Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?quote:Op donderdag 15 april 2010 18:19 schreef sigme het volgende:
En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.
Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.
Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
De moestuin in verdeeld in twee delen; beide ongeveer 80m2.quote:Op vrijdag 16 april 2010 08:24 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
En brede strook goed losgeschoffelde grond eromheen; 50cm. En probeer vogels en egels te lokken. Hier zitten veel spreeuwen en weinig slakkenquote:Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:
En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
quote:Op maandag 15 februari 2010 20:43 schreef AnusSoft het volgende:
Hier een miele (1600 toeren) ook best stil.
mja je betaalt er een voortuin voor.
quote:Op maandag 15 februari 2010 22:52 schreef citywok het volgende:
Dan heb je niet zo'n grote tuin zeker.
Mijn vader had een goede methode, maar dan moet je wel een sterke maag hebben.quote:Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:
Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!
Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.
Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.
En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
Ja hallo, dan moet je het ook maar niet stiekem lezen!Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Whehequote:Op dinsdag 20 april 2010 20:08 schreef Kees22 het volgende:
Kan het niet laten om deze hier te citeren:
[..]
[..]
Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.quote:Op dinsdag 20 april 2010 23:09 schreef Burdie het volgende:
[..]
Whehe.
Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
Nee, ze staan redelijk op een kluitje.quote:Op woensdag 21 april 2010 09:22 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.
Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
Tja bonen hebben nu eenmaal erg veel warmte nodig. Hier zijn de meeste ook al weggerot, en wat stinkt dat zeg, rotte bonenquote:Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
Boontjes mogen geen mei zien..quote:Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
Soort van bieslook, maar dan met knoflooksmaak. Afgaande op het plaatje op het pakje.quote:
quote:Op dinsdag 27 april 2010 09:03 schreef Oceanonix het volgende:
Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
Gewoon nog even wachten tot ze wat groter zijn. Dan gaat het een stuk makkelijker.quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:06 schreef Burdie het volgende:
Even een kort vraagje; ik heb vingerhoedskruid en karpatenklokjes gezaaid in kweekbakjes maar ze komen nu op en zijn echt mini! 1 a 2 mm zal geen overdrijving zijn. Hoe kan ik die het beste verspenen?
I knowquote:Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:
Vingerhoedskruid & karpatenklokjes verspenen: geen idee. Mogelijk weten ze daar hier meer van: Het grote bloemen en planten topic # Nazomeren!. Vingerhoedskruid is erg giftig.
deze staat bij mij op het balkon net als de kruiden. En daar is niets meerjarig.quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:
[..]. Voordeel van die snijknoflook zou moeten zijn dat het meerjarig is.
Yep, zo'n moestuintje heb ik hier ook staanquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:
Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)
alleen kwam ik op:
sqaure foot gardening
leek me wel leuk om mee te beginnen...iemand ervaring ??
Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:
Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)
alleen kwam ik op:
sqaure foot gardening
leek me wel leuk om mee te beginnen...iemand ervaring ??
Ja dus, zie mijn post hier bovenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:27 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?
hoe moet ik me dat voorstellen ??quote:Overigens heb ik mijn 'velden' nog weer met een kunststof randje van elkaar gescheiden, vorig jaar gingen de gewassen nog wel eens door elkaar lopen, omdat ik niet secuur genoeg had gezaaid.
ik heb de 'velden' onderling van elkaar gescheiden door stukjes borderbandquote:
Dat kan ik ook nog doen, de broccoli gewoon afdekkenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:11 schreef merry77 het volgende:
je kan ook lupine neerzetten. De slakken zitten daar bij mij continu tussen. Ik haal er regelmatig een flink aantal grote weg.
De broccoli staat nog binnen in de kas in het zaaipotje.
Waarom niet? Volgens mij had die jongen van de makkelijkemoestuin dat ook gedaan. Hij gebruikt trouwens ook een of ander speciaal spul om door de grond te mengen, isolatiekorrel. Wil je dat ook erdoor gaan doen? Ik moet ergens een internetadresje hebben waar het te koop is, geef even een gil als ik de url voor je moet opscharrelen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:01 schreef BuupWerk het volgende:
oke ik ben alvast een lijstje aan het maken net als op de site die ik gaf zodat ik weet wat ik wil en hoeveel zaadjes per vierkant kunnen...nu vraag ik me af of de klimmers (bonen+tomaten) tegen de achterkant kunnen klimmen...
dan maak ik een bak met tegen de achterkant wapeningsnetten...(past leuk in bij de tuin)...waartegen die groenten dan kunnen klimmen...
of zou dat niet lukken ??
Wat een variatie! Leuk!quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
Vandaag bonendag
Bed D: droogbonen
Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje1 rij Bruine kogel 2 rijen Gele citroen 3 rijen Friese woud 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak1 rij Goldelfe (gele slabonen) 1 rij Neckarköningin (snijboon)
Bed H: stamslabonen1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes) 2 rijen prelude 2 rijen diasy 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes) 4 rijen chinese boontjes
Min of meer dezelfde variatie als vorig jaar, maar nu anders gerangschikt. Vorige jaar had ik rijtjes droogbonen tussen de slabonen staan. Maar dat blijkt uiterst onpraktisch bij het plukken van de slabonen. Zeker als er mensen komen "helpen".quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |