abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71848638
Oogsten.

Als ik vaak kijk naar dit soort tuintjes zie ik meestal dat oogsten van bepaalde groentes allemaal in 1-2 weken tijd moet gebeuren. Maar het resultaat is soms dat mensen met 2000 radijsjes zitten of 24 bloemkolen. Kortom grote getallen.

Hoe doen jullie dat? Eten jullie dan 3x per dag een maaltijd met bloemkool? Verkopen jullie aan de groenteboer of geven jullie weg aan de vrienden en familie?
pi_71856005
Oogstspreiding.

Wat ik doe, of probeer te doen, is zorgen dat niet alles tegelijk geoogst hoeft te worden. Dus plant ik geen bed vol wortels, maar een half bed wortels, en een paar maanden later nog een half bed.
En niet te veel: één rijtje sla volstaat voor drie maanden. Dan hou ik allemaal slazaadjes over, maar dat zit me minder in de weg dan velden sla.
Kippen zijn ook nuttig - zo is doorgeschoten sla opeens lang zo erg niet .

Verder proberen de oogst niet allemaal direct op te hoeven eten. Ik heb nu 16 kg boontjes ingevroren. Bietjes kan je ook héél goed invriezen: koken, naar wens snijden of raspen, dan invriezen (smaak/substantie blijft na invriezen goed, maar hele bietjes zijn niet goed meer te snijden / raspen).
Als de bonen me boven het hoofd groeien laat ik ze echt dik worden, totdat de peul gaat indrogen, daarna oogsten en doppen, en dan krijg je droge witte bonen. Ook weer heel handig als voorraad. Verder ben ik van plan dit jaar bonen in te zouten.

Vorig jaar had ik teveel bloemkool tegelijk, toen heb ik bloemkool in azijn gezet, net als de augurk. Dit jaar 13kg courgette in zoetzuur verwerkt. En van witte kool maak ik zuurkool.

Kortom: spreiden & conserveren. Ik geef niet erg veel weg; bijna niemand zit er echt op te wachten.

En er ontsnobbelt me ook wel eens wat: vorig jaar kílo's andijvie naar de compost gebracht, dit jaar grote mooie rooie kolen en spitskooltjes. Er viel niet tegen te eten en het gaat rotten en rottende kool is heel smerig. Les: volgend jaar niet zo vroeg zoveel kool zetten. Kool eten = winterkost, dus moeten ze pas tegen die tijd aan oogsten toe zijn.

Andere les: niet verbouwen wat ik niet opeet. Andijvie bijvoorbeeld. Of radijs. Eten we niet. Is goed te verbouwen, maar ik doe het niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71870782
Ok, maar heb je niet bepaalde periodes waarin je groentes moet opzetten en als je te laat bent is het seizoen er te nat of te droog voor etc?
pi_71884662
Ja, groentes moeten binnen een bepaalde periode gezaaid/gepoot/geplant worden. Met behulp van kas / glas / binnenkweek kan ik de grenzen wat oprekken, en ik zaai boontjes wat eerder dan "mag", met risico op vorstschade. En ik zaai hele late bonen, kans dat er geen bonen aan komen.

Bieten heb ik dit en vorig jaar ook heel vroeg gezet, en daarvan vind ik het resultaat zeer mager. Dus dat doe ik niet weer.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 06:13:59 #105
24188 Belana
kloon van belana
pi_71895252
ah! hier komt al jouw groente vandaan! wat leuk zeg! en wat en werk! is je tuin vlakbij je huis?
stormy waters...
sailin'
pi_71932806
hoe krijg je de bloemkool mooi compact groeiend?
Want als ik ze zo in de tuin heb staan groeit de kool uit elkaar.
Van horen zeggen hoorde ik dat mijn tante het loof samenbond en dat je daardoor een compacte kool krijgt.

Klopt dat en weet iemand wat de beste manier is om dat te doen?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_71933753
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 21:39 schreef merry77 het volgende:
hoe krijg je de bloemkool mooi compact groeiend?
Want als ik ze zo in de tuin heb staan groeit de kool uit elkaar.
Van horen zeggen hoorde ik dat mijn tante het loof samenbond en dat je daardoor een compacte kool krijgt.

Klopt dat en weet iemand wat de beste manier is om dat te doen?
Ik weet in iedere geval dat je de buitenste bladeren om moet knaken en over de kool moet leggen, zodat de kool wit blijft en niet roze wordt. Als de kool uit elkaar valt had dat, geloof ik, iets met de bemesting te maken, maar ik weet nou niet meer of dat te veel of te weinig mest was.
pi_72036857
Vandaag weer naar de tuin geweest en daar lag weer een pompoen die verrot was. Wat doe ik fout? Dit is nl niet de eerste die verrot. De pompoen lag op een tegel en het heeft al een tijdej niet geregend, dus nat kon hij ook niet zijn. Er zijn er nu nog maar 2 over, waarvan 1 megagroot.

Bij de andere pompoenplanten komen wel bloemen, maar geen pompoenen grrr. De toppen heb ik er elke keer afgesneden. Dat moest stond ergens en ook hebben ze genoeg mest. De courgettes doen het wel supergoed.

Nu wacht ik nog op de beloofde buien van vanmiddag, want de tuin is kurkdroog en ik giet alleen bij het hoognodige, lees: de bonen. Ik heb alleen een tank van 1000 liter en als het niet regent is die ook zo leeg.

Gieten jullie veel?
pi_72070088
Ik geef alleen de planten in potten water. Indien nodig. Sinds een aantal weken hebben wij ook watertanks staan. 2x1000 liter. We waren dus echt aan het wachten op regen. Gisteravond werden we beloond met ongeveer 360 liter water. Kijk dat is nou kikken.
pi_72070395
Ik giet niet in de moestuinMet uitzondering van recent ge- of verplant spul.
In de kas wel, daar staat een ton, aangesloten op een regenton, met een vlotter erop. Afgelopen donderdag voor het eerst in maanden moeten bijtanken met kraanwater.

Voor de sierplanten hebben we ook 2 regentonnen staan. Elke regenton is ruim 200 liter.
pi_72470024
Lees al een tijd mee in dit topic. Woon nu nog drie hoog. Maar vanaf volgende maand heb ik een huis, met een klein tuintje. Niet veel ruimte, maar ben benieuwd wat er mogelijk is. Hebben jullie suggesties. Wil sowieso kruiden en zit te denken aan tomaten en sla. Zijn er ook groenten die je bijvoorbeeld na elkaar op hetzelfde stukje grond kan verbouwen?

Misschien een leuke tip voor de posters hier. Heb net wat series gekeken van river cottage. De eerste vier seizoenen zijn te kijken op dit net: http://www.factualtv.com/(...)520river%2520cottage
pi_72470532
Goldmund, kijk eens bij: http://www.makkelijkemoestuin.com/
Ik heb het zelf niet doorgelezen, maar ik ken wel enthousiaste lezers (die nog in de fase van goede voornemens verkeren ).
pi_72472481
Ben het aan het doorlezen. Erg leuke site! En het lijkt inderdaad voor een beginner met een klein tuintje een prima idee. Neemt weinig ruimte in, veel verschillende groenten, meerdere oogsten en veel minder werk dan in een gewone moestuin.

Heb gelukkig nog een hele herfst en winter voor de voorbereidingen.....
pi_72565293
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 21:55 schreef Goldmund het volgende:
Ben het aan het doorlezen. Erg leuke site! En het lijkt inderdaad voor een beginner met een klein tuintje een prima idee. Neemt weinig ruimte in, veel verschillende groenten, meerdere oogsten en veel minder werk dan in een gewone moestuin.

Heb gelukkig nog een hele herfst en winter voor de voorbereidingen.....
Dit is ook leuk en makkelijk: http://www.dewiltfang.nl/10370-groep/Vierkante%20Metertuin.html
pi_72565456
Ik heb afgelopen zondag 2 pompoenen naar huis gebracht. Had wel flink hulp nodig en moest met de auto naar de moestuin ipv op de fiets, want ze waren: 7.2 kg en 19,8 kg!

Ook weer lekker bietjes geoogst en we hadden ook wat druiven uit de tuin.
pi_73171882
Wegens ruzie met de photobucket kreeg ik laatst de foto's niet geupload. Maar nu wel.
Dus hier wat foto'tjes van een week of twee, drie oud.

Het wiltofbed:

Wortels, tomaten en spruiten op de achtergrond:

Pompoen en courgetteveld

Een aubergineplant van dichtbij

En oogst!
De buiten-aubergines gerooid en alle aubergines geplukt (in de kas staan ze nog).
Deze laatste buitenoogst was 4 kg.

Siepels, het deel dat mooi gehangen kon worden:

Pompoenen en wat andere zaken:
pi_73171915
En de stand van zaken nu: gister alle pompoenen geoogst en de planten geruimd.
Alle reuzenbieten geruimd. Mooie enorme bieten, daar niet van, maar ze zijn niet lekker. Echt niet lekker. Weg d'r mee.
Alle tomaten geoogst en planten geruimd. Toch nog weer 6kg tomaat eraan, terwijl ik er twee week geleden ook al eens 3kg van had geoogst. In de kas staan nog een aantal tomatenplanten.

Wat aardbeienplantjes bijgezet.

Het laatst gezette bed boontjeslevert uitstekend: de struikboontjes eten we al weer een week of twee, de stokbonen komen denk ik deze week op eetbare grootte en de snijbonen moeten nog even wachten tot ik tijd & ruimte heb ze te malen en in te zouten.
De andere bonenvelden heb ik verwaarloosd - over enige tijd zal ik de droge peulen oogsten, doppen en dan als droge bonen in potten doen. Maar het meeste is nu al wel dik maar nog niet droog.
pi_73179513
Sigme, hoe werk jij de witlof om naar die mooie kroppen?
Want ik heb het laatst geprobeerd, maar het resultaat was niet echt om te gebruiken.

Hoe vochtig moet het staan?
Moet het echt in turf staan?

Recent weer een tweede oogst boontjes gedaan en de later gezaaide bonenplant geeft nu ook al bijna bonen.

De boerenkool zit onder de luis en rupsen. Evenals de spruiten. Erg irritant.
Heb overigens de eerste spruiten geplukt en in de vriezer gelegd.

Ik moet de aardbeienplantjes wat her en der verzamelen (heb ervoor gekozen dit jaar flink te laten stekken zodat ik het bed kan vernieuwen).
  maandag 28 september 2009 @ 15:24:02 #119
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_73181179
vraagje,

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat aardappelen de grond verpesten, waardoor je er de volgende 2 jaar niets kan planten. Klopt dat? Of is er een ander soort 'regel' voor? Want eigenlijk zou ik best aardappeltjes willen gaan verbouwen..
pi_73188004
Nou, om nou te zeggen dat ik prachtige witlofkroppen had is overdreven.
Wel bruikbare kropjes, dat wel.

Ik heb de wortels ingetafeld in gewoon zwart zand, in een kuil die ik in de moestuin gemaakt had. Nadat de wortels tot bovenaantoe netjes in zwart zand zaten, zat het bovenniveau nog zo'n 10cm ondergronds denk ik. Daaroverheen heb ik scherp wit zand gedaan totdat de kuil vol was, daarop stro, iets als 20cm denk ik, en dan een opengeknipte vuilniszak er overheen, met stenen op de rand.

Dit jaar wil ik ook wat witlof in een forceeremmer proberen. Dus intafelen in emmer, zwart plastik erover, koud wegzetten, en warm neerzetten enige tijd voordat ik witlof wil eten. 't Schijnt te kunnen..
pi_73188260
Aardappels die de grond bederven moet iets met klokken en klepels te maken hebben, waarbij de klok en de klepel ietwat afgedreven zijn.

Ná aardappels is de grond uitstekend bruikbaar voor vanalles en nog wat.
Behalve, (en dat zal die klok in de verte wel wezen) behalve voor aardappels. Na aardappels mogen er drie jaar geen aardappels op datzelfde stuk grond.

De reden is aardappelmoeheid: aaltjes in de grond. Eenmaal aardappelmoe moet een stuk land wel een jaar of tien aardappelvrij blijven. Máár: tegenwoordig zijn er aardappelrassen die aardappelmoerestistent zijn. Daarmee kan je wel jaar na jaar aardappels op hetzelfde stuk land verbouwen.

Pas wel op voor phytophthora (aardappelziekte, is wat anders dan aardappelmoeheid). Als je dat nu niet in je grond hebt, is het de moeite waard dat zo te houden. Hetzelfde geldt voor Coloradokevers.

Je kan ook een aardappelkist maken:

Voor uitgebreidere & Nederlandse toelichting: http://www.makkelijkemoestuin.com/aardappelkist.html
pi_73195276
Wat ik niet snap. Ik heb de wortels een stukje afgesneden zodat je van de knol een tien centimeter over houdt.
Die tafel je in. Het afgesneden topje met zeg een centimeter boven de knol afgesneden houd je boven de grond??
Of komt dat ondergronds te staan??

even een plaatje van hoe ik het had, maar niet echt werkte.

het loof werd niet compact. En doordat het te vochtig was ging het toch wat verteren hier en daar en trok slakken aan.

Kan jij voor de wat visueel ingesteld ik een verhelderend plaatje maken?
Ik moet het toch eens onder de knie krijgen (liefst dat ik dat volgend jaar kan proberen, want het is een van mijn lievelingsgroenten).
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:02 schreef sigme het volgende:
Nou, om nou te zeggen dat ik prachtige witlofkroppen had is overdreven.
Wel bruikbare kropjes, dat wel.

Ik heb de wortels ingetafeld in gewoon zwart zand, in een kuil die ik in de moestuin gemaakt had. Nadat de wortels tot bovenaantoe netjes in zwart zand zaten, zat het bovenniveau nog zo'n 10cm ondergronds denk ik. Daaroverheen heb ik scherp wit zand gedaan totdat de kuil vol was, daarop stro, iets als 20cm denk ik, en dan een opengeknipte vuilniszak er overheen, met stenen op de rand.

Dit jaar wil ik ook wat witlof in een forceeremmer proberen. Dus intafelen in emmer, zwart plastik erover, koud wegzetten, en warm neerzetten enige tijd voordat ik witlof wil eten. 't Schijnt te kunnen..

[ Bericht 8% gewijzigd door merry77 op 28-09-2009 22:13:02 ]
  dinsdag 29 september 2009 @ 12:29:48 #123
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_73207031
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:08 schreef sigme het volgende:
Aardappels die de grond bederven moet iets met klokken en klepels te maken hebben, waarbij de klok en de klepel ietwat afgedreven zijn.

Ná aardappels is de grond uitstekend bruikbaar voor vanalles en nog wat.
Behalve, (en dat zal die klok in de verte wel wezen) behalve voor aardappels. Na aardappels mogen er drie jaar geen aardappels op datzelfde stuk grond.

De reden is aardappelmoeheid: aaltjes in de grond. Eenmaal aardappelmoe moet een stuk land wel een jaar of tien aardappelvrij blijven. Máár: tegenwoordig zijn er aardappelrassen die aardappelmoerestistent zijn. Daarmee kan je wel jaar na jaar aardappels op hetzelfde stuk land verbouwen.

Pas wel op voor phytophthora (aardappelziekte, is wat anders dan aardappelmoeheid). Als je dat nu niet in je grond hebt, is het de moeite waard dat zo te houden. Hetzelfde geldt voor Coloradokevers.

Je kan ook een aardappelkist maken:
[ afbeelding ]
Voor uitgebreidere & Nederlandse toelichting: http://www.makkelijkemoestuin.com/aardappelkist.html

Na aardappels geen aardappels... Juist,.... klinkt zo verrekte onlogisch....
Ik denk dat ik dan toch maar ga kijken voor een aardappelkist (als mijn vriendin dat goed vind haha) of met een aantal andere groenten..

Dank je Sigme!

Zijn er voorstellen die ik nu zou kunnen planten? Of kan ik beter tot de winter voorbij is?
nvm... ik wacht de winter wel af... heb een hekel aan de kou

[ Bericht 3% gewijzigd door Andiamo op 29-09-2009 12:38:56 ]
pi_73217975
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:03 schreef merry77 het volgende:

Kan jij voor de wat visueel ingesteld ik een verhelderend plaatje maken?
Ik moet het toch eens onder de knie krijgen (liefst dat ik dat volgend jaar kan proberen, want het is een van mijn lievelingsgroenten).
[..]
Euh, ik ben visueel niet zo verhelderend. Maar wat ik wel kan is een plaatje maken van het plaatje in mijn boek, wat ik min of meer heb opgevolgd.

Op de bovenkant van de afgesneden wortels ligt dus nog een stevige laag zand.
Ik had mijn wortels trouwens niet ingekort (het waren al zulke kleintjes). Ik had ze min of meer op grootte gesorteerd, en dan de grootste eerst gezet en de kuil wat schuin laten oplopen. Van de kleintjes kwam trouwens geen witlof.

Als gezegd: in een emmer moet ook kunnen; dat wordt dan zoiets:

(bron, staat ook uitleg over witlof forceren: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/witloof_forcerie.htm )
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:57:09 #125
270332 Sjaakmat
Stukje lopen?
pi_73218178
Wauw dat is een flink tuintje.
Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
pi_73223478
Sigme, bedankt. Ziet er naar uit dat ik toch wat fouten heb gemaakt.
Kan jij trouwens nog de tekst van de linkerkolom onderaan nog opschrijven?

Volgend jaar dus opnieuw proberen. Jammer moet ik een jaar wachten. De wortels die ik er van had zijn nu helaas niet meer bruikbaar.
  dinsdag 29 september 2009 @ 22:49:18 #127
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_73226977
Bij ons hebben rupsen de hele moestuin opgevreten .
Wat kan ik daar een volgende keer tegen doen?
En wat kan ik *nu* met de moestuin doen? Het ligt nu namelijk braak en dat vind ik zo'n sneu gezicht...
KuikenGuppy
pi_73235113
@Burdie:
ik heb ook last van rupsen (gehad en heb het nog steeds).
Vooral boerenkool, spruitjes worden aangevreten en soms ook bloemkool.

Heb nu ook enorme hoeveelheid witte luizen in mijn boerenkool. Hele bladeren met alleen nerven nog over. Ziet er niet uit.

De rupsen kan je bestrijden door regelmatig de planten te controleren en de rupsen met handschoenen aan weg te halen. (je knijpt ze heel snel fijn).
Maar met die luizen denk ik er over om volgend jaar wel te gaan spuiten. Ben nog aan het kijken waarmee, want wil dat wel milieuvriendelijk doen.
pi_73251921
Overgetypt; her en der wat ingekort:

De kuil moet 20-30cm diep zijn zodat de bovenkant van de wortels ongeveer gelijk komt met het grondoppervlak. Breedte / lengte naar eigen inzicht. Eens met de spade goed uitgegraven, de bodem met spitriek lossteken & verkruimelen. Evt. wat verteerde compost erdoor. Wat kalk toevoegen is gewenst, omdat kropteelt hogere Ph vraagt (7 - 7,5) vraagt. Beter is nog bekalking al in voorjaar uit te voeren. Kalk zou preventief tegen schimmels helpen.

Plaats wortels lichtjes schuin, vlak tegen elkaar in de kuil. Je kan ze sorteren op dikte en lengte. Dunnere wortels maken sneller een (kleinere) krop. Vertakte wortels zijn wat onhandig maar maken grote kroppen. Zij hebben immers meer haarwortels op hun schors dan mooie rechte!

Sorteren op lengte geeft je de mogelijkheid de kuil plaatselijk wat te verhogen of te verlagen, zodat aan de bovenkant alle snijvlakken mooi op dezelfde hoogte komen en als het ware een tafel vormen. De wortelhals komt +- 2 cm onder het grondoppervlak.

Als alle wortels erin zitte strooi je er een laagje verkruimelde aarde van +- 2cm bovenop. Grond van molshopen is hiervoor dankbaar materiaal. Die grond ga je zo begieten dan hij tussen de wortels spoelt. Dat is van belaang voor de ontwikkeling en de werking van de haarwortels. Je gebruikt 10 tot 30 liter per m2 , afhankelijk van de vochtigheidsgraad van de aarde. Als de wortels wat onregelmatig van vorm zijn, strooi je er een nieuw laagje grond over en begiet je opnieuw, zodat tussen de wortels in overal aarde gespoeld wordt. Als de grond droog is, mag je nog heel wat meer gieten want voor de groei van het loof is heel wat water nodig.

Het geheel dek je af met een laagje aarde. De aarde zorgt voor isolatie en duisternis. Hij moet zeer goed verkruimeld zijn. Organische stof (humus, compost) zit er best zo weinig mogelijk in want dat geeft meer rotte blaadjes of zelfs rotte kroppen. Lichte grond is beter geschikt dan zware. Door de dikte van de laag dekgrond te varieren kunnen we de vroegheid van het loof wat sturen.

Dunne laag (5-10cm): zeer vroeg loof, 15-20: normaal, 40cm heel laat.

Vervolgens komt er als extra isolatie een laag stro bovenop. Mag ook hooi / bladeren zijn. Tenslotte afdekken met golfplaat of plastic.
pi_73252084
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef Burdie het volgende:
Bij ons hebben rupsen de hele moestuin opgevreten .
Wat kan ik daar een volgende keer tegen doen?
En wat kan ik *nu* met de moestuin doen? Het ligt nu namelijk braak en dat vind ik zo'n sneu gezicht...
Winterrogge zaaien. Nu. Te koop (als groenbemester) bij Boerenbond / ACM / Welkoop.
Grond losharken, winterrogge inharken, gaat nu nog kiemen.
Ziet er eerst uit als fris gras, later wordt het prachtig wuivend graan met mooie aren (op mijn avatar achter mijn achterwerk, dat is winterrogge. Grotere versie van de foto in fotoboek.)

Je kan het in het voorjaar onderspitten (groenbemesting) of (deels) laten staan en later uittrekken.
pi_73252121
Sigme, THANKS!
pi_73327122
Er is een kudde koeien door de moestuin gedenderd.

In aanmerking genomen dat er een kudde koeien door de moestuin gedenderd is, valt de schade mee.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 10:37:36 #133
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_73328377
Wilde het liefje helpen in de moestuin?
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  maandag 5 oktober 2009 @ 16:49:30 #134
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_73395344
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 07:49 schreef sigme het volgende:
Er is een kudde koeien door de moestuin gedenderd.

In aanmerking genomen dat er een kudde koeien door de moestuin gedenderd is, valt de schade mee.
wtf
Heb je aftermath-foto's?
pi_73401327
Ik had geen zin in foto's maken.

Heb de gaten dichtgeharkt en de losgetrapte kool opgeruimd. Schade valt mee; wat ontwortelde bonen, paksoi, doorgeschotel broccoli. Het bietenveld was er het ergst aan toe; de helft van de bieten was losgetrapt. Dus die zijn nu geoogst .

Grootste schade is nog dat ze dwars door m'n engselse kastanjehouten schapehek gebanjerd zijn. Da's dus stuk. Gelukkig zitten de kippen opgehokt - anders hadden die wel de moestuin geruineerd. Nou ja, ze hadden de keuze: door het kastanjehekje of door de kas.

Boer in kwestie is nog de hele zondagochtend zoet geweest om de kudde weer bijeen te garen. Ook dat is gelukt en ze waren allemaal nog heel en wel.
pi_73401669
Sigme, klinkt als een gevalletje toch nog behoorlijk geluk gehad.Die koeien door de kas lijkt me voor beide kanten veel erger.
pi_73402208
Behoorlijk geluk ja. 15 pinkjes in paniek, in schemerduister, recht op de kas af.
Ik klaag niet .
Door die kas, ja, ik zag het voor me. Een bloedbad.

Vandaag trouwens een pompoem gegeten. Laatst al een keer een "gewone" oranje pompoen gegeten, maar nu een van de (veel grotere) groen/bruine. Die blijken ook oranje aan de binnenkant en erg lekker.

De rode bieten zijn ook heerlijk (in tegenstelling tot de reuzenbieten, die had ik laatst daarom al weggemieterd).

Vandaag ook een deel van de droogbonen geoogst. De 'gele citroen'. Daarvan waren maar een paar plantjes opgekomen (ik heb de indruk dat droogbonen veel moeilijker kiemen dan slabonen).
De peulen liggen nu naast de kachel, even goed drogen voordat ik ze dop.

Volgende week moet ik maar eens aan de slag met de rest van de bonen: er zijn snijbonen om de oogsten (en te malen & inzouten), nog een ander ras droogbonen, en de slabonen die ik dik heb laten worden.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 15:55:44 #138
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_73459531
Wat een geluk (bij een ongeluk)
Nu toch maar een koeien- in plaats van schapenhek plaatsen?
pi_73509279
Na een maand zonder FOK! als eerste hier weer eens gekeken.
Mooie tuin heb je Sigme!
Lullig van die veestapel door je tuin, maar van de andere kant: je woont toch ook wel riant als je tuin bereikbaar is voor een kudde. Ik voel het kietelen: ik zou tegelijk vloeken en lachen. En dan de boer meehelpen met bijeen garen van zijn vee. (Apart dat je het woord bijeengaren gebruikt. Leuk!)
Zelf zijn bij mij vandaag eindelijk 150 tegels opgehaald: de laatste resten van 100 m2 tegeltuin. Die erfenis ben ik eindelijk kwijt.
Nu nog even bedenken wat ik er mee wil, volgend jaar.
Ik begin maar met flink mest onder te spitten en gras te zaaien, over een week of twee. Ik weet het: op zand hoor je pas in het voorjaar mest onder te spitten, maar het wordt tijd om mijn eigen vorm te gaan geven. Dus mesten, spitten, harken, uitlijnen en zo, knollen en bollen planten, harken en gras zaaien.

Ik geloof dat mijn paddestoelenprojecten van dit voorjaar mislukt zijn. Ik heb ze ook wel erg verwaarloosd, moet ik bekennen.

Ik heb zorgvuldig beukenootjes geraapt van rode beuken. Ben van plan om die in mijn voortuintje uit te zaaien. Met een beetje geluk is 1 op de 10 weer een rode beuk. Wat ik daarmee dan wil doen, weet ik nog niet.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_73557696
Welkom terug Kees. En ik voel me vereerd .

Beukjes groeien l a n g z a a m. Boompje groot, plantertje dood.. En die rooien vallen ook nog wel eens van de kleur.. Ga je een mooi F&F-topic maken over de tuinperikelen?

Ik heb vandaag de vorige week geoogste Gele Citroen bonen gedopt, de boontjes staan nu te drogen. En ik heb de Bruine Kogels geoogst, ook droogbonen, en de Daisys (slabonen) voorzover de peulen verdroogd waren.

Veel peulen waren schimmelig, nat & kledderig. Het is de laatste dagen flink nat (en die stampende koeien deden er nog even een schepje bovenop) (achteraf was het wel een soort slapstick, die kudde. De prei heeft trouwens verse mest gekregen.)

Oh ja, natte peulen dus. Ik heb ze daarom direct gedopt. Ook die boontjes drogen nu.
Nu staan er nog Chineesjes en Preludes waar ik de droge peulen uit moet halen, en dan zijn er nog heel veel Daisy's, Chinezen en Preludes waarvan de peulen nog steeds groen & sappig zijn. Geen idee wat ik daarmee het beste kan doen. Wachten tot ze verdrogen? Oogsten en ophangen? Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

De snijbonen staan er ook nog trouwens, nog niet aan toe gekomen. En er zijn nog verse boontjes: Chineesjes en een stokboon waarvan ik het ras niet meer weet.
pi_74328794
@Kees22: Als je beuken gaat planten of zaaien is het handig om wat beukengrond te verspreiden, want beuken groeien in samenspraak met een schimmel in de grond. Gewoon een kruiwagen grond van onder een beuk weghalen.
pi_74333853
quote:
Op maandag 2 november 2009 20:55 schreef O0tje het volgende:
@Kees22: Als je beuken gaat planten of zaaien is het handig om wat beukengrond te verspreiden, want beuken groeien in samenspraak met een schimmel in de grond. Gewoon een kruiwagen grond van onder een beuk weghalen.
Bedankt voor de tip.
Ik kan deze week een paar vrachtjes paardenmest halen, die onderspitten en dan grond uit het bos rond mijn huis ophalen en die inschoffelen. En dan versgevallen beukenblad over het zaaisel heen verspreiden. Dan moeten ze zich lekker thuisvoelen, zou je zeggen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_74701652
Eigenlijk wel off topic, maar de beste plaats.
Lekker bezig geweest de afgelopen weken, op mijn dooie gemak. Het voelt aan alsof ik het erf, zoals ik dat van de vorige bewoners geërfd heb, eindelijk tot mijn eigen wereld maak en zelf vorm begin te geven. De tegels zijn weg, het ophoogzand nuttig weggegeven, de voortuin bemest en vol beukenrgond gereden, de groenbemester ondergespit. Wat bloembollen gepoot en de passiebloemen buiten gezet.

Die passiebloemen zijn wel spannend. Eerst kwam er een op en pas maanden later kwamen er een paar bij. Die bleken elkaar te remmen, want na verpotten in een eigen potje gingen ze opeens groeien. Daarna heb ik ze te goed verzorgd, zo goed dat de grootste kaal begon te worden. Dus dan toch maar buiten gezet en toen bleken de wortels helemaal in het karton van het potje te zijn gegroeid. Enerzijds te veel verwend, anderzijds te klein gehouden, dus. Nu ze buiten staan zullen ze het wel even slecht krijgen, maar uiteindelijk zal het ze wel goed gaan, hoop ik.

De paardenmest bevatte veel wormen, maar ook veel kweek. Nou ja, het is toch een illusie te denken, dat je hier een tuin zonder kweek kunt hebben. Wel apart: ga ik paardenmest halen, zal de mest over een jaar veel minder zijn, maar de kweek veel meer.
Het spitten is goed om wat helderheid in mijn hoofd te krijgen. Tegelijk kan ik constateren, dat ik toch wel iets geleerd heb in mijn leven. Dertig jaar geleden had ik in een zomer een halve hectare rivierklei twee steken diep spitten nodig, nu kom ik op een dag met 100 m2 bergzand een halve steek diep al een heel eind.

Mooie metafoor dus wel, het buiten spelen in de tuin.
En zeker die passiebloemen.

Ik ontdekte, dat ik altijd redelijk tevreden ben als vrijgezel, alleen bij het buiten spelen mis ik een klankbord. Gelukkig kwam de hond van mijn vriendinnen logeren en die helpt goed mee.

Edit 15 nov.
Ik ben heel benieuwd wat de bloembollen gaan doen. Afwachten maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kees22 op 15-11-2009 18:52:55 ]
pi_74838482
ik heb nog steeds prei buiten staan, die ik nu voor de vorst toch wel snel moet gaan rooien.
Verder nog winterwortelen.

Spruiten heb ik geoogst. Aardbeienplanten die ik heb laten stekken had ik eigenlijk al in augustus naar de juiste plaats moeten zetten, maar daar staan nog steeds spruiten. Dat wordt dus in het voorjaar doen.

En boerenkool die nu al 1 jaar oud is! Voor de winter gezaaid en ik een koude kas heeft ie de zware vorst overleefd. Ik had in het voorjaar en zomer dus boerenkool. Daarna een rupsen en wolluis plaag. Die is nu weg en ze maken weer nieuwe bladeren. Ondertussen zijn ze zo'n 70cm hoog!
Benieuwd of ze deze winter ook doorkomen.
pi_74859985
quote:
Op donderdag 19 november 2009 00:20 schreef merry77 het volgende:
ik heb nog steeds prei buiten staan, die ik nu voor de vorst toch wel snel moet gaan rooien.
Verder nog winterwortelen.

Spruiten heb ik geoogst. Aardbeienplanten die ik heb laten stekken had ik eigenlijk al in augustus naar de juiste plaats moeten zetten, maar daar staan nog steeds spruiten. Dat wordt dus in het voorjaar doen.

En boerenkool die nu al 1 jaar oud is! Voor de winter gezaaid en ik een koude kas heeft ie de zware vorst overleefd. Ik had in het voorjaar en zomer dus boerenkool. Daarna een rupsen en wolluis plaag. Die is nu weg en ze maken weer nieuwe bladeren. Ondertussen zijn ze zo'n 70cm hoog!
Benieuwd of ze deze winter ook doorkomen.
Als ik boerenkool had staan, kwam die zeker de winter niet door!
pi_75315741
De rogge komt op in de achtertuin. Als ik uit het keukenraam kijk, lijkt het net fijn babyhaar op een kale mannenschedel.
pi_75316230

Zo leuk spul, die winterrogge. Hier is het iets groter, momenteel lijkt het sprekend op gras. Niet het mooiste stadium, vind ik.

Ik ben zojuist nog even in de moestuin bezig geweest. Vorige week had ik het laatste (en grootste) deel van de witlofwortels gerooid en te rusten gelegd op het naastgelegen bed.
Vandaag heb ik er het blad afgesneden en de wortels in een grote bak gedaan.
De vorige (kleine) portie had ik ingetafeld in een emmer, met een doek erover in de voorraadkast gezet, en daar komen mooie (schone, schimmelvrije) kropjes op .
Dus de rest wil ik ook op die manier, dekgrondvrij, forceren. Het is alleen nogal veel. Het intafelen zal nog even op zich laten wachten. Morgen eerst maar eens met de schapen in de weer: de geselecteerde exemplaren bijeendrijven in het vanghok, en dan maandagochtendvroeg inladen en wegbrengen.

In de tuin staat nu nog peterselie, kardoen, koolrabi, snijkool, winterbloemkool,prei, spruitjes, sla en winterpostelein.
De winterpostelein vind ik een groot succes. Zomerpostelein vind ik eigenlijk niet zo lekker, dus dat bleef staan totdat een nachtvorstje het tot pap vermaalde. Maar de winterppostelein is heerlijk.
  zaterdag 5 december 2009 @ 16:33:42 #148
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_75316813
Hoeveel tijd kost het je nou nog eigenlijk? Globaal?
En hoeveel koop je nu nog aan groente in de winkel? .
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_75317365
Het kan niet veel tijd kosten, want ik heb er een drukke baan naast en ik ben vrij lui.
In het voorjaar is het altijd even een tijdje iets meer werk, ik denk dat ik er dan wel een week of zes mijn weekend aan besteed. Daarna is het een hele tijd één dag per week. In de oogsttijd weer wat meer, laat ik zeggen opnieuw 6 weken een weekend. En in de wintertijd hmmm, 1 dag per maand ofzo.

Ik denk dat ik dit jaar misschien helemaal geen groente in de winkel hoef te kopen. Het scheelt niet veel, in elk geval.
pi_76900661
Sigme, je gaat er op vooruit
Maar is dat niet een beetje frisjes, nu?
pi_77757344
Ik heb vorig jaar mij ook toegelegd op het tuinieren. Ik hou van pittig eten en dus heb ik pepers gekweekt (Jalapeno, Poblano, Cayenne en Hungarian Wax), er kwam zoveel af dat ik nu nog steeds 5 potten met ingemaakte pepers in de koelkast heb staan ( ). Maar nu heb ik nog een aantal zaden over, kan ik deze zaden dit jaar zaaien of zijn ze hun kiemkracht inmiddels verloren? Ze hebben niet echt in een optimale omgeving gelegen schat ik in, een zolderkamer waar het zomers altijd erg warm wordt.

Forse tuin trouwens, sigme. Daar kan je een hele groentewinkel mee vullen.
pi_77988982
Ik zou het gewoon proberen Bolkesteijn, soms heb je geluk, soms pech.

Ik heb sinds kort geen tuin meer, maar twee balkons. Flinke achteruitgang, maar geen andere keus. In de tuin had ik altijd een hoekje met kruiden en groente en een paar verdwaalde fruitstruiken. En die ga ik toch wel missen in mn flatje. Dus ik heb bedacht dat ik van één balkon een 'moesbalkon' ga maken ik zit daar toch niet omdat het pal aan de voorkant is en je dan in een soort etalage voor de rest van de buurt zit
Het balkon is inpandig en afsluitbaar dmv grote ramen, waardoor het 's winters een soort kas/serre is en 's zomers staan de ramen natuurlijk gewoon open. Aan de muur heb ik over de volle breedte plastic balkonbakken gemaakt, vijf onder elkaar. Daarin komen dan groenten en kruiden.

Ik ben gestart met zaaien op de vensterbank gistermiddag. Vooralsnog met aardbeien, radijs, parijse worteltjes, basilicum, munt en cherrytomaten. Pluksla en bieslook komen daar deze week nog bij.

En op de grond wil ik nog een verzameling potten, voor de cherrytomaten onder andere. En er staat al een bak met rozemarijn en tijm.
Ik zoek daarbij nog iets van een klein fruitboompje op stam. Dacht zelf aan een vijg, maar als iemand hier suggesties voor heeft hou ik me aanbevolen! Het mag best iets (sub)tropisch zijn, want het wordt er 's winters nooit kouder dan zo'n 13-15 graden.
pi_77997695
Een vijg is nogal struikig van aard, dat lijkt me niet handig bij beperkte ruimte. Ik zou kiezen voor een perzik. Verse rijpe perziken zijn niet in Nederland te koop maar wel prima te verbouwen (in jouw omstandigheden). Abrikoos zou ook kunnen, maar ik vind dat een stuk minder lekker.
pi_77998807
Sigme/ Waar haal je je zaden?
Onze moestuin is nu troosteloos dus je winterroggetip ga ik onthouden
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_78009372
Zaden heb ik afgelopen jaren meestal grotendeels bij Vreeken gehaald. Maar ook gewoon bij tuincentra / boerenbond.

Winterrogge kan je het beste bij boerenbond / welkoop / acm halen (tenzij je biologische wil).
pi_78120075
voor het komende jaar. Weet iemand hoe je een mooie compacte broccoli en bloemkool krijgt?

Mijn bloemkool dit jaar was niets en de broccoli waren maar kleine bolletjes omdat de afzonderlijke steeltjes verschillend uitgroeiden.
pi_79180455
merry77, ik weet het niet .

Het moestuinseizoen is dan nu toch begonnen. Zaterdag heb ik knoflookjes gepoot. Vorig jaar heeft de knoflook gebloeid, en de bloemknoppen bestonden uit vele miniknoflookteentjes. Die heb ik gepoot, ben benieuwd of dat uitgroeit tot een volwaardige bol.

In de kas heb ik een paar weken geleden al wat gezaaid voor de vroege oogst: spinazie, snijbiet en sla. Komt al mooi op! Ook nog een paar aardbeiplanten verhuisd naar de kas in de hoop dat er weer vroege aardbeien te genieten zijn in de voorzomer.

Eigenlijk moet er ook gestart worden met binnen zaaien en opkweken van aubergine en tomaten. Maar drukdrukdruk..
pi_79184680
Oeh leuk topic!
Vorig jaar gewoon in de achtertuin al tomaat, komkommer en sla gehad. Ging erg goed, behalve dat we de sla in een keer gezaaid hebben en dus veel te veel tegelijk kregen.
Dit jaar opnieuw proberen en nu iets uitgebreider. Hebben een stuk van ons grasveld weggehaald, zodat we nu ongeveer 20 m2 hebben voor ons moestuintje. Ik heb een klein kasje die nu nog binnen bij de verwarming staat. De tomaat is bijna zover dat hij voor het eerst in een andere bakje uitgeplant kan worden. Sla, wortel en paprika hebben we ook al ingezaaid en gaat ook goed.
Vind het wel lastig om het overzicht te houden, dus voorlopig doen we maar gewoon wat Willen nu gaan beginnen met komkommer zaaien in de kas en straks in de volle grond uien en aardappels. Wacht nog even af of de nachtvorst echt wegblijft (voor zover je dat zeker weet) en dan kan het de grond in.

Sigme hoe heb jij het begin aangepakt? Gewoon maar begonnen of heb je je echt goed ingelezen? Heb een aantal boeken gelezen, maar vind het wel erg ingewikkeld worden met 3 keer verplanten, verschillende soorten bemesting, teeltplannen enzo. Vorig jaar hebben we gewoon zaadjes in de grond gestopt en ging het groeien. Dat was ideaal!
pi_79187703
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:22 schreef merry77 het volgende:
voor het komende jaar. Weet iemand hoe je een mooie compacte broccoli en bloemkool krijgt?

Mijn bloemkool dit jaar was niets en de broccoli waren maar kleine bolletjes omdat de afzonderlijke steeltjes verschillend uitgroeiden.
Dat probleem had ik ook met mijn broccoli. Je schijnt een andere soort te moeten kiezen. Ik heb het Vreeken gevraagd.
Dit jaar een nieuwe poging.
pi_79224349
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:48 schreef KellyPelly het volgende:
Oeh leuk topic!
Vorig jaar gewoon in de achtertuin al tomaat, komkommer en sla gehad. Ging erg goed, behalve dat we de sla in een keer gezaaid hebben en dus veel te veel tegelijk kregen.
Dit jaar opnieuw proberen en nu iets uitgebreider. Hebben een stuk van ons grasveld weggehaald, zodat we nu ongeveer 20 m2 hebben voor ons moestuintje. Ik heb een klein kasje die nu nog binnen bij de verwarming staat. De tomaat is bijna zover dat hij voor het eerst in een andere bakje uitgeplant kan worden. Sla, wortel en paprika hebben we ook al ingezaaid en gaat ook goed.
Vind het wel lastig om het overzicht te houden, dus voorlopig doen we maar gewoon wat Willen nu gaan beginnen met komkommer zaaien in de kas en straks in de volle grond uien en aardappels. Wacht nog even af of de nachtvorst echt wegblijft (voor zover je dat zeker weet) en dan kan het de grond in.

Sigme hoe heb jij het begin aangepakt? Gewoon maar begonnen of heb je je echt goed ingelezen? Heb een aantal boeken gelezen, maar vind het wel erg ingewikkeld worden met 3 keer verplanten, verschillende soorten bemesting, teeltplannen enzo. Vorig jaar hebben we gewoon zaadjes in de grond gestopt en ging het groeien. Dat was ideaal!
Als je van plan bent om jaren achtereen te blijven moestuinieren op dat stuk grond dan loont het de moeite om overzicht te gaan scheppen, met een tuinplan en iets van een bed-indeling.
Je zou dit boekje kunnen aanschaffen:

Ecologisch tuinieren voor beginners , kost een tientje.

Laat je verder vooral niet ontmoedigen door zaken die je te complex vindt: gewoon negeren wat je niet uitkomt / teveel moeite kost. Als je je nergens in verdiept en gewoon doet wat je doet gaat dat meestal prima. Het eerste risico dat je loopt is dat je minder oogst dan mogelijk zou zijn geweest. Na 6 weken courgettes eten is een niet-optimale oogst opeens niet zo'n verlies meer .
Wat echt vervelend is, is knolvoet bij koolachtigen (let op dat ook radijs daaronder valt) en aardappelmoeheid. Beide maken je grond voor jaren (een jaar of 10) onbruikbaar voor die teelt.

Als je serieus over wil komen maar niet teveel moeite wil doen, neem dan binnenkort een paar grondmonsters en ga 20 maart bij een filiaal van de Welkoop langs op de moestuindag.
quote:
Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.
Misschien doe ik dat ook nog wel, tot nog toe heb ik alle hoofdstukken over bodemchemie overgeslagen, daar word ik draaierig in m'n hoofd van.

Probeer in elk geval een beetje bij te houden wat je hebt gedaan en of het beviel. Schijf het op in een topic op fok bijvoorbeeld .
pi_79227978
Dankje voor je antwoord! Klinkt leuk die moestuindag, eens kijken of we een Welkoop in de buurt hebben. We willen inderdaad een soort teeltplan opstellen met een vruchtwisseling, even kijken welke indeling het beste is, ook qua zon enzo.
Als de resultaten een beetje goed zijn, zal ik het wel bijhouden op fok
pi_79237127
van de week ook bezig geweest.
Had een paar nog kleine prei plantjes die ik vorig jaar al gezaaid had maar niet uitgeplant. Stonden in de koude kas en hebben de vorst overleefd.

Heb ze vandaag uitgeplant.

Moet binnenkort ook weer gaan zaaien.

Heb ook nog steeds boerenkool staan die nu al twee jaar oud is. Begint hopelijk weer met groeien, is trouwens nu zo'n 60 cm hoog. Anders moet ik weer eens nieuwe zaaien.
pi_79241241
Snijd je dan iedere keer bladeren van die boerenkool af? Of probeerde je zaad te winnen?
pi_79261688
We zijn ook weer bezig Goed mest eronder wat al een jaar ligt en spitten
Helaas is het meeste zaaigoed door de muizen opgevreten
pi_79267469
ik haalde iedere keer een paar bladeren er van af.
Alleen in de winter was het bevroren en de bladeren nog te klein, dus heb ik niets gedaan. Nu beginnen ze weer verder te groeien.
Wel grappig. Ik dacht namelijk dat het 1jarig was. Eens kijken hoe lang ik ervan kan genieten zonder dat ze doorschieten. Zodra ze doorschieten gaan ze eruit.
pi_79279416
Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
Me vergist in het klaverzaad: 5 kg gekocht en dat bleek EUR 50 te kosten. Veel te veel zaad, dus als iemand uit de buurt wat wil hebben......
Per post opsturen wordt te duur, denk ik.

@merry77: leuk idee! Eens kijken of dat bij mij ook wil, gewoon voor de grap.
pi_79284283
Ik kan nu echt niet meer wachten: vandaag gaan de uien de grond in!
Het weerbericht ziet er goed uit. Met het zaaien van wortelen wacht ik nog maar even. (iets te koud 's nachts denk ik).
pi_79307110
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:59 schreef Kees22 het volgende:
Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor .
Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
pi_79361729
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 19:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor .
Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
Geen idee, ik heb ze als opschot/uitschot pas deze week uitgestoken en verplant. Hoop dat ze aanslaan.

Je vertelt me iets nieuws. Ik ken spierwitte en gelige bloesem, maar geen zoetige of zurige vruchten. Alleen wrange, waar je een goede wijn van kunt maken en daarvan weer een uitstekend destillaat. Nondedju wat lekker!
Maar ik heb me wel eens afgevraagd of er iets als rassen onderscheiden zou kunnen worden.
pi_79365739
hallo,

even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
Hebben jullie tips om dat te voorkomen?
Alvast bedank, Goldmund
pi_79366172
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
hallo,

even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
Alvast bedank, Goldmund
Ja ze vinden de mooie losse grond wel aangenaam volgens mij. Wij hebben er een stroomdraadje omheen (zo'n schokapparaat voor vee) wat goed werkt, weet alleen niet of dit handig is in de stad.
pi_79378832
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
hallo,

Alvast bedank, Goldmund
Op http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/ is er vast wel een topic met tips.
pi_79386996
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:15 schreef sigme het volgende:
Als je serieus over wil komen maar niet teveel moeite wil doen, neem dan binnenkort een paar grondmonsters en ga 20 maart bij een filiaal van de Welkoop langs op de moestuindag.
Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.

Misschien doe ik dat ook nog wel
Hmm. Ik bleek koploper van de dag. Op de zuurteschaal welteverstaan.
Dus nu moet ik voor straf 2kilo kalk per 10m2 moestuin gaan uitstrooien en inmasseren, en dit najaar opnieuw. Alleen de aardappelvelden hoeven niet want die houden wel van een beetje zuur, zei de Welkoopman. Op de fiets kon ik zoveel kalk niet beuren, dus moet ik nog weerom met de auto.

Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
pi_79413694
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 21:28 schreef sigme het volgende:

Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
Dat is gelukt. Bed 12 staat vol gele uien + twee rijtjes sjalotten en twee rijtjes rode uien.
pi_79455748
Bed 6: kalk, mest, 2 rijen tuinbonen.

En in voorzaaibakjes:
  • 12 Aubergine Firenze
  • 12 Aubergine Indische
  • 24 Tomaten Marzano (Roma oftewel pruimtomaten)
  • ik moet verrassend weinig
      dinsdag 23 maart 2010 @ 18:59:16 #176
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79501711

Ze zijn alweer van de herfst in 2008, maar ik dacht ik plaats ze voor de mensen die na deze paar warme dagen alweer uitkijken naar de herfst
    pi_79507742
    herfst

Ben heel blij met de lente. De fruitstruiken hebben van die leuke groene blaadjes.
    pi_79518568
    Mooie foto's .
    Hoewel ik natuurlijk alweer enorme oogsten voor de bril heb, ben ik nu nog dagelijks de blaadjes úit de bomen & struiken aan het kijken. Per dag is er meer groen zichtbaar.
    pi_79520251

lente
    pi_79599184
    Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
    Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
    pi_79599461
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 09:58 schreef Oceanonix het volgende:
    Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
    Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
    Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
    pi_79606299
    Dank je wel voor je antwoord.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 18:42:36 #183
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79618863
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 10:06 schreef sigme het volgende:

Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
    Hmm... dan ben ik eens benieuwd naar mijn peultjes, die al twee weken in de grond zitten, wat ook kan volgens de zaai-aanwijzingen...
    pi_79633607
    Ja maar het weer is wel iets anders geweest als de voorgaande jaren.
      zaterdag 27 maart 2010 @ 10:21:38 #185
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79637863
    Daarom ben ik ook zo benieuwd...

Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
    pi_79693483
    Ik heb me een beetje verslikt in de paardenmest. Heerlijke gerijpte oude paardenmest met veel stro.Heerlijk bouquet! Maar wel een kuub of vijf. Dat is toch wel erg veel om onder te spitten op nog geen 100 m2! Dus nou moet ik een mesthoop opzetten, want de buurvrouw vindt het niet leuk als ik de gebrachte mest een jaar op de erfgrens laat liggen.

Maar goed: de geplante krokussen staan mooi in bloei. Wat me verbaast: er schijnen diverse insecten te verdrinken of zo in de bloemen. Zitten ze bewegingsloos ondersteboven in die bloemen?
    pi_79697842
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 10:21 schreef Glesse het volgende:
    Daarom ben ik ook zo benieuwd...

Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
    ik zit met smart te wachten op mjin grotere kas. Dan kan ik de vensterbanken deels ontruimen. Drie grote kweekbakken en 2 minikweekbakjes zorgen dat het best vol staat.
    De katten liggen uit stil protest dan ook bovenop mijn kweekbakjes (en hengelen dan door de luchtgaten naar de plantjes....).
    pi_79702938
    ik heb gisteren lage slabonen in de kas voorgezaaid en in de buitengrond winterwortelen.
    Deze keer een geultje gegraven en daar eerst wat turf in gedaan.
    Vorig jaar had ik behoorlijk veel vertakte wortelen wat gebeurd als de grond erg hard is (ik heb kleigrond en toch had ik de grond vervangen).
    Dus deze keer is d egrond zo zacht als boter. Ben benieuwd.

De spinazie komt al op. Over een paar weken een derde regel zaaien.
    In de kas komt de broccoli al op.
    pi_79720428
    Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven. Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
      vrijdag 2 april 2010 @ 19:14:37 #190
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79878618
    Sjaakspark, ik zaai mijn spinazie altijd onder een net. Ofja, altijd... De eerste keer in mijn leven niet, maar toen hadden binnen een paar dagen de vogels (vooral duiven volgensmij) zich er volledig op gestort.

Het goede nieuws uit mijn tuin is dat de peultjes waar ik me zorgen om maakte langzaamaan boven de grond beginnen te komen.

Dit was mijn vensterbank vorige week. Om nog maar niet te spreken van mijn koude bak op de tuin en mijn koude bak in de achtertuin...
    pi_79878778
    Bij ons begint het ook goed te groeien! Tomaten, sla, wortel, paprika en komkommer in de kas en sinds vorige week uien en sla in de volle grond. Vandaag wat aardbeienplantjes gekocht en er achter gekomen dat tomatenplanten een euro kosten terwijl wij er 3 maanden over doen om ze zo groot te krijgen. Maar het gaat om de lol van het zien groeien zullen we maar zeggen...
    Dat is natuurlijk wel echt waar, het is onwijs leuk om elke dag weer te kijken wat er nu weer opkomt.

Verder in de vensterbank wat potten staan met zaadjes voor tuin planten. Kan niet wachten tot er meer naar buiten kan, maar daar wachten we nog even mee.
    pi_79878892
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 20:18 schreef sjaakspark het volgende:
    Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven. Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
    Wij hebben zelf zo'n poezenmonster, dus hebben er nu wat kippengaas over heen gelegd. Dat houdt ze ook wel weg! En als het straks boven de grond komt maar een vogelnet erover, de kat zorgt dat de vogels wegblijven en het net houdt de kat op afstand
    pi_79885349
    Glesse dat ziet er goed uit bij jouw in de vensterbank. De takken die ik nu over de spinazie heb liggen werken tot nu toe nog prima, en heb nog geen duiven daar gezien. Maar het net neem ik zeker in overweging (moet ik eerst even eentje halen)
    pi_79886186
    Ik zal de moestuin verrichtingen vanuit hier ook maar eens posten

Hier is ook al het een en ander de grond ingegaan.
    Wat was de grond hier ook heerlijk luchtig na de vorst van deze winter, toch wel fijn als je op de klei tuiniert

De plantuitjes zitten al in de grond (eerste jaar dat ze niet door de pieren weer boven de grond zijn geduwd) kort na het planten een regenbui er overheen.
    Verder buiten erwten peulen blauwschokkers en tuinbonen gezaaid.

Verder staan in de kas staan de raapstelen er ook al mooi op.

Dus nu maar hopen op een beetje mooi weer en de aardappelen kunnen ook de grond in.
    pi_79912962
    Zo, ik heb dan ook eindelijk de peultjes in de grond (bed 10).
    En ik denk dat we 2e paasdag de eerste maal spinazie eten (uit de kas).

We eten regelmatig verse witlof trouwens: het systeem van witlofwortels in een emmer is echt geweldig. Eén emmer met wat wortels in de verwarmde ruimte zetten en zoiets als drie weken later is er oogstbare -en schone- witlof. Ik wil dit jaar nieuw zaad kopen, van een witlofsoort die er speciaal voor geschikt is (dus voor dekloze forcering), maar de witlof ordinarus (Mechelse, dacht ik) doet 't dus ook prima.
    pi_79965174
    Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
    (Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.

Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
      maandag 5 april 2010 @ 15:43:34 #197
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_79969009
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 13:31 schreef Hoothoot het volgende:
    Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
    (Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.

Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
    [ afbeelding ]
    Okra verlangt veel warmte voor de vorming van de langwerpige vruchten. Een succesvolle teelt is eigenlijk alleen mogelijk in een kas.
    Zaaien: april onder glas. Uitplanten op 60 cm onderlinge afstand in de kas.
    Bron: Zaadhandel van der Wal.

Verder staat HIER ook nog eea over de teelt van Okra. en HIER trouwens ook
    Alledrie de sites gevonden op resultatenpagina 2 van Google bij de zoekopdracht 'teelt okra'.
    pi_79990219
    nou de twee jaar oude boerenkool gaat nu toch echt doorschieten.
    Zal binnenkort even een foto maken. Heb de toppen eruit gehaald en vandaag maar weer eens van gegeten.
    pi_80344261
    Weer even wat vraagjes.

Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?

En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    pi_80351642
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 14:30 schreef Goldmund het volgende:
    Weer even wat vraagjes.

Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?
    Ja, deksel moet eraf; ze moeten wennen aan frissere temperatuur. Omsterker (en dikker) te worden. Verspenen kan geloof ik als ze een of twee echte blaadjes hebben.
    quote:
    En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    Of het echt waar is weet ik niet. De theorie is dat waterdruppels op het blad kunnen werken als een vergrootglas, waardoor de zonneschijn de plant verbrandt. Volgens mij kan je op die manier geen schade aanrichten als je netjes aan de voet watert.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 15-04-2010 18:12:27 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')