abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81751798
De passiebloem van vorig jaar maar opgegeven. Die komt nu niet meer op. En nieuwe zaden had de winkel niet.
Dan maar nieuwe bloemen en planten. Vandaag ridderspoor gezaaid en akelei. Ik heb een voorkeur voor giftige planten, lijkt wel.
Hoewel: klokjes en violen vallen daar niet onder.
Metaforen ten top, als je ze wilt zien.

De beukenkiemplantjes worden aangevreten door spanrupsen. Gelukkig geen processierupsen, maar ze vreten wel alle struiken en bomen, dus ook kiemplantjes!, aan.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_81752352
Een passiebloem kan eigenlijk niet tegen te veel vorst. Je kan hembij de grond wat inpakken. Bij mijn ouders heeft hij het overleefd, maar de stam is daar al best een stuk dikker.

Gisteren vergeplukte spinazie gegeten, lekker.
De worteltjes zijn al een paar weken op. Binnenkort maar opnieuw bonen zaaien.
In de kas staat andijvie, spruiten en bloemkool klaar om uitgeplant te worden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_81779240
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 07:10 schreef merry77 het volgende:
Een passiebloem kan eigenlijk niet tegen te veel vorst. Je kan hembij de grond wat inpakken. Bij mijn ouders heeft hij het overleefd, maar de stam is daar al best een stuk dikker.

Gisteren vergeplukte spinazie gegeten, lekker.
De worteltjes zijn al een paar weken op. Binnenkort maar opnieuw bonen zaaien.
In de kas staat andijvie, spruiten en bloemkool klaar om uitgeplant te worden.
Ik had ze binnen gezaaid en toen bleek de eerst ontkiemde de andere te remmen. Daar kwam ik pas laat achter en toen heb ik de kiemplantjes apart gezet, dat ging beter.
Toen binnen de bladeren af gingen vallen, heb ik ze och maar buiten gezet, wel vrij laat: begin november, geloof ik. Wel veel blad eroverheen gedaan, maar blijkbaar niet genoeg.
Een vriendin heeft er een gekregen in een pot voor haar verjaardag en die had al bloemen. Die had ze wel op een beschutte plaats gezet, maar is ook nog steeds niet terug.

Nou ja: alles gaat voorbij. Volgend jaar nog maar eens proberen.

Ik kwam ergens iets tegen over een snelle klimplant die naar chocolade ruikt. Maar kan die niet meer vinden. Weet iemand daar meer van?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 25 mei 2010 @ 11:33:42 #264
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_81863575
Hee allemaal,

ik heb sinds gisteren ook een kleine moestuin (ongeveer 3m2)! De eerste plantjes staan erin: een tomaat, een paprika (hoop dat die het gaat doen maar goed), een aubergine, verschillende soorten sla, bloemkool en andijvie Hopelijk wordt het wat!

Omdat ik graag hierna in de de herst ook nog wat in de tuin wil: moet ik nu al zaadjes in van die kweekbakjes gaan zetten of kan ik straks in juli of zo nog zaadjes in de grond doen? Zou zo graag boerenkool en bijv spruitjes willen hebben

Later wil ik ook een grote moestuin maar moet het nu hier nog mee doen.
pi_81885002
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 11:33 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,

ik heb sinds gisteren ook een kleine moestuin (ongeveer 3m2)! De eerste plantjes staan erin: een tomaat, een paprika (hoop dat die het gaat doen maar goed), een aubergine, verschillende soorten sla, bloemkool en andijvie Hopelijk wordt het wat!
Je hebt niet de makkelijkste planten gekozen.. Ik hoop dat je tuin lekker zonnig ligt, dat zal je nodig hebben voor tomaat, paprika en aubergine. Sla en andijvie is gewoonlijk makkelijk, en bloemkool wisselt.
quote:
Omdat ik graag hierna in de de herst ook nog wat in de tuin wil: moet ik nu al zaadjes in van die kweekbakjes gaan zetten of kan ik straks in juli of zo nog zaadjes in de grond doen? Zou zo graag boerenkool en bijv spruitjes willen hebben
Boerenkool kan zéker nog, voor spruitjes ben je eigenlijk te laat. Maar je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum .

Raadpleeg een zaaikalender voor andere zaaisels:
http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm
http://www.tuin-wiki.nl/Zaaitabel/ZaaikalenderGroenten

Of vraag het hier, dan zoek ik het op in m'n Grote Boek. Altijd fijn om te mogen raadplegen .
Veel succes! En hou ons op de hoogte!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_81885382
Eindelijk ook een moestuin met;
- aardbeien 12 stuks
- 4 bloemkoolplantjes
- 6 slaplanten (gemengde sla)
- 4 broccoli plantjes (2 zijn gesneuveld door de hond en een konijn).
- 2 courgetteplanten (die moeite hebben met in leven blijven)
- 2 tomatenplanten
- rijtje bonen
- rijtje erwten
- radijsjes, bosuitjes, maďs, sla net gezaaid en net boven de grond
- bedje aardappelen

tvp voor tips dus bonen enz heb ik wel ervaring mee maar bloemkool ken ik alleen in afgedopte emmers dus al redelijk op grootte.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_81885989
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 20:05 schreef Ml-etje het volgende:

- 2 courgetteplanten (die moeite hebben met in leven blijven)
Het loont om courgetteplanten even een handje te helpen. Deksel van een kweekkasje bijvoorbeeld.

Tegen slakken en koude. Zodra de plant een beetje op stoom komt groeit het harder dan slakken kunnen vreten, maar in het begin winnen de slakken. En de relatief koude meimaand doet de groeisnelheid ook geen goed.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 mei 2010 @ 20:24:18 #268
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_81886506
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 19:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Je hebt niet de makkelijkste planten gekozen.. Ik hoop dat je tuin lekker zonnig ligt, dat zal je nodig hebben voor tomaat, paprika en aubergine. Sla en andijvie is gewoonlijk makkelijk, en bloemkool wisselt.
[..]

Boerenkool kan zéker nog, voor spruitjes ben je eigenlijk te laat. Maar je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum .

Raadpleeg een zaaikalender voor andere zaaisels:
http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm
http://www.tuin-wiki.nl/Zaaitabel/ZaaikalenderGroenten

Of vraag het hier, dan zoek ik het op in m'n Grote Boek. Altijd fijn om te mogen raadplegen .
Veel succes! En hou ons op de hoogte!
Mijn tuintje ligt vanaf ongeveer 11 uur de rest van de dag in de volle zon (dus veel water geven ). De paprika wilde mijn vriend graag ... en die moet ik nu in leven gaan houden
Ik heb nu ook gewoon plantjes gekocht, leek me een eerste veilige optie. We zullen zien, ik ben al blij als de helft lukt, dan is het eerste expiriment geslaagd !

Alvast bedankt! Ik ga iig boerenkool zaaien, dat eten we echt heel veel inde winter de rest ga ik even bekijken op de kalander eigenlijk maakt het allemaal neit veel uit, als er maar iets leuks groeit

Ik vroeg me alleen nog even af nav de kalender: is dat zaaien in de volle grond of in zo'n zaaikastje? want anders moet ik binnenkort al beginnen
pi_81889037
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 20:24 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Ik vroeg me alleen nog even af nav de kalender: is dat zaaien in de volle grond of in zo'n zaaikastje? want anders moet ik binnenkort al beginnen
Bij de 2e zaaikalender staat dat erbij, beantwoordt dat je vraag voldoende?
Boerenkool hoef je zéker niet in een kasje voor te zaaien. Ik doe dat vaak wel, of in perspotjes die ik direct in de volle grond zet, zodat ik zeker weet dat er geen andere zaadjes inzitten en de plantjes goed kan uitplanten als ze groot genoeg zijn.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 21:16:15 #270
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_81890100
Jep dan hoef ik alleen maar zaadjes aan te schaffen en niet binnen op te kweken, nog makkelijker ik ga dit wel leuk vinden!
pi_81905788
een koud kasje helpt toch wel degelijk ook met jonge plantjes.
Ik heb een deel van de broccoli gewoon in de grond en bij een aantal staat een koud kasje (zonder deksel overigens) er om heen.
Degene die ik het koude kasje staan zijn groter gegroeid in twee weken dan degene erbuiten.
pi_81948714
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 20:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Het loont om courgetteplanten even een handje te helpen. Deksel van een kweekkasje bijvoorbeeld.
[ afbeelding ]
Tegen slakken en koude. Zodra de plant een beetje op stoom komt groeit het harder dan slakken kunnen vreten, maar in het begin winnen de slakken. En de relatief koude meimaand doet de groeisnelheid ook geen goed.
Ah zal eens kijken heb er in ieder geval 1 staan en anders een doorzichtig plasticje op stokjes?
pi_81948824
Boerenkool dat heb ik nog niet, hmm miss toch nog een keer kijken voor zaadjes.
Heb nu wel radijsjes van max 1 cm hoog die moet ik straks gaan verspreiden, dat wordt een pincet pakken.
pi_81955184
bij mij heeft de boerenkool zichzelf verzaaid. Woon je in de buurt van Amstelveen? Heb er volgens mij nog een paar staan die ik moet wieden.
pi_81955813
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 03:36 schreef merry77 het volgende:
bij mij heeft de boerenkool zichzelf verzaaid. Woon je in de buurt van Amstelveen? Heb er volgens mij nog een paar staan die ik moet wieden.
Lief van je maar helaas omg. R'dam
pi_82033848
lache, een onderwerp over moestuinen...ik ga dit es volgen...mn ouders hebben ook zo'n moestuin.....kom er regelmatig.......5 minuutjes lopen naar het strand namelijk
wat ik me dus afvraag is eigenlijk hoe ze dat vroeger deden....nu koopt mn vader aan het begin van elk seizoen kleine plantjes en zaadjes van allerlei groentes (bloemkool, andijvie, sla, aardappelen, tomaten, uien, bietjes, knoflook) en stopt dat in de grond...maar hoe deden ze dat vroeger toen er nog geen winkels en tuincentra bestonden waar je die plantjes kon kopen??? hoe kwamen ze dan aan de kleine plantjes voor bijvoorbeeld bloemkool of andijvie ofzo om te poten????
pi_82040381
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:19 schreef HaagsPietje het volgende:
()
maar hoe deden ze dat vroeger toen er nog geen winkels en tuincentra bestonden waar je die plantjes kon kopen??? hoe kwamen ze dan aan de kleine plantjes voor bijvoorbeeld bloemkool of andijvie ofzo om te poten????
Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.

En als je die zaadjes in kleine bakjes zaait, kan je ze een paar weken laten poten.

Is allemaal niet moeilijk; maar het kost toch wat tijd en ruimte en aandacht, dus het is nóg makkelijker om het aan een ander over te laten en er een paar dubbeltjes voor te betalen.
pi_82040738
Sigme? waar haal jij je pootuitjes?
pi_82042497
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.

En als je die zaadjes in kleine bakjes zaait, kan je ze een paar weken laten poten.

Is allemaal niet moeilijk; maar het kost toch wat tijd en ruimte en aandacht, dus het is nóg makkelijker om het aan een ander over te laten en er een paar dubbeltjes voor te betalen.
thanks sigme!
nog 1 vraag dan: hoe kun je zaadjes winnen van bijvoorbeeld bloemkool, andijvie en bietjes? wat ik er van zie is dat mn pa zo´n klein bloemkoolplantje in de grond plant die dan gaat groeien...maar wanneer en hoe moet je er dan de zaadjes vanaf halen?
en ik begrijp uit jouw verhaal dat de meeste mensen dus aan het begin van het seizoen richting tuincentrum of markt gaan voor het kopen van zaadjes/kleine plantjes? en dat bijna niemand zelf uit eigen kweek voor zaadjes zorgt?

[ Bericht 9% gewijzigd door HaagsPietje op 29-05-2010 00:07:53 ]
pi_82047909
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is echt wel heeeel vroegâh.
Volgens mij bestaan de Boerenbonden en de LandbouwUniversiteit al sinds het einde van de 19de eeuw. Er waren ook veel en veel meer boeren en ook veel fabrieksarbeiders woonden in huizen waar een tuin bij hoorde. Voor een paar varkens en wat groenten.
Dus volgens mij bestaat het centraal telen van zaden voor groenten best wel lang.

Beetje gezocht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaadproductie_en_zaadteelt zonder tijd van beginnen.
In http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluis_en_Groot wordt genoemd, dat de oprichter van het bedrijf in 1855 overleed.
En de Landbouw Hogeschool, tegenwoordig Wageningen Universiteit, bestaat al sinds 1876: http://www.wur.nl/NL/over/historie/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')