebouwd te krijgen. Zal blij zijn als hij staat dan kan ik me weer focussen op de moestuin zelf.
    pi_80737059
    Asperges hier hebben nogal last van de droogte. Ze hangen erbij als slappe piemels .
    Afgelopen twee dagen heb ik ze maar wat bevochtigd.

Vandaag vanalles gedaan in de tuin: bed vol bietjes gezaaid, een paar rijtjes wortels, rijtjes snijbiet, sla, broccoleto, snijmoes en koolrabi.

Boontjes in de kas kan je bijna zíen groeien, net als de paksoi. De aubergines doen het bijzonder slecht, er staan er nu nog 2 te sterven, de rest is al dood. En van de bijgezaaide exemplaren zie ik nog niets. Tomaatjes zien er ook slecht uit, ik heb ze toch maar verspeend.
    Nieuw gezaaid: snijknoflook, andere tomaten, basilicum.

In de tuin zijn de tuinbonen goed boven, evenals de peultjes. De sjalotten en knoflook doen het ook enthousiast en de plantuitjes komen nu ook voorzichtig boven. Van de aardappels is nog niets te zien.

Vandaag een flinke portie van de Siberische snijkool gegeten, dat vind ik toch ook wel een aanwinst. Is de hele winter blijven staan en wil nu gaan bloeien (maar ik heb de bloemstengels eruit gesneden en opgegeten).
    pi_80750633
    Snijknoflook?
    pi_80753087
    Ik heb spruiten (Topline F1) gezaaid. Maar de jonge plantjes (een sprietje met twee blaadjes) vallen nu allemaal om. Ik kan mij niet voorstellen dat ze te weinig licht hebben, ze staan bijna de hele dag in de zon, maar toch worden ze zo lang dat ze onder het gewicht van de twee blaadje allemaal plat gaan. Komt dit wel goed of gaat het verkeer en moet ik er wat aan doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 27-04-2010 01:24:17 ]
    pi_80754185
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 23:46 schreef Kees22 het volgende:
    Snijknoflook?
    Soort van bieslook, maar dan met knoflooksmaak. Afgaande op het plaatje op het pakje.

Bolkesteijn, staan je spruitjes binnen?Zo'n te snel gegroeid, sliertig steeltje kan komen van te weinig licht, te veel warmte en teveel snelle meststof. Ik denk dat je spruitjes te warm staan .
    pi_80755574
    Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
      dinsdag 27 april 2010 @ 13:06:38 #226
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_80763487
    Even een kort vraagje; ik heb vingerhoedskruid en karpatenklokjes gezaaid in kweekbakjes maar ze komen nu op en zijn echt mini! 1 a 2 mm zal geen overdrijving zijn. Hoe kan ik die het beste verspenen?
    KuikenGuppy
    pi_80763784
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 09:03 schreef Oceanonix het volgende:
    Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
    . Voordeel van die snijknoflook zou moeten zijn dat het meerjarig is.

Vingerhoedskruid & karpatenklokjes verspenen: geen idee. Mogelijk weten ze daar hier meer van: Het grote bloemen en planten topic # Nazomeren! . Vingerhoedskruid is erg giftig.
    pi_80764654
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 13:06 schreef Burdie het volgende:
    Even een kort vraagje; ik heb vingerhoedskruid en karpatenklokjes gezaaid in kweekbakjes maar ze komen nu op en zijn echt mini! 1 a 2 mm zal geen overdrijving zijn. Hoe kan ik die het beste verspenen?
    Gewoon nog even wachten tot ze wat groter zijn. Dan gaat het een stuk makkelijker.
      dinsdag 27 april 2010 @ 14:14:11 #229
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_80766025
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:
    Vingerhoedskruid & karpatenklokjes verspenen: geen idee. Mogelijk weten ze daar hier meer van: Het grote bloemen en planten topic # Nazomeren! . Vingerhoedskruid is erg giftig.
    I know . Bedankt voor de link!
    KuikenGuppy
    pi_80770012
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:

[..]

. Voordeel van die snijknoflook zou moeten zijn dat het meerjarig is.

deze staat bij mij op het balkon net als de kruiden. En daar is niets meerjarig.
    De tuin is te ver om even heen en weer te gaan om de salade op te leuken. (het is maar 5 min fietsen)
    pi_80815415
    Mijn peulen en spinazie die ik anderhalve week geleden gezaaid heb, laten zich eindelijk boven de grond zien! In een vensterbankkasje had ik al een aantal peulen gekweekt en dat ging erg snel. Dus vandaar dat ik toch wel ongerust begon te worden.
    Mijn aardbeienplantjes doen het ook minder goed dan ik had gehoopt. Na ruim twee weken heb ik pas 7 piepkleine plantjes, terwijl ik er zo'n 30 gezaaid heb. Nu heb ik elders op internet al gelezen dat aardbeien lastig uit een zaadje te kweken zijn, maar is er misschien nog iets dat ik kan doen om de score te verbeteren?
    pi_80830105
    Ik merk zelf ook hoe gretig ik zaden en nieuw blad de grond of de tak uitkijk.
    Leerproces! Alles heeft zijn tijd nodig.
      dinsdag 4 mei 2010 @ 12:41:10 #233
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81003349
    Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

leek me wel leuk om mee te beginnen...iemand ervaring ??
      dinsdag 4 mei 2010 @ 14:26:27 #234
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81007554
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:
    Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

Yep, zo'n moestuintje heb ik hier ook staan .

De mijne is 60x120 en ik heb er acht 'velden' van 30x30 staan. Vorig jaar heb ik 'm nog laat in de zomer aangelegd en heb toen al een kleine oogst gehad. Dit jaar ben ik echter veel vroeger begonnen met zaaien en ik verwacht dan ook veel vaker, veel meer en veel langer te kunnen oogsten dan vorig jaar.

De meeste informatie voor de aanleg van mijn moestuintje heb ik van deze site gehaald: http://www.makkelijkemoestuin.com/index.html

Ik moet zeggen dat het mij bijzonder goed bevalt! Je moet geen grote oogsten verwachten, maar het is heel compact en daardoor efficiënt. Enig nadeel is dat als je bijvoorbeeld slakken hebt, je bijna de hele oogst van een gewas kwijt bent. Gelukkig is dat nooit veel .

Overigens heb ik mijn 'velden' nog weer met een kunststof randje van elkaar gescheiden, vorig jaar gingen de gewassen nog wel eens door elkaar lopen, omdat ik niet secuur genoeg had gezaaid.
    KuikenGuppy
    pi_81007585
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?
      dinsdag 4 mei 2010 @ 14:28:00 #236
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81007604
    Over slakken gesproken, ze zijn dit jaar wéér de broccoli aan het aanvallen . Ik had al wat slakkenkorrels gestrooid, maar die blijken dus niet afdoende. Biervallen zetten is geen optie.
    Mijn vriend opperde al een heel fijnmazig net over de broccoli te hangen. Bestaat zoiets en zou dat werken?
    KuikenGuppy
      dinsdag 4 mei 2010 @ 14:28:30 #237
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81007627
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 14:27 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?
    Ja dus, zie mijn post hier boven .
    KuikenGuppy
      dinsdag 4 mei 2010 @ 15:55:12 #238
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81010841
    jep is hetzelfde als makkelijke moestuin...maar als je google gebruikt met de engelse term vind je SITES vol !!

deze bijvoorbeeld:

http://www.mysquarefootgarden.net/
      dinsdag 4 mei 2010 @ 15:56:04 #239
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81010865
    quote:
    Overigens heb ik mijn 'velden' nog weer met een kunststof randje van elkaar gescheiden, vorig jaar gingen de gewassen nog wel eens door elkaar lopen, omdat ik niet secuur genoeg had gezaaid.
    hoe moet ik me dat voorstellen ??
      dinsdag 4 mei 2010 @ 16:04:32 #240
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_81011173
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 15:56 schreef BuupWerk het volgende:

[..]

hoe moet ik me dat voorstellen ??
    ik heb de 'velden' onderling van elkaar gescheiden door stukjes borderband . Kan zo ff geen foto vinden.
    KuikenGuppy
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')