abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70005240
Nog even hard gezwoegd: geschoffeld en paden geschoond.

Bloemkool en paksoi in de grond gezet, en ook nog twee vrij grote tomatenplanten en zes kleintjes. In de vrijgekomen potten in de kas dan weer kleine tomaatjes in een grote pot en de wat grotere paprikaatjes in een pot.
De venkelplantjes heb ik ook naar buiten gezet.
Bijzaaien van boontjes, wortels, bietjes, is er niet meer van gekomen. Na de vakantie dan maar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_70010537
Vandaag ruim 50 Anigozanthos manglesii verplant. Piepkleine zaailingen.
(Is inheems in Australie).

In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_70014648
quote:
Op zondag 14 juni 2009 23:25 schreef merry77 het volgende:
Vandaag ruim 50 Anigozanthos manglesii verplant. Piepkleine zaailingen.
(Is inheems in Australie).

[ afbeelding ]
Heel leuk onderschrift! Dat ik onderschrijf!
Maar ben je geen exoten aan het invoeren Even erg als Windows en Gates?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70179928
sorry een foutje, en weet niet hoe ik dit bericht kan wissen...
the fact that no one understand you doesnt make you an artist....
pi_70943503
De schade na de vakantie viel mee; bijna geen regen betekent ook bijna geen onkruid. Daarna kwam er dan wel weer vrij véél regen. Vandaag was het eindelijk weer eens mooi tuinweer.

Ik heb de aardappelrassen Belle de Fontenay en Agria geoogst, nu is er een klein bed vrij en in twee grote bedden heeft de (hoofdteelt) Nicola meer licht lucht en ruimte. Er lijkt wel wat aardappelziekte in te zitten, en we hebben behoorlijk last van Coloradokevers. Vandaag maar eens een vangronde gedaan en de gevangen larven en kevers in een pot in de diepvries te sterven gezet.

We hebben natuurlijk al veel peultjes gegeten, peultjestijd zit er zelfs alweer op. Een maaltje tuinbonen, en er hangt nog een tweede portie. Aardig wat broccoli geoogst, een paar spitskooltjes, een koolrabi. Snijbiet doet het als vanouds en de Nieuw-Zeelandse spinazie heeft een paar aardige planten, en is erg lekker voor rauw op brood. Knapperig als ijsbergsla.
Afgelopen week voor het eerst een maaltje sperziebonen geplukt. Eerste courgettes zijn er, en de zomerwortels zijn zo groot als winterwortels.

Voor de vakantie had ik boontjes bijgezaaid; daar lijkt niks van opgekomen (de droogte?).
Het bed vroege bietjes heb ik vandaag geruimd, er zat praktisch geen biet aan en de bedden met later gezaaide bietjes hebben meer biet. En dit bed heb ik nodig voor de late bonen, ik heb er alvast mest ingeschept er wat doorgespit.

Foto's!
Kool met schaaldier:

Winterwortels, dahlia's, stokbonen:

Aardappeloogst. Links de Agria's, rechts de Belle de Fontenay. Over die BdF ben ik niet zo te spreken. Veel ziekte, weinig opbrengst.

In de kas wordt het ook wat, er zijn al een heel aantal rode eetbare tomaatjes gegeten. Nu kijken we de aubegine de plant uit (lijkt mooi maar is stuiterballengrootte), en ik wacht met smart op de komkommertijd.

Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71132009
Nu ook maar de helft van de Nicola's gerooid. Een eendrachtige samenwerking van Coloradekevers & phytophtora had alle loof laten verdwijnen. Aardappels zagen er niet slecht uit, en toch een aardige hoeveelheid; een metselton vol.
In bed 12 heb ik bonen gezet: lage stamslabonen, lage snijbonen, stokbonen (spekbonen).
In bed 1 heb ik de tweede helft van het bed ingezaaid met wortels.
pi_71294370
vandaag maar eens lage struiksnijboon en lage slabonen geplukt. Er zitten er nog heel veel aan.
Ik neem aan dat ik ze beter eraan kan laten zitten, maar met dit natte weer en ik heb ook 3 naaktslakken erop ontdekt vraag ik me af of er nog andere goede manieren zijn om de geplukte bonen vers te houden?

Raak je niet te veel versheid kwijt als je gaat invriezen?

Iemand nog ideeen hoe je de broccoli mooi compact kan laten groeien? Want ik heb wel broccoli, maar die zijn veel meer uiteengegroeid dan je in de winkel koopt.

Verder heb ik dus echt te weinig ruimte in de groententuin. De eerste bloemkoolplantjes beginnen een bloemkool te maken (nu kleine witte kool). Maar ook die moet ik nog uitdunnen.
De boerenkool is met zijn allen bij elkaar een oerwoud geworden.

De aardbeien planten zijn als wildvuur aan het stekken geslagen.

Samengevat de vragen:
1) zijn er nog goede manieren om geplukte bonen vers te houden?
2) Raak je niet te veel versheid kwijt als je geplukte groenten gaat invriezen?
3) ideeen hoe je de broccoli mooi compact kan laten groeien?
pi_71309220
Geplukte bonen kan je niet vers houden. Vers is vers, snel opeten.
Je kan ze wel prima invriezen en daarna zijn de boontjes nog steeds erg lekker. Maar niet vers.
Invriezen: punten / draden eraf, evt in stukken breken / snijden. Grote pan flink kokend water op hoog vuur. Net te grote portie bonen in het water doen (water moet blijven koken). Na 3(!) minuten eruit halen (blancheren dus).
Daarna zo snel mogelijk afkoelen (ijswater), uitlekken, in diepvrieszakjes doen en met zo min mogelijk lucht sluiten. Plakker erop met datum & inhoud, de vriezer in, eventueel vriezer op invriesstand zetten.

Een verzameling zeven & vergieten zijn handig bij dit soort operaties.
pi_71324755
Vorige week had ik nog wat plantjes gekocht, vandaag eraan toegekomen ze te planten.

In bed 17, bij de asperges, een rij winterbloemkool afgewisseld met koolrabi, en aan de andere kant witte kool & rode koolrabi. Toen was er nog wat koligs over, uitgeweken naar bed 16; daar nog wat witte kool, 1 koolrabi en 2 paksoi.

In bed 16 stond het zaaibed van de preitjes. Ik heb een aantal winterpreitjes gekocht en hiervan twee rijen gezet, daarna staan er twee rijen eigen zaai winterprei en dan 1 rijtje eigen zaai herfstprei. Het zaaibed prei heeft nogal geleden onder een enorm mierenvolk, dat de in het begin eroverheen staande minikas lekker warm & droog vond en dus een flink nest gemaakt. Afgezien daarvan ging het eigenlijk wel goed.
Ook in bed 16 staan nog 4 tomatenplanten. Zien er niet heel geweldig uit, maar het gaat. De St Marzano heeft nogal last van phytophora in de vrucht, maar is meestal niet helemaal verrot.

In bed 4 ook nog wat kooltjes bijgezet. (Was daar nog ruimte? Niet echt, maar er was nog kool). Witte kool & koolrabi.

Verder in bed B, waar aardappels gestaan hebben (alle Belle de Fontenay inmiddels weggegooid, teveel phytophora, de eveneens uit dat bed gerooide Nicola is wel goed), in bed B dus, een rij om en om knolselderij en knolvenkel geplant.

Vorige week heb ik in bed 12 bonen gezaaid, ik zag vandaag de meeste boontjes bovenkomen.

Ik heb ook nog een en ander aan zaaigoed gekocht, dat staat voor morgen op de lijst goede voornemens.
pi_71337027
ik wil vandaag ook nog wat lage slabonen zaaien. Doe ik wel in een pot en houd ik voorlopig in de kas. Want het is net iets aan de krappe kant geloof ik om nu nog te zaaien.
pi_71338101
Vorig had heb ik begin juli nog boontjes gezaaid; ging prima. Dit jaar (nog) iets later de late zaai, ben benieuwd hoe dat uitpakt.
Ben je van plan de kasbonen nog wel naar buiten te brengen?
pi_71350975
Toch gelukt om ze (de bonen) te zaaien. Als ze een aantal cm hoog zijn dan zet ik de bak buiten.
Mocht het te koud worden dan kan de bak met bonen altijd weer de kas in.

Vandaag ook nog wat witlof gerooid, ligt nu te rusten. Had een eerder partij gedaan maar te lang laten liggen, dus daar heb ik niets meer aan. Wil kijken of het lukt om witlof te forceren (zoals dat dan heet).

Vandaag ook een enkele bloemkool verplaatst om ruimte te creeeren voor de grootste exemplaren. De B-keus krijgt dus wel een tweede kans.

De spruitjes moeten nog even maar ik heb al wel voorlopige conclusies voor dit jaar en wat ik volgend jaar anders ga doen.
- broccoli, OK, alleen hoe krijg ik mooie gesloten krop?
- bloemkool, OK, volgend jaar iets minder planten ivm ruimte
- bonen (sla/sperzieboon en snijbonen), OK, smaken heerlijk! volgens jaar meer planten, maar wel gefaseerd.
- wortelen, nog te oogsten, volgend jaar nog (veel) dunner uitzaaien.
- spinazie, viel dit jaar erg tegen, volgend jaar weer proberen, ook veel dunner zaaien.
- spruiten, nog afwachten, maar volgend jaar minder planten, want nemen erg veel plaats in.
- boerenkool, OK, volgend jaar ook minder planten
- prei, nog te oogsten, ziet er goed uit. ook goede hoeveelheid.
- aardbeien, volgend jaat iets uit te breiden

Ik houd overigens ook bij hoeveel gram ik van de verschillende groenten oogst, leuk om dan naderhand het prijskaartje daarvan met de supermarkt te vergelijken.
pi_71351653

Wortelen zaaien doe ik tegenwoordig met de hand. Geultje maken, en dan met de hand zaadje voor zaadje op ongeveer 3 cm. Veel werk, maar ik vind het daarna veel makkelijker.

Waarom heb je de witlof al geoogst? De mijne staat nog gewoon, ben ik (te) laat? (Ik ga gelijk morgen in m'n boek kijken, nu slapen ).
pi_71359122
witlof was nog van vorig jaar gezaaid die in de koude kas de winter heeft doorstaan. Sommigen daarvan waren aan het doorschieten.
Zitten niet echt dikke knolletjes aan, dus ben benieuwd wat het wordt.
pi_71609965
witlof nu aan het forceren en de paar goede die ik nog had lijken wel iets te gaan doen. Dus spannend.

Verder een MEGA rupsenplaag eerst in de spruitjesplanten en nu vandaag in de boerenkool ontdekt. Heb maar een groot deel bladeren afgeknipt en ergens anders gedumpt, maar not in my back yard :-)

Eerste nieuw gezaaide boon komt al op, dus dat gaat goed.
pi_71631638
Bonen .
Eervorig weekend alle stevige bonen van de planten gehaald. 6 kilo. Ingevroren.
En vorig weekend opnieuw de planten bij langs -> 10 kg. Ingevroren.
En dan zijn de stokbonen nog niet eens begonnen (vandaag de eerste handvol daarvan geoogst), en er staat nog een bed rap groeiende bonenplantjes die een week of twee geleden gezaaid zijn..

We hebben de aardappels gedroogd, en daarna gewogen. 55kg Nicola en 15kg Agria.

Aardappel met bonen op het menu dus, het komende halfjaar .

En courgettes. Dit weekend ook maar alle grote courgettes afgesneden, want van groter groeien worden ze niet lekkerder. Een metselton vol courgettes - en nieuwe op komst. De voorraad geplukten hoop ik dit weekend in te maken in zoetzuur.

Zojuist nog wat broccoli geoogst, waarbij mijn oog viel op een plotseling opgedoken gróte witte bloemkool. Die was daar eergister nog niet hoor, echt niet. Morgen opeten dan maar.

In de kas zijn steeds rode tomaten, en best aardig wat aubergines. En ook de buitentomaten en aubergines leveren enige productie. De buitenaubergines hebben wel wat last van de Coloradokevers, die bij gebrek aan aardappelloof zijn overgestapt. Ik vang ze nu, en volgend jaar ga ik de (handmatige) bestrijding opvoeren.

Een van de vrijgekomen velden van het aardappelrooien hebben we volgezet met aardbei: zowel grote planten van het oude bed als uitlopers.

Vorig weekend gezaaid: sla, veldsla, postelein, winterpostelein. De postelein komt al massaal op.
pi_71635871
Sigme, leuke update!

Wow, klinkt alsof jij komende jaar niet meer bij de supermarkt langs hoeft.

Weet jij wanneer de beste tijd is om prei te oogsten?
Want 1 enkeling begint al door te schieten en wordt dan rap dunner.
Of helpt omknikken van het loof zoals men bij uien doet?

Verder lijkt het erop dat de recent gerooide witlof knollen wel wat gaan doen. Dus ik ben benieuwd. vinger gekruisd houden maar.
pi_71658935
Ik weet eigenlijk niks van prei. Dit jaar heb ik (voor het eerst met enig succes) prei gezaaid: herfstprei en winterprei. De herfstprei is duidelijk dikker (nu) dan de winterprei.
Mijn Grote Boek zegt dat herfstprei geoogst wordt in september/okober, en winterprei van januari - begin mei.
pi_71664754
Zal mijn Engelse groentenkweekboek er eens op naslaan. Is trouwens ook een erg nuttig boek. Zal de gegevens ervan eens posten.

Vandaag mijn witlof gecheckt. En ja hoor.
Het zijn er niet veel (had de eerste serie te lang laten liggen en is dus uitgedroogd) maar de witlof is aan het groeien!

pi_71745718
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 19:59 schreef sigme het volgende:

En courgettes. Dit weekend ook maar alle grote courgettes afgesneden, want van groter groeien worden ze niet lekkerder. Een metselton vol courgettes - en nieuwe op komst. De voorraad geplukten hoop ik dit weekend in te maken in zoetzuur.

Ik heb dus ook een moestuin en een overvloed aan courgettes. Dus dat wordt inmaken. Ik heb net je recepten gelezen bij CUL.

Ik heb ook een leuk soort bonen in de tuin. Ze heten regina en het is een soort kruising tussen een snijboon en een princesseboontje. Ik heb ze nog niet gegeten, dus ik weet nog niet hoe ze smaken. Kent iemand deze boonsoort?

Ook heb ik een megapompoen in de tuin staan. Ik ben benieuw hoe zwaar die gaat worden. Het is een eetbare, dus dat wordt een flinke pan soep.

Ook doen de bramen het dit jaar goed, in vergelijking met vorig jaar, dus al lekker wat potjes bramenjam gemaakt. Ook bramenijsjes in tupperware-ijsvormpjes en nog wat bramensaus voor in de yohurt of over het ijs.

Bietjes doen het ook goed. Vorig jaar helemaal niet. Geen idee waarom. Dus ook maar proberen in het maken of anders in te vriezen. We zien wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door lionessa op 09-08-2009 22:57:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')