abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67855872
Het atheïsme is een theorie; toch verkondigt elke athëist zijn overtuiging als waarheid. Daarom heb ik geen respect voor atheïsten, waar ik dat wel heb voor agnosten. Zoals ik ook geen respect heb voor geloofsfundamentalisten, terwijl ik dit voor verlichte gelovigen wel heb. Desondanks ben ik toch blij dat er veel atheïsten zijn: stel je toch eens voor dat die types een religie zouden gaan omarmen .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_67856074
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:35 schreef cultheld het volgende:
Het atheïsme is een theorie; toch verkondigt elke athëist zijn overtuiging als waarheid. Daarom heb ik geen respect voor atheïsten, waar ik dat wel heb voor agnosten. Zoals ik ook geen respect heb voor geloofsfundamentalisten, terwijl ik dit voor verlichte gelovigen wel heb. Desondanks ben ik toch blij dat er veel atheïsten zijn: stel je toch eens voor dat die types een religie zouden gaan omarmen .
Je weet wel dat je nu weer de gebruikelijke "geen postzegels verzamelen is ook een hobby"-reacties krijgt, hé?

Ik zou atheïsme geen theorie willen noemen; atheisme bestaat bij de gratie van theïsme (of deïsme) en is slechts een ontkenning van deze. Dat mensen op een gegeven moment hebben besloten dat God bestaat, maakt atheïsme natuurlijk geen theorie. Dit kun je voor elk concept doen.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 10:45:31 #153
230491 Zith
pls tip
pi_67856202
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je weet wel dat je nu weer de gebruikelijke "geen postzegels verzamelen is ook een hobby"-reacties krijgt, hé?

Of deze
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:35 schreef cultheld het volgende:
Het atheïsme is een theorie; toch verkondigt elke athëist zijn overtuiging als waarheid. Daarom heb ik geen respect voor atheïsten, waar ik dat wel heb voor agnosten.
Ik neem aan dat jij niet gelooft in een chocolade beer die in de zon woont, dat deze er niet is is ook maar een theorie (volgens jou dan...). Daarom heb ik geen respect voor jou
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_67856424
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zou atheïsme geen theorie willen noemen; atheisme bestaat bij de gratie van theïsme (of deïsme) en is slechts een ontkenning van deze. Dat mensen op een gegeven moment hebben besloten dat God bestaat, maakt atheïsme natuurlijk geen theorie. Dit kun je voor elk concept doen.
Feit is dat atheïsme niet te bewijzen is en daarmee dus niet feitelijk is. Toch wordt het als waarheid verkondigd. Dat is wat mij stoort aan het atheïsme; agnosten begrijp ik wel. Hoe kun je nou iets dat niet te bewijzen is als waarheid gaan verkondigen?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_67856486
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:52 schreef cultheld het volgende:

[..]

Feit is dat atheïsme niet te bewijzen is en daarmee dus niet feitelijk is. Toch wordt het als waarheid verkondigd. Dat is wat mij stoort aan het atheïsme; agnosten begrijp ik wel. Hoe kun je nou iets dat niet te bewijzen is als waarheid gaan verkondigen?
Dit is uiteraard ook van theisten te zeggen. Je begrijpt dus alleen agnosten?
pi_67856487
Atheisme is toch gewoon geen standpunt nemen ten gunste van Gods bestaan?
pi_67856565
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:54 schreef Triggershot het volgende:
Dat is volgens mij agnosticisme.
pi_67856610
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:54 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Dit is uiteraard ook van theisten te zeggen. Je begrijpt dus alleen agnosten?
Niet per definitie hoor. Ik ken genoeg christenen die zeggen dat ze denken dat er een God is in plaats van dat ze zeggen te weten dat er een god is (dat kunnen ze ook niet weten). De atheïst die steevast zegt: "er ís geen god!", is voor mij even onbegrijpelijk als de geloofsfundamentalist die zegt dat zijn geloof het ware geloof is.
pi_67856625
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:57 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Dat is volgens mij agnosticisme.
Agnosticisme is geen van beiden.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 10:59:09 #160
230491 Zith
pls tip
pi_67856629
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:58 schreef cultheld het volgende:

[..]

Niet per definitie hoor. Ik ken genoeg christenen die zeggen dat ze denken dat er een God is in plaats van dat ze zeggen te weten dat er een god is (dat kunnen ze ook niet weten). De atheïst die steevast zegt: "er ís geen god!", is voor mij even onbegrijpelijk als de geloofsfundamentalist die zegt dat zijn geloof het ware geloof is.
Ik neem aan dat je het bestaan van een chocolade teddybeer die in de zon woont niet ontkent?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_67856673
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:59 schreef Zith het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je het bestaan van een chocolade teddybeer die in de zon woont niet ontkent?
Ah een gewijzigde variant van de bullshit theepot of spaghettimonster argument.
pi_67856744
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, agnosticisme is juist het geen standpunt innemen over het bestaan van God. Atheisme is het ontkennen van het bestaan van God.
pi_67856788
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:59 schreef Zith het volgende:

[..]

Ik vind het nogal een scheve vergelijking eigenlijk.
pi_67856812
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:03 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Nee, agnosticisme is juist het geen standpunt innemen over het bestaan van God.
Ja, dat zeg ik dus :
quote:
Niet ten gunste of tegen het bestaan van God.
quote:
Atheisme is het ontkennen van het bestaan van God.
Ja, dat zeg ik dus:
quote:
pi_67856841
ahzo, ok
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 11:08:58 #166
230491 Zith
pls tip
pi_67856906
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:04 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ik vind het nogal een scheve vergelijking eigenlijk.
Dat vind jij, maar misschien wil je uitleggen waarom? Is er meer kans op een God die Jezus over water laat lopen dan op een Chocolade beer in de zon? Of omdat jij katholiek bent opgegroeid is het oppeens onzin om andere paranormale dingen te noemen? Of omdat mensen besloten hebben om te schrijven over een van de duizenden Goden en niet een Chocolade Teddybeer?

Verder heeft Trigger natuurlijk gelijk als hij claimt dat Atheimse = ten gunste van het niet bestaan van god, Theist = ten gunste van het bestaan van god.
pi_67857038
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:08 schreef Zith het volgende:

[..]

Dat vind jij, maar misschien wil je uitleggen waarom? Is er meer kans op een God die Jezus over water laat lopen dan op een Chocolade beer in de zon?
De zon is tastbaar; God niet. Ik heb weinig affiniteit met de wetenschap die zich met de zon bezighoudt, maar ik ga ervan uit dat men aan kan tonen dat chocolade geen stand houdt in de zon .
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 11:16:22 #168
230491 Zith
pls tip
pi_67857120
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:13 schreef cultheld het volgende:

[..]

De zon is tastbaar; God niet. Ik heb weinig affiniteit met de wetenschap die zich met de zon bezighoudt, maar ik ga ervan uit dat men aan kan tonen dat chocolade geen stand houdt in de zon .
Als het bestaan van een God die het hele universum in 6 dagen schiep realistisch is voor jou, is het dan veelste vreemd om te bedenken dat als er een choco beer zou zijn in de zon (wat als erg paranormaal is!) dat deze, naast zijn krachten om niet te smelten in 5000 graden celcius, ook de kracht heeft ontzichtbaar te blijven voor wetenschappers? (Net als god ontzichtbaar kan blijven)
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 11:17:51 #169
230491 Zith
pls tip
pi_67857171
Mijn punt is natuurlijk, cultheld, dat het moeilijk is om te claimen dat 'niet geloven in iets paranormaals als god' maar een theorie is die niet te bewijzen is (en dat jij hen dan vervolgens niet respecteert ), maar alle andere paranormale dingen (choco-beer, vliegende theepot, spagetthimonster) zijn blijkbaar wel helemaal onrealistisch.
pi_67857425
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:16 schreef Zith het volgende:

[..]

Als het bestaan van een God die het hele universum in 6 dagen schiep realistisch is voor jou, is het dan veelste vreemd om te bedenken dat als er een choco beer zou zijn in de zon (wat als erg paranormaal is!) dat deze, naast zijn krachten om niet te smelten in 5000 graden celcius, ook de kracht heeft ontzichtbaar te blijven voor wetenschappers? (Net als god ontzichtbaar kan blijven)
Ik begrijp wel waar je naartoe wil met je vergelijking, maar ik kan me er niet in vinden. Sowieso is 'God' gestoeld op het feit dat er onzekerheid is over wat er gebeurt met een mens na diens dood. De zon is tastbaar, evenals chocobeertjes en alle andere energie.
pi_67857487
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:52 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat legde ik je net uit; wetenschap gaat uit van een negatieve stelling, en zolang je geen reden hebt om aan te nemen dat iets bestaat, neem je het als feit aan dat het niet bestaat. Dat dit als "absolute waarheid" door sommigen wordt verkondigd, dat zou ik actief atheïsme noemen. En dat is in mijn ogen ook inderdaad naief ( Dan kom je op het subtiele verschil tussen "geloven dat God niet bestaat" en "niet geloven dat God bestaat")
pi_67857488
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:17 schreef Zith het volgende:
Mijn punt is natuurlijk, cultheld, dat het moeilijk is om te claimen dat 'niet geloven in iets paranormaals als god' maar een theorie is die niet te bewijzen is (en dat jij hen dan vervolgens niet respecteert ), maar alle andere paranormale dingen (choco-beer, vliegende theepot, spagetthimonster) zijn blijkbaar wel helemaal onrealistisch.
Als het atheïsme beperkt zou zijn tot 'het niet geloven in God' zou ik er geen enkel probleem mee hebben. Atheïsten zeggen echter dat God niet bestaat. Een wezenlijk verschil in mijn optiek!
pi_67857521
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:54 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat dat zwak atheïsme zou zijn, inderdaad Je ziet geen reden om te geloven dat God niet bestaat, dus neem je deze stelling in, zoals je het ook bij een wetenschappelijk idee zou doen.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 11:29:14 #174
230491 Zith
pls tip
pi_67857552
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:26 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ik begrijp wel waar je naartoe wil met je vergelijking, maar ik kan me er niet in vinden. Sowieso is 'God' gestoeld op het feit dat er onzekerheid is over wat er gebeurt met een mens na diens dood. De zon is tastbaar, evenals chocobeertjes en alle andere energie.
Ok, een ontastbare geest van een chocolade beer die miljoenen jaren geleden dood was gegaan, zo beter? Je snapt m'n punt, en als het goed is dus ook waarom het niet-geloven in het bestaan van iets onaantastbaars niet gelijk idioot is.
  donderdag 9 april 2009 @ 11:47:21 #175
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_67858268
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat legde ik je net uit; wetenschap gaat uit van een negatieve stelling, en zolang je geen reden hebt om aan te nemen dat iets bestaat, neem je het als feit aan dat het niet bestaat. Dat dit als "absolute waarheid" door sommigen wordt verkondigd, dat zou ik actief atheïsme noemen. En dat is in mijn ogen ook inderdaad naief ( Dan kom je op het subtiele verschil tussen "geloven dat God niet bestaat" en "niet geloven dat God bestaat")
Er is ook nog een derde variant van atheïsme naast "geloven dat God niet bestaat" en "niet geloven dat God bestaat", en dat is imo de belangrijkste. Namelijk; geen god nodig hebben in je wereldbeeld.
En dan kunnen zgn 'zwak' en 'sterk' atheïsme direct op de vuilnisbelt wat mij betreft....

Who cares of god bestaat? En waarom steeds dat 'geloven in'? Tot nu toe hebben we nog nooit een god nodig gehad om iets te kunnen bewijzen. En dat werkt niet in zijn voordeel bij het bepalen van de waarschijnlijkheid van 'zijn' bestaan.

Het is natuurlijk harstikke spannend, maar als het nodig is zal hij zich wel aandienen. Of niet
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')