Ik weet niet zo echt wat ik allemaal moet gaan denken van het 'zwak' / 'sterk' atheisme, doet me echt denken aan gradaties en stratificatie in religie.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat dat zwak atheïsme zou zijn, inderdaadJe ziet geen reden om te geloven dat God niet bestaat, dus neem je deze stelling in, zoals je het ook bij een wetenschappelijk idee zou doen.
Haushofer is latent gelovig. Hij heeft alleen zijn God nog niet gevonden....quote:Op donderdag 9 april 2009 11:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet niet zo echt wat ik allemaal moet gaan denken van het 'zwak' / 'sterk' atheisme, doet me echt denken aan gradaties en stratificatie in religie.
Het is niks anders dan het verschil tussen een passieve en een actieve insteek, die je ook in de wetenschap kunt hanterenquote:Op donderdag 9 april 2009 11:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet niet zo echt wat ik allemaal moet gaan denken van het 'zwak' / 'sterk' atheisme, doet me echt denken aan gradaties en stratificatie in religie.
Maar wie bepaalt wat sterk / zwak is? In sommige gevallen is het negeren / inhouden sterker dan zwak zijn, of zie ik het totaal verkeerd in deze context?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is niks anders dan het verschil tussen een passieve en een actieve insteek, die je ook in de wetenschap kunt hanteren
Zwak=passief (de beginstatus wat ook elk concept in de wetenschap krijgt)quote:Op donderdag 9 april 2009 11:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar wie bepaalt wat sterk / zwak is? In sommige gevallen is het negeren / inhouden sterker dan zwak zijn, of zie ik het totaal verkeerd in deze context?
Wederom; waarom moet er per sé iets bewezen worden? Ik vind bovenstaande echt een rare gedachtenkronkel.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Feit is dat atheïsme niet te bewijzen is en daarmee dus niet feitelijk is. Toch wordt het als waarheid verkondigd. Dat is wat mij stoort aan het atheïsme; agnosten begrijp ik wel. Hoe kun je nou iets dat niet te bewijzen is als waarheid gaan verkondigen?
Ja, als je meent dat we enige interactie met die levende entiteiten kunnen hebben.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb een vraag voor de atheisten: sluiten jullie het bestaan van een spirituele dimensie waarin levende entiteiten zijn ook uit?
Edit ik laat het daar even bij.
Wat is er mis met mijn uitleg / aanvulling op deze punten? Zie onderstaande:quote:Op donderdag 9 april 2009 12:54 schreef SpecialK het volgende:
Cultheld mag van mij hier gaan lezen/posten:
Atheïsme. Deel II.
Daarnaast even deze breakdown als toevoeging voor de discussie tussen haus en trigger
Atheisten als groep (in de wiskundige/statistische vorm) is altijd zwak:
"Ik geloof niet dat god bestaat"
Is een voorwaarde waar elke atheist het voor zichzelf mee eens is.
Binnen de groep Atheisten heb je de subgroep "Sterke Atheisten". Die zeggen expliciet:
"Ik geloof dat god niet bestaat" (let op de woordvolgorde in vergelijking met de vorige zin).
Deze groep is het met beide premissen eens. Vaak vallen gelovigen het atheisme aan door te doen alsof alle atheisten sterke atheisten zijn terwijl alle atheisten infeite in het beginne van de filosofische constructie zwak zijn (en sommige zijn daarnaast ook sterk).
Ik vind namelijk dat geen van beide door Haus, Trigger en jou beschreven groepen de objectieve atheïst -die geen (on)geloof in een god nodig heeft- representeert.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:47 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Er is ook nog een derde variant van atheïsme naast "geloven dat God niet bestaat" en "niet geloven dat God bestaat", en dat is imo de belangrijkste. Namelijk; geen god nodig hebben in je wereldbeeld.
En dan kunnen zgn 'zwak' en 'sterk' atheïsme direct op de vuilnisbelt wat mij betreft....
[..]
Ik denk niet dat ik daar ook maar een seconde wakker van zal liggen.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Hiermee verlies je voor mij persoonlijk elke vorm van geloofwaardigheid.
Heb je ook problemen met andersgelovigen die stellen dat jouw god niet bestaat? En hoe zit dat voor jou met de goden van andersgelovigen?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:27 schreef cultheld het volgende:
[..]
Als het atheïsme beperkt zou zijn tot 'het niet geloven in God' zou ik er geen enkel probleem mee hebben. Atheïsten zeggen echter dat God niet bestaat. Een wezenlijk verschil in mijn optiek!
Iets (niet) nodig hebben is wat mij betreft een psychologisch statement, geen filosofisch standpunt.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:08 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Wat is er mis met mijn uitleg / aanvulling op deze punten? Zie onderstaande:
[..]
Ik vind namelijk dat geen van beide door Haus, Trigger en jou beschreven groepen de objectieve atheïst -die geen (on)geloof in een god nodig heeft- representeert.
Ik heb niet echt een god. Ik heb wel problemen met gelovigen die stellen dat hun geloof het ware geloof is; afhankelijk van je geboorteplek en omgeving krijg je een bepaald geloof mee. Niemand maakt mij wijs dat een moslims, christen, Jood of Hindoestaan het ware geloof aanhangt; wat dat dan ook mag wezen.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb je ook problemen met andersgelovigen die stellen dat jouw god niet bestaat? En hoe zit dat voor jou met de goden van andersgelovigen?
Ik vind dit wel een heel goede vraag, waar wat mij betreft ook meer mensen op kunnen antwoorden.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb je ook problemen met andersgelovigen die stellen dat jouw god niet bestaat? En hoe zit dat voor jou met de goden van andersgelovigen?
Maar we hadden het simpelweg over het harde ontkennen van een metafysische propositie. Maak jij daarbij onderscheid tussen de metafysische propositie 'god bestaat' en andere metafysische proposities?quote:Op donderdag 9 april 2009 13:47 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ik heb niet echt een god. Ik heb wel problemen met gelovigen die stellen dat hun geloof het ware geloof is; afhankelijk van je geboorteplek en omgeving krijg je een bepaald geloof mee. Niemand maakt mij wijs dat een moslims, christen, Jood of Hindoestaan het ware geloof aanhangt; wat dat dan ook mag wezen.
Nee hoor.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar we hadden het simpelweg over het harde ontkennen van een metafysische propositie. Maak jij daarbij onderscheid tussen de metafysische propositie 'god bestaat' en andere metafysische proposities?
Als ik aanneem dat psychologie = het duiden van een individuele geest en filosofie = het duiden van een collectieve geest. Waarom zou je in dit verband die twee begrippen tegenover elkaar willen zetten?quote:Op donderdag 9 april 2009 13:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Iets (niet) nodig hebben is wat mij betreft een psychologisch statement, geen filosofisch standpunt.
Er zouden wat mij betreft zelfs christenen kunnen zijn die geen god nodig hebben voor hun wereldbeeld. Dat zegt niets over hun overtuigingen.
Dus jij maakt ook bezwaar tegen mensen die het bestaan van bijvoorbeeld Russell´s theepot hard ontkennen? Neem je het mensen daarnaast ook kwalijk wanneer zij niet te verifiëren fysische waarheidsclaims doen als het bestaan van universele gravitatiewetten?quote:
Als Russell's theepot een metafoor is voor iets zeer onwaarschijnlijks, dan in beginsel wel ja. Over dat tweede kan ik niet oordelen.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dus jij maakt ook bezwaar tegen mensen die het bestaan van bijvoorbeeld Russell´s theepot hard ontkennen? Neem je het mensen daarnaast ook kwalijk wanneer zij niet te verifiëren fysische waarheidsclaims doen als het bestaan van universele gravitatiewetten?
Die theepot komt altijd weer tevoorschijn, maar mensen die actief ontkennen dat die theepot er niet is zullen eerst naar de plek zelf geweest moeten zijn, lijkt me. En hebben moeten constateren dat er inderdaad geen theepot rondcirkelt.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dus jij maakt ook bezwaar tegen mensen die het bestaan van bijvoorbeeld Russell´s theepot hard ontkennen? Neem je het mensen daarnaast ook kwalijk wanneer zij niet te verifiëren fysische waarheidsclaims doen als het bestaan van universele gravitatiewetten?
Het idee van die analogie is natuurlijk dat we de theepot uberhaupt niet kunnen waarnemen, ook al gaan we naar de plek toe.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die theepot komt altijd weer tevoorschijn, maar mensen die actief ontkennen dat die theepot er niet is zullen eerst naar de plek zelf geweest moeten zijn, lijkt me. En hebben moeten constateren dat er inderdaad geen theepot rondcirkelt.
Ik zou het raar vinden als mensen een dergelijk concept actief ontkennen (in tegenstelling tot een passieve ontkenning).
Ja. Leuk he?quote:Op donderdag 9 april 2009 15:50 schreef verspreekwoord het volgende:
Het leuke is dat iedereen bewijs wil, 'wetenschappelijk'. Maar je kunt alles in twijfel blijven trekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |