De schade na de vakantie viel mee; bijna geen regen betekent ook bijna geen onkruid. Daarna kwam er dan wel weer vrij véél regen. Vandaag was het eindelijk weer eens mooi tuinweer.
Ik heb de aardappelrassen Belle de Fontenay en Agria geoogst, nu is er een klein bed vrij en in twee grote bedden heeft de (hoofdteelt) Nicola meer licht lucht en ruimte. Er lijkt wel wat aardappelziekte in te zitten, en we hebben behoorlijk last van Coloradokevers. Vandaag maar eens een vangronde gedaan en de gevangen larven en kevers in een pot in de diepvries te sterven gezet.
We hebben natuurlijk al veel peultjes gegeten, peultjestijd zit er zelfs alweer op. Een maaltje tuinbonen, en er hangt nog een tweede portie. Aardig wat broccoli geoogst, een paar spitskooltjes, een koolrabi. Snijbiet doet het als vanouds en de Nieuw-Zeelandse spinazie heeft een paar aardige planten, en is erg lekker voor rauw op brood. Knapperig als ijsbergsla.
Afgelopen week voor het eerst een maaltje sperziebonen geplukt. Eerste courgettes zijn er, en de zomerwortels zijn zo groot als winterwortels.
Voor de vakantie had ik boontjes bijgezaaid; daar lijkt niks van opgekomen (de droogte?).
Het bed vroege bietjes heb ik vandaag geruimd, er zat praktisch geen biet aan en de bedden met later gezaaide bietjes hebben meer biet. En dit bed heb ik nodig voor de late bonen, ik heb er alvast mest ingeschept er wat doorgespit.
Foto's!
Kool met schaaldier:
![]()
Winterwortels, dahlia's, stokbonen:
![]()
Aardappeloogst. Links de Agria's, rechts de Belle de Fontenay. Over die BdF ben ik niet zo te spreken. Veel ziekte, weinig opbrengst.
![]()
In de kas wordt het ook wat, er zijn al een heel aantal rode eetbare tomaatjes gegeten. Nu kijken we de aubegine de plant uit (lijkt mooi maar is stuiterballengrootte), en ik wacht met smart op de komkommertijd.
![]()