Nee, die vraag is essentieel voor de claim natuurlijk. Je moet wel definieren wat je precies verwerpt.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:27 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Als je als feit aanneemt dat God niet bestaat kun je de vraag "wat bedoel je met god" ook niet stellen.
Sinds wanneer moeten emoties (angst, liefde, haat, spiritualiteit) een basis hebben in de werkelijkheid?quote:Op woensdag 8 april 2009 12:12 schreef Matteüs het volgende:
Ik snap de discussie niet. Scaurus geeft zelf al aan dat het een feit is dat God niet bestaat.
Daarmee vervalt elke grond voor elke religie.
Dat kan ik je zo wel vertellen: een god die niet bestaat... een menselijk verzinselquote:Op woensdag 8 april 2009 13:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, die vraag is essentieel voor de claim natuurlijk. Je moet wel definieren wat je precies verwerpt.
Die klassieke vraag is er al geweest voordat er vast werd gesteld dat god niet bestaat natuurlijk.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:19 schreef Haushofer het volgende:
Nee, daarmee vervalt de grond voor de religieuze claim "God bestaat". Wat je dan weer terugbrengt op de klassieke vraag "wat bedoel je met God".
Atheísme is geen geloof.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ga denk ik een topic openen 'fokkers tegen het anti-atheisme.' De openingszin zal zijn 'het is natuurlijk een feit dat God bestaat, dat weet iedereen, maar desalniettemin is het atheistische geloof een erg interessante beweging sinds de Franse Revolutie de wereld veranderd heeft.'
Het geloven legitiem maken door te verwijzen naar uitingen van gelovigen ter meedere eer en glorie van dat geloof is een inhoudsloze cirkelredenering .quote:Op woensdag 8 april 2009 09:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar "je bezighouden met religie" betekent ook je bezighouden met cultuur, met taalkundige en historische aspecten, met de uitvloeiende kunstvormen, met iets wat inherent is aan de mens en wat enorme invloeden heeft gehad op wat de mens nu is en hoe ze in het leven staat.
Vind je dat werkelijk nonsens?Je kunt bv amper de geschiedenis van de mens op waarde te schatten zonder een gegronde kennis van verschillende religieuze aspecten. Volgens mij maak jij geen onderscheid tussen de verschillende aspecten van religie, en de claims die binnen een religie gemaakt worden.
Ik zou bijna denken dat je hele vervelende ervaringen met religie hebt gehad in je verleden, want de manier waarop jij het allemaal maar als "flauwekul" bestempeld is in mijn ogen hoogst merkwaardigNou ja, je hebt al aangegeven niet open te staan voor een discussie dus lijkt het me ook vrij zinloos om hierop verder te gaan.
[..]
Een nuancering tegen al het anti-religieus gepost hier op Fok!Hoewel dat niet zo goed uit de verf is gekomen
Veel getallen zijn niet berekenbaar, maar toen toch fijn mee in de wiskunde hoor.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:33 schreef Matteüs het volgende:
Dit is niets anders dan rondjes draaien. God bestaat niet maar we kunnen er wel een definitie aan geven. Dit zou in wiskundige termen net zo zijn als priem getallen die niet bestaan, toch mee laten doen omdat je weet dat ze niet bestaan. Gaat nergens over.
Religie geeft ook zingeving en troost aan mensen. Voor die mensen zelf is dat verre van nonsens te noemen. Andere mensen hebben baat van meditatie, yoga, weet ik veel wat, chakra's uitlezen. Zelfs als die zaken gebaseerd zijn op aantoonbaar onjuiste voorstellingen van geest-lichaam interactie, energiebanen in het lichaam of metafysische onzin.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:19 schreef DrDarwin het volgende:
Het geloven legitiem maken door te verwijzen naar uitingen van gelovigen ter meedere eer en glorie van dat geloof is een inhoudsloze cirkelredenering .
Dat er prachtige kunst, cultuur en literatuur uit voortgekomen is staat buiten kijf maar dat maakt religie niet minder nonsens.
Zo'n beetje andersom voel ik het inderdaad zo, maar je laat met deze spiegel wel goed zien hoe arrogant het overkomt om op zo'n manier als niet-gelovige tegenover gelovigen te verhalen over een historisch-culturele en antropologische interesse voor de rol van het geloof door de eeuwen heen.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ga denk ik een topic openen 'fokkers tegen het anti-atheisme.' De openingszin zal zijn 'het is natuurlijk een feit dat God bestaat, dat weet iedereen, maar desalniettemin is het atheistische geloof een erg interessante beweging sinds de Franse Revolutie de wereld veranderd heeft.'
Ik denk niet dat het arrogant overkomt, ik denk dat het arrogant is. Nu moet iedereen zelf weten of hij of zij arrogant wil zijn of niet, maar de vraag is of het terecht is. Het siert iemand in ieder geval niet.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:25 schreef barthol het volgende:
[..]
Zo'n beetje andersom voel ik het inderdaad zo, maar je laat met deze spiegel wel goed zien hoe arrogant het overkomt om op zo'n manier als niet-gelovige tegenover gelovigen te verhalen over een historisch-culturele en antropologische interesse voor de rol van het geloof door de eeuwen heen.
Eigenlijk, heel eigenlijk, ben ik zo arrogantquote:Op woensdag 8 april 2009 14:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het arrogant overkomt, ik denk dat het arrogant is. Nu moet iedereen zelf weten of hij of zij arrogant wil zijn of niet, maar de vraag is of het terecht is.
En het is niet arrogant om niet-gelovigen allerlei citaten uit de bijbel voor te schotelen om vervolgens te roepen: 'Kijk, kijk! Dit is het bewijs dat god bestaat. Jullie zitten ernaast, atheisten!"quote:Op woensdag 8 april 2009 14:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het arrogant overkomt, ik denk dat het arrogant is. Nu moet iedereen zelf weten of hij of zij arrogant wil zijn of niet, maar de vraag is of het terecht is.
Ja, want zo zijn gelovigen allemaal!quote:Op woensdag 8 april 2009 15:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En het is niet arrogant om niet-gelovigen allerlei citaten uit de bijbel voor te schotelen om vervolgens te roepen: 'Kijk, kijk! Dit is het bewijs dat god bestaat. Jullie zitten ernaast, atheisten!"
Volgens mij komt dat over het algemeen voort uit welgemeende bezorgdheid over de geestelijke en mentale gezondheid van anderen. Verder is 'plantaardig' niet automatisch 'goed', 'gezond', en/of 'onschadelijk'. Er zijn genoeg natuurlijke middelen die dodelijk zijn of ernstig letsel/mentale stoornissen kunnen veroorzaken, ook bij gebruik in kleine doses.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:50 schreef Friek_ het volgende:
Wat ik overigens wel kwalijk vind aan meeste religieuzen is de wat moraliserende en paternalistische standpunten die zij erop nahouden. Zo wil het CDA dat de insteek van drugsvoorlichting altijd moet zijn dat je van drugs af moet blijven, niet hoe je veilig drugs kunt gebruiken. Alsof wiet (nota bene een plantaardig middel dat je in de natuur zelf vindt!) in zichzelf slecht is. Absurd naar mijn mening.
Als je bezorgd bent over de mentale en geestelijke gezondheid van anderen is het juist verstandiger om drugs niet volledig te weren, maar juist te legaliseren en op zo goed mogelijke manier te controleren. Drugs in het illegale circuit gooien en afschilderen als 'slecht' is juist enorm contraproductief. Daarnaast betwijfel in ten zeerste de intenties ('welgemeende bezorgdheid') die jij hier opnoemt; naar mijn mening is het eerder het christelijke, moraliserende karakter van de partij die even door moet klinken.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij komt dat over het algemeen voort uit welgemeende bezorgdheid over de geestelijke en mentale gezondheid van anderen. Verder is 'plantaardig' niet automatisch 'goed', 'gezond', en/of 'onschadelijk'. Er zijn genoeg natuurlijke middelen die dodelijk zijn of ernstig letsel kunnen brengen, in grote en kleine doses.
Zoals ik al zei laat ik het CDA liever links aangezien dat inderdaad een politieke partij is welke als doel heeft het land te regeren, het is geen kerk welke Jezus Christus preekt.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:59 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als je bezorgd bent over de mentale en geestelijke gezondheid van anderen is het juist verstandiger om drugs niet volledig te weren, maar juist te legaliseren en op zo goed mogelijke manier te controleren. Drugs in het illegale circuit gooien en afschilderen als 'slecht' is juist enorm contraproductief. Daarnaast betwijfel in ten zeerste de intenties ('welgemeende bezorgdheid') die jij hier opnoemt; naar mijn mening is het eerder het christelijke, moraliserende karakter van de partij die even door moet klinken.
Je verwerpt een God die niet bestaat?quote:Op woensdag 8 april 2009 13:33 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dat kan ik je zo wel vertellen: een god die niet bestaat... een menselijk verzinsel
Jij definieert niet vantevoren wat je wilt weerleggen? Vind je dat niet wat apart?quote:De noodzaak om je dan vervolgens af te vragen wat de definitie is van een god, vervalt subiet.
Je redeneert "God bestaat niet, dus we hoeven geen definitie te geven", terwijl het me niet meer dan logisch lijkt dat je eerst definieert en dan pas verwerpt. Maar ik denk dat ik je niet helemaal begrijp.quote:Dit is niets anders dan rondjes draaien. God bestaat niet maar we kunnen er wel een definitie aan geven. Dit zou in wiskundige termen net zo zijn als priem getallen die niet bestaan, toch mee laten doen omdat je weet dat ze niet bestaan. Gaat nergens over.
[..]
Tsja, ik heb hier al op gereageerd: het hele vaatje wat "religie" behelst verwerpen is iets heel anders dan de religieuze claims die er worden gemaakt. Je doet het nu lijken alsof het nonsens is om je bv met Godsdienstwetenschappen of zingeving bezig te houden.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:19 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Het geloven legitiem maken door te verwijzen naar uitingen van gelovigen ter meedere eer en glorie van dat geloof is een inhoudsloze cirkelredenering .
Dat er prachtige kunst, cultuur en literatuur uit voortgekomen is staat buiten kijf maar dat maakt religie niet minder nonsens.
Ja, die sluit ik wel uit. En op je tweede vraag heb ik geen antwoord (ik zou er wel wat meer over willen weten), maar je geeft een beetje een vals dilemma. Het is niet alsof bij afwezigheid van die verklaring, of althans, kennis van zo'n verklaring bij mij, een spirituele dimensie als verklaring direct plausibel is.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb een vraag voor de atheisten: sluiten jullie het bestaan van een spirituele dimensie waarin levende entiteiten zijn ook uit? Zo ja, wat is de wetenschappelijk onderbouwde verklaring voor bezetenheid zoals die in sommige religies ervaren wordt bij het uitvoeren van bepaalde rituelen?
Nee, maar voor er definities van zijn, aanwijzingen, bewijs, enz. ben je een paar eeuwen verder. Ik heb geen reden om het bestaan van een "spirituele dimensie" aan te nemen.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb een vraag voor de atheisten: sluiten jullie het bestaan van een spirituele dimensie waarin levende entiteiten zijn ook uit?
(zelf)hypnose, massahysterie, schizofrenie, drugs.quote:Zo ja, wat is de wetenschappelijk onderbouwde verklaring voor bezetenheid zoals die in sommige religies ervaren wordt bij het uitvoeren van bepaalde rituelen?
Oke, ik wilde je ook niet in een hoek dwingen of iets dergelijks, maar was benieuwd naar de verklaring.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, die sluit ik wel uit. En op je tweede vraag heb ik geen antwoord (ik zou er wel wat meer over willen weten), maar je geeft een beetje een vals dilemma. Het is niet alsof bij afwezigheid van die verklaring, of althans, kennis van zo'n verklaring bij mij, een spirituele dimensie als verklaring direct plausibel is.
Nee, ik weet het niet. Ik denk dat het hoogst onwaarschijnlijk is, anders zouden we er wel iets van gemerkt hebben. Persoonlijk maakt een 'spirituele dimensie' waarmee geen interactie mogelijk is me niet zo veel uit, ik zou ook niet weten wat je daarover zou kunnen zeggen.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb een vraag voor de atheisten: sluiten jullie het bestaan van een spirituele dimensie waarin levende entiteiten zijn ook uit?
Edit ik laat het daar even bij.
Ja, ik ga uit van een stoffelijke wereld.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
O dear...quote:Op woensdag 8 april 2009 16:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
1 Je verwerpt een God die niet bestaat?
[..]
2 Jij definieert niet vantevoren wat je wilt weerleggen? Vind je dat niet wat apart?
[..]
3 Je redeneert "God bestaat niet, dus we hoeven geen definitie te geven", terwijl het me niet meer dan logisch lijkt dat je eerst definieert en dan pas verwerpt. Maar ik denk dat ik je niet helemaal begrijp.
Ja, dan stel je bij voorbaat al dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:57 schreef Matteüs het volgende:
[..]
O dear...
1. Iets wat niet bestaat kun je niet verwerpen. Weet wel dat je mede-tegenstander (theïst Scaurus: lees verderop) stelt dat God niet bestaat.
Je snapt jezelf blijkbaar niet.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dan stel je bij voorbaat al dat God niet bestaat.Wat Scaurus daarover zegt doet er niet toe. Nou ja, lamaar, boodschap komt weer niet over geloof ik. Oh dear.
Ik vind de manier waarop we daadwerkelijk tot stand zijn gekomen met z´n allen toch vele malen intrigerender dan het hele god verhaal. Trouwens is het beter om te weten dat je gewoon weg bent als je dood bent. Dan Hoef je nergens écht rekening mee te houden en kan je gewoon genieten van je leven in plaats van te wachten tot je naar een of ander paradijs gaat en alle regeltjes die je daarbij opgedrongen worden.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:40 schreef Machiavelli. het volgende:Nee, Atheïsme is geen leuk idee. Met de grootste mazzel zijn wij hier gekomen, als een soort biologische robot met gedachten.
Je stelt jezelf vrij etnocentrisch op in het kamp van de theïstenquote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Vorige deeltje: Deel 1
[..]
Ook ik erger me aan de antitheïstische houding van veel Fokkers. Nou troost ik mezelf met de gedachte dat de meesten van hen de interesse, intelligentie of een combinatie daarvan missen om zich ook serieus met het onderwerp beziggehouden te hebben (of is dat arrogant?) om er daadwerkelijk een mening over vormen die serieus te nemen is.
Er wordt ook veel achterlijkheid over atheïsten gespuid. Bijvoorbeeld dat dit op één lijn staat met willekeurig welke religie. Niet geloven zou dus ook een type geloof zijn. Christen, moslim, atheïst, dat idee. Zoiets kan alleen een gelovige zeggenquote:Naar aanleiding van de zoveelste bagger op de frontpage over religie, kwam de volgende quote van Kurt Cobain in me op:
[..]
Ik moet zeggen dat ik eenzelfde gevoel bij religie heb. Soms identificeer ik me meer met Christenen dan met atheïsten als ik voor de zoveelste keer zie wat voor achterlijkheid er gespuid wordt over het Christendom door deze mensen.
[..]
quote:Op woensdag 8 april 2009 22:24 schreef Scaurus het volgende:
En weer wordt de criticus van het antitheïsme tot het gelovige kamp gerekend. Jezus, ben je echt zo dom?
quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik eenzelfde gevoel bij religie heb. Soms identificeer ik me meer met Christenen dan met atheïsten als ik voor de zoveelste keer zie wat voor achterlijkheid er gespuid wordt over het Christendom door deze mensen.
Ik bedoelde met mijn "Christenen?"-vraag meer iets van: "Alleen christenen?".quote:Op woensdag 8 april 2009 22:20 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Je stelt jezelf vrij etnocentrisch op in het kamp van de theïsten
Christenen?
Scaurus is atheïst, jeweettogquote:Op woensdag 8 april 2009 22:39 schreef Matteüs het volgende:
[..]
En, wat zei Jezus?
Of geeft hij geen antwoord?
Idd, ik ben atheist en mijn vriendin is gelovig. Geloven heb ik geen enkel probleem mee, en ik ga mensen er niet op afrekenen. De natuur is zo complex dat je het wel bijna een God mag noemen.quote:Op maandag 6 april 2009 17:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Atheïsten hebben trouwens niet persé "een hekel aan geloof/gelovigen". Snap ook niet waar je dat vandaan haalt
Sterker nog, het vormen van een mening over het bestaan van iets vereist een betekenisvolle definitie. Zonder enige vorm van definitie van een concept is zowel het erkennen als het ontkennen van het bestaan van een dergelijk concept volkomen zinloos.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, die vraag is essentieel voor de claim natuurlijk. Je moet wel definieren wat je precies verwerpt.
Sorry, ik post niet vaak, dus vandaar dat mijn reactie enige tijd duurde.quote:Op maandag 6 april 2009 20:53 schreef Invictus_ het volgende:
Heb je de rest van het artikel ook gelezen? Dan lijkt me een verdere reactie op je punten niet te hoeven.
Oh dat was de reden dat de Lancet een kritisch commentaar plaatste over die opmerking. Onderzoek lijkt uit te wijzen dat 'abstinence only' programma's bijster weinig effect hebben. Een combinatie van 'abstinence' en voorlichting over voorbehoedsmiddelen lijkt vaak wel effect te hebben. Ook het oproepen tot voorbehoedsmiddelen an sich heeft een significant effect.quote:Op donderdag 9 april 2009 00:25 schreef Lathund het volgende:
[..]
Sorry, ik post niet vaak, dus vandaar dat mijn reactie enige tijd duurde.
Anyway, ja, ik heb de rest van het artikel ook gelezen. En het is een mooie tegenstelling: degene die het met de Paus eens is, zegt: 'We hebben bewijs.' Degene die het met hem oneens is (dhr. Bartos), zegt niet veel meer dan 'Dat is toch onzin?' en 'Ieder bewijs ontbreekt,' terwijl dat laatste dus pertinent onwaar is en het eerste niet erg wetenschappelijk. In een poging een reactie uit te lokken: de houding van dhr. Bartos lijkt op die van een creationist, die met de handen over de oren beweert dat de evolutietheorie onzin is en ieder bewijs ervoor ontbreekt.
Juist de feitenminnende atheïsten zouden zich (voorzichtig) aan de kant van de Paus moeten scharen. Maar dat doen ze niet... Waarom niet?
Die Green, de expert die volgens het artikel aan de kant van de paus staat heeft interessante dingen te zeggen; vanuit een presentatie die hij in Zuid Afrika gegeven heeft:quote:Op donderdag 9 april 2009 00:25 schreef Lathund het volgende:
[..]
Sorry, ik post niet vaak, dus vandaar dat mijn reactie enige tijd duurde.
Anyway, ja, ik heb de rest van het artikel ook gelezen. En het is een mooie tegenstelling: degene die het met de Paus eens is, zegt: 'We hebben bewijs.' Degene die het met hem oneens is (dhr. Bartos), zegt niet veel meer dan 'Dat is toch onzin?' en 'Ieder bewijs ontbreekt,' terwijl dat laatste dus pertinent onwaar is en het eerste niet erg wetenschappelijk. In een poging een reactie uit te lokken: de houding van dhr. Bartos lijkt op die van een creationist, die met de handen over de oren beweert dat de evolutietheorie onzin is en ieder bewijs ervoor ontbreekt.
Juist de feitenminnende atheïsten zouden zich (voorzichtig) aan de kant van de Paus moeten scharen. Maar dat doen ze niet... Waarom niet?
Waar en waarom de verslaggeving mis gaat weet ik niet, maar als ik moet kiezen dan denk ik dat er nogal opportunistisch gequote is door het conservatieve Amerikaanse blad National Review Online dat weer klakkeloos overgenomen wordt door media wiens standpunt er door onderschreven wordt. Aangezien ik met één keer zoeken, en drie keer klikken al andere info vanuit dezelfde expert heb zou een beetje journalist dat toch ook even gechecked kunnen hebben?quote:Are condoms effective against HIV/AIDS?
Condoms are 80-90% effective in reducing risk of HIV transmission (compared to non-use) when used consistently and correctly under optimal conditions Inconsistent condom use produces little or no reduced risk.Inconsistent use IRR = 0.96 Consistent use IRR = 0.37
(Ahmed et al., AIDS 2001)
In general populations, inconsistency of use, disinhibiton, and non-use by married and ongoing couples lead to condoms having little/no impact at population level.
Bron, PDF, pag. 11
Dat beweert ie, maar ik vertrouw het nietquote:
Dat is inderdaad volkomen nonsens.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, ik heb hier al op gereageerd: het hele vaatje wat "religie" behelst verwerpen is iets heel anders dan de religieuze claims die er worden gemaakt. Je doet het nu lijken alsof het nonsens is om je bv met Godsdienstwetenschappen of zingeving bezig te houden.
"I have no need for that hypothesis"quote:Op woensdag 8 april 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is het verschil? Ik ben Katholiek, maar er is niets dat ik niet doe vanwege mijn geloof, het is niet zo dat ik zonder mijn geloof plotseling overal en met iedereen seks zou hebben en mensen zou neerschieten ofzo.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:13 schreef intraxz het volgende:
[..]
Ik vind de manier waarop we daadwerkelijk tot stand zijn gekomen met z´n allen toch vele malen intrigerender dan het hele god verhaal. Trouwens is het beter om te weten dat je gewoon weg bent als je dood bent. Dan Hoef je nergens écht rekening mee te houden en kan je gewoon genieten van je leven in plaats van te wachten tot je naar een of ander paradijs gaat en alle regeltjes die je daarbij opgedrongen worden.
quote:Op donderdag 9 april 2009 09:11 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Normen en waarden heb je namelijk ook zonder je geloof.
Wat ben je ook een typetje hequote:Op woensdag 8 april 2009 22:24 schreef Scaurus het volgende:
En weer wordt de criticus van het antitheïsme tot het gelovige kamp gerekend. Jezus, ben je echt zo dom?
Ok. Hiermee verlies je voor mij persoonlijk elke vorm van geloofwaardigheid.quote:Op donderdag 9 april 2009 08:18 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dat is inderdaad volkomen nonsens.
Hier ben ik het eigenlijk mee oneens, tenminste, in de zin van 'Je moet veel weten over het Christendom voordat je kan discussieren over God.' Kennis van de bijbel of geschiedenis is niet vereist in de discussie of er een God bestaat, imo. Ook wat arrogant jegens de andere Godsdiensten (hoeveel van de Christenen die deze redenering claimen weten net zo veel van andere grote(re) goden?).quote:Op woensdag 8 april 2009 22:20 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Welke positie je ook inneemt, altijd geldt m.i. dat je je serieus met dat onderwerp bezig moet houden. Een mening 'op basis van' vind ik altijd aansprekender dan een lekenmening.
Je weet wel dat je nu weer de gebruikelijke "geen postzegels verzamelen is ook een hobby"-reacties krijgt, hé?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:35 schreef cultheld het volgende:
Het atheïsme is een theorie; toch verkondigt elke athëist zijn overtuiging als waarheid. Daarom heb ik geen respect voor atheïsten, waar ik dat wel heb voor agnosten. Zoals ik ook geen respect heb voor geloofsfundamentalisten, terwijl ik dit voor verlichte gelovigen wel heb. Desondanks ben ik toch blij dat er veel atheïsten zijn: stel je toch eens voor dat die types een religie zouden gaan omarmen.
Of dezequote:Op donderdag 9 april 2009 10:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je weet wel dat je nu weer de gebruikelijke "geen postzegels verzamelen is ook een hobby"-reacties krijgt, hé?
Ik neem aan dat jij niet gelooft in een chocolade beer die in de zon woont, dat deze er niet is is ook maar een theorie (volgens jou dan...). Daarom heb ik geen respect voor jouquote:Op donderdag 9 april 2009 10:35 schreef cultheld het volgende:
Het atheïsme is een theorie; toch verkondigt elke athëist zijn overtuiging als waarheid. Daarom heb ik geen respect voor atheïsten, waar ik dat wel heb voor agnosten.
Feit is dat atheïsme niet te bewijzen is en daarmee dus niet feitelijk is. Toch wordt het als waarheid verkondigd. Dat is wat mij stoort aan het atheïsme; agnosten begrijp ik wel. Hoe kun je nou iets dat niet te bewijzen is als waarheid gaan verkondigen?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je weet wel dat je nu weer de gebruikelijke "geen postzegels verzamelen is ook een hobby"-reacties krijgt, hé?
Ik zou atheïsme geen theorie willen noemen; atheisme bestaat bij de gratie van theïsme (of deïsme) en is slechts een ontkenning van deze. Dat mensen op een gegeven moment hebben besloten dat God bestaat, maakt atheïsme natuurlijk geen theorie. Dit kun je voor elk concept doen.
Dit is uiteraard ook van theisten te zeggen. Je begrijpt dus alleen agnosten?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Feit is dat atheïsme niet te bewijzen is en daarmee dus niet feitelijk is. Toch wordt het als waarheid verkondigd. Dat is wat mij stoort aan het atheïsme; agnosten begrijp ik wel. Hoe kun je nou iets dat niet te bewijzen is als waarheid gaan verkondigen?
Dat is volgens mij agnosticisme.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:54 schreef Triggershot het volgende:
Atheisme is toch gewoon geen standpunt nemen ten gunste van Gods bestaan?
Niet per definitie hoor. Ik ken genoeg christenen die zeggen dat ze denken dat er een God is in plaats van dat ze zeggen te weten dat er een god is (dat kunnen ze ook niet weten). De atheïst die steevast zegt: "er ís geen god!", is voor mij even onbegrijpelijk als de geloofsfundamentalist die zegt dat zijn geloof het ware geloof is.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:54 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dit is uiteraard ook van theisten te zeggen. Je begrijpt dus alleen agnosten?
Agnosticisme is geen van beiden.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:57 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Dat is volgens mij agnosticisme.
Ik neem aan dat je het bestaan van een chocolade teddybeer die in de zon woont niet ontkent?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:58 schreef cultheld het volgende:
[..]
Niet per definitie hoor. Ik ken genoeg christenen die zeggen dat ze denken dat er een God is in plaats van dat ze zeggen te weten dat er een god is (dat kunnen ze ook niet weten). De atheïst die steevast zegt: "er ís geen god!", is voor mij even onbegrijpelijk als de geloofsfundamentalist die zegt dat zijn geloof het ware geloof is.
Ah een gewijzigde variant van de bullshit theepot of spaghettimonster argument.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:59 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het bestaan van een chocolade teddybeer die in de zon woont niet ontkent?
Nee, agnosticisme is juist het geen standpunt innemen over het bestaan van God. Atheisme is het ontkennen van het bestaan van God.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Agnosticisme is geen van beiden.
Ik vind het nogal een scheve vergelijking eigenlijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:59 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het bestaan van een chocolade teddybeer die in de zon woont niet ontkent?
Ja, dat zeg ik dus :quote:Op donderdag 9 april 2009 11:03 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Nee, agnosticisme is juist het geen standpunt innemen over het bestaan van God.
Niet ten gunste of tegen het bestaan van God.quote:Agnosticisme is geen van beiden.
Ja, dat zeg ik dus:quote:Atheisme is het ontkennen van het bestaan van God.
quote:Atheisme is toch gewoon geen standpunt nemen ten gunste van Gods bestaan?
Dat vind jij, maar misschien wil je uitleggen waarom? Is er meer kans op een God die Jezus over water laat lopen dan op een Chocolade beer in de zon? Of omdat jij katholiek bent opgegroeid is het oppeens onzin om andere paranormale dingen te noemen? Of omdat mensen besloten hebben om te schrijven over een van de duizenden Goden en niet een Chocolade Teddybeer?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:04 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een scheve vergelijking eigenlijk.
De zon is tastbaar; God niet. Ik heb weinig affiniteit met de wetenschap die zich met de zon bezighoudt, maar ik ga ervan uit dat men aan kan tonen dat chocolade geen stand houdt in de zonquote:Op donderdag 9 april 2009 11:08 schreef Zith het volgende:
[..]
Dat vind jij, maar misschien wil je uitleggen waarom? Is er meer kans op een God die Jezus over water laat lopen dan op een Chocolade beer in de zon?
Als het bestaan van een God die het hele universum in 6 dagen schiep realistisch is voor jou, is het dan veelste vreemd om te bedenken dat als er een choco beer zou zijn in de zon (wat als erg paranormaal is!) dat deze, naast zijn krachten om niet te smelten in 5000 graden celcius, ook de kracht heeft ontzichtbaar te blijven voor wetenschappers? (Net als god ontzichtbaar kan blijven)quote:Op donderdag 9 april 2009 11:13 schreef cultheld het volgende:
[..]
De zon is tastbaar; God niet. Ik heb weinig affiniteit met de wetenschap die zich met de zon bezighoudt, maar ik ga ervan uit dat men aan kan tonen dat chocolade geen stand houdt in de zon.
Ik begrijp wel waar je naartoe wil met je vergelijking, maar ik kan me er niet in vinden. Sowieso is 'God' gestoeld op het feit dat er onzekerheid is over wat er gebeurt met een mens na diens dood. De zon is tastbaar, evenals chocobeertjes en alle andere energie.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:16 schreef Zith het volgende:
[..]
Als het bestaan van een God die het hele universum in 6 dagen schiep realistisch is voor jou, is het dan veelste vreemd om te bedenken dat als er een choco beer zou zijn in de zon (wat als erg paranormaal is!) dat deze, naast zijn krachten om niet te smelten in 5000 graden celcius, ook de kracht heeft ontzichtbaar te blijven voor wetenschappers? (Net als god ontzichtbaar kan blijven)
Dat legde ik je net uit; wetenschap gaat uit van een negatieve stelling, en zolang je geen reden hebt om aan te nemen dat iets bestaat, neem je het als feit aan dat het niet bestaat. Dat dit als "absolute waarheid" door sommigen wordt verkondigd, dat zou ik actief atheïsme noemen. En dat is in mijn ogen ook inderdaad naiefquote:Op donderdag 9 april 2009 10:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Feit is dat atheïsme niet te bewijzen is en daarmee dus niet feitelijk is. Toch wordt het als waarheid verkondigd. Dat is wat mij stoort aan het atheïsme; agnosten begrijp ik wel. Hoe kun je nou iets dat niet te bewijzen is als waarheid gaan verkondigen?
Als het atheïsme beperkt zou zijn tot 'het niet geloven in God' zou ik er geen enkel probleem mee hebben. Atheïsten zeggen echter dat God niet bestaat. Een wezenlijk verschil in mijn optiek!quote:Op donderdag 9 april 2009 11:17 schreef Zith het volgende:
Mijn punt is natuurlijk, cultheld, dat het moeilijk is om te claimen dat 'niet geloven in iets paranormaals als god' maar een theorie is die niet te bewijzen is (en dat jij hen dan vervolgens niet respecteert), maar alle andere paranormale dingen (choco-beer, vliegende theepot, spagetthimonster) zijn blijkbaar wel helemaal onrealistisch.
Ik denk dat dat zwak atheïsme zou zijn, inderdaadquote:Op donderdag 9 april 2009 10:54 schreef Triggershot het volgende:
Atheisme is toch gewoon geen standpunt nemen ten gunste van Gods bestaan?
Ok, een ontastbare geest van een chocolade beer die miljoenen jaren geleden dood was gegaan, zo beter? Je snapt m'n punt, en als het goed is dus ook waarom het niet-geloven in het bestaan van iets onaantastbaars niet gelijk idioot is.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:26 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ik begrijp wel waar je naartoe wil met je vergelijking, maar ik kan me er niet in vinden. Sowieso is 'God' gestoeld op het feit dat er onzekerheid is over wat er gebeurt met een mens na diens dood. De zon is tastbaar, evenals chocobeertjes en alle andere energie.
Er is ook nog een derde variant van atheïsme naast "geloven dat God niet bestaat" en "niet geloven dat God bestaat", en dat is imo de belangrijkste. Namelijk; geen god nodig hebben in je wereldbeeld.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat legde ik je net uit; wetenschap gaat uit van een negatieve stelling, en zolang je geen reden hebt om aan te nemen dat iets bestaat, neem je het als feit aan dat het niet bestaat. Dat dit als "absolute waarheid" door sommigen wordt verkondigd, dat zou ik actief atheïsme noemen. En dat is in mijn ogen ook inderdaad naief( Dan kom je op het subtiele verschil tussen "geloven dat God niet bestaat" en "niet geloven dat God bestaat")
Ik weet niet zo echt wat ik allemaal moet gaan denken van het 'zwak' / 'sterk' atheisme, doet me echt denken aan gradaties en stratificatie in religie.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat dat zwak atheïsme zou zijn, inderdaadJe ziet geen reden om te geloven dat God niet bestaat, dus neem je deze stelling in, zoals je het ook bij een wetenschappelijk idee zou doen.
Haushofer is latent gelovig. Hij heeft alleen zijn God nog niet gevonden....quote:Op donderdag 9 april 2009 11:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet niet zo echt wat ik allemaal moet gaan denken van het 'zwak' / 'sterk' atheisme, doet me echt denken aan gradaties en stratificatie in religie.
Het is niks anders dan het verschil tussen een passieve en een actieve insteek, die je ook in de wetenschap kunt hanterenquote:Op donderdag 9 april 2009 11:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet niet zo echt wat ik allemaal moet gaan denken van het 'zwak' / 'sterk' atheisme, doet me echt denken aan gradaties en stratificatie in religie.
Maar wie bepaalt wat sterk / zwak is? In sommige gevallen is het negeren / inhouden sterker dan zwak zijn, of zie ik het totaal verkeerd in deze context?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is niks anders dan het verschil tussen een passieve en een actieve insteek, die je ook in de wetenschap kunt hanteren
Zwak=passief (de beginstatus wat ook elk concept in de wetenschap krijgt)quote:Op donderdag 9 april 2009 11:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar wie bepaalt wat sterk / zwak is? In sommige gevallen is het negeren / inhouden sterker dan zwak zijn, of zie ik het totaal verkeerd in deze context?
Wederom; waarom moet er per sé iets bewezen worden? Ik vind bovenstaande echt een rare gedachtenkronkel.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ja, als je meent dat we enige interactie met die levende entiteiten kunnen hebben.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is er mis met mijn uitleg / aanvulling op deze punten? Zie onderstaande:quote:Op donderdag 9 april 2009 12:54 schreef SpecialK het volgende:
Cultheld mag van mij hier gaan lezen/posten:
Atheïsme. Deel II.
Daarnaast even deze breakdown als toevoeging voor de discussie tussen haus en trigger
Atheisten als groep (in de wiskundige/statistische vorm) is altijd zwak:
"Ik geloof niet dat god bestaat"
Is een voorwaarde waar elke atheist het voor zichzelf mee eens is.
Binnen de groep Atheisten heb je de subgroep "Sterke Atheisten". Die zeggen expliciet:
"Ik geloof dat god niet bestaat" (let op de woordvolgorde in vergelijking met de vorige zin).
Deze groep is het met beide premissen eens. Vaak vallen gelovigen het atheisme aan door te doen alsof alle atheisten sterke atheisten zijn terwijl alle atheisten infeite in het beginne van de filosofische constructie zwak zijn (en sommige zijn daarnaast ook sterk).
Ik vind namelijk dat geen van beide door Haus, Trigger en jou beschreven groepen de objectieve atheïst -die geen (on)geloof in een god nodig heeft- representeert.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:47 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Er is ook nog een derde variant van atheïsme naast "geloven dat God niet bestaat" en "niet geloven dat God bestaat", en dat is imo de belangrijkste. Namelijk; geen god nodig hebben in je wereldbeeld.
En dan kunnen zgn 'zwak' en 'sterk' atheïsme direct op de vuilnisbelt wat mij betreft....
[..]
Ik denk niet dat ik daar ook maar een seconde wakker van zal liggen.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Hiermee verlies je voor mij persoonlijk elke vorm van geloofwaardigheid.
Heb je ook problemen met andersgelovigen die stellen dat jouw god niet bestaat? En hoe zit dat voor jou met de goden van andersgelovigen?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:27 schreef cultheld het volgende:
[..]
Als het atheïsme beperkt zou zijn tot 'het niet geloven in God' zou ik er geen enkel probleem mee hebben. Atheïsten zeggen echter dat God niet bestaat. Een wezenlijk verschil in mijn optiek!
Iets (niet) nodig hebben is wat mij betreft een psychologisch statement, geen filosofisch standpunt.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:08 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Wat is er mis met mijn uitleg / aanvulling op deze punten? Zie onderstaande:
[..]
Ik vind namelijk dat geen van beide door Haus, Trigger en jou beschreven groepen de objectieve atheïst -die geen (on)geloof in een god nodig heeft- representeert.
Ik heb niet echt een god. Ik heb wel problemen met gelovigen die stellen dat hun geloof het ware geloof is; afhankelijk van je geboorteplek en omgeving krijg je een bepaald geloof mee. Niemand maakt mij wijs dat een moslims, christen, Jood of Hindoestaan het ware geloof aanhangt; wat dat dan ook mag wezen.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb je ook problemen met andersgelovigen die stellen dat jouw god niet bestaat? En hoe zit dat voor jou met de goden van andersgelovigen?
Ik vind dit wel een heel goede vraag, waar wat mij betreft ook meer mensen op kunnen antwoorden.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb je ook problemen met andersgelovigen die stellen dat jouw god niet bestaat? En hoe zit dat voor jou met de goden van andersgelovigen?
Maar we hadden het simpelweg over het harde ontkennen van een metafysische propositie. Maak jij daarbij onderscheid tussen de metafysische propositie 'god bestaat' en andere metafysische proposities?quote:Op donderdag 9 april 2009 13:47 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ik heb niet echt een god. Ik heb wel problemen met gelovigen die stellen dat hun geloof het ware geloof is; afhankelijk van je geboorteplek en omgeving krijg je een bepaald geloof mee. Niemand maakt mij wijs dat een moslims, christen, Jood of Hindoestaan het ware geloof aanhangt; wat dat dan ook mag wezen.
Nee hoor.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar we hadden het simpelweg over het harde ontkennen van een metafysische propositie. Maak jij daarbij onderscheid tussen de metafysische propositie 'god bestaat' en andere metafysische proposities?
Als ik aanneem dat psychologie = het duiden van een individuele geest en filosofie = het duiden van een collectieve geest. Waarom zou je in dit verband die twee begrippen tegenover elkaar willen zetten?quote:Op donderdag 9 april 2009 13:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Iets (niet) nodig hebben is wat mij betreft een psychologisch statement, geen filosofisch standpunt.
Er zouden wat mij betreft zelfs christenen kunnen zijn die geen god nodig hebben voor hun wereldbeeld. Dat zegt niets over hun overtuigingen.
Dus jij maakt ook bezwaar tegen mensen die het bestaan van bijvoorbeeld Russell´s theepot hard ontkennen? Neem je het mensen daarnaast ook kwalijk wanneer zij niet te verifiëren fysische waarheidsclaims doen als het bestaan van universele gravitatiewetten?quote:
Als Russell's theepot een metafoor is voor iets zeer onwaarschijnlijks, dan in beginsel wel ja. Over dat tweede kan ik niet oordelen.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dus jij maakt ook bezwaar tegen mensen die het bestaan van bijvoorbeeld Russell´s theepot hard ontkennen? Neem je het mensen daarnaast ook kwalijk wanneer zij niet te verifiëren fysische waarheidsclaims doen als het bestaan van universele gravitatiewetten?
Die theepot komt altijd weer tevoorschijn, maar mensen die actief ontkennen dat die theepot er niet is zullen eerst naar de plek zelf geweest moeten zijn, lijkt me. En hebben moeten constateren dat er inderdaad geen theepot rondcirkelt.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dus jij maakt ook bezwaar tegen mensen die het bestaan van bijvoorbeeld Russell´s theepot hard ontkennen? Neem je het mensen daarnaast ook kwalijk wanneer zij niet te verifiëren fysische waarheidsclaims doen als het bestaan van universele gravitatiewetten?
Het idee van die analogie is natuurlijk dat we de theepot uberhaupt niet kunnen waarnemen, ook al gaan we naar de plek toe.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die theepot komt altijd weer tevoorschijn, maar mensen die actief ontkennen dat die theepot er niet is zullen eerst naar de plek zelf geweest moeten zijn, lijkt me. En hebben moeten constateren dat er inderdaad geen theepot rondcirkelt.
Ik zou het raar vinden als mensen een dergelijk concept actief ontkennen (in tegenstelling tot een passieve ontkenning).
Ja. Leuk he?quote:Op donderdag 9 april 2009 15:50 schreef verspreekwoord het volgende:
Het leuke is dat iedereen bewijs wil, 'wetenschappelijk'. Maar je kunt alles in twijfel blijven trekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |