abonnement Unibet Coolblue
pi_69109743
Hoi. Wegens overmatig veel eieren (drie per dag, dat tikt aan), zie ik mij genoodzaakt me te verdiepen in de kunst van het cakebakken.

Nog nooit van m'n levensdagen gedaan. Ik heb een paar beperkingen: de oven is niet goed regelbaar, want houtgestookt en bakken kan pas ná het stoken, dus dat wordt:
1) stoken
2) wachten tot over juiste temperatuur heeft Tijdens de te-hete periode bak ik er een brood in
3) cake erin schuiven

Terug naar de cake. Ik heb eieren (duh). Bloem, aardappelmeel (is aardappelzetmaal wat anders dan aardappelmeel? Nee toch?). Geen zelfrijzend bakmeel: losse baksoda.
Ik heb géén citroen (of sap of schil), en geen vanille(suiker).

In mijn 'De weg tot het hart' staat een recept voor rabarbercake en ik heb wel rabarber.
Bovendien vond ik in een kast een fles amandelsiroop, en heb ik altijd wel drank, krenten/rozijnen en in dit geval zelfs een banaan.

Dus het plan is:
- 1 rabarbercake
- 1 amandelsiroopcake
- 1 in drank gewelde-rozijnencake met banaan.

Van de rabarbercake heb ik een recept: gewoon cakebeslag, in bakblik doen, rabarberstukje van zo'n cm mannetje-aan-mannetje rechtop erin zetten.

Amandelsiroopcake zal ik een klein beetje minder suiker indoen en dan wat siroop erbij en verder niks speciaals.

Rozijnen/banaancake, zou het beter zijn de banaan te pureren of (kleine?) stukjes? En wordt de boel niet te nat door én gewelde rozijnen én banaan? Zou er dan wat extra bloem in moeten misschien?

En zo te zien laat je cakebeslag niet rijzen, klopt dat? Gewoon baksoda door de bloem doen, beslag maken, in blik kiepen en in de oven schuiven? Moet dat zo snel mogelijk of mag het beslag ook best een tijdje uitrusten in dat blik?

Iemand tips, truuks, op- of aanmerkingen en/of -vullingen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 17 mei 2009 @ 08:20:07 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69109762
Van baksoda weet ik dat er een zurig ingrediënt in het beslag moet zitten om het juiste effect (luchtig maken van de cake) te krijgen. In ieder geval moet je een beslag met baksoda niet laten staan, maar direct gaan bakken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_69109946
quote:
Op zondag 17 mei 2009 08:20 schreef Lienekien het volgende:
Van baksoda weet ik dat er een zurig ingrediënt in het beslag moet zitten om het juiste effect (luchtig maken van de cake) te krijgen.
Ow, da's niet zo mooi. Zou een drupje azijn mogen? Ik heb alleen maar keuze uit superzure Duitse Essig, zoetige balsamico en schoonmaakazijn .

Kan iemand alternatieven verzinnen?
quote:
In ieder geval moet je een beslag met baksoda niet laten staan, maar direct gaan bakken.
Da's mooi om te weten .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 17 mei 2009 @ 09:12:02 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69110132
Als je hier leest, zouden je siroop en fruit ook met de baksoda moeten reageren. En rabarber is ook al wat zurig.

http://www.joyofbaking.com/bakingsoda.html

Ik zou het gewoon proberen. Succes!
The love you take is equal to the love you make.
pi_69110180
Cake "rijst" inderdaad in de oven tijdens het bakken, de oerhollandse boter, bloem, suiker en eieren cake gaat snel de mist in bij een verkeerde temperatuur.
Karnemelk wordt overigens ook veel gebruikt als "zuur" ingrediënt.
pi_69111324
quote:
Op zondag 17 mei 2009 09:12 schreef Lienekien het volgende:
Als je hier leest, zouden je siroop en fruit ook met de baksoda moeten reageren. En rabarber is ook al wat zurig.

http://www.joyofbaking.com/bakingsoda.html

Ik zou het gewoon proberen. Succes!
Rabarber is behooorlijk tamelijk nogal zuur . Ok, die is dus voorzien.
Ik heb de krenten te week gezet in witte wijn, want banaan zal toch niet veel zuur leveren.
Bij de amandelsiroopcake zal ik een schepje yoghurt doen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_69121095
De hoeveelheid beslag bleek voor twee cakes, niet voor drie (335gr ei / gelijke hoeveelheden suiker, boter, bloem). 3,5 theelepel baksoda erbij.

Het resultaat valt me niks tegen, voor mijn eerste cakes ooit .

Linksvoor cake met rozijnen, rechtsvoor uit een springvorm: cake met rabarber (lekker!).
Erachter een plat brood in een lasagneschaal, het vertekent een beetje raar op deze foto.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_69121183
Aardappelzetmeel is wel wat anders dan aardappelmeel (in meel wordt de hele aardappel vermalen en in zetmeel alleen het zetmeel eruit gefilterd) maar volgens mij zijn de toepassingen wel gelijk.
pi_69121230
Ziet er goed uit
Hoe is de smaak?
pi_69121493
quote:
Op zondag 17 mei 2009 16:33 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ziet er goed uit
Hoe is de smaak?
Ik mis de citroen in de rozijnencake. Ik heb de rozijnen in witte wijn geweld, maar zo'n cake heeft echt dat friszure smaakje van citroen erbij nodig, kom ik nu achter. En hoewel er een scheepslading suiker in zit had het nog best zoeter gemogen (en ik ben geen zoetekauw).

Die met rabarber is echt heel lekker, maar er had wel méér rabarber in gemogen. Volgens het recept moest er ook meer rabarber in (een kilo! op een 150gr ei/bloem/boter/suiker-beslag), maar ten eerste mag ik nog niet zoveel oogsten van de rabarberplant en ten tweede leek me dat wel héél veel natte prut in de cake, en ik heb ja nog helemaal geen verstand van cake.
Bij nader inzien had ik me wel kunnen houden aan de 'Baedeker voor de huisvrouw'.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 17 mei 2009 @ 16:46:58 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69121622
Goed gelukt! Complimenten!
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 17 mei 2009 @ 16:50:46 #12
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_69121753
ziet er lekker uit vooral de rabarbercake
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zondag 17 mei 2009 @ 16:53:00 #13
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_69121811
Vandaag weet je wat je moet doen met je overschot aan eieren, en morgen dan? Elke dag cake maken lijkt me niet zo'n ideale oplossing

Je kan je eieren ook breken en deze aan je kippen voeren dacht ik.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
pi_69122719
quote:
Op zondag 17 mei 2009 16:53 schreef ASSpirine het volgende:
Vandaag weet je wat je moet doen met je overschot aan eieren, en morgen dan? Elke dag cake maken lijkt me niet zo'n ideale oplossing

Je kan je eieren ook breken en deze aan je kippen voeren dacht ik.
Cake invriezen voor de winter?
pi_69125252
Eieren aan de kippen voeren vind ik niet zo wat. Hopelijk wordt er binnenkort wel een of meerdere broeds; dan is het probleem voorlopig weer opgelost (en volgend jaar verergerd).
Cake invriezen, kan dat? Dat is trouwens ook geen oplossing: in de vriezer moeten de lammetjes .

Ik ga binnenkort ook maar eens zelf mayonaise maken. En een rondje langs familie doen, als een soort verlate paashaas. En Îles flottantes maken. En chocomousse. En nog veel meer.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_69125290
Cake invriezen is heel goed te doen. Eiwitten kun je ook invriezen om er schuimpjes oid van te maken. Hoe het zit met eigeel weet ik niet.
In quiche kun je trouwens ook aardig wat ei kwijt, misschien tijd voor een vriezer voor de kippen?
pi_69125383
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:40 schreef _Ophelia_ het volgende:
Cake invriezen is heel goed te doen. Eiwitten kun je ook invriezen om er schuimpjes oid van te maken.
Dat is wel interessant. Gewoon kledderig eiwit of eerst stijfgeslagen?
Die cake invriezen is ook best een handige tip, in de zomer is er wel ruimte in de vriezer, en kan ik niet vaak bakken (want de oven is ook de kachel, en het wordt hier zo wárm dan )
quote:
In quiche kun je trouwens ook aardig wat ei kwijt, misschien tijd voor een vriezer voor de kippen?
Die ruimte is al gereserveerd, de helft van het broedsel is haan..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_69125547
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is wel interessant. Gewoon kledderig eiwit of eerst stijfgeslagen?
Gewoon kledderig.
  zondag 17 mei 2009 @ 20:18:55 #19
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_69128798
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:38 schreef sigme het volgende:
Eieren aan de kippen voeren vind ik niet zo wat. Hopelijk wordt er binnenkort wel een of meerdere broeds; dan is het probleem voorlopig weer opgelost (en volgend jaar verergerd).
Cake invriezen, kan dat? Dat is trouwens ook geen oplossing: in de vriezer moeten de lammetjes .

Ik ga binnenkort ook maar eens zelf mayonaise maken. En een rondje langs familie doen, als een soort verlate paashaas. En Îles flottantes maken. En chocomousse. En nog veel meer.
Ik snap wel dat het raar is, de kippen eten eigenlijk hun eigen nageslacht op (als die al bevrucht zouden zijn).

Ik zou wel blij zijn als iemand me regelmatig verse eieren komt geven
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
pi_69130489
Die rabarbercake ziet er heerlijk uit! Die ga ik van de week ook eens maken.

Ik zit hiet met zo'n zelfde eieren- én rabarberoverschot. Van de eieren heb ik trouwens vandaag banketbakkersroom gemaakt, dat is die gele pudding die in tompoucen zit.

Vervolgens heb ik deze taart gebakken, maar de aardbeien vervangen door frambozen. Want van een aardbeienoverschot is voorlopig nog geen sprake. Ook al zegt Janneke Vreugdenhil van NRC Next dat het 'aardbeientijd' is, ik heb alleen nog maar bloemetjes in mijn planten.
Eeuwig vijfentwintig
pi_69132113
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:58 schreef Reese het volgende:
Die rabarbercake ziet er heerlijk uit! Die ga ik van de week ook eens maken.
In dat geval typ ik het recept nog even netjes uit.

150gr bloem, 150gr boter, 150gr suiker, 1 kg rode rabarbersteeltjes, 50gr suiker, de geraspte schil van 1 citroen, een paar lepels abrikozenjam (noot van sigme: ze zijn de eieren vergeten 3 stuks aub )

Snijd de rabarbersteeltjes in stukken van 3 cm. Was ze en bestrooi ze met de 50gr suiker en de geraspte citroenschil. Maak op de gewone wijze een cakedeeg en doe het in een beboterde springvorm. Zet dan de stukjes rabarber mannetje naast mannetje netjes rechtop in het deeg.
Bak de cake in een matig warme oven ± 1 uur en leg er, als hij te donker dreigt te worden of als hij dreigt uit te drogen, een beboterd papier op.

Neem de cake na volledige bekoeling uit de vorm en bestrijk de bovenkant met wat met warm water verdunde abrikozenjam.
quote:
Ik zit hiet met zo'n zelfde eieren- én rabarberoverschot. Van de eieren heb ik trouwens vandaag banketbakkersroom gemaakt, dat is die gele pudding die in tompoucen zit.
Oh ja, dat moet ik ook eens maken . Wat heb je er daarna mee gedaan?
quote:
Vervolgens heb ik deze taart gebakken, maar de aardbeien vervangen door frambozen. Want van een aardbeienoverschot is voorlopig nog geen sprake. Ook al zegt Janneke Vreugdenhil van NRC Next dat het 'aardbeientijd' is, ik heb alleen nog maar bloemetjes in mijn planten.
Heb je al wel frambozen dan? Ik heb wat rode aardbeien in de kas, en groene in sigme's moestuin, 2e jaar
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_69133678
quote:
Op zondag 17 mei 2009 21:36 schreef sigme het volgende:


*recept *
Oh, wat lief, je schrijft het helemaal uit! Maar je had al ergens in het begin gezegd hoe het moest toch? Hoewel, dat rabarbardeel is nu helemaal duidelijk.

Aangezien dit een caketopic is: mijn vaste recept is inderdaad ook gelijke delen bloem, suiker, boter en een aantal eieren, waarbij één ei 50 gram is. (Wat een rare zin).
quote:
Oh ja, dat moet ik ook eens maken . Wat heb je er daarna mee gedaan?
Die room was echt heerlijk. Vla eigenlijk of pudding. Het liefst had ik het zo puur opgegeten, maar ik heb er dus die taart van gebakken. Dat was met een bodem van zanddeeg, pudding en topping van rood fruit.
quote:
Heb je al wel frambozen dan? Ik heb wat rode aardbeien in de kas, en groene in sigme's moestuin, 2e jaar
Nee de vriezer had nog wat frambozen, van meneer AH in een kant-en-klaar-doosje . Helaas geen aardbeien in de kas, die staat vol met tomatenplanten en nog wat zaailingen. Maar dat is niet zo mijn domein. Aardbeien staan in de volle grond, net als de frambozenstruiken. Van die laatste verwacht ik dit jaar nog niet zo'n opbrengst, het is pas het tweede jaar en ik heb ze in het voorjaar verplaatst. Dus die moeten eerst nog maar eens groot en sterk worden.

Okay, bovenstaande kan beter in je moestuintopic geloof ik, he?
Eeuwig vijfentwintig
pi_69134064
quote:
Op zondag 17 mei 2009 22:16 schreef Reese het volgende:

[..]

Oh, wat lief, je schrijft het helemaal uit! Maar je had al ergens in het begin gezegd hoe het moest toch? Hoewel, dat rabarbardeel is nu helemaal duidelijk.
Stukjes en beetjes, maar daarin ontbrak de citroen en de jam (die ontbreken ook in mijn cake, en ik mis ze niet ).
quote:
Okay, bovenstaande kan beter in je moestuintopic geloof ik, he?
Ik heb er dan ook maar dáár op gereageerd .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_69134171
quote:
Op zondag 17 mei 2009 22:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Stukjes en beetjes, maar daarin ontbrak de citroen en de jam (die ontbreken ook in mijn cake, en ik mis ze niet ).
[..]

Ik heb er dan ook maar dáár op gereageerd .
Die jam had ik mentaal al gewist. Anders moet ik die cake in mijn eentje opeten, en ik bak juist ter vermaeck van mijn geliefde.

Ik ga in je andere topic kijken!
Eeuwig vijfentwintig
  maandag 18 mei 2009 @ 18:24:12 #25
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_69158822
he! een medeeigenaar van " De Baedeker voor de huisvrouw" - De weg tot het hart.
Heb je ook deel 1,2,3 en 4?

Gouden kook boeken zijn het met recepten waar echt niemand meer van heeft gehoord zoals warme zalmpudding of duif met macaroni en eiercroquetjes

Mijn moeder heeft de hele serie (zat bij haar uitzet) en ik heb later zelf op een rommelmarkt de kookboeken gevonden en gekocht, ik doe ze nooit meer weg
pi_69161291
Bedankt voor het recept van de rabarbercake, Sigme!

Ik had er ongeveer acht ons rabarber ingedaan (geen weegschaal in de moestuin en ik had geen zin om terug te lopen ). Het bakblik zat bijna helemaal vol met 'rabarbermannetjes'. Dacht dat ik veel te weinig cakedeeg had, maar het was prima! Het deeg rees tot mooi aan de bovenkant van het bakblik. Bij het aansnijden zag je onderaan de rabarber zitten en bovenop zat een beetje nattige cake.

Net als toetje een punt cake samen met wat (zelfgemaakte!) hangop geserveerd, het was heerlijk!
Eeuwig vijfentwintig
  maandag 18 mei 2009 @ 19:51:57 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69161713
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:24 schreef robber57 het volgende:
he! een medeeigenaar van " De Baedeker voor de huisvrouw" - De weg tot het hart.
Heb je ook deel 1,2,3 en 4?

Gouden kook boeken zijn het met recepten waar echt niemand meer van heeft gehoord zoals warme zalmpudding of duif met macaroni en eiercroquetjes

Mijn moeder heeft de hele serie (zat bij haar uitzet) en ik heb later zelf op een rommelmarkt de kookboeken gevonden en gekocht, ik doe ze nooit meer weg
Heb de hele serie, van: van Minnen tot Mokken, tot Mevrouw knapt het op. Staan er een stuk of 30 maar daar zijn een paar dubbele bij (weg tot het hart ging later anders heten)
1. Goed huis - goed thuis
2. Huishouden op rolletjes
3. Van vingerhoed tot strijkplank
4. De weg tot het hart (voorgerechten, soepen, vlees, vis etc.)
5. De weg tot het hart (aardappelen, groenten, sauzen, nagerechten)
6. De weg tot het hart (vruchten, gebak, inmaak)
7. De weg tot het hart (provisiekast, tafelversiering, menu's, de hooikist, kooktoestellen en hun gebruik)
8. Hoe moet ik met mijn kind? Deel 1 (over opvoeding)
9. Hoe moet ik met mijn kind? Deel 2
10. Dank u, dokter!
11. Plant en dier als huisgenoten (verzorging van planten en dieren)
12. Uzelf, mevrouw (van persoonlijke verzorging tot rechten en plichten)
13. Één recht, één averecht
14. De toekomst van uw kind
15. Vrouwenarts helpt
16. De gestroomlijnde naald
17. Vlijtige vingers
18. Baedeker-knipselboek
19. Mevrouw knapt het op
20. Gelukkig gezin
21. Het rijk alleen
22. Kindje voor en kindje na
23. Het hele jaar feest
24. Liefde zonder vrees
25. Gelukkig huwelijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69163982
quote:
Op maandag 18 mei 2009 19:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb de hele serie, van: van Minnen tot Mokken, tot Mevrouw knapt het op. Staan er een stuk of 30 maar daar zijn een paar dubbele bij (weg tot het hart ging later anders heten)
1. Goed huis - goed thuis
2. Huishouden op rolletjes
3. Van vingerhoed tot strijkplank
4. De weg tot het hart (voorgerechten, soepen, vlees, vis etc.)
5. De weg tot het hart (aardappelen, groenten, sauzen, nagerechten)
6. De weg tot het hart (vruchten, gebak, inmaak)
7. De weg tot het hart (provisiekast, tafelversiering, menu's, de hooikist, kooktoestellen en hun gebruik)
8. Hoe moet ik met mijn kind? Deel 1 (over opvoeding)
9. Hoe moet ik met mijn kind? Deel 2
10. Dank u, dokter!
11. Plant en dier als huisgenoten (verzorging van planten en dieren)
12. Uzelf, mevrouw (van persoonlijke verzorging tot rechten en plichten)
13. Één recht, één averecht
14. De toekomst van uw kind
15. Vrouwenarts helpt
16. De gestroomlijnde naald
17. Vlijtige vingers
18. Baedeker-knipselboek
19. Mevrouw knapt het op
20. Gelukkig gezin
21. Het rijk alleen
22. Kindje voor en kindje na
23. Het hele jaar feest
24. Liefde zonder vrees
25. Gelukkig huwelijk
*Op slag verliefd is
  maandag 18 mei 2009 @ 22:00:23 #29
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_69168363
Tja, alle moderne opvoeding ten spijt; als dit naslagwerk nou gewoon eens zou worden uitgedeeld aan beginnende papa's en mama's zou dat geen slechte zaak zijn , denk ik.
Want alhoewel de hele serie, hier en daar, uiteraard veroudert aandoet is het miz nog steeds een zeer relevant naslagwerk,je kunt het probleem" niet zo gek verzinnen of er staat wel een oplossing in voor nieuwe ouders.

En ook de kookboeken zijn fantastisch, er staan nl ook hele simpele dingen in zoals aardappels koken in al zijn vormen(in schil, zonder schil,poffen enz enz) maar ook; welke aardappels moet ik kopen? en waar moet ik op letten?, hoe lang kan ik iets bewaren? en welke alternatieven zijn er?

Gouden serie

Sorry voor de break, terug OT: Cake
pi_69242823
Ik heb net deze wortelcake met rozijnen en walnoten gebakken, en hij is echt heel lekker . En ik houd niet eens zo van wortelen . Aanrader dus!

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')