Volgens mij kun je de ontvanger helemaal niks maken hoor.quote:Op maandag 27 april 2009 16:45 schreef Isdatzo het volgende:
Als je geld ontvangt dat niet voor jou bestemd is en je bent daarvan op de hoogte ben je verplicht dit aan de rechtmatige eigenaar terug te betalen. Doe je dit niet is 't gewoon strafbaar. Evt. met een betalingsregeling als je het niet direct op kan hoesten. Hoe dit precies zit kunnen ze je hier wel vertellen denk ik, ik niet.
Ik meen me juist te herinneren dat dat wél zo was..quote:Op maandag 27 april 2009 16:45 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Volgens mij kun je de ontvanger helemaal niks maken hoor.
Hoe zit dat dan met verhalen als perongeluk 2miljoen gestort is op je rekening, dat moet je dan toch ook gewoon terug geven?quote:Op maandag 27 april 2009 16:45 schreef Biogarde het volgende:
Terugeisen kan alleen wanneer een afschrijving onterecht is. Dus wanneer een bedrijf afschrijft. Dan kun je storneren.
Bij verkeerd overmaken wordt het een ander verhaal. Dan is het persoonlijk falen en dan moet je hopen op de goedheid van de ontvanger en/of bank.
Volgens mij kun je juridisch gezien helemaal niks.
Je kunt het natuurlijk altijd nog vriendelijk vragen.quote:Op maandag 27 april 2009 16:45 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Volgens mij kun je de ontvanger helemaal niks maken hoor.
Dat wordt meestal zo groot uitgepakt in het nieuws dat de ontvanger niets anders kan dan terugstortenquote:Op maandag 27 april 2009 16:48 schreef Geerd het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan met verhalen als perongeluk 2miljoen gestort is op je rekening, dat moet je dan toch ook gewoon terug geven?
Nee helaas niet.quote:
quote:1.
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Nou voor 2mln heb ik toch wel een héél dikke huid denk ikquote:Op maandag 27 april 2009 16:50 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dat wordt meestal zo groot uitgepakt in het nieuws dat de ontvanger niets anders kan dan terugstorten
En maar rennen.. Eind zwemmen naar Zuid-Amerika hoorquote:Op maandag 27 april 2009 16:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou voor 2mln heb ik toch wel een héél dikke huid denk ik.
quote:Op maandag 27 april 2009 16:52 schreef Biogarde het volgende:
[..]
En maar rennen.. Eind zwemmen naar Zuid-Amerika hoor
Juist.quote:Op maandag 27 april 2009 16:50 schreef Isdatzo het volgende:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/203.html
[..]
Volgens mij mag de bank van ontvanger daar gegevens over vrij geven als je ze aanschrijft. Maar kan even de exacte regels niet vinden.quote:Op maandag 27 april 2009 17:11 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Juist.
Maar dan moet je wel achterhalen wie de ontvanger is.
Nee, precies. Hoewel het gewoon jouw geld is, kun je er met geen mogelijkheid bij :Squote:Op maandag 27 april 2009 17:32 schreef bruijntje het volgende:
Blijf het vreemd vinden, maar hoop maar dat het je nooit overkomt. Want je hebt er niets aan.
In die zaak is dan ook ten onrechte aangifte gedaan. Dit is een civiele zaak en geen strafrechtelijke.quote:Op maandag 27 april 2009 17:23 schreef M.I.B. het volgende:
'Bakker drukt straffeloos ¤ 84.000 achterover'
en
Broodjes voor 84.000 euro
Ik geef je helaas weinig kans dat je het geld terugkrijgt. Als de politie ¤ 84.000,- al geen halszaak vond ...
Vaak komt het uiteindelijk wel terecht, alleen kan dat even duren. En een hoop frustratie opleverenquote:Op maandag 27 april 2009 20:48 schreef senesta het volgende:
Succes!
Het zou toch wel sneu zijn als ze het geld helemaal kwijt is.
Dan maak je toch nog even 20 euro naar die kerel over?quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:06 schreef bruijntje het volgende:
Heb vanmogen 1 uur zitten bellen. De rechtsbijstandverzekering gaat pas aan de slag vanaf ¤220.=. Die stuurde me naar het juridisch loket, daar kregen we te horen dat er voor ¤13,50 een advocaat achteraan gaat met een eenmalige brief naar de rekeninghouder. Dat is te doen. Via hun kregen we het telefoonnummer van collge bescherming persoonsgegevens in den Haag, daar vertelde ze dat de bank de gegevens van de rekeninghouder moet geven. De rekenignhouder is verplicht om het terug te storten, maar je moet maar zien hoe je het weer terug krijgt.
Wordt vervolgd.
Dat werkt(e) alleen bij de Postbank. Dat was de enige bank die een naam/nummer controle deed. De rest doet een 11-proef. Dus als het een bestaand rekeningnummer is dan gaat de transactie altijd door ongeacht of de ontvanger naam juist is.quote:Op dinsdag 28 april 2009 13:07 schreef CyCly het volgende:
Het is wel vreemd dat het geld daadwerkelijk is overgemaakt.
Ik doe zo nu en dan ook aan internetbankieren. Ook wel eens wat fout gegaan. Maar als de naam, plaats en rekeningnummer niet overeen komen dan wordt het telkens teruggestort door de bank. De combinatie moet dus kloppen.
Bij eventuele spellingsfouten zou de transactie dus niet door moeten gaan.
Maargoed, hou ons op de hoogte.
Ik zit bij de SNS.quote:Op dinsdag 28 april 2009 13:18 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat werkt(e) alleen bij de Postbank. Dat was de enige bank die een naam/nummer controle deed. De rest doet een 11-proef. Dus als het een bestaand rekeningnummer is dan gaat de transactie altijd door ongeacht of de ontvanger naam juist is.
quote:Op maandag 27 april 2009 16:43 schreef maok het volgende:
Aangifte doen en hopen dat de politie wel wat wil doen. Baat het niet dan schaat het niet. Ik weet alleen niet waar je dan aangifte van kunt doen.
Het is toch gewoon een fatsoenlijke tip of niet danquote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:30 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
[..]reageer gewoon niet, joh, mongooltje.
Verduistering, maar het is gewoon een civiele kwestie. Onverschuldigde betaling (zoals al eerder aangegeven). Is een verbintenis voortvloeiend uit de wet (6:203 BW even uit mn hoofd) en de ontvanger moet dat gewoon terugstorten. Doet hij dat niet, dan ga je een vonnis halen bij de kantonrechter (afhankelijk van de hoogte van het bedrag).quote:Op maandag 27 april 2009 16:43 schreef maok het volgende:
Aangifte doen en hopen dat de politie wel wat wil doen. Baat het niet dan schaat het niet. Ik weet alleen niet waar je dan aangifte van kunt doen.
Volgens mij zijn ze zelfs verplicht om de gegevens door te geven. Na een bepaalde periode, waarin de "dader" niet heeft gereageerd of verzuimd om het geld terug te boeken, dan is de bank verplicht om de gegevens van die persoon te geven. Gaan wel weken overheen.quote:
wel nadat de bank de ontvangende partij al aangeschreven heeft en daarin (vermoedelijk) heeft aangegeven dat niet-reageren het vrijgeven van de naw-gegevens tot gevolg zou hebben.quote:
Het is een civiele zaak, ik begrijp niet waar je dan aangifte van zou willen doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 11:35 schreef bruijntje het volgende:
Ian. En een aangifte bij de politie doen, omdat de rekeningeigenaar het geld niet toekomt, en dus inderdaad verplicht is om het terug te storten.
Een civiele zaak is een geschil tussen personen (of tussen personen/bedrijven/overheid). Dit is geen strafrechtelijk verhaal. Ik vraag me af of de politie de aangifte überhaupt opneemt.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 13:39 schreef bruijntje het volgende:
Ik heb geen idee wat een civiele zaak inhoud. en weet ook niet wat de politie zou kunnen doen, maar het is een tip van de bank.
Dat zijn ze toch verplicht?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 15:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Een civiele zaak is een geschil tussen personen (of tussen personen/bedrijven/overheid). Dit is geen strafrechtelijk verhaal. Ik vraag me af of de politie de aangifte überhaupt opneemt.
De betalende partij moet natuurlijk een naam/nummer controle doen en is dus primair verantwoordelijk voor de juistheid van de betalingsgegevens. De bank voert de opdracht slechts uit en nee, zij doen daarbij doorgaans geen dergelijke controle (Postbank/ING nog wel geloof ik).quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
als banken geen naam / nummer controle doen, waarom moet ik dan eigenlijk een naam invullen bij een overschrijving?
ik zou stellen dat je ervan mag uitgaan dat een bank wel een dergelijke controle doet, en dat ze het dus niet kan afdoen met 'de tegenpartij reageert niet meer'
Postbank/ING wijzen je bij internetbankieren erop wanneer een naam die je invult bij een rekeningnummer anders is dan bij hun in het systeem staat. dit werkt echter alleen voor overschrijvingen van Postbank/ING naar Postbank/ING. niet naar andere bankenquote:Op zondag 17 mei 2009 10:24 schreef Argento het volgende:
[..]
De betalende partij moet natuurlijk een naam/nummer controle doen en is dus primair verantwoordelijk voor de juistheid van de betalingsgegevens. De bank voert de opdracht slechts uit en nee, zij doen daarbij doorgaans geen dergelijke controle (Postbank/ING nog wel geloof ik).
Zoals al gezegd heeft TS gewoon een vordering op de partij die het geld onterecht ontvangen heeft en zodra TS diens gegevens heeft kan hij teruggave vorderen.
waarom moet ik dan een naam invoeren en suggereert de bank daarmee dat ze wel een controle uitvoeren? Als ik enkel een rekeningnummer zou hoeven invoeren, zou mij als leek direct duidelijk zijn dat er geen enekele controle plaatsvindt, maar mag ik er gezien beide gegevens worden gevraagd niet vanuit gaan dat er iets mee gebeurd aan de zijde van de bank?quote:Op zondag 17 mei 2009 10:24 schreef Argento het volgende:
[..]
De betalende partij moet natuurlijk een naam/nummer controle doen en is dus primair verantwoordelijk voor de juistheid van de betalingsgegevens. De bank voert de opdracht slechts uit en nee, zij doen daarbij doorgaans geen dergelijke controle (Postbank/ING nog wel geloof ik).
Zoals al gezegd heeft TS gewoon een vordering op de partij die het geld onterecht ontvangen heeft en zodra TS diens gegevens heeft kan hij teruggave vorderen.
Waarom vraag je je uberhaupt af wat de bank voor je doet? Zorg gewoon dat jij de juiste gegevens invoert. Wie maakt hier nou de fout, TS of de bank?quote:Op zondag 17 mei 2009 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom moet ik dan een naam invoeren en suggereert de bank daarmee dat ze wel een controle uitvoeren? Als ik enkel een rekeningnummer zou hoeven invoeren, zou mij als leek direct duidelijk zijn dat er geen enekele controle plaatsvindt, maar mag ik er gezien beide gegevens worden gevraagd niet vanuit gaan dat er iets mee gebeurd aan de zijde van de bank?
Ik denk dat het voor de meesten mensen wel logisch is dat ze zelf die controle behoren te doen. De bank mag natuurlijk uitgaan van de gegevens die ze aangeleverd krijgt.quote:Op zondag 17 mei 2009 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en mij te wijzen op het feit dat ik naam /nummercontrole moet doen, en niet zij?
ik herhaal mezelf: Waarom moet ik dan een naam invullen bij een overschrijving? Welke ander redelijk doel kan dat dienen anders dan een naam/nummer controle? Waarom zou ik in alle redelijkheid en billijkheid dan niet niet mogen uitgaan van een dergelijke controle?quote:Op zondag 17 mei 2009 10:49 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor de meesten mensen wel logisch is dat ze zelf die controle behoren te doen. De bank mag natuurlijk uitgaan van de gegevens die ze aangeleverd krijgt.
Zou wel mooi zijn... toen ik 13 was had iemand 5000 gulden per ongeluk op me rekening gestort na weken niets gehoord te hebben ging ik het maar uitgeven.quote:Op maandag 27 april 2009 16:44 schreef Fusionfreak het volgende:
Iki vrees dat je het geld toch echt kwijt bent, de bank kan hooguit bemiddelen tussen jou en de (foute) rekeinghouder dat hij of zij die 200 euro alsnog wilt terugstorten, maar kunnen het niet verplichten.
Zo heb ik pas geleden eens dubbel geld ontvangen van een verkoop via marktpaats van dezelfde koper (was 23 euro) en ik heb wel het fatsoen om geld wat mij niet toebehoord terug te storten, ook al zou het om een groter bedrag gaan.
TIP: Goed opletten bij het online overboeken van geld (rekeningnummer desnoods dubbel controlleren) dan pas de transactie uitvoeren.
Veel andere opties zijn er niet, lijkt me.quote:Op zondag 17 mei 2009 21:01 schreef bruijntje het volgende:
Heen gaan naar die persoon lijkt mij niet zo verstandig want je weet niet wie je aantreft. Iemand die niet reageerd op brieven van de bank, zou die dan wel zo vriendelijk zijn als je langs komt?
Waarom is dat verdacht? Ik heb ook alleen een mobiel nr., dat is ook niet bij al mijn banken bekendquote:En een telefoonnummer is niet bekend bij de bank, en ook niet te vinden op internet.
Dus dat is ook al verdacht, als de bank geen telefoonnummer van iemand heeft.
Tsja, ik zou daar niet al te snel een conclusie aan verbinden. Aan het feit dat 'ie niet op brieven reageert welquote:Op zondag 17 mei 2009 21:15 schreef bruijntje het volgende:
Het is verdacht, in combinatie met niet reageren op de brieven die de bank naar hem heeft gestuurd.
Dus er is geen contct met hem te krijgen. Dat vind ik dan op zijn minst een beetje verdacht. Als de bank mij een brief stuurd, maakt niet uit waar over dan reageer je toch als daar om gevraagt word.
Inderdaad.quote:
"Verdacht" vondt ik een wat overdreven woord.quote:Op zondag 17 mei 2009 21:01 schreef bruijntje het volgende:
Heen gaan naar die persoon lijkt mij niet zo verstandig want je weet niet wie je aantreft. Iemand die niet reageerd op brieven van de bank, zou die dan wel zo vriendelijk zijn als je langs komt?
En een telefoonnummer is niet bekend bij de bank, en ook niet te vinden op internet.
Dus dat is ook al verdacht, als de bank geen telefoonnummer van iemand heeft.
Bij mij gaan zulke brieven terug naar de verzender. Tenzij ik zeker weet dat ik de inhoud heeeeel graag wil hebben.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 11:35 schreef bruijntje het volgende:
Maar ik kan diegene wel bestoken met brieven en misschien nog wel zonder postzegel, krijgt hij de boetes.
Wordt vervolgd.
Zijn nummer is niet bekend, niet bij de bank, en niet op internetquote:Op maandag 18 mei 2009 12:21 schreef kikoooooo het volgende:
Als je de gegevens toch hebt, dan bel je ze toch eerst even?
quote:Op maandag 18 mei 2009 11:43 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Bij mij gaan zulke brieven terug naar de verzender. Tenzij ik zeker weet dat ik de inhoud heeeeel graag wil hebben.
binnen hun eigen klanten heaquote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
Knap want bij de Postbank/ING kan je niet eens overschrijven als de naam van de ontvanger en het rekeningnummer niet overeen komen.
Nee hoor bij iedereen. Heb wel eens een naam van iemand verkeerd gespeld en kreeg een waarschuwing of ik die wel echt bedoelde.quote:
ja die melding kreeg ik ook, maar alleen van postbank naar postbank rekening bij mijn weten. Ze hebben geen database van de klanten van de Rabobank oidquote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:17 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nee hoor bij iedereen. Heb wel eens een naam van iemand verkeerd gespeld en kreeg een waarschuwing of ik die wel echt bedoelde.
Daar is nietsquote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:10 schreef MikeyMo het volgende:
toch grappig, als een bank toevallig eens wat geld op een verkeerde rekening zet halen ze het zo zonder probleem terug
Dat dus, het werkt alleen als de ontvanger ook Postbank/ING heeft. Heel handig, maar vertrouw er dus niet teveel op.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:21 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ja die melding kreeg ik ook, maar alleen van postbank naar postbank rekening bij mijn weten. Ze hebben geen database van de klanten van de Rabobank oid
quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:34 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Daar is nietsaan.
Als de bank zelf een fout maakt dan weet ze zelf wat er gebeurt is.
Bij betalingen tussen mensen onderling kan zij niet bepalen of de betaling een rechtsgrond heeft of niet.
Ja ga even een vonnis halen bij de rechter.. Mocht blijken dat je in het ongelijk word gesteld ben je meteen een x bedrag kwijt voor proceskosten.. Zoiets doe je meestal voor grotere bedragen riskeren..quote:Op vrijdag 15 mei 2009 23:53 schreef Argento het volgende:
[..]
Verduistering, maar het is gewoon een civiele kwestie. Onverschuldigde betaling (zoals al eerder aangegeven). Is een verbintenis voortvloeiend uit de wet (6:203 BW even uit mn hoofd) en de ontvanger moet dat gewoon terugstorten. Doet hij dat niet, dan ga je een vonnis halen bij de kantonrechter (afhankelijk van de hoogte van het bedrag).
Hoezo?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:22 schreef Apekoek het volgende:
Dit blijft een oneerlijke situatie.
Ik heb de bank al gebeld, maar omdat de belastingdienst het geld dus heeft overgemaakt, ligt de bal volledig bij hun. De Postbank (ING) zei dat ze mij verder niet konden helpen en dat ik bij de Belastingdienst moest wezen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:51 schreef jeroen25 het volgende:
Je hebt de ander zijn naam dus al?
Ga in ieder geval eens bij de bank praten.
aha net even gebeld, de rabobank start de procedure, heb wel extra centjes overgeboekt naar gast met mijn gegevens, mijn tel nummer en een kleinigheidje in vooruitzicht gesteld!quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:01 schreef backontrack het volgende:
damn ik heb 550 euro naar verkeerde rekening nummer overgeboekt! word vervolgd! , heb toevalig morgen een afspraak bij de bank! dus ik ben benieuwd!
dat zou mooi zijn, dan koop ik iets en dan krijg ik de goederen en dan haal ik snel het geld terugquote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:22 schreef Apekoek het volgende:
Dit blijft een oneerlijke situatie. hetzelfde als opgelicht op marktplaats en zo doende je geld niet terug kunnen boeken nadat je het aan de oplichter had overgemaakt.
Dat kan makkelijk wat ike chter heb gehad dat wel eens een overboeking is geweigerd wanneer de naam niet overeen kwam en dat was ook bij de rabo, dus ik sta er van te kijken dat deze transactie wel goed gekeurd isquote:Op maandag 27 april 2009 17:29 schreef Furia het volgende:
Vind het wel een beetje vreemd; ik zit ook bij de Rabobank, maar mooi niet dat ik geld over kan maken naar een spaarrekening die niet van mezelf is!
ja en ik snap ookw el waarom banken dat niet doen, bij ebay en dergelijke zitten hopen mensen verkopers op te lichten.quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:56 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dat zou mooi zijn, dan koop ik iets en dan krijg ik de goederen en dan haal ik snel het geld terug
Heb al van meneer terug gekregen zonder tussenkomst bankquote:Op dinsdag 8 september 2009 14:01 schreef backontrack het volgende:
damn ik heb 550 euro naar verkeerde rekening nummer overgeboekt! word vervolgd! , heb toevalig morgen een afspraak bij de bank! dus ik ben benieuwd!
Nee hoor, want je RBV neemt een zaak over 200 euri niet in behandelingquote:Op maandag 27 april 2009 17:13 schreef bruijntje het volgende:
RBV hebben we wel, dus daar hebben we alvast wat aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |