abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58910024
Ik heb vrijdag iets gekocht op marktplaats en meteen het geld overgemaakt.

Ik mailde haar of ze het geld al binnen had maar daar kreeg ik net een ontkennend antwoord op.
Toen ik op abnamro.nl het rekeningnummer (weer eens) checkte zag ik ineens in haar mail dat ik 2 cijfers van het rekeningnummer over het hoofd heb gezien.

Ik maak gebruik van een PDA en daar worden zinnen afgekapt dus dat gebeurd dan sneller blijkbaar.

Ik heb het dus wel naar een bestaand GIRO rekeningnummer overgemaakt maar dus wel onder vermelding van een foute naam en plaats.

Wat nu? Kan ik mijn geld terugvorderen of ben ik nu afhankelijk van de goodwill van de ontvanger?
pi_58910053
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:49 schreef lily het volgende:
Wat nu? Kan ik mijn geld terugvorderen of ben ik nu afhankelijk van de goodwill van de ontvanger?
Het laatste
pi_58910074
pi_58910079
De bank kan het volgens mij niet voor jou terugvorderen.
pi_58910093
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:50 schreef Piles het volgende:

[..]

Het laatste
Uiteindelijk zal terugbetaling via de rechter afdwingbaar zijn, maar dat is vaak een langdurig en kostbaar proces.
  zondag 25 mei 2008 @ 23:55:58 #7
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_58910166
Als het goed is komt het überhaupt nooit aan in dit geval. Bij een verkeerd bankrekeningnummer zou je de elfproef niet doorstaan, maar omdat het om een girorekeningnummer gaat is dit niet van toepassing. Daarom zouden bij een girorekening altijd de naam en woonplaats gecontroleerd moeten worden, om een typefout uit te sluiten. Bel je bank eens zou ik zeggen
pi_58910168
ah ok, bedankt.

ik ben dus niet de enige sukkel
  zondag 25 mei 2008 @ 23:57:08 #9
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_58910187
Als je gelukt hebt, en een aardige employee bij de bank treft kan hij voor je nakijken waar het naartoe gegaan is. Echter je moet zelf in actie komen om het terug te vorderen
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
pi_58910583
Met wat geluk krijg je het over enkele dagen teruggestort met de melding "naam en rekeningnummer komen niet overeen."

Dat was tenminste het geval toen ik begin deze maand geld overmaakte naar de verkeerde rekening (rabobank internetbankieren)
pi_58910621
De giro, postbank dus. is als enige bank die een check doe of naam, woonplaats / reknr overeenkomt. Zo niet, wordt het terug gestort of geweigerd.

Het kan dus altijd voorkomen dat dit niet gebeurd, in dat geval naar je bank gaan en het laten uitzoeken om terug te krijgen. Je bank gaat dan naar de bank van de ontvanger, maar inderdaad ben je dan uit eindelijk afhankelijk van de goodwill van de ontvanger.

Nu is het ook nog zo, dat er dan weer procedures tegen gestart kunnen worden om het terug te krijgen, echter kan dat lang duren en soms geld kosten wat het dan weer oninteressant maakt.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_58912019
Toch vind ik het vreemd dat ze de check "rekeningnummer / naam / woonplaats" dan niet doen. Kan ik net zo goed op iedere transactie precies hetzelfde invullen.

Tja, misschien heb ik wel geluk en pikt de postbank het niet (ik heb het dus blijkbaar naar een girorekening verstuurd).

Nou ja, ik hoor het wel straks, hoe en wat.

Het gaat om 50 euro en daar is natuurlijk wel overheen te komen maar ik baal toch als een stekker.
  maandag 26 mei 2008 @ 08:48:04 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_58912591
quote:
Op maandag 26 mei 2008 00:22 schreef Chinless het volgende:
De giro, postbank dus. is als enige bank die een check doe of naam, woonplaats / reknr overeenkomt. Zo niet, wordt het terug gestort of geweigerd.
ABN doet toch ook zoiets? Ik zie tenminste, als ik een overschrijving doe, dat de adressering soms veranderd is in het definitieve overzicht. Dus het nummer klopt wel, maar de naam is bv iets anders geschreven als ik ingetikt had en dat is dan automatisch verbeterd.

Ik maak bv wel eens geld over naar mensen die een gezamenlijke rekening hebben. Als ik de overschrijving doe op naam van een beide mensen, dan zie ik achteraf altijd dat er "Pietje Puk CJ" op mijn afschrift staat. Het CJ betekend in dit geval dat het om een gezamenlijke rekening gaat.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 26 mei 2008 @ 09:10:46 #14
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_58912803
quote:
Op maandag 26 mei 2008 08:48 schreef karr-1 het volgende:

ABN doet toch ook zoiets? Ik zie tenminste, als ik een overschrijving doe, dat de adressering soms veranderd is in het definitieve overzicht. Dus het nummer klopt wel, maar de naam is bv iets anders geschreven als ik ingetikt had en dat is dan automatisch verbeterd.

Ik maak bv wel eens geld over naar mensen die een gezamenlijke rekening hebben. Als ik de overschrijving doe op naam van een beide mensen, dan zie ik achteraf altijd dat er "Pietje Puk CJ" op mijn afschrift staat. Het CJ betekend in dit geval dat het om een gezamenlijke rekening gaat.
Dat is juist een teken dat ABN géén check doet. Ze checken of het rekeningnummer klopt, en zo ja dan maken ze het geld over. Vervolgens zie jij op je afschrift de naam die bij de rekening hoort, ongeacht of jij deze al dan niet goed geschreven had. Je zou de volgende keer ook "Jan Klaasen WJ" in kunnen vullen en toch "Pietje Puk CJ" op je afschrift zien.
  maandag 26 mei 2008 @ 09:14:53 #15
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_58912863
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:10 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Dat is juist een teken dat ABN géén check doet. Ze checken of het rekeningnummer klopt, en zo ja dan maken ze het geld over. Vervolgens zie jij op je afschrift de naam die bij de rekening hoort, ongeacht of jij deze al dan niet goed geschreven had. Je zou de volgende keer ook "Jan Klaasen WJ" in kunnen vullen en toch "Pietje Puk CJ" op je afschrift zien.
Ow oke, dank je wel. Dan is het inderdaad wat anders.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_58913266
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:10 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Mijn twee ervaringen met ABN op dit gebied zijn toch anders.

De eerste keer had ik dat ik al een foutmelding kreeg op de Internetbankier site, dat rekeningnummer en naam niet overeen kwamen, vóór dat deze verstuurd kon worden.

De tweede keer, had ik een verkeerd gironummer ingevuld, met juiste naam en adres, werd ook afgeschreven, maar een dag later, stond deze teruggeboekt, met als omschrijving dat dit een ongeldig rekening nummer was.
Of dit dan van de Postbank afkomt... of dat ABN dat zelf deed heb ik niet kunnen achterhalen.
pi_58913294
Ik heb contact gehad met de ABN.

Ik moest maar een week afwachten. Volgens haar doet de postbank een naam check en is de kans groot dat ik het vanzelf terugkrijg.

Op mijn vraag: wat als dit niet zo is kreeg ik het antwoord dat ik na die tijd maar eens moest terugbellen en dan kreeg ik een formulier thuis gestuurd enzo (wordt dus een lange geschiedenis).

Jeetje man, wat een gezeik. Dit gebeurt me echt maar een keer, dat is zeker.
pi_58913334
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:39 schreef Dennis121 het volgende:
De tweede keer, had ik een verkeerd gironummer ingevuld, met juiste naam en adres, werd ook afgeschreven, maar een dag later, stond deze teruggeboekt, met als omschrijving dat dit een ongeldig rekening nummer was.
Of dit dan van de Postbank afkomt... of dat ABN dat zelf deed heb ik niet kunnen achterhalen.
Ik ben dus de eerste 2 cijfers van een bankrekening vergeten wat een bestaand giro nummer opleverde (maar dus een foute naam/plaats erbij).
  maandag 26 mei 2008 @ 09:58:43 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58913564
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:57 schreef Stroekie het volgende:
Als je gelukt hebt, en een aardige employee bij de bank treft kan hij voor je nakijken waar het naartoe gegaan is. Echter je moet zelf in actie komen om het terug te vorderen
De bank mag in dit geval zelfs de naam doorgeven van de ontvanger. Is wettelijk geregeld.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 26 mei 2008 @ 11:48:16 #20
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_58915775
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:39 schreef Dennis121 het volgende:

Mijn twee ervaringen met ABN op dit gebied zijn toch anders.

De eerste keer had ik dat ik al een foutmelding kreeg op de Internetbankier site, dat rekeningnummer en naam niet overeen kwamen, vóór dat deze verstuurd kon worden.
Voor zover ik weet checken ze voor het versturen alleen lokaal het een en ander d.m.v. JavaScript. Dat is dus o.a. de elfproef (om te kijken of het een bestaand bankrekeningnummer kan zijn) en ik vemoed dat je die foutmelding gezien hebt.
quote:
Dat is toch precies wat ik uitlegde? Girorekeningnummer klopte niet i.c.m. naam/woonplaats en werd dus teruggeboekt.
pi_58915825
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:48 schreef CraZaay het volgende:
Voor zover ik weet checken ze voor het versturen alleen lokaal het een en ander d.m.v. JavaScript. Dat is dus o.a. de elfproef (om te kijken of het een bestaand bankrekeningnummer kan zijn) en ik vemoed dat je die foutmelding gezien hebt.
Nee ik heb heel duidelijk de melding gekregen dat het rekening nummer en naam niet overeen kwamen.
Dit is wel al een tijdje geleden. Misschien is dat veranderd.
pi_58916526
IS onverschuldigd betaald. Kun je terugvorderen, maar dat kost vaak wel wat moeite. Maar bel eens met je bank, die moeten je verder kunnen helpen hiermee.
pi_58918423
Ik moet helaas eerst een paar dagen afwachten.

Kan ik ergens checken of het girorekeningnummer een bestaande is? De elfproef werkt alleen bij banknummers.
pi_58918924
quote:
Op maandag 26 mei 2008 13:42 schreef lily het volgende:
Ik moet helaas eerst een paar dagen afwachten.

Kan ik ergens checken of het girorekeningnummer een bestaande is? De elfproef werkt alleen bij banknummers.
Nee dat is niet te checken, maar wacht niet af, ga gewoon nu naar de bank en eis maar dat ze er nu achteraan gaan. Ondanks ga de postbank het terug storten hun moeten dit aannemen. (ik weet uit ervaring dat ze dit liever niet doen dan wel, omdat het gewoon veel tijd kost).

Vervolgens is in het topic geroepen dat de bank NAW gegevens van de begunstige moet verstrekken, dit is NIET waar. Sterker nog, de ABN kan rekening gegevens van de andere bank niet eens raadplegen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 26 mei 2008 @ 14:18:47 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58919257
quote:
Op maandag 26 mei 2008 14:04 schreef Chinless het volgende:

[..]

Nee dat is niet te checken, maar wacht niet af, ga gewoon nu naar de bank en eis maar dat ze er nu achteraan gaan. Ondanks ga de postbank het terug storten hun moeten dit aannemen. (ik weet uit ervaring dat ze dit liever niet doen dan wel, omdat het gewoon veel tijd kost).

Vervolgens is in het topic geroepen dat de bank NAW gegevens van de begunstige moet verstrekken, dit is NIET waar. Sterker nog, de ABN kan rekening gegevens van de andere bank niet eens raadplegen.
Het is jammer dat ik de artikelnummers niet bij de hand heb. Dit is wel waar, althans volgens een brief van de ABN AMRO die ik destijds ontving. De gegevens worden door de banken onderling vrijgegeven in dit soort situaties.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')