Volgens mij zijn ze zelfs verplicht om de gegevens door te geven. Na een bepaalde periode, waarin de "dader" niet heeft gereageerd of verzuimd om het geld terug te boeken, dan is de bank verplicht om de gegevens van die persoon te geven. Gaan wel weken overheen.quote:
wel nadat de bank de ontvangende partij al aangeschreven heeft en daarin (vermoedelijk) heeft aangegeven dat niet-reageren het vrijgeven van de naw-gegevens tot gevolg zou hebben.quote:
Het is een civiele zaak, ik begrijp niet waar je dan aangifte van zou willen doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 11:35 schreef bruijntje het volgende:
Ian. En een aangifte bij de politie doen, omdat de rekeningeigenaar het geld niet toekomt, en dus inderdaad verplicht is om het terug te storten.
Een civiele zaak is een geschil tussen personen (of tussen personen/bedrijven/overheid). Dit is geen strafrechtelijk verhaal. Ik vraag me af of de politie de aangifte überhaupt opneemt.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 13:39 schreef bruijntje het volgende:
Ik heb geen idee wat een civiele zaak inhoud. en weet ook niet wat de politie zou kunnen doen, maar het is een tip van de bank.
Dat zijn ze toch verplicht?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 15:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Een civiele zaak is een geschil tussen personen (of tussen personen/bedrijven/overheid). Dit is geen strafrechtelijk verhaal. Ik vraag me af of de politie de aangifte überhaupt opneemt.
De betalende partij moet natuurlijk een naam/nummer controle doen en is dus primair verantwoordelijk voor de juistheid van de betalingsgegevens. De bank voert de opdracht slechts uit en nee, zij doen daarbij doorgaans geen dergelijke controle (Postbank/ING nog wel geloof ik).quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
als banken geen naam / nummer controle doen, waarom moet ik dan eigenlijk een naam invullen bij een overschrijving?
ik zou stellen dat je ervan mag uitgaan dat een bank wel een dergelijke controle doet, en dat ze het dus niet kan afdoen met 'de tegenpartij reageert niet meer'
Postbank/ING wijzen je bij internetbankieren erop wanneer een naam die je invult bij een rekeningnummer anders is dan bij hun in het systeem staat. dit werkt echter alleen voor overschrijvingen van Postbank/ING naar Postbank/ING. niet naar andere bankenquote:Op zondag 17 mei 2009 10:24 schreef Argento het volgende:
[..]
De betalende partij moet natuurlijk een naam/nummer controle doen en is dus primair verantwoordelijk voor de juistheid van de betalingsgegevens. De bank voert de opdracht slechts uit en nee, zij doen daarbij doorgaans geen dergelijke controle (Postbank/ING nog wel geloof ik).
Zoals al gezegd heeft TS gewoon een vordering op de partij die het geld onterecht ontvangen heeft en zodra TS diens gegevens heeft kan hij teruggave vorderen.
waarom moet ik dan een naam invoeren en suggereert de bank daarmee dat ze wel een controle uitvoeren? Als ik enkel een rekeningnummer zou hoeven invoeren, zou mij als leek direct duidelijk zijn dat er geen enekele controle plaatsvindt, maar mag ik er gezien beide gegevens worden gevraagd niet vanuit gaan dat er iets mee gebeurd aan de zijde van de bank?quote:Op zondag 17 mei 2009 10:24 schreef Argento het volgende:
[..]
De betalende partij moet natuurlijk een naam/nummer controle doen en is dus primair verantwoordelijk voor de juistheid van de betalingsgegevens. De bank voert de opdracht slechts uit en nee, zij doen daarbij doorgaans geen dergelijke controle (Postbank/ING nog wel geloof ik).
Zoals al gezegd heeft TS gewoon een vordering op de partij die het geld onterecht ontvangen heeft en zodra TS diens gegevens heeft kan hij teruggave vorderen.
Waarom vraag je je uberhaupt af wat de bank voor je doet? Zorg gewoon dat jij de juiste gegevens invoert. Wie maakt hier nou de fout, TS of de bank?quote:Op zondag 17 mei 2009 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom moet ik dan een naam invoeren en suggereert de bank daarmee dat ze wel een controle uitvoeren? Als ik enkel een rekeningnummer zou hoeven invoeren, zou mij als leek direct duidelijk zijn dat er geen enekele controle plaatsvindt, maar mag ik er gezien beide gegevens worden gevraagd niet vanuit gaan dat er iets mee gebeurd aan de zijde van de bank?
Ik denk dat het voor de meesten mensen wel logisch is dat ze zelf die controle behoren te doen. De bank mag natuurlijk uitgaan van de gegevens die ze aangeleverd krijgt.quote:Op zondag 17 mei 2009 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en mij te wijzen op het feit dat ik naam /nummercontrole moet doen, en niet zij?
ik herhaal mezelf: Waarom moet ik dan een naam invullen bij een overschrijving? Welke ander redelijk doel kan dat dienen anders dan een naam/nummer controle? Waarom zou ik in alle redelijkheid en billijkheid dan niet niet mogen uitgaan van een dergelijke controle?quote:Op zondag 17 mei 2009 10:49 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor de meesten mensen wel logisch is dat ze zelf die controle behoren te doen. De bank mag natuurlijk uitgaan van de gegevens die ze aangeleverd krijgt.
Zou wel mooi zijn... toen ik 13 was had iemand 5000 gulden per ongeluk op me rekening gestort na weken niets gehoord te hebben ging ik het maar uitgeven.quote:Op maandag 27 april 2009 16:44 schreef Fusionfreak het volgende:
Iki vrees dat je het geld toch echt kwijt bent, de bank kan hooguit bemiddelen tussen jou en de (foute) rekeinghouder dat hij of zij die 200 euro alsnog wilt terugstorten, maar kunnen het niet verplichten.
Zo heb ik pas geleden eens dubbel geld ontvangen van een verkoop via marktpaats van dezelfde koper (was 23 euro) en ik heb wel het fatsoen om geld wat mij niet toebehoord terug te storten, ook al zou het om een groter bedrag gaan.
TIP: Goed opletten bij het online overboeken van geld (rekeningnummer desnoods dubbel controlleren) dan pas de transactie uitvoeren.
Veel andere opties zijn er niet, lijkt me.quote:Op zondag 17 mei 2009 21:01 schreef bruijntje het volgende:
Heen gaan naar die persoon lijkt mij niet zo verstandig want je weet niet wie je aantreft. Iemand die niet reageerd op brieven van de bank, zou die dan wel zo vriendelijk zijn als je langs komt?
Waarom is dat verdacht? Ik heb ook alleen een mobiel nr., dat is ook niet bij al mijn banken bekendquote:En een telefoonnummer is niet bekend bij de bank, en ook niet te vinden op internet.
Dus dat is ook al verdacht, als de bank geen telefoonnummer van iemand heeft.
Tsja, ik zou daar niet al te snel een conclusie aan verbinden. Aan het feit dat 'ie niet op brieven reageert welquote:Op zondag 17 mei 2009 21:15 schreef bruijntje het volgende:
Het is verdacht, in combinatie met niet reageren op de brieven die de bank naar hem heeft gestuurd.
Dus er is geen contct met hem te krijgen. Dat vind ik dan op zijn minst een beetje verdacht. Als de bank mij een brief stuurd, maakt niet uit waar over dan reageer je toch als daar om gevraagt word.
Inderdaad.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |